Kultura Kultura

NASTAVAK TV HITA

Novi 'Pravi detektiv' je isti kao stari: bacili smo oko na treću sezonu popularne serije koja ponedjeljkom ide na HBO GO

NASTAVAK TV HITA

SERIJA: True Detective 3; triler; SAD, 2019.; KREATOR: Nic Pizzollatto; ULOGE Mahershala Ali, Stephen Dorff; OCJENA: *** 1/2

U 'Pravom detektivu 3' nema istražitelja Rusta Cohlea da počne filozofirati 'time is a flat circle', ali duh prve i još uvijek najbolje sezone je prisutan u trećoj. 'Season 3' se uvelike oslanja na nastupno poglavlje serije i Rustovu filozofiju 'sve što smo ikad napravili ili ćemo napraviti, napravit ćemo opet i opet i opet iznova' koje se slabija, no odveć podcijenjena druga sezona nije slijepo pridržavala. Od nje se Pizzollatto maksimalno distancira želeći pošto-poto replicirati prvu, toliko da 'season 3' ne uspijeva izaći iz sjene izvornika i gubi vlastiti identitet. 'Pravi detektiv 2' je, unatoč manama, barem imao svoje 'ja'.

Einsteinova mudrolija da su prošlost, sadašnjost i budućnost iluzija bit će citirana u jednoj epizodi treće sezone HBO-ove serije "True Detective", još jednom ispisane prepoznatljivim rukopisom kreatora i scenarista Nica Pizzollatta.

U "Pravom detektivu 3" nema istražitelja Rusta Cohlea (Matthew McConaughey) da počne filozofirati "time is a flat circle", niti ćemo čuti za "onoga koji jede vrijeme", ali duh prve i još uvijek najbolje sezone je prisutan u trećoj. "Season 3" se uvelike oslanja na nastupno poglavlje serije i Rustovu filozofiju "sve što smo ikad napravili ili ćemo napraviti, napravit ćemo opet i opet i opet iznova" koje se slabija, no odveć podcijenjena druga sezona nije slijepo pridržavala.

Određena metaserijska zanimljivost krije se u tome kao nekakav zaštitni znak "True Detectivea". Utjecaj (prolaznosti) vremena na čovjeka, njegovo sjećanje itd. u trećoj sezoni čak biva potenciran naspram prve, ali u konačnici na svoju štetu u smislu manjka originalnosti skrivena ispod pretjerane ambicioznosti.

U sadašnjom segmentu narativa, nanovo razlomljena na tri vremenske crte, 1980., 1990. i 2015., ostarjeli "pravi detektiv" Wayne Hays (oskarovac Mahershala Ali) pati od demencije, no svejedno ne može zaboraviti slučaj koji mu je obilježio život/karijeru i još uvijek ga proganja poput traume iz prošlosti.

To je slučaj nestanka Julie i ubojstva Willa Purcella, djece Toma (Scoot McNairy) i Lucy (Mamie Grammer) u Arkansasu 1980. godine. Otac je pustio klince da se odu igrati u park, ali nisu se nikad dovezli natrag kući biciklama na kojima su otišli.

"Zar želite opet istraživati", pita vremešnog detektiva novinarka (Sarah Gadon) u pauzi od intervjua za dokumentarni film o istinitim zločinima i spočitava "ozbiljne propuste u istrazi od početka". "To bi bio posao za nekoga tko zna većinu vremena gdje se nalazi", odgovara Hays kojemu detektivski vrag ipak ne da mira.

Hays možda ne zna uvijek gdje se nalazi, ali često boravi u prošlosti 1980., kad je Steve McQueen umro, a Luke Skywalker bio najpopularnji filmski lik (on je fan "Ratova zvijezda"). Muči ga slučaj i stižu sjećanja na Vijetnam, utjelovljena u halucinacijama koje njegovu sobu ispunjavaju vijetnamskim vojnicima.

Serija skače naprijed-natrag i isprepleće se u vremenu, prateći istragu slučaja 1980., njegovo ponovno otvaranje 1990. i glavnog lika progonjena njime godinama kasnije, a sve kako bi on karakterno evoluirao. Jer, serija je opet većinski posvećena njemu kao karakterna studija i načinu na koji priča priču, ne samoj priči/slučaju.

Prvi put je to djelovalo iskrenije i spontanije napisano, a sada programatski i prenapisano, kao da "Pravi detektiv 3" nasilu želi biti ponovno vrhunski nakon "flopa" druge sezone, štoviše najveći od sve tri sezone i najzlatnija serija "zlatnog doba" televizije.

Mahershala Ali je odličan i u naponu glumačke snage ("Moonlight", "Green Book"), ali njegov lik nije toliko zanimljiv kao McConaugheyjev da bi se "borio s nebom ako mu ne odgovara njegova nijansa plave". Previše je, poput same treće sezone, kreiran na tragu prethodnika, a premalo se čini da ima vlastiti život.

Dakle, neovisno o unaprijed napisanim replikama s učiteljicom Amelijom Reardon koja će mu postati žena (Carmen Ejiogo) i partnerom Rolandom Westom (Stephen Dorff) s kojim se vozika i filozofira niz cestu dok istražuju slučaj, nanovo uz natruhe bizarnog i okultnog (umoreni klinac s rukama u molitvenoj pozi kao za pričest, Halloween lutke od slame na mjestu zločina), ovaj put u pustopoljinama Ozarka, umjesto Louisiane.

Redatelj prvih dviju epizoda treće sezone Jeremy Saulnier ("Blue Ruin", "Green Room") bez daljnjega dojmljivo postavlja seriju u sjajno režiranoj sceni kad kamera u "slow motionu" prati sve potencijalne sumnjivce koji su vidjeli djecu na biciklama netom pred njihov nestanak - tinejdžere u roza "bubi", indijanskog sakupljača otpada s nadimkom "Trash Man"...

Jedan od prvih kadrova prve epizode je kadar kola bicikla u vožnji kako bi se simbolično naznačilo da će se vrijeme opet vrtjeti se u krug, ovaj put repetitivnije, ali i sugerirala izgubljena nevinost Amblinovih filmova osamdesetih. "True Detective 3" funkcionira kao mračna alternativa svijetlom Amblinu, ali i alternativa drugoj sezoni.

Od nje se Pizzollatto maksimalno distancira želeći pošto-poto replicirati prvu, toliko da "season 3" ne uspijeva izaći iz sjene izvornika i gubi vlastiti identitet. "Pravi detektiv 2" je, unatoč manama, barem imao svoje "ja". Treća sezona je sa svojim "ja" prečesto na "ti".

Naslovnica Kultura