stdClass Object ( [id] => 211492 [title] => Boris Mitić: Hrvatska je za Srbiju - Skandinavija [alias] => boris-mitic-hrvatska-je-za-srbiju-skandinavija [catid] => 256 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] => Ideje stižu Borisa Mitića, ne on njih. “Lepu Dijanu“, nesvakidašnji dokumentarac o Romima koji recikliraju “dijane“ (automobil), Mitić je snimio u svom kvartu u Beogradu kad je tek kupio svoju prvu kameru i htio vidjeti kako radi. Nije imao pojma da će to što snima biti film, kamoli da će postati redatelj. “Unmik Titanik“ je isto tako slučajno nastao, kad su mu se smučile proslave nove godine u Beogradu, pa je otišao sam s kamerom u Prištinu i snimio za jednu noć nešto što je, kaže, vrjednije i smislenije od njegove četiri godine svjetskog novinarstva.

- Srpski satirični aforizmi su po meni vrh subverzivnog komentara, lakonske književnosti, humora i filozofije, pa mi je trebalo četiri godine da ih prevedem na filmski jezik. Sad snimam dokumentarac o Ništa, jer mi to paše u intelektualnom i u egzistencijalnom smislu, a vrlo je primjereno i kao društveno-politička paradigma.

» Radili ste kao novinar. No, nakon nekog vremena, novinarstvo vam se, navodno, smučilo. Koja je kap prelila čašu?


- Puk’o film, počeo drugi... To je bila jedna od onih iracionalnih, prevratnih, ispravnih odluka u životu. Baviti se novinarstvom znači imati uvid u najrazličitije sfere društva, ali isto tako i biti sudionik, svjestan ili nesvjestan, čitavog namontiranog diskursa koji nam se tako perfidno servira. Ja sam, konkretno, otpisao sve što ima veze s novinarstvom u ožujku 2004., nakon sinkroniziranog napada kosovskih Albanaca na srpske enklave koji su mediji licemjerno okarakterizirali kao “međuetnički sukob“, a novinari izbjegavali opisivati “iz sigurnosnih razloga“. Na prevaru sam dovukao ekipu u jedno srpsko selo ispod Kosovske Mitrovice gdje je gorjelo svih 140 kuća u nizu, probio se kroz razularenu masu koja je rušila i krala sve što je stigla, dok su sve to nijemo promatrali vojnici francuskog KFOR-a iz baze iznad. Isfotkao sam iz auta cijeli taj apokaliptični prizor, obješene svinje, djecu koja sa smiješkom pale kuće, žene koje bacaju životinje u bunare, starce koji se svađaju oko plijena... Jedva smo poslije utekli potjeri. Bacio sam slike na stol čoporu svjetskih novinara koji su lagodno ćaskali u kafiću u sjevernoj Mitrovici, i rekao svima “Doviđenja, za mene više ne postojite“.

» Kako gledate na stanje u novinarstvu kad ste ga napustili, a kako na ono danas?


- Danas je situacija još gora, jer su informacije još dostupnije, pa je i nivo licemjerja sve intenzivniji i sve očigledniji. Ne vjerujem da itko danas može s ponosom reći da je novinar, svi se uvijek nešto pravdaju... Istraživački novinari su izuzetak, njima svaka čast, ali ni oni ne mogu daleko, to jest duboko. Ostaju valjda samo kolumnisti, to mi je još jedino prihvatljivo. I rubrika Kultura, naravno.

» Je li vam novinarstvo pomoglo kao priprema za karijeru dokumentarista?


- Da ne griješim dušu, jest. Ne samo da sam upoznao razne svjetove, kojima inače ne bih imao pristup, nego sam nesvjesno izvježbao i to pozicioniranje priče u globalnom kontekstu, s obzirom da sam radio za najveće svjetske medije, a posljednje četiri godine i za jednu novinsku agenciju s 10.000 klijenata širom planeta. Svakom od njih su ovdašnje priče morale biti dovoljno interesantne da ih i njihova publika shvati, što je slučaj i s dokumentarnim filmovima. To, međutim, nije nimalo lako, i zato se brojni talentirani autori ne uspijevaju probiti mimo granica svog neposrednog okruženja.

» Koliko je dokumentarac sušta suprotnost novinarstvu?


- Da ste me pitali prije deset godina, rekao bih da jest, sušta, pozitivna suprotnost, zbog naglašenog individualizma, filmske poetike, strpljenja, empatije, kreativnosti, pa čak i etike, ali danas nisam više tako uvjeren. Previše ljudi zloupotrebljava postojeće povjerenje publike i sugovornika i pravi manipulativne, senzacionalističke, toksične dokumentarce koji narušavaju kredibilitet i čistoću čitavog žanra.

» Zanimljivo je da ste dosta nagrada dobili, a zapravo ste “amater“...


- Ne postoje amateri, već samo pasivni ili aktivni poznavatelji filma. Svi mi akumuliramo filmsko znanje od malena, bilo kroz film, bilo kroz život. Kad snimimo prvi film, sve to izađe na vidjelo, a ako je film još duhovit, iskren, naivan i pozitivan, lako odskače od svih ostalih, istih. Kasnije je sve stvar promišljanja, preispitivanja i mukotrpnog rada. Ja možda nisam završio filmsku školu, ali sigurno imam veću kilometražu pred ekranom i nad stolicom od 99 posto svojih kolega. Nagrade su, pak, tu nebitne. To je cirkus sudbine koji nitko ne treba shvaćati ozbiljno.

» Prigovaraju li vam možda ljudi od zanata/struke zbog toga, odnosno gledaju vas sumnjičavo?


- Nema tu “struke“, profesija “dokumentarista“ kod nas gotovo ne postoji. Nekima je inspirativno čuti moju priču, neki su zajedljivi, ali, nažalost, ne postoji neka pozitivna konkurencija, niti dijalog. S druge strane, u dokumentarnom filmu su kriteriji kvalitete vrlo relativni, pa svatko ima podjednake šanse da se na neki način istakne. Jedino se ne tolerira tapkanje u mjestu, i možda je to ono što im smeta.

» Kako bilo, mnogi vas uspoređuju sa Žilnikom. Počašćeni?


- Nemam baš prevelike veze sa Žilnikom, pogotovo s ovim novijim stvarima koje radi, ali poštujem njegov minuli rad i sadašnju energiju.

» Koliko je filmska škola važna za učenje zanata?

- Niti je dovoljna, niti neophodna. Tek svaki drugi uspješni dokumentarist završio je filmsku školu. Po meni je bolje obrazovati se široko, humanistički, pa još steći i raznovrsno životno iskustvo prije snimanje prvog filma, nego soliti nekom pamet iz perspektive teorijskih knjiga i “kruga dvojke“ (centar Beograda, u pejorativnom smislu).

» Struka smatra da u svojim filmovima niste opterećeni “lijepim kadrovima“?

- Da odgovorim retorički: a što je to “lijepo“? Meni je “lijepo“ kad snimim neku istinu koju ne bih mogao dočarati drukčije nego filmskim jezikom, i kad ona služi svrsi. Naravno da se trudim da mi kadar pritom izgleda još i estetski atraktivno, ali generalno gledano, kvaliteta slike nije bitna koliko i njezin sadržaj ako netko pogodi u intelekt ili u srce.

» Postoji li u dokumentarcu uopće “lijepi kadar“ kao u igranom filmu?

- Kod rijetkih pravih majstora - da. Neki snimatelji imaju fantastičan osjećaj da stvarnost uslikaju isto kao i na igranom filmu. To isto znaju anticipirati i neki iskusni redatelji, a desi se i gomila sretnih slučajnosti. Ali, u većini slučajeva - ne. Lijep kadar u dokumentarnom filmu je često pokrivalica, sinomim za nedostatak kvalitetne priče.

» Više ne gledate igrane filmove, ni hollywoodske ni ostale? Zašto?

- Hollywoodskih sam se zasitio, prestao sam ih gledati 1994., a za nehollywoodske i za kazalište jednostavno nemam vremena. To nije bila “politička“ odluka. Trenutno mi mnogo više pašu knjige i dokumentarci.

» Što u vašem slučaju najviše utječe na rad u dokumentarnom filmu?

- Po meni je definicija uspjeha raditi ono što se voli i bilo kako živjeti od toga. Presudniji su mi intelektualna sloboda i karakterni integritet nego nekakav komfor ili materijalna sigurnost, što je sada s troje djece još veći luksuz. Znači, to - volja, motivacija, integritet, sloboda, djeca.

» Stječe se dojam da ulažete dosta napora, da ne kažemo ginete za režiju...

- U nezahvalnoj materijalnoj i geopolitičkoj poziciji u kojoj se nalazimo, jedino preostaje da snimamo filmove koji su toliko dugo ispromišljeni, istraživani i razrađivani da je prva stvar koju publika osjeti obavezno poštovanje prema uloženom trudu, što će ih kasnije učiniti spremnijim da prihvate i sofisticiranije oblike diskursa i narativa. A i volim to raditi, pa valjda zato.

» Koliko se morate zaljubiti u likove i temu da biste izdržali dugotrajno snimanje?

- Ja se i previše vezujem za svoje likove, i prije i poslije snimanja filma. To se na neki pozitivan način i osjeti u filmu. Možda je to i kronična reakcija na lešinarstvo novinarskog pristupa iz mog prošlog života koji samo dođe i uzme.

» Koliko ste, eto, proveli među Romima na snimanju “Lepe Dijane“?

- To je specifičan film u smislu da sam ga snimao kad god sam htio, jer su mi bili gotovo pred kućom. Prošlo je možda godinu dana prije nego što sam prvi put uzeo kameru u ruku, a i dandanas me zovu da ih vadim iz pritvora, rješavam papire, retuširam obiteljske fotografije, posuđujem auto, vozim usred noći kod derviša da skidaju vradžbine sa seksualnih problema... A i dalje sam ja njima više zahvalan nego oni meni.

» Bude li vam žao izbaciti sate snimljena materijala radi postizanja odgovarajuće minutaže filma?

- Nekad bilo. Što više čovjek stari, manje se vezuje za usputna stanja, a više fokusira na suštinu stvari.

» U filmovima ste redatelj, scenarist, producent, kamerman, montažer... “One-man army“?

- Ja bih vrlo, vrlo rado podijelio dio svog posla s drugima, kad bih našao nekog tko bi tu motivaciju i energiju mogao ispratiti. Nemam nikakav problem s tim, naprotiv, niti je to nekakva egomanijačka odluka. Jednostavno je bilo lakše tako raditi do sada. U novom filmu o Ništa surađujem s desecima snimatelja iz cijelog svijeta, i u tome stvarno uživam.


» Vaša kompanija zove se Dribbling Pictures. Koliko je “driblanja“ potrebno da se uopće snimi dokumentarac u Srbiji?

- Sad ste me natjerali da smislim: Bez inata nema ni zanata (smijeh). Al’, inače je tužno. Dokle više da stvaramo iz inata, a ne iz nekih normalnih uvjeta? Kod nas su fondovi desetkovani i apsolutno nedovoljni, televizije ništa ne otkupljuju, škole su anakrone, ne postoji stipendiranje specijalizacija u inozemstvu, postoji gomila logističkih problema... Ali, eto, filmovi se ipak snimaju, no to je zasluga zaluđenih pojedinaca, ne sistema.

» Mislite li da je situacija u Hrvatskoj bolja?

- Što god vi mislili, jest, i to neusporedivo, i to sistemski. HAVC funkcionira fantastično, količina natječaja i dodijeljeni iznosi su nevjerojatni, uvjeti za koprodukcije također, stipendiraju se usavršavanja, plaćaju promocije, pomažu festivali... U odnosu na Srbiju, to je skandinavski standard.

» Ima li u Srbiji festival dokumentarnog filma poput Liburnije i Zagrebdoxa u Hrvatskoj?

- Festivala nam barem ne manjka: intimistički 7 Veličanstvenih, 60-godišnji Kratki metar, aktivistička Slobodna zona, svestrani Dokufest Prizren i jedini koji ima nacionalni program za srednjemetražni i dugometražni film - Beldocs.

» Tretiraju li vas u svijetu bolje nego u matičnoj državi i ex-YU?

- U svijetu je dovoljno da se pojavi čovjek s eksluzivnom idejom i da je atraktivno predstavi, i ona može proći. To meni odgovara, i zato bez problema predajem širom svijeta svoju satiričnu realpolitiku dokumentarnog filma i uvjeravam najveće snimatelje da sudjeluju u dokumentarcu o Ništa.

» Kako gledate na stanje u dokumentarnom filmu kad ste počeli karijeru, a kako na ovo danas?

- Dokumentarni film razvija se iz godine u godinu, što je svojevrsna prilika za početnike koji odjednom mogu prestići pasivne veterane. S druge strane, primjetna je komercijalizacija žanra, senzacionalistički i kalkulantski pristup, gomila besplatnog ekshibicionizma, besposljedičnog ili simptomatičnog aktivizma, filmova koji se ponavljaju... Znači, svakako se mijenja i ne uvijek nabolje, ali i dalje ima dosta prostora za originalnu kreativnost.

» Cijenite li Michaela Moorea koji je dokumentarni film uveo na hitoidna vrata multipleksa?

- Da, slava mu. Jest blagi manipulant, ali manipulira u pravom smjeru.

» Je li dokumentarcu uopće mjesto u multipleksima, među blockbusterima?

- Ne. Multipleksi su u shopping mallovima, a dokumentarci trebaju djelovati preventivno.

» Morgan Spurlock (“Supersize Me“) režirao je, recimo, film o “brendiranoj“ boy-band senzaciji “One Direction: This Is Us“?

- Nisam gledao, ali je jasan taj princip. Nije njemu ni do muzike ni do sociologije ni do kulturologije, već samo do maksimalizacije profita. Prethodno je pokušao snimiti nešto slično s Justinom Bieberom. Ali, koliko god nezanimljivo nama zvučalo, film je već zaradio preko 20 milijuna dolara, što je više nego svi YU i ex-YU dokumentarci svih vremena zajedno...

» Biste li vi napravili nešto slično i za kakve pare?

- Ne. Ja bih se zadovoljio s dva milijuna za neku istinski moju ideju.

marko njegić

Konkretno Ništa

U par navrata natuknuli ste kako pripremate dokumentarac o Ničemu, svojevrsni nastavak na vaš doks “Doviđenja, kako ste“. Možete li nam reći nešto više o filmu koji se, dakle, ne bavi ustaljeno nečim ili nekome?
- Film se zapravo bavi nečim vrlo konkretnim, a to je Ništa. Snimaju ga zajedno najistaknutiji snimatelji iz cijelog svijeta, redom osvajači Oscara, Cannesa, Berlina, Venecije i sl., i razne moje kolege i studenti, dok ja sjedim kući i dirigiram. Ne može izaći na loše.

Dokumentarci među turistima

Kako ste zadovoljni masterclassom i žiriranjem na LFF-u?
- Predavanje je vrhunac auto-didaktike, intezivno gledanje filmova također, tako da - mašala. Malo je nadrealno gledati sve te ozbiljne dokumentarce među svim tim turistima, ali je zato i zanimljivo. Čovjek pomisli na trenutak da je šteta što više ljudi ne obraća paznju na ovako efektne skice i portrete našeg društva, a onda brzo shvati da i nije čudo što je tako.

Igra riječi

Negdje ste, u nekom tekstu, napravili zanimljivu igru riječi – “Nije zlato sve što Srbija“.
- Ne sjećam se, dobro si to iskopao. Valjda sam htio kazati da nije sve u Srbiji bajno, naravno, ali i da ima stvari u Srbiji koje ne sijaju kao zlato, a opet jesu sjajne, i da je tako svuda.


[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => HAVC funkcionira fantastično, količina natječaja i dodijeljeni iznosi su nevjerojatni, uvjeti za koprodukcije također, stipendiraju se usavršavanja, plaćaju promocije, pomažu festivali... U odnosu na Srbiju, to je skandinavski standard [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => Ugledni dokumentarist i član žirija Liburnia Film Festivala [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2013-09-07 17:30:23 [created_by] => 25831 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2015-09-04 13:39:10 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2013-09-08 20:55:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 8364 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 256 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link nav__link--kultura [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovije vijesti iz kulture. [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, film, tv, književnosti, glazba, kazalište, slikarstvo, arhitektura [secure] => 0 [page_title] => Kultura [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Small [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => { "is_import_from_dnn": true, "incptvocmimagegalleryIGParameters": "default", "incptvocmimagegalleryocmIGposition": "OcmAfterDisplayContent", "incptvocmimagegalleryocmIGtheme": "CameraSlideshow", "incptvocmimagegalleryImages": [ "/Archive/images/2013/09/07/spektar/BORISMITIC2_thumb.jpg" ], "incptvocmimagegalleryImageTitles": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageDescriptions": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageFocus": [ "50:50" ], "incptvocmimagegalleryImageDimensions": [ { "size0": "800x600" } ] } [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 256 [name] => Kultura [alias] => kultura [description] => [parent] => 240 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 18 [params] => {"inheritFrom":"0","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"1","itemRelatedLimit":"2","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"1","itemRelatedImageSize":"Small","itemRelatedIntrotext":"0","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"1","itemRelatedImageGallery":"1","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 7870857 Threads: 2 Questions: 1645582482 Slow queries: 4891815 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 111640196 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 46 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front02 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /kultura ) [additional_categories] => Array ( ) [link] => /kultura/boris-mitic-hrvatska-je-za-srbiju-skandinavija-211492 [printLink] => /kultura/boris-mitic-hrvatska-je-za-srbiju-skandinavija-211492?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 224472 [name] => oliversertić [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => oliversertic [link] => /tag/oliversertic ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [Subtitle] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => HAVC funkcionira fantastično, količina natječaja i dodijeljeni iznosi su nevjerojatni, uvjeti za koprodukcije također, stipendiraju se usavršavanja, plaćaju promocije, pomažu festivali... U odnosu na Srbiju, to je skandinavski standard [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => Ugledni dokumentarist i član žirija Liburnia Film Festivala [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Boris Mitić: Hrvatska je za Srbiju - Skandinavija [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-16-10-11-35-25831 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2013/09/07/spektar/BORISMITIC2_thumb.jpg [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2013/09/07/spektar/BORISMITIC2_thumb.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}Ideje stižu Borisa Mitića, ne on njih. “Lepu Dijanu“, nesvakidašnji dokumentarac o Romima koji recikliraju “dijane“ (automobil), Mitić je snimio u svom kvartu u Beogradu kad je tek kupio svoju prvu kameru i htio vidjeti kako radi. Nije imao pojma da će to što snima biti film, kamoli da će postati redatelj. “Unmik Titanik“ je isto tako slučajno nastao, kad su mu se smučile proslave nove godine u Beogradu, pa je otišao sam s kamerom u Prištinu i snimio za jednu noć nešto što je, kaže, vrjednije i smislenije od njegove četiri godine svjetskog novinarstva.

- Srpski satirični aforizmi su po meni vrh subverzivnog komentara, lakonske književnosti, humora i filozofije, pa mi je trebalo četiri godine da ih prevedem na filmski jezik. Sad snimam dokumentarac o Ništa, jer mi to paše u intelektualnom i u egzistencijalnom smislu, a vrlo je primjereno i kao društveno-politička paradigma.

» Radili ste kao novinar. No, nakon nekog vremena, novinarstvo vam se, navodno, smučilo. Koja je kap prelila čašu?


- Puk’o film, počeo drugi... To je bila jedna od onih iracionalnih, prevratnih, ispravnih odluka u životu. Baviti se novinarstvom znači imati uvid u najrazličitije sfere društva, ali isto tako i biti sudionik, svjestan ili nesvjestan, čitavog namontiranog diskursa koji nam se tako perfidno servira. Ja sam, konkretno, otpisao sve što ima veze s novinarstvom u ožujku 2004., nakon sinkroniziranog napada kosovskih Albanaca na srpske enklave koji su mediji licemjerno okarakterizirali kao “međuetnički sukob“, a novinari izbjegavali opisivati “iz sigurnosnih razloga“. Na prevaru sam dovukao ekipu u jedno srpsko selo ispod Kosovske Mitrovice gdje je gorjelo svih 140 kuća u nizu, probio se kroz razularenu masu koja je rušila i krala sve što je stigla, dok su sve to nijemo promatrali vojnici francuskog KFOR-a iz baze iznad. Isfotkao sam iz auta cijeli taj apokaliptični prizor, obješene svinje, djecu koja sa smiješkom pale kuće, žene koje bacaju životinje u bunare, starce koji se svađaju oko plijena... Jedva smo poslije utekli potjeri. Bacio sam slike na stol čoporu svjetskih novinara koji su lagodno ćaskali u kafiću u sjevernoj Mitrovici, i rekao svima “Doviđenja, za mene više ne postojite“.

» Kako gledate na stanje u novinarstvu kad ste ga napustili, a kako na ono danas?


- Danas je situacija još gora, jer su informacije još dostupnije, pa je i nivo licemjerja sve intenzivniji i sve očigledniji. Ne vjerujem da itko danas može s ponosom reći da je novinar, svi se uvijek nešto pravdaju... Istraživački novinari su izuzetak, njima svaka čast, ali ni oni ne mogu daleko, to jest duboko. Ostaju valjda samo kolumnisti, to mi je još jedino prihvatljivo. I rubrika Kultura, naravno.

» Je li vam novinarstvo pomoglo kao priprema za karijeru dokumentarista?


- Da ne griješim dušu, jest. Ne samo da sam upoznao razne svjetove, kojima inače ne bih imao pristup, nego sam nesvjesno izvježbao i to pozicioniranje priče u globalnom kontekstu, s obzirom da sam radio za najveće svjetske medije, a posljednje četiri godine i za jednu novinsku agenciju s 10.000 klijenata širom planeta. Svakom od njih su ovdašnje priče morale biti dovoljno interesantne da ih i njihova publika shvati, što je slučaj i s dokumentarnim filmovima. To, međutim, nije nimalo lako, i zato se brojni talentirani autori ne uspijevaju probiti mimo granica svog neposrednog okruženja.

» Koliko je dokumentarac sušta suprotnost novinarstvu?


- Da ste me pitali prije deset godina, rekao bih da jest, sušta, pozitivna suprotnost, zbog naglašenog individualizma, filmske poetike, strpljenja, empatije, kreativnosti, pa čak i etike, ali danas nisam više tako uvjeren. Previše ljudi zloupotrebljava postojeće povjerenje publike i sugovornika i pravi manipulativne, senzacionalističke, toksične dokumentarce koji narušavaju kredibilitet i čistoću čitavog žanra.

» Zanimljivo je da ste dosta nagrada dobili, a zapravo ste “amater“...


- Ne postoje amateri, već samo pasivni ili aktivni poznavatelji filma. Svi mi akumuliramo filmsko znanje od malena, bilo kroz film, bilo kroz život. Kad snimimo prvi film, sve to izađe na vidjelo, a ako je film još duhovit, iskren, naivan i pozitivan, lako odskače od svih ostalih, istih. Kasnije je sve stvar promišljanja, preispitivanja i mukotrpnog rada. Ja možda nisam završio filmsku školu, ali sigurno imam veću kilometražu pred ekranom i nad stolicom od 99 posto svojih kolega. Nagrade su, pak, tu nebitne. To je cirkus sudbine koji nitko ne treba shvaćati ozbiljno.

» Prigovaraju li vam možda ljudi od zanata/struke zbog toga, odnosno gledaju vas sumnjičavo?


- Nema tu “struke“, profesija “dokumentarista“ kod nas gotovo ne postoji. Nekima je inspirativno čuti moju priču, neki su zajedljivi, ali, nažalost, ne postoji neka pozitivna konkurencija, niti dijalog. S druge strane, u dokumentarnom filmu su kriteriji kvalitete vrlo relativni, pa svatko ima podjednake šanse da se na neki način istakne. Jedino se ne tolerira tapkanje u mjestu, i možda je to ono što im smeta.

» Kako bilo, mnogi vas uspoređuju sa Žilnikom. Počašćeni?


- Nemam baš prevelike veze sa Žilnikom, pogotovo s ovim novijim stvarima koje radi, ali poštujem njegov minuli rad i sadašnju energiju.

» Koliko je filmska škola važna za učenje zanata?

- Niti je dovoljna, niti neophodna. Tek svaki drugi uspješni dokumentarist završio je filmsku školu. Po meni je bolje obrazovati se široko, humanistički, pa još steći i raznovrsno životno iskustvo prije snimanje prvog filma, nego soliti nekom pamet iz perspektive teorijskih knjiga i “kruga dvojke“ (centar Beograda, u pejorativnom smislu).

» Struka smatra da u svojim filmovima niste opterećeni “lijepim kadrovima“?

- Da odgovorim retorički: a što je to “lijepo“? Meni je “lijepo“ kad snimim neku istinu koju ne bih mogao dočarati drukčije nego filmskim jezikom, i kad ona služi svrsi. Naravno da se trudim da mi kadar pritom izgleda još i estetski atraktivno, ali generalno gledano, kvaliteta slike nije bitna koliko i njezin sadržaj ako netko pogodi u intelekt ili u srce.

» Postoji li u dokumentarcu uopće “lijepi kadar“ kao u igranom filmu?

- Kod rijetkih pravih majstora - da. Neki snimatelji imaju fantastičan osjećaj da stvarnost uslikaju isto kao i na igranom filmu. To isto znaju anticipirati i neki iskusni redatelji, a desi se i gomila sretnih slučajnosti. Ali, u većini slučajeva - ne. Lijep kadar u dokumentarnom filmu je često pokrivalica, sinomim za nedostatak kvalitetne priče.

» Više ne gledate igrane filmove, ni hollywoodske ni ostale? Zašto?

- Hollywoodskih sam se zasitio, prestao sam ih gledati 1994., a za nehollywoodske i za kazalište jednostavno nemam vremena. To nije bila “politička“ odluka. Trenutno mi mnogo više pašu knjige i dokumentarci.

» Što u vašem slučaju najviše utječe na rad u dokumentarnom filmu?

- Po meni je definicija uspjeha raditi ono što se voli i bilo kako živjeti od toga. Presudniji su mi intelektualna sloboda i karakterni integritet nego nekakav komfor ili materijalna sigurnost, što je sada s troje djece još veći luksuz. Znači, to - volja, motivacija, integritet, sloboda, djeca.

» Stječe se dojam da ulažete dosta napora, da ne kažemo ginete za režiju...

- U nezahvalnoj materijalnoj i geopolitičkoj poziciji u kojoj se nalazimo, jedino preostaje da snimamo filmove koji su toliko dugo ispromišljeni, istraživani i razrađivani da je prva stvar koju publika osjeti obavezno poštovanje prema uloženom trudu, što će ih kasnije učiniti spremnijim da prihvate i sofisticiranije oblike diskursa i narativa. A i volim to raditi, pa valjda zato.

» Koliko se morate zaljubiti u likove i temu da biste izdržali dugotrajno snimanje?

- Ja se i previše vezujem za svoje likove, i prije i poslije snimanja filma. To se na neki pozitivan način i osjeti u filmu. Možda je to i kronična reakcija na lešinarstvo novinarskog pristupa iz mog prošlog života koji samo dođe i uzme.

» Koliko ste, eto, proveli među Romima na snimanju “Lepe Dijane“?

- To je specifičan film u smislu da sam ga snimao kad god sam htio, jer su mi bili gotovo pred kućom. Prošlo je možda godinu dana prije nego što sam prvi put uzeo kameru u ruku, a i dandanas me zovu da ih vadim iz pritvora, rješavam papire, retuširam obiteljske fotografije, posuđujem auto, vozim usred noći kod derviša da skidaju vradžbine sa seksualnih problema... A i dalje sam ja njima više zahvalan nego oni meni.

» Bude li vam žao izbaciti sate snimljena materijala radi postizanja odgovarajuće minutaže filma?

- Nekad bilo. Što više čovjek stari, manje se vezuje za usputna stanja, a više fokusira na suštinu stvari.

» U filmovima ste redatelj, scenarist, producent, kamerman, montažer... “One-man army“?

- Ja bih vrlo, vrlo rado podijelio dio svog posla s drugima, kad bih našao nekog tko bi tu motivaciju i energiju mogao ispratiti. Nemam nikakav problem s tim, naprotiv, niti je to nekakva egomanijačka odluka. Jednostavno je bilo lakše tako raditi do sada. U novom filmu o Ništa surađujem s desecima snimatelja iz cijelog svijeta, i u tome stvarno uživam.


» Vaša kompanija zove se Dribbling Pictures. Koliko je “driblanja“ potrebno da se uopće snimi dokumentarac u Srbiji?

- Sad ste me natjerali da smislim: Bez inata nema ni zanata (smijeh). Al’, inače je tužno. Dokle više da stvaramo iz inata, a ne iz nekih normalnih uvjeta? Kod nas su fondovi desetkovani i apsolutno nedovoljni, televizije ništa ne otkupljuju, škole su anakrone, ne postoji stipendiranje specijalizacija u inozemstvu, postoji gomila logističkih problema... Ali, eto, filmovi se ipak snimaju, no to je zasluga zaluđenih pojedinaca, ne sistema.

» Mislite li da je situacija u Hrvatskoj bolja?

- Što god vi mislili, jest, i to neusporedivo, i to sistemski. HAVC funkcionira fantastično, količina natječaja i dodijeljeni iznosi su nevjerojatni, uvjeti za koprodukcije također, stipendiraju se usavršavanja, plaćaju promocije, pomažu festivali... U odnosu na Srbiju, to je skandinavski standard.

» Ima li u Srbiji festival dokumentarnog filma poput Liburnije i Zagrebdoxa u Hrvatskoj?

- Festivala nam barem ne manjka: intimistički 7 Veličanstvenih, 60-godišnji Kratki metar, aktivistička Slobodna zona, svestrani Dokufest Prizren i jedini koji ima nacionalni program za srednjemetražni i dugometražni film - Beldocs.

» Tretiraju li vas u svijetu bolje nego u matičnoj državi i ex-YU?

- U svijetu je dovoljno da se pojavi čovjek s eksluzivnom idejom i da je atraktivno predstavi, i ona može proći. To meni odgovara, i zato bez problema predajem širom svijeta svoju satiričnu realpolitiku dokumentarnog filma i uvjeravam najveće snimatelje da sudjeluju u dokumentarcu o Ništa.

» Kako gledate na stanje u dokumentarnom filmu kad ste počeli karijeru, a kako na ovo danas?

- Dokumentarni film razvija se iz godine u godinu, što je svojevrsna prilika za početnike koji odjednom mogu prestići pasivne veterane. S druge strane, primjetna je komercijalizacija žanra, senzacionalistički i kalkulantski pristup, gomila besplatnog ekshibicionizma, besposljedičnog ili simptomatičnog aktivizma, filmova koji se ponavljaju... Znači, svakako se mijenja i ne uvijek nabolje, ali i dalje ima dosta prostora za originalnu kreativnost.

» Cijenite li Michaela Moorea koji je dokumentarni film uveo na hitoidna vrata multipleksa?

- Da, slava mu. Jest blagi manipulant, ali manipulira u pravom smjeru.

» Je li dokumentarcu uopće mjesto u multipleksima, među blockbusterima?

- Ne. Multipleksi su u shopping mallovima, a dokumentarci trebaju djelovati preventivno.

» Morgan Spurlock (“Supersize Me“) režirao je, recimo, film o “brendiranoj“ boy-band senzaciji “One Direction: This Is Us“?

- Nisam gledao, ali je jasan taj princip. Nije njemu ni do muzike ni do sociologije ni do kulturologije, već samo do maksimalizacije profita. Prethodno je pokušao snimiti nešto slično s Justinom Bieberom. Ali, koliko god nezanimljivo nama zvučalo, film je već zaradio preko 20 milijuna dolara, što je više nego svi YU i ex-YU dokumentarci svih vremena zajedno...

» Biste li vi napravili nešto slično i za kakve pare?

- Ne. Ja bih se zadovoljio s dva milijuna za neku istinski moju ideju.

marko njegić

Konkretno Ništa

U par navrata natuknuli ste kako pripremate dokumentarac o Ničemu, svojevrsni nastavak na vaš doks “Doviđenja, kako ste“. Možete li nam reći nešto više o filmu koji se, dakle, ne bavi ustaljeno nečim ili nekome?
- Film se zapravo bavi nečim vrlo konkretnim, a to je Ništa. Snimaju ga zajedno najistaknutiji snimatelji iz cijelog svijeta, redom osvajači Oscara, Cannesa, Berlina, Venecije i sl., i razne moje kolege i studenti, dok ja sjedim kući i dirigiram. Ne može izaći na loše.

Dokumentarci među turistima

Kako ste zadovoljni masterclassom i žiriranjem na LFF-u?
- Predavanje je vrhunac auto-didaktike, intezivno gledanje filmova također, tako da - mašala. Malo je nadrealno gledati sve te ozbiljne dokumentarce među svim tim turistima, ali je zato i zanimljivo. Čovjek pomisli na trenutak da je šteta što više ljudi ne obraća paznju na ovako efektne skice i portrete našeg društva, a onda brzo shvati da i nije čudo što je tako.

Igra riječi

Negdje ste, u nekom tekstu, napravili zanimljivu igru riječi – “Nije zlato sve što Srbija“.
- Ne sjećam se, dobro si to iskopao. Valjda sam htio kazati da nije sve u Srbiji bajno, naravno, ali i da ima stvari u Srbiji koje ne sijaju kao zlato, a opet jesu sjajne, i da je tako svuda.


[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/kultura/boris-mitic-hrvatska-je-za-srbiju-skandinavija-211492 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=d2d8c3c51dcb15b2a245361e9c2a404ce3b0b717 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Boris+Miti%C4%87%3A+Hrvatska+je+za+Srbiju+-+Skandinavija&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fboris-mitic-hrvatska-je-za-srbiju-skandinavija-211492 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fboris-mitic-hrvatska-je-za-srbiju-skandinavija-211492 )
Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => HAVC funkcionira fantastično, količina natječaja i dodijeljeni iznosi su nevjerojatni, uvjeti za koprodukcije također, stipendiraju se usavršavanja, plaćaju promocije, pomažu festivali... U odnosu na Srbiju, to je skandinavski standard [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => Ugledni dokumentarist i član žirija Liburnia Film Festivala [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
KulturaUgledni dokumentarist i član žirija Liburnia Film Festivala

Boris Mitić: Hrvatska je za Srbiju - Skandinavija

Piše PSD.
8. rujna 2013. - 22:55
Ideje stižu Borisa Mitića, ne on njih. “Lepu Dijanu“, nesvakidašnji dokumentarac o Romima koji recikliraju “dijane“ (automobil), Mitić je snimio u svom kvartu u Beogradu kad je tek kupio svoju prvu kameru i htio vidjeti kako radi. Nije imao pojma da će to što snima biti film, kamoli da će postati redatelj. “Unmik Titanik“ je isto tako slučajno nastao, kad su mu se smučile proslave nove godine u Beogradu, pa je otišao sam s kamerom u Prištinu i snimio za jednu noć nešto što je, kaže, vrjednije i smislenije od njegove četiri godine svjetskog novinarstva.

- Srpski satirični aforizmi su po meni vrh subverzivnog komentara, lakonske književnosti, humora i filozofije, pa mi je trebalo četiri godine da ih prevedem na filmski jezik. Sad snimam dokumentarac o Ništa, j...
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
16. svibanj 2024 12:11