stdClass Object ( [id] => 54721 [title] => Dinko Vodanović: Serija munja srušila je airubus; naše zrakoplove je tresla triput tijekom zime [alias] => dinko-vodanovic-serija-munja-srusila-je-airubus-nase-zrakoplove-je-tresla-triput-tijekom-zime [catid] => 142 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

Od serije udara munja uništen je elektrosustav aviona, čime je izgubljena kontrola nad zrakoplovom koji u tom trenutku počinje padati... napominje Vodanović

Air Franceov airbus 330, koji je nestao na putu iz Brazila prema Parizu, nije mogao biti srušen od jednog udara munje. Za njegovo rušenje bila je potrebna serija udara, koji su uništili elektrosustav aviona, bez kojeg on ne može letjeti. Pilot u slučaju ispada kompletnog elektrosustava gubi kontrolu nad zrakoplovom kojim upravlja elektronika, a pilot u ruci samo ima joystick kojim navodi avion. Zbog udara velikog broja munja, airbus je stoga mogao izgubiti kompletno elektronapajanje - govori Dinko Vodanović, glavni istražitelj za zrakoplovne nesreće pri Ministarstvu prometa.

Zrakoplov Air Francea s 216 putnika i 12 članova posade letio je u ponedjeljak iz Rio de Janeira prema Parizu, gdje je trebao sletjeti u 11.10 sati, ali je nekoliko sati prije nestao s radarskih zaslona.

Kobni oblaci

Prema mišljenju nekih Vodanovićevih kolega, zrakoplov airbus nije pao zbog udara groma, jer je letjelica bila iznad olujnih oblaka gdje nema statičkog pražnjenja odgovornog za “smrt” elektronike. Takvu teoriju Dinko Vodanović energično odbacuje i pojašnjava:

- Ti moji kolege očito ne znaju što govore. Naime, zrakoplovi na interkontinentalnim letovima lete i do visine od 15 kilometara, a cumuloninbusi, oblaci koji “proizvode“ munje, mogu biti i na visini od 25 kilometara, što je baš karakteristično za tropska područja u kojima je letio ovaj zrakopov.

Cumuloninbusi iz kojih sijeva i grmi u našim krajevima mogu dosegnuti visinu od 15 kilometara. Prema mojim pretpostavkama ovaj zrakoplov je uletio u samo središte oluje, gdje su bile najveće turbulencije. Tu se radi o nevjerojatnim turbulencijama koje avion bacaju gore-dolje. Moguće je da se radilo i o lomu zrakoplova, što je ipak manje vjerojatno - kazuje Vodanović.

Da se radilo o lomu zrakoplova pilot bi imao dovoljno vremena da pošalje kodiranu poruku, no kako to nije učinio, vrlo vjerojatno se radilo o gubitku struje, odnosno ispadu elektrosustava.

Raspad kaveza

- Avion je napravljen na principu Faradayeva kaveza. Munja udari u oplatu aviona, odakle se širi dalje prema krilima, gdje se nalaze izboji preko kojih ide dalje u atmosferu. Do sada nije poznat slučaj da je munja srušila neki zrakoplov ovakvog tipa. Moguće je da je prije udara munje zrakoplov napukao, pa onda više za njega ne vrijedi Faradayev zakon.

On leti u ekstremno u niskim temperaturama. Temperatura na toj visini je od – 40 do – 50 stupnjeva Celzijevih, pa ne isključujem mogućnost da je neki dio zrakoplova zbog oluje otpao, kao što je moguće da su komadi leda napravili rupu u trupu zrakoplova.

Takav slučaj smo imali odavno na boeingu 727, koji je letio na liniji Milano - Zagreb, gdje su upravo velika oštećenja zrakoplova nastala zbog udara velikih komada leda u letjelicu - zaključuje Vodanović.

U tri mjeseca tri udara

- U posljednja tri mjeseca u Hrvatskoj smo imali tri udara munja u zrakoplove. Prošli tjedan je bio udar munje u airbus 320 koji je letio iz Londona za riječki aerodrom na Krku. Zrakoplov je najnormalnije sletio i nakon toga obavljen pregled, gdje nisu utvrđena nikakva oštećenja.

Početkom ožujka grom je udario i u airbus 320 koji je letio na liniji Zagreb – Dubrovnik, kada također nije bilo nikakvog oštećenja, kao ni krajem ožujka kada je munja udarila u zrakoplov tipa dash koji je letio na liniji Pula – Zadar - kazuje Dinko Vodanović.

Putnici bez svijesti

Ako je zrakoplov ostao bez napajanja električne energije, u njemu ništa nije funkcioniralo i počeo je padati, zbog čega se snižava tlak zraka u unutrašnjosti zrakoplova.

Stoga je vrlo vjerojatno da su putnici izgubili svijest, te nisu ni znali što se zbiva u zrakoplovu. Zrakoplov se vrlo brzo sunovrati, brzinom od nekoliko stotina kilometara, a kako su putnici i zrakoplov jedno tijelo, tako i putnici padaju istom brzinom.

Ponekad brzina padanja zna biti i veća od brzine zvuka. No, ako je zrakoplov padao kao spirala, brzina poniranja je kudikamo manja - zaključio je Vodanović.

Supruga: Zoran je imao kartu za kobni let

Dalia Marković, supruga hrvatskog pomorca nestalog u padu aviona Aira Francea, već je na prvu vijest o tragediji znala da je u tom avionu njezin suprug Zoran, koji je  kartu za let Rio de Janeiro - Pariz rezervirao još 21. svibnja, te se nije na kobnom letu našao zato što je, kako se navodilo, propustio drugi zrakoplov.

- Ne želim  razgovarati s novinarima - izjavila nam je Dalia jučer kad smo je zatekli u obiteljskoj kući u mjestu Kostelj u društvu rodbine i poznanika. Među susjedima i mještanima (na fotografiji) brzo se proširila informacija o nesreći.

- On je pomorac pa ga nismo često viđali. Ma jako dobar dečko, rekao nam je prvi susjed Markovićevih. Zoranova kćerka ide u prvi razred gimnazije u Crkivenici, a sin u drugi razred osnovne škole.

Marković je „kruh sa sedam kora“ zarađivao posljednjih 15 godina. Kratko vrijeme radio je u brodogradilištu u Kraljevici gdje mu žive i roditelji, a za talijansku kompaniju Finarge Armamento plovio je prvi put.

A.Kurbanović, N.Horvat / EPEHA

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Od serije udara munja uništen je elektrosustav aviona, čime je izgubljena kontrola nad zrakoplovom koji u tom trenutku počinje padati... napominje Vodanović [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => GLAVNI ISTRAŽITELJ ZA ZRAKOPLOVNE NESREĆE PRI MINISTARSTVU POMORSTVA iznio pretpostavka [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2009-06-02 20:35:03 [created_by] => 30 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2009-06-03 09:22:19 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2009-06-02 20:35:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 8714 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 142 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovije vijesti iz Hrvatske. [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, hrvatska [secure] => 0 [page_title] => Hrvatska [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 0 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 1 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => { "is_import_from_dnn": true, "incptvocmimagegalleryIGParameters": "default", "incptvocmimagegalleryocmIGposition": "OcmAfterDisplayContent", "incptvocmimagegalleryocmIGtheme": "CameraSlideshow", "incptvocmimagegalleryImages": [ "/Archive/images/2009/06/02/Zadnja/VODANOVIC_SPUZVA-160708_thumb.jpg" ], "incptvocmimagegalleryImageTitles": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageDescriptions": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageFocus": [ "50:50" ], "incptvocmimagegalleryImageDimensions": [ { "size0": "348x264" } ] } [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 142 [name] => Hrvatska [alias] => hrvatska [description] => [parent] => 119 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 1 [params] => {"inheritFrom":"119","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"0","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"0","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"0","itemRelatedLimit":"5","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"0","itemRelatedImageSize":"0","itemRelatedIntrotext":"1","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"0","itemRelatedImageGallery":"0","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-02-21 11:58:02","customparams_modified":"2019-02-21 11:58:02","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 4098399 Threads: 3 Questions: 122784296 Slow queries: 53610 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 3735604 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 53 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front04 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /vijesti/hrvatska ) [additional_categories] => Array ( ) [link] => /vijesti/hrvatska/dinko-vodanovic-serija-munja-srusila-je-airubus-nase-zrakoplove-je-tresla-triput-tijekom-zime-54721 [printLink] => /vijesti/hrvatska/dinko-vodanovic-serija-munja-srusila-je-airubus-nase-zrakoplove-je-tresla-triput-tijekom-zime-54721?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 202268 [name] => airfrance [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => airfrance [link] => /tag/airfrance ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [Subtitle] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Od serije udara munja uništen je elektrosustav aviona, čime je izgubljena kontrola nad zrakoplovom koji u tom trenutku počinje padati... napominje Vodanović [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => GLAVNI ISTRAŽITELJ ZA ZRAKOPLOVNE NESREĆE PRI MINISTARSTVU POMORSTVA iznio pretpostavka [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Dinko Vodanović: Serija munja srušila je airubus; naše zrakoplove je tresla triput tijekom zime [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-11-12-54-42-30 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2009/06/02/Zadnja/VODANOVIC_SPUZVA-160708_thumb.jpg [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2009/06/02/Zadnja/VODANOVIC_SPUZVA-160708_thumb.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}

Od serije udara munja uništen je elektrosustav aviona, čime je izgubljena kontrola nad zrakoplovom koji u tom trenutku počinje padati... napominje Vodanović

Air Franceov airbus 330, koji je nestao na putu iz Brazila prema Parizu, nije mogao biti srušen od jednog udara munje. Za njegovo rušenje bila je potrebna serija udara, koji su uništili elektrosustav aviona, bez kojeg on ne može letjeti. Pilot u slučaju ispada kompletnog elektrosustava gubi kontrolu nad zrakoplovom kojim upravlja elektronika, a pilot u ruci samo ima joystick kojim navodi avion. Zbog udara velikog broja munja, airbus je stoga mogao izgubiti kompletno elektronapajanje - govori Dinko Vodanović, glavni istražitelj za zrakoplovne nesreće pri Ministarstvu prometa.

Zrakoplov Air Francea s 216 putnika i 12 članova posade letio je u ponedjeljak iz Rio de Janeira prema Parizu, gdje je trebao sletjeti u 11.10 sati, ali je nekoliko sati prije nestao s radarskih zaslona.

Kobni oblaci

Prema mišljenju nekih Vodanovićevih kolega, zrakoplov airbus nije pao zbog udara groma, jer je letjelica bila iznad olujnih oblaka gdje nema statičkog pražnjenja odgovornog za “smrt” elektronike. Takvu teoriju Dinko Vodanović energično odbacuje i pojašnjava:

- Ti moji kolege očito ne znaju što govore. Naime, zrakoplovi na interkontinentalnim letovima lete i do visine od 15 kilometara, a cumuloninbusi, oblaci koji “proizvode“ munje, mogu biti i na visini od 25 kilometara, što je baš karakteristično za tropska područja u kojima je letio ovaj zrakopov.

Cumuloninbusi iz kojih sijeva i grmi u našim krajevima mogu dosegnuti visinu od 15 kilometara. Prema mojim pretpostavkama ovaj zrakoplov je uletio u samo središte oluje, gdje su bile najveće turbulencije. Tu se radi o nevjerojatnim turbulencijama koje avion bacaju gore-dolje. Moguće je da se radilo i o lomu zrakoplova, što je ipak manje vjerojatno - kazuje Vodanović.

Da se radilo o lomu zrakoplova pilot bi imao dovoljno vremena da pošalje kodiranu poruku, no kako to nije učinio, vrlo vjerojatno se radilo o gubitku struje, odnosno ispadu elektrosustava.

Raspad kaveza

- Avion je napravljen na principu Faradayeva kaveza. Munja udari u oplatu aviona, odakle se širi dalje prema krilima, gdje se nalaze izboji preko kojih ide dalje u atmosferu. Do sada nije poznat slučaj da je munja srušila neki zrakoplov ovakvog tipa. Moguće je da je prije udara munje zrakoplov napukao, pa onda više za njega ne vrijedi Faradayev zakon.

On leti u ekstremno u niskim temperaturama. Temperatura na toj visini je od – 40 do – 50 stupnjeva Celzijevih, pa ne isključujem mogućnost da je neki dio zrakoplova zbog oluje otpao, kao što je moguće da su komadi leda napravili rupu u trupu zrakoplova.

Takav slučaj smo imali odavno na boeingu 727, koji je letio na liniji Milano - Zagreb, gdje su upravo velika oštećenja zrakoplova nastala zbog udara velikih komada leda u letjelicu - zaključuje Vodanović.

U tri mjeseca tri udara

- U posljednja tri mjeseca u Hrvatskoj smo imali tri udara munja u zrakoplove. Prošli tjedan je bio udar munje u airbus 320 koji je letio iz Londona za riječki aerodrom na Krku. Zrakoplov je najnormalnije sletio i nakon toga obavljen pregled, gdje nisu utvrđena nikakva oštećenja.

Početkom ožujka grom je udario i u airbus 320 koji je letio na liniji Zagreb – Dubrovnik, kada također nije bilo nikakvog oštećenja, kao ni krajem ožujka kada je munja udarila u zrakoplov tipa dash koji je letio na liniji Pula – Zadar - kazuje Dinko Vodanović.

Putnici bez svijesti

Ako je zrakoplov ostao bez napajanja električne energije, u njemu ništa nije funkcioniralo i počeo je padati, zbog čega se snižava tlak zraka u unutrašnjosti zrakoplova.

Stoga je vrlo vjerojatno da su putnici izgubili svijest, te nisu ni znali što se zbiva u zrakoplovu. Zrakoplov se vrlo brzo sunovrati, brzinom od nekoliko stotina kilometara, a kako su putnici i zrakoplov jedno tijelo, tako i putnici padaju istom brzinom.

Ponekad brzina padanja zna biti i veća od brzine zvuka. No, ako je zrakoplov padao kao spirala, brzina poniranja je kudikamo manja - zaključio je Vodanović.

Supruga: Zoran je imao kartu za kobni let

Dalia Marković, supruga hrvatskog pomorca nestalog u padu aviona Aira Francea, već je na prvu vijest o tragediji znala da je u tom avionu njezin suprug Zoran, koji je  kartu za let Rio de Janeiro - Pariz rezervirao još 21. svibnja, te se nije na kobnom letu našao zato što je, kako se navodilo, propustio drugi zrakoplov.

- Ne želim  razgovarati s novinarima - izjavila nam je Dalia jučer kad smo je zatekli u obiteljskoj kući u mjestu Kostelj u društvu rodbine i poznanika. Među susjedima i mještanima (na fotografiji) brzo se proširila informacija o nesreći.

- On je pomorac pa ga nismo često viđali. Ma jako dobar dečko, rekao nam je prvi susjed Markovićevih. Zoranova kćerka ide u prvi razred gimnazije u Crkivenici, a sin u drugi razred osnovne škole.

Marković je „kruh sa sedam kora“ zarađivao posljednjih 15 godina. Kratko vrijeme radio je u brodogradilištu u Kraljevici gdje mu žive i roditelji, a za talijansku kompaniju Finarge Armamento plovio je prvi put.

A.Kurbanović, N.Horvat / EPEHA

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/vijesti/hrvatska/dinko-vodanovic-serija-munja-srusila-je-airubus-nase-zrakoplove-je-tresla-triput-tijekom-zime-54721 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=aa30c2baa6b1c68beb16d54a2d5cedf085767b1e [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Dinko+Vodanovi%C4%87%3A+Serija+munja+sru%C5%A1ila+je+airubus%3B+na%C5%A1e+zrakoplove+je+tresla+triput+tijekom+zime&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fvijesti%2Fhrvatska%2Fdinko-vodanovic-serija-munja-srusila-je-airubus-nase-zrakoplove-je-tresla-triput-tijekom-zime-54721 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fvijesti%2Fhrvatska%2Fdinko-vodanovic-serija-munja-srusila-je-airubus-nase-zrakoplove-je-tresla-triput-tijekom-zime-54721 )
Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Od serije udara munja uništen je elektrosustav aviona, čime je izgubljena kontrola nad zrakoplovom koji u tom trenutku počinje padati... napominje Vodanović [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => GLAVNI ISTRAŽITELJ ZA ZRAKOPLOVNE NESREĆE PRI MINISTARSTVU POMORSTVA iznio pretpostavka [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
HrvatskaGLAVNI ISTRAŽITELJ ZA ZRAKOPLOVNE NESREĆE PRI MINISTARSTVU POMORSTVA iznio pretpostavka

Dinko Vodanović: Serija munja srušila je airubus; naše zrakoplove je tresla triput tijekom zime

Piše PSD.
2. lipnja 2009. - 22:35

Od serije udara munja uništen je elektrosustav aviona, čime je izgubljena kontrola nad zrakoplovom koji u tom trenutku počinje padati... napominje Vodanović

Air Franceov airbus 330, koji je nestao na putu iz Brazila prema Parizu, nije mogao biti srušen od jednog udara munje. Za njegovo rušenje bila je potrebna serija udara, koji su uništili elektrosustav aviona, bez kojeg on ne može letjeti. Pilot u slučaju ispada kompletnog elektrosustava gubi kontrolu nad zrakoplovom kojim upravlja elektronika, a pilot u ruci samo ima joystick kojim navodi avion. Zbog udara velikog broja munja, airbus je stoga mogao izgubiti kompletno elektronapajanje - govori Dinko Vodanović, glavni istražitelj za zrakoplov...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
11. svibanj 2024 14:54