stdClass Object ( [id] => 113036 [title] => Kapetan Ante Roje: Pljušte narudžbe za brodove, a Vlada ‘pokapa’ škverove [alias] => kapetan-ante-roje-pljuste-narudzbe-za-brodove-a-vlada-pokapa-skverove [catid] => 142 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>
Hrvatska Vlada kao da jedva čeka osloboditi se brodogradilišta. Pouzdanoga kupca za brodogradilišta, u stanju u kakvom su danas, jednostavno nema. Ako se i prihvati neka od aktualnih ponuda, ne vjerujem da će novi vlasnik izdržati godinu dana. A onda opet sve ispočetka, s Europskom komisijom za vratom... − kazuje kapetan Ante Roje, nekadašnji direktor splitskog “Jadroplova” i izvrstan poznavatelj pomorskoga tržišta.

Kapetan Roje već godinama upozorava na to da je izgradnja brodova za sebe jedini put prema punim navozima brodogradilišta i spašavanju onog najvećeg − ”Brodosplita”. Tržište se oporavlja, navodi Roje, i naša brodogradnja mora iskoristiti priliku.

 

Nema recesije

 

− Nema recesije, osobito ne na tržištima prijevoza suhih rasutih tereta. Ono što se u posljednje vrijeme uobičava nazivati konjunkturom, u razdoblju od 2003. do 2008. godine nije bila konjunktura, nego tržišni, konjunkturni eksces. Jer ako je to bila konjunktura, onda je sve što se na tržištima brodskog prostora događalo desetljećima prije bila depresija. A nije.

Ovog trenutka samo država može spasiti brodogradilišta, a ne privatnici. Država kao vlasnik mora postaviti jedinstven menadžment, nabavnu i prodajnu službu. Država, a ne pojedini škver, mora graditi brodove za domaće brodarstvo. Nedostaje domaća banka koja bi pratila izvoz, nešto poput nekadašnje Jugoslavenske banke za međunarodnu ekonomsku suradnju. Subvencija brodogradnji morala bi pokriti i nadoknadu za nerealni tečaj − nabraja kapetan Roje.

− Tržišta vozarina za prijevoz suhih tereta u većem dijelu prošle i u ovoj godini znatno su iznad najviših razina tržišta tih prijevoza koji su vladali od 1981. do 2003. Predviđa se da će do kraja ove godine porasti iznad prosječne razine koja je vladala od 2003. do 2008.

Od ukupno naručenih oko 1100 novogradnji do sada u ovoj godini, više od 50 posto su brodovi za prijevoz suhih rasutih tereta. Nedavno su ponovno počele i nove narudžbe velikih kontejnerskih brodova, pa je tako tajvanski “Evergreen” naručio 10 brodova, od kojih svaki može nositi 8000 kontejnera.

 

Daleki istok

 

“Neptune Orient Line” naručio je 12 kontejnerskih brodova. Brodovi se naručuju, ali gotovo isključivo u brodogradilištima Dalekog istoka, posebice Kine i Južne Koreje, što i nije nešto novo. Od prodanih rabljenih brodova u 2008., čak 75 posto ih je izgrađeno u Japanu. Od prodanih brodova u 2009., u Japanu ih je izgrađeno 66 posto − navodi podatke ekspert Roje, ističući kako za spas brodogradnje treba prionuti na gradnju najjednostavnijih tipova brodova.

Ipak, a tko će to sve platiti, uzvraćamo kapetanu.

− Ako se brod proda kao “newbuilding resale”, dakle, kao novogradnja pred isporukom, platit će kupac, i to po znatno višoj cijeni od novogradnje određene cijene. Ako ne, za ukupno 18 brodova − koliko ih naša tri velika škvera mogu izgraditi u godinu dana − to bi iznosilo do 600 milijuna dolara godišnje, odnosno manje od vrijednosti kruha koji građani ove male zemlje bace u jednoj godini.

Da se u ovo ušlo prije godinu dana, program se već mogao dobrim dijelom ostvariti, brodovi prodati kao “newbuilding resales” i zaraditi za pokriće svega uloženog s pristojnom dobiti. Cijene u ovoj godini na razini su cijena novogradnji u razdoblju od 2004. do 2006., kad je zadnja konjunktura već dobrano bila u zaletu.

Najvišu cijenu brod dostiže pri vrhu konjunkture, kao novogradnja pred isporukom, koja može biti i do 60 posto viša od cijene u tom trenutku ugovorene novogradnje!

Dakle, ne 60 posto više od ugovorene cijene, nego 60 posto više od tržišne cijene broda, koja je u međuvremenu porasla, kroz rast tržišta od nekoliko puta − navodi ugledni splitski pomorski stručnjak.

DENIS KRNIĆ, foto: nikola vilić / cropix

 

Prilika za gradnju bulkera

 

 Rojin je prijedlog da se na domaćim navozima grade brodovi za prijevoz suhih rasutih tereta, bulkeri, veličine panamaxa i superhandymaxa.

− Zašto? Jer su najjeftiniji i najjednostavniji. Brod u svojem vijeku od 20 do 30 godina može “doživjeti” četiri do pet konjunktura. Pa ako se i ne proda odmah kao “newbuilding resale” (novogradnja pred isporukom, op.a.), bit će šansi da ga se poslije povoljno proda kroz eksploataciju u nekoj idućoj konjunkturi.

Brod, prolazeći kroz konjunkture i depresije, plovi i zarađuje, vraća uloženo. Do prodaje, brodovi bi bili u menadžmentu hrvatskih brodara i menadžera, da ih zapošljavaju po tržišnim uvjetima. I u lošim tržišnim prilikama brod će zaraditi za pokriće troškova eksploatacije, a nešto bi se ostvarivalo i za povrat uloženoga, do konačne prodaje − smatra Roje.


 

Knjiga narudžbi

 

Kako objašnjava Roje, interes menadžmenta svakog brodogradilišta jest puna knjiga narudžbi, bez obzira na cijenu. − Knjiga se, uglavnom, puni na izlasku iz recesije u konjunkturu, i kad se napuni, tržište nastavlja rast. Tada na scenu stupaju tržišni igrači, tzv. asset players, i prodaju još uvijek neisporučeni brod po višestrukim cijenama od ugovorene − kaže.

 

 

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Ovog trenutka  samo država, a ne privatnici, može spasiti brodogradilišta. A nema recesije, osobito ne na tržištima prijevoza suhih rasutih tereta [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => BIVŠI DIREKTOR ‘JADROPLOVA’ I IZVRStaN POZNAVATELJ STANJA U HRVATSKIM BRODOGRADILIŠTIMA [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2010-10-02 22:56:23 [created_by] => 33 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2010-10-05 14:11:18 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2010-10-02 23:58:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 8966 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 142 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovije vijesti iz Hrvatske. [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, hrvatska [secure] => 0 [page_title] => Hrvatska [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 0 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 1 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => { "is_import_from_dnn": true, "incptvocmimagegalleryIGParameters": "default", "incptvocmimagegalleryocmIGposition": "OcmAfterDisplayContent", "incptvocmimagegalleryocmIGtheme": "CameraSlideshow", "incptvocmimagegalleryImages": [ "/Archive/images/2010/10/02/Novosti/AnNTE_ROJE2-011010.1_thumb.jpg" ], "incptvocmimagegalleryImageTitles": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageDescriptions": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageFocus": [ "50:50" ], "incptvocmimagegalleryImageDimensions": [ { "size0": "379x312" } ] } [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 142 [name] => Hrvatska [alias] => hrvatska [description] => [parent] => 119 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 1 [params] => {"inheritFrom":"119","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"0","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"0","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"0","itemRelatedLimit":"5","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"0","itemRelatedImageSize":"0","itemRelatedIntrotext":"1","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"0","itemRelatedImageGallery":"0","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-02-21 11:58:02","customparams_modified":"2019-02-21 11:58:02","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 4109213 Threads: 3 Questions: 123397754 Slow queries: 53781 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 3751602 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 53 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front04 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /vijesti/hrvatska ) [additional_categories] => Array ( ) [link] => /vijesti/hrvatska/kapetan-ante-roje-pljuste-narudzbe-za-brodove-a-vlada-pokapa-skverove-113036 [printLink] => /vijesti/hrvatska/kapetan-ante-roje-pljuste-narudzbe-za-brodove-a-vlada-pokapa-skverove-113036?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 150142 [name] => škverovi [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => skverovi [link] => /tag/skverovi ) [1] => stdClass Object ( [id] => 101844 [name] => anteroje [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => anteroje [link] => /tag/anteroje ) [2] => stdClass Object ( [id] => 171711 [name] => brodogradilišta [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => brodogradilista [link] => /tag/brodogradilista ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [Subtitle] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Ovog trenutka  samo država, a ne privatnici, može spasiti brodogradilišta. A nema recesije, osobito ne na tržištima prijevoza suhih rasutih tereta [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => BIVŠI DIREKTOR ‘JADROPLOVA’ I IZVRStaN POZNAVATELJ STANJA U HRVATSKIM BRODOGRADILIŠTIMA [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Kapetan Ante Roje: Pljušte narudžbe za brodove, a Vlada ‘pokapa’ škverove [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-11-15-54-56-33 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2010/10/02/Novosti/AnNTE_ROJE2-011010.1_thumb.jpg [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2010/10/02/Novosti/AnNTE_ROJE2-011010.1_thumb.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}
Hrvatska Vlada kao da jedva čeka osloboditi se brodogradilišta. Pouzdanoga kupca za brodogradilišta, u stanju u kakvom su danas, jednostavno nema. Ako se i prihvati neka od aktualnih ponuda, ne vjerujem da će novi vlasnik izdržati godinu dana. A onda opet sve ispočetka, s Europskom komisijom za vratom... − kazuje kapetan Ante Roje, nekadašnji direktor splitskog “Jadroplova” i izvrstan poznavatelj pomorskoga tržišta.

Kapetan Roje već godinama upozorava na to da je izgradnja brodova za sebe jedini put prema punim navozima brodogradilišta i spašavanju onog najvećeg − ”Brodosplita”. Tržište se oporavlja, navodi Roje, i naša brodogradnja mora iskoristiti priliku.

 

Nema recesije

 

− Nema recesije, osobito ne na tržištima prijevoza suhih rasutih tereta. Ono što se u posljednje vrijeme uobičava nazivati konjunkturom, u razdoblju od 2003. do 2008. godine nije bila konjunktura, nego tržišni, konjunkturni eksces. Jer ako je to bila konjunktura, onda je sve što se na tržištima brodskog prostora događalo desetljećima prije bila depresija. A nije.

Ovog trenutka samo država može spasiti brodogradilišta, a ne privatnici. Država kao vlasnik mora postaviti jedinstven menadžment, nabavnu i prodajnu službu. Država, a ne pojedini škver, mora graditi brodove za domaće brodarstvo. Nedostaje domaća banka koja bi pratila izvoz, nešto poput nekadašnje Jugoslavenske banke za međunarodnu ekonomsku suradnju. Subvencija brodogradnji morala bi pokriti i nadoknadu za nerealni tečaj − nabraja kapetan Roje.

− Tržišta vozarina za prijevoz suhih tereta u većem dijelu prošle i u ovoj godini znatno su iznad najviših razina tržišta tih prijevoza koji su vladali od 1981. do 2003. Predviđa se da će do kraja ove godine porasti iznad prosječne razine koja je vladala od 2003. do 2008.

Od ukupno naručenih oko 1100 novogradnji do sada u ovoj godini, više od 50 posto su brodovi za prijevoz suhih rasutih tereta. Nedavno su ponovno počele i nove narudžbe velikih kontejnerskih brodova, pa je tako tajvanski “Evergreen” naručio 10 brodova, od kojih svaki može nositi 8000 kontejnera.

 

Daleki istok

 

“Neptune Orient Line” naručio je 12 kontejnerskih brodova. Brodovi se naručuju, ali gotovo isključivo u brodogradilištima Dalekog istoka, posebice Kine i Južne Koreje, što i nije nešto novo. Od prodanih rabljenih brodova u 2008., čak 75 posto ih je izgrađeno u Japanu. Od prodanih brodova u 2009., u Japanu ih je izgrađeno 66 posto − navodi podatke ekspert Roje, ističući kako za spas brodogradnje treba prionuti na gradnju najjednostavnijih tipova brodova.

Ipak, a tko će to sve platiti, uzvraćamo kapetanu.

− Ako se brod proda kao “newbuilding resale”, dakle, kao novogradnja pred isporukom, platit će kupac, i to po znatno višoj cijeni od novogradnje određene cijene. Ako ne, za ukupno 18 brodova − koliko ih naša tri velika škvera mogu izgraditi u godinu dana − to bi iznosilo do 600 milijuna dolara godišnje, odnosno manje od vrijednosti kruha koji građani ove male zemlje bace u jednoj godini.

Da se u ovo ušlo prije godinu dana, program se već mogao dobrim dijelom ostvariti, brodovi prodati kao “newbuilding resales” i zaraditi za pokriće svega uloženog s pristojnom dobiti. Cijene u ovoj godini na razini su cijena novogradnji u razdoblju od 2004. do 2006., kad je zadnja konjunktura već dobrano bila u zaletu.

Najvišu cijenu brod dostiže pri vrhu konjunkture, kao novogradnja pred isporukom, koja može biti i do 60 posto viša od cijene u tom trenutku ugovorene novogradnje!

Dakle, ne 60 posto više od ugovorene cijene, nego 60 posto više od tržišne cijene broda, koja je u međuvremenu porasla, kroz rast tržišta od nekoliko puta − navodi ugledni splitski pomorski stručnjak.

DENIS KRNIĆ, foto: nikola vilić / cropix

 

Prilika za gradnju bulkera

 

 Rojin je prijedlog da se na domaćim navozima grade brodovi za prijevoz suhih rasutih tereta, bulkeri, veličine panamaxa i superhandymaxa.

− Zašto? Jer su najjeftiniji i najjednostavniji. Brod u svojem vijeku od 20 do 30 godina može “doživjeti” četiri do pet konjunktura. Pa ako se i ne proda odmah kao “newbuilding resale” (novogradnja pred isporukom, op.a.), bit će šansi da ga se poslije povoljno proda kroz eksploataciju u nekoj idućoj konjunkturi.

Brod, prolazeći kroz konjunkture i depresije, plovi i zarađuje, vraća uloženo. Do prodaje, brodovi bi bili u menadžmentu hrvatskih brodara i menadžera, da ih zapošljavaju po tržišnim uvjetima. I u lošim tržišnim prilikama brod će zaraditi za pokriće troškova eksploatacije, a nešto bi se ostvarivalo i za povrat uloženoga, do konačne prodaje − smatra Roje.


 

Knjiga narudžbi

 

Kako objašnjava Roje, interes menadžmenta svakog brodogradilišta jest puna knjiga narudžbi, bez obzira na cijenu. − Knjiga se, uglavnom, puni na izlasku iz recesije u konjunkturu, i kad se napuni, tržište nastavlja rast. Tada na scenu stupaju tržišni igrači, tzv. asset players, i prodaju još uvijek neisporučeni brod po višestrukim cijenama od ugovorene − kaže.

 

 

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/vijesti/hrvatska/kapetan-ante-roje-pljuste-narudzbe-za-brodove-a-vlada-pokapa-skverove-113036 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=6e32d8b27276f1acd61c4beaae1d95ccb4a33a32 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Kapetan+Ante+Roje%3A+Plju%C5%A1te+narud%C5%BEbe++za+brodove%2C+a+Vlada+%E2%80%98pokapa%E2%80%99+%C5%A1kverove&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fvijesti%2Fhrvatska%2Fkapetan-ante-roje-pljuste-narudzbe-za-brodove-a-vlada-pokapa-skverove-113036 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fvijesti%2Fhrvatska%2Fkapetan-ante-roje-pljuste-narudzbe-za-brodove-a-vlada-pokapa-skverove-113036 )
Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Ovog trenutka  samo država, a ne privatnici, može spasiti brodogradilišta. A nema recesije, osobito ne na tržištima prijevoza suhih rasutih tereta [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => BIVŠI DIREKTOR ‘JADROPLOVA’ I IZVRStaN POZNAVATELJ STANJA U HRVATSKIM BRODOGRADILIŠTIMA [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
HrvatskaBIVŠI DIREKTOR ‘JADROPLOVA’ I IZVRStaN POZNAVATELJ STANJA U HRVATSKIM BRODOGRADILIŠTIMA

Kapetan Ante Roje: Pljušte narudžbe za brodove, a Vlada ‘pokapa’ škverove

Piše PSD.
3. listopada 2010. - 01:58
Hrvatska Vlada kao da jedva čeka osloboditi se brodogradilišta. Pouzdanoga kupca za brodogradilišta, u stanju u kakvom su danas, jednostavno nema. Ako se i prihvati neka od aktualnih ponuda, ne vjerujem da će novi vlasnik izdržati godinu dana. A onda opet sve ispočetka, s Europskom komisijom za vratom... − kazuje kapetan Ante Roje, nekadašnji direktor splitskog “Jadroplova” i izvrstan poznavatelj pomorskoga tržišta.

Kapetan Roje već godinama upozorava na to da je izgradnja brodova za sebe jedini put prema punim navozima brodogradilišta i spašavanju onog najvećeg − ”Brodosplita”. Tržište se oporavlja, navodi Roje, i naša brodogradnja mora iskoristiti priliku.

 

Prilika za gradnj...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
11. svibanj 2024 17:54