stdClass Object ( [id] => 207837 [title] => Oliver Frljić: Mržnja je dobro političko gorivo [alias] => oliver-frljic-mrznja-je-dobro-politicko-gorivo [catid] => 256 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] => Predstava Olivera Frljića “Pismo iz 1920.” gostovat će na 59. splitskom ljetu na Tvrđavi Gripe ovoga ponedjeljka u 21 sat. Predstava je premijerno izvedena 2011. godine, a u njoj glume Saša Handžić, Adis Mehanović, Enes Salković i Slaven Vidak. Glumci, redatelj i ansambl dobili su više nagrada na festivalima i smotrama u regiji.

Predstava kao polazište uzima pripovijetku Ive Andrića “Pismo iz 1920.”, no ustvari je to priča o poslijeratnoj Bosni i Hercegovini i složenom političkom naslijeđu te zemlje iz proteklog rata. Frljić otvara tabuizirane teme ne ustručavajući se spominjati konkretna imena i prezimena. Tako je uoči premijere zeničke predstave izbila javna polemika između njega i popularnog glumca Emira Hadžihafizbegovića, koji je u predstavu uključen protiv svoje volje budući da se u njoj koristi audiosnimka dijela Hadžihafizbegovićeve monodrame “Godine prevare” nastale u vrijeme rata.

Predstavite splitskoj publici komad koji će vidjeti. Andrićev tekst bio vam je inspiracija, poticaj − čime ste ga nadogradili?
− Nadogradio sam ga onim u što se Bosna pretvorila tijekom posljednjeg rata − okvirom za prisilni suživot triju naroda.

Sve vaše predstave tematski su usko vezane uz određeni prostor i događanja na tim prostorima. Što mislite, hoće li “Pismo” izgubiti na snazi premještanjem u Split?
− Mislim da neće. “Pismo” smo do sada izveli u Hrvatskoj već u nekoliko navrata, također i u Sloveniji i Srbiji. U Bosni smo također mnogo gostovali. Na mržnju, o kojoj se u ovoj predstavi govori, nažalost, ni jedna sredina nije imuna. U Bosni je ona metastazirala i u nakaradni državni oblik koji jamči sve osim normalnog suživota konstitutivnih naroda. Uz to, u nedavnoj smo povijesti svjedočili kako su barem dva od tih triju konstitutivnih naroda otvoreno radila na razbijanju Bosne. I Hrvatska i Srbija izvršile su agresiju na tu suverenu zemlju.

Često spominjete krivotvorenje povijesti. Nije li to svojstveno manje-više svim ljudima u svim sredinama − ne mislim samo na političku, nego i na osobnu povijest?
− Da. “Pismo” na jednoj razini govori upravo o tome, osobito o prepravljanju osobnih povijesti. Reakcija glumca Emira Hadžihafizbegovića na korištenje njegove monodrame “Godine prevare”, koja je eklatantan primjer govora mržnje, pokazuje koliko su većina ljudi i politika na ovim prostorima nekonzistentni. Hadžihafizbegović sa svojim pokušajem nasilnog zaborava onoga što je bio, govorio i radio nije izdvojen primjer. On je simptom onoga što se događa na najširoj društvenoj razini.

Andrićevo “Pismo” ne ostavlja puno mjesta optimizmu, i danas je itekako aktualno. Je li nam mržnja suđena zauvijek?
− Mržnja je dobro političko pogonsko gorivo. Ako se kombinira s onim fašistoidnim, što je latentno prisutno u svim društvima, vrlo brzo dođemo u situaciju da se uglavnom bavimo proizvođenjem uvijek novih neprijatelja i načinima njihove eksterminacije. Da nam mržnja ne bi bila suđena zauvijek, potrebno je podsjećati na njezine korijene, podsjećati na pojedince i političke opcije koji su još uvijek među nama, a koji su najzaslužniji za kulturu mržnje u kojoj velikim dijelom živimo i danas.

PISMO.1
Scena iz predstave koja će biti izvedena na Tvrđavi Gripe
Zanimanje za ovu vašu predstavu u Splitu je veliko, pogotovo među mlađom generacijom, čak i među srednjoškolcima koji se nisu ni rodili u vrijeme rata. Kako to tumačite?
− Ne znam što je tome razlog, ali uvijek sam vjerovao, uza sve što me je u tom vjerovanju demantiralo, u onaj drugi, građanski, mediteranski, otvoreni Split. Čak i kad mi je novopečeni laburist Milan Štrljić cenzurirao predstavu prije nekoliko godina na Splitskom ljetu, znao sam da ti predstavnici kulturne i civilizacijske devastacije ovoga grada nisu jedino lice Splita. Možda jesu ono najagresivnije. Zato mi je drago da postoji interes o kojem govorite upravo kod mlađe generacije, koja će možda uspjeti sagledati sve laži na kojima je izgrađeno ovo društvo.

Više ste puta istaknuli potrebu društveno angažiranog, odgovornog teatra. Može li se dogoditi da od vas doživimo čistu larpurlartističku predstavu ili je to nemoguće?
− Teatar nikada nije izvan vremena i prostora u kojem se događa. I kad ignorira društvenu stvarnost u kojoj nastaje, on zapravo zastupa određene interese − najčešće interese vladajućih struktura. Za mene je kazalište dio mojeg ukupnog društvenog djelovanja. Taj mi medij ne treba sam po sebi, nego kao sredstvo koje može govoriti o anomalijama zajednice u kojoj živim.

Jasmina Parić

Meša Selimović 1972. o andrićevu ‘Pismu iz 1920.’

“Bosna je Andrićeva stvarna i apstraktna (jer je opšta i svugdje moguća) pokrajina, kao Foknerova Yoknapatawpha, ali on je suviše veliki pisac da bi bio hroničar i ilustrator samo jednog kraja. Možda baš zbog ljubavi prema Bosni Andrić, na mjestima nazvanim njenim imenom, razvija složenu, često granginjolsku viziju čovječanstva. U svom ‘Pismu iz 1920.’, na primjer, Andrić govori o mržnji u Bosni. Ali, zar samo u Bosni ima mržnje? Zar samo u Bosni satovi otkucavaju u različito vrijeme?

Zar je samo Bosna zemlja straha? Da, Bosna to jeste, i Andrić to izričito kaže. Međutim, budući da je posebno zainteresovan za Bosnu, jer je voli, jer mu je teško zbog svega što jest, jer bi volio da je više ljubavi među ljudima, on baš u svojoj Bosni insistira na fenomenu mržnje. Ali ovo je jedna od rijetkih pripovijedaka u kojoj pisac jednu temu, vezanu za Bosnu, izvodi na široke svjetske prostore. Kako se završava ‘Pismo iz 1920.’? Maks Levenfeld od bosanske mržnje bježi u Trst, a odatle 1938. u republikansku armiju u Šlaniju.

‘Na njegovu bolnicu izvršen je vazdušni napad u po bela dana i on je poginuo sa gotovo svim svojim ranjenicima. Tako je završio život čovek koji je pobegao od mržnje.’ Gorčina ove Andrićeve završne rečenice je jasna: Levenfeld je pobjegao od mržnje u Bosni, ali je u svijetu poginuo od druge, još teže mržnje. I njegovi ranjenici s njim, ni za njih nema milosti, i to: u po bijela dana, zabune nije moglo biti.

Ukopavši se u jednom vremenu koje omogućava legendu i ne traži provjeru pragmatičkog iskustva i u jednom neobičnom, mitskom svijetu, naselivši ga svojim teškim, slojevitim ličnostima, Andrić je stvorio u našoj literaturi najcjelovitiju misao o životu, složenom, teško saznatljivom i još teže objašnjivom, trošnom i efemernom, pa ipak vječnom, jer − i pored svih smrti − ‘traje i stoji čvrsto kao na Drini ćuprija’.”


Opaka bolest

Andrićevo “Pismo iz 1920.” gorka je slika o Bosni kao “zemlji mržnje”. Andrić, među ostalim, ispisuje i ove retke: “Tu specifičnu bosansku mržnju trebalo bi proučavati i pobijati kao opaku i duboko ukorenjenu bolest. I ja verujem da bi strani naučnici dolazili u Bosnu da proučavaju mržnju, kao što proučavaju lepru, samo kad bi mržnja bila isto tako, priznat izdvojen i klasificiran predmet proučavanja kao što je lepra.”


Sinekure me ne zanimaju

Glumac i aktivist Vili Matula, koji u Splitu priprema “Timona Atenjanina”, nekidan je kazao da bi vas rado vidio kao intendanta HNK Zagreb. Biste li se primili takvog posla?

− Mislim da nije važno tko će biti novi intendant HNK Zagreb, nego što će se napraviti s tom institucijom. I to ćemo vrlo skoro vidjeti. Hoće li ovo kazalište postati prostor društvene odgovornosti, što je bila njegova inicijalna misija, ili će ostati prostor različitih sinekura. Mene sinekure ne zanimaju. Svaki moj planirani angažman oko HNK bio je povezan s idejom da se ova institucija pretvori u prostor reprezentacije društvenih antagonizama, a ne instrument privatnih interesa, što je HNK u mandatu Ane Lederer isključivo bio.


[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => ‘Ako se mržnja kombinira s onim fašistoidnim, što je latentno prisutno u svim društvima, vrlo brzo dođemo u situaciju da se uglavnom bavimo proizvođenjem uvijek novih neprijatelja...' [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => Priča iz bosne [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2013-07-29 13:07:05 [created_by] => 25831 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2013-07-29 23:06:26 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2013-07-29 19:07:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 5534 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 256 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link nav__link--kultura [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovije vijesti iz kulture. [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, film, tv, književnosti, glazba, kazalište, slikarstvo, arhitektura [secure] => 0 [page_title] => Kultura [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Small [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => { "is_import_from_dnn": true, "incptvocmimagegalleryIGParameters": "default", "incptvocmimagegalleryocmIGposition": "OcmAfterDisplayContent", "incptvocmimagegalleryocmIGtheme": "CameraSlideshow", "incptvocmimagegalleryImages": [ "/Archive/images/2013/07/29/Kultura/FRLIC.jpg" ], "incptvocmimagegalleryImageTitles": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageDescriptions": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageFocus": [ "50:50" ], "incptvocmimagegalleryImageDimensions": [ { "size0": "800x533" } ] } [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 256 [name] => Kultura [alias] => kultura [description] => [parent] => 240 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 18 [params] => {"inheritFrom":"0","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"1","itemRelatedLimit":"2","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"1","itemRelatedImageSize":"Small","itemRelatedIntrotext":"0","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"1","itemRelatedImageGallery":"1","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 7753521 Threads: 1 Questions: 1632270312 Slow queries: 4850506 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 111301121 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 33 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front02 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /kultura ) [additional_categories] => Array ( ) [link] => /kultura/oliver-frljic-mrznja-je-dobro-politicko-gorivo-207837 [printLink] => /kultura/oliver-frljic-mrznja-je-dobro-politicko-gorivo-207837?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 179647 [name] => OliverFrljić [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => oliverfrljic [link] => /tag/oliverfrljic ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [Subtitle] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => ‘Ako se mržnja kombinira s onim fašistoidnim, što je latentno prisutno u svim društvima, vrlo brzo dođemo u situaciju da se uglavnom bavimo proizvođenjem uvijek novih neprijatelja...' [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => Priča iz bosne [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Oliver Frljić: Mržnja je dobro političko gorivo [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-15-01-35-59-25831 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2013/07/29/Kultura/FRLIC.jpg [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2013/07/29/Kultura/FRLIC.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}Predstava Olivera Frljića “Pismo iz 1920.” gostovat će na 59. splitskom ljetu na Tvrđavi Gripe ovoga ponedjeljka u 21 sat. Predstava je premijerno izvedena 2011. godine, a u njoj glume Saša Handžić, Adis Mehanović, Enes Salković i Slaven Vidak. Glumci, redatelj i ansambl dobili su više nagrada na festivalima i smotrama u regiji.

Predstava kao polazište uzima pripovijetku Ive Andrića “Pismo iz 1920.”, no ustvari je to priča o poslijeratnoj Bosni i Hercegovini i složenom političkom naslijeđu te zemlje iz proteklog rata. Frljić otvara tabuizirane teme ne ustručavajući se spominjati konkretna imena i prezimena. Tako je uoči premijere zeničke predstave izbila javna polemika između njega i popularnog glumca Emira Hadžihafizbegovića, koji je u predstavu uključen protiv svoje volje budući da se u njoj koristi audiosnimka dijela Hadžihafizbegovićeve monodrame “Godine prevare” nastale u vrijeme rata.

Predstavite splitskoj publici komad koji će vidjeti. Andrićev tekst bio vam je inspiracija, poticaj − čime ste ga nadogradili?
− Nadogradio sam ga onim u što se Bosna pretvorila tijekom posljednjeg rata − okvirom za prisilni suživot triju naroda.

Sve vaše predstave tematski su usko vezane uz određeni prostor i događanja na tim prostorima. Što mislite, hoće li “Pismo” izgubiti na snazi premještanjem u Split?
− Mislim da neće. “Pismo” smo do sada izveli u Hrvatskoj već u nekoliko navrata, također i u Sloveniji i Srbiji. U Bosni smo također mnogo gostovali. Na mržnju, o kojoj se u ovoj predstavi govori, nažalost, ni jedna sredina nije imuna. U Bosni je ona metastazirala i u nakaradni državni oblik koji jamči sve osim normalnog suživota konstitutivnih naroda. Uz to, u nedavnoj smo povijesti svjedočili kako su barem dva od tih triju konstitutivnih naroda otvoreno radila na razbijanju Bosne. I Hrvatska i Srbija izvršile su agresiju na tu suverenu zemlju.

Često spominjete krivotvorenje povijesti. Nije li to svojstveno manje-više svim ljudima u svim sredinama − ne mislim samo na političku, nego i na osobnu povijest?
− Da. “Pismo” na jednoj razini govori upravo o tome, osobito o prepravljanju osobnih povijesti. Reakcija glumca Emira Hadžihafizbegovića na korištenje njegove monodrame “Godine prevare”, koja je eklatantan primjer govora mržnje, pokazuje koliko su većina ljudi i politika na ovim prostorima nekonzistentni. Hadžihafizbegović sa svojim pokušajem nasilnog zaborava onoga što je bio, govorio i radio nije izdvojen primjer. On je simptom onoga što se događa na najširoj društvenoj razini.

Andrićevo “Pismo” ne ostavlja puno mjesta optimizmu, i danas je itekako aktualno. Je li nam mržnja suđena zauvijek?
− Mržnja je dobro političko pogonsko gorivo. Ako se kombinira s onim fašistoidnim, što je latentno prisutno u svim društvima, vrlo brzo dođemo u situaciju da se uglavnom bavimo proizvođenjem uvijek novih neprijatelja i načinima njihove eksterminacije. Da nam mržnja ne bi bila suđena zauvijek, potrebno je podsjećati na njezine korijene, podsjećati na pojedince i političke opcije koji su još uvijek među nama, a koji su najzaslužniji za kulturu mržnje u kojoj velikim dijelom živimo i danas.

PISMO.1
Scena iz predstave koja će biti izvedena na Tvrđavi Gripe
Zanimanje za ovu vašu predstavu u Splitu je veliko, pogotovo među mlađom generacijom, čak i među srednjoškolcima koji se nisu ni rodili u vrijeme rata. Kako to tumačite?
− Ne znam što je tome razlog, ali uvijek sam vjerovao, uza sve što me je u tom vjerovanju demantiralo, u onaj drugi, građanski, mediteranski, otvoreni Split. Čak i kad mi je novopečeni laburist Milan Štrljić cenzurirao predstavu prije nekoliko godina na Splitskom ljetu, znao sam da ti predstavnici kulturne i civilizacijske devastacije ovoga grada nisu jedino lice Splita. Možda jesu ono najagresivnije. Zato mi je drago da postoji interes o kojem govorite upravo kod mlađe generacije, koja će možda uspjeti sagledati sve laži na kojima je izgrađeno ovo društvo.

Više ste puta istaknuli potrebu društveno angažiranog, odgovornog teatra. Može li se dogoditi da od vas doživimo čistu larpurlartističku predstavu ili je to nemoguće?
− Teatar nikada nije izvan vremena i prostora u kojem se događa. I kad ignorira društvenu stvarnost u kojoj nastaje, on zapravo zastupa određene interese − najčešće interese vladajućih struktura. Za mene je kazalište dio mojeg ukupnog društvenog djelovanja. Taj mi medij ne treba sam po sebi, nego kao sredstvo koje može govoriti o anomalijama zajednice u kojoj živim.

Jasmina Parić

Meša Selimović 1972. o andrićevu ‘Pismu iz 1920.’

“Bosna je Andrićeva stvarna i apstraktna (jer je opšta i svugdje moguća) pokrajina, kao Foknerova Yoknapatawpha, ali on je suviše veliki pisac da bi bio hroničar i ilustrator samo jednog kraja. Možda baš zbog ljubavi prema Bosni Andrić, na mjestima nazvanim njenim imenom, razvija složenu, često granginjolsku viziju čovječanstva. U svom ‘Pismu iz 1920.’, na primjer, Andrić govori o mržnji u Bosni. Ali, zar samo u Bosni ima mržnje? Zar samo u Bosni satovi otkucavaju u različito vrijeme?

Zar je samo Bosna zemlja straha? Da, Bosna to jeste, i Andrić to izričito kaže. Međutim, budući da je posebno zainteresovan za Bosnu, jer je voli, jer mu je teško zbog svega što jest, jer bi volio da je više ljubavi među ljudima, on baš u svojoj Bosni insistira na fenomenu mržnje. Ali ovo je jedna od rijetkih pripovijedaka u kojoj pisac jednu temu, vezanu za Bosnu, izvodi na široke svjetske prostore. Kako se završava ‘Pismo iz 1920.’? Maks Levenfeld od bosanske mržnje bježi u Trst, a odatle 1938. u republikansku armiju u Šlaniju.

‘Na njegovu bolnicu izvršen je vazdušni napad u po bela dana i on je poginuo sa gotovo svim svojim ranjenicima. Tako je završio život čovek koji je pobegao od mržnje.’ Gorčina ove Andrićeve završne rečenice je jasna: Levenfeld je pobjegao od mržnje u Bosni, ali je u svijetu poginuo od druge, još teže mržnje. I njegovi ranjenici s njim, ni za njih nema milosti, i to: u po bijela dana, zabune nije moglo biti.

Ukopavši se u jednom vremenu koje omogućava legendu i ne traži provjeru pragmatičkog iskustva i u jednom neobičnom, mitskom svijetu, naselivši ga svojim teškim, slojevitim ličnostima, Andrić je stvorio u našoj literaturi najcjelovitiju misao o životu, složenom, teško saznatljivom i još teže objašnjivom, trošnom i efemernom, pa ipak vječnom, jer − i pored svih smrti − ‘traje i stoji čvrsto kao na Drini ćuprija’.”


Opaka bolest

Andrićevo “Pismo iz 1920.” gorka je slika o Bosni kao “zemlji mržnje”. Andrić, među ostalim, ispisuje i ove retke: “Tu specifičnu bosansku mržnju trebalo bi proučavati i pobijati kao opaku i duboko ukorenjenu bolest. I ja verujem da bi strani naučnici dolazili u Bosnu da proučavaju mržnju, kao što proučavaju lepru, samo kad bi mržnja bila isto tako, priznat izdvojen i klasificiran predmet proučavanja kao što je lepra.”


Sinekure me ne zanimaju

Glumac i aktivist Vili Matula, koji u Splitu priprema “Timona Atenjanina”, nekidan je kazao da bi vas rado vidio kao intendanta HNK Zagreb. Biste li se primili takvog posla?

− Mislim da nije važno tko će biti novi intendant HNK Zagreb, nego što će se napraviti s tom institucijom. I to ćemo vrlo skoro vidjeti. Hoće li ovo kazalište postati prostor društvene odgovornosti, što je bila njegova inicijalna misija, ili će ostati prostor različitih sinekura. Mene sinekure ne zanimaju. Svaki moj planirani angažman oko HNK bio je povezan s idejom da se ova institucija pretvori u prostor reprezentacije društvenih antagonizama, a ne instrument privatnih interesa, što je HNK u mandatu Ane Lederer isključivo bio.


[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/kultura/oliver-frljic-mrznja-je-dobro-politicko-gorivo-207837 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=cc071db50ed7eb636b67a4962a4951152c320b2f [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Oliver+Frlji%C4%87%3A+Mr%C5%BEnja+je+dobro+politi%C4%8Dko+gorivo&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Foliver-frljic-mrznja-je-dobro-politicko-gorivo-207837 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Foliver-frljic-mrznja-je-dobro-politicko-gorivo-207837 )
Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => ‘Ako se mržnja kombinira s onim fašistoidnim, što je latentno prisutno u svim društvima, vrlo brzo dođemo u situaciju da se uglavnom bavimo proizvođenjem uvijek novih neprijatelja...' [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => Priča iz bosne [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
KulturaPriča iz bosne

Oliver Frljić: Mržnja je dobro političko gorivo

Piše PSD.
29. srpnja 2013. - 21:07
Predstava Olivera Frljića “Pismo iz 1920.” gostovat će na 59. splitskom ljetu na Tvrđavi Gripe ovoga ponedjeljka u 21 sat. Predstava je premijerno izvedena 2011. godine, a u njoj glume Saša Handžić, Adis Mehanović, Enes Salković i Slaven Vidak. Glumci, redatelj i ansambl dobili su više nagrada na festivalima i smotrama u regiji.

Predstava kao polazište uzima pripovijetku Ive Andrića “Pismo iz 1920.”, no ustvari je to priča o poslijeratnoj Bosni i Hercegovini i složenom političkom naslijeđu te zemlje iz proteklog rata. Frljić otvara tabuizirane teme ne ustručavajući se spominjati konkretna imena i prezimena. Tako je uoči premijere zeničke predstave izbila javna polemika između njega i popularnog glumca Emira Hadžihafizbegovića, koji je u predstavu uključen protiv svoje volje...
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
15. svibanj 2024 03:35