stdClass Object ( [id] => 178383 [title] => IN MEMORIAM John Ford - maestro vesterna [alias] => in-memoriam-john-ford-maestro-vesterna [catid] => 256 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] => "Ja sam John Ford i snimam vesterne."

Razgovore s hollywoodskim veličinama nije lako raditi. Shvatio je to još šezdesetih Jean-Luc Godard, tada mladi kritičar utjecajnog francuskog časopisa "Le Cahiers du Cinema", kad je intervjuirao redatelja Johna Forda. Upitan što ga je dovelo u Hollywood, Ford je nonšalantno kazao "Vlak!" - referirajući se, valjda, na "Dolazak vlaka u stanicu" braće Lumiere - i posramio Godarda. Dekadu kasnije, Steven Spielberg je prošao još gore. Intervju s njim, doduše, nije radio. Došao je samo filmaša pitati za savjet. Ford mu je pokazao dvije fotografije krajobraza u njegovoj kancelariji. Jedna je imala horizont na vrhu, druga na dnu. "Kad doznaš zašto je horizont na vrhu i na dnu, tada si redatelj", ispalio je i izjurio klinca iz ureda.
Legendarni kadar iz filma 'Tragači'
Ford je uistinu bio ratoboran i arogantan u pravom životu, ali nije dopuštao da to prenese na filmove. Johna Waynea, svog "kućnog" glumca, "najboljeg u Hollywoodu", s kojim je snimio niz "evergreena" uključujući tzv. konjičku trilogiju - "Fort Apache" (1948.), "Nosila je žutu vrpcu" (1949.), "Rio Grande" (1950.) - često je nazivao "velikim idiotom", a Henryju Fondi jednom je opalio pljusku. Međutim, za razliku od današnjih zvijezda i zvjezdica, ovaj si je takvo ponašanje mogao priuštiti. Fordu se možda ne može pripisati izum celuloida kao braći Lumiere, niti je vjerojatno i sam znao zašto je onaj horizont na vrhu i na dnu slike, ali bio je - redatelj. Redatelj s velikim R i čovjek s nepogrešivim okom za kompoziciju kadra u kojem je, pak, hvatao sve moguće "horizonte" – čisto, spokojno, a divlje prostranstvo krajolika pored kojeg su njegovi likovi izgledali posebno ranjivo dok onako maleni jašu na konjima ili se voze u sićušnoj kočiji kroz masivnu pustoš krcatu prijetnjama.

Fordovi filmovi sastavni su dio "amerikane" kao slika starog Divljeg zapada Frederica Remingtona. Nitko nije "slikao" Dolinu spomenika s takvom ljepotom kao Ford. Erodiranim stijenama od crvenog pješčara davao je mitsku auru. Zaustavite li "pauzu" na daljinskom upravljaču gotovo na svakom od njegovih kadrova, imat ćete sliku za uokviriti i objesiti na zid poput, primjerice, klasičnog prizora iz "Tragača" (1956.) u kojem kamera snima Ethana Edwardsa (Wayne u vjerojatno najboljoj ulozi karijere) kako izlazi ispred kućice i gleda u pustinjski krajolik viđen iz njezine unutrašnjosti. A iako je govorio kako je bit režije "slikati ljudske oči", Ford je izbjegavao "close-upove" koliko je mogao i rijetko rabio pokretnu kameru u filmovima.
James Stewart, John Ford i John Wayne na snimanju 'Čovjeka koji je ubio Libertyja Valancea"
Ali, njegovi su filmovi bili puni pokreta. Ford je volio akciju. U skoro svakom Fordovu uratku pištolj vreba iza vrata. Kako je sam više volio snimati filmove nego pričati o njima, djela su ta, ne riječi, koja po njemu saopćavaju istinu čovjekova života, iako se držao one "ako je legenda bolja od istine, onda je bolje objaviti legendu", što je bilo najvidljivije u remek-djelu "Čovjek koji je ubio Libertyja Valancea" (1962.). Uzbuđenja revolveraških obračuna u epskom klimaksu stoga su neizostavni dio njegovih akcijski prijelomnih filmova.

Pionirski akcić "Izgubljena patrola" (1934.) utjecao je, recimo, na buduće klasike, "Južnjačku utjehu" i "Predatora", a upravo je u "Poštanskoj kočiji" (1939.) izvedena kaskaderska sekvenca kasnije oponašana od sviju - Indijanac Yakime Canutta skače na jednoga konja koji vuče kočiju, biva upucan i pada između kopita i kotača. Prije nego je snimio "Građanina Kanea", tu je scenu, i film općenito, bezbroj puta pogledao Orson Welles koji je, upitan koja su mu tri najdraža redatelja, rekao "John Ford, John Ford i John Ford!". Welles nije bio jedini. Kao favorita isticali su ga velikani Akira Kurosawa, Sergio Leone, Clint Eastwood, Martin Scorsese, John Milius, John McTiernan i francuski "novovalovci", od Godarda nadalje.
'The Duke' je bio 'kućni glumac' redatelja koji je pod stare dane nosio crnu vrpcu
Jer, Ford nije samo unaprijedio akcijsku režiju. Potječući iz razdoblja kad su se filmske produkcije selile iz "baze" u New Yorku u Kaliforniju, u drugoj dekadi 20. stoljeća, Ford pripada prvoj generaciji pionira koji su kreirali klasični narativni film u Americi, pa i svijetu, zajedno s D.W. Griffithom i Cecileom B. DeMilleom. Bio je dio one niše najvećih hollywoodskih "myth-makera" koji su pomogli definirati što je Amerika (bila) na velikom ekranu. U filmovima koji su namirivali apetite publike, ali i dopuštali mu da otkrije svoju osobnost, Ford je pokazivao osjećaj za američki narod i njegovu povijest. Kao glasnogovornik generacija koje su stvorile Ameriku kakve danas više nema, shvatio je da prošlost utjelovljuje lekcije iz morala koje moramo naučiti. Zato mu je draga tema bila rekreacija povijesti kroz "(ne)moralnu nadmoć onih koje prezire respektabilno društvo".

Usporedo s Amerikom, rastao je i sam Ford, premda mu nije bilo lako. Konjske opere, vesterni - njegov zaštitni znak kojemu je ozbiljno prionuo s "Mojom dragom Klementinom" (1946.) - dugo se nisu smatrali "ozbiljnim" filmovima. Zato im je Ford pristupao i te kako ozbiljno. Ilustracije radi, prije nego što je počeo snimati "Tragače", morao se podrći kirurškom zahvatu skidanja mrene s očiju. Dok se oporavljao nakon operacije, nije mogao dočekati da udre prvu klapu na setu pa se oglušio o doktorove savjete i skinuo zavoj. Posljedica nagle reakcije bila je trajni gubitak vida u jednom oku zbog kojeg je dugo trpio bol i pod stare dane nosio crnu vrpcu. No, "bol je prolazna, a film vječan" (John Milius). Filmovi Johna Forda upravo su takvi - vječni.

MARKO NJEGIĆ

Statirao u 'Rođenju jedne nacije'

John Ford došao je na svijet kao John Martin Feeney 1. veljače 1894. u Cape Elizabethu (Maine). Njegovi su roditelji bili irski imigranti i imali ukupno 11 djece, a on je bio deseto, rođeno između djevojčice i dječaka koji su umrli kao dojenčad. U Hollywood je doista stigao vlakom, slijedeći 13 godina starijeg brata. Ovaj je počeo karijeru kao glumac i pojavio se u 500 filmova, nakon čega je počeo i režirati. Uzevši ime Jack Ford, John Feeney je glumio u 15 bratovih filmova od 1914. do 1916., a statirao je i u "Rođenju jedne nacije". Mladi Jack pomalo je napuštao bratovu orbitu i krenuo svojim putem kad se premjestio u studio Universal kao redatelj. Rad iza kamere potvrdio je njegovu reputaciju. Ime John Ford uzima 1923., godinu prije prvog pravog uspjeha s "Željeznim konjem". Snimio je ukupno 112 filmova, a Oscare primio za "Potkazivača", "Plodove gnjeva", "Kako je bila zelena moja dolina" i "Mirnog čovjeka", te dokumentarce "Bitka za Midway" i "7. prosinca". Umro je 31. kolovoza 1973. godine.

Rad s glumcima

John Ford glumce nije tretirao kao stoku poput Alfreda Hitchcocka. Jednostavno bi im saopćio što od njih želi i oni bi mu to isporučili, najčešće iz prvog pokušaja, pa je rijetko kad snimao scenu više od dva puta. Režirao je, uzgred, deset glumaca koji su za svoje uloge kod njega dobili nominacije, a Ava Gardner, Grace Kelly i Jack Lemmon su i osvojili kipić. Ford je, zanimljivo, tridesetih imao aferu s Katharine Hepburn koja je inspirirala scenarij za njezin film "Silom dadilja".

Pijan za Oscara

"Nisam se pojavio na ceremoniji kako bi pokupio ijedan od prva tri Oscara. Jednom sam bio na pecanju, drugi put je izbio rat, a treći sam se nenadano napio", priznao je onomad John Ford. Pokojni filmaš nije imao dlake na jeziku pa je, tako, jednom smiono izjavio "Bili smo loši prema Indijancima, pljačali smo, masakrirali, ali oni bi ubili jednoga i, Bože, eto konjice!".

Drame i komedije

Sklonosti prema svome irskome podrijetlu Ford je najbolje pokazao u filmu obojanom gorko-slatkim sjećanjima "Kako je zelena bila moja dolina". Kao majstor drame potvrdio se i "Plodovima gnjeva", a režirao je čak i komedije, iako, suprotno "suparniku" Howardu Hawksu, nije ostavio većeg traga u tom žanru.

Nixonovo odlikovanje

S obzirom da su John Wayne i James Stewart bili konzervativni republikanci, smatralo se da je i Ford. Ipak, prema riječima prijatelja, on je bio liberalni demokrat. Volio je Lincolna, Kennedyja i Roosevelta. Potonjeg je Wayne mrzio, ali nije se upuštao u političke raspre iz respekta prema svome "treneru". Godine 1973. Ford je prvi dobio Oscara za životno djelo. Predsjednik Nixon nazočio je događaju i odlikovao ga Medaljom za slobodu, najvećom civilnom nagradom u Americi.


[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => DANAS SE NAVRŠAVA 39 GODIŠNJICA SMRTI JEDNOG OD NAJVEĆIH REDATELJA U CJELOKUPNOJ POVIJESTI SEDME UMJETNOSTI, AUTORA KLASIKA POPUT 'TRAGAČA' I 'ČOVJEKA KOJI JE UBIO LIBERTYJA VALANCEA' [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2012-09-05 01:55:12 [created_by] => 25831 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2012-09-06 19:54:19 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2012-08-31 12:12:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 3382 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 256 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link nav__link--kultura [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovije vijesti iz kulture. [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, film, tv, književnosti, glazba, kazalište, slikarstvo, arhitektura [secure] => 0 [page_title] => Kultura [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Small [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => { "is_import_from_dnn": true, "incptvocmimagegalleryIGParameters": "default", "incptvocmimagegalleryocmIGposition": "OcmAfterDisplayContent", "incptvocmimagegalleryocmIGtheme": "CameraSlideshow", "incptvocmimagegalleryImages": [ "/Archive/images/2012/08/31/Scena/john-ford.jpg" ], "incptvocmimagegalleryImageTitles": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageDescriptions": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageFocus": [ "50:50" ], "incptvocmimagegalleryImageDimensions": [ { "size0": "700x539" } ] } [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 256 [name] => Kultura [alias] => kultura [description] => [parent] => 240 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 19 [params] => {"inheritFrom":"0","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"1","itemRelatedLimit":"2","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"1","itemRelatedImageSize":"Small","itemRelatedIntrotext":"0","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"1","itemRelatedImageGallery":"1","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 15500906 Threads: 1 Questions: 3203357676 Slow queries: 7214486 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 236038509 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 47 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front06 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /kultura ) [additional_categories] => Array ( ) [link] => /kultura/in-memoriam-john-ford-maestro-vesterna-178383 [printLink] => /kultura/in-memoriam-john-ford-maestro-vesterna-178383?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 232356 [name] => stanwinston [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => stanwinston [link] => /tag/stanwinston ) [1] => stdClass Object ( [id] => 169057 [name] => jamesmason [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => jamesmason [link] => /tag/jamesmason ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => DANAS SE NAVRŠAVA 39 GODIŠNJICA SMRTI JEDNOG OD NAJVEĆIH REDATELJA U CJELOKUPNOJ POVIJESTI SEDME UMJETNOSTI, AUTORA KLASIKA POPUT 'TRAGAČA' I 'ČOVJEKA KOJI JE UBIO LIBERTYJA VALANCEA' [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => IN MEMORIAM John Ford - maestro vesterna [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-18-18-59-22-25831 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2012/08/31/Scena/john-ford.jpg [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2012/08/31/Scena/john-ford.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}"Ja sam John Ford i snimam vesterne."

Razgovore s hollywoodskim veličinama nije lako raditi. Shvatio je to još šezdesetih Jean-Luc Godard, tada mladi kritičar utjecajnog francuskog časopisa "Le Cahiers du Cinema", kad je intervjuirao redatelja Johna Forda. Upitan što ga je dovelo u Hollywood, Ford je nonšalantno kazao "Vlak!" - referirajući se, valjda, na "Dolazak vlaka u stanicu" braće Lumiere - i posramio Godarda. Dekadu kasnije, Steven Spielberg je prošao još gore. Intervju s njim, doduše, nije radio. Došao je samo filmaša pitati za savjet. Ford mu je pokazao dvije fotografije krajobraza u njegovoj kancelariji. Jedna je imala horizont na vrhu, druga na dnu. "Kad doznaš zašto je horizont na vrhu i na dnu, tada si redatelj", ispalio je i izjurio klinca iz ureda.
Legendarni kadar iz filma 'Tragači'
Ford je uistinu bio ratoboran i arogantan u pravom životu, ali nije dopuštao da to prenese na filmove. Johna Waynea, svog "kućnog" glumca, "najboljeg u Hollywoodu", s kojim je snimio niz "evergreena" uključujući tzv. konjičku trilogiju - "Fort Apache" (1948.), "Nosila je žutu vrpcu" (1949.), "Rio Grande" (1950.) - često je nazivao "velikim idiotom", a Henryju Fondi jednom je opalio pljusku. Međutim, za razliku od današnjih zvijezda i zvjezdica, ovaj si je takvo ponašanje mogao priuštiti. Fordu se možda ne može pripisati izum celuloida kao braći Lumiere, niti je vjerojatno i sam znao zašto je onaj horizont na vrhu i na dnu slike, ali bio je - redatelj. Redatelj s velikim R i čovjek s nepogrešivim okom za kompoziciju kadra u kojem je, pak, hvatao sve moguće "horizonte" – čisto, spokojno, a divlje prostranstvo krajolika pored kojeg su njegovi likovi izgledali posebno ranjivo dok onako maleni jašu na konjima ili se voze u sićušnoj kočiji kroz masivnu pustoš krcatu prijetnjama.

Fordovi filmovi sastavni su dio "amerikane" kao slika starog Divljeg zapada Frederica Remingtona. Nitko nije "slikao" Dolinu spomenika s takvom ljepotom kao Ford. Erodiranim stijenama od crvenog pješčara davao je mitsku auru. Zaustavite li "pauzu" na daljinskom upravljaču gotovo na svakom od njegovih kadrova, imat ćete sliku za uokviriti i objesiti na zid poput, primjerice, klasičnog prizora iz "Tragača" (1956.) u kojem kamera snima Ethana Edwardsa (Wayne u vjerojatno najboljoj ulozi karijere) kako izlazi ispred kućice i gleda u pustinjski krajolik viđen iz njezine unutrašnjosti. A iako je govorio kako je bit režije "slikati ljudske oči", Ford je izbjegavao "close-upove" koliko je mogao i rijetko rabio pokretnu kameru u filmovima.
James Stewart, John Ford i John Wayne na snimanju 'Čovjeka koji je ubio Libertyja Valancea"
Ali, njegovi su filmovi bili puni pokreta. Ford je volio akciju. U skoro svakom Fordovu uratku pištolj vreba iza vrata. Kako je sam više volio snimati filmove nego pričati o njima, djela su ta, ne riječi, koja po njemu saopćavaju istinu čovjekova života, iako se držao one "ako je legenda bolja od istine, onda je bolje objaviti legendu", što je bilo najvidljivije u remek-djelu "Čovjek koji je ubio Libertyja Valancea" (1962.). Uzbuđenja revolveraških obračuna u epskom klimaksu stoga su neizostavni dio njegovih akcijski prijelomnih filmova.

Pionirski akcić "Izgubljena patrola" (1934.) utjecao je, recimo, na buduće klasike, "Južnjačku utjehu" i "Predatora", a upravo je u "Poštanskoj kočiji" (1939.) izvedena kaskaderska sekvenca kasnije oponašana od sviju - Indijanac Yakime Canutta skače na jednoga konja koji vuče kočiju, biva upucan i pada između kopita i kotača. Prije nego je snimio "Građanina Kanea", tu je scenu, i film općenito, bezbroj puta pogledao Orson Welles koji je, upitan koja su mu tri najdraža redatelja, rekao "John Ford, John Ford i John Ford!". Welles nije bio jedini. Kao favorita isticali su ga velikani Akira Kurosawa, Sergio Leone, Clint Eastwood, Martin Scorsese, John Milius, John McTiernan i francuski "novovalovci", od Godarda nadalje.
'The Duke' je bio 'kućni glumac' redatelja koji je pod stare dane nosio crnu vrpcu
Jer, Ford nije samo unaprijedio akcijsku režiju. Potječući iz razdoblja kad su se filmske produkcije selile iz "baze" u New Yorku u Kaliforniju, u drugoj dekadi 20. stoljeća, Ford pripada prvoj generaciji pionira koji su kreirali klasični narativni film u Americi, pa i svijetu, zajedno s D.W. Griffithom i Cecileom B. DeMilleom. Bio je dio one niše najvećih hollywoodskih "myth-makera" koji su pomogli definirati što je Amerika (bila) na velikom ekranu. U filmovima koji su namirivali apetite publike, ali i dopuštali mu da otkrije svoju osobnost, Ford je pokazivao osjećaj za američki narod i njegovu povijest. Kao glasnogovornik generacija koje su stvorile Ameriku kakve danas više nema, shvatio je da prošlost utjelovljuje lekcije iz morala koje moramo naučiti. Zato mu je draga tema bila rekreacija povijesti kroz "(ne)moralnu nadmoć onih koje prezire respektabilno društvo".

Usporedo s Amerikom, rastao je i sam Ford, premda mu nije bilo lako. Konjske opere, vesterni - njegov zaštitni znak kojemu je ozbiljno prionuo s "Mojom dragom Klementinom" (1946.) - dugo se nisu smatrali "ozbiljnim" filmovima. Zato im je Ford pristupao i te kako ozbiljno. Ilustracije radi, prije nego što je počeo snimati "Tragače", morao se podrći kirurškom zahvatu skidanja mrene s očiju. Dok se oporavljao nakon operacije, nije mogao dočekati da udre prvu klapu na setu pa se oglušio o doktorove savjete i skinuo zavoj. Posljedica nagle reakcije bila je trajni gubitak vida u jednom oku zbog kojeg je dugo trpio bol i pod stare dane nosio crnu vrpcu. No, "bol je prolazna, a film vječan" (John Milius). Filmovi Johna Forda upravo su takvi - vječni.

MARKO NJEGIĆ

Statirao u 'Rođenju jedne nacije'

John Ford došao je na svijet kao John Martin Feeney 1. veljače 1894. u Cape Elizabethu (Maine). Njegovi su roditelji bili irski imigranti i imali ukupno 11 djece, a on je bio deseto, rođeno između djevojčice i dječaka koji su umrli kao dojenčad. U Hollywood je doista stigao vlakom, slijedeći 13 godina starijeg brata. Ovaj je počeo karijeru kao glumac i pojavio se u 500 filmova, nakon čega je počeo i režirati. Uzevši ime Jack Ford, John Feeney je glumio u 15 bratovih filmova od 1914. do 1916., a statirao je i u "Rođenju jedne nacije". Mladi Jack pomalo je napuštao bratovu orbitu i krenuo svojim putem kad se premjestio u studio Universal kao redatelj. Rad iza kamere potvrdio je njegovu reputaciju. Ime John Ford uzima 1923., godinu prije prvog pravog uspjeha s "Željeznim konjem". Snimio je ukupno 112 filmova, a Oscare primio za "Potkazivača", "Plodove gnjeva", "Kako je bila zelena moja dolina" i "Mirnog čovjeka", te dokumentarce "Bitka za Midway" i "7. prosinca". Umro je 31. kolovoza 1973. godine.

Rad s glumcima

John Ford glumce nije tretirao kao stoku poput Alfreda Hitchcocka. Jednostavno bi im saopćio što od njih želi i oni bi mu to isporučili, najčešće iz prvog pokušaja, pa je rijetko kad snimao scenu više od dva puta. Režirao je, uzgred, deset glumaca koji su za svoje uloge kod njega dobili nominacije, a Ava Gardner, Grace Kelly i Jack Lemmon su i osvojili kipić. Ford je, zanimljivo, tridesetih imao aferu s Katharine Hepburn koja je inspirirala scenarij za njezin film "Silom dadilja".

Pijan za Oscara

"Nisam se pojavio na ceremoniji kako bi pokupio ijedan od prva tri Oscara. Jednom sam bio na pecanju, drugi put je izbio rat, a treći sam se nenadano napio", priznao je onomad John Ford. Pokojni filmaš nije imao dlake na jeziku pa je, tako, jednom smiono izjavio "Bili smo loši prema Indijancima, pljačali smo, masakrirali, ali oni bi ubili jednoga i, Bože, eto konjice!".

Drame i komedije

Sklonosti prema svome irskome podrijetlu Ford je najbolje pokazao u filmu obojanom gorko-slatkim sjećanjima "Kako je zelena bila moja dolina". Kao majstor drame potvrdio se i "Plodovima gnjeva", a režirao je čak i komedije, iako, suprotno "suparniku" Howardu Hawksu, nije ostavio većeg traga u tom žanru.

Nixonovo odlikovanje

S obzirom da su John Wayne i James Stewart bili konzervativni republikanci, smatralo se da je i Ford. Ipak, prema riječima prijatelja, on je bio liberalni demokrat. Volio je Lincolna, Kennedyja i Roosevelta. Potonjeg je Wayne mrzio, ali nije se upuštao u političke raspre iz respekta prema svome "treneru". Godine 1973. Ford je prvi dobio Oscara za životno djelo. Predsjednik Nixon nazočio je događaju i odlikovao ga Medaljom za slobodu, najvećom civilnom nagradom u Americi.


[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/kultura/in-memoriam-john-ford-maestro-vesterna-178383 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=3c36775abf8033e04ca5e942bc3a1cc6159e0cd8 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=IN+MEMORIAM+John+Ford+-+maestro+vesterna&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fin-memoriam-john-ford-maestro-vesterna-178383 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fin-memoriam-john-ford-maestro-vesterna-178383 )
Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => DANAS SE NAVRŠAVA 39 GODIŠNJICA SMRTI JEDNOG OD NAJVEĆIH REDATELJA U CJELOKUPNOJ POVIJESTI SEDME UMJETNOSTI, AUTORA KLASIKA POPUT 'TRAGAČA' I 'ČOVJEKA KOJI JE UBIO LIBERTYJA VALANCEA' [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
KulturaDANAS SE NAVRŠAVA 39 GODIŠNJICA SMRTI JEDNOG OD NAJVEĆIH REDATELJA U CJELOKUPNOJ POVIJESTI SEDME UMJETNOSTI, AUTORA KLASIKA POPUT 'TRAGAČA' I 'ČOVJEKA KOJI JE UBIO LIBERTYJA VALANCEA'

IN MEMORIAM John Ford - maestro vesterna

Piše PSD.
31. kolovoza 2012. - 14:12
"Ja sam John Ford i snimam vesterne."

Razgovore s hollywoodskim veličinama nije lako raditi. Shvatio je to još šezdesetih Jean-Luc Godard, tada mladi kritičar utjecajnog francuskog časopisa "Le Cahiers du Cinema", kad je intervjuirao redatelja Johna Forda. Upitan što ga je dovelo u Hollywood, Ford je nonšalantno kazao "Vlak!" - referirajući se, valjda, na "Dolazak vlaka u stanicu" braće Lumiere - i posramio Godarda. Dekadu kasnije, Steven Spielberg je prošao još gore. Intervju s njim, doduše, nije radio. Došao je samo filmaša pitati za savjet. Ford mu je pokazao dvije fotografije krajobraza u njegovoj kancelariji. Jedna je imala horizont na vrhu, druga na dnu. "Kad doznaš zašto je horizont na vrhu i na dnu, tada si redatelj", ispalio je i izjurio klinca iz ureda.
...
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
18. svibanj 2024 20:59