stdClass Object ( [id] => 1321977 [title] => Tijardovićev “Dioklecijan” već šest desetljeća čeka izvedbu. Splićani se u Tijardovića kunu, ali... [alias] => tijardovicev-dioklecijan-vec-sest-desetljeca-ceka-izvedbu-splicani-se-u-tijardovica-kunu-ali [catid] => 288 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

Ivo Tijardović svakako spada u jednog od najvećih sinova Splita u povijesti grada, ali jednako tako i glazbenog života na nacionalnoj razini.

Pa je onda tim više zaprepašćujuća spoznaja kako se ove godine navršava okrugla 60. obljetnica od nastanka njegove opere Dioklecijan, što ju je 1963. godine bio skladao u Zagrebu. Libreto mu je bio spjevao Branko Radica, intelektualac i kulturni djelatnih iz Kaštela, koji je i Borisu Papandopulu bio pripravio tekstualni predložak za njegovu operu Marulova pisan (1970.).

Ova je pomalo i sramna epizoda iz hrvatske operistike dijelom bila isprana o blagdanu Svetog Nikole u HNK Split anno Domini 2012., kad je tog 6. prosinca ekipa studenata, i profesora, s Umjetničke akademije u gradu pod Marjanom odlučila u smanjenom opsegu izvesti ovaj glazbeno-scenski komad svojega dičnog sugrađanina Ive Tijardovića.

Pisao sam već višekratno o tome kako je doista sramna spoznaja kako u glazbenim i kazališnim arhivima ove zemlje postoji djelo značajnoga kompozitora što do dandanas izvedeno nije! Mi u Splitu dičimo se imenom Tijardovića, smatramo ga s razlogom jednim od zaštitnih znakova i grada i podneblja, koji je operetama Mala Floramye i Spli‘ski akvarel ovjekovječio i običaj i naviku, i mentalitet i kulturu života i življenja velovaroškoga težaka i ribara, podmarjanskog nonota i none, oca i matere, sina i kćerke…

Ali mi, njegovi nasljednici, pola stoljeća uspjeli smo izdržati, i otrpjeti, toliko poraznu činjenicu da je jedno njegovo obimno i kompleksno glazbeno-scensko djelo čekalo sve donedavno ikakvu relevantniju glazbenu emanaciju.

Namjerno kažem "relevantniju" i "glazbenu" emanaciju. Prva riječ u navodnicima ovdje je ne bih li ukazao na važnost postupka izvedbe; jerbo, opera se, ili njezini dijelovi, mogla izvesti i u komornoj varijanti, s klavirskim izvodom na pultu, tako da ju pjevaju solisti i zbor uz pratnju korepetitora za glasovirom. Drugi slučaj oivičen navodnim znakovima daje nam znati kako je "glazbeni" supstrat ove opere svoju zadovoljštinu mogao utažiti i u koncertnoj izvedbi komada; ali, ne: konkretna odvažnost mladih splitskih umjetnika – s podrškom onih nešto starijih i iskusnijih – ipak su uspjeli iznaći načina da potragu za materijalnim uvjetima i konkretiziraju, te da na koncu uspiju ostvariti nešto što se, eto i eno, već pola vijeka nametalo kao nepremostiv rasap.

Oni su scenski – ponavljam: scenski! – uspjeli izvesti djelo koje ni u "zlatnim" vremenima (kad je to, valja priznati, bilo kudikamo lakše) svi postojeći političko- komesarski čimbenici kojima su neograničena sredstva bila umnogome dostupnija, nisu uspjeli ostvariti…

Dobro, krnja je to bila praizvedba. Nije izvedena integralna opera, u svoj svojoj širini i u punini zamišljenog zborskog, a ni – pogotovo – orkestralnog sastava. No, to ne umanjuje značaj događanja i događaja; to ne umanjuje historiografsku važnost, brisanje dojakošnje sljepoće, te skidanje metlom paučine u kantunu arhiva i zapamćenja grada u kojem se Tijardović ponajviše realizirao.

---

image

Dioklecijanova palača u objektivu Nenada Gattina

Nenad Gattin
---

Šjor Ivo Tijardović bio je dovršio ovu svoju operu kao već zreli i afirmirani skladatelj, osam godina prije smrti. (Na žalost, čuo ju je samo za klavirom tijekom skladanja, nije je imao prilike čuti u živoj izvedbi zbora, orkestra i solista.) Negdje se spominje da je djelo nastalo 1964. godine (kao i u prigodnoj knjižici koja je pratila splitsku predstavu), ali je nepobitno točno da je ona dovršena 1963., što potvrđuje i Josip Andreis u svojoj impozantnoj Povijesti glazbe.

Potvrđuje to i lokalni splitski dnevnik, koji donosi članak "Nova opera ‘Dioklecijan‘ Ive Tijardovića" u kojem stoji: "nedavno je nakon trogodišnjeg rada završio komponiranje nove opere ‘Dioklecijan‘" ("Slobodna Dalmacija", 23. XI. 1963.). I već tad je člankopisac A. Bezić opisuje kao zaokruženo djelo: "Tijardovićeva opera ‘Dioklecijan‘, rađena u stilu francuske velike opere, ima četiri čina sa devet slika. Druga slika odigrava se u splitskoj luci prije podizanja Dioklecijanove palače, a posljednja slika na peristilu te palače. Pojedine slike u operi zahtijevaju veliki operni aparat, a naročito masovna slika trijumfalnog imperatorova povratka iz pobjedonosnog rata u Perziji (…) Kako saznajemo, kompozitor Tijardović namjerava ponuditi partituru svoga najnovijeg djela za prvu izvedbu operi splitskog kazališta."

Spomenimo još i to kako su iste novine godinu i pol dana ranije bile najavile rad na ovom djelu, kad su pisale o prvom postavljanju operete Spli‘ski akvarel u Beogradu. Rečenica koja nas zanima glasi ovako: "Kompozitor Tijardović sada završava operu ‘Dioklecijan‘" ("Slobodna Dalmacija", 7. VI. 1962.). I sad, najposlije, pogledajmo u riječi samoga maestra Tijardovića, koje je – tri godine pošto je bio dospio do konca opere – izrekao za utjecajni zagrebački žurnal "Vjesnik": "Tu operu zamislio sam kao djelo širih razmjera, koje zahtijeva veliki ansambl… Kada je opera bila dovršena, ponudio sam je Hrvatskom narodnom kazalištu. Intendant Mirko Božić i direktor Opere Nikša Bareza odmah su je prihvatili. Međutim, kada je počelo preispitivanje materijalne strane njezina izvođenja, ispostavilo se da zahtijeva velike troškove (…) Radio-Zagreb pokazao je interes da snosi dio troškova, jer bi tu operu snimili. Međutim,nove mjere u privredi našle su svog odraza i u kazalištu… I tako ‘Dioklecijan‘ čeka…" ("Vjesnik", 5. VI. 1966.).

---

image
---

Na pitanje otpada li praizvedba iz očišta kazalištaraca, Tijardović veli: "Ne znam. Obaviješten sam da su u kazalištu zauzeli stav da se ne mogu definitivno odlučiti, sve dok ne pronađu potrebna materijalna sredstva. Dobio sam dojam da ljudi koji danas rukovode HNK na čelu s drugom Božićem, zaista nastoje da se ‘Dioklecijan‘ predstavi publici…"

A na pitanje može li se dogoditi da uopće ne odgleda svoje djelo na pozornici, maestro je dao optimistični odgovor: "Ne vjerujem. Želio bih da njegova praizvedba bude u Zagrebu… Valjda će se situacija srediti".

Žalibože, nije bilo tako!

A na jednu drugu činjenicu, na činjenicu da bi na ovoj obimnoj partituri mogla ostati oznaka inedita, maestro Tijardović zacijelo se već bio i navikao. Naime, imao je neslavno iskustvo s porođajnim mukama svojega opernog prvijenca, Dimnjaci uz Jadran, koju je skladao u dimu baruta Drugog svjetskog rata, kao već kanonizirani meštar operetnog žanra. Maestro se kanio okušati i u serioznijem djelu, pa je na još svježim ratnim sjećanjima iz NOB-a skovao tkivo svojega opernog djela.

Sjajnu "povijest bolesti" opere Dimnjaci uz Jadran, akušerski precizno, prikazao je uzorni glazbeni pisac Nedjeljko Fabrio u instruktivnom kronikalnom napisu o ovoj operi. Evo dijela atmosfere iz njegovog teksta: "Na dan 25. veljače 1949. godine Uprava HNK-a u Zagrebu donijela je ‘odluku o prikazivanju opere Ive Tijardovića Dimnjaci uz Jadran‘, koja je označena kao ‘strogo povjerljiva‘, a u kojoj stoji zabilježeno da je ‘drug Ivo Tijardović, intendant Kazališta, povukao na sjednici Uprave Kazališta 24. veljače 1949. godine u 18 sati izvedbu svoje opere, s time da ne reflektira na njenu izvedbu ‘sve dok se ne promijeni štimung koji je nastao poslije audicije‘. Uprava je na temelju mišljenja stručnjaka i izjave druga intendanta zaključila da opera u takvom obliku ne dolazi u obzir za izvedbu u Hrvatskom narodnom kazalištu. Smrt fašizmu – sloboda narodu. Glavni tajnik: Ivo Valdec." (Ruža vjetrova, Zagreb, 2003.).

---

image

Karlo Grenc i kip Dioklecijana koji nikad nije našao stalno mjesto u gradu Splitu

---

No, politički razlozi, nasreću, ipak su ustuknuli pred onim umjetničkim, pa je opera praizvedena 20. siječnja 1951., šest godina nakon nastanka. Samo, bit će da je ipak ostao kakav ožiljak što ga je bio učinio porodničar ("rodin ugriz", reklo bi se), jerbo je opera povučena s repertoara nakon usve osam izvedaba. Signifikantno je i priopćenje u kojem se (tobože) obrazlaže zbog čega je opera skliznula iz okulara kazališnog pogleda. Intendant Marijan Matković i direktor Opere Milan Sachs, potpisaše: "Po mišljenju Uprave HNK-a nije potrebno u ovom odgovoru obrazlagati zašto je otpala Tijardovićeva opera Dimnjaci uz Jadran iz svake kombinacije!"

Sapeinti sat!

Pođimo sad prema splitskoj praizvedbi, otprije jednoga desetljeća. Opera Dioklecijan istinska je glazbena freska uzdignuta na postament antike, za čiju vjerodostojnu emanaciju, vidjesmo, potreban je veliki orkestar i snažan zbor. Vidno smanjen, orkestar koji je bio sastavljen od studenata Umjetničke akademije (s nekoliko pojačanja iz HNK Split, na deficitarnim instrumentima) dao je odličan preview moguće zvučne slike. Dakako, da bi se osjetila prava snaga glazbe što ju je maestro Tijardović unio u ovaj svoj vokalno-instrumentalni almanah, bilo bi potrebno popuniti "rupu" pod pozornicom, kao i brojčano ojačati pjevački zbor, poglavito sa zrelijim i voluminoznijim glasovima.

Dirigent Hari Zlodre probrao je najljepše numere iz opere za ovu djelomičnu scensku praizvedbu, uvježbao je orkestar i publici je u dobroj mjeri ponudio uvid u samo djelo. Zbor je uvježbao maestro Vlado Sunko, prekaljeni meštar svojega zanata, kojemu nije bilo teško od studenata glazbe napraviti solidnu zvučnu sliku Tijardovićeve kajdanke. Rekoh, mladi su to glasovi, pa u forteu fali force, koja je nužna za emisiju muzičkih misli ovog specifičnog djela što ima dati oris jednoj dalekoj i važnoj epohi.

Sam događaj ove praizvedbe, sam je po sebi velevažan nadnevak u svekolikoj povijesti i prošlosti splitskoga teatra, ali i hrvatske teatrologije u cjelini!

---

image

Dioklecijanova bista

AFP
---

Kad se svemu doda i entuzijazam silne mladosti koja je sve svoje talente, energije, vremena, zanose, ljubavi… neštedimice utkala u realizaciju rečenog projekta, onda se svakako ne može na produkt učinjenog osvrtati s uobičajenom oštricom kritičkoga pristupa. K tome, pjevači su tek na putu svojega obrazovanja i usavršavanja, pa se ni ne može od njih očekivati puna zrelost i spremna glazura na svakoj pori uloge.

S iznimkom Marija Krnića (Dioklecijan), koji je svršeni bas-bariton i asistent na Odsjeku za solo pjevanje pri Akademiji. On ima i iskustva na ovoj sceni u više opernih produkcija (plus nebrojeni koncerti kod nas i u inozemstvu), pa je njegova empirija svakako doprinijela da se kolege mu pjevači osjećaju sigurnije i zaštićenije. Tu je i gostujući tenor Vladimir Garić (Antonije), koji također niže uloge u svoju kolajnu karijere na velikoj kazališnoj pozornici. Ipak, među svim pjevačima najviše je pokazala Antonija Teskera (Valerija), od koje se i očekuje da danas-sutra preuzme sopranski repertoar svoje kuće.

I ona je osvojila nekoliko "bodova" u raznim operama, a kritika ju je uvijek primijetila kao dobrodošlo osvježenje na hrvatski operni Parnas. Od mlađih studenata svakako valja uočiti sopranisticu Milicu Raičević (Priska) i, pogotovo, mezzosopranisticu Barbaru Sumić (Dirusta). One će se sasvim sigurno izboriti za svoje mjesto u splitskom kazalištu, baš kao i bas Joško Tranfić (Tibul), koji upada u gustu konkurenciju pjevača svojega faha. No, njegov potencijal svakako će doći do izražaja.

Njima su još bili pridruženi Bjanka Ivas Mamić (Flavija Galla), Tea Prvinić (Druidska svećenica), Vera Obukhova i Ida Bilić (pomoćnice svećenice), te Žan Morović (Dion). Nemojmo zaboraviti da su za ovu pjevačku mladost zaduženi, i zaslužni, njihovi profesori pjevanja: Nelli Manuilenko, Cynthia Hansell- Bakić i Terezija Kusanović.

Dodatna vrijednost ove izvedbe zrcali se i u tome što je Umjetnička akademija osovila na noge sva svoja tri dijela: glazbeni, dramski i likovni.

Redatelj Goran Golovko, u okolnostima koje su mu bile nametnute (a već su djelomice bile i spomenute), napravio je vrlo zanimljivu predstavu, koja je nekim svojim registrima imala i komponente performansa. Ponajprije mislim na sam uvod kad su studenti, zahvaljujući se nekim političkim čimbenicima, poigrali se s identitetima, pa kad je najavljena tada aktualna ministrica kulture, Andrea Zlatar, na pozornicu je, kroz zastor – izašao muškarac! I ondašnji predsjednik Ivo Josipović, bio je žena, i tako dalje…

---

image

Ivo Tijardović nije dočekao izvedbu svoje opere, ovako je o tome govorio: “Obaviješten sam da su u kazalištu zauzeli stav da se ne mogu definitivno odlučiti, sve dok ne pronađu potrebna materijalna sredstva”

---

Zgodno sprdanje s "neodgodivim obvezama" političara, koji, eto, niti su došli, niti su delegirali ikakvog svojeg deputata. Publika je urnebesnim smijehom popratila tu vrstu dosjetljivosti, te dobrodošlog i dobrodušnog impicavanja. Golovko je od likova u operi napravio antičke spomenike, izvrsno dočaravši situacije s rimskog Foruma ili iz Dioklecijanove palače.

Svaki je protagonist, pjevač, imao i svoj alter ego u glumcu, tako da su polaznici dramskog studija dublirali svoje kolege s onoga glazbenog.

Kad jedan pjeva, ovaj drugi do njega čini iste pokrete, a kad drugi izgovara tekst (robotski ukočeno i eksklamativno, na jednome tonu), kolega glazbenik sad njega prati kao sjenka. Glumački pandani pjevačima, ali i neki drugi likovi, bijahu: Stipe Radoja (Diokles), Matko Elezović (Glasnik), Franjo Đaković (Tulij), Ivan Baranović (Antonije) i Katarina Romac (Popea).

Scenografiju je osmislila Ivana Poljak, asistentica na Odsjeku za slikarstvo i u njoj, scenografiji, dominiraju mirne linije i bijela boja.

---

image

Fragment iz klavirskog izvatka Tijardovićevog “Diokelcijana”

---

Kostimograf Mario Leko student je filma i videa i njegove su scenske oprave također dominantno bijele, s tek jednom iznimkom zlatne haljine i zlatnih cipelica. Kao u antičkim dramama, i ovdje je zbor bio komentator radnje, virile su glave zboristima iz velikog lancuna u postsceniju, pa je sama izvedba, svojom tobožnjom statičnošću, dohvatila i pomalo oratorijsku mirnost.

Kako se god okrene, baš mi je drago da se danas s ove distance može potvrditi rast i razvoj spomenutih mladih umjetnika, koji su u međuvremenu doživjeli istinsku artizansku profilaciju. Još da se iznađe načina da se Tijardovićev Dioklecijan izvede in toto, onako kako ga je zamislio i napisao sâm skladatelj, bio bi to istinski praznik operne umjetnosti i u Splitu i u Hrvatskoj.

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => BAŠTINA NA ČEKANJU [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [3] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [4] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [5] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [6] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [8] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [9] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [10] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [11] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [12] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [13] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [14] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [15] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [16] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [17] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [26] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [27] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [28] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [29] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [30] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [31] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [32] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [33] => stdClass Object ( [id] => 97 [name] => City Select [value] => (0) [type] => select [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 35 [alias] => CitySelect ) [34] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) [35] => stdClass Object ( [id] => 99 [name] => SD na licu mjesta [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 37 [alias] => SD_na_licu_mjesta ) ) [extra_fields_search] => BAŠTINA NA ČEKANJU 2 0 13782 2 2 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 [created] => 2023-09-11 09:17:29 [created_by] => 3249 [created_by_alias] => siniša vuković [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2023-09-11 14:18:00 [modified_by] => 3249 [publish_up] => 2023-09-11 14:18:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 0 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 288 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovije vijesti iz svijeta kazališnog života. [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, kultura, kazalište [secure] => 0 [page_title] => Kazalište [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Small [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= title=Tijardovićev “Dioklecijan” već šest desetljeća čeka izvedbu. Splićani se u Tijardovića kunu, ali... [metakey] => Tijardović, splitski HNK, Praizvedba, opera, car dioklecijan [plugins] => {"incptvocmimagegalleryIGParameters":"default","incptvocmimagegalleryocmIGposition":"OcmAfterDisplayContent","incptvocmimagegalleryocmIGtheme":"CameraSlideshow","incptvocmimagegalleryImages":["\/images\/slike\/2023\/09\/11\/25551361.jpg","\/images\/slike\/2023\/09\/11\/24368087.jpg","\/images\/slike\/2023\/09\/11\/21652332.jpg","\/images\/slike\/2023\/09\/11\/21652318.jpg","\/images\/slike\/2023\/09\/11\/17111952.jpg","\/images\/slike\/2023\/09\/11\/14688416.jpg","\/images\/slike\/2023\/09\/11\/25577022.jpg"],"incptvocmimagegalleryImageTitles":["Sa\u0161a Buri\u0107\/Cropix","Nenad Gattin","","","AFP","",""],"incptvocmimagegalleryImageDescriptions":["

Split Dioklecijana i njegovo doba koristi samo za turisti\u010dki ki\u010deraj. Kultura? Opera? Ma dajte,...<\/p>","

Dioklecijanova pala\u010da u objektivu Nenada Gattina<\/p>","","

Karlo Grenc i kip Dioklecijana koji nikad nije na\u0161ao stalno mjesto u gradu Splitu<\/p>","

Dioklecijanova bista<\/p>","

Ivo Tijardovi\u0107 nije do\u010dekao izvedbu svoje opere, ovako je o tome govorio: \u201cObavije\u0161ten sam da su u kazali\u0161tu zauzeli stav da se ne mogu definitivno odlu\u010diti, sve dok ne prona\u0111u potrebna materijalna sredstva\u201d<\/p>","

Fragment iz klavirskog izvatka Tijardovi\u0107evog \u201cDiokelcijana\u201d<\/p>"],"incptvocmimagegalleryImageFocus":["50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50"],"incptvocmimagegalleryImageDimensions":[{"size0":"1920x1149","hd_25551361_1920.jpg":"1920x1080","k_25551361_1280.jpg":"1280x1280","k_25551361_1024.jpg":"1024x1024","k_25551361_640.jpg":"640x640","k_25551361_480.jpg":"480x480","k_25551361_340.jpg":"340x340","k_25551361_220.jpg":"220x220","o_25551361_1280.jpg":"1280x766","o_25551361_1024.jpg":"1024x612","o_25551361_640.jpg":"640x383","o_25551361_480.jpg":"480x287","o_25551361_340.jpg":"340x203","o_25551361_220.jpg":"220x131","h_25551361_1280.jpg":"1280x854","h_25551361_1024.jpg":"1024x683","h_25551361_640.jpg":"640x427","h_25551361_480.jpg":"480x320","h_25551361_340.jpg":"340x227","h_25551361_220.jpg":"220x147","pp_25551361_1280.jpg":"1280x1628","pp_25551361_1024.jpg":"1024x1303","pp_25551361_640.jpg":"640x814","pp_25551361_480.jpg":"480x611","pp_25551361_340.jpg":"340x432","pp_25551361_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1417x1001","hd_24368087_1920.jpg":"1920x1080","k_24368087_1280.jpg":"1280x1280","k_24368087_1024.jpg":"1024x1024","k_24368087_640.jpg":"640x640","k_24368087_480.jpg":"480x480","k_24368087_340.jpg":"340x340","k_24368087_220.jpg":"220x220","o_24368087_1280.jpg":"1280x904","o_24368087_1024.jpg":"1024x723","o_24368087_640.jpg":"640x452","o_24368087_480.jpg":"480x339","o_24368087_340.jpg":"340x240","o_24368087_220.jpg":"220x155","h_24368087_1280.jpg":"1280x854","h_24368087_1024.jpg":"1024x683","h_24368087_640.jpg":"640x427","h_24368087_480.jpg":"480x320","h_24368087_340.jpg":"340x227","h_24368087_220.jpg":"220x147","pp_24368087_1280.jpg":"1280x1628","pp_24368087_1024.jpg":"1024x1303","pp_24368087_640.jpg":"640x814","pp_24368087_480.jpg":"480x611","pp_24368087_340.jpg":"340x432","pp_24368087_220.jpg":"220x280"},{"size0":"797x572","hd_21652332_1920.jpg":"1920x1080","k_21652332_1280.jpg":"1280x1280","k_21652332_1024.jpg":"1024x1024","k_21652332_640.jpg":"640x640","k_21652332_480.jpg":"480x480","k_21652332_340.jpg":"340x340","k_21652332_220.jpg":"220x220","o_21652332_1280.jpg":"1280x918","o_21652332_1024.jpg":"1024x734","o_21652332_640.jpg":"640x459","o_21652332_480.jpg":"480x344","o_21652332_340.jpg":"340x244","o_21652332_220.jpg":"220x157","h_21652332_1280.jpg":"1280x854","h_21652332_1024.jpg":"1024x683","h_21652332_640.jpg":"640x427","h_21652332_480.jpg":"480x320","h_21652332_340.jpg":"340x227","h_21652332_220.jpg":"220x147","pp_21652332_1280.jpg":"1280x1628","pp_21652332_1024.jpg":"1024x1303","pp_21652332_640.jpg":"640x814","pp_21652332_480.jpg":"480x611","pp_21652332_340.jpg":"340x432","pp_21652332_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1654x2485","hd_21652318_1920.jpg":"1920x1080","k_21652318_1280.jpg":"1280x1280","k_21652318_1024.jpg":"1024x1024","k_21652318_640.jpg":"640x640","k_21652318_480.jpg":"480x480","k_21652318_340.jpg":"340x340","k_21652318_220.jpg":"220x220","o_21652318_1280.jpg":"1280x1923","o_21652318_1024.jpg":"1024x1538","o_21652318_640.jpg":"640x961","o_21652318_480.jpg":"480x721","o_21652318_340.jpg":"340x510","o_21652318_220.jpg":"220x330","h_21652318_1280.jpg":"1280x854","h_21652318_1024.jpg":"1024x683","h_21652318_640.jpg":"640x427","h_21652318_480.jpg":"480x320","h_21652318_340.jpg":"340x227","h_21652318_220.jpg":"220x147","pp_21652318_1280.jpg":"1280x1628","pp_21652318_1024.jpg":"1024x1303","pp_21652318_640.jpg":"640x814","pp_21652318_480.jpg":"480x611","pp_21652318_340.jpg":"340x432","pp_21652318_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1200x801","hd_17111952_1920.jpg":"1920x1080","k_17111952_1280.jpg":"1280x1280","k_17111952_1024.jpg":"1024x1024","k_17111952_640.jpg":"640x640","k_17111952_480.jpg":"480x480","k_17111952_340.jpg":"340x340","k_17111952_220.jpg":"220x220","o_17111952_1280.jpg":"1280x854","o_17111952_1024.jpg":"1024x683","o_17111952_640.jpg":"640x427","o_17111952_480.jpg":"480x320","o_17111952_340.jpg":"340x226","o_17111952_220.jpg":"220x146","h_17111952_1280.jpg":"1280x854","h_17111952_1024.jpg":"1024x683","h_17111952_640.jpg":"640x427","h_17111952_480.jpg":"480x320","h_17111952_340.jpg":"340x227","h_17111952_220.jpg":"220x147","pp_17111952_1280.jpg":"1280x1628","pp_17111952_1024.jpg":"1024x1303","pp_17111952_640.jpg":"640x814","pp_17111952_480.jpg":"480x611","pp_17111952_340.jpg":"340x432","pp_17111952_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1065x800","hd_14688416_1920.jpg":"1920x1080","k_14688416_1280.jpg":"1280x1280","k_14688416_1024.jpg":"1024x1024","k_14688416_640.jpg":"640x640","k_14688416_480.jpg":"480x480","k_14688416_340.jpg":"340x340","k_14688416_220.jpg":"220x220","o_14688416_1280.jpg":"1280x961","o_14688416_1024.jpg":"1024x769","o_14688416_640.jpg":"640x480","o_14688416_480.jpg":"480x360","o_14688416_340.jpg":"340x255","o_14688416_220.jpg":"220x165","h_14688416_1280.jpg":"1280x854","h_14688416_1024.jpg":"1024x683","h_14688416_640.jpg":"640x427","h_14688416_480.jpg":"480x320","h_14688416_340.jpg":"340x227","h_14688416_220.jpg":"220x147","pp_14688416_1280.jpg":"1280x1628","pp_14688416_1024.jpg":"1024x1303","pp_14688416_640.jpg":"640x814","pp_14688416_480.jpg":"480x611","pp_14688416_340.jpg":"340x432","pp_14688416_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1920x2653","hd_25577022_1920.jpg":"1920x1080","k_25577022_1280.jpg":"1280x1280","k_25577022_1024.jpg":"1024x1024","k_25577022_640.jpg":"640x640","k_25577022_480.jpg":"480x480","k_25577022_340.jpg":"340x340","k_25577022_220.jpg":"220x220","o_25577022_1280.jpg":"1280x1768","o_25577022_1024.jpg":"1024x1414","o_25577022_640.jpg":"640x884","o_25577022_480.jpg":"480x663","o_25577022_340.jpg":"340x469","o_25577022_220.jpg":"220x303","h_25577022_1280.jpg":"1280x854","h_25577022_1024.jpg":"1024x683","h_25577022_640.jpg":"640x427","h_25577022_480.jpg":"480x320","h_25577022_340.jpg":"340x227","h_25577022_220.jpg":"220x147","pp_25577022_1280.jpg":"1280x1628","pp_25577022_1024.jpg":"1024x1303","pp_25577022_640.jpg":"640x814","pp_25577022_480.jpg":"480x611","pp_25577022_340.jpg":"340x432","pp_25577022_220.jpg":"220x280"}],"incptvocmimagegalleryImageUseInGallery":["1","1","1","1","1","1","1"]} [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 100 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 288 [name] => Kazalište [alias] => kazaliste [description] => [parent] => 256 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 4 [params] => {"inheritFrom":"256","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"0","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"0","itemRelatedLimit":"5","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"0","itemRelatedImageSize":"0","itemRelatedIntrotext":"1","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"0","itemRelatedImageGallery":"0","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 1 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 18 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 7380286 Threads: 3 Questions: 1526589340 Slow queries: 4642033 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 110553476 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 54 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front03 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => JDatabaseQueryMysqli Object ( [offset:protected] => 0 [limit:protected] => 0 [db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object *RECURSION* [sql:protected] => [type:protected] => select [element:protected] => [select:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => SELECT [elements:protected] => Array ( [0] => category.* [1] => IF(ISNULL(container.catid),false,true) AS container [2] => container.name AS container_name [3] => SEFURL_cr.menuItemID AS sefurl_belonging_menu_item ) [glue:protected] => , ) [delete:protected] => [update:protected] => [insert:protected] => [from:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => FROM [elements:protected] => Array ( [0] => `#__ocm_categories` AS `category` ) [glue:protected] => , ) [join:protected] => Array ( [0] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_containers AS container ON category.id = container.catid ) [glue:protected] => , ) [1] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_sefurl_category_menu_relation AS SEFURL_cr ON category.id = SEFURL_cr.categoryID ) [glue:protected] => , ) ) [set:protected] => [where:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => WHERE [elements:protected] => Array ( [0] => `category`.`id` = '240' ) [glue:protected] => AND ) [group:protected] => [having:protected] => [columns:protected] => [values:protected] => [order:protected] => [autoIncrementField:protected] => [call:protected] => [exec:protected] => [union:protected] => [unionAll:protected] => [selectRowNumber:protected] => ) [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /kultura/kazaliste ) [additional_categories] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 482 [name] => Premium [alias] => premium [parent] => 240 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /vinski-podrum-stari/sponzori ) ) [link] => /kultura/kazaliste/tijardovicev-dioklecijan-vec-sest-desetljeca-ceka-izvedbu-splicani-se-u-tijardovica-kunu-ali-1321977 [printLink] => /kultura/kazaliste/tijardovicev-dioklecijan-vec-sest-desetljeca-ceka-izvedbu-splicani-se-u-tijardovica-kunu-ali-1321977?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 729514 [name] => Tijardović [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2023-09-11 16:18:14 [main_article_id] => 0 [alias] => tijardovic [link] => /tag/tijardovic ) [1] => stdClass Object ( [id] => 628432 [name] => splitski HNK [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2021-01-17 16:10:59 [main_article_id] => 0 [alias] => splitski-hnk [link] => /tag/splitski-hnk ) [2] => stdClass Object ( [id] => 388564 [name] => praizvedba [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => praizvedba [link] => /tag/praizvedba ) [3] => stdClass Object ( [id] => 429794 [name] => opera [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => opera [link] => /tag/opera ) [4] => stdClass Object ( [id] => 617624 [name] => car dioklecijan [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2020-09-14 08:00:07 [main_article_id] => 0 [alias] => car-dioklecijan [link] => /tag/car-dioklecijan ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => BAŠTINA NA ČEKANJU [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [contains_infographic] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [Withoutads] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [Photo_gallery] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [promo] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [contains_video] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [exclude_comments] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [open_link_in_new_window] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [horizontal_crop_of_the_main_photo] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [no_index] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [no_cache] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [dont_show_on_the_front_page] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [related_on_bottom] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [live_button] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [instant_articles] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [s_preporucuje] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [s_voli] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [layout_with_three_photos] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [gallery_in_the_article] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [required_views] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [fullhd_image] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [CitySelect] => stdClass Object ( [id] => 97 [name] => City Select [value] => (0) [type] => select [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 35 [alias] => CitySelect ) [paid_article] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) [SD_na_licu_mjesta] => stdClass Object ( [id] => 99 [name] => SD na licu mjesta [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 37 [alias] => SD_na_licu_mjesta ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Tijardovićev “Dioklecijan” već šest desetljeća čeka izvedbu. Splićani se u Tijardovića kunu, ali... [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => 3249 [name] => Ivo Bonković [username] => ivo.bonkovic [email] => ivo.bonkovic@slobodnadalmacija.hr [password] => $2y$10$PTu5te97NwgpryJHXuBWce/nT6ExpQWeu1WkcKLxi.huGN5VB7S.q [password_clear] => [block] => 0 [sendEmail] => 0 [registerDate] => 0000-00-00 00:00:00 [lastvisitDate] => 0000-00-00 00:00:00 [activation] => [params] => {"admin_style":"","admin_language":"","language":"","editor":"","timezone":""} [groups] => Array ( [3] => 3 ) [guest] => 0 [lastResetTime] => 0000-00-00 00:00:00 [resetCount] => 0 [requireReset] => 0 [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [admin_style] => [admin_language] => [language] => [editor] => [timezone] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [otpKey] => [otep] => [link] => /autor/ivo-bonkovic-3249 [profile] => stdClass Object ( [id] => 1763 [gender] => m [description] => [image] => 1763.png [url] => [group] => 0 [plugins] => {"customparams_author_school":"","customparams_author_title":"","customparams_author_title_categoryid":"28","customparams_fb_link":"","customparams_tw_link":""} ) [avatar] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/authors/1763.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2023/09/11/25551361.jpg [galleryCount] => 7 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => Saša Burić/Cropix [mainImageDesc] =>

Split Dioklecijana i njegovo doba koristi samo za turistički kičeraj. Kultura? Opera? Ma dajte,...

[popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2023/09/11/25551361.jpg [title] =>

Split Dioklecijana i njegovo doba koristi samo za turistički kičeraj. Kultura? Opera? Ma dajte,...

Saša Burić/Cropix ) [1] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2023/09/11/24368087.jpg [title] =>

Dioklecijanova palača u objektivu Nenada Gattina

Nenad Gattin ) [2] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2023/09/11/21652332.jpg [title] => ) [3] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2023/09/11/21652318.jpg [title] =>

Karlo Grenc i kip Dioklecijana koji nikad nije našao stalno mjesto u gradu Splitu

) [4] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2023/09/11/17111952.jpg [title] =>

Dioklecijanova bista

AFP ) [5] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2023/09/11/14688416.jpg [title] =>

Ivo Tijardović nije dočekao izvedbu svoje opere, ovako je o tome govorio: “Obaviješten sam da su u kazalištu zauzeli stav da se ne mogu definitivno odlučiti, sve dok ne pronađu potrebna materijalna sredstva”

) [6] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2023/09/11/25577022.jpg [title] =>

Fragment iz klavirskog izvatka Tijardovićevog “Diokelcijana”

) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}

Ivo Tijardović svakako spada u jednog od najvećih sinova Splita u povijesti grada, ali jednako tako i glazbenog života na nacionalnoj razini.

Pa je onda tim više zaprepašćujuća spoznaja kako se ove godine navršava okrugla 60. obljetnica od nastanka njegove opere Dioklecijan, što ju je 1963. godine bio skladao u Zagrebu. Libreto mu je bio spjevao Branko Radica, intelektualac i kulturni djelatnih iz Kaštela, koji je i Borisu Papandopulu bio pripravio tekstualni predložak za njegovu operu Marulova pisan (1970.).

Ova je pomalo i sramna epizoda iz hrvatske operistike dijelom bila isprana o blagdanu Svetog Nikole u HNK Split anno Domini 2012., kad je tog 6. prosinca ekipa studenata, i profesora, s Umjetničke akademije u gradu pod Marjanom odlučila u smanjenom opsegu izvesti ovaj glazbeno-scenski komad svojega dičnog sugrađanina Ive Tijardovića.

Pisao sam već višekratno o tome kako je doista sramna spoznaja kako u glazbenim i kazališnim arhivima ove zemlje postoji djelo značajnoga kompozitora što do dandanas izvedeno nije! Mi u Splitu dičimo se imenom Tijardovića, smatramo ga s razlogom jednim od zaštitnih znakova i grada i podneblja, koji je operetama Mala Floramye i Spli‘ski akvarel ovjekovječio i običaj i naviku, i mentalitet i kulturu života i življenja velovaroškoga težaka i ribara, podmarjanskog nonota i none, oca i matere, sina i kćerke…

Ali mi, njegovi nasljednici, pola stoljeća uspjeli smo izdržati, i otrpjeti, toliko poraznu činjenicu da je jedno njegovo obimno i kompleksno glazbeno-scensko djelo čekalo sve donedavno ikakvu relevantniju glazbenu emanaciju.

Namjerno kažem "relevantniju" i "glazbenu" emanaciju. Prva riječ u navodnicima ovdje je ne bih li ukazao na važnost postupka izvedbe; jerbo, opera se, ili njezini dijelovi, mogla izvesti i u komornoj varijanti, s klavirskim izvodom na pultu, tako da ju pjevaju solisti i zbor uz pratnju korepetitora za glasovirom. Drugi slučaj oivičen navodnim znakovima daje nam znati kako je "glazbeni" supstrat ove opere svoju zadovoljštinu mogao utažiti i u koncertnoj izvedbi komada; ali, ne: konkretna odvažnost mladih splitskih umjetnika – s podrškom onih nešto starijih i iskusnijih – ipak su uspjeli iznaći načina da potragu za materijalnim uvjetima i konkretiziraju, te da na koncu uspiju ostvariti nešto što se, eto i eno, već pola vijeka nametalo kao nepremostiv rasap.

Oni su scenski – ponavljam: scenski! – uspjeli izvesti djelo koje ni u "zlatnim" vremenima (kad je to, valja priznati, bilo kudikamo lakše) svi postojeći političko- komesarski čimbenici kojima su neograničena sredstva bila umnogome dostupnija, nisu uspjeli ostvariti…

Dobro, krnja je to bila praizvedba. Nije izvedena integralna opera, u svoj svojoj širini i u punini zamišljenog zborskog, a ni – pogotovo – orkestralnog sastava. No, to ne umanjuje značaj događanja i događaja; to ne umanjuje historiografsku važnost, brisanje dojakošnje sljepoće, te skidanje metlom paučine u kantunu arhiva i zapamćenja grada u kojem se Tijardović ponajviše realizirao.

---

image

Dioklecijanova palača u objektivu Nenada Gattina

Nenad Gattin
---

Šjor Ivo Tijardović bio je dovršio ovu svoju operu kao već zreli i afirmirani skladatelj, osam godina prije smrti. (Na žalost, čuo ju je samo za klavirom tijekom skladanja, nije je imao prilike čuti u živoj izvedbi zbora, orkestra i solista.) Negdje se spominje da je djelo nastalo 1964. godine (kao i u prigodnoj knjižici koja je pratila splitsku predstavu), ali je nepobitno točno da je ona dovršena 1963., što potvrđuje i Josip Andreis u svojoj impozantnoj Povijesti glazbe.

Potvrđuje to i lokalni splitski dnevnik, koji donosi članak "Nova opera ‘Dioklecijan‘ Ive Tijardovića" u kojem stoji: "nedavno je nakon trogodišnjeg rada završio komponiranje nove opere ‘Dioklecijan‘" ("Slobodna Dalmacija", 23. XI. 1963.). I već tad je člankopisac A. Bezić opisuje kao zaokruženo djelo: "Tijardovićeva opera ‘Dioklecijan‘, rađena u stilu francuske velike opere, ima četiri čina sa devet slika. Druga slika odigrava se u splitskoj luci prije podizanja Dioklecijanove palače, a posljednja slika na peristilu te palače. Pojedine slike u operi zahtijevaju veliki operni aparat, a naročito masovna slika trijumfalnog imperatorova povratka iz pobjedonosnog rata u Perziji (…) Kako saznajemo, kompozitor Tijardović namjerava ponuditi partituru svoga najnovijeg djela za prvu izvedbu operi splitskog kazališta."

Spomenimo još i to kako su iste novine godinu i pol dana ranije bile najavile rad na ovom djelu, kad su pisale o prvom postavljanju operete Spli‘ski akvarel u Beogradu. Rečenica koja nas zanima glasi ovako: "Kompozitor Tijardović sada završava operu ‘Dioklecijan‘" ("Slobodna Dalmacija", 7. VI. 1962.). I sad, najposlije, pogledajmo u riječi samoga maestra Tijardovića, koje je – tri godine pošto je bio dospio do konca opere – izrekao za utjecajni zagrebački žurnal "Vjesnik": "Tu operu zamislio sam kao djelo širih razmjera, koje zahtijeva veliki ansambl… Kada je opera bila dovršena, ponudio sam je Hrvatskom narodnom kazalištu. Intendant Mirko Božić i direktor Opere Nikša Bareza odmah su je prihvatili. Međutim, kada je počelo preispitivanje materijalne strane njezina izvođenja, ispostavilo se da zahtijeva velike troškove (…) Radio-Zagreb pokazao je interes da snosi dio troškova, jer bi tu operu snimili. Međutim,nove mjere u privredi našle su svog odraza i u kazalištu… I tako ‘Dioklecijan‘ čeka…" ("Vjesnik", 5. VI. 1966.).

---

image
---

Na pitanje otpada li praizvedba iz očišta kazalištaraca, Tijardović veli: "Ne znam. Obaviješten sam da su u kazalištu zauzeli stav da se ne mogu definitivno odlučiti, sve dok ne pronađu potrebna materijalna sredstva. Dobio sam dojam da ljudi koji danas rukovode HNK na čelu s drugom Božićem, zaista nastoje da se ‘Dioklecijan‘ predstavi publici…"

A na pitanje može li se dogoditi da uopće ne odgleda svoje djelo na pozornici, maestro je dao optimistični odgovor: "Ne vjerujem. Želio bih da njegova praizvedba bude u Zagrebu… Valjda će se situacija srediti".

Žalibože, nije bilo tako!

A na jednu drugu činjenicu, na činjenicu da bi na ovoj obimnoj partituri mogla ostati oznaka inedita, maestro Tijardović zacijelo se već bio i navikao. Naime, imao je neslavno iskustvo s porođajnim mukama svojega opernog prvijenca, Dimnjaci uz Jadran, koju je skladao u dimu baruta Drugog svjetskog rata, kao već kanonizirani meštar operetnog žanra. Maestro se kanio okušati i u serioznijem djelu, pa je na još svježim ratnim sjećanjima iz NOB-a skovao tkivo svojega opernog djela.

Sjajnu "povijest bolesti" opere Dimnjaci uz Jadran, akušerski precizno, prikazao je uzorni glazbeni pisac Nedjeljko Fabrio u instruktivnom kronikalnom napisu o ovoj operi. Evo dijela atmosfere iz njegovog teksta: "Na dan 25. veljače 1949. godine Uprava HNK-a u Zagrebu donijela je ‘odluku o prikazivanju opere Ive Tijardovića Dimnjaci uz Jadran‘, koja je označena kao ‘strogo povjerljiva‘, a u kojoj stoji zabilježeno da je ‘drug Ivo Tijardović, intendant Kazališta, povukao na sjednici Uprave Kazališta 24. veljače 1949. godine u 18 sati izvedbu svoje opere, s time da ne reflektira na njenu izvedbu ‘sve dok se ne promijeni štimung koji je nastao poslije audicije‘. Uprava je na temelju mišljenja stručnjaka i izjave druga intendanta zaključila da opera u takvom obliku ne dolazi u obzir za izvedbu u Hrvatskom narodnom kazalištu. Smrt fašizmu – sloboda narodu. Glavni tajnik: Ivo Valdec." (Ruža vjetrova, Zagreb, 2003.).

---

image

Karlo Grenc i kip Dioklecijana koji nikad nije našao stalno mjesto u gradu Splitu

---

No, politički razlozi, nasreću, ipak su ustuknuli pred onim umjetničkim, pa je opera praizvedena 20. siječnja 1951., šest godina nakon nastanka. Samo, bit će da je ipak ostao kakav ožiljak što ga je bio učinio porodničar ("rodin ugriz", reklo bi se), jerbo je opera povučena s repertoara nakon usve osam izvedaba. Signifikantno je i priopćenje u kojem se (tobože) obrazlaže zbog čega je opera skliznula iz okulara kazališnog pogleda. Intendant Marijan Matković i direktor Opere Milan Sachs, potpisaše: "Po mišljenju Uprave HNK-a nije potrebno u ovom odgovoru obrazlagati zašto je otpala Tijardovićeva opera Dimnjaci uz Jadran iz svake kombinacije!"

Sapeinti sat!

Pođimo sad prema splitskoj praizvedbi, otprije jednoga desetljeća. Opera Dioklecijan istinska je glazbena freska uzdignuta na postament antike, za čiju vjerodostojnu emanaciju, vidjesmo, potreban je veliki orkestar i snažan zbor. Vidno smanjen, orkestar koji je bio sastavljen od studenata Umjetničke akademije (s nekoliko pojačanja iz HNK Split, na deficitarnim instrumentima) dao je odličan preview moguće zvučne slike. Dakako, da bi se osjetila prava snaga glazbe što ju je maestro Tijardović unio u ovaj svoj vokalno-instrumentalni almanah, bilo bi potrebno popuniti "rupu" pod pozornicom, kao i brojčano ojačati pjevački zbor, poglavito sa zrelijim i voluminoznijim glasovima.

Dirigent Hari Zlodre probrao je najljepše numere iz opere za ovu djelomičnu scensku praizvedbu, uvježbao je orkestar i publici je u dobroj mjeri ponudio uvid u samo djelo. Zbor je uvježbao maestro Vlado Sunko, prekaljeni meštar svojega zanata, kojemu nije bilo teško od studenata glazbe napraviti solidnu zvučnu sliku Tijardovićeve kajdanke. Rekoh, mladi su to glasovi, pa u forteu fali force, koja je nužna za emisiju muzičkih misli ovog specifičnog djela što ima dati oris jednoj dalekoj i važnoj epohi.

Sam događaj ove praizvedbe, sam je po sebi velevažan nadnevak u svekolikoj povijesti i prošlosti splitskoga teatra, ali i hrvatske teatrologije u cjelini!

---

image

Dioklecijanova bista

AFP
---

Kad se svemu doda i entuzijazam silne mladosti koja je sve svoje talente, energije, vremena, zanose, ljubavi… neštedimice utkala u realizaciju rečenog projekta, onda se svakako ne može na produkt učinjenog osvrtati s uobičajenom oštricom kritičkoga pristupa. K tome, pjevači su tek na putu svojega obrazovanja i usavršavanja, pa se ni ne može od njih očekivati puna zrelost i spremna glazura na svakoj pori uloge.

S iznimkom Marija Krnića (Dioklecijan), koji je svršeni bas-bariton i asistent na Odsjeku za solo pjevanje pri Akademiji. On ima i iskustva na ovoj sceni u više opernih produkcija (plus nebrojeni koncerti kod nas i u inozemstvu), pa je njegova empirija svakako doprinijela da se kolege mu pjevači osjećaju sigurnije i zaštićenije. Tu je i gostujući tenor Vladimir Garić (Antonije), koji također niže uloge u svoju kolajnu karijere na velikoj kazališnoj pozornici. Ipak, među svim pjevačima najviše je pokazala Antonija Teskera (Valerija), od koje se i očekuje da danas-sutra preuzme sopranski repertoar svoje kuće.

I ona je osvojila nekoliko "bodova" u raznim operama, a kritika ju je uvijek primijetila kao dobrodošlo osvježenje na hrvatski operni Parnas. Od mlađih studenata svakako valja uočiti sopranisticu Milicu Raičević (Priska) i, pogotovo, mezzosopranisticu Barbaru Sumić (Dirusta). One će se sasvim sigurno izboriti za svoje mjesto u splitskom kazalištu, baš kao i bas Joško Tranfić (Tibul), koji upada u gustu konkurenciju pjevača svojega faha. No, njegov potencijal svakako će doći do izražaja.

Njima su još bili pridruženi Bjanka Ivas Mamić (Flavija Galla), Tea Prvinić (Druidska svećenica), Vera Obukhova i Ida Bilić (pomoćnice svećenice), te Žan Morović (Dion). Nemojmo zaboraviti da su za ovu pjevačku mladost zaduženi, i zaslužni, njihovi profesori pjevanja: Nelli Manuilenko, Cynthia Hansell- Bakić i Terezija Kusanović.

Dodatna vrijednost ove izvedbe zrcali se i u tome što je Umjetnička akademija osovila na noge sva svoja tri dijela: glazbeni, dramski i likovni.

Redatelj Goran Golovko, u okolnostima koje su mu bile nametnute (a već su djelomice bile i spomenute), napravio je vrlo zanimljivu predstavu, koja je nekim svojim registrima imala i komponente performansa. Ponajprije mislim na sam uvod kad su studenti, zahvaljujući se nekim političkim čimbenicima, poigrali se s identitetima, pa kad je najavljena tada aktualna ministrica kulture, Andrea Zlatar, na pozornicu je, kroz zastor – izašao muškarac! I ondašnji predsjednik Ivo Josipović, bio je žena, i tako dalje…

---

image

Ivo Tijardović nije dočekao izvedbu svoje opere, ovako je o tome govorio: “Obaviješten sam da su u kazalištu zauzeli stav da se ne mogu definitivno odlučiti, sve dok ne pronađu potrebna materijalna sredstva”

---

Zgodno sprdanje s "neodgodivim obvezama" političara, koji, eto, niti su došli, niti su delegirali ikakvog svojeg deputata. Publika je urnebesnim smijehom popratila tu vrstu dosjetljivosti, te dobrodošlog i dobrodušnog impicavanja. Golovko je od likova u operi napravio antičke spomenike, izvrsno dočaravši situacije s rimskog Foruma ili iz Dioklecijanove palače.

Svaki je protagonist, pjevač, imao i svoj alter ego u glumcu, tako da su polaznici dramskog studija dublirali svoje kolege s onoga glazbenog.

Kad jedan pjeva, ovaj drugi do njega čini iste pokrete, a kad drugi izgovara tekst (robotski ukočeno i eksklamativno, na jednome tonu), kolega glazbenik sad njega prati kao sjenka. Glumački pandani pjevačima, ali i neki drugi likovi, bijahu: Stipe Radoja (Diokles), Matko Elezović (Glasnik), Franjo Đaković (Tulij), Ivan Baranović (Antonije) i Katarina Romac (Popea).

Scenografiju je osmislila Ivana Poljak, asistentica na Odsjeku za slikarstvo i u njoj, scenografiji, dominiraju mirne linije i bijela boja.

---

image

Fragment iz klavirskog izvatka Tijardovićevog “Diokelcijana”

---

Kostimograf Mario Leko student je filma i videa i njegove su scenske oprave također dominantno bijele, s tek jednom iznimkom zlatne haljine i zlatnih cipelica. Kao u antičkim dramama, i ovdje je zbor bio komentator radnje, virile su glave zboristima iz velikog lancuna u postsceniju, pa je sama izvedba, svojom tobožnjom statičnošću, dohvatila i pomalo oratorijsku mirnost.

Kako se god okrene, baš mi je drago da se danas s ove distance može potvrditi rast i razvoj spomenutih mladih umjetnika, koji su u međuvremenu doživjeli istinsku artizansku profilaciju. Još da se iznađe načina da se Tijardovićev Dioklecijan izvede in toto, onako kako ga je zamislio i napisao sâm skladatelj, bio bi to istinski praznik operne umjetnosti i u Splitu i u Hrvatskoj.

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>
Saša Burić/Cropix Nenad Gattin AFP
Saša Burić/Cropix

Split Dioklecijana i njegovo doba koristi samo za turistički kičeraj. Kultura? Opera? Ma dajte,...

Nenad Gattin

Dioklecijanova palača u objektivu Nenada Gattina



Karlo Grenc i kip Dioklecijana koji nikad nije našao stalno mjesto u gradu Splitu

AFP

Dioklecijanova bista


Ivo Tijardović nije dočekao izvedbu svoje opere, ovako je o tome govorio: “Obaviješten sam da su u kazalištu zauzeli stav da se ne mogu definitivno odlučiti, sve dok ne pronađu potrebna materijalna sredstva”


Fragment iz klavirskog izvatka Tijardovićevog “Diokelcijana”

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/kultura/kazaliste/tijardovicev-dioklecijan-vec-sest-desetljeca-ceka-izvedbu-splicani-se-u-tijardovica-kunu-ali-1321977 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=982ed89ba69686334e607223785c3c5158bb8330 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Tijardovi%C4%87ev+%E2%80%9CDioklecijan%E2%80%9D+ve%C4%87+%C5%A1est+desetlje%C4%87a+%C4%8Deka+izvedbu.+Spli%C4%87ani+se+u+Tijardovi%C4%87a+kunu%2C+ali...&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fkazaliste%2Ftijardovicev-dioklecijan-vec-sest-desetljeca-ceka-izvedbu-splicani-se-u-tijardovica-kunu-ali-1321977 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fkazaliste%2Ftijardovicev-dioklecijan-vec-sest-desetljeca-ceka-izvedbu-splicani-se-u-tijardovica-kunu-ali-1321977 )
Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => BAŠTINA NA ČEKANJU [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [3] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [4] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [5] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [6] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [8] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [9] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [10] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [11] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [12] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [13] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [14] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [15] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [16] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [17] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [26] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [27] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [28] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [29] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [30] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [31] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [32] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [33] => stdClass Object ( [id] => 97 [name] => City Select [value] => (0) [type] => select [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 35 [alias] => CitySelect ) [34] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) [35] => stdClass Object ( [id] => 99 [name] => SD na licu mjesta [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 37 [alias] => SD_na_licu_mjesta ) )
StoryEditorOCM
KazališteBAŠTINA NA ČEKANJU

Tijardovićev “Dioklecijan” već šest desetljeća čeka izvedbu. Splićani se u Tijardovića kunu, ali...

Piše siniša vuković
11. rujna 2023. - 16:18
Split Dioklecijana i njegovo doba koristi samo za turistički kičeraj. Kultura? Opera? Ma dajte,...Saša Burić/Cropix

Ivo Tijardović svakako spada u jednog od najvećih sinova Splita u povijesti grada, ali jednako tako i glazbenog života na nacionalnoj razini.

Pa je onda tim više zaprepašćujuća spoznaja kako se ove godine navršava okrugla 60. obljetnica od nastanka njegove opere Dioklecijan, što ju je 1963. godine bio skladao u Zagrebu. Libreto mu je bio spjevao Branko Radica, intelektualac i kulturni djelatnih iz Kaštela, koji je i Borisu Papandopulu bio pripravio tekstualni predložak za njegovu operu Marulova pisan (1970.).

Ova je pomalo i sramna epizoda iz hrvatske operistike dijelom bila isprana o blagdanu Svetog Nikole u HNK Split anno Domini 2012., kad je tog 6. prosinca ekipa studenata, i profesora, s Umjetničke akademije u gradu pod Marjanom odlučila u smanjenom opsegu izvesti ovaj glaz...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
11. svibanj 2024 19:20