stdClass Object ( [id] => 196993 [title] => Dražen Žarković: Hrvatskim redateljima film je samo hobi [alias] => drazen-zarkovic-hrvatskim-redateljima-film-je-samo-hobi [catid] => 256 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] => Plakat “Indiane Jonesa”  nije se slučajno našao na zidu Kokove sobe u “Zagonetnom dječaku”. Dražen Žarković je stasavao s “Indiana Jonesom”, “Ratovima zvijezda” i ostalim filmskih hitovima iz njegove i Kokove mladosti. Zakačio se on i za strip i superjunake još kao klinac, jer mu je od malih nogu crtanje dosta dobro išlo.

- Danas mi moje crtačko/stripovsko iskustvo jako dobro dođe u preciznom vizualiziranju pokretnih slika. Kada se danas osvrnem prema tim svojim ranim crtačkim radovima, vidim da su svi odreda zapravo jako nalikovali knjigama snimanja za igrane filmove. Kasnije sam želio upisati primijenjenu umjetnost i živjeti od crtanja ili grafike, međutim pod utjecajem starijih i pametnijih ukućana upisao sam CZO “Rade Končar”, te završio za strojarskog tehničara. Nakon diplome sam se pokušao vratiti prvoj ljubavi, pa sam nekoliko godina proveo radeći na animiranim filmovima u “Zagreb filmu”, koji je tada, međutim, bio na početku svoga kraja, pa veselje nije dugo potrajalo. U međuvremenu sam iz trećeg pokušaja uspio upisati filmsku i TV režiju na Akademiji dramske umjetnosti u Zagrebu, te je tako započela moja redateljska karijera - predstavio nam se Žarković.

» Vaši prethodni projekti, “Trešeta” i “Ajmo, žuti!”, nisu upućivali na redatelja filma za djecu. Odakle vi u ovom žanru?

- Moja supruga se već godinama ne može načuditi mojoj infantilnosti i kako uopće jedna ozbiljna osoba mojih godina može uživati u filmovima poput “Osvetnika” ili TV serijala kao što je “Walking Dead”. Dapače, s godinama i brojem djece to postaje sve gore, pa na film i televiziju sve više gledam kao na eskapizam, a sve manje kao na umjetnost. Dva najjača filmska naslova ove godine kojima se zaista veselim kao malo dijete su “Čovjek od čelika” Zacka Snydera i “Pacific Rim” Guillerma del Tora. Želim reći da mi apsolutno nikakav problem nije bilo ufurati se u um 14-godišnjaka i napraviti film kakav oni mogu voljeti. Vjerojatno više nikad u životu neću pogledati neko Bergmanovo remek-djelo.

» Niste se, dakle, dvoumili hoćete li prihvatiti ponudu za režiju “Zagonetnog dječaka”?

- Ne, kad su mi producentica Ankica Jurić Tilić i Daniel Kušan ponudili projekt s pedigreom, na čiji razvoj ne trebam potrošiti sljedeće tri godine svog života i koji je na valu uspjeha “Koka i duhova” imao dobre šanse proći dalje, nisam se dvoumio ni jedne sekunde. Film u Hrvata je za redatelje uglavnom postao neka vrsta hobija. Vremena iz legendi kada se moglo živjeti samo od igranog filma davno su prošla. Svi mi upisujemo Akademiju s namjerom da se bavimo igranim filmom, međutim realnost je takva da uglavnom završimo živeći od različitih TV formi ili, oni sretniji među nama, od reklama. Film danas sebi mogu priuštiti ili oni koji su još dovoljno mladi, ludi i nesputani obiteljskim i egzistencijalnim obvezama i koji su spremni rođenu mater prodati u bijelo roblje samo da se dokopaju dugog igranog filma ili, pak, oni koji su situirani po nekoj drugoj osnovi, pa su tako zaposleni na HRT-u, Akademiji, nekoj sličnoj instituciji, ili su čak u mirovini, pa im opet nije problem u svoje slobodno vrijeme baviti se filmom. Ja ne spadam ni u jednu od spomenutih kategorija, pa kao slobodni umjetnik s 12-satnim radnim vremenom, pa i više, petkom i svetkom, često imam osjećaj da jednostavno nemam vremena za umjetnost. Eventualno bih to vrijeme mogao oduzeti svojoj djeci što mi ne pada na pamet jer i ovako ne viđaju tatu koliko bi on to želio. Kad klinci dođu u fazu “Stari, daj pare i miči mi se očiju”, onda ću imati vremena za umjetnost.

» Pa ipak, jedno od zlatnih pravila među redateljima glasi: “Nemoj raditi s djecom i životinjama”, a vi ste na setu imali mahom njih.

- “Zagonetni dječak“ je produkcijsko-režijski daleko najzahtjevniji projekt koji sam ikada prihvatio. Entuzijazam i dobra volja djece glumaca su beskrajni, no ipak im nedostaje iskustvo i službena naobrazba, pa snimanje s njima jednostavno traje puno dulje nego s odraslim glumcima, dok se ne dođe do željenih rezultata. Životinje su, pak, često nepredvidljive, pa opet troše vrijeme iz tog razloga, iako moram reći da je naš stručnjak za obuku pasa Neven Kovačević uspijevao postići čuda sa sva tri psa koja nam se pojavljuju u filmu.

» Odrasli su u ovom filmu posve gurnuti u drugi plan. Kako to?

- Tijekom priprema filma i rada na scenariju iz zafrkancije sam znao reći da bih bio najsretniji kada bi se odraslima u našem filmu vidjele samo noge kao u “Tomu & Jerryju”. To je, naravno, bilo malo karikirano, ali “Zagonetni dječak” je u doslovnom smislu riječi puno više “dječji” film od “Koka i duhova”. Djeca ovaj film sama zapletu i raspletu, bez prevelikog upletanja odraslih.

» Kako ste se uopće pripremali za režiju? Iščitavanjem romana, gledanjem “Operacije Barbarossa”...?

- U trenutku kada sam se prihvatio rada na filmu, više se uopće nisam sjećao knjige, osim osnovne premise o zamjeni identiteta dvojice dječaka, pa je prvi korak bio ponovno čitanje romana. Kada je na TV-u prikazivana “Operacija Barbarossa” Branka Schmidta, više nisam bio u godinama kada bi mi to bilo osobito zanimljivo, pa mi je serija promakla, a sada kada sam se prihvatio filma, nisam je više želio gledati da se ne “kontaminiram” nekim Brankovim rješenjima, želeći zadržati čistu glavu, neopterećenu drugim verzijama iste priče.

» Je li vam prigodom režiranja “Zagonetnog dječaka” pomoglo to što ste nekoliko godina radili crtiće?

-Pomoglo mi je moje spomenuto crtačko iskustvo koje mi, međutim, pomaže na svim projektima koje radim, neovisno o žanru. Za neke tehnički zahtjevnije scene crtao sam “storyboarde”, radi lakše komunikacije s ekipom, što uvijek pomaže, a vani je često i praksa.

» Kakvi ste vi bili kao klinac? Što vas je privlačilo? Možete li povući paralelu s današnjim klincima?

- U realizaciji filma puno mi je pomogla činjenica da je Koko zapravo moj vršnjak, te da se radnja filma odvija u vremenu kada sam i ja sam odrastao, vremenu kada su djeca puno više vremena provodila po ulicama i parkovima, a puno manje za ekranima svojih kompjutora. Daniel Kušan je još u “Koku i duhovima” radnju romana pametno primaknuo današnjoj generaciji u neke fiktivne osamdesete, u vrijeme dovoljno blisko da ne djeluje suviše strano i začudno današnjim generacijama, a opet dovoljno daleko da u njemu ne bude interneta, mobitela i ostalih telekomunikacijskih čudesa. Da se radnja ovih filmova događa u sadašnjosti, klinci bi se najprije malo informirali preko Facebooka, proguglali Marka Lukarića, obavili pretragu grada preko Streetviewa i riješili slučaj za pola sata, te bi dobili jedan fini kratkometražni igrani film.

» Navodno ste klince odmah prvi dan bacili u vodu i “utapali” u Jarunu koji je “glumio” Savu, odnosno najzahtjevniju (akcijsku) scenu s kraja filma snimili na početku?

- Film smo počeli snimati sredinom rujna 2012. pa je bilo nužno scene na vodi snimiti dok su temperature bile još koliko-toliko visoke, jer smo znali da je to tehnički najkompliciraniji i fizički za djecu najzahtjevniji dio filma, što se već prve noći pokazalo apsolutno točnim. To je ujedno bio i svojevrstan “team-building” za naše mlade glumce, te su oni nakon toga napornog iskustva postali prava ekipa, s osjećajem da se poznaju oduvijek, iako su se zapravo upoznali tek na snimanju ovog filma. I uvijek ponavljam da bi na to što su oni, sa smiješkom na licu, izdržali te prve tri noći mnogi njihovi odrasli kolege puno više zanovijetali.

» Hana Jušić nam je rekla kako su akcijske scene u scenariju bile svedene tek na pokoju rečenicu, a da ste sve ostalo smislili vi?

- Tijekom rada na scenariju nekako se spontano iskristalizirala podjela rada između Hane i mene, gdje se ona bavila dijalogom i formiranjem priče, a ja sam osmišljavao akcijske sekvencije, koje su njoj bile svojevrsna Ahilova peta, što je meni, recimo, uvijek bio dijalog, tako da smo se zapravo dobro nadopunjavali. Uvijek sam nekako naginjao nijemom filmu i pokušavao ne trošiti nepotrebno riječi ako nešto mogu ispričati slikom i pogledima. Već dulje vrijeme pokušavam koncipirati scenarij za dugometražni igrani film bez dijaloga.

» Jedan ste od rijetkih domaćih redatelja koji je imao priliku režirati računalno generirane sekvencije. Kakvi su vam dojmovi?

- Iskustvo je za mene bilo vrlo bezbolno, što se ne bi moglo reći za ekipu računalnih genijalaca na čija je leđa pao teret izrade dotičnih kadrova. Ja sam jednostavno nacrtao to što sam želio i dalje njima uvalio da se muče s time, te samo govorio “dobro je” i “nije dobro”.

» Stječe se dojam da ste s osobitim guštom režirali scenu nogometne utakmice. Koliko vam je tu bilo presudno iskustvo dobiveno na snimanju filma “Ajmo, žuti!”?

- Jedan od vjerojatno najvećih apsurda rada na ovom filmu jest da su mi ljudi nakon premijere masovno dolazili čestitati baš na toj famoznoj nogometnoj sekvenciji, dok ja zapravo uopće ne volim nogomet. Bio sam jedan od onih klinaca koji su oduvijek imali “dvije lijeve”, pa su me uvijek gurali na gol jer nisam znao dovoljno dobro igrati i još bi onda urlali na mene i psovali mi sve po spisku kad god bih popušio gol, tako da bih mogao reći ne samo da ne volim nogomet, već gotovo da imam i svojevrsnu averziju kojoj baš ne pomažu i mnogobrojni primitivni izljevi naših dragih navijača. Još je čudnije kad znamo i da glavna zvijezda te sekvencije pored Koka, Toma Budanko, koji igra Marka Lukarića, također ne zna igrati nogomet, pa je bila prava umjetnost postići dojam da je on nogometna zvijezda. Rad na mom prvom nogometnom filmu “Ajmo, žuti!” bio mi je apsolutno dragocjeno iskustvo, koje mi je jako olakšalo te muke. No, nogometno ludilo u Hrvata je toliko sveprisutno da je nemoguće ne znati puno o nogometu, koliko god me on ne zanimao, a imao sam i puno stručne pomoći od članova filmske ekipe koji ne dijele moj animozitet.

» Što mislite da ste, osim akcijnosti, unijeli novo u serijal o Koku u odnosu na prvi film?

- To što u filmu ima manje odraslih, više šutljivih scena u kojima nema dijaloga, više gegova koji uvijek nekako spontano iziđu iz mene koliko god se trudio biti ozbiljan i potenciraniji muško-ženski odnosi na pubertetskoj razini.

» Daniel Kušan vam je komplimentirao na nastavku, nazvavši ga boljim od prethodnika.

- Meni osobno je zaista vrlo teško procijeniti kvalitetu bilo kojeg mog uratka. Ja sam jedan od onih autora koji nisu osobito uvjereni u vlastitu genijalnost, nego u svemu što napravim vidim samo gomilu pogrešaka i nesavršenosti, te stvari koje sam mogao ili trebao napraviti bolje, pa bih najradije sve to bacio u smeće i snimao ponovno. Dio tog problema proizlazi iz činjenice da sam u stanju vrlo precizno vizualizirati svaki kadar filma i prije čina snimanja, međutim igrani film ne možeš nacrtati, pa me uvijek iznova frustriraju razlike između onog što sam zamislio i onog što sam na kraju uspio snimiti. No, s vremenom se sve lakše nosim s tim problemom.

» Koje vi filmske nastavke volite?

- “Kum II“, “Imperij uzvraća udarac“, James Cameron ima čudesan talent nastavke svojih ili tuđih filmova učiniti boljim od originala (“Terminator 2“, “Aliens“), zatim “Priča o igračkama 3“... Općenito obožavam Pixarove crtiće, oni posjeduju tu količinu apsolutne savršenosti i kontrole u svakom kvadratu filmske slike prema kojoj tako uporno i često na vlastitu štetu težim.

» Treba li hrvatskoj kinematografiji serijala i franšiza prema hollywoodskom receptu?

- Ne znam nužno za serijale, ali nam očito treba dječjeg filma i komedija ili bar žanrovskog filma, koji bi održali gledanost domaćeg filma u kinima, pa se onda na drugoj strani možemo baviti i umjetnošću i festivalskim filmovima čija gledanost nije presudna.

» Kako komentirate novu renesansu gledanosti hrvatskog filma? Što se to naglo promijenilo da je publika počela puniti kina na domaće filmove?

- Dijelom je to očito rezultat plana i programa vodstva HAVC-a koje očito teži povratku publike u kina na hrvatski film, a dijelom činjenice da se jednostavno zaredalo nekoliko kvalitetnih filmova jedan za drugim, što je presudno, jer ljudi ipak neće gledati što god.

» Mislite li da će friškim uspjehom “Koka i duhova” i “Zagonetnog dječaka”, odnosno komedija kao što su “Sonja i bik” i “Svećenikova djeca”, hrvatska kinematografija napustiti umjetnički nastrojena ostvarenja i početi još više snimati populističke i, možda, žanrovske filmove?

- Ja sam uvijek pomalo naginjao žanrovskom filmu, iako to možda puno puta nisam imao priliku pokazati, pa bi me to intimno jako veselilo, no to u prvom redu ovisi o ponudi kvalitetnih scenarija koji su temelj svega i nešto u što se kod nas, nažalost, tradicionalno najmanje ulaže. Takozvani “umjetnički” film sasvim sigurno neće izumrijeti pojavom nekolicine malo više populistički nastrojenih filmova. Te dvije strane iste medalje trebale bi ravnopravno koegzistirati i podupirati se. Prevaga ni jedne od njih nije dobra za kinematografiju u cjelini.

Marko njegić
Boris Kovačev/CROPIX

Facebook struktura

Hana je “Zagonetnog dječaka” za “Slobodnu“ zgodno opisala kao “tračerski film s Facebook strukturom”.

- Zanimljiv koncept kojeg nikada nisam osvijestio na taj način, jer osobno nisam na Facebooku, ali sam ga prepoznao kao vrlo točnog čim sam vidio tu formulaciju u Haninom intervjuu.

Živim od televizije

Ovo vam je (tek) treći cjelovečernji film u karijeri. Od čega primarno živite?

- Od HRT-a, direktno ili posredno. Već gotovo dvadesetak godina za HRT snimam program najrazličitijih profila. Počeo sam, kao i većina mojih kolega, u dječjem programu, pa mi je osobito zadovoljstvo na neki način se vratiti korijenima sa “Zagonetnim dječakom“, zatim sam dosta radio za Dokumentarni program, program Pučke i predajne kulture, Obrazovni, Dramski... Posljednjih godina uglavnom snimam TV serijale za Dramski program HRT-a poput “Bitangi i princeza“, “Odmori se zaslužio si“, “Stipe u gostima“...


[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Svi mi upisujemo Akademiju s namjerom da se bavimo igranim filmom, međutim realnost je takva da uglavnom završimo živeći od različitih TV formi ili, oni sretniji, od reklama [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => Autor ‘Zagonetnog dječaka’ [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2013-03-23 18:16:54 [created_by] => 25831 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2013-03-24 15:02:26 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2013-03-24 09:53:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 4766 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 256 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link nav__link--kultura [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovije vijesti iz kulture. [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, film, tv, književnosti, glazba, kazalište, slikarstvo, arhitektura [secure] => 0 [page_title] => Kultura [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Small [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => { "is_import_from_dnn": true, "incptvocmimagegalleryIGParameters": "default", "incptvocmimagegalleryocmIGposition": "OcmAfterDisplayContent", "incptvocmimagegalleryocmIGtheme": "CameraSlideshow", "incptvocmimagegalleryImages": [ "/Archive/images/2013/03/23/spektar/DRAZEN_ZARKOVIC2-190313.1.jpg" ], "incptvocmimagegalleryImageTitles": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageDescriptions": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageFocus": [ "50:50" ], "incptvocmimagegalleryImageDimensions": [ { "size0": "700x466" } ] } [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 256 [name] => Kultura [alias] => kultura [description] => [parent] => 240 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 18 [params] => {"inheritFrom":"0","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"1","itemRelatedLimit":"2","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"1","itemRelatedImageSize":"Small","itemRelatedIntrotext":"0","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"1","itemRelatedImageGallery":"1","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 15218921 Threads: 5 Questions: 3171779871 Slow queries: 7104821 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 235392367 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 47 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front06 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /kultura ) [additional_categories] => Array ( ) [link] => /kultura/drazen-zarkovic-hrvatskim-redateljima-film-je-samo-hobi-196993 [printLink] => /kultura/drazen-zarkovic-hrvatskim-redateljima-film-je-samo-hobi-196993?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 205750 [name] => zagonetnidječak [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => zagonetnidjecak [link] => /tag/zagonetnidjecak ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [Subtitle] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Svi mi upisujemo Akademiju s namjerom da se bavimo igranim filmom, međutim realnost je takva da uglavnom završimo živeći od različitih TV formi ili, oni sretniji, od reklama [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => Autor ‘Zagonetnog dječaka’ [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Dražen Žarković: Hrvatskim redateljima film je samo hobi [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-15-12-39-36-25831 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2013/03/23/spektar/DRAZEN_ZARKOVIC2-190313.1.jpg [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2013/03/23/spektar/DRAZEN_ZARKOVIC2-190313.1.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}Plakat “Indiane Jonesa”  nije se slučajno našao na zidu Kokove sobe u “Zagonetnom dječaku”. Dražen Žarković je stasavao s “Indiana Jonesom”, “Ratovima zvijezda” i ostalim filmskih hitovima iz njegove i Kokove mladosti. Zakačio se on i za strip i superjunake još kao klinac, jer mu je od malih nogu crtanje dosta dobro išlo.

- Danas mi moje crtačko/stripovsko iskustvo jako dobro dođe u preciznom vizualiziranju pokretnih slika. Kada se danas osvrnem prema tim svojim ranim crtačkim radovima, vidim da su svi odreda zapravo jako nalikovali knjigama snimanja za igrane filmove. Kasnije sam želio upisati primijenjenu umjetnost i živjeti od crtanja ili grafike, međutim pod utjecajem starijih i pametnijih ukućana upisao sam CZO “Rade Končar”, te završio za strojarskog tehničara. Nakon diplome sam se pokušao vratiti prvoj ljubavi, pa sam nekoliko godina proveo radeći na animiranim filmovima u “Zagreb filmu”, koji je tada, međutim, bio na početku svoga kraja, pa veselje nije dugo potrajalo. U međuvremenu sam iz trećeg pokušaja uspio upisati filmsku i TV režiju na Akademiji dramske umjetnosti u Zagrebu, te je tako započela moja redateljska karijera - predstavio nam se Žarković.

» Vaši prethodni projekti, “Trešeta” i “Ajmo, žuti!”, nisu upućivali na redatelja filma za djecu. Odakle vi u ovom žanru?

- Moja supruga se već godinama ne može načuditi mojoj infantilnosti i kako uopće jedna ozbiljna osoba mojih godina može uživati u filmovima poput “Osvetnika” ili TV serijala kao što je “Walking Dead”. Dapače, s godinama i brojem djece to postaje sve gore, pa na film i televiziju sve više gledam kao na eskapizam, a sve manje kao na umjetnost. Dva najjača filmska naslova ove godine kojima se zaista veselim kao malo dijete su “Čovjek od čelika” Zacka Snydera i “Pacific Rim” Guillerma del Tora. Želim reći da mi apsolutno nikakav problem nije bilo ufurati se u um 14-godišnjaka i napraviti film kakav oni mogu voljeti. Vjerojatno više nikad u životu neću pogledati neko Bergmanovo remek-djelo.

» Niste se, dakle, dvoumili hoćete li prihvatiti ponudu za režiju “Zagonetnog dječaka”?

- Ne, kad su mi producentica Ankica Jurić Tilić i Daniel Kušan ponudili projekt s pedigreom, na čiji razvoj ne trebam potrošiti sljedeće tri godine svog života i koji je na valu uspjeha “Koka i duhova” imao dobre šanse proći dalje, nisam se dvoumio ni jedne sekunde. Film u Hrvata je za redatelje uglavnom postao neka vrsta hobija. Vremena iz legendi kada se moglo živjeti samo od igranog filma davno su prošla. Svi mi upisujemo Akademiju s namjerom da se bavimo igranim filmom, međutim realnost je takva da uglavnom završimo živeći od različitih TV formi ili, oni sretniji među nama, od reklama. Film danas sebi mogu priuštiti ili oni koji su još dovoljno mladi, ludi i nesputani obiteljskim i egzistencijalnim obvezama i koji su spremni rođenu mater prodati u bijelo roblje samo da se dokopaju dugog igranog filma ili, pak, oni koji su situirani po nekoj drugoj osnovi, pa su tako zaposleni na HRT-u, Akademiji, nekoj sličnoj instituciji, ili su čak u mirovini, pa im opet nije problem u svoje slobodno vrijeme baviti se filmom. Ja ne spadam ni u jednu od spomenutih kategorija, pa kao slobodni umjetnik s 12-satnim radnim vremenom, pa i više, petkom i svetkom, često imam osjećaj da jednostavno nemam vremena za umjetnost. Eventualno bih to vrijeme mogao oduzeti svojoj djeci što mi ne pada na pamet jer i ovako ne viđaju tatu koliko bi on to želio. Kad klinci dođu u fazu “Stari, daj pare i miči mi se očiju”, onda ću imati vremena za umjetnost.

» Pa ipak, jedno od zlatnih pravila među redateljima glasi: “Nemoj raditi s djecom i životinjama”, a vi ste na setu imali mahom njih.

- “Zagonetni dječak“ je produkcijsko-režijski daleko najzahtjevniji projekt koji sam ikada prihvatio. Entuzijazam i dobra volja djece glumaca su beskrajni, no ipak im nedostaje iskustvo i službena naobrazba, pa snimanje s njima jednostavno traje puno dulje nego s odraslim glumcima, dok se ne dođe do željenih rezultata. Životinje su, pak, često nepredvidljive, pa opet troše vrijeme iz tog razloga, iako moram reći da je naš stručnjak za obuku pasa Neven Kovačević uspijevao postići čuda sa sva tri psa koja nam se pojavljuju u filmu.

» Odrasli su u ovom filmu posve gurnuti u drugi plan. Kako to?

- Tijekom priprema filma i rada na scenariju iz zafrkancije sam znao reći da bih bio najsretniji kada bi se odraslima u našem filmu vidjele samo noge kao u “Tomu & Jerryju”. To je, naravno, bilo malo karikirano, ali “Zagonetni dječak” je u doslovnom smislu riječi puno više “dječji” film od “Koka i duhova”. Djeca ovaj film sama zapletu i raspletu, bez prevelikog upletanja odraslih.

» Kako ste se uopće pripremali za režiju? Iščitavanjem romana, gledanjem “Operacije Barbarossa”...?

- U trenutku kada sam se prihvatio rada na filmu, više se uopće nisam sjećao knjige, osim osnovne premise o zamjeni identiteta dvojice dječaka, pa je prvi korak bio ponovno čitanje romana. Kada je na TV-u prikazivana “Operacija Barbarossa” Branka Schmidta, više nisam bio u godinama kada bi mi to bilo osobito zanimljivo, pa mi je serija promakla, a sada kada sam se prihvatio filma, nisam je više želio gledati da se ne “kontaminiram” nekim Brankovim rješenjima, želeći zadržati čistu glavu, neopterećenu drugim verzijama iste priče.

» Je li vam prigodom režiranja “Zagonetnog dječaka” pomoglo to što ste nekoliko godina radili crtiće?

-Pomoglo mi je moje spomenuto crtačko iskustvo koje mi, međutim, pomaže na svim projektima koje radim, neovisno o žanru. Za neke tehnički zahtjevnije scene crtao sam “storyboarde”, radi lakše komunikacije s ekipom, što uvijek pomaže, a vani je često i praksa.

» Kakvi ste vi bili kao klinac? Što vas je privlačilo? Možete li povući paralelu s današnjim klincima?

- U realizaciji filma puno mi je pomogla činjenica da je Koko zapravo moj vršnjak, te da se radnja filma odvija u vremenu kada sam i ja sam odrastao, vremenu kada su djeca puno više vremena provodila po ulicama i parkovima, a puno manje za ekranima svojih kompjutora. Daniel Kušan je još u “Koku i duhovima” radnju romana pametno primaknuo današnjoj generaciji u neke fiktivne osamdesete, u vrijeme dovoljno blisko da ne djeluje suviše strano i začudno današnjim generacijama, a opet dovoljno daleko da u njemu ne bude interneta, mobitela i ostalih telekomunikacijskih čudesa. Da se radnja ovih filmova događa u sadašnjosti, klinci bi se najprije malo informirali preko Facebooka, proguglali Marka Lukarića, obavili pretragu grada preko Streetviewa i riješili slučaj za pola sata, te bi dobili jedan fini kratkometražni igrani film.

» Navodno ste klince odmah prvi dan bacili u vodu i “utapali” u Jarunu koji je “glumio” Savu, odnosno najzahtjevniju (akcijsku) scenu s kraja filma snimili na početku?

- Film smo počeli snimati sredinom rujna 2012. pa je bilo nužno scene na vodi snimiti dok su temperature bile još koliko-toliko visoke, jer smo znali da je to tehnički najkompliciraniji i fizički za djecu najzahtjevniji dio filma, što se već prve noći pokazalo apsolutno točnim. To je ujedno bio i svojevrstan “team-building” za naše mlade glumce, te su oni nakon toga napornog iskustva postali prava ekipa, s osjećajem da se poznaju oduvijek, iako su se zapravo upoznali tek na snimanju ovog filma. I uvijek ponavljam da bi na to što su oni, sa smiješkom na licu, izdržali te prve tri noći mnogi njihovi odrasli kolege puno više zanovijetali.

» Hana Jušić nam je rekla kako su akcijske scene u scenariju bile svedene tek na pokoju rečenicu, a da ste sve ostalo smislili vi?

- Tijekom rada na scenariju nekako se spontano iskristalizirala podjela rada između Hane i mene, gdje se ona bavila dijalogom i formiranjem priče, a ja sam osmišljavao akcijske sekvencije, koje su njoj bile svojevrsna Ahilova peta, što je meni, recimo, uvijek bio dijalog, tako da smo se zapravo dobro nadopunjavali. Uvijek sam nekako naginjao nijemom filmu i pokušavao ne trošiti nepotrebno riječi ako nešto mogu ispričati slikom i pogledima. Već dulje vrijeme pokušavam koncipirati scenarij za dugometražni igrani film bez dijaloga.

» Jedan ste od rijetkih domaćih redatelja koji je imao priliku režirati računalno generirane sekvencije. Kakvi su vam dojmovi?

- Iskustvo je za mene bilo vrlo bezbolno, što se ne bi moglo reći za ekipu računalnih genijalaca na čija je leđa pao teret izrade dotičnih kadrova. Ja sam jednostavno nacrtao to što sam želio i dalje njima uvalio da se muče s time, te samo govorio “dobro je” i “nije dobro”.

» Stječe se dojam da ste s osobitim guštom režirali scenu nogometne utakmice. Koliko vam je tu bilo presudno iskustvo dobiveno na snimanju filma “Ajmo, žuti!”?

- Jedan od vjerojatno najvećih apsurda rada na ovom filmu jest da su mi ljudi nakon premijere masovno dolazili čestitati baš na toj famoznoj nogometnoj sekvenciji, dok ja zapravo uopće ne volim nogomet. Bio sam jedan od onih klinaca koji su oduvijek imali “dvije lijeve”, pa su me uvijek gurali na gol jer nisam znao dovoljno dobro igrati i još bi onda urlali na mene i psovali mi sve po spisku kad god bih popušio gol, tako da bih mogao reći ne samo da ne volim nogomet, već gotovo da imam i svojevrsnu averziju kojoj baš ne pomažu i mnogobrojni primitivni izljevi naših dragih navijača. Još je čudnije kad znamo i da glavna zvijezda te sekvencije pored Koka, Toma Budanko, koji igra Marka Lukarića, također ne zna igrati nogomet, pa je bila prava umjetnost postići dojam da je on nogometna zvijezda. Rad na mom prvom nogometnom filmu “Ajmo, žuti!” bio mi je apsolutno dragocjeno iskustvo, koje mi je jako olakšalo te muke. No, nogometno ludilo u Hrvata je toliko sveprisutno da je nemoguće ne znati puno o nogometu, koliko god me on ne zanimao, a imao sam i puno stručne pomoći od članova filmske ekipe koji ne dijele moj animozitet.

» Što mislite da ste, osim akcijnosti, unijeli novo u serijal o Koku u odnosu na prvi film?

- To što u filmu ima manje odraslih, više šutljivih scena u kojima nema dijaloga, više gegova koji uvijek nekako spontano iziđu iz mene koliko god se trudio biti ozbiljan i potenciraniji muško-ženski odnosi na pubertetskoj razini.

» Daniel Kušan vam je komplimentirao na nastavku, nazvavši ga boljim od prethodnika.

- Meni osobno je zaista vrlo teško procijeniti kvalitetu bilo kojeg mog uratka. Ja sam jedan od onih autora koji nisu osobito uvjereni u vlastitu genijalnost, nego u svemu što napravim vidim samo gomilu pogrešaka i nesavršenosti, te stvari koje sam mogao ili trebao napraviti bolje, pa bih najradije sve to bacio u smeće i snimao ponovno. Dio tog problema proizlazi iz činjenice da sam u stanju vrlo precizno vizualizirati svaki kadar filma i prije čina snimanja, međutim igrani film ne možeš nacrtati, pa me uvijek iznova frustriraju razlike između onog što sam zamislio i onog što sam na kraju uspio snimiti. No, s vremenom se sve lakše nosim s tim problemom.

» Koje vi filmske nastavke volite?

- “Kum II“, “Imperij uzvraća udarac“, James Cameron ima čudesan talent nastavke svojih ili tuđih filmova učiniti boljim od originala (“Terminator 2“, “Aliens“), zatim “Priča o igračkama 3“... Općenito obožavam Pixarove crtiće, oni posjeduju tu količinu apsolutne savršenosti i kontrole u svakom kvadratu filmske slike prema kojoj tako uporno i često na vlastitu štetu težim.

» Treba li hrvatskoj kinematografiji serijala i franšiza prema hollywoodskom receptu?

- Ne znam nužno za serijale, ali nam očito treba dječjeg filma i komedija ili bar žanrovskog filma, koji bi održali gledanost domaćeg filma u kinima, pa se onda na drugoj strani možemo baviti i umjetnošću i festivalskim filmovima čija gledanost nije presudna.

» Kako komentirate novu renesansu gledanosti hrvatskog filma? Što se to naglo promijenilo da je publika počela puniti kina na domaće filmove?

- Dijelom je to očito rezultat plana i programa vodstva HAVC-a koje očito teži povratku publike u kina na hrvatski film, a dijelom činjenice da se jednostavno zaredalo nekoliko kvalitetnih filmova jedan za drugim, što je presudno, jer ljudi ipak neće gledati što god.

» Mislite li da će friškim uspjehom “Koka i duhova” i “Zagonetnog dječaka”, odnosno komedija kao što su “Sonja i bik” i “Svećenikova djeca”, hrvatska kinematografija napustiti umjetnički nastrojena ostvarenja i početi još više snimati populističke i, možda, žanrovske filmove?

- Ja sam uvijek pomalo naginjao žanrovskom filmu, iako to možda puno puta nisam imao priliku pokazati, pa bi me to intimno jako veselilo, no to u prvom redu ovisi o ponudi kvalitetnih scenarija koji su temelj svega i nešto u što se kod nas, nažalost, tradicionalno najmanje ulaže. Takozvani “umjetnički” film sasvim sigurno neće izumrijeti pojavom nekolicine malo više populistički nastrojenih filmova. Te dvije strane iste medalje trebale bi ravnopravno koegzistirati i podupirati se. Prevaga ni jedne od njih nije dobra za kinematografiju u cjelini.

Marko njegić
Boris Kovačev/CROPIX

Facebook struktura

Hana je “Zagonetnog dječaka” za “Slobodnu“ zgodno opisala kao “tračerski film s Facebook strukturom”.

- Zanimljiv koncept kojeg nikada nisam osvijestio na taj način, jer osobno nisam na Facebooku, ali sam ga prepoznao kao vrlo točnog čim sam vidio tu formulaciju u Haninom intervjuu.

Živim od televizije

Ovo vam je (tek) treći cjelovečernji film u karijeri. Od čega primarno živite?

- Od HRT-a, direktno ili posredno. Već gotovo dvadesetak godina za HRT snimam program najrazličitijih profila. Počeo sam, kao i većina mojih kolega, u dječjem programu, pa mi je osobito zadovoljstvo na neki način se vratiti korijenima sa “Zagonetnim dječakom“, zatim sam dosta radio za Dokumentarni program, program Pučke i predajne kulture, Obrazovni, Dramski... Posljednjih godina uglavnom snimam TV serijale za Dramski program HRT-a poput “Bitangi i princeza“, “Odmori se zaslužio si“, “Stipe u gostima“...


[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/kultura/drazen-zarkovic-hrvatskim-redateljima-film-je-samo-hobi-196993 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=acbc74de1d89acade88ba9ef1de600d1cc56eb98 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Dra%C5%BEen+%C5%BDarkovi%C4%87%3A+Hrvatskim+redateljima+film+je+samo+hobi&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fdrazen-zarkovic-hrvatskim-redateljima-film-je-samo-hobi-196993 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fdrazen-zarkovic-hrvatskim-redateljima-film-je-samo-hobi-196993 )
Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Svi mi upisujemo Akademiju s namjerom da se bavimo igranim filmom, međutim realnost je takva da uglavnom završimo živeći od različitih TV formi ili, oni sretniji, od reklama [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => Autor ‘Zagonetnog dječaka’ [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
KulturaAutor ‘Zagonetnog dječaka’

Dražen Žarković: Hrvatskim redateljima film je samo hobi

Piše PSD.
24. ožujka 2013. - 10:53
Plakat “Indiane Jonesa” nije se slučajno našao na zidu Kokove sobe u “Zagonetnom dječaku”. Dražen Žarković je stasavao s “Indiana Jonesom”, “Ratovima zvijezda” i ostalim filmskih hitovima iz njegove i Kokove mladosti. Zakačio se on i za strip i superjunake još kao klinac, jer mu je od malih nogu crtanje dosta dobro išlo.

Marko njegić
Boris Kovačev/CROPIX

Facebook struktura

Hana je “Zagonetnog dječaka” za “Slobodnu“ zgodno opisala kao “tračerski film s Facebook strukturom”.

- Zanimljiv koncept kojeg nikada nisam osvijestio na taj način, jer osobno nisam na Facebooku, ali sam ga prepoznao kao vrlo točnog čim sam vidio tu formulaciju u Haninom intervjuu....
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
15. svibanj 2024 14:39