stdClass Object ( [id] => 173222 [title] => Potraga za šibenskim pomorcem praktički prekinuta; Hrvatska još nije dovoljno opremljena za ovakve akcije [alias] => potraga-za-sibenskim-pomorcem-prakticki-prekinuta-hrvatska-jos-nije-dovoljno-opremljena-za-ovakve-akcije [catid] => 142 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] => Aktivno traganje za Borom Kitarovićem, šibenskim pomorcem koji je prošlog petka nestao u Jadranu s njemačkog broda "Gallia", privremeno je prekinuto, što znači da posade brodova hrvatskih i talijanskih nadležnih službi još uvijek pretražuju akvatorij, ali u sklopu drugih zadataka.

Kako doznajemo, potraga još uvijek nije službeno obustavljena, što je u skladu s domaćim i međunarodnim pomorskim propisima.

Talijanski istražitelji još nisu objavili jesu li tijekom ispitivanja članova posade "Gallije" i pretrage broda saznali više informacija o nestanku hrvatskog pomorca. Brod je u međuvremenu isplovio iz tršćanske luke prema Kopru i istočnom Sredozemlju.

Hrvatska još nije dovoljno opremljena za ovakve akcije


Inače, za nestalim pomorcem tragala su i dva zrakoplova pilatus PC-9 Obalne straže RH. No, i ova akcija, nažalost, pokazuje kako Hrvatska uopće nema specijaliziran zrakoplov ili helikopter za akcije traganja i spašavanja (SAR).

Naime, avion pilatus PC-9 nije prikladan za ovakve operacije, niti se igdje u svijetu za tu namjenu koristi. Na dijelu je još jedna improvizacija na hrvatski način.

Naime, za SAR misije iznad mora se uvijek šalju avioni ili helikopteri sa dva motora, odnosno dvije turbine. Pilatus, osim sto je niskokrilni avion slabe preglednosti ispod trupa, to je jednomotorni turboprop avion namjenjen školskoj obuci.

Jedina 'oprema' koji pilatusi Obalne straže RH imaju na raspolaganju za snimanje površine mora je dobar vid pilota, te jedan džepni digitalni fotoaparat u kokpitu sa kojeg snimljene fotografije piloti prebacuju u računalo tek po povratku u bazu Zemunik! S druge strane talijanski avion ATR-42 koji također traga za hrvatskim pomorcem opremljen je, između ostalog, i jakim otpoeletkronskim nadzornim sustavima.

Ruski transportni helikopteri Mi-8 koje koristi Obalna straža su ono što im sam naziv govori - sredstvo vojnog transporta. Ni oni na sebi nemaju nikakvu namjensku SAR ili medicinsku opremu. Nemaju ni sustav autopilota koji omogućava tzv. auto hover funkciju (helikopter sam lebdi), koja je standard modernih SAR sustava već 30-ak godina.

Dizalice (hoist) nisu primjerene za ozbiljne operacije, a otvor koji se pritom koristi nije pogodnog oblika ni smještaja (daleko izvan centra gravitacije). Ovi helikopteri nemaju ni navigacijsku opremu za instrumentalni let, kao ni meteorološke radare.

Cijena sata leta neopremljenog i neosiguranoga vojnog transportera kreće se oko 4500 do 5000 eura, međuremontni ciklus je 1500 radnih sati i 12 kalendarskih godina.

Jedan generalni remont košta oko 2 milijuna dolara, a jedan set od 5 krakova glavnog rotora koje treba mijenjati svakih 12 godina košta 750 tisuća dolara.

Netko je izračunao da je, slijedom prosječnog broja sati godišnje u kojima se vojni transporteri koriste u civilne svrhe, tijekom 15 godina od Domovinskog rata uzalud potrošeno 20-ak milijuna dolara, ili u protuvrijednosti 3 nova, potpuno opremljena HEMS (Helicopter Emergency Medical Service) laka dvomotorna helikoptera!

Helikopteri HRZ-a, Mi-8 MTV i Mi-171, pogodni su za velike akcije potrage i spašavanja, dok su zbog svoje veličine (22 metra promjera rotora) potpuno neprimjereni za operacije izvlačenja u usjecima ili spuštanje na autocestu. Hrvatska specifičnost je potreba korištenja najmanje dva različita tipa helikoptera: za kopnene, cestovno-nizinske operacije, to su letjelice oko 3500 kg poletne težine, a za morsko-planinske operacije one do 7000 kg poletne težine.

Hrvatska je kao suverena država preuzela obvezu osiguranja SAR sustava i za prelete stranih zrakoplova, sukladno međunarodno usvojenom standardu organizacije potrage i spašavanja u zrakoplovstvu - ICAO Annex 12.

Taj prelet se naplaćuje, a SAR sustav koji se godinama deklarira ne odgovara stvarnim sposobnostima. Kao tužan podsjetnik na tu činjenicu sjetimo se samo potrage za domaćom cessnom na Velebitu.

RH nije tada poslala primjereno opremljen zrakoplov unutar 6 sati kako bi locirao automatski radiofar nestalog aviona. Prikladno opremljenog aviona ili helikoptera za tu namjenu nema ni danas. Stoga u pitanje dolazi i sigurno odvijanje međunarodnoga zračnog prometa iznad RH.

Nakon nesreće na Kornatima naručena su i isporučena dva dodatna vatrogasna zrakoplova, kanadera CL 415. Naručeni su i plaćeni u verziji tzv. CL415MP “special SAR role”, što podrazumijeva sposobnosti traganja i spašavanja, uz medicinsku opremu, splav za izbacivanje, plutače za markiranje, gumeni čamac, veća vrata za ukrcaj, poboljšan radar, termovizijsku opremu…

Međutim, nikad nisu dovedeni na taj standard. Zašto nisu - ostala je nepoznanica, samo se zna da su avioni ukupno plaćeni više od 70 milijuna dolara.

Na najisturenijoj kopnenoj točki hrvatske države − na Palagruži – uopće ne postoji prometni helidroma s daljinskim upravljanjem, servisnom službom, prostorom za primanje i otpremu putnika, kao i prostorom za djelovanje državnih tijela poput MUP-a i Obalne straže. U tekućoj akciji traganja sa nestalim hrvatskim pomorcem, nadležne službe itekako osjećaju nedostataka takvog helidroma.

U ovom je trenutku zračni prostor iznad jadranske obale, mora i otoka prikladno pokriven samo servisima čije su baze u Italiji. Za potrebe Schengena te medicinskog prijevoza, kao i za akcije traganja i spašavanja, Hrvatska će morati imati oko 100 pilota te 100 mehaničara. Realno, sada može okupiti samo 10 pilota i pola mehaničara. U Hrvatskoj za sada ne postoji ni jedan helidrom registriran za javni promet.

D. Krnić, G. Zubčić

Za SAR zadaće hrvatskim zrakoplovima i helikopterima nedostaju:

-' emergency floats' (sigurnost samog helikoptera u slucaju otkaza glavnog reduktora)
- sustav splavi za izbacivanje
- kuka nosivosti 270 kg ili vise
- dvostruke kuke za humani teret
- IFR oprema
- meteo radari
- NVG oprema (& prilagodba cockpita)
- autopilot 4 osi
- reflektori kategorije "nite sun"
- sustavi HDTV i IR TV
- homming dekoderi
- homming receiveri 120-407 MHz
- data link (integracija u sustav na taktickoj razini)
- emergency life support medicinska oprema
[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Ilustracija: CROPIX [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => BORO KITAROVIĆ NESTAO JE PROŠLOG PETKA [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2012-07-13 18:28:47 [created_by] => 29 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2012-07-13 19:10:53 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2012-07-13 19:03:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 4996 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 142 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovije vijesti iz Hrvatske. [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, hrvatska [secure] => 0 [page_title] => Hrvatska [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 0 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 1 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => { "is_import_from_dnn": true, "incptvocmimagegalleryIGParameters": "default", "incptvocmimagegalleryocmIGposition": "OcmAfterDisplayContent", "incptvocmimagegalleryocmIGtheme": "CameraSlideshow", "incptvocmimagegalleryImages": [ "/Archive/images/FOTO PSD 2012/Brodovi/pomorska01.jpg" ], "incptvocmimagegalleryImageTitles": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageDescriptions": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageFocus": [ "50:50" ], "incptvocmimagegalleryImageDimensions": [ { "size0": "700x500" } ] } [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 142 [name] => Hrvatska [alias] => hrvatska [description] => [parent] => 119 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 1 [params] => {"inheritFrom":"119","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"0","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"0","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"0","itemRelatedLimit":"5","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"0","itemRelatedImageSize":"0","itemRelatedIntrotext":"1","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"0","itemRelatedImageGallery":"0","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-02-21 11:58:02","customparams_modified":"2019-02-21 11:58:02","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 38779437 Threads: 6 Questions: 7124242193 Slow queries: 3310078 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 609028434 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 43 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front01 [password] => Y2AfBGoJRKhS9HNdMJ [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /vijesti/hrvatska ) [additional_categories] => Array ( ) [link] => /vijesti/hrvatska/potraga-za-sibenskim-pomorcem-prakticki-prekinuta-hrvatska-jos-nije-dovoljno-opremljena-za-ovakve-akcije-173222 [printLink] => /vijesti/hrvatska/potraga-za-sibenskim-pomorcem-prakticki-prekinuta-hrvatska-jos-nije-dovoljno-opremljena-za-ovakve-akcije-173222?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 156396 [name] => borokitarović [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => borokitarovic [link] => /tag/borokitarovic ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [Subtitle] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Ilustracija: CROPIX [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => BORO KITAROVIĆ NESTAO JE PROŠLOG PETKA [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Potraga za šibenskim pomorcem praktički prekinuta; Hrvatska još nije dovoljno opremljena za ovakve akcije [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-19-07-35-56-29 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/FOTO PSD 2012/Brodovi/pomorska01.jpg [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/FOTO PSD 2012/Brodovi/pomorska01.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}Aktivno traganje za Borom Kitarovićem, šibenskim pomorcem koji je prošlog petka nestao u Jadranu s njemačkog broda "Gallia", privremeno je prekinuto, što znači da posade brodova hrvatskih i talijanskih nadležnih službi još uvijek pretražuju akvatorij, ali u sklopu drugih zadataka.

Kako doznajemo, potraga još uvijek nije službeno obustavljena, što je u skladu s domaćim i međunarodnim pomorskim propisima.

Talijanski istražitelji još nisu objavili jesu li tijekom ispitivanja članova posade "Gallije" i pretrage broda saznali više informacija o nestanku hrvatskog pomorca. Brod je u međuvremenu isplovio iz tršćanske luke prema Kopru i istočnom Sredozemlju.

Hrvatska još nije dovoljno opremljena za ovakve akcije


Inače, za nestalim pomorcem tragala su i dva zrakoplova pilatus PC-9 Obalne straže RH. No, i ova akcija, nažalost, pokazuje kako Hrvatska uopće nema specijaliziran zrakoplov ili helikopter za akcije traganja i spašavanja (SAR).

Naime, avion pilatus PC-9 nije prikladan za ovakve operacije, niti se igdje u svijetu za tu namjenu koristi. Na dijelu je još jedna improvizacija na hrvatski način.

Naime, za SAR misije iznad mora se uvijek šalju avioni ili helikopteri sa dva motora, odnosno dvije turbine. Pilatus, osim sto je niskokrilni avion slabe preglednosti ispod trupa, to je jednomotorni turboprop avion namjenjen školskoj obuci.

Jedina 'oprema' koji pilatusi Obalne straže RH imaju na raspolaganju za snimanje površine mora je dobar vid pilota, te jedan džepni digitalni fotoaparat u kokpitu sa kojeg snimljene fotografije piloti prebacuju u računalo tek po povratku u bazu Zemunik! S druge strane talijanski avion ATR-42 koji također traga za hrvatskim pomorcem opremljen je, između ostalog, i jakim otpoeletkronskim nadzornim sustavima.

Ruski transportni helikopteri Mi-8 koje koristi Obalna straža su ono što im sam naziv govori - sredstvo vojnog transporta. Ni oni na sebi nemaju nikakvu namjensku SAR ili medicinsku opremu. Nemaju ni sustav autopilota koji omogućava tzv. auto hover funkciju (helikopter sam lebdi), koja je standard modernih SAR sustava već 30-ak godina.

Dizalice (hoist) nisu primjerene za ozbiljne operacije, a otvor koji se pritom koristi nije pogodnog oblika ni smještaja (daleko izvan centra gravitacije). Ovi helikopteri nemaju ni navigacijsku opremu za instrumentalni let, kao ni meteorološke radare.

Cijena sata leta neopremljenog i neosiguranoga vojnog transportera kreće se oko 4500 do 5000 eura, međuremontni ciklus je 1500 radnih sati i 12 kalendarskih godina.

Jedan generalni remont košta oko 2 milijuna dolara, a jedan set od 5 krakova glavnog rotora koje treba mijenjati svakih 12 godina košta 750 tisuća dolara.

Netko je izračunao da je, slijedom prosječnog broja sati godišnje u kojima se vojni transporteri koriste u civilne svrhe, tijekom 15 godina od Domovinskog rata uzalud potrošeno 20-ak milijuna dolara, ili u protuvrijednosti 3 nova, potpuno opremljena HEMS (Helicopter Emergency Medical Service) laka dvomotorna helikoptera!

Helikopteri HRZ-a, Mi-8 MTV i Mi-171, pogodni su za velike akcije potrage i spašavanja, dok su zbog svoje veličine (22 metra promjera rotora) potpuno neprimjereni za operacije izvlačenja u usjecima ili spuštanje na autocestu. Hrvatska specifičnost je potreba korištenja najmanje dva različita tipa helikoptera: za kopnene, cestovno-nizinske operacije, to su letjelice oko 3500 kg poletne težine, a za morsko-planinske operacije one do 7000 kg poletne težine.

Hrvatska je kao suverena država preuzela obvezu osiguranja SAR sustava i za prelete stranih zrakoplova, sukladno međunarodno usvojenom standardu organizacije potrage i spašavanja u zrakoplovstvu - ICAO Annex 12.

Taj prelet se naplaćuje, a SAR sustav koji se godinama deklarira ne odgovara stvarnim sposobnostima. Kao tužan podsjetnik na tu činjenicu sjetimo se samo potrage za domaćom cessnom na Velebitu.

RH nije tada poslala primjereno opremljen zrakoplov unutar 6 sati kako bi locirao automatski radiofar nestalog aviona. Prikladno opremljenog aviona ili helikoptera za tu namjenu nema ni danas. Stoga u pitanje dolazi i sigurno odvijanje međunarodnoga zračnog prometa iznad RH.

Nakon nesreće na Kornatima naručena su i isporučena dva dodatna vatrogasna zrakoplova, kanadera CL 415. Naručeni su i plaćeni u verziji tzv. CL415MP “special SAR role”, što podrazumijeva sposobnosti traganja i spašavanja, uz medicinsku opremu, splav za izbacivanje, plutače za markiranje, gumeni čamac, veća vrata za ukrcaj, poboljšan radar, termovizijsku opremu…

Međutim, nikad nisu dovedeni na taj standard. Zašto nisu - ostala je nepoznanica, samo se zna da su avioni ukupno plaćeni više od 70 milijuna dolara.

Na najisturenijoj kopnenoj točki hrvatske države − na Palagruži – uopće ne postoji prometni helidroma s daljinskim upravljanjem, servisnom službom, prostorom za primanje i otpremu putnika, kao i prostorom za djelovanje državnih tijela poput MUP-a i Obalne straže. U tekućoj akciji traganja sa nestalim hrvatskim pomorcem, nadležne službe itekako osjećaju nedostataka takvog helidroma.

U ovom je trenutku zračni prostor iznad jadranske obale, mora i otoka prikladno pokriven samo servisima čije su baze u Italiji. Za potrebe Schengena te medicinskog prijevoza, kao i za akcije traganja i spašavanja, Hrvatska će morati imati oko 100 pilota te 100 mehaničara. Realno, sada može okupiti samo 10 pilota i pola mehaničara. U Hrvatskoj za sada ne postoji ni jedan helidrom registriran za javni promet.

D. Krnić, G. Zubčić

Za SAR zadaće hrvatskim zrakoplovima i helikopterima nedostaju:

-' emergency floats' (sigurnost samog helikoptera u slucaju otkaza glavnog reduktora)
- sustav splavi za izbacivanje
- kuka nosivosti 270 kg ili vise
- dvostruke kuke za humani teret
- IFR oprema
- meteo radari
- NVG oprema (& prilagodba cockpita)
- autopilot 4 osi
- reflektori kategorije "nite sun"
- sustavi HDTV i IR TV
- homming dekoderi
- homming receiveri 120-407 MHz
- data link (integracija u sustav na taktickoj razini)
- emergency life support medicinska oprema
[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/vijesti/hrvatska/potraga-za-sibenskim-pomorcem-prakticki-prekinuta-hrvatska-jos-nije-dovoljno-opremljena-za-ovakve-akcije-173222 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=4dd8af96e1cbe8895aeec10bef26dad92723b26e [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Potraga+za+%C5%A1ibenskim+pomorcem+prakti%C4%8Dki+prekinuta%3B+Hrvatska+jo%C5%A1+nije+dovoljno+opremljena+za+ovakve+akcije&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fvijesti%2Fhrvatska%2Fpotraga-za-sibenskim-pomorcem-prakticki-prekinuta-hrvatska-jos-nije-dovoljno-opremljena-za-ovakve-akcije-173222 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fvijesti%2Fhrvatska%2Fpotraga-za-sibenskim-pomorcem-prakticki-prekinuta-hrvatska-jos-nije-dovoljno-opremljena-za-ovakve-akcije-173222 )
Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Ilustracija: CROPIX [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => BORO KITAROVIĆ NESTAO JE PROŠLOG PETKA [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
HrvatskaBORO KITAROVIĆ NESTAO JE PROŠLOG PETKA

Potraga za šibenskim pomorcem praktički prekinuta; Hrvatska još nije dovoljno opremljena za ovakve akcije

Piše PSD.
13. srpnja 2012. - 21:03
Aktivno traganje za Borom Kitarovićem, šibenskim pomorcem koji je prošlog petka nestao u Jadranu s njemačkog broda "Gallia", privremeno je prekinuto, što znači da posade brodova hrvatskih i talijanskih nadležnih službi još uvijek pretražuju akvatorij, ali u sklopu drugih zadataka.

Kako doznajemo, potraga još uvijek nije službeno obustavljena, što je u skladu s domaćim i međunarodnim pomorskim propisima.

Talijanski istražitelji još nisu objavili jesu li tijekom ispitivanja članova posade "Gallije" i pretrage broda saznali više informacija o nestanku hrvatskog pomorca. Brod je u međuvremenu isplovio iz tršćanske luke prema Kopru i istočnom Sredozemlju.

Hrvatska još nije dovoljno opremljena za ovakve akcije


Inače, za nestalim pomorcem tragala su i dva zrakoplova pilat...
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
19. svibanj 2024 09:35