Kultura Kultura

ODLAZAK LEGENDE 'B' FILMA

Niski budžeti i visoki koncepti Larryja Cohena: ubojite bebe, krilate zmije i poremećeni policajci, koji su znali prestraviti već s plakata, bili su njegov zaštitni znak

ODLAZAK LEGENDE 'B' FILMA
Larry Cohen (1941. - 2019.) zauvijek je zadužio eksplatacijsku kinematografiju sedamdesetih i osamdesetih.

Nijedan pravi filmofil neće brkati prezime Coen i Cohen. Coen su oskarovska braća Joel i Ethan. Cohen je Larry, jedan od najkultnijih žanrovskih "B" filmaša u povijesti (američke) kinematografije. Producentski nasljednik Rogera Cormana, tj. scenarist i redatelj na relativno sličnoj valnoj duljini s Johnom Carpenterom, s kojim se našao iza kamere serije "Masters Of Horror".

Cohen je zauvijek zadužio eksplatacijsku kinematografiju sedamdesetih i osamdesetih najčešće spajajući žanrove krimića, trilera, (SF) horora, akcije i komedije ("Bone", "Hell Up In Harlem", "Perfect Strangers", "A Return to Salem's Lot", "Deadly Illusion", "The Ambulance"...), ponekad da je filmove bilo teško žanrovski klasificirati ("God Told Me To", "Wicked Stepmother").

Ubojite bebe (serijal "It's Alive!"), krilate zmije ("Q") i poremećeni policajci ("Maniac Cop"), koji su znali prestraviti ondašnju publiku u kinima ili videotekama već s plakata, bili su Cohenov zaštitni znak. Znao je Cohen kao redatelj snimati za Warner Bros (nastavci "Živo je!") i u ulozi scenarista ispisati ponešto britko i visokokonceptualno za hollywoodsku "A" ligu ("Best Seller", "Telefonska govornica", "Mobitel").

No, najugodnije se osjećao kao nezavisni, niskobudžetni "B" filmaš za opskurnije kompanije poput New Yorld Pictures. U njegovim "low budget" filmovima, ozvučenim u Ultra (ne Dolby) Stereu, također je bio na snazi "high concept", nerijetko i u formi reimaginacije poznatih uzora.

"Black Caesar" je crnački "Little Caesar" s Fredom Williamsonom kao "blaxploitation" inačicom Edwarda G. Robinsona, "It's Alive" nastavlja tamo gdje je stala "Rosemary's Baby", "Special Effects" je efektna filmofilska prerada "F/X-a"...

Ako Cohenove velike ideje nisu bile uvijek ekvivalentne njegovoj redateljskoj vještini i budžetima, ovaj čovjek je s filmovima često imao nešto pametno za reći. "The Stuff" je, recimo, uz Carpenterov "They Live" jedna od najsubverzivnijih satira konzumerizma: parazitski jogurtoliki desert konzumira one koji njega konzumiraju.

Režirao zadnji film Bette Davis

Cohen je režirao posljednji film legendarne Bette Davis "Wicked Stepmother". Iako je glumica napustila snimanje, snašao se sa samo 15 minuta njezinih scena i dovršio film. Kakav je to bio filmaš, svjedoči i detalj sa snimanja filma "Q": na gornjim katovima Chrysler Buildinga pucali su se ćorci čije su čahure padale poput kiše na ulicu i izazvali paniku prolaznika, a Cohen je iskoristio priliku i snimio tu paniku kao bogomdanu produkcijsku vrijednost.

Naslovnica Kultura