stdClass Object ( [id] => 198226 [title] => Jasen Boko: Moja drama [alias] => jasen-boko-moja-drama [catid] => 297 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] => Moj odnos  sa splitskim HNK, posebno njegovom Dramom, prošao je kroz razne faze - od stipendista, preko zaposlenog dramaturga, pa do kazališnog kritičara, često vrlo strogog, u najutjecajnijem mediju u Dalmaciji. Je li mjesto ravnatelja Drame možda logičan slijed u takvom odnosu? Ne znam, ali znam da ću na novoj poziciji ostati i dramaturg i strogi kritičar, s jedinom razlikom što moje kritike neće biti javne.

Novo mjesto nudi mogućnost da primijenim i realiziram sve ono što sam od Drame ovog kazališta ranije tražio i znam da će to očekivati i tražiti vrlo specifična splitska kazališna publika koja dobro poznaje ono što sam prigovarao ranijim Upravama.

Dakle, imam na leđima dodatni teret, ali sam spreman nositi se s odgovornošću. Napustio sam poziciju “slobodnjaka”, odustao od ozbiljnih putovanja, barem na četiri godine, ne jer ću dobivati redovnu mjesečnu plaću, nego zato što mislim da ovo mjesto nudi izazov, mogućnost kreacije i, iznad svega, šansu da se Drama splitskog kazališta vrati na mjesto koje je odavno izgubila. Da bude scena čije se premijere s nestrpljenjem i uzbuđenjem očekuju i u Splitu i u kazališnoj javnosti daleko izvan njega.

Nova glumačka klasa

Previše uzora nemam. I ja spadam u one koji smatraju kako je Drama u Restovićevo vrijeme dosegnula visine koje nikad kasnije nisu ponovljene, ali mi nije cilj pokušati oponašati nešto slično. Tako nešto bi danas bilo nemoguće: promijenilo se i vrijeme i sustav i, iznad svega, financijsko stanje u kazalištima.

Splitska Drama posljednjih godina bila je, iskreno, nevidljiva izvan uskoga splitskog okvira. Niti je bila pozivana na gostovanja, niti je gdje putovala, a strani festivali (kao i dobar broj domaćih) ostali su tek želja. Nagrade se mogu izbrojiti na prste jedne ruke, a ni splitska publika, čiji sam bio dio posljednjih godina, nije pokazala veliko oduševljenje za ono što je gledala na sceni. Vratiti splitsku Dramu u žarište javnosti, učiniti da ona opet bude “prisutna”, jedan mi je od glavnih zadataka.

Budimo iskreni: kriza splitskog kazališta u posljednjih desetak godina prije svega je bila kriza Drame. Jer, objektivno, u Baletu se imalo što vidjeti, Opera je držala neki pristojan standard, ali se opet govorilo o potpunoj krizi splitskog HNK, jer uz svu ljubav splitske publike prema glazbeno-plesnom teatru, Tijardoviću i opereti, ipak je drama u ovom gradu uvijek bila glavno mjerilo vrijednosti kazališta.

Nekoliko je stvari potrebno da bi splitska Drama opet postala prisutna u nacionalnim okvirima. Prije svega potrebna je popuna glumačkog ansambla, koji je jedan od najmanjih u zemlji. Malen brojom taj ansambl ipak ima puno kvalitetnih glumaca, dakle, njegov najveći problem je nedovoljan broj glumaca. Iako je obim posla i broj izvedbi manje-više isti, Drama zagrebačkog HNK ima više od 40 glumaca u ansamblu, dok ih je u splitskom HNK samo 19.

Uspijem li taj broj kroz sljedeće četiri godine dovesti barem na 25 (i to je manje nego što je previđeno u sistematizaciji radnih mjesta) moja prva želja bit će realizirana. Vjerujem da će se u rad Drame vrlo brzo uključiti nekoliko novih glumaca, prije svih Marko Petrić i Nikša Arčanin, koji već igraju u više naših predstava i pokazali su iznimnu kvalitetu. U pregovorima sam s dvojicom poznatih glumaca “srednjaka” iz Zagreba, jer je ansambl kritičan upravo u tom segmentu.

Split u ovom trenutku ima niz kvalitetnih mladih glumaca koji izlaze sa splitske Akademije, a koji su već uključeni u dramske produkcije. Već je premijera “Peer Gynta” predstavila cijelu glumačku klasu s četvrte godine, osmero odličnih mladih glumaca, koji imaju zahtjevne glumačke zadatke i koji su, vjerujem, pokazali što mogu i kako bi mogla izgledati budućnost splitskog kazališta.

Sada mi predstoji ono najvažnije u dramskom kazalištu, ozbiljan rad na repertoaru, koji je glavna boljka hrvatskih kazališta. Osmišljavanje repertoara najvažniji je segment kazališnog rada, a da se na repertoaru u malo kojem kazalištu ozbiljno radi jasno je na prvi pogled.

Repertoar Drame splitskog HNK bit će promišljan kroz nekoliko bitnih segmenata, prije svega iz mogućnosti dramskog ansambla i potreba ciljane publike. Međutim, nije mi namjera repertoarom i dramskim naslovima ugađati nekim navodnim potrebama publike, mislim da kvalitetna ponuda može formirati “potražnju”.

Nije istina da se publiku u kazalište može vratiti samo populističkim sadržajima, komedijama i zabavnim sadržajima, predstavama koje ta publika navodno prepoznaje kao “svoje”. Kroz dramske naslove i one koji će ih realizirati imam namjeru kreirati dramski program koji snažno progovara o svojoj stvarnosti, a ne bježi od nje. Vjerujem da o tome što želim svjedoči već prvi moj naslov, čija će se premijera održati krajem svibnja, drama Dina Pešuta “Pritisci moje generacije”.

Nisam neki ljubitelj “starih dobrih vremena”, ali mislim da je, otvarajući prije 120 godina ovu zgradu tadašnji gradonačelnik Gajo Bulat izrekao bitnu istinu: “Mi nismo ovu zgradu podigli praznom namjerom da narodu poklanjamo pukih zabava, ne, nas je vodila i bodrila uzvišena namjera da podignemo kulturni Hram..

” Splitski HNK sigurno neće biti mjesto zabave u koje bi publika dolazila da se zabavi i nasmije, da se opusti i zaboravi na stvarnost. Mislim da kazalište, kao javna potreba, mora biti angažirano, korespondirati sa svojim okruženjem, problematizirati ga, ulaziti u kreativnu polemiku s društvenim “devijacijama” i glasno progovarati o društvenoj situaciji. Živimo u društvu u kojem su zabava, estrada i “laki sadržaji” postali gotovo jedina ponuda, a kad je o kazalištu riječ, medijima je važnije tko se na premijeri pojavio nego koja je uopće i kakva bila predstava.

Ja vjerujem da javno dramsko kazalište ima drugu, znatno važniju ulogu: želim da publika iz kazališta izlazi uzdrmana, zamišljena, dirnuta onim što je vidjela, da izlazi drukčija nego je u njega ušla. Znam da “katarza” danas više nije moguća, ali nemam namjeru raditi produkcije koje će nas zabaviti i koje ćemo odmah zaboraviti. Pritom mislim da “ozbiljno” ne znači i “dosadno” kazalište, vjerujte mi, nitko nije alergičniji na “dosadno” kazalište od mene, ali sam uvjeren da ne biti dosadan ne znači igrati samo zabavne komedije.

Da bi se ovako suvremeno promišljanje repertoara kroz kvalitetne naslove moglo i realizirati, potrebni su redatelji koji imaju snažan umjetnički stav i iskazuju ga na sceni. Mislim da osim toga, pogotovo u vremenima kad provokacija i “iskazivanje stava” postaje svrha sama sebi, ti redatelji moraju znati posvećeno raditi s glumcem, jer je splitskom ansamblu proteklih godina nedostajalo kvalitetnih i iskusnih redatelja. Za mene, među takve redatelje spadaju Paolo Magelli, Janusz Kica, Bobo Jelčić, Tomi Janežič, Anica Tomić, Nenni Delmestre, Mateja Koležnik, Samo Strelec, Aleksandar Ogarjov, ali nisu oni jedini koje planiramo angažirati u Drami splitskog HNK.

Izgradimo nove scene!

Ključni problem splitskog, ali i drugih HNK u zemlji, jest činjenica da samo jednu scenu dijele čak tri ansambla. Model naslijeđen još iz Austro-Ugarske danas je živ ostao još samo na Balkanu i bitno otežava umjetnički rad. Odvajanje scene/zgrade Opere i Baleta od Drame ključno je za uspješan rad svih ovih ansambala i povećan broj predstava. No, o tome se priča već desetljećima, ali ništa nije napravljeno da bi se taj problem i riješio.

To, naravno, nije problem kazališnih uprava, nego strategije države i gradova, ali sa strategijom, ne samo kulturnom, ova zemlja jako loše stoji. Sva kvalitetna kazališta u kojima sam bio od Njemačke i Skandinavije, preko Poljske i Rusije pa do Izraela, imaju odvojene scene za različite ansamble, što omogućava kreativni razvoj i kvalitetan repertoar.

Ono čemu se nadam, a to sigurno neće biti u mandatu ove Uprave, jest mogućnost da Split dobije prestižnu titulu Europske prijestolnice kulture u 2020. godini, što bi bio događaj koji bi bitno popravio infrastrukturu kulturnih ustanova i značio za grad ono što su nekad bile Mediteranske igre: izgradnju bitnih objekata, ovaj put za kulturu kao što je onda bilo za sport. Split ne može biti Europska kulturna prijestolnica bez još jedne ozbiljne kazališne scene i koncertne dvorane (da spomenem samo neke bitne zahvate), a nova bi scena omogućila konačno ozbiljan razvoj umjetničkih potencijala splitskog kazališta, ne samo Drame.

Do tih boljih vremena Drama će morati što više koristiti i druge scenske prostore, prije svega svoju Scenu 55, ali i druge pozornice koje nudi grad. Nadam se uspješnoj suradnji s Gradskim kazalištem lutaka koje ima odlično opremljenu scenu, ali razmišljam i o nekim drugim prostorima. Jednostavno, velika scena HNK je prezauzeta, a broj izvedbi kojih na njoj Drama može odigrati u godinu dana nije ni blizu dovoljan za ambiciozne planove, a ni za zadovoljavanje one osnovne potrebe glumca da bude na sceni i radi svoj posao.

Siguran sam da u Splitu, osim postojeće, postoji veliki broj potencijalne publike koja želi kazalište, pod uvjetom, naravno, da radimo kvalitetne i uzbudljive predstave.

Važnost gostovanja

Ono što držim vrlo važnim za postojanje kvalitetne Drame splitskog HNK jest njezino stavljanje u širi kontekst koje se može realizirati na dva načina. Jedan je dovođenje kvalitetnih predstava iz drugih sredina kako bi se i publika i mi koji stvaramo kazalište mogli usporediti s drugim dobrim produkcijama, da vidimo gdje je naše pravo mjesto. Izjavljivati po medijima kako radimo “svjetski teatar”, a da nitko ni od publike ni od glumaca ne može gledati predstave izvan svoje sredine kako bi se usporedio s tim “svjetskim teatrom” nema nikakvog smisla. Druga, meni još važnija mogućnost stavljanja u kontekst, jest gostovanje Drame splitskog HNK u zemlji i inozemstvu.

Prvi uvjet za ovo jest postojanje kvalitetne produkcije koju zatim treba pokazati i izvan Splita kako bi i publika u Zagrebu ili inozemstvu vidjela jesmo li dobri i koliko smo uopće dobri. Kazalište koje postoji samo u svojoj sredini, za uski broj gledatelja ne može biti dobro kazalište! Naravno, obje ove varijante, posebno u situaciji financijskog gubitka u koje je Kazalište dovedeno poslovanjem prethodnog v.d. intendanta djeluju kao nemoguća misija, jer su i gostovanje Drame izvan Splita i dovođenje kvalitetnih produkcija u Split skupa investicija. Ja volim nemoguće misije, vidjet ćemo hoću li ovu uspjeti realizirati.

Ali, budem li iz financijskih razloga morao birati između ove dvije opcije, moj je prioritet svakako prije “izvoz” predstava splitske Drame u Hrvatsku i izvan nje, nego “uvoz” produkcija na splitsku scenu. Tko se danas uopće može sjetiti kad je splitska Drama gostovala u inozemstvu s većim brojem izvedbi?

A kad sam već kod financija i zatečenog gubitka: zašto Grad, koji je podigao kredit od 30 milijuna kuna kako bi spasio loše poslovanje Hajduka, nije u stanju naći desetinu tog iznosa kako bi imao opet kvalitetno kazalište? Znam da je Hajduk tradicija stara 100 godina, ali je kazalište u ovom gradu isto tradicija, uostalom još starija: ove godine obilježavamo 120 godina od izgradnje kazališne zgrade. Pritom, dug je napravljen za vrijeme “vršenja dužnosti” bivšeg intendanta kojega je na to mjesto postavio upravo Grad. Očekujem da se odgovorni u Splitu sad pozabave posljedicama svoga ranijeg izbora.

Suvremeni domaći tekstovi

Što se repertoarnih naslova tiče tu jasno znam što želim. Kako je riječ o nacionalnoj kući u njoj mora biti “klasika” i protiv toga nemam ništa, štoviše, klasici su stekli tu titulu zato jer komuniciraju sa svakim vremenom. Bit će dakle klasika, Shakespearea, Čehova, Ibsena, Brechta... (ne i Aristotela!), ali pod uvjetom da su čitani na inovativni scenski način. Ono što me u repertoaru posebno zanima jest suvremeni domaći dramski tekst. U tom smislu neću sjediti i očekivati da se neka nova drama “pojavi”, namjera mi je naručivati tekstove od dramatičara koje danas držim značajnima: Mate Matišić, Ivor Martinić, Ivan Vidić...

U tom smo smislu već napravili prvi korak: naručen je tekst od Ivana Vidića, čiju ćemo praizvedbu, nadam se, gledati početkom sljedeće godine. Osim ovih već etabliranih pisaca pozorno pratim i što se događa u krugu onih najmlađih, koji praktično još studiraju, a već pišu zanimljive drame. Ne mislim da je uloga nacionalne kuće da igra samo klasike i provjerene pisce, želim otvoriti vrata i mladima, poput Dina Pešuta, vrlo zanimljivog dramatičara najmlađe generacije čiji će tekst zaključiti ovu sezonu.

Suvremena svjetska drama segment je repertoara koji je posljednjih godina u Splitu bio zapušten, o njemu se brinula isključivo Nenni Delmestre. Mislim da je vrlo bitno pratiti što se događa u svijetu, opet zbog mogućnosti da se u kontekst stavi domaće dramsko pismo pa će taj segment repertoara sigurno biti snažnije predstavljen.

Iskreno, čak važnije od pridjeva “hrvatsko” i “narodno” u imenu ovog kazališta meni jest ono što dolazi iza riječi HNK - Split. Prva dva pridjeva nosi više kazališta u Hrvatskoj, odrednica grada u kojem postoji je specifična i bitno ga određuje. Ovo kazalište, pa i njegova Drama, moraju izvirati iz Splita i njegova šireg konteksta - Mediterana.

No, taj mentalitet i stil života nije samo vedar, raspjevan i zabavan, u njemu postoji i mračna, ali i filozofska i fenomenološka strana koju bih isto volio prezentirati. Ne volim obećanja, volim biti konkretan: već sam razgovarao s Anicom Tomić, koja će sa svojom dramaturginjom Jelenom Kovačić, a u suradnji s eminentnim splitskim sociolozima i ljudima koji se bave Splitom i njegovom “posebnošću”, u mom mandatu na našoj sceni realizirati projekt koji sad radno zovem “Fenomen Split”.

I još jedna repertoarna linija koju bih volio razviti jest ona koju bih nazvao “splitski prozni krug”. Naime, Split već godinama ima najživlju proznu scenu u Hrvatskoj i šteta je to ne iskoristiti. Jedini je uvjet da ti prozaici neće sami raditi dramatizacije svojih romana, da se ne bi ponovio slučaj prošloljetne premijere “Adio, kauboju”, jednog briljantnog romana koji nažalost nije dobro prošao na sceni.

Dva festivala

Osim sezone splitski HNK organizator je i dva festivala, Splitskog ljeta i Marulićevih dana. Što se dramskog dijela Splitskog ljeta tiče, svakako ću pokušati vratiti broj premijera na dvije, a kako će ono izgledati, pokazat će već sljedeći Festival. Osim premijera i repriza, Ljeto će imati pažljivo probrana gostovanja i nastaviti s javnim tribinama na kojima relevantni ljudi govore o problemima ovoga grada. Bitna će odrednica biti ambijentalno, jer je cijeli ovaj grad bogom dana pozornica.

Marulićevi dani donijet će neke novine, prije svega međunarodni žiri i značajnije okupljanje domaćih pisaca, ali i suradnju sa sličnim festivalima u Europi. Već radimo na formiranju udruge kazališnih festivala koji se bave promocijom domaćeg teksta, za početak u regiji. Teden slovenske drame, Sterijino pozorje, Dani Bosansko-hercegovačke drame i Marulićevi dani imaju vrlo sličan koncept i mislim da se trebaju izravnije povezati pa i razmjenjivati najbolje produkcije u okviru festivala. Osim toga, zanimljivo je znati o čemu pišu naši susjedi i kakve predstave rade, a uvijek postoji i mogućnost neke koprodukcije ili zajedničkog projekta povezanog uz promociju domaće drame.

Planova i ideja je puno. Nisam maštar i zanesenjak, pokušat ću, kao dio tima intendanta Tončija Bilića i uz pomoć Vjerana Zuppe koji je umjetnički savjetnik ove Uprave, a koji je bitno pridonio činjenici da “Restovićeve” godine budu tako dobro upamćene, sve ono o čemu govorim i realizirati.

Treba mi podrška ansambla i splitske publike, mislim da ću i jedno i drugo dobiti. Volio bih da postoji i stroga kritika, ali je očito da je u vremenima potrošačkog društva, u kojem sve mora biti “predivno” i “prekrasno”, i naravno vrlo povoljno kako bi se prodalo, ona potpuno protjerana iz medija. Raduje me, međutim, da se u posljednja četiri mjeseca o splitskom HNK piše u pozitivnom kontekstu, da je žuta zgrada prestala biti izvorom besmislenih skandala i tračeva. Znam da ne radimo najbolje predstave na svijetu, ali ih radimo iskreno, umjetnički angažirano i u pozitivnom ozračju, a rezultati će sigurno vrlo brzo biti vidljivi.

Ne volim obećanja, maštarije i one našim političarima tako poznate fraze “mi moramo” i “mi trebamo”... Splitska Drama dat će sve od sebe, rezultate će ocijeniti, nadam se, ne samo splitska publika.

JASEN BOKO

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Jasen Boko - svjestan velikih očekivanja publike od njega kao strogog kazališnog kritičara u novoj ulozi - kaže da će na novoj poziciji ostati i dramaturg i strogi kritičar, s jedinom razlikom što njegove kritike više neće biti javne / Matko BILJAK [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => kako vratiti ponos i slavu u ansambl splitskoga teatra [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2013-04-08 11:33:22 [created_by] => 39 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2013-04-08 11:39:41 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2013-04-08 11:38:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 3198 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 297 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Specijalni prilog Slobodne Dalmacije s područja politike, društva i kulture. [menu-meta_keywords] => specijalni prilog, zanimljivosti, spektar, društvo, politika, kultura [secure] => 0 [page_title] => Spektar [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => { "is_import_from_dnn": true, "incptvocmimagegalleryIGParameters": "default", "incptvocmimagegalleryocmIGposition": "OcmAfterDisplayContent", "incptvocmimagegalleryocmIGtheme": "CameraSlideshow", "incptvocmimagegalleryImages": [ "/Archive/images/2013/04/08/PSD/bok00.jpg" ], "incptvocmimagegalleryImageTitles": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageDescriptions": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageFocus": [ "50:50" ], "incptvocmimagegalleryImageDimensions": [ { "size0": "680x430" } ] } [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 297 [name] => Spektar [alias] => spektar [description] => [parent] => 260 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 3 [params] => {"inheritFrom":"260","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"0","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"0","itemRelatedLimit":"5","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"0","itemRelatedImageSize":"0","itemRelatedIntrotext":"1","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"0","itemRelatedImageGallery":"0","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 4519869 Threads: 3 Questions: 147415719 Slow queries: 62699 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 4387700 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 55 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front04 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /sd-plus/spektar ) [additional_categories] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 376 [name] => Arhiva [alias] => arhiva [parent] => 240 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /arhiva ) [1] => stdClass Object ( [id] => 296 [name] => Stil [alias] => stil [parent] => 260 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /sd-plus/stil ) ) [link] => /sd-plus/spektar/jasen-boko-moja-drama-198226 [printLink] => /sd-plus/spektar/jasen-boko-moja-drama-198226?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 214097 [name] => jasenboko [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => jasenboko [link] => /tag/jasenboko ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [Subtitle] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Jasen Boko - svjestan velikih očekivanja publike od njega kao strogog kazališnog kritičara u novoj ulozi - kaže da će na novoj poziciji ostati i dramaturg i strogi kritičar, s jedinom razlikom što njegove kritike više neće biti javne / Matko BILJAK [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => kako vratiti ponos i slavu u ansambl splitskoga teatra [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Jasen Boko: Moja drama [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-16-09-59-11-39 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2013/04/08/PSD/bok00.jpg [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2013/04/08/PSD/bok00.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}Moj odnos  sa splitskim HNK, posebno njegovom Dramom, prošao je kroz razne faze - od stipendista, preko zaposlenog dramaturga, pa do kazališnog kritičara, često vrlo strogog, u najutjecajnijem mediju u Dalmaciji. Je li mjesto ravnatelja Drame možda logičan slijed u takvom odnosu? Ne znam, ali znam da ću na novoj poziciji ostati i dramaturg i strogi kritičar, s jedinom razlikom što moje kritike neće biti javne.

Novo mjesto nudi mogućnost da primijenim i realiziram sve ono što sam od Drame ovog kazališta ranije tražio i znam da će to očekivati i tražiti vrlo specifična splitska kazališna publika koja dobro poznaje ono što sam prigovarao ranijim Upravama.

Dakle, imam na leđima dodatni teret, ali sam spreman nositi se s odgovornošću. Napustio sam poziciju “slobodnjaka”, odustao od ozbiljnih putovanja, barem na četiri godine, ne jer ću dobivati redovnu mjesečnu plaću, nego zato što mislim da ovo mjesto nudi izazov, mogućnost kreacije i, iznad svega, šansu da se Drama splitskog kazališta vrati na mjesto koje je odavno izgubila. Da bude scena čije se premijere s nestrpljenjem i uzbuđenjem očekuju i u Splitu i u kazališnoj javnosti daleko izvan njega.

Nova glumačka klasa

Previše uzora nemam. I ja spadam u one koji smatraju kako je Drama u Restovićevo vrijeme dosegnula visine koje nikad kasnije nisu ponovljene, ali mi nije cilj pokušati oponašati nešto slično. Tako nešto bi danas bilo nemoguće: promijenilo se i vrijeme i sustav i, iznad svega, financijsko stanje u kazalištima.

Splitska Drama posljednjih godina bila je, iskreno, nevidljiva izvan uskoga splitskog okvira. Niti je bila pozivana na gostovanja, niti je gdje putovala, a strani festivali (kao i dobar broj domaćih) ostali su tek želja. Nagrade se mogu izbrojiti na prste jedne ruke, a ni splitska publika, čiji sam bio dio posljednjih godina, nije pokazala veliko oduševljenje za ono što je gledala na sceni. Vratiti splitsku Dramu u žarište javnosti, učiniti da ona opet bude “prisutna”, jedan mi je od glavnih zadataka.

Budimo iskreni: kriza splitskog kazališta u posljednjih desetak godina prije svega je bila kriza Drame. Jer, objektivno, u Baletu se imalo što vidjeti, Opera je držala neki pristojan standard, ali se opet govorilo o potpunoj krizi splitskog HNK, jer uz svu ljubav splitske publike prema glazbeno-plesnom teatru, Tijardoviću i opereti, ipak je drama u ovom gradu uvijek bila glavno mjerilo vrijednosti kazališta.

Nekoliko je stvari potrebno da bi splitska Drama opet postala prisutna u nacionalnim okvirima. Prije svega potrebna je popuna glumačkog ansambla, koji je jedan od najmanjih u zemlji. Malen brojom taj ansambl ipak ima puno kvalitetnih glumaca, dakle, njegov najveći problem je nedovoljan broj glumaca. Iako je obim posla i broj izvedbi manje-više isti, Drama zagrebačkog HNK ima više od 40 glumaca u ansamblu, dok ih je u splitskom HNK samo 19.

Uspijem li taj broj kroz sljedeće četiri godine dovesti barem na 25 (i to je manje nego što je previđeno u sistematizaciji radnih mjesta) moja prva želja bit će realizirana. Vjerujem da će se u rad Drame vrlo brzo uključiti nekoliko novih glumaca, prije svih Marko Petrić i Nikša Arčanin, koji već igraju u više naših predstava i pokazali su iznimnu kvalitetu. U pregovorima sam s dvojicom poznatih glumaca “srednjaka” iz Zagreba, jer je ansambl kritičan upravo u tom segmentu.

Split u ovom trenutku ima niz kvalitetnih mladih glumaca koji izlaze sa splitske Akademije, a koji su već uključeni u dramske produkcije. Već je premijera “Peer Gynta” predstavila cijelu glumačku klasu s četvrte godine, osmero odličnih mladih glumaca, koji imaju zahtjevne glumačke zadatke i koji su, vjerujem, pokazali što mogu i kako bi mogla izgledati budućnost splitskog kazališta.

Sada mi predstoji ono najvažnije u dramskom kazalištu, ozbiljan rad na repertoaru, koji je glavna boljka hrvatskih kazališta. Osmišljavanje repertoara najvažniji je segment kazališnog rada, a da se na repertoaru u malo kojem kazalištu ozbiljno radi jasno je na prvi pogled.

Repertoar Drame splitskog HNK bit će promišljan kroz nekoliko bitnih segmenata, prije svega iz mogućnosti dramskog ansambla i potreba ciljane publike. Međutim, nije mi namjera repertoarom i dramskim naslovima ugađati nekim navodnim potrebama publike, mislim da kvalitetna ponuda može formirati “potražnju”.

Nije istina da se publiku u kazalište može vratiti samo populističkim sadržajima, komedijama i zabavnim sadržajima, predstavama koje ta publika navodno prepoznaje kao “svoje”. Kroz dramske naslove i one koji će ih realizirati imam namjeru kreirati dramski program koji snažno progovara o svojoj stvarnosti, a ne bježi od nje. Vjerujem da o tome što želim svjedoči već prvi moj naslov, čija će se premijera održati krajem svibnja, drama Dina Pešuta “Pritisci moje generacije”.

Nisam neki ljubitelj “starih dobrih vremena”, ali mislim da je, otvarajući prije 120 godina ovu zgradu tadašnji gradonačelnik Gajo Bulat izrekao bitnu istinu: “Mi nismo ovu zgradu podigli praznom namjerom da narodu poklanjamo pukih zabava, ne, nas je vodila i bodrila uzvišena namjera da podignemo kulturni Hram..

” Splitski HNK sigurno neće biti mjesto zabave u koje bi publika dolazila da se zabavi i nasmije, da se opusti i zaboravi na stvarnost. Mislim da kazalište, kao javna potreba, mora biti angažirano, korespondirati sa svojim okruženjem, problematizirati ga, ulaziti u kreativnu polemiku s društvenim “devijacijama” i glasno progovarati o društvenoj situaciji. Živimo u društvu u kojem su zabava, estrada i “laki sadržaji” postali gotovo jedina ponuda, a kad je o kazalištu riječ, medijima je važnije tko se na premijeri pojavio nego koja je uopće i kakva bila predstava.

Ja vjerujem da javno dramsko kazalište ima drugu, znatno važniju ulogu: želim da publika iz kazališta izlazi uzdrmana, zamišljena, dirnuta onim što je vidjela, da izlazi drukčija nego je u njega ušla. Znam da “katarza” danas više nije moguća, ali nemam namjeru raditi produkcije koje će nas zabaviti i koje ćemo odmah zaboraviti. Pritom mislim da “ozbiljno” ne znači i “dosadno” kazalište, vjerujte mi, nitko nije alergičniji na “dosadno” kazalište od mene, ali sam uvjeren da ne biti dosadan ne znači igrati samo zabavne komedije.

Da bi se ovako suvremeno promišljanje repertoara kroz kvalitetne naslove moglo i realizirati, potrebni su redatelji koji imaju snažan umjetnički stav i iskazuju ga na sceni. Mislim da osim toga, pogotovo u vremenima kad provokacija i “iskazivanje stava” postaje svrha sama sebi, ti redatelji moraju znati posvećeno raditi s glumcem, jer je splitskom ansamblu proteklih godina nedostajalo kvalitetnih i iskusnih redatelja. Za mene, među takve redatelje spadaju Paolo Magelli, Janusz Kica, Bobo Jelčić, Tomi Janežič, Anica Tomić, Nenni Delmestre, Mateja Koležnik, Samo Strelec, Aleksandar Ogarjov, ali nisu oni jedini koje planiramo angažirati u Drami splitskog HNK.

Izgradimo nove scene!

Ključni problem splitskog, ali i drugih HNK u zemlji, jest činjenica da samo jednu scenu dijele čak tri ansambla. Model naslijeđen još iz Austro-Ugarske danas je živ ostao još samo na Balkanu i bitno otežava umjetnički rad. Odvajanje scene/zgrade Opere i Baleta od Drame ključno je za uspješan rad svih ovih ansambala i povećan broj predstava. No, o tome se priča već desetljećima, ali ništa nije napravljeno da bi se taj problem i riješio.

To, naravno, nije problem kazališnih uprava, nego strategije države i gradova, ali sa strategijom, ne samo kulturnom, ova zemlja jako loše stoji. Sva kvalitetna kazališta u kojima sam bio od Njemačke i Skandinavije, preko Poljske i Rusije pa do Izraela, imaju odvojene scene za različite ansamble, što omogućava kreativni razvoj i kvalitetan repertoar.

Ono čemu se nadam, a to sigurno neće biti u mandatu ove Uprave, jest mogućnost da Split dobije prestižnu titulu Europske prijestolnice kulture u 2020. godini, što bi bio događaj koji bi bitno popravio infrastrukturu kulturnih ustanova i značio za grad ono što su nekad bile Mediteranske igre: izgradnju bitnih objekata, ovaj put za kulturu kao što je onda bilo za sport. Split ne može biti Europska kulturna prijestolnica bez još jedne ozbiljne kazališne scene i koncertne dvorane (da spomenem samo neke bitne zahvate), a nova bi scena omogućila konačno ozbiljan razvoj umjetničkih potencijala splitskog kazališta, ne samo Drame.

Do tih boljih vremena Drama će morati što više koristiti i druge scenske prostore, prije svega svoju Scenu 55, ali i druge pozornice koje nudi grad. Nadam se uspješnoj suradnji s Gradskim kazalištem lutaka koje ima odlično opremljenu scenu, ali razmišljam i o nekim drugim prostorima. Jednostavno, velika scena HNK je prezauzeta, a broj izvedbi kojih na njoj Drama može odigrati u godinu dana nije ni blizu dovoljan za ambiciozne planove, a ni za zadovoljavanje one osnovne potrebe glumca da bude na sceni i radi svoj posao.

Siguran sam da u Splitu, osim postojeće, postoji veliki broj potencijalne publike koja želi kazalište, pod uvjetom, naravno, da radimo kvalitetne i uzbudljive predstave.

Važnost gostovanja

Ono što držim vrlo važnim za postojanje kvalitetne Drame splitskog HNK jest njezino stavljanje u širi kontekst koje se može realizirati na dva načina. Jedan je dovođenje kvalitetnih predstava iz drugih sredina kako bi se i publika i mi koji stvaramo kazalište mogli usporediti s drugim dobrim produkcijama, da vidimo gdje je naše pravo mjesto. Izjavljivati po medijima kako radimo “svjetski teatar”, a da nitko ni od publike ni od glumaca ne može gledati predstave izvan svoje sredine kako bi se usporedio s tim “svjetskim teatrom” nema nikakvog smisla. Druga, meni još važnija mogućnost stavljanja u kontekst, jest gostovanje Drame splitskog HNK u zemlji i inozemstvu.

Prvi uvjet za ovo jest postojanje kvalitetne produkcije koju zatim treba pokazati i izvan Splita kako bi i publika u Zagrebu ili inozemstvu vidjela jesmo li dobri i koliko smo uopće dobri. Kazalište koje postoji samo u svojoj sredini, za uski broj gledatelja ne može biti dobro kazalište! Naravno, obje ove varijante, posebno u situaciji financijskog gubitka u koje je Kazalište dovedeno poslovanjem prethodnog v.d. intendanta djeluju kao nemoguća misija, jer su i gostovanje Drame izvan Splita i dovođenje kvalitetnih produkcija u Split skupa investicija. Ja volim nemoguće misije, vidjet ćemo hoću li ovu uspjeti realizirati.

Ali, budem li iz financijskih razloga morao birati između ove dvije opcije, moj je prioritet svakako prije “izvoz” predstava splitske Drame u Hrvatsku i izvan nje, nego “uvoz” produkcija na splitsku scenu. Tko se danas uopće može sjetiti kad je splitska Drama gostovala u inozemstvu s većim brojem izvedbi?

A kad sam već kod financija i zatečenog gubitka: zašto Grad, koji je podigao kredit od 30 milijuna kuna kako bi spasio loše poslovanje Hajduka, nije u stanju naći desetinu tog iznosa kako bi imao opet kvalitetno kazalište? Znam da je Hajduk tradicija stara 100 godina, ali je kazalište u ovom gradu isto tradicija, uostalom još starija: ove godine obilježavamo 120 godina od izgradnje kazališne zgrade. Pritom, dug je napravljen za vrijeme “vršenja dužnosti” bivšeg intendanta kojega je na to mjesto postavio upravo Grad. Očekujem da se odgovorni u Splitu sad pozabave posljedicama svoga ranijeg izbora.

Suvremeni domaći tekstovi

Što se repertoarnih naslova tiče tu jasno znam što želim. Kako je riječ o nacionalnoj kući u njoj mora biti “klasika” i protiv toga nemam ništa, štoviše, klasici su stekli tu titulu zato jer komuniciraju sa svakim vremenom. Bit će dakle klasika, Shakespearea, Čehova, Ibsena, Brechta... (ne i Aristotela!), ali pod uvjetom da su čitani na inovativni scenski način. Ono što me u repertoaru posebno zanima jest suvremeni domaći dramski tekst. U tom smislu neću sjediti i očekivati da se neka nova drama “pojavi”, namjera mi je naručivati tekstove od dramatičara koje danas držim značajnima: Mate Matišić, Ivor Martinić, Ivan Vidić...

U tom smo smislu već napravili prvi korak: naručen je tekst od Ivana Vidića, čiju ćemo praizvedbu, nadam se, gledati početkom sljedeće godine. Osim ovih već etabliranih pisaca pozorno pratim i što se događa u krugu onih najmlađih, koji praktično još studiraju, a već pišu zanimljive drame. Ne mislim da je uloga nacionalne kuće da igra samo klasike i provjerene pisce, želim otvoriti vrata i mladima, poput Dina Pešuta, vrlo zanimljivog dramatičara najmlađe generacije čiji će tekst zaključiti ovu sezonu.

Suvremena svjetska drama segment je repertoara koji je posljednjih godina u Splitu bio zapušten, o njemu se brinula isključivo Nenni Delmestre. Mislim da je vrlo bitno pratiti što se događa u svijetu, opet zbog mogućnosti da se u kontekst stavi domaće dramsko pismo pa će taj segment repertoara sigurno biti snažnije predstavljen.

Iskreno, čak važnije od pridjeva “hrvatsko” i “narodno” u imenu ovog kazališta meni jest ono što dolazi iza riječi HNK - Split. Prva dva pridjeva nosi više kazališta u Hrvatskoj, odrednica grada u kojem postoji je specifična i bitno ga određuje. Ovo kazalište, pa i njegova Drama, moraju izvirati iz Splita i njegova šireg konteksta - Mediterana.

No, taj mentalitet i stil života nije samo vedar, raspjevan i zabavan, u njemu postoji i mračna, ali i filozofska i fenomenološka strana koju bih isto volio prezentirati. Ne volim obećanja, volim biti konkretan: već sam razgovarao s Anicom Tomić, koja će sa svojom dramaturginjom Jelenom Kovačić, a u suradnji s eminentnim splitskim sociolozima i ljudima koji se bave Splitom i njegovom “posebnošću”, u mom mandatu na našoj sceni realizirati projekt koji sad radno zovem “Fenomen Split”.

I još jedna repertoarna linija koju bih volio razviti jest ona koju bih nazvao “splitski prozni krug”. Naime, Split već godinama ima najživlju proznu scenu u Hrvatskoj i šteta je to ne iskoristiti. Jedini je uvjet da ti prozaici neće sami raditi dramatizacije svojih romana, da se ne bi ponovio slučaj prošloljetne premijere “Adio, kauboju”, jednog briljantnog romana koji nažalost nije dobro prošao na sceni.

Dva festivala

Osim sezone splitski HNK organizator je i dva festivala, Splitskog ljeta i Marulićevih dana. Što se dramskog dijela Splitskog ljeta tiče, svakako ću pokušati vratiti broj premijera na dvije, a kako će ono izgledati, pokazat će već sljedeći Festival. Osim premijera i repriza, Ljeto će imati pažljivo probrana gostovanja i nastaviti s javnim tribinama na kojima relevantni ljudi govore o problemima ovoga grada. Bitna će odrednica biti ambijentalno, jer je cijeli ovaj grad bogom dana pozornica.

Marulićevi dani donijet će neke novine, prije svega međunarodni žiri i značajnije okupljanje domaćih pisaca, ali i suradnju sa sličnim festivalima u Europi. Već radimo na formiranju udruge kazališnih festivala koji se bave promocijom domaćeg teksta, za početak u regiji. Teden slovenske drame, Sterijino pozorje, Dani Bosansko-hercegovačke drame i Marulićevi dani imaju vrlo sličan koncept i mislim da se trebaju izravnije povezati pa i razmjenjivati najbolje produkcije u okviru festivala. Osim toga, zanimljivo je znati o čemu pišu naši susjedi i kakve predstave rade, a uvijek postoji i mogućnost neke koprodukcije ili zajedničkog projekta povezanog uz promociju domaće drame.

Planova i ideja je puno. Nisam maštar i zanesenjak, pokušat ću, kao dio tima intendanta Tončija Bilića i uz pomoć Vjerana Zuppe koji je umjetnički savjetnik ove Uprave, a koji je bitno pridonio činjenici da “Restovićeve” godine budu tako dobro upamćene, sve ono o čemu govorim i realizirati.

Treba mi podrška ansambla i splitske publike, mislim da ću i jedno i drugo dobiti. Volio bih da postoji i stroga kritika, ali je očito da je u vremenima potrošačkog društva, u kojem sve mora biti “predivno” i “prekrasno”, i naravno vrlo povoljno kako bi se prodalo, ona potpuno protjerana iz medija. Raduje me, međutim, da se u posljednja četiri mjeseca o splitskom HNK piše u pozitivnom kontekstu, da je žuta zgrada prestala biti izvorom besmislenih skandala i tračeva. Znam da ne radimo najbolje predstave na svijetu, ali ih radimo iskreno, umjetnički angažirano i u pozitivnom ozračju, a rezultati će sigurno vrlo brzo biti vidljivi.

Ne volim obećanja, maštarije i one našim političarima tako poznate fraze “mi moramo” i “mi trebamo”... Splitska Drama dat će sve od sebe, rezultate će ocijeniti, nadam se, ne samo splitska publika.

JASEN BOKO

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/sd-plus/spektar/jasen-boko-moja-drama-198226 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=163dc81fba63b778c47a83dbc52770b5c8f4fee1 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Jasen+Boko%3A+Moja+drama&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fsd-plus%2Fspektar%2Fjasen-boko-moja-drama-198226 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fsd-plus%2Fspektar%2Fjasen-boko-moja-drama-198226 )
Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Jasen Boko - svjestan velikih očekivanja publike od njega kao strogog kazališnog kritičara u novoj ulozi - kaže da će na novoj poziciji ostati i dramaturg i strogi kritičar, s jedinom razlikom što njegove kritike više neće biti javne / Matko BILJAK [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => kako vratiti ponos i slavu u ansambl splitskoga teatra [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
Spektarkako vratiti ponos i slavu u ansambl splitskoga teatra

Jasen Boko: Moja drama

Piše PSD.
8. travnja 2013. - 13:38
Moj odnos  sa splitskim HNK, posebno njegovom Dramom, prošao je kroz razne faze - od stipendista, preko zaposlenog dramaturga, pa do kazališnog kritičara, često vrlo strogog, u najutjecajnijem mediju u Dalmaciji. Je li mjesto ravnatelja Drame možda logičan slijed u takvom odnosu? Ne znam, ali znam da ću na novoj poziciji ostati i dramaturg i strogi kritičar, s jedinom razlikom što moje kritike neće biti javne.

Novo mjesto nudi mogućnost da primijenim i realiziram sve ono što sam od Drame ovog kazališta ranije tražio i znam da će to očekivati i tražiti vrlo specifična splitska kazališna publika koja dobro poznaje ono što sam prigovarao ranijim Upravama.

Dakle, imam na leđima dodatni teret, ali sam spreman nositi se s odgovornošću. Napustio sam poziciju “slobodnjaka”, o...
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
16. svibanj 2024 11:59