stdClass Object ( [id] => 161762 [title] => Ugledni sudski vještak Tonći Ninčević: Retardant nije krivac za šestero mrtvih u Rudinama [alias] => ugledni-sudski-vjestak-tonci-nincevic-retardant-nije-krivac-za-sestero-mrtvih-u-rudinama [catid] => 243 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>
Tonći Ninčević
CROPIX
Retardant po svojim svojstvima nikako ne može biti kriv za nesreću vlaka u Rudinama. On utječe na kočenje vlaka koliko, primjerice, kiša, lišće, ilovača i slično. Kao što znamo, vlakovi prometuju i po lišću i po kiši, kaže nam Tonći Ninčević, jedan od najvećih domaćih autoriteta sudskog vještačenja za strojarstvo, vozila i cestovni promet.

Ninčević ima 44 godine vještačkog iskustva, te više od tri tisuće vještačenja za kaznene i parnične sudske postupke.

Premda nije vještak u slučaju “vlaka smrti” iz Rudina, u tragediji u kojoj je život izgubilo šestero i ozlijeđeno 55 putnika, Ninčević taj slučaj i te kako pomno prati. Jedan je od onih koji smatraju kako nema valjanih dokaza da je retardant odgovoran za tu najveću strašnu nesreću.

Zamjerke ima na kolege iz Centra za vještačenje “Ivan Vučetić” koji su, kako kaže, na potpuno “neprikladan način” obavili rekonstrukciju kočenja vlaka smrti.

Ninčević predlaže novu rekonstrukciju i poziva da se pregledaju kočni sustavi i nagibna tehnika vlaka iz Rudina, i to od drugih vještaka koji će dati detaljan nalaz o stanju vlaka, ako to uopće bude moguće s obzirom da nagibni vlak pune dvije godine leži u Solinu.

Loš posao u Kopilici

 - Eksperti Centra “Ivan Vučetić” obavili su takozvanu rekonstrukciju. U Kopilici su premazivali dio tračnica retardantom, pa su s “manevarskom lokomotivom” utvrđivali dužine puta kočenja kod različitih brzina.

Ono što su stručnjaci Centra “Ivan Vučetić” u kolovozu 2009. radili u Kopilici nije rekonstrukcija. Naime, rekonstrukcija je simuliranje određenog događaja na samom mjestu događaja, ili mjestu s identičnim elementima toga događaja, i s modelom vlaka identičnim iz željezničke nesreće.

Radnje su obavljene na nepouzdan način, običnim promatranjem, bez odgovarajućih mjernih instrumenata, pa su tako, među ostalim, zaključili i to: kod probe kočenja “manevarke” pri određenoj brzini, blokirani kotači se skližu kada naiđu na retardantom premazani dio tračnica, a u nastavku, kada naiđu na nepremazani dio tračnica, počnu se okretati!?

Za ovakvu pojavu nemam objašnjenja. Ne znam kako je moguće da se blokirani kotač nakon klizanja po dijelu tračnica može početi okretati samo zato što je naišao na nepremazani dio tračnica.

Takva pojava je tehnički neobjašnjiva. Ako se probom u Kopilici htjelo, a to je trebao biti glavni zadatak, utvrditi kako sredstvo retardant utječe na efikasnost kočenja, trebalo je izvršiti kočenje blokiranim kotačima, makar i “manevarkom”, na dijelu pruge i to najprije na nepremazanom dijelu, a zatim na premazanom dijelu pruge uz korištenje instrumenata za mjerenje usporenja kod kočenja, pojašnjava ugledni splitski sudski vještak Ninčević, te nastavlja:

 - Predlažem rekonstrukciju kočenja s jednim od nagibnih vlakova HŽ-a na ravnom dijelu pruge, bez uzdužnog nagiba, na nekoj dionici u Slavoniji. Takvim ispitivanjem bi se točno utvrdilo ostvareno usporenje, a time i točan koeficijent trenja klizanja na pruzi premazanoj retardantom – pozvao je vještak Ninčević.

Ovaj poznati splitski sudski vještak upoznat je i s rezultatima opsežnog istraživanja o utjecaju retardanta na kočenje vlaka, a koje su u povodu nesreće u Rudinama nedavno proveli znanstvenici Fakulteta za strojarstvo Sveučilišta u Ljubljani.

Klizno trenje

 - Utvrđeno je da slični uvjeti na prugama koji su nastali upotrebom retardanta nastaju i kod prirodnih pojava kao što su kiša, magla, snijeg, zaleđivanje tračnica, kod nanošenja lišća po tračnicama, nanosa vlažne zemlje, pa i u tim uvjetima vlakovi prometuju, a efikasnost kočenja se poboljšava korištenjem kvarcnog kočionog pijeska.

Nadalje, iz ispitivanja istaknutih slovenskih stručnjaka proizlazi da su ostvareni koeficijenti kliznog trenja za retardant, kojim je prskana pruga na dijelu gdje je došlo do nesreće, znatno iznad vrijednosti tangensa kuta uzdužnog nagiba pruge, a to za prugu u padu do 26‰ (promila) iznosi 0,026.

Dakle, kada je koeficijent kliznog trenja veći od 0,026 prigodom kočenja vlaka na predmetnoj nizbrdici s blokiranim kotačima mora doći do usporavanja vlaka. Odnosno, neshvatljiva je konstatacija eksperata Centra “Ivan Vučetić” da je vlak na dijelu pruge prije mjesta nesreće bio ubrzavan s blokiranim kotačima, i to na dužini pruge od preko šest tisuća metara do iskliznuća. To je fizički nemoguće,  upozorava Ninčević.

U daljnjim koracima, nastavlja Ninčević, potrebno je ispitati, među ostalim, i ispravnost kočnih sustava i svih elemenata nagibnog vlaka iz Rudina koji su mogli biti uzrok nastanka ove nesreće.

 - To moraju napraviti neutralnih stručnjaci. Nikako stručnjaci iz HŽ-a, a niti iz tvrtke “Bombardier” kao proizvođača. Drugi korak je ispitati ispravnost nagibne tehnike spornog vlaka, s kojom su ovi nagibni vlakovi imali velikih problema u Njemačkoj, te kompletnog podvozja vlaka.

Zatim je potrebno utvrditi pregledom i mjerenjem kotača jesu li isti bili blokirani i klizali po tračnicama u dužini većoj od šest tisuća metara. Je li na dijelu pruge kod Rudina, od oko šest tisuća metara prije iskliznuća vlaka prigodom kočenja, bio korišten kvarcni kočioni pijesak, to se kriminalističkim očevidom moralo utvrditi, upozorava inženjer Ninčević.

                                                                                                           DENIS KRNIĆ

Zaustavni put

Nije sporno da retardant smanjuje koeficijent trenja između blokiranih kotača i premazanih tračnica, kaže sudski vještak Ninčević, ali nikada ispod granice mogućnosti usporavanja kod kočenja, a posebno ako bi se kod kočenja efikasnost povećala upotrebom kočionog kvarcnog pijeska, čime se povećava koeficijent trenja i time skraćuje zaustavni put kočenog vlaka.


Poljuljani dokazi

Suđenje za željezničku nesreću u Rudinama traje gotovo dvije godine bez naznaka skorog okončanja. Od početka procesa do danas pojavio se niz dokaza koji su ozbiljno poljuljali glavnu tezu Državnog odvjetništva o protupožarnom sredstvu, retardantu TG-300, kao glavnom uzroku nesreće. Otkrilo se, među ostalim, kako je nagibni vlak dan prije nesreće imao čak 127 vrsta kvarova. Osim što je u trenutku iskakanja vlak vozio većom brzinom od dopuštene, utvrđeno je da na kotačima vlaka nema nema tragova kočenja. Zbog niza manjkovsti i nedorečenosti, vještacima MUP-ova centra “Ivan Vučetić” splitski Županijski sud dva je puta predmet vraćao na doradu. Povjerenstvo HŽ-a koje je trebalo utvrditi uzroke nesreće, ne samo da nije pregledalo vlak, nego je odbijena ponuda njemačkog proizvođača “Bombardier Transportation” da obavi pregled. Povjerenstvo HŽ-a u međuvremenu se raspalo. Od osam nabavljenih nagibnih vlakova, zbog raznih vrsta kvarova i oštećenja, prometuju tek dva vlaka.

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Predlažem rekonstrukciju kočenja s jednim od nagibnih vlakova HŽ-a na ravnom dijelu pruge na nekoj dionici u Slavoniji. Retardant, naime, utječe na kočenje vlaka koliko i kiša, ili lišće. A vlakovi i tada prometuju... [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => OPOVRGAVA NALAZE nacionalnog CENTRA ‘IVAN VUČETIĆ’ IZ ZAGREBA [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2012-03-26 14:43:41 [created_by] => 34 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2012-03-26 20:52:03 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2012-03-26 20:48:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 7471 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 243 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovije vijesti iz crne kronike. [menu-meta_keywords] => vijesti, crna kronika, nesreće, tragedije [secure] => 0 [page_title] => Crna kronika [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 0 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 1 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => { "is_import_from_dnn": true, "incptvocmimagegalleryIGParameters": "default", "incptvocmimagegalleryocmIGposition": "OcmAfterDisplayContent", "incptvocmimagegalleryocmIGtheme": "CameraSlideshow", "incptvocmimagegalleryImages": [ "/Archive/images/2012/03/26/Novosti/VLAK_NESRECA6-240709.jpg" ], "incptvocmimagegalleryImageTitles": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageDescriptions": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageFocus": [ "50:50" ], "incptvocmimagegalleryImageDimensions": [ { "size0": "700x465" } ] } [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 243 [name] => Crna kronika [alias] => crna-kronika [description] => [parent] => 119 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 4 [params] => {"inheritFrom":"119","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"0","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"1","itemRelatedLimit":"2","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"1","itemRelatedImageSize":"Small","itemRelatedIntrotext":"1","itemRelatedFulltext":"1","itemRelatedAuthor":"1","itemRelatedMedia":"1","itemRelatedImageGallery":"1","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 7754613 Threads: 1 Questions: 1632341946 Slow queries: 4850666 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 111303298 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 53 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front02 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /vijesti/crna-kronika ) [additional_categories] => Array ( ) [link] => /vijesti/crna-kronika/ugledni-sudski-vjestak-tonci-nincevic-retardant-nije-krivac-za-sestero-mrtvih-u-rudinama-161762 [printLink] => /vijesti/crna-kronika/ugledni-sudski-vjestak-tonci-nincevic-retardant-nije-krivac-za-sestero-mrtvih-u-rudinama-161762?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 192268 [name] => rudine [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => rudine [link] => /tag/rudine ) [1] => stdClass Object ( [id] => 148365 [name] => tragedijaurudinama [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => tragedijaurudinama [link] => /tag/tragedijaurudinama ) [2] => stdClass Object ( [id] => 222300 [name] => naletvlakakaštela [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => naletvlakakastela [link] => /tag/naletvlakakastela ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [Subtitle] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Predlažem rekonstrukciju kočenja s jednim od nagibnih vlakova HŽ-a na ravnom dijelu pruge na nekoj dionici u Slavoniji. Retardant, naime, utječe na kočenje vlaka koliko i kiša, ili lišće. A vlakovi i tada prometuju... [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => OPOVRGAVA NALAZE nacionalnog CENTRA ‘IVAN VUČETIĆ’ IZ ZAGREBA [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Ugledni sudski vještak Tonći Ninčević: Retardant nije krivac za šestero mrtvih u Rudinama [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-15-01-54-10-34 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2012/03/26/Novosti/VLAK_NESRECA6-240709.jpg [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2012/03/26/Novosti/VLAK_NESRECA6-240709.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}
Tonći Ninčević
CROPIX
Retardant po svojim svojstvima nikako ne može biti kriv za nesreću vlaka u Rudinama. On utječe na kočenje vlaka koliko, primjerice, kiša, lišće, ilovača i slično. Kao što znamo, vlakovi prometuju i po lišću i po kiši, kaže nam Tonći Ninčević, jedan od najvećih domaćih autoriteta sudskog vještačenja za strojarstvo, vozila i cestovni promet.

Ninčević ima 44 godine vještačkog iskustva, te više od tri tisuće vještačenja za kaznene i parnične sudske postupke.

Premda nije vještak u slučaju “vlaka smrti” iz Rudina, u tragediji u kojoj je život izgubilo šestero i ozlijeđeno 55 putnika, Ninčević taj slučaj i te kako pomno prati. Jedan je od onih koji smatraju kako nema valjanih dokaza da je retardant odgovoran za tu najveću strašnu nesreću.

Zamjerke ima na kolege iz Centra za vještačenje “Ivan Vučetić” koji su, kako kaže, na potpuno “neprikladan način” obavili rekonstrukciju kočenja vlaka smrti.

Ninčević predlaže novu rekonstrukciju i poziva da se pregledaju kočni sustavi i nagibna tehnika vlaka iz Rudina, i to od drugih vještaka koji će dati detaljan nalaz o stanju vlaka, ako to uopće bude moguće s obzirom da nagibni vlak pune dvije godine leži u Solinu.

Loš posao u Kopilici

 - Eksperti Centra “Ivan Vučetić” obavili su takozvanu rekonstrukciju. U Kopilici su premazivali dio tračnica retardantom, pa su s “manevarskom lokomotivom” utvrđivali dužine puta kočenja kod različitih brzina.

Ono što su stručnjaci Centra “Ivan Vučetić” u kolovozu 2009. radili u Kopilici nije rekonstrukcija. Naime, rekonstrukcija je simuliranje određenog događaja na samom mjestu događaja, ili mjestu s identičnim elementima toga događaja, i s modelom vlaka identičnim iz željezničke nesreće.

Radnje su obavljene na nepouzdan način, običnim promatranjem, bez odgovarajućih mjernih instrumenata, pa su tako, među ostalim, zaključili i to: kod probe kočenja “manevarke” pri određenoj brzini, blokirani kotači se skližu kada naiđu na retardantom premazani dio tračnica, a u nastavku, kada naiđu na nepremazani dio tračnica, počnu se okretati!?

Za ovakvu pojavu nemam objašnjenja. Ne znam kako je moguće da se blokirani kotač nakon klizanja po dijelu tračnica može početi okretati samo zato što je naišao na nepremazani dio tračnica.

Takva pojava je tehnički neobjašnjiva. Ako se probom u Kopilici htjelo, a to je trebao biti glavni zadatak, utvrditi kako sredstvo retardant utječe na efikasnost kočenja, trebalo je izvršiti kočenje blokiranim kotačima, makar i “manevarkom”, na dijelu pruge i to najprije na nepremazanom dijelu, a zatim na premazanom dijelu pruge uz korištenje instrumenata za mjerenje usporenja kod kočenja, pojašnjava ugledni splitski sudski vještak Ninčević, te nastavlja:

 - Predlažem rekonstrukciju kočenja s jednim od nagibnih vlakova HŽ-a na ravnom dijelu pruge, bez uzdužnog nagiba, na nekoj dionici u Slavoniji. Takvim ispitivanjem bi se točno utvrdilo ostvareno usporenje, a time i točan koeficijent trenja klizanja na pruzi premazanoj retardantom – pozvao je vještak Ninčević.

Ovaj poznati splitski sudski vještak upoznat je i s rezultatima opsežnog istraživanja o utjecaju retardanta na kočenje vlaka, a koje su u povodu nesreće u Rudinama nedavno proveli znanstvenici Fakulteta za strojarstvo Sveučilišta u Ljubljani.

Klizno trenje

 - Utvrđeno je da slični uvjeti na prugama koji su nastali upotrebom retardanta nastaju i kod prirodnih pojava kao što su kiša, magla, snijeg, zaleđivanje tračnica, kod nanošenja lišća po tračnicama, nanosa vlažne zemlje, pa i u tim uvjetima vlakovi prometuju, a efikasnost kočenja se poboljšava korištenjem kvarcnog kočionog pijeska.

Nadalje, iz ispitivanja istaknutih slovenskih stručnjaka proizlazi da su ostvareni koeficijenti kliznog trenja za retardant, kojim je prskana pruga na dijelu gdje je došlo do nesreće, znatno iznad vrijednosti tangensa kuta uzdužnog nagiba pruge, a to za prugu u padu do 26‰ (promila) iznosi 0,026.

Dakle, kada je koeficijent kliznog trenja veći od 0,026 prigodom kočenja vlaka na predmetnoj nizbrdici s blokiranim kotačima mora doći do usporavanja vlaka. Odnosno, neshvatljiva je konstatacija eksperata Centra “Ivan Vučetić” da je vlak na dijelu pruge prije mjesta nesreće bio ubrzavan s blokiranim kotačima, i to na dužini pruge od preko šest tisuća metara do iskliznuća. To je fizički nemoguće,  upozorava Ninčević.

U daljnjim koracima, nastavlja Ninčević, potrebno je ispitati, među ostalim, i ispravnost kočnih sustava i svih elemenata nagibnog vlaka iz Rudina koji su mogli biti uzrok nastanka ove nesreće.

 - To moraju napraviti neutralnih stručnjaci. Nikako stručnjaci iz HŽ-a, a niti iz tvrtke “Bombardier” kao proizvođača. Drugi korak je ispitati ispravnost nagibne tehnike spornog vlaka, s kojom su ovi nagibni vlakovi imali velikih problema u Njemačkoj, te kompletnog podvozja vlaka.

Zatim je potrebno utvrditi pregledom i mjerenjem kotača jesu li isti bili blokirani i klizali po tračnicama u dužini većoj od šest tisuća metara. Je li na dijelu pruge kod Rudina, od oko šest tisuća metara prije iskliznuća vlaka prigodom kočenja, bio korišten kvarcni kočioni pijesak, to se kriminalističkim očevidom moralo utvrditi, upozorava inženjer Ninčević.

                                                                                                           DENIS KRNIĆ

Zaustavni put

Nije sporno da retardant smanjuje koeficijent trenja između blokiranih kotača i premazanih tračnica, kaže sudski vještak Ninčević, ali nikada ispod granice mogućnosti usporavanja kod kočenja, a posebno ako bi se kod kočenja efikasnost povećala upotrebom kočionog kvarcnog pijeska, čime se povećava koeficijent trenja i time skraćuje zaustavni put kočenog vlaka.


Poljuljani dokazi

Suđenje za željezničku nesreću u Rudinama traje gotovo dvije godine bez naznaka skorog okončanja. Od početka procesa do danas pojavio se niz dokaza koji su ozbiljno poljuljali glavnu tezu Državnog odvjetništva o protupožarnom sredstvu, retardantu TG-300, kao glavnom uzroku nesreće. Otkrilo se, među ostalim, kako je nagibni vlak dan prije nesreće imao čak 127 vrsta kvarova. Osim što je u trenutku iskakanja vlak vozio većom brzinom od dopuštene, utvrđeno je da na kotačima vlaka nema nema tragova kočenja. Zbog niza manjkovsti i nedorečenosti, vještacima MUP-ova centra “Ivan Vučetić” splitski Županijski sud dva je puta predmet vraćao na doradu. Povjerenstvo HŽ-a koje je trebalo utvrditi uzroke nesreće, ne samo da nije pregledalo vlak, nego je odbijena ponuda njemačkog proizvođača “Bombardier Transportation” da obavi pregled. Povjerenstvo HŽ-a u međuvremenu se raspalo. Od osam nabavljenih nagibnih vlakova, zbog raznih vrsta kvarova i oštećenja, prometuju tek dva vlaka.

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/vijesti/crna-kronika/ugledni-sudski-vjestak-tonci-nincevic-retardant-nije-krivac-za-sestero-mrtvih-u-rudinama-161762 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=3a43d2feaad394960a99d30a592b7bf43880d1dd [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Ugledni+sudski+vje%C5%A1tak+Ton%C4%87i+Nin%C4%8Devi%C4%87%3A+Retardant+nije+krivac+za+%C5%A1estero+mrtvih+u+Rudinama&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fvijesti%2Fcrna-kronika%2Fugledni-sudski-vjestak-tonci-nincevic-retardant-nije-krivac-za-sestero-mrtvih-u-rudinama-161762 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fvijesti%2Fcrna-kronika%2Fugledni-sudski-vjestak-tonci-nincevic-retardant-nije-krivac-za-sestero-mrtvih-u-rudinama-161762 )
Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Predlažem rekonstrukciju kočenja s jednim od nagibnih vlakova HŽ-a na ravnom dijelu pruge na nekoj dionici u Slavoniji. Retardant, naime, utječe na kočenje vlaka koliko i kiša, ili lišće. A vlakovi i tada prometuju... [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => OPOVRGAVA NALAZE nacionalnog CENTRA ‘IVAN VUČETIĆ’ IZ ZAGREBA [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
Crna kronikaOPOVRGAVA NALAZE nacionalnog CENTRA ‘IVAN VUČETIĆ’ IZ ZAGREBA

Ugledni sudski vještak Tonći Ninčević: Retardant nije krivac za šestero mrtvih u Rudinama

Piše PSD.
26. ožujka 2012. - 22:48
Tonći Ninčević
CROPIX
Retardant po svojim svojstvima nikako ne može biti kriv za nesreću vlaka u Rudinama. On utječe na kočenje vlaka koliko, primjerice, kiša, lišće, ilovača i slično. Kao što znamo, vlakovi prometuju i po lišću i po kiši, kaže nam Tonći Ninčević, jedan od najvećih domaćih autoriteta sudskog vještačenja za strojarstvo, vozila i cestovni promet.

Ninčević ima 44 godine vještačkog iskustva, te više od tri tisuće vještačenja za kaznene i parnične sudske postupke.

Zaustavni put

Nije sporno da retardant smanjuje koeficijent trenja između blokiranih kotača i premazanih tračnica,...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
15. svibanj 2024 03:54