stdClass Object ( [id] => 287915 [title] => Pave Župan Rusković: Splićani, pogledajte što se događa u Dubrovniku, nemojte prodati dušu grada [alias] => pave-zupan-ruskovic-splicani-pogledajte-sto-se-dogada-u-dubrovniku-nemojte-prodati-dusu-grada [catid] => 142 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

Pave Župan Rusković nedavno je javno zapitala zna li Dubrovnik što i kako želi od turizma, sugerirajući da strategiju moraju osmisliti stručnjaci, a ne isključivo trenutačna ponuda i potražnja. Bivša ministrica turizma, svojevremeno direktorica moćne agencije “Atlas”, misli da Dubrovnik, Split i drugi dalmatinski gradovi ne smiju dozvoliti pretvaranje u prekrcane izletničke destinacije samo u ljetnih 45, ili 60 dana. To je, kaže, način da na brzinu potroše sami sebe i otjeraju prave goste.

Svjedoci smo stihijskog stanja u Gradu, koji u špici puca po šavovima. Vlast se, izgleda, orijentira na brzu zaradu. Može li takav nedostatak koncepta srozati grad Dubrovnik kao destinaciju?
- To se, nažalost, već događa. Čini se da je koncept vlasti što veći rast broja gostiju i što veća zarada, ali u istom, kratkom periodu. Kad bi se povećanje realiziralo od listopada do svibnja, onda bi ono bilo i te kako pozitivno. U protivnom - veća šteta nego korist. Rekla bih ipak da je uzrok tome neznanje i nepoznavanje osnovnih kriterija uspješnog razvoja destinacije. Jer kada u destinaciji vlada stihija i kada se dostigne i prestigne gornji broj dolazaka održivog razvoja, destinacija počinje propadati.

Što bi, po Vama, trebalo napraviti? Je li rješenje u ograničenju tog ljetnog stampeda?

- Jest, ali to neće biti ni lako ni jednostavno. Greške se lako naprave, a za njihov ispravak potrebno je daleko više truda, vremena, i nadasve znanja, a nekada su, nažalost, i nepopravljive.

Na koji način to ograničenje provesti?

- Prije toga potrebno je definirati kakav turizam želimo, odnosno kakva destinacija želimo biti, je li onakva kakvu su stvarali naši prethodnici od samog početka razvoja turizma u Dubrovniku, pa se desetljećima profilirala kao destinacija visokokvalitetne cjelokupne ponude. Na tom tragu više od 50 posto svih hotelskih kapaciteta ima pet i četiri zvjezdice. Ili želimo razvijati destinaciju u kojoj su dobrodošli oni koji se goli šetaju po Stradunu i rade sve druge neprimjerene stvari za koje bi u nekoj drugoj zemlji bili kažnjeni kad bi se uopće usudili tako nešto napraviti. Drugim riječima, odustajemo od visokokvalitetne destinacije. Jer, ne zaboravimo, percepciju o destinaciji najvećim dijelom stvaraju sami gosti koji je posjećuju. I konačno, želimo li cjelogodišnje poslovanje ili se, kako kaže gradonačelnik, zimi trebamo odmarati?

Kakav je karakter aktualnog dubrovačkog i dalmatinskog turizma? Ni Splićani, naime, nisu zadovoljni pravcem u kojem se njihov grad razvija?

- Ovo što se događa posljednjih godina u Dubrovniku ukazuje na masovni turizam, čiji je koncept povećanje broja gostiju i što veća zarada. O kvaliteti ponude i zadovoljstvu gostiju se ne razmišlja, a još manje o zadovoljstvu lokalnog stanovništva. Posljedica je to, kako sam već navela, neznanja s jedne i strahovite pohlepe za lakom i brzom zaradom s druge strane, ali za danas, ne misleći uopće o onome što će se događati sutra. Vjerojatno tu postoji i sistem nezamjeranja i kupovanja glasova jer se dozvoljava prekobrojan broj dozvola ugostiteljskih objekata i njihovog kapaciteta bez obzira na kvalitetu njihove ponude.

Split je posljednjih godina doživio veliki iskorak, od čisto tranzitnog grada do pravog turističkog odredišta, što me jako veseli. Uvjerena sam da, kao i Dubrovnik, Split ima potencijal za razvoj cjelogodišnjeg poslovanja, prvenstveno u segmentu kulturnog turizma i nadam se da će izabrati taj smjer i da neće dozvoliti prostituiranje jedinstvenog prostora i bogate kulturne baštine poput Dubrovnika. Isto se odnosi na Hvar, Trogir, Šibenik i ostale slične destinacije.

Nekad se turizam razvijao tako da se osiguravao kontakt gostiju i domaćeg stanovništva. Već neko vrijeme imamo novu strategiju resorta (Koločep), uskoro Kupari, Plat, koji će zapravo biti zatvorene cjeline. Što je, po Vama, primjerenije?
I Splitu prijeti invazija s mora... /ZVONIMIR BARIŠIN/CROPIX
- Zahvaljujući sigurnosti koja je jedna od naših najvažnijih prednosti u odnosu na konkurenciju, kod nas nisu potrebni zatvoreni turistički kompleksi, ali je isto tako jako važno da hotel sa pet ili četiri zvjezdice mora imati dio plaže na kojoj će biti dovoljno mjesta za sve goste hotela i, naravno, plaža održavana i uređena prema kategoriji hotela, kao i sam okoliš hotela.

U pravu ste kad kažete da je postojao kontakt između gostiju i lokalnog stanovništva. Posebno je to bilo karakteristično u sklopu tadašnjeg privatnog smještaja, kada je gost komunicirao s domaćinom od dolaska do odlaska, što je stvaralo prijateljstva i ponovljene dolaske istih gostiju godinama. Danas se u većini apartmana goste dočeka na dolasku i isprati na odlasku, nema više onog kontakta zbog kojeg je ta vrsta smještaja u ona vremena i bila tako prihvaćena i popularna.

Stari grad počinje sličiti na ljetnu kulisu. Stanovnika ima sve manje, dijelovi su razrušeni, veći dio godine nema života. Kako na to gledate?

- Činjenica je da nije jednostavno živjeti unutar zidina. Ljeti je nemoguća gužva, galama, jedva se može proći kroz mnoge ulice.... a zimi izgleda kao grad duhova. Bojim se da se iseljavanje ne nastavi kada se popravi situacija s prodajom nekretnina. A Dubrovnik je posebno atraktivan jer je živi grad. Smatram da je neophodno stvoriti stanovnicima unutar zidina bitno bolje uvjete života, a Gradu vratiti sklad po kojem je poznat stoljećima.
Treba ga očuvati takvim kakav jest i zaštititi od kojekakvih jeftinih i neautentičnih uličnih događanja. Takva ponuda skreće pozornost od onog jedinstvenog i stvara dodatnu gužvu te tako bitno utječe na srozavanje kvalitete i općeg dojma o destinaciji.

Posljednjih godina zapažen je trend stalnog porasta privatnog smještaja, dok je broj hotelskih kreveta i dalje manji nego prije rata. Možete li objasniti zašto?
- Dijelom je to posljedica lokalne vlasti koja ovaj trend smatra velikim uspjehom, a što je upravo suprotno od vizije na osnovi koje se stvarao brand Dubrovnika kroz desetljeća. U većini slučajeva je iznajmljivanje soba i apartmana dodatan prihod u obitelji, što razumijem. Danas, na sreću, već ima vrlo kvalitetnog smještaja u obiteljskim kućama, koji je primjeren brandu Dubrovnika. Ali, nažalost, puno je više onog bitno manje kvalitetnog, kako u obiteljskim kućama, tako i u hostelima. Osim toga, vrlo često su apartmani u kućama u kojima ne žive vlasnici, pa su gosti bez ikakvog nadzora, što dovodi do vrlo neugodnih situacija potpuno neprimjerenih brandu Dubrovnika.

Dubrovnik se kandidirao za prijestolnicu kulture, iako su nam i Ljetne igre, čini se, višak. Je li kultura u hrvatskom turizmu postala bespredmetnom u silnoj strci za brzom zaradom?

- Ne mogu vjerovati da je kultura u hrvatskom turizmu postala bespredmetnom, ali je činjenica da masovni turizam i pohlepa za brzom zaradom sve više istiskuju kulturu kao temelj naše kvalitetne ponude. I to je posljedica nepostojanja destinacijskog menadžmenta - upravljanja destinacijom.

Sve to ukazuje na činjenicu da ne poštujemo ono što smo naslijedili niti da brinemo o onima koji će naslijediti nas. Ne smijemo zaboraviti da smo, ukupno gledano, relativno mala destinacija i da se s konkurencijom možemo boriti isključivo kvalitetom naše ponude koja se temelji na našoj bogatoj i jedinstvenoj baštini, a ne cijenama.

Izlaz je jedino u zakonskom rješenju kojim će se definirati upravljanje destinacijom na način da to radi struka, jasno, zajedno s lokalnom vlasti te privatnim i javnim sektorom, a ne jedan čovjek, i to često sasvim druge struke. U protivnom nam se ne piše dobro.

Antun Masle
Snimila Neja Markičević/Cropix

Prioritet je kvaliteta, a ne cijena

Kakvo je vaše mišljenje o našim hotelima? Jesu li dovoljno kvalitetni? Tko je glavna pokretačka snaga od kompanija na našem području?

- Mi imamo dobrih hotela i većina pruža uslugu primjerenu svojoj kategoriji. Međutim, brine me promjena strukture gostiju koja će utjecati na smanjenje cijena, pa će se u istom objektu nalaziti gosti koji u pravilu ne koriste istu kategoriju smještaja. U konačnici, bit će sve manje onih koji hoće platiti vrhunsku uslugu i smještaj, kojima je prioritet kvaliteta, a ne cijena. Ne čini mi se da je netko glavna pokretačka snaga, svi oni nastupaju na ciljanim tržištima i koriste razne kanale prodaje. Žao mi je da se ne dogovaraju oko bitnih stvari u destinaciji i zajednički ne nastupaju, jer neovisno o tome što su na svoj način jedni drugima konkurencija, imaju jako puno zajedničkih problema koje bi daleko lakše zajednički i riješili.

Neslaganje s Androm

Zbog neslaganja s gradonačelnikom Vlahušićem ne sudjelujete više u destinacijskom managementu. Koja bi, po Vama, trebala biti orijentacija Dubrovnika?

- Nema destinacijskog menadžmenta. To i jest osnovni problem. Gradonačelnik je tražio da organiziram destinacijski menadžment, ali kada je shvatio da ta organizacija, sačinjena od svih relevantnih sudionika (struke, javnog i privatnog sektora) odlučuje o bitnim čimbenicima razvoja turizma na svom području, isti mu više nije trebao. Upravljanje destinacijom je apsolutni preduvjet uspješnog daljnjeg razvoja.


[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => intervju s bivšom ministricom [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2015-09-29 11:18:28 [created_by] => 38 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2015-09-29 22:47:22 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2015-09-29 22:35:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 13471 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 142 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovije vijesti iz Hrvatske. [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, hrvatska [secure] => 0 [page_title] => Hrvatska [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 0 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 1 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => { "is_import_from_dnn": true, "incptvocmimagegalleryIGParameters": "default", "incptvocmimagegalleryocmIGposition": "OcmAfterDisplayContent", "incptvocmimagegalleryocmIGtheme": "CameraSlideshow", "incptvocmimagegalleryImages": [ "/Archive/images/2015/09/29/Dalmacija/zupan_ruskovic2-130915.jpg" ], "incptvocmimagegalleryImageTitles": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageDescriptions": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageFocus": [ "50:50" ], "incptvocmimagegalleryImageDimensions": [ { "size0": "800x534" } ] } [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 142 [name] => Hrvatska [alias] => hrvatska [description] => [parent] => 119 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 1 [params] => {"inheritFrom":"119","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"0","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"0","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"0","itemRelatedLimit":"5","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"0","itemRelatedImageSize":"0","itemRelatedIntrotext":"1","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"0","itemRelatedImageGallery":"0","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-02-21 11:58:02","customparams_modified":"2019-02-21 11:58:02","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 4548085 Threads: 6 Questions: 149274134 Slow queries: 63704 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 4438543 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 54 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front04 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /vijesti/hrvatska ) [additional_categories] => Array ( ) [link] => /vijesti/hrvatska/pave-zupan-ruskovic-splicani-pogledajte-sto-se-dogada-u-dubrovniku-nemojte-prodati-dusu-grada-287915 [printLink] => /vijesti/hrvatska/pave-zupan-ruskovic-splicani-pogledajte-sto-se-dogada-u-dubrovniku-nemojte-prodati-dusu-grada-287915?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 226123 [name] => PaveŽupanRusković [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => pavezupanruskovic [link] => /tag/pavezupanruskovic ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => intervju s bivšom ministricom [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Pave Župan Rusković: Splićani, pogledajte što se događa u Dubrovniku, nemojte prodati dušu grada [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-16-17-49-28-38 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2015/09/29/Dalmacija/zupan_ruskovic2-130915.jpg [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2015/09/29/Dalmacija/zupan_ruskovic2-130915.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}

Pave Župan Rusković nedavno je javno zapitala zna li Dubrovnik što i kako želi od turizma, sugerirajući da strategiju moraju osmisliti stručnjaci, a ne isključivo trenutačna ponuda i potražnja. Bivša ministrica turizma, svojevremeno direktorica moćne agencije “Atlas”, misli da Dubrovnik, Split i drugi dalmatinski gradovi ne smiju dozvoliti pretvaranje u prekrcane izletničke destinacije samo u ljetnih 45, ili 60 dana. To je, kaže, način da na brzinu potroše sami sebe i otjeraju prave goste.

Svjedoci smo stihijskog stanja u Gradu, koji u špici puca po šavovima. Vlast se, izgleda, orijentira na brzu zaradu. Može li takav nedostatak koncepta srozati grad Dubrovnik kao destinaciju?
- To se, nažalost, već događa. Čini se da je koncept vlasti što veći rast broja gostiju i što veća zarada, ali u istom, kratkom periodu. Kad bi se povećanje realiziralo od listopada do svibnja, onda bi ono bilo i te kako pozitivno. U protivnom - veća šteta nego korist. Rekla bih ipak da je uzrok tome neznanje i nepoznavanje osnovnih kriterija uspješnog razvoja destinacije. Jer kada u destinaciji vlada stihija i kada se dostigne i prestigne gornji broj dolazaka održivog razvoja, destinacija počinje propadati.

Što bi, po Vama, trebalo napraviti? Je li rješenje u ograničenju tog ljetnog stampeda?

- Jest, ali to neće biti ni lako ni jednostavno. Greške se lako naprave, a za njihov ispravak potrebno je daleko više truda, vremena, i nadasve znanja, a nekada su, nažalost, i nepopravljive.

Na koji način to ograničenje provesti?

- Prije toga potrebno je definirati kakav turizam želimo, odnosno kakva destinacija želimo biti, je li onakva kakvu su stvarali naši prethodnici od samog početka razvoja turizma u Dubrovniku, pa se desetljećima profilirala kao destinacija visokokvalitetne cjelokupne ponude. Na tom tragu više od 50 posto svih hotelskih kapaciteta ima pet i četiri zvjezdice. Ili želimo razvijati destinaciju u kojoj su dobrodošli oni koji se goli šetaju po Stradunu i rade sve druge neprimjerene stvari za koje bi u nekoj drugoj zemlji bili kažnjeni kad bi se uopće usudili tako nešto napraviti. Drugim riječima, odustajemo od visokokvalitetne destinacije. Jer, ne zaboravimo, percepciju o destinaciji najvećim dijelom stvaraju sami gosti koji je posjećuju. I konačno, želimo li cjelogodišnje poslovanje ili se, kako kaže gradonačelnik, zimi trebamo odmarati?

Kakav je karakter aktualnog dubrovačkog i dalmatinskog turizma? Ni Splićani, naime, nisu zadovoljni pravcem u kojem se njihov grad razvija?

- Ovo što se događa posljednjih godina u Dubrovniku ukazuje na masovni turizam, čiji je koncept povećanje broja gostiju i što veća zarada. O kvaliteti ponude i zadovoljstvu gostiju se ne razmišlja, a još manje o zadovoljstvu lokalnog stanovništva. Posljedica je to, kako sam već navela, neznanja s jedne i strahovite pohlepe za lakom i brzom zaradom s druge strane, ali za danas, ne misleći uopće o onome što će se događati sutra. Vjerojatno tu postoji i sistem nezamjeranja i kupovanja glasova jer se dozvoljava prekobrojan broj dozvola ugostiteljskih objekata i njihovog kapaciteta bez obzira na kvalitetu njihove ponude.

Split je posljednjih godina doživio veliki iskorak, od čisto tranzitnog grada do pravog turističkog odredišta, što me jako veseli. Uvjerena sam da, kao i Dubrovnik, Split ima potencijal za razvoj cjelogodišnjeg poslovanja, prvenstveno u segmentu kulturnog turizma i nadam se da će izabrati taj smjer i da neće dozvoliti prostituiranje jedinstvenog prostora i bogate kulturne baštine poput Dubrovnika. Isto se odnosi na Hvar, Trogir, Šibenik i ostale slične destinacije.

Nekad se turizam razvijao tako da se osiguravao kontakt gostiju i domaćeg stanovništva. Već neko vrijeme imamo novu strategiju resorta (Koločep), uskoro Kupari, Plat, koji će zapravo biti zatvorene cjeline. Što je, po Vama, primjerenije?
I Splitu prijeti invazija s mora... /ZVONIMIR BARIŠIN/CROPIX
- Zahvaljujući sigurnosti koja je jedna od naših najvažnijih prednosti u odnosu na konkurenciju, kod nas nisu potrebni zatvoreni turistički kompleksi, ali je isto tako jako važno da hotel sa pet ili četiri zvjezdice mora imati dio plaže na kojoj će biti dovoljno mjesta za sve goste hotela i, naravno, plaža održavana i uređena prema kategoriji hotela, kao i sam okoliš hotela.

U pravu ste kad kažete da je postojao kontakt između gostiju i lokalnog stanovništva. Posebno je to bilo karakteristično u sklopu tadašnjeg privatnog smještaja, kada je gost komunicirao s domaćinom od dolaska do odlaska, što je stvaralo prijateljstva i ponovljene dolaske istih gostiju godinama. Danas se u većini apartmana goste dočeka na dolasku i isprati na odlasku, nema više onog kontakta zbog kojeg je ta vrsta smještaja u ona vremena i bila tako prihvaćena i popularna.

Stari grad počinje sličiti na ljetnu kulisu. Stanovnika ima sve manje, dijelovi su razrušeni, veći dio godine nema života. Kako na to gledate?

- Činjenica je da nije jednostavno živjeti unutar zidina. Ljeti je nemoguća gužva, galama, jedva se može proći kroz mnoge ulice.... a zimi izgleda kao grad duhova. Bojim se da se iseljavanje ne nastavi kada se popravi situacija s prodajom nekretnina. A Dubrovnik je posebno atraktivan jer je živi grad. Smatram da je neophodno stvoriti stanovnicima unutar zidina bitno bolje uvjete života, a Gradu vratiti sklad po kojem je poznat stoljećima.
Treba ga očuvati takvim kakav jest i zaštititi od kojekakvih jeftinih i neautentičnih uličnih događanja. Takva ponuda skreće pozornost od onog jedinstvenog i stvara dodatnu gužvu te tako bitno utječe na srozavanje kvalitete i općeg dojma o destinaciji.

Posljednjih godina zapažen je trend stalnog porasta privatnog smještaja, dok je broj hotelskih kreveta i dalje manji nego prije rata. Možete li objasniti zašto?
- Dijelom je to posljedica lokalne vlasti koja ovaj trend smatra velikim uspjehom, a što je upravo suprotno od vizije na osnovi koje se stvarao brand Dubrovnika kroz desetljeća. U većini slučajeva je iznajmljivanje soba i apartmana dodatan prihod u obitelji, što razumijem. Danas, na sreću, već ima vrlo kvalitetnog smještaja u obiteljskim kućama, koji je primjeren brandu Dubrovnika. Ali, nažalost, puno je više onog bitno manje kvalitetnog, kako u obiteljskim kućama, tako i u hostelima. Osim toga, vrlo često su apartmani u kućama u kojima ne žive vlasnici, pa su gosti bez ikakvog nadzora, što dovodi do vrlo neugodnih situacija potpuno neprimjerenih brandu Dubrovnika.

Dubrovnik se kandidirao za prijestolnicu kulture, iako su nam i Ljetne igre, čini se, višak. Je li kultura u hrvatskom turizmu postala bespredmetnom u silnoj strci za brzom zaradom?

- Ne mogu vjerovati da je kultura u hrvatskom turizmu postala bespredmetnom, ali je činjenica da masovni turizam i pohlepa za brzom zaradom sve više istiskuju kulturu kao temelj naše kvalitetne ponude. I to je posljedica nepostojanja destinacijskog menadžmenta - upravljanja destinacijom.

Sve to ukazuje na činjenicu da ne poštujemo ono što smo naslijedili niti da brinemo o onima koji će naslijediti nas. Ne smijemo zaboraviti da smo, ukupno gledano, relativno mala destinacija i da se s konkurencijom možemo boriti isključivo kvalitetom naše ponude koja se temelji na našoj bogatoj i jedinstvenoj baštini, a ne cijenama.

Izlaz je jedino u zakonskom rješenju kojim će se definirati upravljanje destinacijom na način da to radi struka, jasno, zajedno s lokalnom vlasti te privatnim i javnim sektorom, a ne jedan čovjek, i to često sasvim druge struke. U protivnom nam se ne piše dobro.

Antun Masle
Snimila Neja Markičević/Cropix

Prioritet je kvaliteta, a ne cijena

Kakvo je vaše mišljenje o našim hotelima? Jesu li dovoljno kvalitetni? Tko je glavna pokretačka snaga od kompanija na našem području?

- Mi imamo dobrih hotela i većina pruža uslugu primjerenu svojoj kategoriji. Međutim, brine me promjena strukture gostiju koja će utjecati na smanjenje cijena, pa će se u istom objektu nalaziti gosti koji u pravilu ne koriste istu kategoriju smještaja. U konačnici, bit će sve manje onih koji hoće platiti vrhunsku uslugu i smještaj, kojima je prioritet kvaliteta, a ne cijena. Ne čini mi se da je netko glavna pokretačka snaga, svi oni nastupaju na ciljanim tržištima i koriste razne kanale prodaje. Žao mi je da se ne dogovaraju oko bitnih stvari u destinaciji i zajednički ne nastupaju, jer neovisno o tome što su na svoj način jedni drugima konkurencija, imaju jako puno zajedničkih problema koje bi daleko lakše zajednički i riješili.

Neslaganje s Androm

Zbog neslaganja s gradonačelnikom Vlahušićem ne sudjelujete više u destinacijskom managementu. Koja bi, po Vama, trebala biti orijentacija Dubrovnika?

- Nema destinacijskog menadžmenta. To i jest osnovni problem. Gradonačelnik je tražio da organiziram destinacijski menadžment, ali kada je shvatio da ta organizacija, sačinjena od svih relevantnih sudionika (struke, javnog i privatnog sektora) odlučuje o bitnim čimbenicima razvoja turizma na svom području, isti mu više nije trebao. Upravljanje destinacijom je apsolutni preduvjet uspješnog daljnjeg razvoja.


[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/vijesti/hrvatska/pave-zupan-ruskovic-splicani-pogledajte-sto-se-dogada-u-dubrovniku-nemojte-prodati-dusu-grada-287915 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=2eec1566eaeffd51276b225db29033fd22a1936e [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Pave+%C5%BDupan+Ruskovi%C4%87%3A+Spli%C4%87ani%2C+pogledajte+%C5%A1to+se+doga%C4%91a+u+Dubrovniku%2C+nemojte+prodati+du%C5%A1u+grada&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fvijesti%2Fhrvatska%2Fpave-zupan-ruskovic-splicani-pogledajte-sto-se-dogada-u-dubrovniku-nemojte-prodati-dusu-grada-287915 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fvijesti%2Fhrvatska%2Fpave-zupan-ruskovic-splicani-pogledajte-sto-se-dogada-u-dubrovniku-nemojte-prodati-dusu-grada-287915 )
Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => intervju s bivšom ministricom [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
Hrvatskaintervju s bivšom ministricom

Pave Župan Rusković: Splićani, pogledajte što se događa u Dubrovniku, nemojte prodati dušu grada

Piše PSD.
30. rujna 2015. - 00:35

Pave Župan Rusković nedavno je javno zapitala zna li Dubrovnik što i kako želi od turizma, sugerirajući da strategiju moraju osmisliti stručnjaci, a ne isključivo trenutačna ponuda i potražnja. Bivša ministrica turizma, svojevremeno direktorica moćne agencije “Atlas”, misli da Dubrovnik, Split i drugi dalmatinski gradovi ne smiju dozvoliti pretvaranje u prekrcane izletničke destinacije samo u ljetnih 45, ili 60 dana. To je, kaže, način da na brzinu potroše sami sebe i otjeraju prave goste.

Svjedoci smo stihijskog stanja u Gradu, koji u špici puca po šavovima. Vlast se, izgleda, orijentira na brzu zaradu. Može li takav nedostatak koncepta srozati grad Dubrovnik kao destinaciju?
- To se, nažalost, već događa. Čini se da je koncept vlasti što veći rast broja gostiju i š...
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
16. svibanj 2024 19:49