stdClass Object ( [id] => 275918 [title] => Stručnjaci: Oprez s kupnjom dionica autocesta! [alias] => strucnjaci-oprez-s-kupnjom-dionica-autocesta [catid] => 142 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] => Rezolutno obećanje Siniše Hajdaša Dončića, ministra prometa, o tome da će godišnji profit Hrvatskih autocesta – Održavanje i naplata cestarina (HAC-ONC) nakon restrukturiranja i privatizacije 60 posto dionica inicijalnom javnom ponudom (IPO) iznositi najmanje 1,3 milijarde kuna godišnje, te istodobni poziv građanima da sudjeluju u IPO-u HAC-ONC-a krajem godine, jer će povrat na kapital iznositi osam do deset posto, izazvalo je veliko zanimanje u javnosti i struci.

Naime, povrat na kapital od osam do deset posto godišnje je oko četiri do pet puta veći u odnosu na dobit što je donosi oročeni novac u bankama, a ministar ističe kako je riječ o sigurnom povratu ulaganja.

Stanić: Što će biti s PDV-om?

Mijat Stanić, predsjednik Nezavisnog sindikata cesta, rekao nam je kako bi bilo neozbiljno komentirati takvu izjavu ministra prije negoli se dobiju barem osnovni podaci iz modela privatizacije.

– Ne znamo hoće li HAC-ONC plaćati PDV ili neće, iako je poznato da sadašnji koncesionari ne plaćaju PDV, a to je krupna stavka.

No, i u slučaju da HAC-ONC neće plaćati PDV, te uz ogradu kako ne znamo i neke druge stavke koje mogu značajno utjecati na profit kompanije, čini mi se da je ministar dao malo preoptimističnu brojku. To vrijedi pogotovo zbog toga jer ministar nije uključio porez na dobit koji tvrtka mora platiti, kao ni mogući porez na dividendu za veće ulagače – ističe Stanić.

Prema njegovim riječima, prihodi HAC-ONC-a, ako zbrojimo planirane prihode HAC-a i Autoceste Rijeka–Zagreb za ovu godinu od cestarina i iznajmljivanja objekata, iznose oko dvije milijarde kuna. Operativni troškovi, uključujući i plaće, na razini su od oko 900 milijuna kuna. To bi, pod tim uvjetima, značilo profit od oko 1,1 milijardu kuna u idućim godinama.

– Pri tome operativnim troškovima treba oduzeti vjerojatno smanjenje mase plaća zbog mogućih otpuštanja, ali i dodati investiranje u strojeve za naplatu cestarina koji će zamijeniti radnike zaposlene na naplati cestarina. Dakle, nije da je ministrova najava profitabilnosti buduće tvrtke sasvim promašena, ali je ipak, čini mi se, dijelom preoptimistična – rekao nam je Stanić, dodajući i da u projekciju rashoda Ministarstva prometa vjerojatno nije ušla pojačana potreba za redovnim održavanjem autocesta i objekata na njoj.

Grubišić: Državi treba velika uplata

– Proteklih godina se vrlo malo ulagalo i radilo na održavanju autocesta jer se očekivao dolazak koncesionara, pa tek predstoji značajnije ulaganje u tom dijelu – smatra Stanić, čiji će se sindikat svim pravnim sredstvima boriti protiv privatizacije HAC-ONC-a.

Damir Novotny
, nezavisni konzultant i ekonomski strateg Hrvatske seljačke stranke, rekao nam je kako je najveća mana ministrove računice u tome što ne uzima u obzir amortizaciju objekata pod upravljanjem HAC-ONC-a.

– Kada se u računicu uvrsti ispravna amortizacija, povrat na kapital ispada mnogo manji – rekao nam je Novotny, tvrdeći kako je Vladin plan za koncesioniranje autocesta bio mnogo bolji od prodaje HAC-ONC-a.

Mihaela Grubišić Šeba
, znanstvena suradnica Ekonomskog instituta, postavlja pitanje zašto HAC-ONC ide u privatizaciju ako će biti tako profitabilan i tko će onda otplaćivati dugove koji ostaju u bilanci HAC-a.

– Dugove će, dakle, opet plaćati država, odnosno svi porezni obveznici putem HAC-a koji ostaje u vlasničkoj strukturi HAC-ONC-a. Što se rasporeda dugova tiče, nema razlike između prethodnog i ovog modela monetizacije duga, jer država pošto-poto želi ubrati jednokratnu koncesijsku ili privatizacijsku naknadu, pri čemu nije svjesna da na ovakav način u budućnosti može imati velikih problema u otplati preostalog duga nastalog izgradnjom autocesta.

Izbacivanjem dugova iz bilance HAC-ONC-a, ovo društvo postaje profitabilno s privatizacijom ili bez nje. S aspekta struke i zdrave logike, korak koji mora prethoditi privatizaciji je podizanje vrijednosti trgovačkog društva koje se prodaje, radi maksimizacije njegove prodajne cijene – napominje Mihaela Grubišić Šeba, dodajući kako ni to u ovom slučaju ne rješava temeljni problem – golemu zaduženost operatera autocesta.

Sva dobit bi se isplaćivala

– Sve vrijeme trajanja najava o monetizaciji ili privatizaciji nije se učinilo ništa na restrukturiranju dugova i ostalog poslovanja HAC-ONC-a, profesionalizaciji upravljanja društvom, te povećanju prihoda koji ne dolazi od cestarina ili trošarina.

Država na taj način priznaje da nema snage to učiniti, već je lakše provesti računovodstveno preknjižavanje obveza, zadržati tri pravne osobe umjesto jedne i onda privatizirati profitabilno društvo. Jednak efekt država bi postigla emisijom obveznica s fiksnom kamatnom stopom, pri čemu bi jamčila prinos investitorima. Nije profesionalno obećavati investitorima određeni prinos na dionicu u budućnosti, jer na visinu prinosa utječu brojni faktori, od mikroekonomskih, preko makroekonomskih do političkih rizika.

I dividendni prinos i prinos na kapitalni dobitak podložni su stalnim promjenama, pri čemu i oporezivanje dobitaka igra značajnu ulogu u neto zaradi investitora.

Dionice nisu isto što i obveznice u kojima je prinos jamčen određenim iznosom kamate, jer cijenu dionica određuje tržište, a odluku o dividendi donosi skupština trgovačkog društva – tvrdi znanstvena suradnica Ekonomskog instituta.

Službeni podaci o planu poslovanja HAC-a u planu za 2014. govore kako amortizacija imovine iznosi oko 4,3 posto ukupnih troškova, pa se čini da argument Novotnyja o problemu amortizacije ne drži vodu, osim ako HAC pogrešno i neprikladno prikazuje amortizaciju.

Kada je riječ o isplati dividende HAC-ONC-a, iz Ministarstva su već poručili kako bi se zakonskim prijedlogom riješilo da tvrtka mora svake godine u potpunosti isplaćivati dobit.

Na plaće HAC-a je u 2014. otišlo 372 milijuna kuna od 727 milijuna ukupnih rashoda. Kada se zbroje planirani operativni troškovi HAC-a i ARZ-a za 2014., dobije se brojka od 921 milijun kuna, pri čemu su plaće iznosile 519 milijuna kuna, troškovi redovnog održavanja 266 milijuna kuna, a ostali troškovi 134 milijuna kuna.

Manje zaposlenih, više tehnike

Pritom su prihodi od naplate cestarina planirani na razini od 1,93 milijarde kuna, a prihodi od iznajmljivanja objekata na razini od oko 60 do 70 milijuna kuna, dakle ukupno oko dvije milijarde kuna.

To otprilike odgovara onome što je kazao i Stanić, s tim da on tvrdi kako će moguće smanjivanje troškova zaposlenih u prvim godinama biti “kompenzirano” troškovima kupnje strojeva za naplatu cestarine, te da će biti potrebno pojačati redovno održavanje autocesta.

Valja kazati i kako je potrebno očekivati povećanje cestarine u visini godišnje inflacije, pa će se za toliko povećavati i godišnji prihodi HAC-ONC-a.

HAC će i dalje ostati vlasnik 40 posto HAC-ONC-a, ali ubuduće neće upravljati autocestama, nego će biti zadužena za moguće nove investicije, a i ostaje joj preostali dug.

Uglavnom, ako budući privatni vlasnici HAC-ONC-a budu mnogo efikasnije upravljali HAC-ONC-om, moguće je da će profit biti na razini ministrove najave, ali kako je kazala Mihaela Grubišić Šeba, treba biti vrlo oprezan pri dugoročnim investicijskim odlukama.

Stoga svaki građanin koji namjerava ulagati u HAC-ONC treba zatražiti mišljenje stručnog investicijskog savjetnika i dobro odvagati argumente “za i protiv” ulaganja u dionice HAC-ONC-a.

Frenki Laušić

O uspješnosti prodaje ovisi cijena vožnje

Neovisno o uspješnosti IPO modela, Vlada RH paralelno provodi restrukturiranje HAC-ONC-a te razrađuje modele refinanciranja duga HAC-a i ARZ-a, te su u tom smjeru započeti razgovori s razvojnim bankama.

U Ministarstvu navode da se trošarine na autoceste neće podizati ako IPO bude uspješan, a u suprotnom slučaju možemo očekivati povećanje trošarina. Prema neslužbenim stajalištima iz Ministarstva, to bi povećanje moglo iznositi maksimalno do deset lipa, no po mišljenju Slavka Linića, povećanje bi trebalo tada dosegnuti majmanje 40 lipa po litri goriva.

NA ŠTO HAC TROŠI PRIHOD (podaci za 2014.)

51 posto za plaće

32,2 posto čine materijalni troškovi (materijal i usluge za održavanje, energija, ostale usluge i ostali vanjski troškovi)

4,3 posto amortizacija imovine

5,9 posto ostali troškovi (naknade troškova radnicima, reprezentacija, članarine, arbitražni, sudski i
javnobilježnički troškovi i sl.)

2,1 posto vrijednosno usklađivanje i rezerviranje za sudske sporove, jubilarne nagrade radnicima, otpremnine za redovne mirovine

2,7 posto ostali poslovni rashodi

1,8 posto financijski rashodi Društva (zatezne kamate, kamate na kredit
za restrukturiranje, tečajne razlike)

Ministar očekuje uplatu 10 milijardi kuna

Ministar Siniša Hajdaš Dončić navodi kako od prodaje 60 posto dionica HAC-ONC-a očekuje oko 1,3 milijarde eura, dakle oko deset milijardi kuna, čime bi se podmirio dio duga HAC-a od četiri milijarde eura, koji je u stvari država preuzela na sebe u okviru HAC-a.

Što je sporno:

1. Hoće li HAC-ONC plaćati PDV
2. Je li u izračun uključen porez na dobit tvrtke
3. Što je s mogućim porezom na dividiendu za veće ulagače
4. Treba uzeti u obzir skora veća ulaganja u održavanje autocesta
5. Je li u izračun uključena realna amortizacija objekata
6. Dugovi autocesta ‘izlaze’ iz HAC-ONC i preuzimaju ih porezni obveznici
7. Koliko će biti vrijednost kupljenih dionica odlučit će tržište

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => velika analiza [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2015-06-08 10:13:11 [created_by] => 37 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2015-06-08 22:18:33 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2015-06-08 22:09:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 5435 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 142 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovije vijesti iz Hrvatske. [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, hrvatska [secure] => 0 [page_title] => Hrvatska [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 0 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 1 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => { "is_import_from_dnn": true, "incptvocmimagegalleryIGParameters": "default", "incptvocmimagegalleryocmIGposition": "OcmAfterDisplayContent", "incptvocmimagegalleryocmIGtheme": "CameraSlideshow", "incptvocmimagegalleryImages": [ "/Archive/images/2015/06/08/Novosti/hac00.jpg" ], "incptvocmimagegalleryImageTitles": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageDescriptions": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageFocus": [ "50:50" ], "incptvocmimagegalleryImageDimensions": [ { "size0": "680x400" } ] } [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 142 [name] => Hrvatska [alias] => hrvatska [description] => [parent] => 119 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 1 [params] => {"inheritFrom":"119","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"0","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"0","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"0","itemRelatedLimit":"5","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"0","itemRelatedImageSize":"0","itemRelatedIntrotext":"1","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"0","itemRelatedImageGallery":"0","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-02-21 11:58:02","customparams_modified":"2019-02-21 11:58:02","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 4481693 Threads: 5 Questions: 145262562 Slow queries: 61886 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 4325933 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 56 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front04 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /vijesti/hrvatska ) [additional_categories] => Array ( ) [link] => /vijesti/hrvatska/strucnjaci-oprez-s-kupnjom-dionica-autocesta-275918 [printLink] => /vijesti/hrvatska/strucnjaci-oprez-s-kupnjom-dionica-autocesta-275918?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 222965 [name] => monetizacija [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => monetizacija [link] => /tag/monetizacija ) [1] => stdClass Object ( [id] => 319785 [name] => autoceste [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => autoceste [link] => /tag/autoceste ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => velika analiza [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Stručnjaci: Oprez s kupnjom dionica autocesta! [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-15-23-22-56-37 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2015/06/08/Novosti/hac00.jpg [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2015/06/08/Novosti/hac00.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}Rezolutno obećanje Siniše Hajdaša Dončića, ministra prometa, o tome da će godišnji profit Hrvatskih autocesta – Održavanje i naplata cestarina (HAC-ONC) nakon restrukturiranja i privatizacije 60 posto dionica inicijalnom javnom ponudom (IPO) iznositi najmanje 1,3 milijarde kuna godišnje, te istodobni poziv građanima da sudjeluju u IPO-u HAC-ONC-a krajem godine, jer će povrat na kapital iznositi osam do deset posto, izazvalo je veliko zanimanje u javnosti i struci.

Naime, povrat na kapital od osam do deset posto godišnje je oko četiri do pet puta veći u odnosu na dobit što je donosi oročeni novac u bankama, a ministar ističe kako je riječ o sigurnom povratu ulaganja.

Stanić: Što će biti s PDV-om?

Mijat Stanić, predsjednik Nezavisnog sindikata cesta, rekao nam je kako bi bilo neozbiljno komentirati takvu izjavu ministra prije negoli se dobiju barem osnovni podaci iz modela privatizacije.

– Ne znamo hoće li HAC-ONC plaćati PDV ili neće, iako je poznato da sadašnji koncesionari ne plaćaju PDV, a to je krupna stavka.

No, i u slučaju da HAC-ONC neće plaćati PDV, te uz ogradu kako ne znamo i neke druge stavke koje mogu značajno utjecati na profit kompanije, čini mi se da je ministar dao malo preoptimističnu brojku. To vrijedi pogotovo zbog toga jer ministar nije uključio porez na dobit koji tvrtka mora platiti, kao ni mogući porez na dividendu za veće ulagače – ističe Stanić.

Prema njegovim riječima, prihodi HAC-ONC-a, ako zbrojimo planirane prihode HAC-a i Autoceste Rijeka–Zagreb za ovu godinu od cestarina i iznajmljivanja objekata, iznose oko dvije milijarde kuna. Operativni troškovi, uključujući i plaće, na razini su od oko 900 milijuna kuna. To bi, pod tim uvjetima, značilo profit od oko 1,1 milijardu kuna u idućim godinama.

– Pri tome operativnim troškovima treba oduzeti vjerojatno smanjenje mase plaća zbog mogućih otpuštanja, ali i dodati investiranje u strojeve za naplatu cestarina koji će zamijeniti radnike zaposlene na naplati cestarina. Dakle, nije da je ministrova najava profitabilnosti buduće tvrtke sasvim promašena, ali je ipak, čini mi se, dijelom preoptimistična – rekao nam je Stanić, dodajući i da u projekciju rashoda Ministarstva prometa vjerojatno nije ušla pojačana potreba za redovnim održavanjem autocesta i objekata na njoj.

Grubišić: Državi treba velika uplata

– Proteklih godina se vrlo malo ulagalo i radilo na održavanju autocesta jer se očekivao dolazak koncesionara, pa tek predstoji značajnije ulaganje u tom dijelu – smatra Stanić, čiji će se sindikat svim pravnim sredstvima boriti protiv privatizacije HAC-ONC-a.

Damir Novotny
, nezavisni konzultant i ekonomski strateg Hrvatske seljačke stranke, rekao nam je kako je najveća mana ministrove računice u tome što ne uzima u obzir amortizaciju objekata pod upravljanjem HAC-ONC-a.

– Kada se u računicu uvrsti ispravna amortizacija, povrat na kapital ispada mnogo manji – rekao nam je Novotny, tvrdeći kako je Vladin plan za koncesioniranje autocesta bio mnogo bolji od prodaje HAC-ONC-a.

Mihaela Grubišić Šeba
, znanstvena suradnica Ekonomskog instituta, postavlja pitanje zašto HAC-ONC ide u privatizaciju ako će biti tako profitabilan i tko će onda otplaćivati dugove koji ostaju u bilanci HAC-a.

– Dugove će, dakle, opet plaćati država, odnosno svi porezni obveznici putem HAC-a koji ostaje u vlasničkoj strukturi HAC-ONC-a. Što se rasporeda dugova tiče, nema razlike između prethodnog i ovog modela monetizacije duga, jer država pošto-poto želi ubrati jednokratnu koncesijsku ili privatizacijsku naknadu, pri čemu nije svjesna da na ovakav način u budućnosti može imati velikih problema u otplati preostalog duga nastalog izgradnjom autocesta.

Izbacivanjem dugova iz bilance HAC-ONC-a, ovo društvo postaje profitabilno s privatizacijom ili bez nje. S aspekta struke i zdrave logike, korak koji mora prethoditi privatizaciji je podizanje vrijednosti trgovačkog društva koje se prodaje, radi maksimizacije njegove prodajne cijene – napominje Mihaela Grubišić Šeba, dodajući kako ni to u ovom slučaju ne rješava temeljni problem – golemu zaduženost operatera autocesta.

Sva dobit bi se isplaćivala

– Sve vrijeme trajanja najava o monetizaciji ili privatizaciji nije se učinilo ništa na restrukturiranju dugova i ostalog poslovanja HAC-ONC-a, profesionalizaciji upravljanja društvom, te povećanju prihoda koji ne dolazi od cestarina ili trošarina.

Država na taj način priznaje da nema snage to učiniti, već je lakše provesti računovodstveno preknjižavanje obveza, zadržati tri pravne osobe umjesto jedne i onda privatizirati profitabilno društvo. Jednak efekt država bi postigla emisijom obveznica s fiksnom kamatnom stopom, pri čemu bi jamčila prinos investitorima. Nije profesionalno obećavati investitorima određeni prinos na dionicu u budućnosti, jer na visinu prinosa utječu brojni faktori, od mikroekonomskih, preko makroekonomskih do političkih rizika.

I dividendni prinos i prinos na kapitalni dobitak podložni su stalnim promjenama, pri čemu i oporezivanje dobitaka igra značajnu ulogu u neto zaradi investitora.

Dionice nisu isto što i obveznice u kojima je prinos jamčen određenim iznosom kamate, jer cijenu dionica određuje tržište, a odluku o dividendi donosi skupština trgovačkog društva – tvrdi znanstvena suradnica Ekonomskog instituta.

Službeni podaci o planu poslovanja HAC-a u planu za 2014. govore kako amortizacija imovine iznosi oko 4,3 posto ukupnih troškova, pa se čini da argument Novotnyja o problemu amortizacije ne drži vodu, osim ako HAC pogrešno i neprikladno prikazuje amortizaciju.

Kada je riječ o isplati dividende HAC-ONC-a, iz Ministarstva su već poručili kako bi se zakonskim prijedlogom riješilo da tvrtka mora svake godine u potpunosti isplaćivati dobit.

Na plaće HAC-a je u 2014. otišlo 372 milijuna kuna od 727 milijuna ukupnih rashoda. Kada se zbroje planirani operativni troškovi HAC-a i ARZ-a za 2014., dobije se brojka od 921 milijun kuna, pri čemu su plaće iznosile 519 milijuna kuna, troškovi redovnog održavanja 266 milijuna kuna, a ostali troškovi 134 milijuna kuna.

Manje zaposlenih, više tehnike

Pritom su prihodi od naplate cestarina planirani na razini od 1,93 milijarde kuna, a prihodi od iznajmljivanja objekata na razini od oko 60 do 70 milijuna kuna, dakle ukupno oko dvije milijarde kuna.

To otprilike odgovara onome što je kazao i Stanić, s tim da on tvrdi kako će moguće smanjivanje troškova zaposlenih u prvim godinama biti “kompenzirano” troškovima kupnje strojeva za naplatu cestarine, te da će biti potrebno pojačati redovno održavanje autocesta.

Valja kazati i kako je potrebno očekivati povećanje cestarine u visini godišnje inflacije, pa će se za toliko povećavati i godišnji prihodi HAC-ONC-a.

HAC će i dalje ostati vlasnik 40 posto HAC-ONC-a, ali ubuduće neće upravljati autocestama, nego će biti zadužena za moguće nove investicije, a i ostaje joj preostali dug.

Uglavnom, ako budući privatni vlasnici HAC-ONC-a budu mnogo efikasnije upravljali HAC-ONC-om, moguće je da će profit biti na razini ministrove najave, ali kako je kazala Mihaela Grubišić Šeba, treba biti vrlo oprezan pri dugoročnim investicijskim odlukama.

Stoga svaki građanin koji namjerava ulagati u HAC-ONC treba zatražiti mišljenje stručnog investicijskog savjetnika i dobro odvagati argumente “za i protiv” ulaganja u dionice HAC-ONC-a.

Frenki Laušić

O uspješnosti prodaje ovisi cijena vožnje

Neovisno o uspješnosti IPO modela, Vlada RH paralelno provodi restrukturiranje HAC-ONC-a te razrađuje modele refinanciranja duga HAC-a i ARZ-a, te su u tom smjeru započeti razgovori s razvojnim bankama.

U Ministarstvu navode da se trošarine na autoceste neće podizati ako IPO bude uspješan, a u suprotnom slučaju možemo očekivati povećanje trošarina. Prema neslužbenim stajalištima iz Ministarstva, to bi povećanje moglo iznositi maksimalno do deset lipa, no po mišljenju Slavka Linića, povećanje bi trebalo tada dosegnuti majmanje 40 lipa po litri goriva.

NA ŠTO HAC TROŠI PRIHOD (podaci za 2014.)

51 posto za plaće

32,2 posto čine materijalni troškovi (materijal i usluge za održavanje, energija, ostale usluge i ostali vanjski troškovi)

4,3 posto amortizacija imovine

5,9 posto ostali troškovi (naknade troškova radnicima, reprezentacija, članarine, arbitražni, sudski i
javnobilježnički troškovi i sl.)

2,1 posto vrijednosno usklađivanje i rezerviranje za sudske sporove, jubilarne nagrade radnicima, otpremnine za redovne mirovine

2,7 posto ostali poslovni rashodi

1,8 posto financijski rashodi Društva (zatezne kamate, kamate na kredit
za restrukturiranje, tečajne razlike)

Ministar očekuje uplatu 10 milijardi kuna

Ministar Siniša Hajdaš Dončić navodi kako od prodaje 60 posto dionica HAC-ONC-a očekuje oko 1,3 milijarde eura, dakle oko deset milijardi kuna, čime bi se podmirio dio duga HAC-a od četiri milijarde eura, koji je u stvari država preuzela na sebe u okviru HAC-a.

Što je sporno:

1. Hoće li HAC-ONC plaćati PDV
2. Je li u izračun uključen porez na dobit tvrtke
3. Što je s mogućim porezom na dividiendu za veće ulagače
4. Treba uzeti u obzir skora veća ulaganja u održavanje autocesta
5. Je li u izračun uključena realna amortizacija objekata
6. Dugovi autocesta ‘izlaze’ iz HAC-ONC i preuzimaju ih porezni obveznici
7. Koliko će biti vrijednost kupljenih dionica odlučit će tržište

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/vijesti/hrvatska/strucnjaci-oprez-s-kupnjom-dionica-autocesta-275918 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=b09cd97a53e13b76fb2576a97d7fd640e96fd30d [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Stru%C4%8Dnjaci%3A+Oprez+s+kupnjom+dionica+autocesta%21&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fvijesti%2Fhrvatska%2Fstrucnjaci-oprez-s-kupnjom-dionica-autocesta-275918 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fvijesti%2Fhrvatska%2Fstrucnjaci-oprez-s-kupnjom-dionica-autocesta-275918 )
Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => velika analiza [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
Hrvatskavelika analiza

Stručnjaci: Oprez s kupnjom dionica autocesta!

Piše PSD.
9. lipnja 2015. - 00:09
Rezolutno obećanje Siniše Hajdaša Dončića, ministra prometa, o tome da će godišnji profit Hrvatskih autocesta – Održavanje i naplata cestarina (HAC-ONC) nakon restrukturiranja i privatizacije 60 posto dionica inicijalnom javnom ponudom (IPO) iznositi najmanje 1,3 milijarde kuna godišnje, te istodobni poziv građanima da sudjeluju u IPO-u HAC-ONC-a krajem godine, jer će povrat na kapital iznositi osam do deset posto, izazvalo je veliko zanimanje u javnosti i struci.

Naime, povrat na kapital od osam do deset posto godišnje je oko četiri do pet puta veći u odnosu na dobit što je donosi oročeni novac u bankama, a ministar ističe kako je riječ o sigurnom povratu ulaganja.

Stanić: Što će biti s PDV-om?

Mijat Stanić, predsjednik Nezavisnog sindikata cesta, rekao nam je kako...
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
16. svibanj 2024 01:22