stdClass Object ( [id] => 569259 [title] => Jelena Zlatar Gamberožić, spisateljica i znanstvenica, otkrila nam je ponešto o svojoj novoj knjizi: Pišem iz potrebe, a ne iz ambicije [alias] => jelena-zlatar-gamberozic-spisateljica-i-znanstvenica-otkrila-nam-je-ponesto-o-svojoj-novoj-knjizi-pisem-iz-potrebe-a-ne-iz-ambicije [catid] => 256 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

Jelena Zlatar Gamberožić do sada je objavila zbirke priča "Odjavna karta" i "Ticala" te roman "Slijepa točka". Aktualnu zbirku priča "Strani gradovi", o ljubavnim transformacijama suvremenika, predstavila je ovo ljeto na Braču. Autorica vodi i znanstvenu karijeru, objavivši knjigu i sociološku analizu o urbanim transformacijama suvremenog Zagreba.

U osamnaest priča gotovo dosljedno ste proveli praksu da je u jednoj priči pripovjedač ženski, a u drugoj muški, dok u priči "Linija otpora" pripovijedaju oba pripovjedača. Što ste htjeli time postići, rodnu ravnopravnost?

– Ne, barem ne na svjesnoj razini. Radilo se jednostavno o tome da sam zamislila kako neke priče proživljavaju ženski, a neke muški likovi i, budući da se volim uživljavati u tuđe načine razmišljanja, tu su se našli likovi u različitim životnim situacijama i problemima, a to su, kao i u stvarnosti, podjednako muškarci i žene. Također, kada zamišljam neku priču ili pripovjedača, vrlo brzo mi se u glavi stvori slika te osobe, nekad je riječ o muškarcu, nekad o ženi pa iz te slike gradim lik.

U spomenutoj priči željela sam prikazati obje strane – onu koja vrši nasilje i onu koja ga trpi, obje zapravo nesvjesne činjenice da je riječ o nasilju. Zanimaju me različite taktike manipulacije, opravdavanja agresije, stvaranje odnosa moći između ljudi koje nije nužno, a čini mi se ni zdravo uspostavljati, ali do kojeg u mnogo slučajeva dolazi, pogotovo kada je riječ o bliskim odnosima. Zanima me i igranje različitih uloga, gluma, matrice ponašanja koje je vrlo teško, ako ne i nemoguće mijenjati...

Teme većine priča su krize veze i braka, partnerska nespojivost, prekidi i dileme, starenje ljubavnika i same ljubavi. Jeste li možda imali ambiciju napisati hrvatsku verziju Carverove zbirke "O čemu govorimo kad govorimo o ljubavi"?

– Hvala na usporedbi, ali nisam. Čini mi se da su teme partnerstva, braka, veza i međuljudskih odnosa općenito vrlo prisutne u književnosti kako prije, tako i danas, a mene su okupirale oduvijek. Zanima me kako do odnosa dolazi, kako on odumire, kako bliskost nastaje, a kako nestaje. Dileme i preispitivanja su također sveprisutan moment u međuljudskim odnosima, a nastojim ih prikazati na nenametljiv način, uvijek hvatajući ono što se nalazi "ispod površine".

"Rubne situacije" u kojima likovi izlaze iz dosadašnjih, poznatih zona i ulaze u nepoznato, nedefinirano i neformirano tlo na kojem se ne snalaze, bile su i motivacija za "Strane gradove". Naslov označava taj nov, nejasan i stran prostor u kojem stara pravila igre više ne vrijede, a nova nisu uspostavljena. I prekid međuljudskih igara, ustaljenih obrazaca, obrana i napada te osmišljavanje novih ponašanja također su dio mog interesa u pisanju.

U pričama je posebno bitan osjećaj ispitivanja vlastita tijela, kao i majčinstva, što dijelu priča daje introspektivno-misaonu dimenziju. Je li vam ona privlačnija od klasične pripovjedno-dijaloške?

– Ne bih rekla da mi je jedna dimenzija privlačnija od druge, radi se, mislim, o stilu pisanja, ali i o percepciji, shvaćanju svijeta oko sebe. Mislim da se introspekcija, baš kao i analiza i udubljivanje u različite karaktere, javljaju u pričama jer su to na neki način moji "alati" grebanja po realitetu i dohvaćanja onog bitnog. Spoznati svoj karakter, ono što nas pokreće, uzbuđuje, kao i ono što nam se gadi ili nas odbija, kao i razlozi zašto je to tako, uvijek su mi bili prostor inspiracije. Zatim, prostor tijela, načini na koje se ono mijenja ili propada zbog bolesti ili jednostavno procesa starenja, čime i sama osoba postaje, nažalost, marginalizirana, nepotrebna i nezanimljiva za društvo, jedna je od tema koja se provlači kroz zbirku.

Od recentnijih knjiga koje sam čitala o tome izvrsno pišu Slavenka Drakulić u "Nevidljivoj ženi" ili Marija Rakić Mimica u "Plesu u dvorištu". Tu je i tema majčinstva, koje je vrlo dobro opisano rečenicom: "Kada si roditelj, uvijek imaš osjećaj da daješ najviše od sebe i preko svih svojih psihičkih i fizičkih granica, dok istovremeno imaš osjećaj krivnje da nisi dao niti približno dovoljno." Mislim da i o psihofizičkoj iscrpljenosti koju majke osjećaju, kao i o osjećaju osamljenosti, zbunjenosti, pa i o postporođajnoj depresiji, također treba pisati. U ovoj su me zbirci zanimali i teški, za život opasni problemi do kojih dolazi u trudnoći, razni aspekti psihičkih bolesti... dakle, teme koje su na neki način još uvijek ono o čemu se ne govori, barem ne posve otvoreno i slobodno, nego uvijek s dozom nelagode ili čak srama.

Knjigu ste ovo ljeto predstavili i u Povljima. Zašto Brač i kako je prošla promocija?

– Brač je otok na kojem ljetujem i na kojem sam već, zajedno s odličnom pjesnikinjom Sanjom Baković, imala jedno predstavljanje na Povaljskom litu 2015. godine. Promocija je prošla vrlo dobro, a jedna priča je inspirirana prostorom Povalja pa ju je bilo užitak čitati u toj prilici.

Jeste li nakon četiri knjige zadovoljni svojom medijskom vidljivošću?

– Jesam, čak i ugodno iznenađena, iako ne mogu reći da sam je jako ozbiljno analizirala ili pratila. Pišem jer imam potrebu, bez osobite ambicije za medijskom vidljivošću, no pokazalo se da su mediji otpočetka prepoznali moj rad. Mislim da je medijska vidljivost u mnogo slučajeva (čast iznimkama) rezultat sprege jakih nakladnika i medija, kao i da uvelike ovisi o autorovoj mreži poznanstava i veza, tako da je ne smatram pokazateljem kvalitete teksta. Treba paziti da se ne upadne u tu zamku jer ima puno sjajnih nerazvikanih i medijski neeksponiranih knjiga i autora, dok s druge strane postoji i silno vidljiva literatura za koju nikome nije jasno kako je privukla pozornost medija. Ili jest jasno, ali to je već druga priča.

U romanu ste se već okušali, ali on je u manjini pred tri knjige priča. Jesu li priče vaš književni favorit i koje će pripovjedne vrste biti peta knjiga?

- Mislim da će se raditi o kratkim pričama. Zanima me nesvjesno, konkretno snovi i radim na zbirci u kojoj likovi kroz snove dobijaju određene uvide u trenutne životne situacije i probleme koje se time razriješavaju ili još više kompliciraju. Radni naslov zbirke je 'Spavaju li ribe?' Nemam književni favorit, volim sve prozne vrste i svjesna sam da svaka ima svoje zamke i prednosti. Naučila sam da nije dobro previše planirati ili tjerati samu sebe na objavljivanje ili pisanje uopće.

Objavljivanje radi objavljivanja jalov je posao i autogol koji se vidi tek u negativnim kritikama i razočaranju čitatelja, ali nekada pisci imaju potrebu samo objaviti, bez obzira na kvalitetu teksta. U tome treba biti oprezan. Nastojim ostvariti određeni pomak u kvaliteti u svakoj novoj knjizi, napredovati u usporedbi sa sobom od jučer i, ako sam to uspjela, zadovoljna sam. Nemam opterećenje niti osjećaj da ikada više moram išta objaviti. Možda za godinu dana shvatim da više nemam ni strasti ni želje za pisanjem. A možda nastavim objavljivati do kraja života.

 

Kreativno pisanje i kritiziranje
Iza sebe imate tri zbirke priča i roman, što vas čini produktivnom autoricom. Koliko je za to zaslužna škola kreativnog pisanja pri CeKaPeu, koja je i nakladnik triju knjiga?
– Posebno sam zahvalna Sanji Vučković, predsjednici CeKaPea, koja je prva pokazala interes za moj rad. Pisanje sam izbrusila na raznim radionicama u CeKaPeu (kratke priče kod Miroslava Mićanovića, koji je i urednik "Stranih gradova" i "Odjavne karte", romana kod Gorana Ferčeca i Marinka Koščeca, kritike kod Jagne Pogačnik). Te radionice su nevjerojatno korisna stvar za svakoga tko se bavi pisanjem jer ukazuju na "slijepe točke" u tekstu. Mislim da treba biti samokritičan i prepustiti voditelju i kolegama na radionicama da iznesu sve ono što smatraju slabim mjestima, nelogičnostima, problemima i manjkavostima u našem pisanju i da "onoga tko nam je otkrio naše mane treba gledati kao onoga tko nam je otkrio najveće blago". Nakon što se na taj način suočimo s tekstom i sobom možemo nastaviti, ali to pisanje više neće biti isto kao prije. Mislim da je vrlo važno stalno raditi na sebi, ne stati, ne reći: Sada stvarno znam pisati, jako dobro pišem, odličan sam. To je početak kraja.

 

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => 'STRANI GRADOVI' [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2018-10-09 14:15:30 [created_by] => 3211 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2018-10-09 14:25:50 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2018-10-09 14:15:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 3223 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 256 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link nav__link--kultura [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovije vijesti iz kulture. [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, film, tv, književnosti, glazba, kazalište, slikarstvo, arhitektura [secure] => 0 [page_title] => Kultura [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Small [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => {"is_import_from_dnn":true,"incptvocmimagegalleryIGParameters":"default","incptvocmimagegalleryocmIGposition":"OcmAfterDisplayContent","incptvocmimagegalleryocmIGtheme":"CameraSlideshow","incptvocmimagegalleryImages":["\/Archive\/Images\/2018\/10\/09\/Kultura\/10308748.jpg","\/Archive\/Images\/2018\/10\/09\/Kultura\/10308746.jpg"],"incptvocmimagegalleryImageTitles":["",""],"incptvocmimagegalleryImageDescriptions":["",""],"incptvocmimagegalleryImageFocus":["50:50","50:50"],"incptvocmimagegalleryImageDimensions":[{"size0":"1920x1280"},{"size0":"1920x2880"}]} [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 256 [name] => Kultura [alias] => kultura [description] => [parent] => 240 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 18 [params] => {"inheritFrom":"0","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"1","itemRelatedLimit":"2","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"1","itemRelatedImageSize":"Small","itemRelatedIntrotext":"0","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"1","itemRelatedImageGallery":"1","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 4342798 Threads: 2 Questions: 136317819 Slow queries: 58242 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 4082582 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 34 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front04 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /kultura ) [additional_categories] => Array ( ) [link] => /kultura/jelena-zlatar-gamberozic-spisateljica-i-znanstvenica-otkrila-nam-je-ponesto-o-svojoj-novoj-knjizi-pisem-iz-potrebe-a-ne-iz-ambicije-569259 [printLink] => /kultura/jelena-zlatar-gamberozic-spisateljica-i-znanstvenica-otkrila-nam-je-ponesto-o-svojoj-novoj-knjizi-pisem-iz-potrebe-a-ne-iz-ambicije-569259?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 415681 [name] => jelena zlatar gamberožić [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => jelena-zlatar-gamberozic [link] => /tag/jelena-zlatar-gamberozic ) [1] => stdClass Object ( [id] => 415682 [name] => strani gradovi [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => strani-gradovi [link] => /tag/strani-gradovi ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => 'STRANI GRADOVI' [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Jelena Zlatar Gamberožić, spisateljica i znanstvenica, otkrila nam je ponešto o svojoj novoj knjizi: Pišem iz potrebe, a ne iz ambicije [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => 3211 [name] => Siniša Kekez [username] => sini-a-kekez [email] => sini-a-kekez@sd.hr [password] => $2y$10$qwcQVvMXvRnnaftU1Sbp8uBJx74ORfe13h3GXKmaTOCIKV5PaudWu [password_clear] => [block] => 0 [sendEmail] => 0 [registerDate] => 0000-00-00 00:00:00 [lastvisitDate] => 0000-00-00 00:00:00 [activation] => [params] => [groups] => Array ( [2] => 2 ) [guest] => 0 [lastResetTime] => 0000-00-00 00:00:00 [resetCount] => 0 [requireReset] => 0 [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [otpKey] => [otep] => [link] => /autor/sinisa-kekez-3211 [profile] => stdClass Object ( [id] => 1729 [gender] => m [description] => [image] => [url] => [group] => 1 [plugins] => ) [avatar] => https://secure.gravatar.com/avatar/1cffa202e39e204293b1646975a5b9da?s=100&default=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fcomponents%2Fcom_ocm%2Fimages%2Fplaceholder%2Fuser.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2018/10/09/Kultura/10308748.jpg [galleryCount] => 2 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2018/10/09/Kultura/10308748.jpg [title] => ) [1] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2018/10/09/Kultura/10308746.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}

Jelena Zlatar Gamberožić do sada je objavila zbirke priča "Odjavna karta" i "Ticala" te roman "Slijepa točka". Aktualnu zbirku priča "Strani gradovi", o ljubavnim transformacijama suvremenika, predstavila je ovo ljeto na Braču. Autorica vodi i znanstvenu karijeru, objavivši knjigu i sociološku analizu o urbanim transformacijama suvremenog Zagreba.

U osamnaest priča gotovo dosljedno ste proveli praksu da je u jednoj priči pripovjedač ženski, a u drugoj muški, dok u priči "Linija otpora" pripovijedaju oba pripovjedača. Što ste htjeli time postići, rodnu ravnopravnost?

– Ne, barem ne na svjesnoj razini. Radilo se jednostavno o tome da sam zamislila kako neke priče proživljavaju ženski, a neke muški likovi i, budući da se volim uživljavati u tuđe načine razmišljanja, tu su se našli likovi u različitim životnim situacijama i problemima, a to su, kao i u stvarnosti, podjednako muškarci i žene. Također, kada zamišljam neku priču ili pripovjedača, vrlo brzo mi se u glavi stvori slika te osobe, nekad je riječ o muškarcu, nekad o ženi pa iz te slike gradim lik.

U spomenutoj priči željela sam prikazati obje strane – onu koja vrši nasilje i onu koja ga trpi, obje zapravo nesvjesne činjenice da je riječ o nasilju. Zanimaju me različite taktike manipulacije, opravdavanja agresije, stvaranje odnosa moći između ljudi koje nije nužno, a čini mi se ni zdravo uspostavljati, ali do kojeg u mnogo slučajeva dolazi, pogotovo kada je riječ o bliskim odnosima. Zanima me i igranje različitih uloga, gluma, matrice ponašanja koje je vrlo teško, ako ne i nemoguće mijenjati...

Teme većine priča su krize veze i braka, partnerska nespojivost, prekidi i dileme, starenje ljubavnika i same ljubavi. Jeste li možda imali ambiciju napisati hrvatsku verziju Carverove zbirke "O čemu govorimo kad govorimo o ljubavi"?

– Hvala na usporedbi, ali nisam. Čini mi se da su teme partnerstva, braka, veza i međuljudskih odnosa općenito vrlo prisutne u književnosti kako prije, tako i danas, a mene su okupirale oduvijek. Zanima me kako do odnosa dolazi, kako on odumire, kako bliskost nastaje, a kako nestaje. Dileme i preispitivanja su također sveprisutan moment u međuljudskim odnosima, a nastojim ih prikazati na nenametljiv način, uvijek hvatajući ono što se nalazi "ispod površine".

"Rubne situacije" u kojima likovi izlaze iz dosadašnjih, poznatih zona i ulaze u nepoznato, nedefinirano i neformirano tlo na kojem se ne snalaze, bile su i motivacija za "Strane gradove". Naslov označava taj nov, nejasan i stran prostor u kojem stara pravila igre više ne vrijede, a nova nisu uspostavljena. I prekid međuljudskih igara, ustaljenih obrazaca, obrana i napada te osmišljavanje novih ponašanja također su dio mog interesa u pisanju.

U pričama je posebno bitan osjećaj ispitivanja vlastita tijela, kao i majčinstva, što dijelu priča daje introspektivno-misaonu dimenziju. Je li vam ona privlačnija od klasične pripovjedno-dijaloške?

– Ne bih rekla da mi je jedna dimenzija privlačnija od druge, radi se, mislim, o stilu pisanja, ali i o percepciji, shvaćanju svijeta oko sebe. Mislim da se introspekcija, baš kao i analiza i udubljivanje u različite karaktere, javljaju u pričama jer su to na neki način moji "alati" grebanja po realitetu i dohvaćanja onog bitnog. Spoznati svoj karakter, ono što nas pokreće, uzbuđuje, kao i ono što nam se gadi ili nas odbija, kao i razlozi zašto je to tako, uvijek su mi bili prostor inspiracije. Zatim, prostor tijela, načini na koje se ono mijenja ili propada zbog bolesti ili jednostavno procesa starenja, čime i sama osoba postaje, nažalost, marginalizirana, nepotrebna i nezanimljiva za društvo, jedna je od tema koja se provlači kroz zbirku.

Od recentnijih knjiga koje sam čitala o tome izvrsno pišu Slavenka Drakulić u "Nevidljivoj ženi" ili Marija Rakić Mimica u "Plesu u dvorištu". Tu je i tema majčinstva, koje je vrlo dobro opisano rečenicom: "Kada si roditelj, uvijek imaš osjećaj da daješ najviše od sebe i preko svih svojih psihičkih i fizičkih granica, dok istovremeno imaš osjećaj krivnje da nisi dao niti približno dovoljno." Mislim da i o psihofizičkoj iscrpljenosti koju majke osjećaju, kao i o osjećaju osamljenosti, zbunjenosti, pa i o postporođajnoj depresiji, također treba pisati. U ovoj su me zbirci zanimali i teški, za život opasni problemi do kojih dolazi u trudnoći, razni aspekti psihičkih bolesti... dakle, teme koje su na neki način još uvijek ono o čemu se ne govori, barem ne posve otvoreno i slobodno, nego uvijek s dozom nelagode ili čak srama.

Knjigu ste ovo ljeto predstavili i u Povljima. Zašto Brač i kako je prošla promocija?

– Brač je otok na kojem ljetujem i na kojem sam već, zajedno s odličnom pjesnikinjom Sanjom Baković, imala jedno predstavljanje na Povaljskom litu 2015. godine. Promocija je prošla vrlo dobro, a jedna priča je inspirirana prostorom Povalja pa ju je bilo užitak čitati u toj prilici.

Jeste li nakon četiri knjige zadovoljni svojom medijskom vidljivošću?

– Jesam, čak i ugodno iznenađena, iako ne mogu reći da sam je jako ozbiljno analizirala ili pratila. Pišem jer imam potrebu, bez osobite ambicije za medijskom vidljivošću, no pokazalo se da su mediji otpočetka prepoznali moj rad. Mislim da je medijska vidljivost u mnogo slučajeva (čast iznimkama) rezultat sprege jakih nakladnika i medija, kao i da uvelike ovisi o autorovoj mreži poznanstava i veza, tako da je ne smatram pokazateljem kvalitete teksta. Treba paziti da se ne upadne u tu zamku jer ima puno sjajnih nerazvikanih i medijski neeksponiranih knjiga i autora, dok s druge strane postoji i silno vidljiva literatura za koju nikome nije jasno kako je privukla pozornost medija. Ili jest jasno, ali to je već druga priča.

U romanu ste se već okušali, ali on je u manjini pred tri knjige priča. Jesu li priče vaš književni favorit i koje će pripovjedne vrste biti peta knjiga?

- Mislim da će se raditi o kratkim pričama. Zanima me nesvjesno, konkretno snovi i radim na zbirci u kojoj likovi kroz snove dobijaju određene uvide u trenutne životne situacije i probleme koje se time razriješavaju ili još više kompliciraju. Radni naslov zbirke je 'Spavaju li ribe?' Nemam književni favorit, volim sve prozne vrste i svjesna sam da svaka ima svoje zamke i prednosti. Naučila sam da nije dobro previše planirati ili tjerati samu sebe na objavljivanje ili pisanje uopće.

Objavljivanje radi objavljivanja jalov je posao i autogol koji se vidi tek u negativnim kritikama i razočaranju čitatelja, ali nekada pisci imaju potrebu samo objaviti, bez obzira na kvalitetu teksta. U tome treba biti oprezan. Nastojim ostvariti određeni pomak u kvaliteti u svakoj novoj knjizi, napredovati u usporedbi sa sobom od jučer i, ako sam to uspjela, zadovoljna sam. Nemam opterećenje niti osjećaj da ikada više moram išta objaviti. Možda za godinu dana shvatim da više nemam ni strasti ni želje za pisanjem. A možda nastavim objavljivati do kraja života.

 

Kreativno pisanje i kritiziranje
Iza sebe imate tri zbirke priča i roman, što vas čini produktivnom autoricom. Koliko je za to zaslužna škola kreativnog pisanja pri CeKaPeu, koja je i nakladnik triju knjiga?
– Posebno sam zahvalna Sanji Vučković, predsjednici CeKaPea, koja je prva pokazala interes za moj rad. Pisanje sam izbrusila na raznim radionicama u CeKaPeu (kratke priče kod Miroslava Mićanovića, koji je i urednik "Stranih gradova" i "Odjavne karte", romana kod Gorana Ferčeca i Marinka Koščeca, kritike kod Jagne Pogačnik). Te radionice su nevjerojatno korisna stvar za svakoga tko se bavi pisanjem jer ukazuju na "slijepe točke" u tekstu. Mislim da treba biti samokritičan i prepustiti voditelju i kolegama na radionicama da iznesu sve ono što smatraju slabim mjestima, nelogičnostima, problemima i manjkavostima u našem pisanju i da "onoga tko nam je otkrio naše mane treba gledati kao onoga tko nam je otkrio najveće blago". Nakon što se na taj način suočimo s tekstom i sobom možemo nastaviti, ali to pisanje više neće biti isto kao prije. Mislim da je vrlo važno stalno raditi na sebi, ne stati, ne reći: Sada stvarno znam pisati, jako dobro pišem, odličan sam. To je početak kraja.

 

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>


[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/kultura/jelena-zlatar-gamberozic-spisateljica-i-znanstvenica-otkrila-nam-je-ponesto-o-svojoj-novoj-knjizi-pisem-iz-potrebe-a-ne-iz-ambicije-569259 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=877085321a42baabfd16f63a0d937fe7394a5848 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Jelena+Zlatar+Gambero%C5%BEi%C4%87%2C+spisateljica+i+znanstvenica%2C+otkrila+nam+je+pone%C5%A1to+o+svojoj+novoj+knjizi%3A+Pi%C5%A1em+iz+potrebe%2C+a+ne+iz+ambicije&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fjelena-zlatar-gamberozic-spisateljica-i-znanstvenica-otkrila-nam-je-ponesto-o-svojoj-novoj-knjizi-pisem-iz-potrebe-a-ne-iz-ambicije-569259 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fjelena-zlatar-gamberozic-spisateljica-i-znanstvenica-otkrila-nam-je-ponesto-o-svojoj-novoj-knjizi-pisem-iz-potrebe-a-ne-iz-ambicije-569259 )
Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => 'STRANI GRADOVI' [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
Kultura'STRANI GRADOVI'

Jelena Zlatar Gamberožić, spisateljica i znanstvenica, otkrila nam je ponešto o svojoj novoj knjizi: Pišem iz potrebe, a ne iz ambicije

9. listopada 2018. - 16:15

Jelena Zlatar Gamberožić do sada je objavila zbirke priča "Odjavna karta" i "Ticala" te roman "Slijepa točka". Aktualnu zbirku priča "Strani gradovi", o ljubavnim transformacijama suvremenika, predstavila je ovo ljeto na Braču. Autorica vodi i znanstvenu karijeru, objavivši knjigu i sociološku analizu o urbanim transformacijama suvremenog Zagreba.

U osamnaest priča gotovo dosljedno ste proveli praksu da je u jednoj priči pripovjedač ženski, a u drugoj muški, dok u priči "Linija otpora" pripovijedaju oba pripovjedača. Što ste htjeli time postići, rodnu ravnopravnost?

– Ne, barem ne na svjesnoj razini. Radilo se jednostavno o tome da sam zamislila kako neke priče proživljavaju ženski, a neke muški likovi i, budući da se volim uživljavati u tuđe načine razmišljanja, tu su s...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
14. svibanj 2024 10:48