stdClass Object ( [id] => 636555 [title] => Ivan Goran Vitez, redatelj filma 'Dopunska nastava' o talačkoj krizi u školi: Tvrdnja 'djeca su naše najveće blago' danas je sve bukvalnija - djeca nam danas vrijede doslovno onoliko koliko od njih možemo profitirati [alias] => ivan-goran-vitez-redatelj-filma-dopunska-nastava-o-talackoj-krizi-u-skoli-tvrdnja-djeca-su-nase-najvece-blago-danas-je-sve-bukvalnija-djeca-nam-danas-vrijede-doslovno-onoliko-koliko-od-njih-mozemo-profitirati [catid] => 256 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

Talačka kriza u osnovnoj školi dobiva okidač kad frustrirani i svježe rastavljeni otac upadne s puškom u razred svoje kćerke kako bi zajedno proslavili njen rođendan.

Kratki je to sinopsis "Dopunske nastave", nešto drukčijeg hrvatskog filma u režiji Ivana Gorana Viteza (kultni "Šuma summarum", hitoidni "Narodni heroj Ljiljan Vidić") koji svodi satiru i triler na zajednički nazivnik.

"Dopunska nastava" je imala premijeru ljetos u Puli, a friški početak kinodistribucije filma poklopio s aktualnom pobunom prosvjetnih djelatnika. Štrajk učitelja u stvarnosti, "Dopunska nastava" u kinu.

"Promatram što se oko nas događa, stoga sam u ovaj film unio mnogo realnosti. Dotičem se politike, obrazovanja, problema u društvu...", izjavili ste ljetos na pulskoj presici. Danas ove riječi imaju još veću težinu...
- Zapravo, tu čovjek i ne mora biti naročito pametan i pronicljiv. Problemi u ovoj našoj krasnoj državi se ionako nikad ne rješavaju, već samo pomeću pod tepih.

Jedino što treba pogoditi je da film izađe u neko od predizbornih vremena kad se u pravilu ta gomilica ispod tepiha opet aktualizira za potrebe predizbornih kampanja, da bi se nakon zadnjeg listića ubačenog u glasačku kutiju sve opet fino zaboravilo.

Od premijere do distribucije "Dopunska nastava" je takoreći ispala vizionarski film. Jeste li mogli očekvati takav scenarij?
- Bojim se da mi ne preostaje ništa drugo nego početi pisati utopijske scenarije i snimati takve filmove, nadajući se da će se i oni obistiniti. "Dopunska nastava" nastala je kao neka vrsta upozorenja kako se događaji prikazani u filmu u većoj ili manjoj mjeri ne bi odigrali i u stvarnom životu.

Srećom, dosad nam se još nije dogodila talačka kriza u školi i nadam se da niti neće, ali evo, baš je u susjedstvu, u jednom srpskom mjestu, u petak, dan nakon početka distribucije filma u hrvatskim kinima, neki tip s puškom upao u tamošnju srednju školu i ispalio koji rafal po plafonu, ali ga je uspio svladati jedan od profesora, bez žrtava. Usput, kad smo sa scenarijem aplicirali na srpski filmski fond za koprodukcije, odbijeni smo.

Pa ipak, vi se u intrigantnom scenariju dotičete hrvatskog školstva od učenika do učitelja i prelamate ga preko čitavog društva i politike koji za njega baš i ne mare. Koliko su se aktualni događaji mogli nazrijeti u trenutku kad ste pisali scenarij? Jeste li imali "viziju"?
- "Biu sem en vizionar". Ma ne, nisam slutio štrajk, ali kako imam kćerku koja je u trenutku pisanja scenarija još išla u vrtić, a sad je upravo u trećem razredu, kao i mali protagonisti filma, bit će da me negdje podsvjesno gurkalo u temu koja mi je postajala sve bliža i bliža.

Činjenica je da živimo u društvu u kojem su "djeca naše najveće blago", ali ova izreka sve više gubi svoje preneseno značenje, a postaje sve bukvalnija - djeca nam vrijede doslovno onoliko koliko od njih možemo profitirati. A što stvara nove generacije koje se osjećaju poput robe i sve oko sebe uče tretirati upravo tako. Tako da je moja "vizija" prilično apokaliptična.

Ovaj film se uklapa u vaš opus u kojem pomirujete društvenu angažiranost i žanrovsku kinematografiju. Važno vam je imati žanr kao podlogu?
- Važno mi je da publika dođe u kino i posluša to što im želim reći i na što ih želim upozoriti, a mislim da su u kino puno spremniji doći pogledati nominalno žanrovski film, nego neke hermetičnije forme, koje mogu biti interesantne, ali ne toliko komunikativne.

Mada, gledanost filma u prvom vikendu prikazivanja pokazuje kako, nažalost, kad u jednadžbu dodate i da je riječ o "hrvatskom" žanrovskom filmu, svaka pomisao o značajnijoj gledanosti padne u vodu.

Jer, paralelno će uvijek igrati neki američki film u kojem se mobitel zaljubi u svog blentavog vlasnika, američki se predsjednik goloruk suprotstavi napadu svemirskih ninja u nuklearnoj podmornici ili se klaun ubojica još jednov vrati maltretirati nedužne posjetitelje lokalnog shopping centra.

Može li (žanrovski) film izazvati promjenu u društvu u kojem je raspad obiteljskih vrijednosti posljedica raspadnutog društva, a o čemu "Dopunska nastava" i govori?
- Moram vjerovati da može, dokle god radim ovaj posao, inače čemu sav trud? Meni kao gledatelju je uvijek drago pogledati film koji mi otvori pogled i volim misliti da ima još takvih gledatelja i filmove prvenstveno snimam za njih, s idejom da će oni ubrati misao i nastojati je proširiti dalje.

Samo to je proces koji traje malo duže, a kinomreža traži brojčani uspjeh u prvom vikendu i ako ovaj izostane, film maknu prvo na margine, a onda i u potpunosti. Što je jako obeshrabrujuće meni kao autoru.

Mnogi se domaći filmovi dotiču 1991. i 1941., ali vi ovdje izbjegavate biti eksplicitni po tom pitanju, odnosno važnija vam je 2021. i budućnost od prošlosti?
- Kad sam snimao svoj prošli film, "Narodnog heroja Ljiljana Vidića", ovaj se događao 1944., ali je zapravo također tematizirao današnjicu. Povijest treba naučiti i apsolvirati.

Beskonačne interpretacije povijesti koče svaki mogući progres. Isto tako, mislim da je puno korisnije shvatiti na koji način funkcionira ljudska priroda, jer upravo je ova pokretač svakog povijesnog događaja.

Povijest se ne događa sama od sebe, povijest uzrokuju ili ljudi ili priroda i ako do sada nismo naučili da vremena blagodati uzrokuju opuštanje iz kojeg nastaju krize iz kojih se, pak, rađaju revolucije, društveni prevrati i ratovi, nakon kojih nastupaju vremena ponovne izgradnje, a što opet vodi ka privremenoj blagodati, onda, bojim se, nikada niti nećemo.

Kakva je budućnost klinaca iz vašeg filma?
- Kao što sam ranije naveo, klinci će shvatiti da ih sustav nije bio u stanju zaštititi i vremenom će postajati sve ciničniji i letargičniji. A među njima ima i ovakvih kao što je mali Luka, koji je sociopat u nastajanju, tako da se za budućnost ne moramo brinuti - bit će u najboljoj mjeri ovakva kakva je i sadašnjost.

U jednoj sceni netko, s obzirom na talačku krizu kaže da će se djeca možda "nagledati krvi", ali "vide i gore na TV-u". Jesu li film i televizija gori od stvarnosti?
- Svojevremeno su mi iz jednih dnevnih novina poslali upit smatram li da na televiziji ima previše nasilja. Odgovor koji sam im vratio nikad nisu objavili, a glasio je ovako...

"Na televiziji definitivno ima previše nasilja, ali ne u televizijskom programu, već u agresivnim nastojanjima uredništava i vodstava svih televizija s nacionalnom koncesijom, a i onima bez nje, da besmislenim i zatupljujućim programskim koncepcijama do kraja pasiviziraju TV publiku i zatuku im i zadnju sposobnost ikakve kritičke i kreativne misli." Nadam se da je "Slodobnoj Dalmaciji" ovaj odgovor prihvatljiv, kad već nije bio vašim večernjim kolegama.

"Dopunska nastava" je stigla u kina i u jeku predsjedničke kampanje. Koliko je zrcali priča gradonačelničke kampanje u filmu?
- U filmu imamo prikazane dvije političke strane, ne bih ih čak nazvao niti opcijama, a koje zapravo razmišljaju na jednak način. U trenutku kad gradonačelniku u filmu na pamet padne sjajna ideja kako najbolje profitirati od nastale situacije, paralelno to shvati i njegov protukandidat, znači, to su isti mentalni sklopovi.

Sustav je postavljen tako da na vodeće pozicije jednostavno izbacuje najbeskrupuloznije i u tako postavljenom sustavu vi zapravo i nemate pravog izbora. "Izabrati manje zlo" je također prazna fraza kojojm se pristaje na glasovanje za zlo, a to da je presudni faktor samo njegova voluminoznost je nakaradno.

Spominjući to, nisu vas brinule usporedbe vašeg gradonačelnika Vedrana Novosela s Milanom Bandićem?
- A čujte, u Splitu je gradonačelnik bio Kerum. Tako da gradonačelnik iz "Dopunske nastave" nije Milan Bandić. Gradonačelnik u filmu je jednostavno Hrvatski Gradonačelnik. Evo jedna zgodna anegdota pred neki dan.

Idemo s filmom po manjim hrvatskim gradovima i onda u jednom od njih izjavim ja u kameru da će se građani tog grada lako moći identificirati s filmom, budući da je njihov gradonačelnik bio u zatvoru. Tik što sam završio davat izjavu, prilazi mi ravnateljica kina, da koji je to gradonačelnik bio u zatvoru? Rekoh, "pa vaš".

"Ne, nije on bio u zatvoru", kaže ona, "postupak se još vodi, nemojte to govoriti". Velim ja, "dobro, ali župan vam je definitivno bio u zatvoru". "Ma dobro", govori ona, "ali nemojte to govoriti, zaboga!" Inače, gradonačelnik im je "bio" u istražnom zatvoru i nepravomoćno je osuđen, ali nemojte to objaviti, tako vam svega!!!

Je li bio tko od političara na premijeri filma? Biste li im preporučili da pogledaju "Dopunsku nastavu"?
- Ministrica kulture Nina Obuljen Koržinek je pogledala film kad je prikazan u Orašju na ovogodišnjim Danima hrvatskog filma, a bio je prisutan i vrh HDZ-a BiH. Ministrica mi je djelovala jako zadovoljno, što me čini sretnim.

Također, na zagrebačkoj premijeri bio je i državni tajnik u Ministarstvu kulture, gospodin Krešimir Partl, koji je o filmu također govorio u superlativima i ne mogu reći da mi nije drago što osobe nadležne za moj resor razumiju i prihvaćaju tu vrstu društvene kritike.

Pozvali smo na premijeru i Ministarstvo znanosti i obrazovanja, ali oni su trenutno u većim problemima što im očito ne dozvoljava posjete kinu. Mislim da bi "Dopunsku nastavu" bilo korisno pogledati svima, kako političkim elitama, tako i glasačkom tijelu.

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => škola za život [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2019-12-04 11:33:08 [created_by] => 3175 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2019-12-05 08:51:42 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2019-12-05 08:05:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 1666 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 256 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link nav__link--kultura [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovije vijesti iz kulture. [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, film, tv, književnosti, glazba, kazalište, slikarstvo, arhitektura [secure] => 0 [page_title] => Kultura [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Small [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => {"is_import_from_dnn":true,"incptvocmimagegalleryIGParameters":"default","incptvocmimagegalleryocmIGposition":"OcmAfterDisplayContent","incptvocmimagegalleryocmIGtheme":"CameraSlideshow","incptvocmimagegalleryImages":["\/Portals\/0\/Images\/2019\/12\/05\/Kultura\/12266824.jpg","\/Portals\/0\/Images\/2019\/12\/05\/Kultura\/12266810.jpg","\/Portals\/0\/Images\/2019\/12\/05\/Kultura\/12266802.jpg","\/Portals\/0\/Images\/2019\/12\/05\/Kultura\/12266826.jpg","\/Portals\/0\/Images\/2019\/12\/05\/Kultura\/12266818.jpg","\/Portals\/0\/Images\/2019\/12\/05\/Kultura\/12266808.jpg","\/Portals\/0\/Images\/2019\/12\/05\/Kultura\/12266816.jpg","\/Portals\/0\/Images\/2019\/12\/05\/Kultura\/12266800.jpg","\/Portals\/0\/Images\/2019\/12\/05\/Kultura\/12266812.jpg","\/Portals\/0\/Images\/2019\/12\/05\/Kultura\/12270590.jpg","\/Portals\/0\/Images\/2019\/12\/05\/Kultura\/12266810.jpg","\/Portals\/0\/Images\/2019\/12\/05\/Kultura\/12266802.jpg","\/Portals\/0\/Images\/2019\/12\/05\/Kultura\/12266826.jpg","\/Portals\/0\/Images\/2019\/12\/05\/Kultura\/12266818.jpg","\/Portals\/0\/Images\/2019\/12\/05\/Kultura\/12266808.jpg","\/Portals\/0\/Images\/2019\/12\/05\/Kultura\/12266816.jpg","\/Portals\/0\/Images\/2019\/12\/05\/Kultura\/12266800.jpg","\/Portals\/0\/Images\/2019\/12\/05\/Kultura\/12266812.jpg","\/Portals\/0\/Images\/2019\/12\/05\/Kultura\/12270590.jpg"],"incptvocmimagegalleryImageTitles":["","","","","","","","","","","","","","","","","","",""],"incptvocmimagegalleryImageDescriptions":["","","","","","","","","","","","","","","","","","",""],"incptvocmimagegalleryImageFocus":["50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50"],"incptvocmimagegalleryImageDimensions":[{"size0":"1920x1280"},{"size0":"1920x1280"},{"size0":"1920x1280"},{"size0":"1920x1280"},{"size0":"1920x1280"},{"size0":"1920x1280"},{"size0":"1920x1280"},{"size0":"1920x1280"},{"size0":"1920x1280"},{"size0":"500x719"},{"size0":"1920x1280"},{"size0":"1920x1280"},{"size0":"1920x1280"},{"size0":"1920x1280"},{"size0":"1920x1280"},{"size0":"1920x1280"},{"size0":"1920x1280"},{"size0":"1920x1280"},{"size0":"500x719"}]} [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 256 [name] => Kultura [alias] => kultura [description] => [parent] => 240 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 18 [params] => {"inheritFrom":"0","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"1","itemRelatedLimit":"2","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"1","itemRelatedImageSize":"Small","itemRelatedIntrotext":"0","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"1","itemRelatedImageGallery":"1","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 7736749 Threads: 3 Questions: 1562641862 Slow queries: 4766305 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 111546160 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 34 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front03 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /kultura ) [additional_categories] => Array ( ) [link] => /kultura/ivan-goran-vitez-redatelj-filma-dopunska-nastava-o-talackoj-krizi-u-skoli-tvrdnja-djeca-su-nase-najvece-blago-danas-je-sve-bukvalnija-djeca-nam-danas-vrijede-doslovno-onoliko-koliko-od-njih-mozemo-profitirati-636555 [printLink] => /kultura/ivan-goran-vitez-redatelj-filma-dopunska-nastava-o-talackoj-krizi-u-skoli-tvrdnja-djeca-su-nase-najvece-blago-danas-je-sve-bukvalnija-djeca-nam-danas-vrijede-doslovno-onoliko-koliko-od-njih-mozemo-profitirati-636555?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 522739 [name] => Ivan Goran Vitez [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => ivan-goran-vitez [link] => /tag/ivan-goran-vitez ) [1] => stdClass Object ( [id] => 522740 [name] => film Dopunska nastava [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => film-dopunska-nastava [link] => /tag/film-dopunska-nastava ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => škola za život [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Ivan Goran Vitez, redatelj filma 'Dopunska nastava' o talačkoj krizi u školi: Tvrdnja 'djeca su naše najveće blago' danas je sve bukvalnija - djeca nam danas vrijede doslovno onoliko koliko od njih možemo profitirati [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => 3175 [name] => Marko Njegić [username] => marko-njegi [email] => marko-njegi@sd.hr [password] => $2y$10$InymkgzsoQ8yBIABvfFbSu.rpTzqylffc4TDDFaRUJ8zdZUOeS5dS [password_clear] => [block] => 0 [sendEmail] => 0 [registerDate] => 0000-00-00 00:00:00 [lastvisitDate] => 0000-00-00 00:00:00 [activation] => [params] => [groups] => Array ( [2] => 2 ) [guest] => 0 [lastResetTime] => 0000-00-00 00:00:00 [resetCount] => 0 [requireReset] => 0 [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [otpKey] => [otep] => [link] => /autor/marko-njegic-3175 [profile] => stdClass Object ( [id] => 1693 [gender] => m [description] => [image] => 1693.png [url] => [group] => 4 [plugins] => {"customparams_author_school":"","customparams_author_title":"","customparams_author_title_categoryid":"28","customparams_fb_link":"","customparams_tw_link":""} ) [avatar] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/authors/1693.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Portals/0/Images/2019/12/05/Kultura/12266824.jpg [galleryCount] => 19 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Portals/0/Images/2019/12/05/Kultura/12266824.jpg [title] => ) [1] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Portals/0/Images/2019/12/05/Kultura/12266810.jpg [title] => ) [2] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Portals/0/Images/2019/12/05/Kultura/12266802.jpg [title] => ) [3] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Portals/0/Images/2019/12/05/Kultura/12266826.jpg [title] => ) [4] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Portals/0/Images/2019/12/05/Kultura/12266818.jpg [title] => ) [5] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Portals/0/Images/2019/12/05/Kultura/12266808.jpg [title] => ) [6] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Portals/0/Images/2019/12/05/Kultura/12266816.jpg [title] => ) [7] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Portals/0/Images/2019/12/05/Kultura/12266800.jpg [title] => ) [8] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Portals/0/Images/2019/12/05/Kultura/12266812.jpg [title] => ) [9] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Portals/0/Images/2019/12/05/Kultura/12270590.jpg [title] => ) [10] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Portals/0/Images/2019/12/05/Kultura/12266810.jpg [title] => ) [11] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Portals/0/Images/2019/12/05/Kultura/12266802.jpg [title] => ) [12] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Portals/0/Images/2019/12/05/Kultura/12266826.jpg [title] => ) [13] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Portals/0/Images/2019/12/05/Kultura/12266818.jpg [title] => ) [14] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Portals/0/Images/2019/12/05/Kultura/12266808.jpg [title] => ) [15] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Portals/0/Images/2019/12/05/Kultura/12266816.jpg [title] => ) [16] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Portals/0/Images/2019/12/05/Kultura/12266800.jpg [title] => ) [17] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Portals/0/Images/2019/12/05/Kultura/12266812.jpg [title] => ) [18] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Portals/0/Images/2019/12/05/Kultura/12270590.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}

Talačka kriza u osnovnoj školi dobiva okidač kad frustrirani i svježe rastavljeni otac upadne s puškom u razred svoje kćerke kako bi zajedno proslavili njen rođendan.

Kratki je to sinopsis "Dopunske nastave", nešto drukčijeg hrvatskog filma u režiji Ivana Gorana Viteza (kultni "Šuma summarum", hitoidni "Narodni heroj Ljiljan Vidić") koji svodi satiru i triler na zajednički nazivnik.

"Dopunska nastava" je imala premijeru ljetos u Puli, a friški početak kinodistribucije filma poklopio s aktualnom pobunom prosvjetnih djelatnika. Štrajk učitelja u stvarnosti, "Dopunska nastava" u kinu.

"Promatram što se oko nas događa, stoga sam u ovaj film unio mnogo realnosti. Dotičem se politike, obrazovanja, problema u društvu...", izjavili ste ljetos na pulskoj presici. Danas ove riječi imaju još veću težinu...
- Zapravo, tu čovjek i ne mora biti naročito pametan i pronicljiv. Problemi u ovoj našoj krasnoj državi se ionako nikad ne rješavaju, već samo pomeću pod tepih.

Jedino što treba pogoditi je da film izađe u neko od predizbornih vremena kad se u pravilu ta gomilica ispod tepiha opet aktualizira za potrebe predizbornih kampanja, da bi se nakon zadnjeg listića ubačenog u glasačku kutiju sve opet fino zaboravilo.

Od premijere do distribucije "Dopunska nastava" je takoreći ispala vizionarski film. Jeste li mogli očekvati takav scenarij?
- Bojim se da mi ne preostaje ništa drugo nego početi pisati utopijske scenarije i snimati takve filmove, nadajući se da će se i oni obistiniti. "Dopunska nastava" nastala je kao neka vrsta upozorenja kako se događaji prikazani u filmu u većoj ili manjoj mjeri ne bi odigrali i u stvarnom životu.

Srećom, dosad nam se još nije dogodila talačka kriza u školi i nadam se da niti neće, ali evo, baš je u susjedstvu, u jednom srpskom mjestu, u petak, dan nakon početka distribucije filma u hrvatskim kinima, neki tip s puškom upao u tamošnju srednju školu i ispalio koji rafal po plafonu, ali ga je uspio svladati jedan od profesora, bez žrtava. Usput, kad smo sa scenarijem aplicirali na srpski filmski fond za koprodukcije, odbijeni smo.

Pa ipak, vi se u intrigantnom scenariju dotičete hrvatskog školstva od učenika do učitelja i prelamate ga preko čitavog društva i politike koji za njega baš i ne mare. Koliko su se aktualni događaji mogli nazrijeti u trenutku kad ste pisali scenarij? Jeste li imali "viziju"?
- "Biu sem en vizionar". Ma ne, nisam slutio štrajk, ali kako imam kćerku koja je u trenutku pisanja scenarija još išla u vrtić, a sad je upravo u trećem razredu, kao i mali protagonisti filma, bit će da me negdje podsvjesno gurkalo u temu koja mi je postajala sve bliža i bliža.

Činjenica je da živimo u društvu u kojem su "djeca naše najveće blago", ali ova izreka sve više gubi svoje preneseno značenje, a postaje sve bukvalnija - djeca nam vrijede doslovno onoliko koliko od njih možemo profitirati. A što stvara nove generacije koje se osjećaju poput robe i sve oko sebe uče tretirati upravo tako. Tako da je moja "vizija" prilično apokaliptična.

Ovaj film se uklapa u vaš opus u kojem pomirujete društvenu angažiranost i žanrovsku kinematografiju. Važno vam je imati žanr kao podlogu?
- Važno mi je da publika dođe u kino i posluša to što im želim reći i na što ih želim upozoriti, a mislim da su u kino puno spremniji doći pogledati nominalno žanrovski film, nego neke hermetičnije forme, koje mogu biti interesantne, ali ne toliko komunikativne.

Mada, gledanost filma u prvom vikendu prikazivanja pokazuje kako, nažalost, kad u jednadžbu dodate i da je riječ o "hrvatskom" žanrovskom filmu, svaka pomisao o značajnijoj gledanosti padne u vodu.

Jer, paralelno će uvijek igrati neki američki film u kojem se mobitel zaljubi u svog blentavog vlasnika, američki se predsjednik goloruk suprotstavi napadu svemirskih ninja u nuklearnoj podmornici ili se klaun ubojica još jednov vrati maltretirati nedužne posjetitelje lokalnog shopping centra.

Može li (žanrovski) film izazvati promjenu u društvu u kojem je raspad obiteljskih vrijednosti posljedica raspadnutog društva, a o čemu "Dopunska nastava" i govori?
- Moram vjerovati da može, dokle god radim ovaj posao, inače čemu sav trud? Meni kao gledatelju je uvijek drago pogledati film koji mi otvori pogled i volim misliti da ima još takvih gledatelja i filmove prvenstveno snimam za njih, s idejom da će oni ubrati misao i nastojati je proširiti dalje.

Samo to je proces koji traje malo duže, a kinomreža traži brojčani uspjeh u prvom vikendu i ako ovaj izostane, film maknu prvo na margine, a onda i u potpunosti. Što je jako obeshrabrujuće meni kao autoru.

Mnogi se domaći filmovi dotiču 1991. i 1941., ali vi ovdje izbjegavate biti eksplicitni po tom pitanju, odnosno važnija vam je 2021. i budućnost od prošlosti?
- Kad sam snimao svoj prošli film, "Narodnog heroja Ljiljana Vidića", ovaj se događao 1944., ali je zapravo također tematizirao današnjicu. Povijest treba naučiti i apsolvirati.

Beskonačne interpretacije povijesti koče svaki mogući progres. Isto tako, mislim da je puno korisnije shvatiti na koji način funkcionira ljudska priroda, jer upravo je ova pokretač svakog povijesnog događaja.

Povijest se ne događa sama od sebe, povijest uzrokuju ili ljudi ili priroda i ako do sada nismo naučili da vremena blagodati uzrokuju opuštanje iz kojeg nastaju krize iz kojih se, pak, rađaju revolucije, društveni prevrati i ratovi, nakon kojih nastupaju vremena ponovne izgradnje, a što opet vodi ka privremenoj blagodati, onda, bojim se, nikada niti nećemo.

Kakva je budućnost klinaca iz vašeg filma?
- Kao što sam ranije naveo, klinci će shvatiti da ih sustav nije bio u stanju zaštititi i vremenom će postajati sve ciničniji i letargičniji. A među njima ima i ovakvih kao što je mali Luka, koji je sociopat u nastajanju, tako da se za budućnost ne moramo brinuti - bit će u najboljoj mjeri ovakva kakva je i sadašnjost.

U jednoj sceni netko, s obzirom na talačku krizu kaže da će se djeca možda "nagledati krvi", ali "vide i gore na TV-u". Jesu li film i televizija gori od stvarnosti?
- Svojevremeno su mi iz jednih dnevnih novina poslali upit smatram li da na televiziji ima previše nasilja. Odgovor koji sam im vratio nikad nisu objavili, a glasio je ovako...

"Na televiziji definitivno ima previše nasilja, ali ne u televizijskom programu, već u agresivnim nastojanjima uredništava i vodstava svih televizija s nacionalnom koncesijom, a i onima bez nje, da besmislenim i zatupljujućim programskim koncepcijama do kraja pasiviziraju TV publiku i zatuku im i zadnju sposobnost ikakve kritičke i kreativne misli." Nadam se da je "Slodobnoj Dalmaciji" ovaj odgovor prihvatljiv, kad već nije bio vašim večernjim kolegama.

"Dopunska nastava" je stigla u kina i u jeku predsjedničke kampanje. Koliko je zrcali priča gradonačelničke kampanje u filmu?
- U filmu imamo prikazane dvije političke strane, ne bih ih čak nazvao niti opcijama, a koje zapravo razmišljaju na jednak način. U trenutku kad gradonačelniku u filmu na pamet padne sjajna ideja kako najbolje profitirati od nastale situacije, paralelno to shvati i njegov protukandidat, znači, to su isti mentalni sklopovi.

Sustav je postavljen tako da na vodeće pozicije jednostavno izbacuje najbeskrupuloznije i u tako postavljenom sustavu vi zapravo i nemate pravog izbora. "Izabrati manje zlo" je također prazna fraza kojojm se pristaje na glasovanje za zlo, a to da je presudni faktor samo njegova voluminoznost je nakaradno.

Spominjući to, nisu vas brinule usporedbe vašeg gradonačelnika Vedrana Novosela s Milanom Bandićem?
- A čujte, u Splitu je gradonačelnik bio Kerum. Tako da gradonačelnik iz "Dopunske nastave" nije Milan Bandić. Gradonačelnik u filmu je jednostavno Hrvatski Gradonačelnik. Evo jedna zgodna anegdota pred neki dan.

Idemo s filmom po manjim hrvatskim gradovima i onda u jednom od njih izjavim ja u kameru da će se građani tog grada lako moći identificirati s filmom, budući da je njihov gradonačelnik bio u zatvoru. Tik što sam završio davat izjavu, prilazi mi ravnateljica kina, da koji je to gradonačelnik bio u zatvoru? Rekoh, "pa vaš".

"Ne, nije on bio u zatvoru", kaže ona, "postupak se još vodi, nemojte to govoriti". Velim ja, "dobro, ali župan vam je definitivno bio u zatvoru". "Ma dobro", govori ona, "ali nemojte to govoriti, zaboga!" Inače, gradonačelnik im je "bio" u istražnom zatvoru i nepravomoćno je osuđen, ali nemojte to objaviti, tako vam svega!!!

Je li bio tko od političara na premijeri filma? Biste li im preporučili da pogledaju "Dopunsku nastavu"?
- Ministrica kulture Nina Obuljen Koržinek je pogledala film kad je prikazan u Orašju na ovogodišnjim Danima hrvatskog filma, a bio je prisutan i vrh HDZ-a BiH. Ministrica mi je djelovala jako zadovoljno, što me čini sretnim.

Također, na zagrebačkoj premijeri bio je i državni tajnik u Ministarstvu kulture, gospodin Krešimir Partl, koji je o filmu također govorio u superlativima i ne mogu reći da mi nije drago što osobe nadležne za moj resor razumiju i prihvaćaju tu vrstu društvene kritike.

Pozvali smo na premijeru i Ministarstvo znanosti i obrazovanja, ali oni su trenutno u većim problemima što im očito ne dozvoljava posjete kinu. Mislim da bi "Dopunsku nastavu" bilo korisno pogledati svima, kako političkim elitama, tako i glasačkom tijelu.

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>



















[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/kultura/ivan-goran-vitez-redatelj-filma-dopunska-nastava-o-talackoj-krizi-u-skoli-tvrdnja-djeca-su-nase-najvece-blago-danas-je-sve-bukvalnija-djeca-nam-danas-vrijede-doslovno-onoliko-koliko-od-njih-mozemo-profitirati-636555 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=0f210c8f5a8db4bebd281761daaf785e8516146b [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Ivan+Goran+Vitez%2C+redatelj+filma+%26%23039%3BDopunska+nastava%26%23039%3B+o+tala%C4%8Dkoj+krizi+u+%C5%A1koli%3A+Tvrdnja+%26%23039%3Bdjeca+su+na%C5%A1e+najve%C4%87e+blago%26%23039%3B+danas+je+sve+bukvalnija+-+djeca+nam+danas+vrijede+doslovno+onoliko+koliko+od+njih+mo%C5%BEemo+profitirati&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fivan-goran-vitez-redatelj-filma-dopunska-nastava-o-talackoj-krizi-u-skoli-tvrdnja-djeca-su-nase-najvece-blago-danas-je-sve-bukvalnija-djeca-nam-danas-vrijede-doslovno-onoliko-koliko-od-njih-mozemo-profitirati-636555 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fivan-goran-vitez-redatelj-filma-dopunska-nastava-o-talackoj-krizi-u-skoli-tvrdnja-djeca-su-nase-najvece-blago-danas-je-sve-bukvalnija-djeca-nam-danas-vrijede-doslovno-onoliko-koliko-od-njih-mozemo-profitirati-636555 )
Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => škola za život [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
Kulturaškola za život

Ivan Goran Vitez, redatelj filma 'Dopunska nastava' o talačkoj krizi u školi: Tvrdnja 'djeca su naše najveće blago' danas je sve bukvalnija - djeca nam danas vrijede doslovno onoliko koliko od njih možemo profitirati

5. prosinca 2019. - 09:05

Talačka kriza u osnovnoj školi dobiva okidač kad frustrirani i svježe rastavljeni otac upadne s puškom u razred svoje kćerke kako bi zajedno proslavili njen rođendan.

Kratki je to sinopsis "Dopunske nastave", nešto drukčijeg hrvatskog filma u režiji Ivana Gorana Viteza (kultni "Šuma summarum", hitoidni "Narodni heroj Ljiljan Vidić") koji svodi satiru i triler na zajednički nazivnik.

"Dopunska nastava" je imala premijeru ljetos u Puli, a friški početak kinodistribucije filma poklopio s aktualnom pobunom prosvjetnih djelatnika. Štrajk učitelja u stvarnosti, "Dopunska nastava" u kinu.

"Promatram što se oko nas događa, stoga sam u ovaj film unio mnogo realnosti. Dotičem se politike, obrazovanja, problema u društvu...", izjavili ste ljetos na pulskoj presici. Danas ove riječi i...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
15. svibanj 2024 22:21