stdClass Object ( [id] => 242429 [title] => John Boorman: Idući film bi me vjerojatno ubio [alias] => john-boorman-iduci-film-bi-me-vjerojatno-ubio [catid] => 256 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] => Peterostruki oskarovski nominent i jedan od najvećih britanskih redatelja svih vremena John Boorman (r. 1933.) proslavio se oku ugodnim filmovima čvrste naracije u najrazličitijim žanrovima. Karijeru je Boorman započeo kao redatelj dokumentaraca za BBC prije nego što je 1967. dobio priliku da u Americi za moćni studio MGM snimi žestoki krimić “Point Blank” s Leejem Marvinom u glavnoj ulozi.

Otad naovamo nanizao je još barem dva-tri kultna klasika (“Oslobađanje”, “Mač kralja Arthura”, “Nada i slava”) i niz naslova koji su doprijeli i do očiju šire publike, ne samo prekaljenih filmofila i kritičara - “Pakao na Pacifiku” (1968.), “Zardoz” (1974.), “Smaragdna šuma” (1985.), “Rangoon: Iza vatrene linije” (1994.), “General” (1998.), “Krojač Paname” (2001.)...

Djevojka preko rijeke

Ipak, Boorman se ne pomlađuje. Navršio je 81 godinu i odlučio se oprostiti od režije. Napravio je to s intimističkim filmom “Queen And Country”, svojevrsnim nastavkom njegova “Hope And Glory”. “Nada i slava” bila je utemeljena na Boormanovim dječjim sjećanjima napada na London kontrastiranima idiličnim danima na rijeci Temzi gdje je s majkom odlazio nakon što im je kuća bila srušena. Film “Kraljica i domovina” postavljen je dekadu kasnije, 1952., kad je Boorman imao 18 i morao dvije godine služiti vojsku.

Brojne situacije i likovi u filmu inspirirani su događajima koje je proživio, odnosno ljudima koje je upoznao u to doba, kao i njegovom obitelji. Boorman je u tinejdžerskim godinama svakog dana plivao i maštao o djevojci s druge strane rijeke. Idilu je prekinuo poziv za vojsku. Unovačen, radio je kao instruktor vojničkim regrutima primoranima da odu u Korejski rat.

U vojsci je upoznao prijatelja sklona nepodopštinama i s njim pospješio pad oficira koji ih je tlačio. Vratila se njegova sestra koja se udala u Kanadi i za lokalce je sjajila hollywoodskim glamurom. Majka mu je imala ljubavnu aferu pa je bio u dilemi hoće li izdati nju ili oca... Svi ti detalji solidno su oživljeni u filmu “Queen And Country” koji je Boormanu p(r)obudio mnoge uspavane uspomene dok je pisao scenarij i režirao ga.

Sjećanje na djetinjstvo

- Posljednje dvije-tri godine počeo sam razmišljati o snimanju ovog filma. Gledajući unatrag, da sam ga snimio ranije, bio bi to film s više ljutnje i gorčine. Kad se osvrnem na pedesete, dosta toga je gorko. Engleska je liječila mamurluk nakon rata ranih pedesetih, a mi mladi ljudi čeznuli smo za ravnopravnom državom, nismo htjeli imperijalizam britanskog carstva. Svi smo bili razočarani reformama koje nisu otišle dovoljno daleko u sistemu, ali mislili da će Engleska ipak krenuti u pravom smjeru.

No, Engleska nije postala država kakvom smo se nadali da će postati. Šezdeset godina kasnije, Kraljica je još tu i svi je vole, osim mene - uz smijeh nam je rekao Boorman za okruglim stolom u Cannesu na promociji “Kraljice i domovine”. Britanski režiser se u ovom kontekstu prisjetio i djetinjstva.

- Kad sam imao 11 godina, išao sam u katoličku školu, a moja obitelj je bila protestantska. Nedjeljama sam bio u zboru protestantske crkve, a tijekom tjedna u katoličkoj školi. Zbog toga sam se kopkao, pitao što je pravo, a što krivo, katoličanstvo ili protestantizam. A onda mi je jednog dana, kad sam bio na rijeci s brodićem, palo na pamet da su možda oboje u krivu i težina mi je na ramenima splasnula.

To mi je promijenilo život. Riješiti se te misli nešto je najbolje što mi se kao djetetu dogodilo. Da se bar moglo riješiti i Kraljice... - kazao je filmaš na predstavljanju zadnjeg filma.

Afera s radiom

Ovaj film predstavlja Boormanov povratak režiji nakon osmogodišnje pauze od “The Tiger’s Tail” (2006.). Projekti su u međuvremenu kucali na vrata, ali on se zaljubio u - radio.

- Imao sam ljubavnu aferu s radiom. Pisao sam i režirao niz radiodrama i bilo mi je to jako osvježavajuće. Treba dugo vremena kako bi se snimio film, a dobar dio tog procesa zna biti dosadan. Radiodramu možete napisati za par tjedana i režirati je za jedan dan. Glumci to vole jer ne moraju tekst učiti na pamet, već čitaju rečenice, ne moraju ni na tretman kod šminkera, maskera. Svi uživaju - s olakšanjem će Boorman koji se, veli, režirajući film oslanjao na kćerku Katrine i - štap. Poznat po autoritetu Boormanova je riječ na filmskom setu uvijek bila posljednja i nikad mu se glumci nisu miješali u posao jer to je odlika pravog redatelja.

- Kazališni režiser Sam Mendes, koji je radio s Conradom Hallom, velikim direktorom fotografije, rekao je u jednom intervjuu da ga je pitao “Kako znaš gdje usmjeriti kameru?”. Postaviti to pitanje je kao priznanje da ne znate režirati. Što li tek onda reći za glumce?

Čuo sam da se događa drugima da se miješaju u posao redatelja, ne i meni. Znate, često me pitaju tko je “najteži” glumac s kojim sam radio. Možda sam katkad imao poneko rječkanje, primjerice na “Bitki za Pacifik”, no utiho. Prije nego se film počne snimati, treba raditi malo s glumcima, razbiti tenziju, proći kroz scene, pa nema konflikta.

Glumci su ranjivi kad stanu ispred kamere, a moj posao je paziti na njih, pomagati im i dati samopouzdanje, opustiti ih - odaje iskustvo režiser i zbraja kako je s nekim zvijezdama poput Leeja Marvina i Seana Conneryja (“Zardoz”) postao blizak kao prijatelj nakon snimanja.

Kćerka na setu

Dotaknuo se Boorman i usporedbe s današnjim filmovima i onima iz šezdesetih i sedamdesetih.

- U šezdesetima i sedamdesetima imali ste filmove srednjeg dometa koji je danas nestao. Danas ili imate veliki američki studijski film ili art film iz geta. Danas studija vode multinacionalne kompanije i korporacije. No, i dalje ima dobrih filmova i filmaša, primjerice braća Coen. S njima sam blizak godinama i oduvijek sam volio njihove filmove zato što su originalni filmaši - hvali mlađe kolege Britanac.

U moderno studijsko doba producenti uz starijeg režisera na setu imaju njegova potencijalnog zamjenika da stoji “stand-by” ako se ovaj “izvrne” i umre. Na setu “Kraljice i domovine” to nije bio slučaj jer je film nezavisan i osoban pa Boorman misli da ne bi mogli dovesti nekog drugog, premda ne zna ni bi li otkazali snimanje. Možda bi ga preuzela njegova kći koja nije bila prisutna kao “stand-by” redateljica, već je htjela učiti zanat s obzirom da ima ambiciju za režiju.

- Ovaj film me zamalo ubio dok sam ga snimao. Idući bi me vjerojatno ubio. Sad kad o tome razmišljam čudno je kako se ne možete sjetiti primjera redatelja koji je umro snimajući film - iskren je Boorman i svjestan da Portugalac Manoel de Oliveira snima i u 105. godini, ali iako ne bježi od “nikad ne reci nikad” mantre ako naiđe na nešto, za njega je to previše.

- U posljednjem kadru “Kraljice i domovine” kamera se zaustavlja. Bio je to moj način da kažem “zbogom”.

Marko Njegić

Boorman top-sedam

Teško je sastaviti top-sedam Johna Boormana, s obzirom na to da bi barem tri filma ("Oslobađanje", "Mač kralja Arthura", "Point Blank") mogla zauzeti prvu poziciju, ali evo liste...

1. "Oslobađanje" (1972.)
2. "Mač kralja Arthura" (1981.)
3. "Point Blank" (1967.)
4. "Nada i slava" (1987.)
5. "Pakao na Pacifiku" (1968.)
6. "General" (1998.)
7. "Smaragdna šuma" (1985.)

Kad će u kina?

"Kraljica i domovina" zasad nije kupljena za Hrvatsku, no za to još ima vremena. Nakon premijere u Cannesu, šira kinodistribucija ionako je tempirana za početak 2015. godine.

Odbio 'Rockyja'

John Boorman dobio je ponudu da režira prvog "Rockyja", ali je rekao producentu Robertu Chartoffu kako nije zainteresiran, štoviše da i on treba odustati od projekta. Poznat po tome da govori što mu je na umu, Boorman je u osamdesetima i devedesetima sasuo paljbu na Richarda Burtona i Mela Gibsona. Burton je za njega "pijanac, nemoguć kad je pijan i jedva podnošljiv kad je trijezan, drveni glumac koji se u glumi oslanja na svoj glas".

Za Gibsona, koji je glumio u remakeu "Point Blanka" ("Vraćanje duga", 1999.), rekao je kako "umišlja da je Lee Marvin, osim što je niži i posjeduje jednu trećinu njegova talenta". Jean-Luc Godard je naizgled prošao nešto bolje - on je "subverzivan i zabavan, ali pola toga što kaže je stvoreno da mlade filmaše odvede na krivi trag".

Nesuđeni 'Gospodar prstenova'

"Oduvijek mislim da je gledanje filmova veoma nalik sanjanju", poznata je rečenica Johna Boormana koji je u bogatoj karijeri bio član žirija na festivalima u Veneciji i Cannesu gdje je osvojio nagradu za režiju "Generala". Osim pet nominacija za Oscara, bio je višestruko predložen za BAFTA-u, Zlatni globus...

Zanimljivo je da je upravo Boorman trebao preseliti "Gospodara prstenova" na veliki ekran još u sedamdesetima, no produkcija je odgođena zbog niza tehničkih problema. Boorman je naučio "tehničku" lekciju na snimanju "sword&sorcery" filma "Mač kralja Arthura" (1981.) koji drži nadoknadom za "LOTR".
[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => JEDAN OD NAJVEĆIH BRITANSKIH FILMAŠA U POVIJESTI OPROSTIO SE S REŽIJOM SNIMIVŠI 'KRALJICU I DOMOVINU' [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2014-08-02 17:55:53 [created_by] => 39 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2014-08-04 08:53:43 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2014-08-02 22:08:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 3030 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 256 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link nav__link--kultura [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovije vijesti iz kulture. [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, film, tv, književnosti, glazba, kazalište, slikarstvo, arhitektura [secure] => 0 [page_title] => Kultura [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Small [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => {"is_import_from_dnn":true,"incptvocmimagegalleryIGParameters":"default","incptvocmimagegalleryocmIGposition":"OcmAfterDisplayContent","incptvocmimagegalleryocmIGtheme":"CameraSlideshow","incptvocmimagegalleryImages":["\/Archive\/images\/2014\/08\/02\/PSD\/boo00_thumb.jpg","\/Archive\/Images\/2014\/08\/02\/PSD\/Boorman\/08.jpg","\/Archive\/Images\/2014\/08\/02\/PSD\/Boorman\/01.jpg","\/Archive\/Images\/2014\/08\/02\/PSD\/Boorman\/02.jpg","\/Archive\/Images\/2014\/08\/02\/PSD\/Boorman\/03.jpg","\/Archive\/Images\/2014\/08\/02\/PSD\/Boorman\/04.jpg","\/Archive\/Images\/2014\/08\/02\/PSD\/Boorman\/05.jpg","\/Archive\/Images\/2014\/08\/02\/PSD\/Boorman\/06.jpg","\/Archive\/Images\/2014\/08\/02\/PSD\/Boorman\/07.jpg"],"incptvocmimagegalleryImageTitles":["","","","","","","","",""],"incptvocmimagegalleryImageDescriptions":["","Zardoz","Point Blank","Osloba\u0111anje","Nada i slava","Ma\u010d kralja Artura","Kroja\u010d Paname","Kraljica i domovina","Kraljica i domovina 2"],"incptvocmimagegalleryImageFocus":["50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50"],"incptvocmimagegalleryImageDimensions":[{"size0":"680x430"},{"size0":"800x583"},{"size0":"491x600"},{"size0":"800x545"},{"size0":"800x534"},{"size0":"800x450"},{"size0":"800x541"},{"size0":"800x533"},{"size0":"800x533"}]} [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 256 [name] => Kultura [alias] => kultura [description] => [parent] => 240 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 18 [params] => {"inheritFrom":"0","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"1","itemRelatedLimit":"2","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"1","itemRelatedImageSize":"Small","itemRelatedIntrotext":"0","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"1","itemRelatedImageGallery":"1","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 14896100 Threads: 4 Questions: 3140090253 Slow queries: 7000103 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 234775079 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 47 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front06 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /kultura ) [additional_categories] => Array ( ) [link] => /kultura/john-boorman-iduci-film-bi-me-vjerojatno-ubio-242429 [printLink] => /kultura/john-boorman-iduci-film-bi-me-vjerojatno-ubio-242429?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 217127 [name] => cannesfilmfestival [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => cannesfilmfestival [link] => /tag/cannesfilmfestival ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => JEDAN OD NAJVEĆIH BRITANSKIH FILMAŠA U POVIJESTI OPROSTIO SE S REŽIJOM SNIMIVŠI 'KRALJICU I DOMOVINU' [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => John Boorman: Idući film bi me vjerojatno ubio [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-11-18-59-15-39 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2014/08/02/PSD/boo00_thumb.jpg [galleryCount] => 9 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2014/08/02/PSD/boo00_thumb.jpg [title] => ) [1] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2014/08/02/PSD/Boorman/08.jpg [title] => Zardoz ) [2] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2014/08/02/PSD/Boorman/01.jpg [title] => Point Blank ) [3] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2014/08/02/PSD/Boorman/02.jpg [title] => Oslobađanje ) [4] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2014/08/02/PSD/Boorman/03.jpg [title] => Nada i slava ) [5] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2014/08/02/PSD/Boorman/04.jpg [title] => Mač kralja Artura ) [6] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2014/08/02/PSD/Boorman/05.jpg [title] => Krojač Paname ) [7] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2014/08/02/PSD/Boorman/06.jpg [title] => Kraljica i domovina ) [8] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2014/08/02/PSD/Boorman/07.jpg [title] => Kraljica i domovina 2 ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}Peterostruki oskarovski nominent i jedan od najvećih britanskih redatelja svih vremena John Boorman (r. 1933.) proslavio se oku ugodnim filmovima čvrste naracije u najrazličitijim žanrovima. Karijeru je Boorman započeo kao redatelj dokumentaraca za BBC prije nego što je 1967. dobio priliku da u Americi za moćni studio MGM snimi žestoki krimić “Point Blank” s Leejem Marvinom u glavnoj ulozi.

Otad naovamo nanizao je još barem dva-tri kultna klasika (“Oslobađanje”, “Mač kralja Arthura”, “Nada i slava”) i niz naslova koji su doprijeli i do očiju šire publike, ne samo prekaljenih filmofila i kritičara - “Pakao na Pacifiku” (1968.), “Zardoz” (1974.), “Smaragdna šuma” (1985.), “Rangoon: Iza vatrene linije” (1994.), “General” (1998.), “Krojač Paname” (2001.)...

Djevojka preko rijeke

Ipak, Boorman se ne pomlađuje. Navršio je 81 godinu i odlučio se oprostiti od režije. Napravio je to s intimističkim filmom “Queen And Country”, svojevrsnim nastavkom njegova “Hope And Glory”. “Nada i slava” bila je utemeljena na Boormanovim dječjim sjećanjima napada na London kontrastiranima idiličnim danima na rijeci Temzi gdje je s majkom odlazio nakon što im je kuća bila srušena. Film “Kraljica i domovina” postavljen je dekadu kasnije, 1952., kad je Boorman imao 18 i morao dvije godine služiti vojsku.

Brojne situacije i likovi u filmu inspirirani su događajima koje je proživio, odnosno ljudima koje je upoznao u to doba, kao i njegovom obitelji. Boorman je u tinejdžerskim godinama svakog dana plivao i maštao o djevojci s druge strane rijeke. Idilu je prekinuo poziv za vojsku. Unovačen, radio je kao instruktor vojničkim regrutima primoranima da odu u Korejski rat.

U vojsci je upoznao prijatelja sklona nepodopštinama i s njim pospješio pad oficira koji ih je tlačio. Vratila se njegova sestra koja se udala u Kanadi i za lokalce je sjajila hollywoodskim glamurom. Majka mu je imala ljubavnu aferu pa je bio u dilemi hoće li izdati nju ili oca... Svi ti detalji solidno su oživljeni u filmu “Queen And Country” koji je Boormanu p(r)obudio mnoge uspavane uspomene dok je pisao scenarij i režirao ga.

Sjećanje na djetinjstvo

- Posljednje dvije-tri godine počeo sam razmišljati o snimanju ovog filma. Gledajući unatrag, da sam ga snimio ranije, bio bi to film s više ljutnje i gorčine. Kad se osvrnem na pedesete, dosta toga je gorko. Engleska je liječila mamurluk nakon rata ranih pedesetih, a mi mladi ljudi čeznuli smo za ravnopravnom državom, nismo htjeli imperijalizam britanskog carstva. Svi smo bili razočarani reformama koje nisu otišle dovoljno daleko u sistemu, ali mislili da će Engleska ipak krenuti u pravom smjeru.

No, Engleska nije postala država kakvom smo se nadali da će postati. Šezdeset godina kasnije, Kraljica je još tu i svi je vole, osim mene - uz smijeh nam je rekao Boorman za okruglim stolom u Cannesu na promociji “Kraljice i domovine”. Britanski režiser se u ovom kontekstu prisjetio i djetinjstva.

- Kad sam imao 11 godina, išao sam u katoličku školu, a moja obitelj je bila protestantska. Nedjeljama sam bio u zboru protestantske crkve, a tijekom tjedna u katoličkoj školi. Zbog toga sam se kopkao, pitao što je pravo, a što krivo, katoličanstvo ili protestantizam. A onda mi je jednog dana, kad sam bio na rijeci s brodićem, palo na pamet da su možda oboje u krivu i težina mi je na ramenima splasnula.

To mi je promijenilo život. Riješiti se te misli nešto je najbolje što mi se kao djetetu dogodilo. Da se bar moglo riješiti i Kraljice... - kazao je filmaš na predstavljanju zadnjeg filma.

Afera s radiom

Ovaj film predstavlja Boormanov povratak režiji nakon osmogodišnje pauze od “The Tiger’s Tail” (2006.). Projekti su u međuvremenu kucali na vrata, ali on se zaljubio u - radio.

- Imao sam ljubavnu aferu s radiom. Pisao sam i režirao niz radiodrama i bilo mi je to jako osvježavajuće. Treba dugo vremena kako bi se snimio film, a dobar dio tog procesa zna biti dosadan. Radiodramu možete napisati za par tjedana i režirati je za jedan dan. Glumci to vole jer ne moraju tekst učiti na pamet, već čitaju rečenice, ne moraju ni na tretman kod šminkera, maskera. Svi uživaju - s olakšanjem će Boorman koji se, veli, režirajući film oslanjao na kćerku Katrine i - štap. Poznat po autoritetu Boormanova je riječ na filmskom setu uvijek bila posljednja i nikad mu se glumci nisu miješali u posao jer to je odlika pravog redatelja.

- Kazališni režiser Sam Mendes, koji je radio s Conradom Hallom, velikim direktorom fotografije, rekao je u jednom intervjuu da ga je pitao “Kako znaš gdje usmjeriti kameru?”. Postaviti to pitanje je kao priznanje da ne znate režirati. Što li tek onda reći za glumce?

Čuo sam da se događa drugima da se miješaju u posao redatelja, ne i meni. Znate, često me pitaju tko je “najteži” glumac s kojim sam radio. Možda sam katkad imao poneko rječkanje, primjerice na “Bitki za Pacifik”, no utiho. Prije nego se film počne snimati, treba raditi malo s glumcima, razbiti tenziju, proći kroz scene, pa nema konflikta.

Glumci su ranjivi kad stanu ispred kamere, a moj posao je paziti na njih, pomagati im i dati samopouzdanje, opustiti ih - odaje iskustvo režiser i zbraja kako je s nekim zvijezdama poput Leeja Marvina i Seana Conneryja (“Zardoz”) postao blizak kao prijatelj nakon snimanja.

Kćerka na setu

Dotaknuo se Boorman i usporedbe s današnjim filmovima i onima iz šezdesetih i sedamdesetih.

- U šezdesetima i sedamdesetima imali ste filmove srednjeg dometa koji je danas nestao. Danas ili imate veliki američki studijski film ili art film iz geta. Danas studija vode multinacionalne kompanije i korporacije. No, i dalje ima dobrih filmova i filmaša, primjerice braća Coen. S njima sam blizak godinama i oduvijek sam volio njihove filmove zato što su originalni filmaši - hvali mlađe kolege Britanac.

U moderno studijsko doba producenti uz starijeg režisera na setu imaju njegova potencijalnog zamjenika da stoji “stand-by” ako se ovaj “izvrne” i umre. Na setu “Kraljice i domovine” to nije bio slučaj jer je film nezavisan i osoban pa Boorman misli da ne bi mogli dovesti nekog drugog, premda ne zna ni bi li otkazali snimanje. Možda bi ga preuzela njegova kći koja nije bila prisutna kao “stand-by” redateljica, već je htjela učiti zanat s obzirom da ima ambiciju za režiju.

- Ovaj film me zamalo ubio dok sam ga snimao. Idući bi me vjerojatno ubio. Sad kad o tome razmišljam čudno je kako se ne možete sjetiti primjera redatelja koji je umro snimajući film - iskren je Boorman i svjestan da Portugalac Manoel de Oliveira snima i u 105. godini, ali iako ne bježi od “nikad ne reci nikad” mantre ako naiđe na nešto, za njega je to previše.

- U posljednjem kadru “Kraljice i domovine” kamera se zaustavlja. Bio je to moj način da kažem “zbogom”.

Marko Njegić

Boorman top-sedam

Teško je sastaviti top-sedam Johna Boormana, s obzirom na to da bi barem tri filma ("Oslobađanje", "Mač kralja Arthura", "Point Blank") mogla zauzeti prvu poziciju, ali evo liste...

1. "Oslobađanje" (1972.)
2. "Mač kralja Arthura" (1981.)
3. "Point Blank" (1967.)
4. "Nada i slava" (1987.)
5. "Pakao na Pacifiku" (1968.)
6. "General" (1998.)
7. "Smaragdna šuma" (1985.)

Kad će u kina?

"Kraljica i domovina" zasad nije kupljena za Hrvatsku, no za to još ima vremena. Nakon premijere u Cannesu, šira kinodistribucija ionako je tempirana za početak 2015. godine.

Odbio 'Rockyja'

John Boorman dobio je ponudu da režira prvog "Rockyja", ali je rekao producentu Robertu Chartoffu kako nije zainteresiran, štoviše da i on treba odustati od projekta. Poznat po tome da govori što mu je na umu, Boorman je u osamdesetima i devedesetima sasuo paljbu na Richarda Burtona i Mela Gibsona. Burton je za njega "pijanac, nemoguć kad je pijan i jedva podnošljiv kad je trijezan, drveni glumac koji se u glumi oslanja na svoj glas".

Za Gibsona, koji je glumio u remakeu "Point Blanka" ("Vraćanje duga", 1999.), rekao je kako "umišlja da je Lee Marvin, osim što je niži i posjeduje jednu trećinu njegova talenta". Jean-Luc Godard je naizgled prošao nešto bolje - on je "subverzivan i zabavan, ali pola toga što kaže je stvoreno da mlade filmaše odvede na krivi trag".

Nesuđeni 'Gospodar prstenova'

"Oduvijek mislim da je gledanje filmova veoma nalik sanjanju", poznata je rečenica Johna Boormana koji je u bogatoj karijeri bio član žirija na festivalima u Veneciji i Cannesu gdje je osvojio nagradu za režiju "Generala". Osim pet nominacija za Oscara, bio je višestruko predložen za BAFTA-u, Zlatni globus...

Zanimljivo je da je upravo Boorman trebao preseliti "Gospodara prstenova" na veliki ekran još u sedamdesetima, no produkcija je odgođena zbog niza tehničkih problema. Boorman je naučio "tehničku" lekciju na snimanju "sword&sorcery" filma "Mač kralja Arthura" (1981.) koji drži nadoknadom za "LOTR".
[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>


Zardoz

Point Blank

Oslobađanje

Nada i slava

Mač kralja Artura

Krojač Paname

Kraljica i domovina

Kraljica i domovina 2
[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/kultura/john-boorman-iduci-film-bi-me-vjerojatno-ubio-242429 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=45387fb874da815b9692219f1cb0e4fddc6d0231 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=John+Boorman%3A+Idu%C4%87i+film+bi+me+vjerojatno+ubio&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fjohn-boorman-iduci-film-bi-me-vjerojatno-ubio-242429 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fjohn-boorman-iduci-film-bi-me-vjerojatno-ubio-242429 )
Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => JEDAN OD NAJVEĆIH BRITANSKIH FILMAŠA U POVIJESTI OPROSTIO SE S REŽIJOM SNIMIVŠI 'KRALJICU I DOMOVINU' [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
KulturaJEDAN OD NAJVEĆIH BRITANSKIH FILMAŠA U POVIJESTI OPROSTIO SE S REŽIJOM SNIMIVŠI 'KRALJICU I DOMOVINU'

John Boorman: Idući film bi me vjerojatno ubio

Piše PSD.
3. kolovoza 2014. - 00:08
Peterostruki oskarovski nominent i jedan od najvećih britanskih redatelja svih vremena John Boorman (r. 1933.) proslavio se oku ugodnim filmovima čvrste naracije u najrazličitijim žanrovima. Karijeru je Boorman započeo kao redatelj dokumentaraca za BBC prije nego što je 1967. dobio priliku da u Americi za moćni studio MGM snimi žestoki krimić “Point Blank” s Leejem Marvinom u glavnoj ulozi.

Otad naovamo nanizao je još barem dva-tri kultna klasika (“Oslobađanje”, “Mač kralja Arthura”, “Nada i slava”) i niz naslova koji su doprijeli i do očiju šire publike, ne samo prekaljenih filmofila i kritičara - “Pakao na Pacifiku” (1968.), “Zardoz” (1974.), “Smaragdna šuma” (1985.), “Rangoon: Iza vatrene linije” (1994.), “General” (1998.), “Krojač Paname” (2001.)......
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
11. svibanj 2024 20:59