stdClass Object ( [id] => 171372 [title] => 'Vozite naspavani, kobne nesreće najčešće su uoči zore' [alias] => vozite-naspavani-kobne-nesrece-najcesce-su-uoci-zore [catid] => 142 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] => Za stravičnu prometnu nesreću između tunela “Krpani” i “Sveti Rok”, u kojoj je život izgubilo osam čeških turista iz Brna, a 44 ih je ozlijeđeno, čini se da je kriv vozač koji je premoren upravljao autobusom i najvjerojatnije zaspao. Istraga će pokazati jesu li još neke okolnosti pridonijele tragediji, no u svakom slučaju ova je nesreća aktualizirala potrebu dodatnih kontrola vozača na europskim cestama, o kojoj godinama govori prof. dr. sc. Zoran Đogaš, voditelj Centra za medicinu spavanja Medicinskog fakulteta u Splitu i KBC-a Split, jedinstvenog u Europi.

Štoviše, ovaj splitski neuroznanstvenik, kao supredsjednik Izvršnog odbora Zbora europskih nacionalnih društava za medicinu spavanja (Assembly of National Sleep Societies), kojega čini 28 europskih država, i član Upravnog odbora krovnog europskog društva za istraživanje spavanja i medicinu spavanja European Sleep Research Society (ESRS), jedan je od prva dva autora među nizom europskih stručnjaka koji su upravo izradili i publicirali standardne postupke koji se izvode u akreditiranim centrima za medicinu spavanja za odrasle u Europi.

Posljednje studije su pokazale da je gotovo pola slučajno odabranih profesionalnih vozača kamiona u Europi toliko pospano da predstavljaju opasnost u prometu. Je li to točno i kako ih detektirati?

– Profesionalni vozači, posebno oni koji prevoze opasne terete, ali i vozači autobusa koji prevoze pedesetak putnika, ako su premoreni, pospani ili boluju od nekog od poremećaja spavanja – što ne mora biti narkolepsija kod koje iznenada zaspete bez ikakve mogućnosti otpora, nego i poremećaji disanja tijekom spavanja koji su jako brojni i u običnoj populaciji, a posebice u profesionalnih vozača – mogu izazvati velike tragedije poput ove koja se dogodila.

Za ilustraciju, ako kihnete tijekom vožnje, na sekundu do dvije zatvarate oči i pri većoj brzini koju stotinu metara vozite naslijepo, a sad zamislite što se događa kad netko kunja ili zaspe za volanom na otvorenoj cesti. Stoga se radi podizanja sigurnosti prometa na europskim cestama upravo pišu novi zakoni, u nekim su zemljama već napisani, koji će odrediti način na koji će se dijagnosticirati ljudi s rizikom, a pretpostavlja se da ih je najmanje 30 posto. Moramo naći način da se objektivno utvrdi pospanost jer tahografi bilježe samo vrijeme trajanja vožnje, što nije dovoljan pokazatelj. Treba utvrditi kriterije po kojima će se ljude slati na testiranje – polisomnografiju, naravno u cilju da se profesionalni vozači liječe, a ne da izgube posao.

Što savjetujete vozačima koji voze na dugim turama? Kako se boriti sa snom i može li se san prevariti ili odgoditi i ima li to smisla? Utječe li i vrućina na pospanost?

– Jest, i vrućina i konzumacija alkohola, ali najviše nedovoljno spavanje, jako utječu na pospanost. Na žalost, u medijima je sve više vozača koji se žale na nedovoljan odmor, na nehumani smjenski rad i slično. To je ozbiljan problem i s njim se oštro treba boriti. Sigurnost na cestama previše je ozbiljna stvar da bi se tako nešto uopće dopustilo. Međutim, i pored toga, kad smo sasvim uredno odradili svoje smjene, držali se pravila i normativa, rizik postoji ako vozač pati od nekog nedijagnosticiranog poremećaja spavanja i ne liječi se.

Neka istraživanja govore da se najveći broj prometnih nesreća događa noću, između dva i četiri sata.

– Čovjek je cikličko biće koji svaki dan ima tzv. cirkadijani ritam u kojemu se izmjenjuju razdoblja budnosti i spavanja. U mozgu postoji biološki sat koji to determinira, ali on se prilagođava okolnostima i vanjskim uvjetima i mi nužno ne spavamo u skladu s njim. Poznato je da naša budnost opada u popodnevnim satima, između 14 i 17, ali isto tako pri noćnim smjenama najteže je odraditi radno vrijeme u satima pred zoru. Tu su naše fiziološke funkcije koje održavaju budnost ili su u vezi s njom na najnižoj razini. Zato se veliki broj nesreća u kojima je presudan ljudski čimbenik i dogodi baš tada.
Prof. dr. sc. Zoran Đogaš / Nikola VILIĆ / CROPIX
Brojne su zemlje uvele i obvezno testiranje profesionalnih vozača na poremećaje spavanja, što dramatično povećava rizik da se zaspe za upravljačem. Kako je kod nas i hoće li se nešto promijeniti ulaskom u EU?

– Osobno mislim da ne treba čekati ulazak u EU za takve promjene. Nadam se da ćemo uskoro, u suradnji s Ministarstvom unutarnjih poslova RH, napraviti projekt koji bi išao u tom smjeru. Svi bi od toga mogli imati koristi, i policija, i osiguravajuće kuće, i država, ali najviše bolesnici i svi sudionici u prometu. Na žalost, i to je jedno od područja koje je potpuno zanemareno kod nas.

Dok su se vodile žive rasprave o ukidanju ograničenja 0,0 i vraćanje na 0,5 promila alkohola u krvi, znanstvena istraživanja, a zatim i velike svjetske agencije, donose novosti o značajnom udjelu poremećaja spavanja u uzrocima prometnih nezgoda. Nedavno je objavljeno da se otprilike svake dvije sekunde u SAD-u dogodi prometna nezgoda jer je netko zaspao za volanom, a svakih 28 sekundi nezgoda sa značajnim posljedicama.

Pet je stadija normalnog noćnog sna, što se događa kod ljudi koji voze noću?

– Normalni san je sastavljen prema Rechtschaffenu i Kalesu od stadija koji se tijekom noći ciklički ponavljaju. Danas je American Academy of Sleep Medicine uvela četiri stadija, spajajući ranije stadije 3 i 4 u zajednički stadij 3. Prvi i drugi su plitko spavanje, treći duboko, a posebni stadij je tzv. aktivno paradoksno spavanje, odnosno stadij brzih očnih pokreta poznat kao REM (engl. rapid eye movement) u kojemu imamo brzu moždanu aktivnost kao u budnom stanju i paralizu muskulature, pa se ne mičemo.

S REM stadijem završava jedan ciklus spavanja. Za dobar san potrebni su svi stadiji i njihova pravilna izmjena. Odrasli ljudi imaju prosječno četiri do pet ciklusa spavanja, a ljudi koji rade ili voze noću imaju, naravno, narušen taj ritam. Kad se tijekom dana nadoknađuje san, on nema tako urednu strukturu.

Koliko sna je dovoljno profesionalnom vozaču da se opet može koncentrirati na vožnju? Jesu li općenito noćne vožnje opasnije?

– To je individualno, ali između 6,5 i 8 sati, iako je nekim ljudima dosta samo pet sati sna, drugima treba i deset da bi normalno funkcionirali. Puno toga ovisi i o drugim okolnostima, o vanjskim uvjetima, količini podražaja koji nas mogu održavati budnima i sl., ali možda je najvažnije naglasiti, čim se osjećate umornima, pospanima i bojite se da biste mogli zaspati za volanom, stanite, odmorite se i pokušajte barem nakratko odspavati, jer je i taj način dokazan kao učinkovit u velikog broja ljudi. O analizama opasnosti i uzroka prometnih nezgoda, prepustio bih to našim prometnim stručnjacima.

JAVORKA LUETIĆ

Prosječan čovjek prespava trećinu svoga života

Prosječan čovjek trećinu života prespava. Netko spava manje, netko više, ali bitno je da se probudimo svježi i odmorni da bismo dobro funkcionirali. Stručnjaci tvrde da čak 30 posto ljudi nije te sreće jer ima neki od poremećaja spavanja: 11 posto ih pati od nesanice, 3 do 5 posto tijekom noći ima prestanak disanja (sleep apnea), što se u srednjoj dobi povećava na 15 do 20 posto, dok od narkolepsije (nemogućnost kontrole sna) boluje samo u Splitu nekoliko stotina ljudi, od kojih se svega nekoliko desetaka liječi, pa se može samo pretpostaviti koliko je to velik problem u Europi.


[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Nesreća češkog autobusa s tragičnim posljedicama dogodila se na Dalmatini u kasnim noćnim satima / Robert FAJT / CROPIX [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => SPLITSKI NEUROZNANSTVENIK SAVJETUJE [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2012-06-27 09:00:36 [created_by] => 39 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2012-06-27 18:37:12 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2012-06-27 21:11:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 5112 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 142 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovije vijesti iz Hrvatske. [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, hrvatska [secure] => 0 [page_title] => Hrvatska [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 0 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 1 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => { "is_import_from_dnn": true, "incptvocmimagegalleryIGParameters": "default", "incptvocmimagegalleryocmIGposition": "OcmAfterDisplayContent", "incptvocmimagegalleryocmIGtheme": "CameraSlideshow", "incptvocmimagegalleryImages": [ "/Archive/images/2012/06/27/PSD/voz00.jpg" ], "incptvocmimagegalleryImageTitles": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageDescriptions": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageFocus": [ "50:50" ], "incptvocmimagegalleryImageDimensions": [ { "size0": "680x430" } ] } [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 142 [name] => Hrvatska [alias] => hrvatska [description] => [parent] => 119 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 1 [params] => {"inheritFrom":"119","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"0","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"0","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"0","itemRelatedLimit":"5","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"0","itemRelatedImageSize":"0","itemRelatedIntrotext":"1","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"0","itemRelatedImageGallery":"0","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-02-21 11:58:02","customparams_modified":"2019-02-21 11:58:02","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 8189666 Threads: 1 Questions: 1690860647 Slow queries: 5043060 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 112685946 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 54 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front02 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /vijesti/hrvatska ) [additional_categories] => Array ( ) [link] => /vijesti/hrvatska/vozite-naspavani-kobne-nesrece-najcesce-su-uoci-zore-171372 [printLink] => /vijesti/hrvatska/vozite-naspavani-kobne-nesrece-najcesce-su-uoci-zore-171372?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 154988 [name] => prometnenesreće [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => prometnenesrece [link] => /tag/prometnenesrece ) [1] => stdClass Object ( [id] => 219948 [name] => zoranđogaš [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => zorandogas [link] => /tag/zorandogas ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [Subtitle] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Nesreća češkog autobusa s tragičnim posljedicama dogodila se na Dalmatini u kasnim noćnim satima / Robert FAJT / CROPIX [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => SPLITSKI NEUROZNANSTVENIK SAVJETUJE [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => 'Vozite naspavani, kobne nesreće najčešće su uoči zore' [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-20-02-45-03-39 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2012/06/27/PSD/voz00.jpg [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2012/06/27/PSD/voz00.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}Za stravičnu prometnu nesreću između tunela “Krpani” i “Sveti Rok”, u kojoj je život izgubilo osam čeških turista iz Brna, a 44 ih je ozlijeđeno, čini se da je kriv vozač koji je premoren upravljao autobusom i najvjerojatnije zaspao. Istraga će pokazati jesu li još neke okolnosti pridonijele tragediji, no u svakom slučaju ova je nesreća aktualizirala potrebu dodatnih kontrola vozača na europskim cestama, o kojoj godinama govori prof. dr. sc. Zoran Đogaš, voditelj Centra za medicinu spavanja Medicinskog fakulteta u Splitu i KBC-a Split, jedinstvenog u Europi.

Štoviše, ovaj splitski neuroznanstvenik, kao supredsjednik Izvršnog odbora Zbora europskih nacionalnih društava za medicinu spavanja (Assembly of National Sleep Societies), kojega čini 28 europskih država, i član Upravnog odbora krovnog europskog društva za istraživanje spavanja i medicinu spavanja European Sleep Research Society (ESRS), jedan je od prva dva autora među nizom europskih stručnjaka koji su upravo izradili i publicirali standardne postupke koji se izvode u akreditiranim centrima za medicinu spavanja za odrasle u Europi.

Posljednje studije su pokazale da je gotovo pola slučajno odabranih profesionalnih vozača kamiona u Europi toliko pospano da predstavljaju opasnost u prometu. Je li to točno i kako ih detektirati?

– Profesionalni vozači, posebno oni koji prevoze opasne terete, ali i vozači autobusa koji prevoze pedesetak putnika, ako su premoreni, pospani ili boluju od nekog od poremećaja spavanja – što ne mora biti narkolepsija kod koje iznenada zaspete bez ikakve mogućnosti otpora, nego i poremećaji disanja tijekom spavanja koji su jako brojni i u običnoj populaciji, a posebice u profesionalnih vozača – mogu izazvati velike tragedije poput ove koja se dogodila.

Za ilustraciju, ako kihnete tijekom vožnje, na sekundu do dvije zatvarate oči i pri većoj brzini koju stotinu metara vozite naslijepo, a sad zamislite što se događa kad netko kunja ili zaspe za volanom na otvorenoj cesti. Stoga se radi podizanja sigurnosti prometa na europskim cestama upravo pišu novi zakoni, u nekim su zemljama već napisani, koji će odrediti način na koji će se dijagnosticirati ljudi s rizikom, a pretpostavlja se da ih je najmanje 30 posto. Moramo naći način da se objektivno utvrdi pospanost jer tahografi bilježe samo vrijeme trajanja vožnje, što nije dovoljan pokazatelj. Treba utvrditi kriterije po kojima će se ljude slati na testiranje – polisomnografiju, naravno u cilju da se profesionalni vozači liječe, a ne da izgube posao.

Što savjetujete vozačima koji voze na dugim turama? Kako se boriti sa snom i može li se san prevariti ili odgoditi i ima li to smisla? Utječe li i vrućina na pospanost?

– Jest, i vrućina i konzumacija alkohola, ali najviše nedovoljno spavanje, jako utječu na pospanost. Na žalost, u medijima je sve više vozača koji se žale na nedovoljan odmor, na nehumani smjenski rad i slično. To je ozbiljan problem i s njim se oštro treba boriti. Sigurnost na cestama previše je ozbiljna stvar da bi se tako nešto uopće dopustilo. Međutim, i pored toga, kad smo sasvim uredno odradili svoje smjene, držali se pravila i normativa, rizik postoji ako vozač pati od nekog nedijagnosticiranog poremećaja spavanja i ne liječi se.

Neka istraživanja govore da se najveći broj prometnih nesreća događa noću, između dva i četiri sata.

– Čovjek je cikličko biće koji svaki dan ima tzv. cirkadijani ritam u kojemu se izmjenjuju razdoblja budnosti i spavanja. U mozgu postoji biološki sat koji to determinira, ali on se prilagođava okolnostima i vanjskim uvjetima i mi nužno ne spavamo u skladu s njim. Poznato je da naša budnost opada u popodnevnim satima, između 14 i 17, ali isto tako pri noćnim smjenama najteže je odraditi radno vrijeme u satima pred zoru. Tu su naše fiziološke funkcije koje održavaju budnost ili su u vezi s njom na najnižoj razini. Zato se veliki broj nesreća u kojima je presudan ljudski čimbenik i dogodi baš tada.
Prof. dr. sc. Zoran Đogaš / Nikola VILIĆ / CROPIX
Brojne su zemlje uvele i obvezno testiranje profesionalnih vozača na poremećaje spavanja, što dramatično povećava rizik da se zaspe za upravljačem. Kako je kod nas i hoće li se nešto promijeniti ulaskom u EU?

– Osobno mislim da ne treba čekati ulazak u EU za takve promjene. Nadam se da ćemo uskoro, u suradnji s Ministarstvom unutarnjih poslova RH, napraviti projekt koji bi išao u tom smjeru. Svi bi od toga mogli imati koristi, i policija, i osiguravajuće kuće, i država, ali najviše bolesnici i svi sudionici u prometu. Na žalost, i to je jedno od područja koje je potpuno zanemareno kod nas.

Dok su se vodile žive rasprave o ukidanju ograničenja 0,0 i vraćanje na 0,5 promila alkohola u krvi, znanstvena istraživanja, a zatim i velike svjetske agencije, donose novosti o značajnom udjelu poremećaja spavanja u uzrocima prometnih nezgoda. Nedavno je objavljeno da se otprilike svake dvije sekunde u SAD-u dogodi prometna nezgoda jer je netko zaspao za volanom, a svakih 28 sekundi nezgoda sa značajnim posljedicama.

Pet je stadija normalnog noćnog sna, što se događa kod ljudi koji voze noću?

– Normalni san je sastavljen prema Rechtschaffenu i Kalesu od stadija koji se tijekom noći ciklički ponavljaju. Danas je American Academy of Sleep Medicine uvela četiri stadija, spajajući ranije stadije 3 i 4 u zajednički stadij 3. Prvi i drugi su plitko spavanje, treći duboko, a posebni stadij je tzv. aktivno paradoksno spavanje, odnosno stadij brzih očnih pokreta poznat kao REM (engl. rapid eye movement) u kojemu imamo brzu moždanu aktivnost kao u budnom stanju i paralizu muskulature, pa se ne mičemo.

S REM stadijem završava jedan ciklus spavanja. Za dobar san potrebni su svi stadiji i njihova pravilna izmjena. Odrasli ljudi imaju prosječno četiri do pet ciklusa spavanja, a ljudi koji rade ili voze noću imaju, naravno, narušen taj ritam. Kad se tijekom dana nadoknađuje san, on nema tako urednu strukturu.

Koliko sna je dovoljno profesionalnom vozaču da se opet može koncentrirati na vožnju? Jesu li općenito noćne vožnje opasnije?

– To je individualno, ali između 6,5 i 8 sati, iako je nekim ljudima dosta samo pet sati sna, drugima treba i deset da bi normalno funkcionirali. Puno toga ovisi i o drugim okolnostima, o vanjskim uvjetima, količini podražaja koji nas mogu održavati budnima i sl., ali možda je najvažnije naglasiti, čim se osjećate umornima, pospanima i bojite se da biste mogli zaspati za volanom, stanite, odmorite se i pokušajte barem nakratko odspavati, jer je i taj način dokazan kao učinkovit u velikog broja ljudi. O analizama opasnosti i uzroka prometnih nezgoda, prepustio bih to našim prometnim stručnjacima.

JAVORKA LUETIĆ

Prosječan čovjek prespava trećinu svoga života

Prosječan čovjek trećinu života prespava. Netko spava manje, netko više, ali bitno je da se probudimo svježi i odmorni da bismo dobro funkcionirali. Stručnjaci tvrde da čak 30 posto ljudi nije te sreće jer ima neki od poremećaja spavanja: 11 posto ih pati od nesanice, 3 do 5 posto tijekom noći ima prestanak disanja (sleep apnea), što se u srednjoj dobi povećava na 15 do 20 posto, dok od narkolepsije (nemogućnost kontrole sna) boluje samo u Splitu nekoliko stotina ljudi, od kojih se svega nekoliko desetaka liječi, pa se može samo pretpostaviti koliko je to velik problem u Europi.


[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/vijesti/hrvatska/vozite-naspavani-kobne-nesrece-najcesce-su-uoci-zore-171372 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=dbacf735c13d6d6ad4f898f96560f65b2b55303c [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=%26%23039%3BVozite+naspavani%2C+kobne+nesre%C4%87e+naj%C4%8De%C5%A1%C4%87e+su+uo%C4%8Di+zore%26%23039%3B&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fvijesti%2Fhrvatska%2Fvozite-naspavani-kobne-nesrece-najcesce-su-uoci-zore-171372 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fvijesti%2Fhrvatska%2Fvozite-naspavani-kobne-nesrece-najcesce-su-uoci-zore-171372 )
Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Nesreća češkog autobusa s tragičnim posljedicama dogodila se na Dalmatini u kasnim noćnim satima / Robert FAJT / CROPIX [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => SPLITSKI NEUROZNANSTVENIK SAVJETUJE [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
HrvatskaSPLITSKI NEUROZNANSTVENIK SAVJETUJE

'Vozite naspavani, kobne nesreće najčešće su uoči zore'

Piše PSD.
27. lipnja 2012. - 23:11
Za stravičnu prometnu nesreću između tunela “Krpani” i “Sveti Rok”, u kojoj je život izgubilo osam čeških turista iz Brna, a 44 ih je ozlijeđeno, čini se da je kriv vozač koji je premoren upravljao autobusom i najvjerojatnije zaspao. Istraga će pokazati jesu li još neke okolnosti pridonijele tragediji, no u svakom slučaju ova je nesreća aktualizirala potrebu dodatnih kontrola vozača na europskim cestama, o kojoj godinama govori prof. dr. sc. Zoran Đogaš, voditelj Centra za medicinu spavanja Medicinskog fakulteta u Splitu i KBC-a Split, jedinstvenog u Europi.

Štoviše, ovaj splitski neuroznanstvenik, kao supredsjednik Izvršnog odbora Zbora europskih nacionalnih društava za medicinu spavanja (Assembly of National Sleep Societies), kojega čini 28 europskih država, i č...
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
20. svibanj 2024 04:45