StoryEditorOCM
Splitagregatori, eto vam na!

Dostavljači Wolta i Glova slave: ‘Otkazani su vagoni stranaca koji su tribali doć u Split. Ovo lito ćemo lipo dizat!‘

Piše Marin Prvan
28. travnja 2023. - 07:27

Dostavljači Wolta su jučer izborili veliku pobjedu. Naime, hrvatska podružnica platforme je odustala od svoje odluke da se ugovorni odnosi mogu ostvarivati samo preko posrednika - agregatora.

Odluka je došla, simptomatično, nakon što je inicijativa ReWolt najavila novi prosvjed 2. svibnja. Također, i Glovo se odlučio prikloniti ovoj politici. 

- Ovo nas je iznenadilo, nismo mislili da će Wolt Hrvatska to prihvatiti. Ali, insajder iz kompanije nam javlja da fali toliko ljudi da su jednostavno morali to napravit... Ogroman je deficit radnika. Navodno su otkazani vagoni stranaca koji su tribali doć, jer se dosta agregatora predomislilo. Zašto? Pa, jer su ograničili maksimalni broj radnih sati tjedno na 48. To znači da im se više ne isplati toliko, pošto sad više ne mogu dignut 500-600 eura mjesečno na Nepalce. To je ubilo velik dio atraktivnosti takvih pothvata - objašnjava nam naš stari znanac, Woltov dostavljač Zlatko.

Dostavljači štrajkaju iz očaja: Nude nam plaće od 564 eura i tako istiskuju Azijatima. Kako da prehranimo djecu s tim?

Kaže, da nisu uspostavljena ova ograničenja, već bi bilo "uvezeno" novih 5.000 "jedinica" jeftine strane radne snage. Od toga je oko 3.000 trebalo ići samo u Zagreb, što su dostavljači uspjeli detektirati po fejk natječajima na kojima se nude uvjeti koje niti jedan Hrvat ne bi prihvatio; ali zadovoljavaju zakonsku normu. Osim toga, dodaje Zlatko, u Splitu je grozan problem i sa smještajem stranca, što dodatno otežava njihovo dovođenje. 

image
Davor Pongracic/Cropix

Zbog čega su Woltaši zadovoljni ovom odlukom i kakve pogodnosti im ona donosi?

- Ne ide više sve preko agregatora, koji uzima proviziju, nego direktno tebi. Da, obrt nosi svoje dodatne troškove, ali su oni manji od pogodnosti. I s obrtom nema ograničenja radnih sati. Možeš vozit koliko oćeš, a šta više radiš, više zaradiš. Prije smo mogli  radit i do 80 sati u tjednu. A kad zagusti i 90. Koliko ja vozim inače? Pa, nekih 60-70 uri. Svakako, prije je taj segment bija bolji za nas, al ni ovo nije loše. Ma, da je išta! Već smo se pripali di će ovo sve otić... Sad je bolje, napredak u svakom slučaju - s olakšanjem priča dostavljač.

image
Goran Mehkek/Cropix

Glovo je vozačima i digao satnicu za sezonu. Dodatno, omogućili su im i odbijanje narudžbi (prije se mogla samo jedna dnevno) i poslali mail partnerima da će satnica od 1. svibnja biti 13 eura. Slično su napravili i prošle godine, ali je Meta Mate (car domaće dostavljačke scene) tada zaposlio 30 Azijata pa se u ljetnom periodu zarada umjesto najavljenih 80 srozala na 50 kuna po satu. Inače, kako tvrdi Jutarnji, Meta Mate naplaćuje radnicima 30 eura u slučaju odbijanja narudžbe.

Upoznajte Meta Matu, cara domaće dostavljačke scene koji zarađuje i preko 1.000 eura mjesečno po radniku. Nepalci kažu: ‘Dobar je gazda, čak nam daje jesti i dan slobodno‘

image
glovo e-mail

Sam Wolt je smanjio naknadu po dostavi, ali im je pao broj vozača, pa svaki od njih ima više dostava.

- U sezoni 75 posto ljudi šta su razvozili dostavu autom će vozit taksi. Ti već lagano odlaze, a Wolt traži nove. Samo je pitanje vremena kad će ih se nakrcat... Toliko će ih falit da će sigurno morat dizat isplate... Ja u zadnje vrime dignen 20 eura po satu, šta je šest-sedan dostava. Radin četri dana tjedno, ukupno 45 uri, od čega je, amo reć, pet praznog hoda. To ti se skupi 1800-2200 eura bruto. A kad odbiješ doprinose od 265, agregatora 100 i skuter 300, ostaje ti cca 1400. S tin se mogu pomirit - zadovoljan Splićanin.

Dakle, ako će se netko odlučiti ostaviti 90 sati tjedno na cesti, moći će zaraditi (bruto) oko 4.000 eura.

image
Jakov Prkic/Cropix

Zlatko sada planira otvoriti obrt, a procjenjuje da će to napraviti i 15-20 posto njegovih kolega. Zašto samo toliko? Pa, jer ih polovica ima blokade i ovrhe; zbog čega i rade platformski posao.

- Prošlo lito je gorilo sve. Dizali smo 30-35 eura po satu. Turisti više naručuju Wolt nego Glovo... - otkriva dostavljač.

Također, i jedan splitski agregator nam je potvrdio kako ne očekuje da će se velik broj dostavljača osamostaliti.

- Da su htjeli raditi preko obrta, učinili bi to već prije, kada je postojala ta mogućnost. Isto tako, ne treba zaboraviti troškove koje paušalni obrt nosi, pa birokraciju... Uzmite u obzir i to da, zbog blokada, velik broj njih ni ne može otvoriti obrt. A, na kraju, nisam siguran ni koliko njih ima volju i želju dati se u to, u takvu promjenu. Za moju firmu je sada samo dvoje dostavljača vezano obrtom. Ostalih 120 voze kao fizičke osobe - kaže agregator, naglašavajući da će to biti i ogromni dodatni administracijski posao za samu platformu.

image
Goran Mehkek/Cropix

Svakako, vozače dostavljačkih aplikacija i dalje muči manjak transparentnosti i stabilnosti. To uključuje obračune isplata, jer je i dalje nepoznanica koliko se plaća po kilometru, po isporuci... Međutim, Woltaši planiraju, barem neko vrijeme, uživati u ovoj maloj pobjedi.

- Pitanje je koliko će trajati, jer ako nakrcaju ljude... Platforme se sad nadaju da će obrti raditi neograničeno, što bi svakako išlo i njima u korist, financijski. Ma, znate kako to ide... Sve je to dio igre - govori Zlatko.

A igra nikada ne prestaje...

image
e-mail screenshot
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
28. travanj 2024 14:14