Dalmacijapat-pozicija

Višani blokirali luku: dok je policija uspostavljala red, turisti su se zabavljali

25. svibnja 2016. - 20:29

Više od 400 stanovnika otoka Visa, Višana, Komižana, pojora, vatrogasaca i ribara s 30-ak brodica okupilo se u srijedu popodne na poziv viškog gradonačelnika Ive Radice na molu i ispred viškog pristaništa i blokiralo pristajanje katamarana na državnoj katamaranskoj liniji 9206 Vis-Split.

Prosvjed je organiziran zbog odluke Agencije za obalni linijski pomorski promet o izdavanju suglasnosti da državna katamaranska linija Vis-Hvar-Split i obrnuto, svakodnevno dotiče i Milnu na Braču.

Viške lokalne vlasti tu su odluke Agencije nazvale sramotnom i izvedenom u najgorim mogućim manirama, iza leđa četiri tisuće žitelja otoka Visa, najudaljenijeg naseljenog otoka u Hrvatskoj.

Do opoziva odluke, uz isprike putnicima, Višani će nastaviti blokadu uvale sv. Jurja u gradu Visu za katamaransku liniju Vis-Split, a o tome su obavijestili Ured predsjednice RH, resornog ministra, župana Zlatka Ževrnju, Lučku kapetaniju i policijsku postaju u Visu.

Oko sat vremena vladala je pat-pozicija u uvali sv. Jurja; katamaran sa 60 putnika koji su se odlučili na putovanje za Vis, unatoč upozorenju da će luka biti blokirana, plutao je nasred vale, između njega i obale vrtjele su se lokalne brodice, a onda je policijski gliser pokušao uvesti red i osigurati uplovljavanje katamarana, praćen glasnim negodovanjem okupljenih ljudi i bukom sirena s vatrogasnih vozila.

Među okupljenim mještanima otoka Visa na čelu s viškim gradonačelnikom Ivom Radicom i komiškom gradonačelnicom Tonkom Ivčević, bilo je i turista koje je cijela situacija zabavljala.

Radica je potvrdio da neće odustati od blokade i da će, ako bude potrebe, postaviti šator na molu, a Ivčević nam je kazala da je zovu njezinini sugrađani iz Komiže, nudeći se za dežurstvo.

- Za razliku od ljeta 2014. godine kada je također bila aktualna ideja da katamaran na liniji Vis-Split tiče i luku Milna na Braču, ovaj put otišlo se korak dalje. Jučer ujutro katamaran iz Visa prije uplovljavanja u Split uplovio je u Milnu čime smo dovedeni pred svršen čin - priča nam viški gradonačelnik Ivo Radica i nastavlja:

- I bivša država je ovom otoku bila maćeha i evo, i u Hrvatskoj, ponavlja se ista priča. Ovo me je vratilo u 1991. kad sam kao zapovjednik obrane Visa i zapovjednik satnije gledao kako nas jugovojska blokira. Tad smo imali tri blokade, najdulja je trajala 26 dana i tada mi nije padalo na pamet da ću danas, 2016. godine i sam, kao gradonačelnik grada Visa zajedno sa svojom kolegicomTonkom Ivčević i sa građanima otoka Visa morati praviti pomorsku blokadu kako bi se borili protiv ovoga sramotnog čina prema žiteljima otoka Visa.

- Prosvjedi u uvali sv. Jurja će trajati sve do opoziva ove odluke i ponovne uspostave plovidbenog reda za katamaransku liniju 9206 prema koncesiji po odluci iz 2013. do 2016. godine. Nemam ništa protiv žitelja otoka Brača, ništa protiv Milnarana i drago mi je da oni mogu uspostaviti nove linije, ali ne na uštrb građana otoka Visa. Mislim da se ovo još nije dogodilo u povijesti pomorskog prometa i povezivanja otoka da se na ovakav, ponovit ću, sramotan način, donese ovakva odluka.

Od ponedjeljka trošim svoje vrijeme na rješavanje ovog problema, umjesto da se bavim projektima koji bi Visu i našim građanima sutra mogli donijeti bolji život. Ne bih želio upotrijebiti velike riječi, ali u najmanju ruku ovo je sramota, ovakav odnos i način na koji se odluke donose. Još jednom, ispričavam se svim putnicima koji se planiraju ukrcati na katamaran za otok Vis svih ovih dana dok se ova odluka ne opozove - istaknuo je Radica.

- Sedam se godina i sam zalažem za bolju otočku povezanost, još 2014. godine sam pozvao sve načelnike i gradonačelnike Šolte, Brača, Hvara i Visa kako bismo zajedno radili na boljoj povezanosti. Ovakvim odlukama nam se baca kost kako bi se međusobno svađali i mislim da to nije dobro za naše stanovnike. Vis je pedeset godina bio u izolaciji, bili su nam zabranjeni strani turisti, a zahvaljujući upravo komiškim ribarima danas imamo Palagružu u sastavu RH, i kad smo konačno počeli malo disati, počele su neke igra iza leđa. Tek su nas u ponedjeljak obavijestili o izmjenama na liniji 9206, a o tome su počele rasprave još u ožujku, no o tome ću drugi put i o osobama koje su za odgovorne za tu sramotnu politiku - rekao nam je na kraju Radica.

- Ovo je jedan znak upozorenja, tražimo da sjednemo za stol i da svi skupa razgovaramo i revidiramo ove donesene odluke - kazala je Ivčević.

Oko 18 sati katamaran je isplovio iz viške vale put Splita.

Ivčević: Čemu tolika tajnovitost?

Tonka Ivčević u srijedu ujutro putovala je katamaranom u Split:

- Bez ikakve informacije u jednom trenutku našli smo se u Milni, čak ni svi članovi posade nisu znali da će katamaran akoštati u Milni. Ne znam otkud tolika tajnovitost i zašto se provode takve odluke bez prethodnog razgovora s predstavnicima lokalne samouprave, kojih se to itekako tiče. Ovo se ne radi na takav način. Kad želimo promjenu plovidbenog reda katamarana ili trajekta od samo sat vremena, moramo obavijestiti Agenciju minimalno tri dana ranije, dogovaramo se i potpisujemo suglasnost, ovo danas nam je servirano bez da nas je netko pitao ili obavijestio, ni Vis ni Komižu, a smatram da ovom odlukom žitelji otoka Visa ništa ne dobivaju.

Načelnica općine Milna: Stvarno ih ne razumijem

"Godinama se Milna bori za tu vezu. Prethodna Vlada nije imala sluha, ova jest i kad je konačno ostvarena, na Visu blokiraju luku. Stvarno ih ne razumijem jer bi im se vožnja produžila samo deset minuta", ogorčena je ponašanjem prosvjednika Anamaria Rošin, načelnica općine Milna.

Nije problem samo povezanost otoka s kopnom, nego i međuotočna, podsjeća načelnica, kao i na povijesno-kulturnu usmjerenost otoka jednih prema drugima. Zato je, kaže, duboko razočarana jer bi se svi otočni načelnici i gradonačelnici trebali zajedno boriti za tu povezanost.

Nadu da će se urazumiti, međutim, ne gubi.

"Nisam uvjerena da su prosvjednici Višani, već se iz nekih razloga umiješala lokalna politika", naglašava i u prilog tomu iznosi da su žene iz Milne ispekle i putnicima nudile hrostule, priredili su im odbor za doček i svi putnici su pozitivno reagirali. Nitko nije grintao što katamaran staje u Milni, da bi u Visu bili pozvani na prosvjed.

Prvi put su se povezali ne samo Brač i Hvar, nego su Hvar i Vis preko Milne povezani s Korčulom i Dubrovnikom, kazala je također načelnica Rošin. Višani mogu doći u Milnu i iz Milne produžiti na Hvar i u Dubrovnik, ali ne samo oni, nego i turisti.

"Ova veza donosi demografsku i gospodarsku korist svima, a nikome ne šteti", poručila je načelnica Milne.

J. Mt.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?