stdClass Object ( [id] => 517875 [title] => Bliži se odluka o nabavci borbenih zrakoplova: reporter 'Slobodne' posjetio je tvornicu gripena i saznao što Hrvatskoj nude Skandinavci [alias] => blizi-se-odluka-o-nabavci-borbenih-zrakoplova-reporter-39-slobodne-39-posjetio-je-tvornicu-gripena-i-saznao-sto-hrvatskoj-nude-skandinavci [catid] => 142 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

Približio se dan odluke koji će u sljedećih nekoliko desetljeća uvelike definirati kako će izgledati hrvatske oružane snage, a i dobrim dijelom kako će izgledati hrvatski državni proračun.

Riječ je, naravno, o izboru novoga borbenog zrakoplova Hrvatskog ratnog zrakoplovstva. O argumentima za i protiv potrebe očuvanja borbenog zrakoplovstva napisane su već stranice tekstova. Ukratko, ako svoje nebo ne osiguravamo sami, morat ćemo to platiti drugima. Ta usluga nije jeftina, a iskustva drugih zemalja pokazuju da se baš uvijek i ne dobije ono što se plati.

S druge strane, vlastito borbeno zrakoplovstvo čini zemlju, to rado naglašavaju vojni stručnjaci, ozbiljnom. Riječ je o cijelom visokosofisticiranom sustavu koji traži mnogo visokosofisticirane radne snage, i mnogo organizacijskih sposobnosti da bi sve to funkcioniralo.

Dakle, Hrvatska je odlučila kupiti novi zrakoplov i ponude su na stolu. Glavna se bitka, smatraju upućeni analitičari, vodi između dva ponuditelja.

Prvi su izraelci i njihovi F-16. Riječ je o naprednim letjelicama koje su Izraelci još malo više unaprijedili, i, kako se neslužbeno može čuti, nude ih po – u okvirima zrakoplovstva, povoljnoj cijeni.

Međutim, prisutan je tu jedan veliki 'ali': riječ je o zrakoplovima starim 30-ak godina. Odnosno, riječ je o zrakoplovima kojima raste trošak održavanja, zahtijevaju i nemale prilagodbe zemaljske infrastrukture i svi upućeniji opet se slažu da bi i u ovom slučaju bila riječ o prijelaznom rješenju. Za nekih desetak, 15 godina morali bi već razmišljati o nabavci novog zrakoplova.

S druge strane, stoji ponuda švedskog SAAB-a, koji nude njihov tri-u-jedan, mali, okretni, umreženi, nadogradivi, pametni i što sve ne – gripen. Ne može ponijeti toliko tereta koliko i F-16, ali je zato mnogo jeftiniji za održavanje. Budući da je riječ o novim zrakoplovima, ta je razlika još veća u odnosu na predviđeni rok korištenja, a to je nekih 30-ak godina.

Jedini 'ali' pri tom je, naravno, cijena. Neslužbeno, upućeni procjenjuju da bi kupovima ukupno 12 gripena tražila nekih 300-tinjak milijuna eura više od polovnih F-16. Drugi sitni 'ali' je činjenica da gripen nije nikad korišten u borbi, za razliku od izraelskih F-16 koji su, naravno, prilično iskušani.

 

Naravno, obje ponude nude počeke, obročnu otplatu, obuku pilota i tome slično.

Na stolu je, doduše, i treća ponuda, potpuno novog F-16, koji je na pragu lovca pete generacije, no cijena po komadu iznad 100 milijuna eura vjerojatno ga isključuje iz hrvatskih snova.

Dakle, sve se svodi na švedsko čudo tehnike i izraelsko čudo tehnike. Da je odluka zaista blizu, pokazuje i to što su u tvrtki SAAB odlučili pozvati u goste desetak novinara iz Hrvatske kako bi im temeljito predstavili svoj zrakoplov i otklonili strah od bankrota ako se Hrvatska odluči platiti nešto manje od milijardu eura u sljedećih deset i kusur godina.

Zašto je gripen najbolje rješenje za Hrvatsku pokušali su tako odgovoriti kako predstavnici kompanije, tako i borbeni piloti.

Što se biznisa tiče, riječ je o lovcu koji savršeno odgovara financijskim mogućnostima zemalja poput Hrvatske, izričiti su Hakan Buskhe, predsjednik SAAB-a, Jerker Ahlqvist, predsjednik dijela SAAB-a koji proizvodi gripene i Richard Smith, šef prodaje.

Prije svega, riječ je o brzoj isporuci i jeftinom održavanju, bez potrebne velike prilagodbe infrastrukture. Na stolu je nekoliko opcija otplate o kojima, kao niti o bilo kojem detalju ponude nisu smjeli govoriti. No, nešto se može naučiti iz iskustva Češke i Mađarske, koje su preuzele lovce prije desetak godina.

Češka ih je uzela u leasing, i njihovi piloti danas pružaju usluge čuvanja zračnog prostora drugim zemljama poput Islanda ili Estonije i Litve. Nisu bankrotirali. Stvar je u tome da kupnjom gripena zemlja ulazi u klub zemalja korisnica (tu su još i Brazil, Tajland, Južnoafrička Republika, a pri kraju su natječaji u Slovačkoj i Bugarskoj gdje Šveđani imaju dobre šanse). To znači lakšu prilagodbu održavanja zrakoplova, međusobnu suradnju u obuci...

No, više od svega, a to je ključna stvar koju svi redom naglašavaju, to znači i redovito poboljšanje zrakoplova stalnim nadogradnjama. U zrakoplovstvu je uobičajeno da se veća unaprjeđenja na zrakoplovu obavljaju na sredini životnog vijeka.

 

Gripen je, kako naglašavaju domaćini, koncipiran da je stalno u koraku s napretkom tehnologije. Manja unaprjeđenja provode se praktički stalno, poput prilagodbe novim inačicama oružja, prilagodbi softvera i slično. Nešto značajnije prilagodbe obavljaju se u prosjeku svake tri godine. U razdoblju od deset godina, to znači da je gripen ostavio konkurentske zrakoplove tehnološki daleko iza sebe.

Posljednja inačica gripena C se tako zove MS 20, i obuhvatila je poboljšanje radara: domet je povećan za 80 posto, s tim da hvata mete manje od metra kvadratnog. Bilo je to potrebno da bi zrakoplov mogao koristiti novu europsku raketu meteor namijenjenu zračnoj borbi, čiji je domet razlog zbog kojeg je trebalo povećati domet radara.

Točan domet je tajna, no zbog testiranja rakete Šveđani će morati prošiti poligon dug 250 kilometara. Gripen je prvi zrakoplov uopće koji je prilagođen novom projektilu. Drugima je trebalo više vremena za prilagodbu.

Hrvatskoj je ponuđena ta najnovija inačica gripena, na koju druge zemlje tek trebaju, tijekom sljedeće godine, nadograditi svoje lovce. Hrvatski gripen bi tako imao i auto fly up opciju, odnosno u slučaju da pilot ne upravlja zrakoplovom i prijeti pad, sustav automatski preuzima upravljanje i podiže avion.

Druga važna karakteristika ovog lovca koju će Šveđani uvijek naglasiti jest da je riječ o tri-u-jedan zrakoplovu.
Osim zračnog nadzora i bombarderskih misija, gripen je osobito jak kada je u pitanju izvidnička uloga. Posebni spremnik s uređajima koji se montiraju na zrakoplov čini ga pravim malim špijunskim avionom s jakim protuelektroničkim sposobnostima. I to Šveđani imaju crno na bijelo od samih Amerikanaca.

Tijekom Red flag vojnih vježbi u SAD-u, najvećih takve vrste na svijetu na koje budu pozvani pripadnici svih značajnijih zračnih snaga na svijetu, gripen je po sposobnosti ometanja neprijateljskih komunikacija svrstan u treću, najjaču kategoriju. U istu u kojoj se nalazio npr. i B 52 bombarder, s tonama više opreme u odnosu na gripen. Pri tom je bila riječ o verziji MS 19.

- Iz početka, slali su nas samo na bombarderske misije neposredno uz liniju razgraničenja. No, kasnije, kako su vidjeli da iz misije u misiju nemamo gubitaka, slali su nas sve dublje i dublje u neprijateljski teritorij, dalje od F-16 – sa smiješkom će Adam Nelson, zapovjednik eskadrile u vojnoj bazi F17.

 

Eskadrila gripena je pri tom preletjela Atlantski ocean nadopunjujući gorivo u zraku, uz samo jedan kvar na zrakoplovu (pilot je slomio usisnu cijev za gorivo pri punjenju u zraku). Prethodno su gripeni sudjelovali u intervenciji u Libiji, gdje su, u usporedbi s ostalima, obavili daleko najviše izvidničkih letova. Prikupili su trećinu potrebnih podataka bez i jednog incidenta.

- Štoviše, prednosti gripena pokazale su se nakon što se u jednom incidentu na pistu srušio saveznički F-16, nakon čega je jedino gripen mogao uzlijetati jer mu je za polijetanje dovoljno 800 metara piste, skoro duplo manje od uobičajenog.

To je stoga jer je jedna od sposobnosti razvijenih u švedskoj avijaciji brzo premještanje iz vojnih baza, a premještene baze koriste obične ceste kao piste.

Treća stvar koju će biznismeni naglasiti jest da gripen nije samo švedski proizvod. Motor koji ga pogoni dobrim je dijelom američki, kao i avionsko sjedalo i čitav niz senzora. Ima tu opreme i drugih europskih zemalja.

- Kupovina gripena je europska opcija s jakim utjecajem i samih Sjedinjenih država – nekoliko su puta naglasili spomenuti čelni ljudi Saaba, želeći time poručiti da kupovina njihovog aviona ne znači i nekakvo 'zamjeranje' SAD-u.

Osim toga, gripen je prilagođen svim vrstama aktualnog Nato naoružanja, pa tako i američkog. Umjesto meteora, npr., uvijek se može kupiti amraam raketa ili sidewinder, manjeg dometa. Mogućnost izbora je tako prilično velika.

Kada je naoružanje u pitanju, Hrvatskoj bi trebala biti zanimljiva osobito mogućnost protubrodske borbe, u kojoj gripen koristi suvremenu verziju RBS-15 rakete kakvu koriste raketne topovnjače HRM-a. Konkretno, gripen bi s novim radarom mogao s područja Zadra gađati brod na području Otranta, na ulazu u Jadran. Istovremeno, razvijena je i inačica rakete za kopnene ciljeve. Za ozbiljne napade na infrastrukturu, gripen ne bi ni trebao napustiti Hrvatsku.

 

 

- S Rusima se naši piloti stalno susreću u zraku, ponekad je riječ o udaljenosti od 50-tak metara. Treba naglasiti da je gripen konstruiran da bi parirao ruskom Su-35 kao najnaprednijem ruskom zrakoplovu. Dakle, i te kako se može nositi s Migom 29, uključujući najnovije verzije – prokomentirao je naš upit pilot Mats Torbjörnsson, koji je nakon karijere u vojsci postao probni pilot Saaba.

Piloti će, kao važni karakteristiku aviona, naglasiti Link 16 sustav, odnosno sustav komunikacije koji omogućuje razmjenu informacija između zrakoplova, zapovjedništva i drugih uređaja, npr. brodova, u realnom vremenu.

- S gripenom C družit ćemo se još desetljećima, poručuje zapovjednik Nelson, nimalo ne sumnjajući u budućnost ovog aviona.

U svemu bolji od F-16

prosječan je broj sati korištenja prije kvara
4,1 - F-16
7,6 - gripen

broj sati popravka u odnosu na sate letenja:
14 - F-16
10 - gripen

prosječno vrijeme za uklanjanje kvara:
4,2 - F-16
2,5 - gripen

vrijeme potrebno za zamjenu motora:
2 dana - F-16
1 sat - gripen

Nastaje E serija

Trenutno je SAAB pri početku serijske proizvodnje gripena E, nešto veće verzije zrakoplova s većim dometom i nosivošću. No, naglašavaju u SAAB-u, to ne znači prestanak razvoja verzije C.

- Ono što će se dogoditi jest da će razvoj modela E značiti i stalni transfer novih rješenja na C verziju. Gripen E dakle nikako ne znači da bi Hrvatska kupila stari zrakoplov, već da bi Hrvatska kupila zrakoplov koji će se kontinuirano razvijati tijekom korištenja - poručuje Jerker Ahlqvist.

Kad stižu

18-20 mjeseci rok je isporuke prvog primjerka
2 godine potrebno je za obuku pilota, odnosno za inicijalnu operativnost
2021. – prvi gripeni bi počeli patrolirati nebom
2024. – puna operativna sposobnost za sve vrste zadaća

Gradnja istraživačkog centra s 'Nikolom Teslom'

Simulator letenja uključen je u švedsku ponudu, a riječ je o prilično važnom uređaju za obuku pilota. U prosjeku, na sto sati leta švedski piloti još 20-ak provedu u simulatoru.

U tijeku je povezivanje simulatora u Švedskoj i u Češkoj, što bi značilo mogućnost uvježbavanja kompleksnih scenarija zračnih borbi. U konačnici, riječ je o značajnim uštedama.

Šveđani su krenuli žestoko i kada je u pitanju gospodarska suradnja koja bi pratila ugovor o kupovini gripena. U Češkoj je takva suradnja rezultirala s preko 100 posto povrata.

U Hrvatskoj, naglasit će nevezano uz natječaj za borbene lovce, najavili su gradnju istraživačkog centra Saaba i Ericsson Nikole Tesle, kao i Znanstvenog parka i suradnje sa zagrebačkim Fakultetom elektrotehnike i računarstva.

To, opet, znači financiranje znanstvenog istraživanja na ovom, u budućnosti i drugim hrvatskim sveučilištima. Riječ je o nemalim sredstvima: SAAB 25 posto dobiti godišnje odvaja na slične programe u Švedskoj. Riječ je o milijardama švedskih kruna.

Sama kupovina značila bi određeni transfer tehnologije kada je u pitanju proizvodnja rezervnih dijelova, održavanje simulatora...

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => šveđani ili izraelci? [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2017-11-20 13:44:40 [created_by] => 3167 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2017-11-20 20:09:12 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2017-11-20 18:49:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 10775 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 142 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovije vijesti iz Hrvatske. [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, hrvatska [secure] => 0 [page_title] => Hrvatska [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 0 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 1 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => {"is_import_from_dnn":true,"incptvocmimagegalleryIGParameters":"default","incptvocmimagegalleryocmIGposition":"OcmAfterDisplayContent","incptvocmimagegalleryocmIGtheme":"CameraSlideshow","incptvocmimagegalleryImages":["\/Archive\/Images\/2017\/11\/30\/Novosti\/9295286.jpg","\/Archive\/Images\/2017\/11\/30\/Novosti\/9295283.jpg","\/Archive\/Images\/2017\/11\/30\/Novosti\/9295285.jpg","\/Archive\/Images\/2017\/11\/30\/Novosti\/9295287.jpg","\/Archive\/Images\/2017\/11\/30\/Novosti\/9295309.jpg","\/Archive\/Images\/2017\/11\/30\/Novosti\/9295320.jpg","\/Archive\/Images\/2017\/11\/30\/Novosti\/9295312.jpg"],"incptvocmimagegalleryImageTitles":["","","","","","",""],"incptvocmimagegalleryImageDescriptions":["Gripen u hangaru","","","","","",""],"incptvocmimagegalleryImageFocus":["50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50"],"incptvocmimagegalleryImageDimensions":[{"size0":"1920x1440"},{"size0":"1920x2560"},{"size0":"1920x1440"},{"size0":"1296x880"},{"size0":"1920x2560"},{"size0":"1920x1080"},{"size0":"1920x1280"}]} [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 142 [name] => Hrvatska [alias] => hrvatska [description] => [parent] => 119 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 1 [params] => {"inheritFrom":"119","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"0","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"0","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"0","itemRelatedLimit":"5","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"0","itemRelatedImageSize":"0","itemRelatedIntrotext":"1","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"0","itemRelatedImageGallery":"0","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-02-21 11:58:02","customparams_modified":"2019-02-21 11:58:02","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 14859191 Threads: 4 Questions: 3136808741 Slow queries: 6988837 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 234705797 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 54 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front06 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /vijesti/hrvatska ) [additional_categories] => Array ( ) [link] => /vijesti/hrvatska/blizi-se-odluka-o-nabavci-borbenih-zrakoplova-reporter-39-slobodne-39-posjetio-je-tvornicu-gripena-i-saznao-sto-hrvatskoj-nude-skandinavci-517875 [printLink] => /vijesti/hrvatska/blizi-se-odluka-o-nabavci-borbenih-zrakoplova-reporter-39-slobodne-39-posjetio-je-tvornicu-gripena-i-saznao-sto-hrvatskoj-nude-skandinavci-517875?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 133248 [name] => gripen [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => gripen [link] => /tag/gripen ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => šveđani ili izraelci? [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Bliži se odluka o nabavci borbenih zrakoplova: reporter 'Slobodne' posjetio je tvornicu gripena i saznao što Hrvatskoj nude Skandinavci [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => 3167 [name] => Marijo Kavain [username] => marijo-kavain [email] => marijo-kavain@sd.hr [password] => $2y$10$UOzQ.Lm3Rk1pZSKF3LrgYeWilvFIHVpFy8qNrMg2X5zPsYyjoVKfy [password_clear] => [block] => 0 [sendEmail] => 0 [registerDate] => 0000-00-00 00:00:00 [lastvisitDate] => 0000-00-00 00:00:00 [activation] => [params] => [groups] => Array ( [2] => 2 ) [guest] => 0 [lastResetTime] => 0000-00-00 00:00:00 [resetCount] => 0 [requireReset] => 0 [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [otpKey] => [otep] => [link] => /autor/marijo-kavain-3167 [profile] => stdClass Object ( [id] => 1685 [gender] => m [description] => [image] => [url] => [group] => 1 [plugins] => ) [avatar] => https://secure.gravatar.com/avatar/30682698b4173f7a77081518e90a25e3?s=100&default=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fcomponents%2Fcom_ocm%2Fimages%2Fplaceholder%2Fuser.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2017/11/30/Novosti/9295286.jpg [galleryCount] => 7 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => Gripen u hangaru [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2017/11/30/Novosti/9295286.jpg [title] => Gripen u hangaru ) [1] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2017/11/30/Novosti/9295283.jpg [title] => ) [2] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2017/11/30/Novosti/9295285.jpg [title] => ) [3] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2017/11/30/Novosti/9295287.jpg [title] => ) [4] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2017/11/30/Novosti/9295309.jpg [title] => ) [5] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2017/11/30/Novosti/9295320.jpg [title] => ) [6] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2017/11/30/Novosti/9295312.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}

Približio se dan odluke koji će u sljedećih nekoliko desetljeća uvelike definirati kako će izgledati hrvatske oružane snage, a i dobrim dijelom kako će izgledati hrvatski državni proračun.

Riječ je, naravno, o izboru novoga borbenog zrakoplova Hrvatskog ratnog zrakoplovstva. O argumentima za i protiv potrebe očuvanja borbenog zrakoplovstva napisane su već stranice tekstova. Ukratko, ako svoje nebo ne osiguravamo sami, morat ćemo to platiti drugima. Ta usluga nije jeftina, a iskustva drugih zemalja pokazuju da se baš uvijek i ne dobije ono što se plati.

S druge strane, vlastito borbeno zrakoplovstvo čini zemlju, to rado naglašavaju vojni stručnjaci, ozbiljnom. Riječ je o cijelom visokosofisticiranom sustavu koji traži mnogo visokosofisticirane radne snage, i mnogo organizacijskih sposobnosti da bi sve to funkcioniralo.

Dakle, Hrvatska je odlučila kupiti novi zrakoplov i ponude su na stolu. Glavna se bitka, smatraju upućeni analitičari, vodi između dva ponuditelja.

Prvi su izraelci i njihovi F-16. Riječ je o naprednim letjelicama koje su Izraelci još malo više unaprijedili, i, kako se neslužbeno može čuti, nude ih po – u okvirima zrakoplovstva, povoljnoj cijeni.

Međutim, prisutan je tu jedan veliki 'ali': riječ je o zrakoplovima starim 30-ak godina. Odnosno, riječ je o zrakoplovima kojima raste trošak održavanja, zahtijevaju i nemale prilagodbe zemaljske infrastrukture i svi upućeniji opet se slažu da bi i u ovom slučaju bila riječ o prijelaznom rješenju. Za nekih desetak, 15 godina morali bi već razmišljati o nabavci novog zrakoplova.

S druge strane, stoji ponuda švedskog SAAB-a, koji nude njihov tri-u-jedan, mali, okretni, umreženi, nadogradivi, pametni i što sve ne – gripen. Ne može ponijeti toliko tereta koliko i F-16, ali je zato mnogo jeftiniji za održavanje. Budući da je riječ o novim zrakoplovima, ta je razlika još veća u odnosu na predviđeni rok korištenja, a to je nekih 30-ak godina.

Jedini 'ali' pri tom je, naravno, cijena. Neslužbeno, upućeni procjenjuju da bi kupovima ukupno 12 gripena tražila nekih 300-tinjak milijuna eura više od polovnih F-16. Drugi sitni 'ali' je činjenica da gripen nije nikad korišten u borbi, za razliku od izraelskih F-16 koji su, naravno, prilično iskušani.

 

Naravno, obje ponude nude počeke, obročnu otplatu, obuku pilota i tome slično.

Na stolu je, doduše, i treća ponuda, potpuno novog F-16, koji je na pragu lovca pete generacije, no cijena po komadu iznad 100 milijuna eura vjerojatno ga isključuje iz hrvatskih snova.

Dakle, sve se svodi na švedsko čudo tehnike i izraelsko čudo tehnike. Da je odluka zaista blizu, pokazuje i to što su u tvrtki SAAB odlučili pozvati u goste desetak novinara iz Hrvatske kako bi im temeljito predstavili svoj zrakoplov i otklonili strah od bankrota ako se Hrvatska odluči platiti nešto manje od milijardu eura u sljedećih deset i kusur godina.

Zašto je gripen najbolje rješenje za Hrvatsku pokušali su tako odgovoriti kako predstavnici kompanije, tako i borbeni piloti.

Što se biznisa tiče, riječ je o lovcu koji savršeno odgovara financijskim mogućnostima zemalja poput Hrvatske, izričiti su Hakan Buskhe, predsjednik SAAB-a, Jerker Ahlqvist, predsjednik dijela SAAB-a koji proizvodi gripene i Richard Smith, šef prodaje.

Prije svega, riječ je o brzoj isporuci i jeftinom održavanju, bez potrebne velike prilagodbe infrastrukture. Na stolu je nekoliko opcija otplate o kojima, kao niti o bilo kojem detalju ponude nisu smjeli govoriti. No, nešto se može naučiti iz iskustva Češke i Mađarske, koje su preuzele lovce prije desetak godina.

Češka ih je uzela u leasing, i njihovi piloti danas pružaju usluge čuvanja zračnog prostora drugim zemljama poput Islanda ili Estonije i Litve. Nisu bankrotirali. Stvar je u tome da kupnjom gripena zemlja ulazi u klub zemalja korisnica (tu su još i Brazil, Tajland, Južnoafrička Republika, a pri kraju su natječaji u Slovačkoj i Bugarskoj gdje Šveđani imaju dobre šanse). To znači lakšu prilagodbu održavanja zrakoplova, međusobnu suradnju u obuci...

No, više od svega, a to je ključna stvar koju svi redom naglašavaju, to znači i redovito poboljšanje zrakoplova stalnim nadogradnjama. U zrakoplovstvu je uobičajeno da se veća unaprjeđenja na zrakoplovu obavljaju na sredini životnog vijeka.

 

Gripen je, kako naglašavaju domaćini, koncipiran da je stalno u koraku s napretkom tehnologije. Manja unaprjeđenja provode se praktički stalno, poput prilagodbe novim inačicama oružja, prilagodbi softvera i slično. Nešto značajnije prilagodbe obavljaju se u prosjeku svake tri godine. U razdoblju od deset godina, to znači da je gripen ostavio konkurentske zrakoplove tehnološki daleko iza sebe.

Posljednja inačica gripena C se tako zove MS 20, i obuhvatila je poboljšanje radara: domet je povećan za 80 posto, s tim da hvata mete manje od metra kvadratnog. Bilo je to potrebno da bi zrakoplov mogao koristiti novu europsku raketu meteor namijenjenu zračnoj borbi, čiji je domet razlog zbog kojeg je trebalo povećati domet radara.

Točan domet je tajna, no zbog testiranja rakete Šveđani će morati prošiti poligon dug 250 kilometara. Gripen je prvi zrakoplov uopće koji je prilagođen novom projektilu. Drugima je trebalo više vremena za prilagodbu.

Hrvatskoj je ponuđena ta najnovija inačica gripena, na koju druge zemlje tek trebaju, tijekom sljedeće godine, nadograditi svoje lovce. Hrvatski gripen bi tako imao i auto fly up opciju, odnosno u slučaju da pilot ne upravlja zrakoplovom i prijeti pad, sustav automatski preuzima upravljanje i podiže avion.

Druga važna karakteristika ovog lovca koju će Šveđani uvijek naglasiti jest da je riječ o tri-u-jedan zrakoplovu.
Osim zračnog nadzora i bombarderskih misija, gripen je osobito jak kada je u pitanju izvidnička uloga. Posebni spremnik s uređajima koji se montiraju na zrakoplov čini ga pravim malim špijunskim avionom s jakim protuelektroničkim sposobnostima. I to Šveđani imaju crno na bijelo od samih Amerikanaca.

Tijekom Red flag vojnih vježbi u SAD-u, najvećih takve vrste na svijetu na koje budu pozvani pripadnici svih značajnijih zračnih snaga na svijetu, gripen je po sposobnosti ometanja neprijateljskih komunikacija svrstan u treću, najjaču kategoriju. U istu u kojoj se nalazio npr. i B 52 bombarder, s tonama više opreme u odnosu na gripen. Pri tom je bila riječ o verziji MS 19.

- Iz početka, slali su nas samo na bombarderske misije neposredno uz liniju razgraničenja. No, kasnije, kako su vidjeli da iz misije u misiju nemamo gubitaka, slali su nas sve dublje i dublje u neprijateljski teritorij, dalje od F-16 – sa smiješkom će Adam Nelson, zapovjednik eskadrile u vojnoj bazi F17.

 

Eskadrila gripena je pri tom preletjela Atlantski ocean nadopunjujući gorivo u zraku, uz samo jedan kvar na zrakoplovu (pilot je slomio usisnu cijev za gorivo pri punjenju u zraku). Prethodno su gripeni sudjelovali u intervenciji u Libiji, gdje su, u usporedbi s ostalima, obavili daleko najviše izvidničkih letova. Prikupili su trećinu potrebnih podataka bez i jednog incidenta.

- Štoviše, prednosti gripena pokazale su se nakon što se u jednom incidentu na pistu srušio saveznički F-16, nakon čega je jedino gripen mogao uzlijetati jer mu je za polijetanje dovoljno 800 metara piste, skoro duplo manje od uobičajenog.

To je stoga jer je jedna od sposobnosti razvijenih u švedskoj avijaciji brzo premještanje iz vojnih baza, a premještene baze koriste obične ceste kao piste.

Treća stvar koju će biznismeni naglasiti jest da gripen nije samo švedski proizvod. Motor koji ga pogoni dobrim je dijelom američki, kao i avionsko sjedalo i čitav niz senzora. Ima tu opreme i drugih europskih zemalja.

- Kupovina gripena je europska opcija s jakim utjecajem i samih Sjedinjenih država – nekoliko su puta naglasili spomenuti čelni ljudi Saaba, želeći time poručiti da kupovina njihovog aviona ne znači i nekakvo 'zamjeranje' SAD-u.

Osim toga, gripen je prilagođen svim vrstama aktualnog Nato naoružanja, pa tako i američkog. Umjesto meteora, npr., uvijek se može kupiti amraam raketa ili sidewinder, manjeg dometa. Mogućnost izbora je tako prilično velika.

Kada je naoružanje u pitanju, Hrvatskoj bi trebala biti zanimljiva osobito mogućnost protubrodske borbe, u kojoj gripen koristi suvremenu verziju RBS-15 rakete kakvu koriste raketne topovnjače HRM-a. Konkretno, gripen bi s novim radarom mogao s područja Zadra gađati brod na području Otranta, na ulazu u Jadran. Istovremeno, razvijena je i inačica rakete za kopnene ciljeve. Za ozbiljne napade na infrastrukturu, gripen ne bi ni trebao napustiti Hrvatsku.

 

 

- S Rusima se naši piloti stalno susreću u zraku, ponekad je riječ o udaljenosti od 50-tak metara. Treba naglasiti da je gripen konstruiran da bi parirao ruskom Su-35 kao najnaprednijem ruskom zrakoplovu. Dakle, i te kako se može nositi s Migom 29, uključujući najnovije verzije – prokomentirao je naš upit pilot Mats Torbjörnsson, koji je nakon karijere u vojsci postao probni pilot Saaba.

Piloti će, kao važni karakteristiku aviona, naglasiti Link 16 sustav, odnosno sustav komunikacije koji omogućuje razmjenu informacija između zrakoplova, zapovjedništva i drugih uređaja, npr. brodova, u realnom vremenu.

- S gripenom C družit ćemo se još desetljećima, poručuje zapovjednik Nelson, nimalo ne sumnjajući u budućnost ovog aviona.

U svemu bolji od F-16

prosječan je broj sati korištenja prije kvara
4,1 - F-16
7,6 - gripen

broj sati popravka u odnosu na sate letenja:
14 - F-16
10 - gripen

prosječno vrijeme za uklanjanje kvara:
4,2 - F-16
2,5 - gripen

vrijeme potrebno za zamjenu motora:
2 dana - F-16
1 sat - gripen

Nastaje E serija

Trenutno je SAAB pri početku serijske proizvodnje gripena E, nešto veće verzije zrakoplova s većim dometom i nosivošću. No, naglašavaju u SAAB-u, to ne znači prestanak razvoja verzije C.

- Ono što će se dogoditi jest da će razvoj modela E značiti i stalni transfer novih rješenja na C verziju. Gripen E dakle nikako ne znači da bi Hrvatska kupila stari zrakoplov, već da bi Hrvatska kupila zrakoplov koji će se kontinuirano razvijati tijekom korištenja - poručuje Jerker Ahlqvist.

Kad stižu

18-20 mjeseci rok je isporuke prvog primjerka
2 godine potrebno je za obuku pilota, odnosno za inicijalnu operativnost
2021. – prvi gripeni bi počeli patrolirati nebom
2024. – puna operativna sposobnost za sve vrste zadaća

Gradnja istraživačkog centra s 'Nikolom Teslom'

Simulator letenja uključen je u švedsku ponudu, a riječ je o prilično važnom uređaju za obuku pilota. U prosjeku, na sto sati leta švedski piloti još 20-ak provedu u simulatoru.

U tijeku je povezivanje simulatora u Švedskoj i u Češkoj, što bi značilo mogućnost uvježbavanja kompleksnih scenarija zračnih borbi. U konačnici, riječ je o značajnim uštedama.

Šveđani su krenuli žestoko i kada je u pitanju gospodarska suradnja koja bi pratila ugovor o kupovini gripena. U Češkoj je takva suradnja rezultirala s preko 100 posto povrata.

U Hrvatskoj, naglasit će nevezano uz natječaj za borbene lovce, najavili su gradnju istraživačkog centra Saaba i Ericsson Nikole Tesle, kao i Znanstvenog parka i suradnje sa zagrebačkim Fakultetom elektrotehnike i računarstva.

To, opet, znači financiranje znanstvenog istraživanja na ovom, u budućnosti i drugim hrvatskim sveučilištima. Riječ je o nemalim sredstvima: SAAB 25 posto dobiti godišnje odvaja na slične programe u Švedskoj. Riječ je o milijardama švedskih kruna.

Sama kupovina značila bi određeni transfer tehnologije kada je u pitanju proizvodnja rezervnih dijelova, održavanje simulatora...

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>

Gripen u hangaru






[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/vijesti/hrvatska/blizi-se-odluka-o-nabavci-borbenih-zrakoplova-reporter-39-slobodne-39-posjetio-je-tvornicu-gripena-i-saznao-sto-hrvatskoj-nude-skandinavci-517875 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=d4b459a2b4c4ca31dda00a7d17075f4e3de836be [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Bli%C5%BEi+se+odluka+o+nabavci+borbenih+zrakoplova%3A+reporter+%26%23039%3BSlobodne%26%23039%3B+posjetio+je+tvornicu+gripena+i+saznao+%C5%A1to+Hrvatskoj+nude+Skandinavci&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fvijesti%2Fhrvatska%2Fblizi-se-odluka-o-nabavci-borbenih-zrakoplova-reporter-39-slobodne-39-posjetio-je-tvornicu-gripena-i-saznao-sto-hrvatskoj-nude-skandinavci-517875 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fvijesti%2Fhrvatska%2Fblizi-se-odluka-o-nabavci-borbenih-zrakoplova-reporter-39-slobodne-39-posjetio-je-tvornicu-gripena-i-saznao-sto-hrvatskoj-nude-skandinavci-517875 )
Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => šveđani ili izraelci? [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
Hrvatskašveđani ili izraelci?

Bliži se odluka o nabavci borbenih zrakoplova: reporter 'Slobodne' posjetio je tvornicu gripena i saznao što Hrvatskoj nude Skandinavci

20. studenog 2017. - 19:49
Gripen u hangaru

Približio se dan odluke koji će u sljedećih nekoliko desetljeća uvelike definirati kako će izgledati hrvatske oružane snage, a i dobrim dijelom kako će izgledati hrvatski državni proračun.

Riječ je, naravno, o izboru novoga borbenog zrakoplova Hrvatskog ratnog zrakoplovstva. O argumentima za i protiv potrebe očuvanja borbenog zrakoplovstva napisane su već stranice tekstova. Ukratko, ako svoje nebo ne osiguravamo sami, morat ćemo to platiti drugima. Ta usluga nije jeftina, a iskustva drugih zemalja pokazuju da se baš uvijek i ne dobije ono što se plati.

S druge strane, vlastito borbeno zrakoplovstvo čini zemlju, to rado naglašavaju vojni stručnjaci, ozbiljnom. Riječ je o cijelom visokosofisticiranom sustavu koji traži mnogo visokosofisticirane radne snage, i mnogo organizaci...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
11. svibanj 2024 10:44