Dalmacija Split

četiri od pet zvjezdica

Testirali smo aplikaciju 'Split Parking', evo što dobro funkcionira, a što nas je razočaralo: 'Prije 20 godina svugdje je bilo besplatno...'

četiri od pet zvjezdica

Ima li Boga? Ima li nade za nas? Ima li Ante Rebić curu? Ima li pilota u avionu? Ima li parkinga u Splitu?
Od navedenih vječnih pitanja, uspjeli smo odgovoriti na zadnje obilaskom važnijih parkirališta po gradu.

Usput smo odlučili testirati i toliko hvaljenu mobilnu aplikaciju “Split Parking”, istoimene gradske tvrtke.

Otkako je koncem siječnja lansirana u trgovine aplikacijama, korisnici su je 110 puta ocijenili i sada ima četiri od pet zvjezdica. U početku je bilo negativnih recenzija, ali izgleda da su dječji “bugovi” preboljeni.

Instalirana je više od pet tisuća puta, što i nije neka brojka za pohvaliti se. Krenuli smo od najvećih parkinga po gradu.

U Zrinsko Frankopanskoj ulici kod Starog placa informativna tabla pokazivala je natpis “000”. Prišli smo i pitali ljubaznu djelatnicu kako teče dan, ima li gužve, kakva je inače situacija.

- Šta piše? – pita nas gestikulirajući na ploču.

- 000 – odgovorimo.

- Onda nema mista – poručila nam je obzirno.

Okej. Prije nego smo produžili na veliki parking u Svačićevoj, provjerili smo slaže li se s tim brojkama aplikacija. I je. Stoji “nula nula nula”. Sati je 20.45. Vrijeme kad bi trebalo biti malo ili ništa slobodnih mjesta.

Aplikacija nam pokazuje da ih na parkingu u Svačićevoj imaju 18, i to je isto u skladu s informacijama na naplatnoj kućici. Kad god su neki događaji po gradu, ovaj parking prvi se napuni, no iako izrazito frekventan, slabo je održavan.

Kraj ulazne rampe nagurani su kontejneri, a do njih derutni “pitar” za gradsko cvijeće, razlomljen u velike betonske krhotine i dekoriram otpadcima koje samo još korov iznutra drži u cjelini. Visoka suha trava grli betonske pregrade na sve strane. Nezahvalno je predviđati što bi bilo da netko tuda baci opušak.

I tek što smo to pomisli, srećemo obližnjeg stanara Franu. Govori da se takav požar nije jednom dogodio.

- Ne parkiran kraj kontejnera. Nikad. Radije ću ga ostavit deset minuta pjehe odavde nego stat di su oni jer vatra zna uvatit i aute. A inače, ovako, šta ću van reć. Osamnest godina iman pretplatu, ode živin – govori Frane i pokazuje nam na obližnju zgradu, pa nastavlja da je zadovoljan:

- Svih tih godina možda se deset puta dogodilo da nisan moga nać misto. Bilo liti, bilo zimi. Prije dvajest godina u Splitu si ti moga besplatno svuda parkirat, u međuvremenu je postavljena naplata po ulicama i betonske barijere. Veći mi je problem kad iden na Sućidar, oko Vukovarske. Ili na Kman. Zašto o tome ne pišete? – pita nas Frane.

Ima teoriju da se često centar spominje kao kritična točka s nedostatkom parkirališta jer su kvadrati skupi, pa ako investitori odluče gradit podzemne garaže, nema im smisla ulagati na periferiju.

- Stara je ideja bila da se ode na mom parkingu gradi takva garaža. Ali ja van kažen, na Sućidru se navečer ne moš ni okrenit auton – uporno će Frane.

Usput će nam, da parking zna biti pun od 10 do 14 sati i navečer od 18 do 20. Nije htio otkriti prezime, ali kaže da je branitelj. I kako nas je poslao, tako smo i otišli.

Zanimljivo, građani više vole parkirati po cesti nego na ograđenim, čuvanim mjestima. Ulična parkirališta su sva popunjena. Dalje prema Lovretu također. Aplikacija “Split Parking” potvrđuje da je Gundulićeva tradicionalno puna.

Ono što se nama najviše svidjelo je plaćanje SMS-om. Ne morate više tražiti gdje je stup s brojem na koji se šalje, ne morate žmiriti da bi vidjeli slova. Najprije u aplikaciju upišete vašu tablicu, odaberete željeno parkiralište i automatski vas preusmjeri na plaćanje.

Priznajemo, očekivali smo više grešaka u sustavu. No, zato nas je iznenadilo realno stanje zatečeno na Sućidru.

Pored nove garaže, mahom popunjene, automobili svejedno parkiraju u dva reda po cesti. Izgleda kao da se ništa nije promijenilo.

Susrećemo jednog od stanara, Matu Radicu.

- Ne moš se okrenit, ne moš vozit. Garaža je koliko-toliko pomogla da se radin danon navačer može nać misto na cesti. Ali samo bi ih na Sućidru tribalo još tri da se sve dovede lipo u normalu. Najprije na Vrhu Vukovarske di ja stojin. Deset godina gore živin i evo di dolazin parkirat. Da se mene pita, ja bi to najprija riješio, a onda bi izgradio jednu na Splitu 3 – otvoreno će Mate.

Veseli ga, kaže, da je “pauk susretljiv i prijateljski raspoložen” dok nam aplikacija i ne daje neke konkretne informacije. Eto, mi smo tu gdje jesmo, a “Split Parking” nam predlaže da vozimo četiri minute autom i parkiramo u Bokšićevoj ulici jer tamo imaju 86 slobodnih mjesta. Pokazuje nam da je taj parking najbliži i da je cijena pet kuna po satu. Ne bismo, hvala.

Ukratko, aplikacija nije od koristi ako živite izvan centra, ali ako želite parkirati na ovih par najpopularnijih parkinga, je.

Malo smo razočarani što ne pokazuje detaljno koje je od 120 mjesta na parkiralištu slobodno, već samo da ih ima. Vjerojatno smo imali nerealna očekivanja, ali opet, nismo razočarani.

Zbunjujuće je jedino da kad odaberete željeni parking i kliknete “go”, opciju koja izgleda kao da će vam dati upute kako do njega, “Split Parking” vas preusmjeri na - aplikaciju “Uber”.

Zašto bi uopće netko trebao “Uber”, ako traži parking?

Bilo kako bilo, cijene po čitavom gradu su od tri do šest kuna za ulične parkinge što je fantastično kad uzmete u obzir da šezdesetak kilometara odavde, u Makarskoj, koštaju 20 kuna po satu i to ne samo na rivi. Cijelu noć naplaćuju. “Split Parking” barem nakon neke ure obustavi naplatu. Nije idealno, ali ako je za utjehu, uvijek može puno gore.

Naslovnica Split