StoryEditorOCM
Dalmacijaotočani još u nevjerici

"Skuplje nam do Žirja katamaranom, nego do Londona avionom"

Piše PSD.
27. travnja 2013. - 21:02
Ne, ja nemam takvu informaciju – odgovorio je ministar pomorstva, prometa i veza Siniša Hajdaš Dončić novinarima u Saboru na pitanje jesu li točne najave da će putničke karte na brodskim i brzobrodskim linijama od 1. lipnja otočanima poskupjeti za 20 posto, a ostalim putnicima između 40 i 173 posto.

Iz Agencije za obalni linijski pomorski promet brane se kako će u slučaju poskupljenja karata na državnim brzobrodskim linijama, poskupljenje za otočane iznositi samo nekoliko kuna.

Cijene su usklađene za cijeli Jadran te je planirano povećanje cijena od 26,8 posto u izvansezonskom i 50,3 posto u sezonskom razdoblju pri čemu bi cijene povlaštenih karata za otočane bile prosječno veće za 11,6 posto.

U Agenciji uvjeravaju kako je predviđeno poskupljenje neophodno da bi se održalo normalno financiranje i funkcioniranje sustava brzobrodskih linija. Ministarstvo i Agencija ipak nisu smirili buru među otočanima.

- Znamo da su teška vremena i da je sve skupo, ali nama je bilo kakvo poskupljenje brodskih karata neprihvatljivo. Još malo pa ćemo potpuno izumrijeti. Pa u Božavi u školi imamo svega 5 đaka! Znamo da se mora štedjeti, ali ovdje više neće imati tko štedjeti - kaže načelnik Općine Sali Zoran Morović. - Tražimo da brodske karte pojeftine jer je to jedini način našeg opstanka. Tražimo pokazne karte na kojima bi zaradila i “Jadrolinija”, a otočani bi imali koristi. Meni se događalo da supruga i ja s četvero djece odemo iz Sali u Zadar i nazad i to nas je koštalo 216 kuna dnevno. Trebalo bi pokaz uvesti i za osnovnoškolce, za nezaposlene i pokaz za prijevoz tako da stvorimo konkurentne uvjete za ulaganje na otocima - ističe Morović.

Novo iseljavanje

Najava poskupljenja još je jedan u nizu nesmiljenih udaraca na otočane i prijatelje otoka - kaže Anton Dobra, dugogodišnji predsjednik Mjesnog odbora Žirje.

- Sada će nam se onemogućiti i putovanje do otoka. Jer, tko u ovoj krizi može priuštiti 60 kuna za brodsku kartu između Kaprija i Žirja?! Jedno šibensko društvo došlo je nedavno na Žirje na izlet i požalili su mi se kako su samo za karte platili 400 kuna. To znači da će sada plaćati 700-800! Pa tko će nam doći na otok kada je karta skuplja nego niskobudžetna avionska karta od Zadra do Engleske?! Kao da se sve radi da se ovi lijepi otoci potpuno opustoše i kasnije prodaju strancima - ogorčen je Dobra.

- Politika SDP-ove Vlade prema otocima je naprosto nedopustiva. Ovo je smrt za otočane, za naš turizam i cjelokupno hrvatsko gospodarstvo. I ne samo da poskupljuju karte nego je SDP-ova vlada opet ukinula brodsku liniju u ljetnim mjesecima, koja je održavana u 13.30 iz Hvara za Split. Tome jednostavno treba stati nakraj, SDP-ov Plan 21 treba odmah zaustaviti - rekao je Pjerino Bebić, gradonačelnik grada Hvara. I u Jelsi oštro prosvjeduju.

“Na ovakav način ćemo odbiti turiste koji su planirali doći na naše škoje, a i ostale cijene će otići u nebo, što će zasigurno dovesti do potpunog siromaštva i daljnjeg iseljavanja u svijet, baš kao i početkom prošlog stoljeća”, kaže Jakša Marić, obnašatelj dužnosti načelnika Općine Jelsa. Načelnik Općine Bol Tihomir Marinković upozorava kako se na ljetovanje značajan broj turista vraća: - Ne znam kako se njima može objasniti i opravdati povećanje plovidbene karte za 50 posto. To oni ne mogu razumjeti niti shvatiti.

Još veća izoliranost

- Trebali bi se naći svi zajedno za dogovor i ishodovanje drugog rješenja, a ne uvijek po džepu otočana. Ugasit će se i ovo malo života što je ostalo na otoku – kazao je Nikola Cecić-Karuzić, načelnik Općine Šolta.

Uznemireni su i Korčulani. Umirovljenik Ostoja Đurić tvrdi da time neće biti koristi ni prijevozniku ni korisnicima, već će se nastaviti otočna izoliranost. Vjeran Filippi, kandidat za korčulanskoga gradonačelnika, kaže da se država mora iskazati uz širu strategiju u poticanju života i poslovanja na otocima.

To država mora ili financirati ili sufinancirati. Brat i sestra Damir Sardelić i Frankica Drušković kažu da je ta informacija smanjila današnju remitendu u prodaji na njihovu kiosku. Marko Skokandić, direktor ACI marine u Korčuli, misli da je povećanje cijena “Jadrolinije” na neki način razumljivo, s obzirom na cijenu goriva. Međutim, to je još jedan udar na standard otočnog stanovništva, a neprihvatljivo je i za turiste. Time se otoci praktično svrstavaju u drugu kategoriju, jer će gostima biti jeftinije ljetovati na kopnu nego dodati trajektnu kartu.

Pišu: M. Kalajžić, M. Jurković, S. Barčot,
I. Radić, M. Crnčević, N. Perić, A.B.Krile

Tadić: Brodske karte mogu pojeftiniti!

Cijena karata za brodski linijski prijevoz može se smanjiti primjenom Direktive EU 2003/96/EC o trošarinama na gorivo. Već deset godina hrvatsko Ministarstvo financija uporno odbija provesti članak 14. (c) ove Direktive koji dopušta ukidanje trošarina za gorivo svima koji se bave brodskim prijevozom ili ribarenjem - svima osim jahti. Italija i Grčka tu direktivu provode, pa svi njihovi brodari - veliki i mali, i barkarijoli praktično plaćaju cijenu goriva istu kao ribari!

Hrvatska je od 1. srpnja 2013. svakako dužna početi provoditi ovu direktivu i osloboditi naše brodare poreza na gorivo. Čime bi mogle pojeftiniti karte! Više od polovice cijene goriva u Hrvatskoj čine porezi i porezi na poreze – kazao je dr. sc. Tonči Tadić, predsjednik Euro-Mediteranskog Foruma.

M. Crnčević

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
26. travanj 2024 22:46