stdClass Object ( [id] => 190365 [title] => Kruha i spomenika: hoće li Split dočekati brončanog Tuđmana? [alias] => kruha-i-spomenika-hoce-li-split-docekati-broncanog-tudmana [catid] => 256 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] => Split će dobiti spomenik prvom hrvatskom predsjedniku dr. Franji Tuđmanu, na Rivi, mjestu koje je nekada obilježio Tito čuvenim govorom 1962. godine. I to još za mandata ove vlasti (!), optimistički najavljuje dogradonačelnik Jure Šundov i pomiče fleksi granicu do konca kalendarske godine.

Ništa posebno, reći ćete, ta barem brončanih Tuđmana po Hrvatskoj ima po svakoj varošici, pa zašto jedan ne bi bio i u Splitu. Sve bi bilo u redu da ovaj grad nema malo drukčija iskustva sa skulpturama u javnom prostoru, i da praksa ne upozorava upravo na suprotno. Jer spomenici su se i dosad podizali, uglavnom po fasciklima i komisijama, desetljećima, i to ne samo za mandata gradonačelnika kojega su, uz ostalo, zapravo obilježili - spomenici!

Bilo kako bilo, počelo je s podizanjem spomenika građaninu Kaneu, građanina Keruma, ispred poslovnog centra “Joker”, nastavilo se s polemikama o tome treba li Split spomenik Smoji graditi gradskim ili privatnim novcem, potom se dogodila ideja o Isusu iz Rija, odnosno križu kao njegovu ekvivalentu na Marjanu, a sada je, eto, raspisan natječaj za Spomenik neovisnosti prvom prvom hrvatskom predsjedniku Tuđmanu. Ne želeći biti lošim prorokom, ipak sve upućuje na jedno čudno stanje i lošu praksu koja jest dijagnosticirana, no za sada bez valjane terapije.

Spomenici po fasciklima

Kipar Kažimir Hraste napravio je do sada dva Tuđmanova spomenika, u Širokom Brijegu i Makarskoj, te četiri biste. Po pitanju aktualnog natječaja je skeptičan. “Koliko je natječaja samo raspisano svih ovih godina, a niti jedan nije realiziran. To je malo neozbiljno. Kako vjerovati da će se baš sad ovaj realizirati? I pozicija je upitna, spomenik treba staviti u novi prostor, da ga oživi, i s njim saživi. Nije Riva Split i ne treba je više svačim opterećivati. Nagrade se podijele, a spomenika nigdje. Alkemijom držim spojiti Tuđmanov lik i Neovisnost.”

Split je zbog izuzetno malog broja spomenika još 2007. donio odluku da će u deset godina podići čak 21 spomenik zaslužnim građanima, kako bi se stvorila kulturna klima ali i estetski rehabilitirale određene gradske četvrti. Jasno, ne samo vezano za Split, već za sve veće hrvatske gradove, uvijek je politika ta koja limitira struku.

Bez obzira na različite profile onih koji sjede u povjerenstvima, ako je sreće, trakavice oko usaglašavanja nerijetko zaključuje, upitna estetika i s njom u vezi, odobravanja i negodovanja! Sve upućuje na zaključak da je politika postavljanja javnih spomenika i skulptura ne delikatna tema kojoj treba posvetiti opsežnije razmatranje, s naročitom pažnjom na “urbane intervencije”, već naprosto poražavajuća.

Novije spomeničke inicijative u Splitu, od partizanskih bista danas marginaliziranih zbog umjetničke narativnosti i devastacije, uključuju tek nekoliko neočekivanih intervencija. U sedamdesetogodišnjoj praksi možemo se “podičiti” Hrastinom nefunkcionalnom “Figom u pirju” u Marmontovoj i “Ružom vjetrova” Jagode Buić poviše “Labuda”, koje ipak uspješno odolijevaju estetici i uvjerenjima, te spomenikom braniteljima Joze Vrdoljaka ispred Banovine, koji je čekao 14 godina i prošao tri neuspjela natječaja.

Spomenik splitskom težaku uobličen motikom na Pujankama i hipertrofirana Udica kao spomenik ribarstvu na Matejušci daleko su od dosjetke kakve velegradske sredine poznaju, a Lipovčevo “Plavo stablo” podigla je obiteljska upornost, a ne Grad! Slično je i s fontanama, ne samo da su nove rijetkost, već i one stare stoje uglavnom zapuštene i nefunkcionalne.

Logično je zapitati se može li se efikasnije kontrolirati podizanje skulptura i gdje su zakoni o javnim spomenicima? Mora, sasvim je jasno, no upravo rašomon u kojem svi sve znaju, nerijetko rezultira alternativnim rješenjima, kompromisima, doradama, favoriziranjem umjetnika bliskih vlasti... Kad sve skupa dobije repove u javnosti o “povredi poslovnika”, neslaganju i polarizaciji komisija, utjecaju politike..., postaje manje bitno je li nešto ružno ili neadekvatno, a da ne kažemo nefunkcionalno.

Politički motivi

Sve nekako ostaje u sjeni suštinskih potpitanja na koji su način skulpture u javnom prostoru uopće dospjele, čijom inicijativom, koliki je udio realizacije prethodno raspisanih javnih natječaja, te konačno, koji je uopće smisao javnih skulptura. Ne zaboravimo, skulptura prostoru daje mjerilo življenja, čini ga prisnijim i ugodnijim, upućuje na njegov kulturološki i civilizacijski domet. To nikako ne bi trebali biti spomenici onima koji su ih podigli. Jer podignuto ne smije gabaritima iskazivati agresiju spram okružja, niti euforično predimenzionirati značenje i važnost obilježja koje, povijest uči, mora odoljeti vremenu.

Demistificirajući ideju o tome da je Dubrovnik bio grad koji kroz povijest nije podizao spomenike, već je postojao sustav trajnog markiranja osoba što su zadužile Republiku, spomenik koji je više od svih obilježio Grad svakako je onaj braniteljima, rad Igora Franića, na Pilama. Godinama traju i natezana oko Meštrovićeva spomenika velikom sinu, Gunduliću, na titularovoj poljani.

“Franićev spomenik je svjetski promašaj, to nije spomenik nego ‘kašeta’ koja puno košta jer se stalno kvari, a zrcalo je tu da se namjernici uljepšavaju. Spomenik braniteljima treba, i neka su ga inicirali roditelji stradalih, ali strance to ne zanima. Napravio sam i ja jedan spomenik braniteljima, na Osojniku, jer je tamo dosta ljudi poginulo. Nesporazumi nastaju onda kad se spomenik pravi zbog političkih razloga. A politika je, znate i sami, kratkog daha.”

Zanemarujući na tren realizaciju u podizanju spomenika kao da se natječu Crkva, država i grad. Svjetovna kompomenta je u minusu, posvjedočit če vlastitim primjerom šibenski kipar Aleksandar Ale Guberina: “Ja sam srećom dočekao i sv. Antu ispred Gospe vanka Grada i Papu na Meterizama, no moj nagrađeni Smoje još čeka Kerumovu milost.”

Budimo pragmatični, pa se pogledajmo bolje u ogledalo, je li obilje sredstava koje institucije sistema i država u vrijeme recesije troši na uglavnom nepotrebne i povijesnom faktografijom limitirane spomenike baš nužnost? Zar nema prečih stvari? Prodajemo li to narodu, kojemu je s egzistenijanim minimumima srozana vizualna kultura i estetika, rog za svijeću? Narodu koji je nebrojeno puta, rušeći upravo spomenike, nažalost, dokazao kako ne zna cijeniti vastitu povijest i znamenite ljude, a da o kulturi i naslijeđu ne zborimo.

IGOR BREŠAN

Rijeka: Ne banalizirati!

Rijeka je slučaj za sebe, iznimka. Grad u razdoblju od 50-ih do 90-ih nije podizao spomenike, zato što “ne treba ulagati u nešto nestalno kao spomenik”.

“Grad nepresušne vode dobio je nekoliko većih fontana, ali je najviše kontroverzija izazvala Džamonjina kugla pred HNK-om, iz 2000. zbog argumenata kako je riječ o neprimjerenoj interpolaciji suvremenog izričaja u historicistički ambijent.

I Kamenarov Kamov, kao i Džamonjin rad, zaživjeli su u gradskoj memoriji, ali i vrlo funkcionalni Most branitelja, arhitekata 3LHD-a, čiji je vertikalni završetak postao svojevrsni marker grada. Tu su još i Kožarićev Hodač, na Korzu, ali i moj željezni Brod u zaštićenoj jezgri kod Pavlinskog trga.

No, do porinuća nije išlo baš lako”, kaže likovni amblem Rijeke slikar Vjekoslav Vojo Radoičić i nadodaje kako “obilježja iz Domovinskog rata ne treba raditi po receptu heroja Čapajeva, s ljudskim likom. Jasno, i u Rijeci je bilo povuci-potegni, no sad se vidi koliko je pogubno banalizirati sa spomen obilježjima.”


[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Zaljubljene grlice na spomeniku dr. Franji Tuđmanu na šetnici uz makarsku plažu / Ivo RAVLIĆ / CROPIX [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => sve je počelo pred jokerom... [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2013-01-08 18:42:54 [created_by] => 39 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2013-01-09 08:28:56 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2013-01-08 21:05:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 5006 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 256 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link nav__link--kultura [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovije vijesti iz kulture. [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, film, tv, književnosti, glazba, kazalište, slikarstvo, arhitektura [secure] => 0 [page_title] => Kultura [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Small [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => { "is_import_from_dnn": true, "incptvocmimagegalleryIGParameters": "default", "incptvocmimagegalleryocmIGposition": "OcmAfterDisplayContent", "incptvocmimagegalleryocmIGtheme": "CameraSlideshow", "incptvocmimagegalleryImages": [ "/Archive/images/2013/01/08/PSD/spo00.jpg" ], "incptvocmimagegalleryImageTitles": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageDescriptions": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageFocus": [ "50:50" ], "incptvocmimagegalleryImageDimensions": [ { "size0": "680x430" } ] } [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 256 [name] => Kultura [alias] => kultura [description] => [parent] => 240 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 18 [params] => {"inheritFrom":"0","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"1","itemRelatedLimit":"2","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"1","itemRelatedImageSize":"Small","itemRelatedIntrotext":"0","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"1","itemRelatedImageGallery":"1","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 7503326 Threads: 4 Questions: 1538943168 Slow queries: 4682081 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 110888555 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 56 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front03 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /kultura ) [additional_categories] => Array ( ) [link] => /kultura/kruha-i-spomenika-hoce-li-split-docekati-broncanog-tudmana-190365 [printLink] => /kultura/kruha-i-spomenika-hoce-li-split-docekati-broncanog-tudmana-190365?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 181131 [name] => spomenici [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => spomenici [link] => /tag/spomenici ) [1] => stdClass Object ( [id] => 230368 [name] => franjotuđman [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => franjotudman [link] => /tag/franjotudman ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [Subtitle] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Zaljubljene grlice na spomeniku dr. Franji Tuđmanu na šetnici uz makarsku plažu / Ivo RAVLIĆ / CROPIX [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => sve je počelo pred jokerom... [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Kruha i spomenika: hoće li Split dočekati brončanog Tuđmana? [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-13-03-31-01-39 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2013/01/08/PSD/spo00.jpg [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2013/01/08/PSD/spo00.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}Split će dobiti spomenik prvom hrvatskom predsjedniku dr. Franji Tuđmanu, na Rivi, mjestu koje je nekada obilježio Tito čuvenim govorom 1962. godine. I to još za mandata ove vlasti (!), optimistički najavljuje dogradonačelnik Jure Šundov i pomiče fleksi granicu do konca kalendarske godine.

Ništa posebno, reći ćete, ta barem brončanih Tuđmana po Hrvatskoj ima po svakoj varošici, pa zašto jedan ne bi bio i u Splitu. Sve bi bilo u redu da ovaj grad nema malo drukčija iskustva sa skulpturama u javnom prostoru, i da praksa ne upozorava upravo na suprotno. Jer spomenici su se i dosad podizali, uglavnom po fasciklima i komisijama, desetljećima, i to ne samo za mandata gradonačelnika kojega su, uz ostalo, zapravo obilježili - spomenici!

Bilo kako bilo, počelo je s podizanjem spomenika građaninu Kaneu, građanina Keruma, ispred poslovnog centra “Joker”, nastavilo se s polemikama o tome treba li Split spomenik Smoji graditi gradskim ili privatnim novcem, potom se dogodila ideja o Isusu iz Rija, odnosno križu kao njegovu ekvivalentu na Marjanu, a sada je, eto, raspisan natječaj za Spomenik neovisnosti prvom prvom hrvatskom predsjedniku Tuđmanu. Ne želeći biti lošim prorokom, ipak sve upućuje na jedno čudno stanje i lošu praksu koja jest dijagnosticirana, no za sada bez valjane terapije.

Spomenici po fasciklima

Kipar Kažimir Hraste napravio je do sada dva Tuđmanova spomenika, u Širokom Brijegu i Makarskoj, te četiri biste. Po pitanju aktualnog natječaja je skeptičan. “Koliko je natječaja samo raspisano svih ovih godina, a niti jedan nije realiziran. To je malo neozbiljno. Kako vjerovati da će se baš sad ovaj realizirati? I pozicija je upitna, spomenik treba staviti u novi prostor, da ga oživi, i s njim saživi. Nije Riva Split i ne treba je više svačim opterećivati. Nagrade se podijele, a spomenika nigdje. Alkemijom držim spojiti Tuđmanov lik i Neovisnost.”

Split je zbog izuzetno malog broja spomenika još 2007. donio odluku da će u deset godina podići čak 21 spomenik zaslužnim građanima, kako bi se stvorila kulturna klima ali i estetski rehabilitirale određene gradske četvrti. Jasno, ne samo vezano za Split, već za sve veće hrvatske gradove, uvijek je politika ta koja limitira struku.

Bez obzira na različite profile onih koji sjede u povjerenstvima, ako je sreće, trakavice oko usaglašavanja nerijetko zaključuje, upitna estetika i s njom u vezi, odobravanja i negodovanja! Sve upućuje na zaključak da je politika postavljanja javnih spomenika i skulptura ne delikatna tema kojoj treba posvetiti opsežnije razmatranje, s naročitom pažnjom na “urbane intervencije”, već naprosto poražavajuća.

Novije spomeničke inicijative u Splitu, od partizanskih bista danas marginaliziranih zbog umjetničke narativnosti i devastacije, uključuju tek nekoliko neočekivanih intervencija. U sedamdesetogodišnjoj praksi možemo se “podičiti” Hrastinom nefunkcionalnom “Figom u pirju” u Marmontovoj i “Ružom vjetrova” Jagode Buić poviše “Labuda”, koje ipak uspješno odolijevaju estetici i uvjerenjima, te spomenikom braniteljima Joze Vrdoljaka ispred Banovine, koji je čekao 14 godina i prošao tri neuspjela natječaja.

Spomenik splitskom težaku uobličen motikom na Pujankama i hipertrofirana Udica kao spomenik ribarstvu na Matejušci daleko su od dosjetke kakve velegradske sredine poznaju, a Lipovčevo “Plavo stablo” podigla je obiteljska upornost, a ne Grad! Slično je i s fontanama, ne samo da su nove rijetkost, već i one stare stoje uglavnom zapuštene i nefunkcionalne.

Logično je zapitati se može li se efikasnije kontrolirati podizanje skulptura i gdje su zakoni o javnim spomenicima? Mora, sasvim je jasno, no upravo rašomon u kojem svi sve znaju, nerijetko rezultira alternativnim rješenjima, kompromisima, doradama, favoriziranjem umjetnika bliskih vlasti... Kad sve skupa dobije repove u javnosti o “povredi poslovnika”, neslaganju i polarizaciji komisija, utjecaju politike..., postaje manje bitno je li nešto ružno ili neadekvatno, a da ne kažemo nefunkcionalno.

Politički motivi

Sve nekako ostaje u sjeni suštinskih potpitanja na koji su način skulpture u javnom prostoru uopće dospjele, čijom inicijativom, koliki je udio realizacije prethodno raspisanih javnih natječaja, te konačno, koji je uopće smisao javnih skulptura. Ne zaboravimo, skulptura prostoru daje mjerilo življenja, čini ga prisnijim i ugodnijim, upućuje na njegov kulturološki i civilizacijski domet. To nikako ne bi trebali biti spomenici onima koji su ih podigli. Jer podignuto ne smije gabaritima iskazivati agresiju spram okružja, niti euforično predimenzionirati značenje i važnost obilježja koje, povijest uči, mora odoljeti vremenu.

Demistificirajući ideju o tome da je Dubrovnik bio grad koji kroz povijest nije podizao spomenike, već je postojao sustav trajnog markiranja osoba što su zadužile Republiku, spomenik koji je više od svih obilježio Grad svakako je onaj braniteljima, rad Igora Franića, na Pilama. Godinama traju i natezana oko Meštrovićeva spomenika velikom sinu, Gunduliću, na titularovoj poljani.

“Franićev spomenik je svjetski promašaj, to nije spomenik nego ‘kašeta’ koja puno košta jer se stalno kvari, a zrcalo je tu da se namjernici uljepšavaju. Spomenik braniteljima treba, i neka su ga inicirali roditelji stradalih, ali strance to ne zanima. Napravio sam i ja jedan spomenik braniteljima, na Osojniku, jer je tamo dosta ljudi poginulo. Nesporazumi nastaju onda kad se spomenik pravi zbog političkih razloga. A politika je, znate i sami, kratkog daha.”

Zanemarujući na tren realizaciju u podizanju spomenika kao da se natječu Crkva, država i grad. Svjetovna kompomenta je u minusu, posvjedočit če vlastitim primjerom šibenski kipar Aleksandar Ale Guberina: “Ja sam srećom dočekao i sv. Antu ispred Gospe vanka Grada i Papu na Meterizama, no moj nagrađeni Smoje još čeka Kerumovu milost.”

Budimo pragmatični, pa se pogledajmo bolje u ogledalo, je li obilje sredstava koje institucije sistema i država u vrijeme recesije troši na uglavnom nepotrebne i povijesnom faktografijom limitirane spomenike baš nužnost? Zar nema prečih stvari? Prodajemo li to narodu, kojemu je s egzistenijanim minimumima srozana vizualna kultura i estetika, rog za svijeću? Narodu koji je nebrojeno puta, rušeći upravo spomenike, nažalost, dokazao kako ne zna cijeniti vastitu povijest i znamenite ljude, a da o kulturi i naslijeđu ne zborimo.

IGOR BREŠAN

Rijeka: Ne banalizirati!

Rijeka je slučaj za sebe, iznimka. Grad u razdoblju od 50-ih do 90-ih nije podizao spomenike, zato što “ne treba ulagati u nešto nestalno kao spomenik”.

“Grad nepresušne vode dobio je nekoliko većih fontana, ali je najviše kontroverzija izazvala Džamonjina kugla pred HNK-om, iz 2000. zbog argumenata kako je riječ o neprimjerenoj interpolaciji suvremenog izričaja u historicistički ambijent.

I Kamenarov Kamov, kao i Džamonjin rad, zaživjeli su u gradskoj memoriji, ali i vrlo funkcionalni Most branitelja, arhitekata 3LHD-a, čiji je vertikalni završetak postao svojevrsni marker grada. Tu su još i Kožarićev Hodač, na Korzu, ali i moj željezni Brod u zaštićenoj jezgri kod Pavlinskog trga.

No, do porinuća nije išlo baš lako”, kaže likovni amblem Rijeke slikar Vjekoslav Vojo Radoičić i nadodaje kako “obilježja iz Domovinskog rata ne treba raditi po receptu heroja Čapajeva, s ljudskim likom. Jasno, i u Rijeci je bilo povuci-potegni, no sad se vidi koliko je pogubno banalizirati sa spomen obilježjima.”


[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/kultura/kruha-i-spomenika-hoce-li-split-docekati-broncanog-tudmana-190365 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=4598f222dde9ce4add9b00902d0e4d786e698d61 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Kruha+i+spomenika%3A+ho%C4%87e+li+Split+do%C4%8Dekati+bron%C4%8Danog+Tu%C4%91mana%3F&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fkruha-i-spomenika-hoce-li-split-docekati-broncanog-tudmana-190365 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fkruha-i-spomenika-hoce-li-split-docekati-broncanog-tudmana-190365 )
Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Zaljubljene grlice na spomeniku dr. Franji Tuđmanu na šetnici uz makarsku plažu / Ivo RAVLIĆ / CROPIX [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => sve je počelo pred jokerom... [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
Kulturasve je počelo pred jokerom...

Kruha i spomenika: hoće li Split dočekati brončanog Tuđmana?

Piše PSD.
8. siječnja 2013. - 22:05
Split će dobiti spomenik prvom hrvatskom predsjedniku dr. Franji Tuđmanu, na Rivi, mjestu koje je nekada obilježio Tito čuvenim govorom 1962. godine. I to još za mandata ove vlasti (!), optimistički najavljuje dogradonačelnik Jure Šundov i pomiče fleksi granicu do konca kalendarske godine.

Ništa posebno, reći ćete, ta barem brončanih Tuđmana po Hrvatskoj ima po svakoj varošici, pa zašto jedan ne bi bio i u Splitu. Sve bi bilo u redu da ovaj grad nema malo drukčija iskustva sa skulpturama u javnom prostoru, i da praksa ne upozorava upravo na suprotno. Jer spomenici su se i dosad podizali, uglavnom po fasciklima i komisijama, desetljećima, i to ne samo za mandata gradonačelnika kojega su, uz ostalo, zapravo obilježili - spomenici!

Bilo kako bilo, počelo je s podizanjem ...
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
13. svibanj 2024 05:31