Kultura Kultura

PREGLED 12. IZDANJA

Perle iz mediteranskog bazena i izvan njega; Kao i svake godine, i ove smo za vas zaronili u bogati katalog FMFS-a

PREGLED 12. IZDANJA

Od svih ovogodišnjih filmova na FMFS-u, 'Loro' je vjerojatno najfilmičniji i najbolje režiran. Sorrentinov pogled na Berlusconija plijeni sočnom, raskošnom, orgijastičkom režijom s puno usporenih pokreta i kadrova/scena za anale.

Kao i svake godine, i ove smo za vas zavirili u bogati katalog FMFS-a, tj. zaronili u sve dublji mediteranski bazen i odatle izvukli perlice koje vrijedi pogledati.


DOK JE TRAJAO ROLAND GARROS (četvrtak, Ljetno kino 'Bačvice')
Koliko je FMFS narastao, svjedoči činjenica da novi (kratki) filmovi domaćih filmaša sve češće imaju premijeru upravo u Splitu.

Najzvučnije ime ove godine je Snježana Tribuson, hrvatska prvakinja žanra romantične komedije, koja se nakon dugometražnog filma "Sve najbolje" vratila kratkoj formi.

Nastao prema  kratkoj priči Tanje Mravak, "Dok je trajao Roland Garros", film otvaranja FMFS predstavlja drukčiju Tribuson. Ovo nije rom-com, već rom-dram(a).

I prethodni redateljičini filmovi bili su gorko-slatki, no ovaj je više gorak, sukladno buđenju potisnutih osjećaja protagonistice (Dijana Vidušin) prema muževu (Leon Lučev) bratu (Mijo Jurišić) i njihovu novom odlasku na počinak sa suzom u sklopljenom oku.  


DOM BORACA (petak, Dom mladih) + STRUJANJA (nedjelja, 'Kinoteka')
U prvom srednjemetražnom dokumentarcu ulazimo u zatvoreni Dom boraca narodnooslobodilačkoga rata i omladine Jugoslavije kojemu nije pronađena druga svrha.

U drugom kratkometražnom ulazimo u napuštenu poslovnu zgradu gdje su ostale samo biljke. U jednom i drugom ljudi se tu i tamo pojave (tipkačica, posjetitelji, vrtlarica, domar, zbor), a prostori, tj. njihova arhtektura vode glavnu riječ i glavni su likovi.

Redateljski pristup u oba filma je statičan, što odgovara zamrznutosti prostora u post-YU vremenu privatizacije. Ima tu i geometrijskih kadrova, ali i metafilmskog rakursa. Veliki prozori uU "Domu boraca" kao da simboliziraju veliki ekran, tj. kino kojem je Ramljak posvetio svoj prethodni doks "Kino Otok".


BOGOMOLJKA (subota, 'Kinoteka')
Mladi splitski filmaš Mladen Stanić ima čak dva ostvarenja na FMFS-u. O "Biloj sobi", nagrađenoj na ZFF-u, pisali smo intervjuirajući ga, a red je napisati par riječi i o "Bogomoljki".

Posrijedi je krajnje drukčiji film od "Bile sobe", ne tako dobar, ali interesantan kao svojevrsna studentska vježba na temu psihološkog erotskog trilera s Nelom Kocsis u ulozi fatalne žene koja će s mladićem (Roko Sikavica) zagrati igru mačke i miša, bolje reći bogomoljke i njezina mladog mužjaka.

"Ženke bogomoljke su glavne, znaju otkinuti glavu mužjaku ne bi li bolje ejakulirao", govori mladić. Svršio je pa je svršio?


PRIOPĆENJE (subota, 'Kinoteka')
Tursko-bugarski film koji izgleda i ponaša se kao rumunjski. To je, dakako, kompliment "Priopćenju" redatelja Mahmuta Fazıla Coşkuna koji u Split stiže s Venecije.

Splićani se trebaju naoružati strpljenjem prije gledanja spore i povišeno apsurdističke komične drame o pokušaju državnog udara u Ankari 1963. od strane ekipe vojnih časnika i preuzimanja radio-postaje u Istanbulu u svrhu objave te vijesti.

"Što radimo", pita jedan od njih. "Čekamo", odgovara drugi i podešava ritam filma. "Anons" je "sizifovski" i veoma klinički u satiričkom pristupu režiji i glumi.

Redatelj i glumci su hladni kao "frižider" koji se u filmu spominjeu više navrata. Nekako to i paše na ovu vrućinu.


MALO SE SJEĆAM TOG DANA (subota, Ljetno kino 'Bačvice')
Leon Lučev ispred kamere ("Dok je trajao Roland Garros"). Leon Lučev iza kamere ("Malo se sjećam tog dana"). Redateljski prvijenac našeg ponajboljeg glumca, prikazan u Locarnu, a sniman na otoku Zlarinu, ima zanimljiv sreća-tuga koncept.

Goran (Goran Bogdan) prima loše vijesti u vezi oca na dan kad njegova najmlađa kći slavi rođendan i pokušava sačuvati tajnu da ne pokvari slavlje.

Najveći adut Lučeva je režija glumaca, pri čemu je Bogdanu, hrvatskom Tomu Hardyju, omogućio dosad ponajbolju izvedbu karijere gurnuvši ga u kovitlac emocija.


VARDI OD AGNES (nedjelja, 'Kinoteka')
Vremešna Agnes Varda je s "Agnesinim plažama" odnijela pobjedu dok je FMFS bio u povojima. Varde odnedavno više nema među nama, ali FMFS joj odaje počast projekcijom dokumentarca koji njezino ime i prezime nosi u naslovu.

Svaki Vardin dokumentarac bio je autobiografski, a ovaj je najautobiografskiji dosad. Autoportret legende francuskog "novog vala" i ogledalo bogate filmografije autorice koja je sigurno nastavila snimati filmove na nekim nebeskim "Agnesinim plažama".


LORO (ponedjeljak, Ljetno kino 'Bačvice')
Od svih ovogodišnjih filmova na FMFS-u, film Paola Sorrentina ("Velika ljepota") vjerojatno je najfilmičniji i najbolje režiran.

Sorrentinov pogled na Silvija Berlusconija (glumi ga Tony Servillo) plijeni sočnom, raskošnom, orgijastičkom režijom s puno usporenih pokreta i kadrova/scena za anale.

Na kišu raznobojnih tableta droge MDMA, koja pada u "slow motionu" usred tuluma na bazenu, možda je ljubomoran i sam Scorsese.

"Loro" je dosad "najscorseseovskiji" Sorrentino koji Berlusconiju pristupa kao da snima "Dobre momke" ili "Vuka s Wall Streeta", s puno zavodljiva ekscesa i crnog humora. "Sve je dobro, i Silvio je tu".


OPTUŽENA (četvrtak Ljetno kino 'Bačvice')
Fokusiranje FMFS-a na Južnu Ameriku u popratnu programu "Druga strana Mediterana" donosi par žanrovskih uradaka.

Jedan od njih je meksičko- argentinski triler "Optužena" Gonzala Tobala sa zapaženom epizodom Gaela Garcije Bernala.

Doduše, triler je ovdje psihološke prirode, zavučen u um studentice Dolores Dreier koju igra argentinska pop-zvijezda Lali Espósito, dojmljivo skrivajući njezinu nutrinu i pritom izgledajući kao spoj Rosario Dawson i mlade Angeline Jolie.

Dolores je optužena za svirepo ubojstvo najbolje prijateljice. Prijateljica je objavila njezin seks-video i tom je neprilikom Dolores rekla "ako itko ovo vidi, ubit ću te", ali neki dokazi idu joj u prilog.

"Manipulativna ubojica ili žrtva", pitanje je sad za javnost i publiku. Može biti i jedno i drugo: film koji je istodobno misterija i karakterna studija daje konačni odgovor gledatelju na procjenu.

Lukić ispred i iza kamere

Svestranog splitskog filmaškog osobenjaka Josipa Lukića gledamo u kratkom filmu "Love Box", a publici će se još jednom predstaviti i kao redatelj dokumentarca "Doplovit će Rex".

Naslovnica Kultura