Dalmacija Split

Europske škare ‘škver’ će platiti u budućnosti

Za Brodosplit  ograničenje cGT-a u ovoj krizi neće imati štetne posljedice na proizvodnju i broj radnika. Međutim, ograničenje može biti kritično za buduće vrijeme porasta konjunkture i oporavaka tržišta, kaže Ivica Veža, član NO Brodosplita i pr

Pretpristupni ugovor s EU-om hrvatskim je škverovima znatno ograničio proizvodnju brodova. Prema dokumentu, četiri velika državna brodogradilišta, “Brodosplit”, “3. maj”, “Brodotrogir” i “Kraljevica”, u idućih će deset godina svoju proizvodnju morati smanjiti za 21 posto u odnosu na najbolje pretkrizne godine. Po njemu, moraju ograničiti ukupan godišnji kapacitet do maksimalnih 323,6 tisuća kompenziranih bruto tona (cGT ili faktor kompenzacije za uspoređivanje brodova različitih namjena, op.a.).

Godišnje pet ‘product oil tankera’

U ukupnoj godišnjoj proizvodnji najveću participaciju i ubuduće će imati najveći škver, “Brodosplit”, kojemu su bruxelleski birokrati proizvodnju stavili na 132.078 cGT-a.

Dokument ne definira vrstu brodova dopuštenih za izgradnju, no organičenje se ne smije premašiti. Ivica Veža, član Nadzornog odbora Brodosplita i predsjednik Brodograđevnog klastera Splitsko-dalmatinske županije, smatra kako ograničenje proizvodnje “može imati dugoročne štetne posljedice po konkurentnost splitskog škvera”.

- Na primjeru “Brodosplita”, ograničenje cGT-a trenutačno u ovoj krizi neće imati štetne posljedice na proizvodnju i broj radnika. Međutim, ograničenje može biti kritično za buduće vrijeme porasta konjunkture i oporavaka tržišta. Kako “Brodosplit” svoju budućnost vidi u niši specijaliziranih brodova, jasno je da se radi o skupim brodovima koji imaju viši cGT - kaže Veža.

Sukladno ograničenjima cGT-a iz Pretpristupnog ugovora, “Brodosplit” godišnje smije graditi, ilustracije radi, najviše do 5 ‘product oil tankera’, svaki po 23 tisuće tona cGT-a, poput onih građenih za švedsku “Stenu” i “Marinvest”.

Ili, primjer drugi: ako škverane krene izgradnja ‘heavy liftera’, direktive iz Bruxellesa dopustit će izgradnju najviše do šest godišnje, svaki po 18 tisuća cGT-a. Neki su stručnjaci, pak, mišljenja kako se Hrvatska Pretpristupnim sporazumom s EU-om odrekla gospodarskog dijela vanjske politike kojom je mogla svoja brodogradilišta, posebno “Brodosplit”, povezati s Rusijom, Indijom, pa čak i Kinom koja, primjerice, neće razvijati specijaliziranu brodogradnju za proizvodnju ‘heavy liftera’ kakve će graditi “Brodosplit”, ili čak jaružala po kojima prednjači “Uljanik”.

denis krnić

Ograničenja proizvodnje

Brodosplit’ do 132.078 cGT-a
3. Maj’ do 109.570 cGT-a
‘Brodotrogir’ do 54.955 cGT-a
‘Kraljevica’ do 26.997 cGT-a


Brodogradnja se preselila na Daleki istok

Dio Pretpristupnog ugovora s EU-om koji se odnosi na brodogradnju predstavlja se kao velik uspjeh. No, veći će uspjeh biti očuvati brodogradnju. Osim ograničenja cGT-a koja izravno negativno utječu na budućnost razvoja škvera, problem je i preseljenje kompletne europske borodogradnje i kapitala na Daleki istok. Brodogradnja u Europi nestaje - smatra splitski pomorski stručnjak, kapetan Ante Roje.


Naslovnica Split