stdClass Object ( [id] => 641355 [title] => Bruna Reić, voditeljica Teatra danSing, nakon dječjeg mjuzikla ‘Orašar kod mene doma’, s djecom i mladima baca se na 'Matildu' koja će u svibnju igrati u splitskim školama [alias] => bruna-reic-voditeljica-teatra-dansing-nakon-djecjeg-mjuzikla-lsquo-orasar-kod-mene-doma-rsquo-s-djecom-i-mladima-baca-se-na-39-matildu-39-koja-ce-u-svibnju-igrati-u-splitskim-skolama [catid] => 256 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

Za razliku od “Orašara” na velikoj pozornici splitskog HNK, gdje će se taj božićni balet plesati tijekom siječnja, pa čak i na početku veljače, “mali”, dječji mjuzikl Teatra danSing pod nazivom “Orašar kod mene doma” završio je s adventskim danima.

Tijekom samo jednog dana, četrdesetak djece i tinejdžera naklonilo se pred svojim vršnjacima u punom gledalištu Doma mladeži nakon čak tri odigrane predstave i – otišlo na zaslužene školske praznike. Ispraćeni aplauzom.

Bruna Reić, voditeljica Teatra danSing, za razliku od ranijih mjuzikla koje su igrali, planira “Orašara” izvoditi i idućih godina. Samo što će klince koji nekako oko mature napuste Teatar, zamijeniti novi. “Tako je to u baletu, dolaze mlade, perspektivne snage”, kaže ova nekadašnja solistica Baleta HNK koja je, nakon što je objesila “špice” o klin, odlučila ono što najviše voli - raditi s djecom. Balet!

U kombinaciji s pjevanjem, za što je u “danSingu” zadužen Franko Bonacci, i glumom, koju djecu uči Andrea Mladinić, uz njih je i Nataša Božinović, koja Brunine ideje vješto raspiše u stihovima za dječje uloge. A osnovna ideja je ista, bilo da se radi o “Neočekivanoj dadilji”, “Našoj Annie”, “Briljantinu”, “Zvonaru crkve Notre Dame”... - a “Orašar kod mene doma” je deseti po redu: uzmu jedan poznati kazališni komad i pretvore ga u lokalnu inačicu, s čakavicom i domaćim humorom.

- Sve je počelo zbog učiteljice Ivke Kavelj Mateljan iz škole na Mertojaku. Ona me je 2011. godine “nagovorila” da za njezin, drugi razred napravim jednu predstavu. Predstava je prošla odlično, ja sam odlučila osnovati jedan ovakav studio, a ona je sa svojim razredom uvijek na našim premijerama – govori nam Bruna Reić, s kojom razgovaramo prije početka drugog polugodišta i prije nego počnu vježbe za novu predstavu.

Koje su dobi polaznici Teatra danSing? U “Orašaru...” su na pozornicu izišle i neke zbilja male djevojčice.

- Od šest do 18 godina. Inače sam protiv toga da upisujem djecu dok ne krenu u školu, zbog koncentracije, jer ne mogu pratiti ritam ostale djece u mlađoj skupini. Ali odlučila sam ove godine eksperimentirati, čisto da vidim. Imala sam sreće što sam naišla na dvije djevojčice. Iako su mlađe, primijetila sam da su sposobne, zaokupljene su, mogu pratiti rad curica od osam godina. Inače - školska dob. Do 18 godina, kad su već mladi ljudi, maturanti.

Pedagoški rad s djecom od osam i od 18 godina nije isti, kako izgledaju satovi?

- Princip rada s nižim uzrastima je polako i postepeno. Uče se klasične baletne vježbe. Djeca kad iziđu iz “danSinga”, nakon sedam, osam, deset godina, znaju kompletnu baletnu terminologiju. To ne znači da oni moraju ići na balet, ne! Ali oni znaju o čemu se radi, kako to izvesti, kako funkcionira i znaju pokazati. Ne moraju imati perfektne baletne predispozicije, mi to ne tražimo, bavimo se drugim stvarima. Krenemo, dakle, s osnovama: kako istegnuti stopalo, “plie”, čemu služi taj korak, čemu služi “tandu”. Malo-pomalo. Kad prijeđu iz pripremne skupine u onu koja nastupa, već barataju s tim terminima. Imaju tri puta tjedno klasične baletne vježbe, na štapu i na sredini, baš kao što rade profesionalci.

A satovi glume i pjevanja?

- Podijelili smo ih na skupine, mališi su tri puta tjedno, a ovi ostali popunjavaju ostale termine. Dva puta su termini za repertoar, subotom to zna biti cijeli dan, zavisi koliko je premijera blizu. Mališi imaju dramsku radionicu ove godine, pripreme za prelazak u naprednu grupu. Praktički smo dvoranu “Filip Dević” okupirali u sve moguće sate, ujutro i popodne, sve što smo mogli uopće dobiti. Kamo sreće da imamo neki naš prostor! Kad djeca rade glumački segment, s dramskom voditeljicom rade sjedaće probe, pa snalaženje u prostoru, vježbe kako izgovarati tekst, to su posebne probe. A probe pjevanja isto tako, to je poseban rad. Glazbeni voditelj radi aranžmane, songove treba prilagoditi njihovim mogućnostima, kratimo ih. Tek onda spajamo predstavu te dobijemo jednu cjelinu. Stvarno sam zahvalna na svojim suradnicima, izvrsno se nadopunjujemo.

Koliki je interes za upis na audicijama?

- Zadnju godinu iznenađujuće velik. A i tijekom godine se stalno neko javlja. U svibnju nam se javilo oko 60 mladih i djece. Ja volim probrati u mlađoj skupini, koja se može modelirati, pa se, nadajući se da će se zadržati u “danSingu”, polako dovesti do “finalnog proizvoda”. Ipak, ove godine smo primili desetak tinejdžera od 14 do 16 godina jer su imali izniman talent ili u glumačkom ili u pjevačkom segmentu. A što se tiče plesa, koji je meni prioritet, dorađujemo ih. Došlo mi je pet dječaka koji se plesom nisu nikad bavili, ali u samo tri mjeseca su savladali sve što je trebalo za izvedbu “Orašara”.

Muški su dragocjeni, ti koji se već odluče za ples?

- Jesu, s njima se drukčije radi. “Vuče” ih se više na moderni ples, a cure na klasiku. Malo im gledamo kroz prste, ali to ne znači da izbjegavaju vježbati. Kad imamo vježbe zagrijavanja, klasične baletne pozicije, pokret, rade vrlo ozbiljno. Svi se jako trude i ogromna je disciplina na satu.

Ima, znači, dosta talentirane djece?

- Da, samo treba prepoznati na koju stranu više “vuku” talent. Moraju imati osnovne predispozicije. Ako je dijete prekruto, nema fleksibilnost tijela, ima lošu koordinaciju, ne čuje muziku - ne može biti u “danSingu”. Nekad sam savjetovala roditelje i djecu da se možda okrenu nekom glumačkom studiju, gdje se ne traži ples, pa sam im preporučila i neke svoje kolege. Znači, prepoznati talent i raditi s djetetom. Gurnuti ga da razvije još više ono što ima, ali da vježba i drugo, to se ne može preskočiti. A sluh se, poznato je, s godinama razvija. Sve je jedno veliko iskustvo. Samo treba pametno raditi.

Koliko ste dugo aktivno plesali balet u splitskom HNK?

- Više od dvadeset godina. S 15 godina sam već bila u repertoaru. Bili bi me u ono vrijeme odmah zaposlili, ali nije bilo moguće, nego tek sa 17 godina. Vrlo rano sam upala u ansambl, a sa 17 godina sam imala epizodne ili solističke uloge. Prva uloga? Joj, ne sjećam se. Ne, baš se ne sjećam. Prvi solo? Čini mi se da mi je Višnja Đorđević, nekadašnja direktorica Baleta, dala moderan duet Othella i Desdemone, bilo je to jako davno. Prestala sam plesati za vrijeme Almire Osmanović, 2008. godine, u 38. godini života.

Kakve uspomene imate na taj dio života?

- U svakom slučaju, balet je moje djetinjstvo i mladost. Prekrasne! Odricanja? Pa, u svakom poslu koji radite mora biti odricanja. Posvećen si plesu, baletu, cijeli dan si u studiju, kazalištu, to je tako. Imala sam sreću što sam imala dobar metabolizam pa se nikada nisam previše trebala odricati hrane. Nekad bih malo manje jela, a imam vretenastu građu, pa kad ne bih večerala dva puta, bila bih “kost i koža”. S tim nisam imala problema. Meni je to bio prekrasan period i završio je u nekom trenutku. Kad gledam arhivske slike, lijepo je vratiti se u te dane.

Koje ste uloge voljeli plesati?

- Od klasičnih sam obožavala ulogu Myrthe iz “Giselle”, mada je bilo još krasnih uloga u kojima sam uživala. Sve sam plesala. Što se tiče modernog baleta... možda prvi susret s njim, kad je došao Gagik Ismailian u Split, prvi susret s modernim izrazom. Izašli smo tada u “Dance” magazinu, tako da je bilo jako zanimljivo. Podjednako mi je bilo drago jedno i drugo, možda više volim neke uloge, al” u principu nema razlike.

Lijepo ste plesali, imali ste “ono nešto” na pozornici.

- Da, ljudi estete su mi znali davati pažnju na taj način. Ima puno balerina s vrhunskom tehnikom, ali mene fascinira umjetnik na pozornici. Obožavam dobru tehniku. Ono što Japanci danas rade na pozornici, to je čudo. Ali kad vam netko iznese priču od početka do kraja s punim emocijama, pa vi iz tih pokreta i mimike sve shvatite, to je meni fascinantno. Voljela sam gledati francusku balerinu Sylvie Guiliem, inače volim njihovu baletnu školu. Koliko god da Rusi imaju tradiciju i zbilja su izvrsni, Francuzi imaju svoj poseban sistem rada, eleganciju, a svi su vretenasti. Kad sam bila u Parizu prije sedam, osam godina, gledala sam “Onjegina” u Operi Garnier, znate što, to je bilo fantastično! Na pozornici su svi plesači iste visine, fenomenalne građe, ko modeli! Prikrala sam se iza pozornice, ta pozornica, ta scenografija i plesači, pala sam s nogu! Tad sam upoznala njihove prvake baleta. I što mi je najdraže, jednako dobro plešu klasiku i modernu, nevjerojatno. Elegancija, šarm, sve.

Pratite li splitski balet?

- Pratim repertoar i sve što se događa, mada ne idem onoliko često ko prije. Drago mi je da je “Orašar” pun, to je sad uzelo maha. Sjećam se kad sam ja u njemu plesala, nije bilo deset predstava zaredom na repertoaru. To je sad “bum”, sve su kazališne kuće pune. Idu i oni koji nikad nisu u kazalištu, malo se sve komercijaliziralo, ali neka, drago mi je. Splitsko kazalište se puni! Je li to vrijeme blagdana, ne znam, vidim da su i dramske predstave isto pune.

Iako Split ima tradiciju mjuzikla, nije baš da ga ima puno?

- Nisam vidjela da se netko bavi njime na ovaj način kao mi. Čak ni u Zagrebu. Kazalište “Komedija” su profesionalci, ali da ga izvode mladi, tek tu i tamo nešto izađe. Nema dječjeg ansambla, a mi smo baš pravi dječji ansambl.

Radi li se o tome da je malo onih koji mogu dobro pjevati, glumiti i plesati na pozornici?

- Pravo pitanje! Jer pedagozi se trebaju tome posvetiti. Kad sam osnovala Teatar danSing, znala sam koji mi je cilj, i vući ću to do kada se bude moglo. Dogodine će biti deset godina! U svibnju ćemo imati novi naslov, teško je pripremiti dva u istoj godini. Problem je što su djeca u školi, a onda bi trebali biti u “danSingu” praktički cijeli dan. Nekad nas iz škola pitaju, “ajme, hoćete li ponoviti još koji put predstavu?”, ali ne možemo. Jer se ravnamo prema djeci. Ove godine smo bili prebukirani. Krenuli smo sa satovima 1. rujna, kad su se djeca vratila u kondiciju napravili smo reprizu, izveli dvije predstave u Splitu “Neočekivane dadilje”. Pa smo išli u Metković, izveli dvije predstave tamo, pa u Imotski, sve je bilo krcato. Potom smo napravili “Orašara”, a to vam je i za profesionalce jako puno. A djeca imaju svoje obaveze, pored škole tu su i ostale aktivnosti u drugoj smjeni, Glazbena škola. To sve uskladiti, posložiti, nije bilo jednostavno. Mjuziklu se treba posvetiti od jutra do sutra, to je ogroman posao.

Kad uzmete predložak za predstavu, znaju li djeca dovoljno o književnosti? Čitaju li?

- Djeca su informirana do određene granice. Kad odredim što će biti na repertoaru, ispričam im priču i kako će se odvijati naša predstava. Ona je uvijek parafraza na neku poznatu temu. Uvijek ima kostur, bazu koju razrađujem. “Orašar” je poznata priča, nema tu neke “filozofije”. Uvijek izlazimo iz čvrstih okvira, jako volimo komične momente i koristimo talente djece. Tražimo u grupi, uvijek postoji neki “komedijaš”.

Koji mjuzikl je idući u planu?

- Nova predstava za svibanj je “Matilda”, poznati broadwayjski mjuzikl. Djevojčica Matilda ima posebne moći, ona mislima pomiče predmete. Danny De Vito je snimio film različit od mjuzikla, a ja uvijek razmišljam o tome što bi publici bilo zanimljivo. U priči je zločesta ravnateljica, pa mama, totalna suprotnost od staložene i bistre djevojčice kakva je Matilda, sve se događa u školi, što je vrlo atraktivna tema. To mi je dovoljno za uvod, pa ćemo malo proširiti. Film ima tehničke mogućnosti koje mi nemamo, pa je potrebna velika količina kreativnosti i mašte. Uvest ćemo u priču jednog, drugog, trećeg profesora, dati djeci priliku da se pokažu u određenim ulogama. Tri su glavna lika, a ostale smo razradili. Sredinom svibnja je premijera u školama. Teatar danSing je u nastavnom kurikulumu kao posjet kazalištu, pa nas škole zovu. A nakon predstave ćemo imati i audiciju za sljedeću sezonu.•

Bogata plesačka karijera

Bruna Reić je plesala neke od najznačajnijih solističkih rola u baletnim predstavama: 'Giselle', 'Ščelkunščik', 'Chopiniana', 'Trnoružica'... Plesala je glavne uloge modernog repertoara domaćih i stranih autora koji su radili u Splitu. Tijekom karijere s ansamblom je gostovala u Izraelu i Italiji, gdje je pozvana kao gost-pedagog na ljetnom plesnom seminaru u Toskani. Sudjelovala je na baletnim natjecanjima, bila nominirana za nagradu "Nijninski awards", te nagradu Hrvatskog glumišta, gdje je i danas član komisije.

- Jesu li vaše kćeri naslijedile vaše interese, igrale su i one u predstavama 'danSinga'?

- Lucija je plesala nekoliko godina balet, danas je maturantica i planira biti odvjetnica. Maja je završila glazbenu osnovnu školu, planira upisati Prvu jezičnu gimnaziju, obje briljiraju u jezicima. Meni je bilo važno da dobiju umjetničko obrazovanje.

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => plesni i glazbeni entuzijazam [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2020-01-02 23:13:56 [created_by] => 39370 [created_by_alias] => Jasenka Leskur [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2020-01-02 23:47:11 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2020-01-03 08:05:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 1013 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 256 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link nav__link--kultura [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovije vijesti iz kulture. [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, film, tv, književnosti, glazba, kazalište, slikarstvo, arhitektura [secure] => 0 [page_title] => Kultura [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Small [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => {"is_import_from_dnn":true,"incptvocmimagegalleryIGParameters":"default","incptvocmimagegalleryocmIGposition":"OcmAfterDisplayContent","incptvocmimagegalleryocmIGtheme":"CameraSlideshow","incptvocmimagegalleryImages":["\/Portals\/0\/Images\/2020\/01\/03\/Kultura\/12358282.jpg","\/Portals\/0\/Images\/2020\/01\/03\/Kultura\/12425028.jpg","\/Portals\/0\/Images\/2020\/01\/03\/Kultura\/12425020.jpg","\/Portals\/0\/Images\/2020\/01\/03\/Kultura\/12425024.jpg","\/Portals\/0\/Images\/2020\/01\/03\/Kultura\/12482824.jpg","\/Portals\/0\/Images\/2020\/01\/03\/Kultura\/12482826.jpg","\/Portals\/0\/Images\/2020\/01\/03\/Kultura\/12358280.jpg","\/Portals\/0\/Images\/2020\/01\/03\/Kultura\/12358278.jpg","\/Portals\/0\/Images\/2020\/01\/03\/Kultura\/12425028.jpg","\/Portals\/0\/Images\/2020\/01\/03\/Kultura\/12425020.jpg","\/Portals\/0\/Images\/2020\/01\/03\/Kultura\/12425024.jpg","\/Portals\/0\/Images\/2020\/01\/03\/Kultura\/12482824.jpg","\/Portals\/0\/Images\/2020\/01\/03\/Kultura\/12482826.jpg","\/Portals\/0\/Images\/2020\/01\/03\/Kultura\/12358280.jpg","\/Portals\/0\/Images\/2020\/01\/03\/Kultura\/12358278.jpg","\/Portals\/0\/Images\/2020\/01\/03\/Kultura\/12425028.jpg","\/Portals\/0\/Images\/2020\/01\/03\/Kultura\/12425020.jpg","\/Portals\/0\/Images\/2020\/01\/03\/Kultura\/12425024.jpg","\/Portals\/0\/Images\/2020\/01\/03\/Kultura\/12482824.jpg","\/Portals\/0\/Images\/2020\/01\/03\/Kultura\/12482826.jpg","\/Portals\/0\/Images\/2020\/01\/03\/Kultura\/12358280.jpg","\/Portals\/0\/Images\/2020\/01\/03\/Kultura\/12358278.jpg"],"incptvocmimagegalleryImageTitles":["","","","","","","","","","","","","","","","","","","","","",""],"incptvocmimagegalleryImageDescriptions":["","","","","","","","","","","","","","","","","","","","","",""],"incptvocmimagegalleryImageFocus":["50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50"],"incptvocmimagegalleryImageDimensions":[{"size0":"1920x1206"},{"size0":"1920x2885"},{"size0":"1920x2886"},{"size0":"1920x1342"},{"size0":"1473x2049"},{"size0":"1920x1315"},{"size0":"1920x1314"},{"size0":"1920x1315"},{"size0":"1920x2885"},{"size0":"1920x2886"},{"size0":"1920x1342"},{"size0":"1473x2049"},{"size0":"1920x1315"},{"size0":"1920x1314"},{"size0":"1920x1315"},{"size0":"1920x2885"},{"size0":"1920x2886"},{"size0":"1920x1342"},{"size0":"1473x2049"},{"size0":"1920x1315"},{"size0":"1920x1314"},{"size0":"1920x1315"}]} [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 256 [name] => Kultura [alias] => kultura [description] => [parent] => 240 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 18 [params] => {"inheritFrom":"0","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"1","itemRelatedLimit":"2","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"1","itemRelatedImageSize":"Small","itemRelatedIntrotext":"0","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"1","itemRelatedImageGallery":"1","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 38393430 Threads: 5 Questions: 7097739625 Slow queries: 3300380 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 608341605 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 54 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front01 [password] => Y2AfBGoJRKhS9HNdMJ [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /kultura ) [additional_categories] => Array ( ) [link] => /kultura/bruna-reic-voditeljica-teatra-dansing-nakon-djecjeg-mjuzikla-lsquo-orasar-kod-mene-doma-rsquo-s-djecom-i-mladima-baca-se-na-39-matildu-39-koja-ce-u-svibnju-igrati-u-splitskim-skolama-641355 [printLink] => /kultura/bruna-reic-voditeljica-teatra-dansing-nakon-djecjeg-mjuzikla-lsquo-orasar-kod-mene-doma-rsquo-s-djecom-i-mladima-baca-se-na-39-matildu-39-koja-ce-u-svibnju-igrati-u-splitskim-skolama-641355?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 524509 [name] => Orašar kod mene doma [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => orasar-kod-mene-doma [link] => /tag/orasar-kod-mene-doma ) [1] => stdClass Object ( [id] => 524511 [name] => Bruna Reić [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => bruna-reic [link] => /tag/bruna-reic ) [2] => stdClass Object ( [id] => 529401 [name] => Teatar danSing Split [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => teatar-dansing-split [link] => /tag/teatar-dansing-split ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => plesni i glazbeni entuzijazam [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Bruna Reić, voditeljica Teatra danSing, nakon dječjeg mjuzikla ‘Orašar kod mene doma’, s djecom i mladima baca se na 'Matildu' koja će u svibnju igrati u splitskim školama [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-14-20-22-29-39370 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Portals/0/Images/2020/01/03/Kultura/12358282.jpg [galleryCount] => 22 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Portals/0/Images/2020/01/03/Kultura/12358282.jpg [title] => ) [1] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Portals/0/Images/2020/01/03/Kultura/12425028.jpg [title] => ) [2] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Portals/0/Images/2020/01/03/Kultura/12425020.jpg [title] => ) [3] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Portals/0/Images/2020/01/03/Kultura/12425024.jpg [title] => ) [4] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Portals/0/Images/2020/01/03/Kultura/12482824.jpg [title] => ) [5] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Portals/0/Images/2020/01/03/Kultura/12482826.jpg [title] => ) [6] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Portals/0/Images/2020/01/03/Kultura/12358280.jpg [title] => ) [7] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Portals/0/Images/2020/01/03/Kultura/12358278.jpg [title] => ) [8] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Portals/0/Images/2020/01/03/Kultura/12425028.jpg [title] => ) [9] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Portals/0/Images/2020/01/03/Kultura/12425020.jpg [title] => ) [10] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Portals/0/Images/2020/01/03/Kultura/12425024.jpg [title] => ) [11] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Portals/0/Images/2020/01/03/Kultura/12482824.jpg [title] => ) [12] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Portals/0/Images/2020/01/03/Kultura/12482826.jpg [title] => ) [13] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Portals/0/Images/2020/01/03/Kultura/12358280.jpg [title] => ) [14] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Portals/0/Images/2020/01/03/Kultura/12358278.jpg [title] => ) [15] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Portals/0/Images/2020/01/03/Kultura/12425028.jpg [title] => ) [16] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Portals/0/Images/2020/01/03/Kultura/12425020.jpg [title] => ) [17] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Portals/0/Images/2020/01/03/Kultura/12425024.jpg [title] => ) [18] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Portals/0/Images/2020/01/03/Kultura/12482824.jpg [title] => ) [19] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Portals/0/Images/2020/01/03/Kultura/12482826.jpg [title] => ) [20] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Portals/0/Images/2020/01/03/Kultura/12358280.jpg [title] => ) [21] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Portals/0/Images/2020/01/03/Kultura/12358278.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}

Za razliku od “Orašara” na velikoj pozornici splitskog HNK, gdje će se taj božićni balet plesati tijekom siječnja, pa čak i na početku veljače, “mali”, dječji mjuzikl Teatra danSing pod nazivom “Orašar kod mene doma” završio je s adventskim danima.

Tijekom samo jednog dana, četrdesetak djece i tinejdžera naklonilo se pred svojim vršnjacima u punom gledalištu Doma mladeži nakon čak tri odigrane predstave i – otišlo na zaslužene školske praznike. Ispraćeni aplauzom.

Bruna Reić, voditeljica Teatra danSing, za razliku od ranijih mjuzikla koje su igrali, planira “Orašara” izvoditi i idućih godina. Samo što će klince koji nekako oko mature napuste Teatar, zamijeniti novi. “Tako je to u baletu, dolaze mlade, perspektivne snage”, kaže ova nekadašnja solistica Baleta HNK koja je, nakon što je objesila “špice” o klin, odlučila ono što najviše voli - raditi s djecom. Balet!

U kombinaciji s pjevanjem, za što je u “danSingu” zadužen Franko Bonacci, i glumom, koju djecu uči Andrea Mladinić, uz njih je i Nataša Božinović, koja Brunine ideje vješto raspiše u stihovima za dječje uloge. A osnovna ideja je ista, bilo da se radi o “Neočekivanoj dadilji”, “Našoj Annie”, “Briljantinu”, “Zvonaru crkve Notre Dame”... - a “Orašar kod mene doma” je deseti po redu: uzmu jedan poznati kazališni komad i pretvore ga u lokalnu inačicu, s čakavicom i domaćim humorom.

- Sve je počelo zbog učiteljice Ivke Kavelj Mateljan iz škole na Mertojaku. Ona me je 2011. godine “nagovorila” da za njezin, drugi razred napravim jednu predstavu. Predstava je prošla odlično, ja sam odlučila osnovati jedan ovakav studio, a ona je sa svojim razredom uvijek na našim premijerama – govori nam Bruna Reić, s kojom razgovaramo prije početka drugog polugodišta i prije nego počnu vježbe za novu predstavu.

Koje su dobi polaznici Teatra danSing? U “Orašaru...” su na pozornicu izišle i neke zbilja male djevojčice.

- Od šest do 18 godina. Inače sam protiv toga da upisujem djecu dok ne krenu u školu, zbog koncentracije, jer ne mogu pratiti ritam ostale djece u mlađoj skupini. Ali odlučila sam ove godine eksperimentirati, čisto da vidim. Imala sam sreće što sam naišla na dvije djevojčice. Iako su mlađe, primijetila sam da su sposobne, zaokupljene su, mogu pratiti rad curica od osam godina. Inače - školska dob. Do 18 godina, kad su već mladi ljudi, maturanti.

Pedagoški rad s djecom od osam i od 18 godina nije isti, kako izgledaju satovi?

- Princip rada s nižim uzrastima je polako i postepeno. Uče se klasične baletne vježbe. Djeca kad iziđu iz “danSinga”, nakon sedam, osam, deset godina, znaju kompletnu baletnu terminologiju. To ne znači da oni moraju ići na balet, ne! Ali oni znaju o čemu se radi, kako to izvesti, kako funkcionira i znaju pokazati. Ne moraju imati perfektne baletne predispozicije, mi to ne tražimo, bavimo se drugim stvarima. Krenemo, dakle, s osnovama: kako istegnuti stopalo, “plie”, čemu služi taj korak, čemu služi “tandu”. Malo-pomalo. Kad prijeđu iz pripremne skupine u onu koja nastupa, već barataju s tim terminima. Imaju tri puta tjedno klasične baletne vježbe, na štapu i na sredini, baš kao što rade profesionalci.

A satovi glume i pjevanja?

- Podijelili smo ih na skupine, mališi su tri puta tjedno, a ovi ostali popunjavaju ostale termine. Dva puta su termini za repertoar, subotom to zna biti cijeli dan, zavisi koliko je premijera blizu. Mališi imaju dramsku radionicu ove godine, pripreme za prelazak u naprednu grupu. Praktički smo dvoranu “Filip Dević” okupirali u sve moguće sate, ujutro i popodne, sve što smo mogli uopće dobiti. Kamo sreće da imamo neki naš prostor! Kad djeca rade glumački segment, s dramskom voditeljicom rade sjedaće probe, pa snalaženje u prostoru, vježbe kako izgovarati tekst, to su posebne probe. A probe pjevanja isto tako, to je poseban rad. Glazbeni voditelj radi aranžmane, songove treba prilagoditi njihovim mogućnostima, kratimo ih. Tek onda spajamo predstavu te dobijemo jednu cjelinu. Stvarno sam zahvalna na svojim suradnicima, izvrsno se nadopunjujemo.

Koliki je interes za upis na audicijama?

- Zadnju godinu iznenađujuće velik. A i tijekom godine se stalno neko javlja. U svibnju nam se javilo oko 60 mladih i djece. Ja volim probrati u mlađoj skupini, koja se može modelirati, pa se, nadajući se da će se zadržati u “danSingu”, polako dovesti do “finalnog proizvoda”. Ipak, ove godine smo primili desetak tinejdžera od 14 do 16 godina jer su imali izniman talent ili u glumačkom ili u pjevačkom segmentu. A što se tiče plesa, koji je meni prioritet, dorađujemo ih. Došlo mi je pet dječaka koji se plesom nisu nikad bavili, ali u samo tri mjeseca su savladali sve što je trebalo za izvedbu “Orašara”.

Muški su dragocjeni, ti koji se već odluče za ples?

- Jesu, s njima se drukčije radi. “Vuče” ih se više na moderni ples, a cure na klasiku. Malo im gledamo kroz prste, ali to ne znači da izbjegavaju vježbati. Kad imamo vježbe zagrijavanja, klasične baletne pozicije, pokret, rade vrlo ozbiljno. Svi se jako trude i ogromna je disciplina na satu.

Ima, znači, dosta talentirane djece?

- Da, samo treba prepoznati na koju stranu više “vuku” talent. Moraju imati osnovne predispozicije. Ako je dijete prekruto, nema fleksibilnost tijela, ima lošu koordinaciju, ne čuje muziku - ne može biti u “danSingu”. Nekad sam savjetovala roditelje i djecu da se možda okrenu nekom glumačkom studiju, gdje se ne traži ples, pa sam im preporučila i neke svoje kolege. Znači, prepoznati talent i raditi s djetetom. Gurnuti ga da razvije još više ono što ima, ali da vježba i drugo, to se ne može preskočiti. A sluh se, poznato je, s godinama razvija. Sve je jedno veliko iskustvo. Samo treba pametno raditi.

Koliko ste dugo aktivno plesali balet u splitskom HNK?

- Više od dvadeset godina. S 15 godina sam već bila u repertoaru. Bili bi me u ono vrijeme odmah zaposlili, ali nije bilo moguće, nego tek sa 17 godina. Vrlo rano sam upala u ansambl, a sa 17 godina sam imala epizodne ili solističke uloge. Prva uloga? Joj, ne sjećam se. Ne, baš se ne sjećam. Prvi solo? Čini mi se da mi je Višnja Đorđević, nekadašnja direktorica Baleta, dala moderan duet Othella i Desdemone, bilo je to jako davno. Prestala sam plesati za vrijeme Almire Osmanović, 2008. godine, u 38. godini života.

Kakve uspomene imate na taj dio života?

- U svakom slučaju, balet je moje djetinjstvo i mladost. Prekrasne! Odricanja? Pa, u svakom poslu koji radite mora biti odricanja. Posvećen si plesu, baletu, cijeli dan si u studiju, kazalištu, to je tako. Imala sam sreću što sam imala dobar metabolizam pa se nikada nisam previše trebala odricati hrane. Nekad bih malo manje jela, a imam vretenastu građu, pa kad ne bih večerala dva puta, bila bih “kost i koža”. S tim nisam imala problema. Meni je to bio prekrasan period i završio je u nekom trenutku. Kad gledam arhivske slike, lijepo je vratiti se u te dane.

Koje ste uloge voljeli plesati?

- Od klasičnih sam obožavala ulogu Myrthe iz “Giselle”, mada je bilo još krasnih uloga u kojima sam uživala. Sve sam plesala. Što se tiče modernog baleta... možda prvi susret s njim, kad je došao Gagik Ismailian u Split, prvi susret s modernim izrazom. Izašli smo tada u “Dance” magazinu, tako da je bilo jako zanimljivo. Podjednako mi je bilo drago jedno i drugo, možda više volim neke uloge, al” u principu nema razlike.

Lijepo ste plesali, imali ste “ono nešto” na pozornici.

- Da, ljudi estete su mi znali davati pažnju na taj način. Ima puno balerina s vrhunskom tehnikom, ali mene fascinira umjetnik na pozornici. Obožavam dobru tehniku. Ono što Japanci danas rade na pozornici, to je čudo. Ali kad vam netko iznese priču od početka do kraja s punim emocijama, pa vi iz tih pokreta i mimike sve shvatite, to je meni fascinantno. Voljela sam gledati francusku balerinu Sylvie Guiliem, inače volim njihovu baletnu školu. Koliko god da Rusi imaju tradiciju i zbilja su izvrsni, Francuzi imaju svoj poseban sistem rada, eleganciju, a svi su vretenasti. Kad sam bila u Parizu prije sedam, osam godina, gledala sam “Onjegina” u Operi Garnier, znate što, to je bilo fantastično! Na pozornici su svi plesači iste visine, fenomenalne građe, ko modeli! Prikrala sam se iza pozornice, ta pozornica, ta scenografija i plesači, pala sam s nogu! Tad sam upoznala njihove prvake baleta. I što mi je najdraže, jednako dobro plešu klasiku i modernu, nevjerojatno. Elegancija, šarm, sve.

Pratite li splitski balet?

- Pratim repertoar i sve što se događa, mada ne idem onoliko često ko prije. Drago mi je da je “Orašar” pun, to je sad uzelo maha. Sjećam se kad sam ja u njemu plesala, nije bilo deset predstava zaredom na repertoaru. To je sad “bum”, sve su kazališne kuće pune. Idu i oni koji nikad nisu u kazalištu, malo se sve komercijaliziralo, ali neka, drago mi je. Splitsko kazalište se puni! Je li to vrijeme blagdana, ne znam, vidim da su i dramske predstave isto pune.

Iako Split ima tradiciju mjuzikla, nije baš da ga ima puno?

- Nisam vidjela da se netko bavi njime na ovaj način kao mi. Čak ni u Zagrebu. Kazalište “Komedija” su profesionalci, ali da ga izvode mladi, tek tu i tamo nešto izađe. Nema dječjeg ansambla, a mi smo baš pravi dječji ansambl.

Radi li se o tome da je malo onih koji mogu dobro pjevati, glumiti i plesati na pozornici?

- Pravo pitanje! Jer pedagozi se trebaju tome posvetiti. Kad sam osnovala Teatar danSing, znala sam koji mi je cilj, i vući ću to do kada se bude moglo. Dogodine će biti deset godina! U svibnju ćemo imati novi naslov, teško je pripremiti dva u istoj godini. Problem je što su djeca u školi, a onda bi trebali biti u “danSingu” praktički cijeli dan. Nekad nas iz škola pitaju, “ajme, hoćete li ponoviti još koji put predstavu?”, ali ne možemo. Jer se ravnamo prema djeci. Ove godine smo bili prebukirani. Krenuli smo sa satovima 1. rujna, kad su se djeca vratila u kondiciju napravili smo reprizu, izveli dvije predstave u Splitu “Neočekivane dadilje”. Pa smo išli u Metković, izveli dvije predstave tamo, pa u Imotski, sve je bilo krcato. Potom smo napravili “Orašara”, a to vam je i za profesionalce jako puno. A djeca imaju svoje obaveze, pored škole tu su i ostale aktivnosti u drugoj smjeni, Glazbena škola. To sve uskladiti, posložiti, nije bilo jednostavno. Mjuziklu se treba posvetiti od jutra do sutra, to je ogroman posao.

Kad uzmete predložak za predstavu, znaju li djeca dovoljno o književnosti? Čitaju li?

- Djeca su informirana do određene granice. Kad odredim što će biti na repertoaru, ispričam im priču i kako će se odvijati naša predstava. Ona je uvijek parafraza na neku poznatu temu. Uvijek ima kostur, bazu koju razrađujem. “Orašar” je poznata priča, nema tu neke “filozofije”. Uvijek izlazimo iz čvrstih okvira, jako volimo komične momente i koristimo talente djece. Tražimo u grupi, uvijek postoji neki “komedijaš”.

Koji mjuzikl je idući u planu?

- Nova predstava za svibanj je “Matilda”, poznati broadwayjski mjuzikl. Djevojčica Matilda ima posebne moći, ona mislima pomiče predmete. Danny De Vito je snimio film različit od mjuzikla, a ja uvijek razmišljam o tome što bi publici bilo zanimljivo. U priči je zločesta ravnateljica, pa mama, totalna suprotnost od staložene i bistre djevojčice kakva je Matilda, sve se događa u školi, što je vrlo atraktivna tema. To mi je dovoljno za uvod, pa ćemo malo proširiti. Film ima tehničke mogućnosti koje mi nemamo, pa je potrebna velika količina kreativnosti i mašte. Uvest ćemo u priču jednog, drugog, trećeg profesora, dati djeci priliku da se pokažu u određenim ulogama. Tri su glavna lika, a ostale smo razradili. Sredinom svibnja je premijera u školama. Teatar danSing je u nastavnom kurikulumu kao posjet kazalištu, pa nas škole zovu. A nakon predstave ćemo imati i audiciju za sljedeću sezonu.•

Bogata plesačka karijera

Bruna Reić je plesala neke od najznačajnijih solističkih rola u baletnim predstavama: 'Giselle', 'Ščelkunščik', 'Chopiniana', 'Trnoružica'... Plesala je glavne uloge modernog repertoara domaćih i stranih autora koji su radili u Splitu. Tijekom karijere s ansamblom je gostovala u Izraelu i Italiji, gdje je pozvana kao gost-pedagog na ljetnom plesnom seminaru u Toskani. Sudjelovala je na baletnim natjecanjima, bila nominirana za nagradu "Nijninski awards", te nagradu Hrvatskog glumišta, gdje je i danas član komisije.

- Jesu li vaše kćeri naslijedile vaše interese, igrale su i one u predstavama 'danSinga'?

- Lucija je plesala nekoliko godina balet, danas je maturantica i planira biti odvjetnica. Maja je završila glazbenu osnovnu školu, planira upisati Prvu jezičnu gimnaziju, obje briljiraju u jezicima. Meni je bilo važno da dobiju umjetničko obrazovanje.

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>






















[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/kultura/bruna-reic-voditeljica-teatra-dansing-nakon-djecjeg-mjuzikla-lsquo-orasar-kod-mene-doma-rsquo-s-djecom-i-mladima-baca-se-na-39-matildu-39-koja-ce-u-svibnju-igrati-u-splitskim-skolama-641355 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=4bc8e19978776dd17cffbe96001b4e1ce7644bbd [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Bruna+Rei%C4%87%2C+voditeljica+Teatra+danSing%2C+nakon+dje%C4%8Djeg+mjuzikla+%E2%80%98Ora%C5%A1ar+kod+mene+doma%E2%80%99%2C+s+djecom+i+mladima+baca+se+na+%26%23039%3BMatildu%26%23039%3B+koja+%C4%87e+u+svibnju+igrati+u+splitskim+%C5%A1kolama&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fbruna-reic-voditeljica-teatra-dansing-nakon-djecjeg-mjuzikla-lsquo-orasar-kod-mene-doma-rsquo-s-djecom-i-mladima-baca-se-na-39-matildu-39-koja-ce-u-svibnju-igrati-u-splitskim-skolama-641355 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fbruna-reic-voditeljica-teatra-dansing-nakon-djecjeg-mjuzikla-lsquo-orasar-kod-mene-doma-rsquo-s-djecom-i-mladima-baca-se-na-39-matildu-39-koja-ce-u-svibnju-igrati-u-splitskim-skolama-641355 )
Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => plesni i glazbeni entuzijazam [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
Kulturaplesni i glazbeni entuzijazam

Bruna Reić, voditeljica Teatra danSing, nakon dječjeg mjuzikla ‘Orašar kod mene doma’, s djecom i mladima baca se na 'Matildu' koja će u svibnju igrati u splitskim školama

Piše Jasenka Leskur
3. siječnja 2020. - 09:05

Za razliku od “Orašara” na velikoj pozornici splitskog HNK, gdje će se taj božićni balet plesati tijekom siječnja, pa čak i na početku veljače, “mali”, dječji mjuzikl Teatra danSing pod nazivom “Orašar kod mene doma” završio je s adventskim danima.

Tijekom samo jednog dana, četrdesetak djece i tinejdžera naklonilo se pred svojim vršnjacima u punom gledalištu Doma mladeži nakon čak tri odigrane predstave i – otišlo na zaslužene školske praznike. Ispraćeni aplauzom.

Bruna Reić, voditeljica Teatra danSing, za razliku od ranijih mjuzikla koje su igrali, planira “Orašara” izvoditi i idućih godina. Samo što će klince koji nekako oko mature napuste Teatar, zamijeniti novi. “Tako je to u baletu, dolaze mlade, perspektivne snage”, kaže ova nekadašnja solistica Baleta HNK koja...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
14. svibanj 2024 22:22