stdClass Object ( [id] => 126248 [title] => Oliver Frljić: HDZ kao ‘Otac na službenom putu’ [alias] => oliver-frljic-hdz-kao-otac-na-sluzbenom-putu [catid] => 256 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

Sjetite se kad je zadnji put kazalište bilo živa tema? Ono, tema zapravo, zbog sadržajnosti zbivanja, ne zbog banalnosti kao što je kadroviranje? Kad je Štrljić povukao pa vratio “Bakhe” s programa Splitskog ljeta, zar ne? A onda kasnije u nešto manjoj mjeri i kad je dio gledatelja uvrijeđen odlazio s riječke predstave “Turbofolk”.

U oba slučaja dio publike nije bio siguran u što gleda. Dosta je provokacije na pladnju kazališnog redatelja Olivera Frljića, ali to je prirodno u vrijeme Bebića, Mamića, Bandića i drugih faktora hrvatske povijesne zbiljnosti.

Mladi kazališni redatelj navikao je gađati u glavu. To namjerava i s “Ocem na službenom putu”, prema tekstu Abdulaha Sidrana, kojega ovoga proljeća postavlja na pozornicu beogradskog teatra Atelje 212. Predstava, kaže Frljić, nema nikakve veze s onim što je radio Kusturica.

- Koga bismo danas mogli prepoznati kao tragikomičnog junaka iz Sidranova romana? Tko je danas taj frivolni tip kojega je pojelo vlastito vrijeme?

Puno je takvih ljudi oko nas. Ideološki predznaci su drugačiji, ali osnovni mehanizmi su slični. Kad bismo isključili te ideološke predznake, mislim da bi veliki dio HDZ-ovaca tipski odgovarao glavnom junaku “Oca na službenom putu”.

To su oni ljudi za koje Buchnerov Robespierre kaže da im je država bila spekulacija i trgovina, a koji su stradali ili upravo stradavaju u unutarstranačkim borbama za moć. Naravno, moja inscenacija ne ide za ovakvom vrstom aktualizacije.

- Što je po vama ideološka dogma našeg vremena?

Ideološke dogme našeg vremena su parlamentarna demokracija i neoliberalni kapitalizam. Sve drugo se smije dovoditi u pitanje, ali ove dvije stvari ne. Je li moguće danas misliti o nekoj alternativi parlamentarnoj demokraciji? Što očekuje zemlje na sjeveru Afrike?

Parlamentarna demokracija, uza sve njezine nedostatke i otvoreno pogodovanje interesima krupnog kapitala i s njim povezanim društvenim raslojavanjem.

- Što mislite tko čini većinsko društvo na ovim prostorima? Može li se o njemu još uvijek govoriti kritički ili mislite da je to tek sad moguće?

Većinsko društvo čini masa obespravljenih i osiromašenih ljudi. Ali ne trebamo imati nikakvih romantičnih predodžbi o tim ljudima.

Obespravljeni su sami krivi

Oni su biračko tijelo koje je godinama na vlasti održavalo političku garnituru koju je održavalo, koje je u danom trenutku otvoreno reklo “da” ratnohuškačkoj politici i koje se dugo vremena ponašalo neskriveno šovinistički. Ako je ova država realizacija njihovih tisućljetnih snova, onda im želim da sljedeći put malo bolje sanjaju. O njima, o tim ljudima kazalište treba govoriti kritički, kao i političkim predstavnicima koje su si u različitim fazama birali.

- Vjerojatno svi koji će gledati vašu predstavu u Beogradu imaju jasnu sliku o Sidranovu tekstu s obzirom na ono što su vidjeli u Kusturičinu filmu. Što mislite da bi moglo iznenaditi razinu očekivanja, s obzirom na tu predodžbu?

Ovo je predstava i ona nije rađena kao pokušaj kazališne adaptacije filma. Kazalište ima svoj jezik i u ovoj predstavi je to jasno od prve minute. Vjerujem da ljudi neće dolaziti u teatar da bi gledali film jer im je onda bolje ostati doma i iznajmiti ga u videoteci.

- Iz Splita nosite dva bitna trenutka, srednju školu tijekom 90-ih i “Bakhe” na Splitskom ljetu 2008. Nisu vas se osobito dojmili, štoviše, negdje ste rekli kako ste prekrižili Split kao moguće mjesto radnje za dogledno vrijeme. Ipak, da vas sutra pozove da režirate Senka Bulić, nova ravnateljica Drame Splitskog ljeta, biste li joj se odazvali?

Izjavio sam da ne vidim mogućnost suradnje s tadašnjom upravom HNK i Splitskog ljeta na čijem čelu je bio Milan Štrljić. I ne znam kako bi i kakva suradnja bila moguća nakon svega što se događalo oko “Bakhi”. Sad su se stvari promijenile i bit će mi drago ako Senka uspije vratiti Splitu teatar kakav zaslužuje i ako se kulturna devastacija koju je godinama radila uprava na čelu sa Štrljićem sanira.

Jer Štrljić je radio na ubijanju jedne kazališne tradicije koja je postojala u ovom gradu. Njemu je bila važnija nacionalna homogenizacija ansambla i kadroviranje po toj osnovi. U tome, nažalost, nije bio usamljen. Što se izbora suradnika tiče, Senka će to najbolje odlučiti sama jer ne sumnjam da ima jasnu repertoarnu politiku i ljude s kojima će je provesti.

- Što biste u tom slučaju prikazali Splitu? Što je po vama u ovom trenutku najvažnije što građani Splita trebaju osvijestiti?

O onome što građani Splita trebaju osvijestiti sam dijelom govorio već kad sam radio “Bakhe”. Dakle, kolektivnu odgovornost. Zločini u Lori nisu se događali bez prešutnog pristanka cijelog grada ili zatvaranja očiju pred tim.

j. kosanović

Đuza kao mali Dino

Imali ste priliku razgovarati sa Sidranom vezano uz ekranizaciju njegova teksta. Što je najviše zanimalo njega, a što vas?

Sidrana je najviše zanimalo kako mi on kao dramski autor može pomoći oko projekta, a mene je zanimalo kako on vidi svoj tekst s obzirom na promijenjene društveno-političke okolnosti. Njegovo iskustvo vremena u kojem se događa radnja komada, dakle vremena nakon rezolucije Informbiroa, približilo mi je kompleksnost tog političkog trenutka. Razgovor s njim pomogao mi je i u određivanju poveznice “Oca na službenom putu” s današnjim vremenom. Razmišljao sam tko bi danas bio dječak Dino, glavni junak, koliko bi godina imao itd. I onda sam odlučio da Dinu ne igra dijete, nego Đuza Stojiljković.

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => tamo da putujem [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2011-03-05 16:05:48 [created_by] => 29 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2011-03-05 16:17:11 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2011-03-05 16:05:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 4061 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 256 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link nav__link--kultura [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovije vijesti iz kulture. [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, film, tv, književnosti, glazba, kazalište, slikarstvo, arhitektura [secure] => 0 [page_title] => Kultura [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Small [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => { "is_import_from_dnn": true, "incptvocmimagegalleryIGParameters": "default", "incptvocmimagegalleryocmIGposition": "OcmAfterDisplayContent", "incptvocmimagegalleryocmIGtheme": "CameraSlideshow", "incptvocmimagegalleryImages": [ "/Archive/images/2011/03/04/Kultura/MB_BAKHE_PROBA13-170708.jpg" ], "incptvocmimagegalleryImageTitles": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageDescriptions": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageFocus": [ "50:50" ], "incptvocmimagegalleryImageDimensions": [ { "size0": "700x467" } ] } [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 256 [name] => Kultura [alias] => kultura [description] => [parent] => 240 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 18 [params] => {"inheritFrom":"0","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"1","itemRelatedLimit":"2","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"1","itemRelatedImageSize":"Small","itemRelatedIntrotext":"0","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"1","itemRelatedImageGallery":"1","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 7741277 Threads: 4 Questions: 1563110399 Slow queries: 4767857 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 111559650 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 52 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front03 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /kultura ) [additional_categories] => Array ( ) [link] => /kultura/oliver-frljic-hdz-kao-otac-na-sluzbenom-putu-126248 [printLink] => /kultura/oliver-frljic-hdz-kao-otac-na-sluzbenom-putu-126248?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 222674 [name] => oliverfrljić [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => oliverfrljic [link] => /tag/oliverfrljic ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => tamo da putujem [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Oliver Frljić: HDZ kao ‘Otac na službenom putu’ [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-15-21-36-51-29 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2011/03/04/Kultura/MB_BAKHE_PROBA13-170708.jpg [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2011/03/04/Kultura/MB_BAKHE_PROBA13-170708.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}

Sjetite se kad je zadnji put kazalište bilo živa tema? Ono, tema zapravo, zbog sadržajnosti zbivanja, ne zbog banalnosti kao što je kadroviranje? Kad je Štrljić povukao pa vratio “Bakhe” s programa Splitskog ljeta, zar ne? A onda kasnije u nešto manjoj mjeri i kad je dio gledatelja uvrijeđen odlazio s riječke predstave “Turbofolk”.

U oba slučaja dio publike nije bio siguran u što gleda. Dosta je provokacije na pladnju kazališnog redatelja Olivera Frljića, ali to je prirodno u vrijeme Bebića, Mamića, Bandića i drugih faktora hrvatske povijesne zbiljnosti.

Mladi kazališni redatelj navikao je gađati u glavu. To namjerava i s “Ocem na službenom putu”, prema tekstu Abdulaha Sidrana, kojega ovoga proljeća postavlja na pozornicu beogradskog teatra Atelje 212. Predstava, kaže Frljić, nema nikakve veze s onim što je radio Kusturica.

- Koga bismo danas mogli prepoznati kao tragikomičnog junaka iz Sidranova romana? Tko je danas taj frivolni tip kojega je pojelo vlastito vrijeme?

Puno je takvih ljudi oko nas. Ideološki predznaci su drugačiji, ali osnovni mehanizmi su slični. Kad bismo isključili te ideološke predznake, mislim da bi veliki dio HDZ-ovaca tipski odgovarao glavnom junaku “Oca na službenom putu”.

To su oni ljudi za koje Buchnerov Robespierre kaže da im je država bila spekulacija i trgovina, a koji su stradali ili upravo stradavaju u unutarstranačkim borbama za moć. Naravno, moja inscenacija ne ide za ovakvom vrstom aktualizacije.

- Što je po vama ideološka dogma našeg vremena?

Ideološke dogme našeg vremena su parlamentarna demokracija i neoliberalni kapitalizam. Sve drugo se smije dovoditi u pitanje, ali ove dvije stvari ne. Je li moguće danas misliti o nekoj alternativi parlamentarnoj demokraciji? Što očekuje zemlje na sjeveru Afrike?

Parlamentarna demokracija, uza sve njezine nedostatke i otvoreno pogodovanje interesima krupnog kapitala i s njim povezanim društvenim raslojavanjem.

- Što mislite tko čini većinsko društvo na ovim prostorima? Može li se o njemu još uvijek govoriti kritički ili mislite da je to tek sad moguće?

Većinsko društvo čini masa obespravljenih i osiromašenih ljudi. Ali ne trebamo imati nikakvih romantičnih predodžbi o tim ljudima.

Obespravljeni su sami krivi

Oni su biračko tijelo koje je godinama na vlasti održavalo političku garnituru koju je održavalo, koje je u danom trenutku otvoreno reklo “da” ratnohuškačkoj politici i koje se dugo vremena ponašalo neskriveno šovinistički. Ako je ova država realizacija njihovih tisućljetnih snova, onda im želim da sljedeći put malo bolje sanjaju. O njima, o tim ljudima kazalište treba govoriti kritički, kao i političkim predstavnicima koje su si u različitim fazama birali.

- Vjerojatno svi koji će gledati vašu predstavu u Beogradu imaju jasnu sliku o Sidranovu tekstu s obzirom na ono što su vidjeli u Kusturičinu filmu. Što mislite da bi moglo iznenaditi razinu očekivanja, s obzirom na tu predodžbu?

Ovo je predstava i ona nije rađena kao pokušaj kazališne adaptacije filma. Kazalište ima svoj jezik i u ovoj predstavi je to jasno od prve minute. Vjerujem da ljudi neće dolaziti u teatar da bi gledali film jer im je onda bolje ostati doma i iznajmiti ga u videoteci.

- Iz Splita nosite dva bitna trenutka, srednju školu tijekom 90-ih i “Bakhe” na Splitskom ljetu 2008. Nisu vas se osobito dojmili, štoviše, negdje ste rekli kako ste prekrižili Split kao moguće mjesto radnje za dogledno vrijeme. Ipak, da vas sutra pozove da režirate Senka Bulić, nova ravnateljica Drame Splitskog ljeta, biste li joj se odazvali?

Izjavio sam da ne vidim mogućnost suradnje s tadašnjom upravom HNK i Splitskog ljeta na čijem čelu je bio Milan Štrljić. I ne znam kako bi i kakva suradnja bila moguća nakon svega što se događalo oko “Bakhi”. Sad su se stvari promijenile i bit će mi drago ako Senka uspije vratiti Splitu teatar kakav zaslužuje i ako se kulturna devastacija koju je godinama radila uprava na čelu sa Štrljićem sanira.

Jer Štrljić je radio na ubijanju jedne kazališne tradicije koja je postojala u ovom gradu. Njemu je bila važnija nacionalna homogenizacija ansambla i kadroviranje po toj osnovi. U tome, nažalost, nije bio usamljen. Što se izbora suradnika tiče, Senka će to najbolje odlučiti sama jer ne sumnjam da ima jasnu repertoarnu politiku i ljude s kojima će je provesti.

- Što biste u tom slučaju prikazali Splitu? Što je po vama u ovom trenutku najvažnije što građani Splita trebaju osvijestiti?

O onome što građani Splita trebaju osvijestiti sam dijelom govorio već kad sam radio “Bakhe”. Dakle, kolektivnu odgovornost. Zločini u Lori nisu se događali bez prešutnog pristanka cijelog grada ili zatvaranja očiju pred tim.

j. kosanović

Đuza kao mali Dino

Imali ste priliku razgovarati sa Sidranom vezano uz ekranizaciju njegova teksta. Što je najviše zanimalo njega, a što vas?

Sidrana je najviše zanimalo kako mi on kao dramski autor može pomoći oko projekta, a mene je zanimalo kako on vidi svoj tekst s obzirom na promijenjene društveno-političke okolnosti. Njegovo iskustvo vremena u kojem se događa radnja komada, dakle vremena nakon rezolucije Informbiroa, približilo mi je kompleksnost tog političkog trenutka. Razgovor s njim pomogao mi je i u određivanju poveznice “Oca na službenom putu” s današnjim vremenom. Razmišljao sam tko bi danas bio dječak Dino, glavni junak, koliko bi godina imao itd. I onda sam odlučio da Dinu ne igra dijete, nego Đuza Stojiljković.

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/kultura/oliver-frljic-hdz-kao-otac-na-sluzbenom-putu-126248 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=9c7f331016402f71ec8c3a7bb41e1c2b448a28db [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Oliver+Frlji%C4%87%3A+HDZ+kao+%E2%80%98Otac+na+slu%C5%BEbenom+putu%E2%80%99&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Foliver-frljic-hdz-kao-otac-na-sluzbenom-putu-126248 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Foliver-frljic-hdz-kao-otac-na-sluzbenom-putu-126248 )
Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => tamo da putujem [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
Kulturatamo da putujem

Oliver Frljić: HDZ kao ‘Otac na službenom putu’

Piše PSD.
5. ožujka 2011. - 17:05

Sjetite se kad je zadnji put kazalište bilo živa tema? Ono, tema zapravo, zbog sadržajnosti zbivanja, ne zbog banalnosti kao što je kadroviranje? Kad je Štrljić povukao pa vratio “Bakhe” s programa Splitskog ljeta, zar ne? A onda kasnije u nešto manjoj mjeri i kad je dio gledatelja uvrijeđen odlazio s riječke predstave “Turbofolk”.

U oba slučaja dio publike nije bio siguran u što gleda. Dosta je provokacije na pladnju kazališnog redatelja Olivera Frljića, ali to je prirodno u vrijeme Bebića, Mamića, Bandića i drugih faktora hrvatske povijesne zbiljnosti.

Mladi kazališni redatelj navikao je gađati u glavu. To namjerava i s “Ocem na službenom putu”, prema tekstu Abdulaha Sidrana, kojega ovoga proljeća postavlja na pozornicu beogradskog teatra Atelje 212. Predstava,...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
15. svibanj 2024 23:36