stdClass Object ( [id] => 65331 [title] => Matko Trebotić: Svoj prvi ‘jumbo plakat’ posvetio sam Hajduku [alias] => matko-trebotic-svoj-prvi-jumbo-plakat-posvetio-sam-hajduku [catid] => 296 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>
Na toj sam grafici, koja će upravo ovih dana izići u javnost, sažeo staru mapu Visa, fotografiju Hajduka iz tog vremena i riječi Vis, Split, Bari na glagoljici istaknuo je poznati slikar

Matko Trebotić, dobitnik ovogodišnje Nagrade za životno djelo Grada Splita u svibnju, sada i autor grafike koja će se kao svojevrstan predložak za koji dan naći na svim javnim materijalima, uključujući “jumbo plakate”, za memorijalnu nogometnu utakmicu između vojnih reprezentacija Hrvatske i Velike Britanije, te utakmice HNK Hajduk Velika Britanija. Prva je u Splitu 12. rujna, druga 15. rujna, a održavaju se na 65. obljetnicu poznate nogometne utakmice održane na Visu, a zatim u Bariju 1944. godine. Između ta dva događaja odigrala se i velika Trebotićeva izložba slika na papiru iz ciklusa Memorije Mediterana u Šibeniku.

Što je idejni predložak za plakat za nogometnu utakmicu i je li to prvi Trebotić na “jumbo plakatu”, pitamo umjetnika dok se u šibenskome Muzeju grada upravo sa zidova skidaju Memorije Mediterana...

Na toj sam grafici, koja će upravo ovih dana izići u javnost, sažeo staru mapu Visa, fotografiju Hajduka iz tog vremena i riječi Vis, Split, Bari na glagoljici. Da, to će biti moj prvi cjeloviti rad koji će se pojaviti na “jumbo plakatu”, to je rad koji je Joško Belamarić svrstao u moju Memoriju Mediterana, u tekstu pod naslovom Hajduk, u kojem evocira povijesne činjenice o Visu uopće, posebno se osvrnuvši na taj sportski događaj koji je, evo, inspirirao i mene. To su možda najbriljantniji dani Hajduka, kad je on stao na pravu stranu i ostao vjeran Hrvatskoj i svom Splitu, a borio se za ideale koji su kasnije u drugoj Jugoslaviji, nažalost, potpuno pogaženi. To je Hajduk koji je s Visa pozdravljao svoj “hrvatski Split” toga 7. svibnja, na “dan svog patrona svetog Duje”. Antifašizam jest ostao konstanta, samo nije ono što neki tumače kao antifašizam.

Bio je to Hajduk s crvenom zvijezdom na dresu...

Da, ali ta zvijezda s Hajdukova dresa iz 1944. bila je pravi izraz antifašizma i nema nikakve veze s crvenom zvijezdom koja je kriva za pokolje u Bleiburgu, Škarbnji i Vukovaru... Taj plakat je retrogeni materijal moga stvaralaštva rađen na način da bude čitljiv. On nije apstrakcija jer se može iščitavati po fragmentima, tlocrtu, fotografiji, natpisima. Stvari koje sad radim u ateljeu otišle su toliko daleko da se pretvaraju u samu glazbu, one su nadrasle priču i zaista više nalikuju glazbenoj formi, to su stvari koje čovjek više ne hvata samo okom, nego čulima izvan likovnog poimanja. Mislim da su to najbolje stvari koje sam do sada radio. Zanima me kako će publika reagirati kad budu dogodine prvi put izložene u Zagrebu i Beču i, nadam se, u Splitu i Šibeniku.

Posljednji kataloški tekst koji je napisao Darko Glavan predstavlja vašu seriju Memorija Mediterana, Vaše slike na papiru, upravo uz šibensku izložbu, i tamo govori o Vašem slikarskom eksperimentu, “zanemarivanju sadržaja u korist isticanja samosvojnosti i izražajnosti slikarskog postupka...”

Na neki način jest tako, no ipak moj je dijapazon širok i mnogošta što sam radio evo, uzmimo scenografije za neku avangardnu glazbu, za Bartoka, za Paračevu Juditu nerado moj rad definiram samo kao sliku. To je naprosto umjetnost kao egzistencija, kao jelo, piće, disanje, dio života. Imao sam sreću da nisam bio zaposlen, na primjer predavao na fakultetu, bio negdje art-direktor, nego se sve što sam radio odvijalo u procesu moga osobnog života i života moje umjetnosti, na tih pet metara od kuće do ateljea i tako zadnjih 30-40 godina, i ovdje i u inozemstvu. Sretan sam da se poklopilo da živim ono što radim, da od toga rada možemo živjeti moja obitelj i ja, i da to mogu bez upadanja u bilo kakve kompromise.

Uglavnom nema Vaših slika kod hrvatskih galerista?

Nema, ima nešto mojih slika u inozemnim galerijama. Inače, ne mogu spriječiti da netko dade u galeriju sliku koju je kupio već prije, ali sam s galerijama više ne radim. Nije mi potrebno. Ne prodajem ni u ateljeu. Imam neke “akumulacije” iz vremena moga života u inozemstvu, a kroz zadnjih dvadesetak godina radio sam s velikim gospodarskim subjektima. Ideje su bile moje, imao sam potpunu i apsolutnu slobodu stvaranja, a oni su financirali takav moj put. Sad već pomalo razmišljam o zakladi u smislu prostora u kojem će se jednog dana naći cijeli moj opus čiji sam dobar dio sačuvao.

Neovisan, slobodan umjetnik, nije li to vrhunac?

Slobodan, zapravo, koliko čovjek u današnjem svijetu to može biti, zarobljen najgroznijim stvarima koje donosi globalizacija i povampireni neoliberalizam u svijetu u kojem su bogati sve bogatiji, a siromašni sve siromašniji. Muči me kad će društvo biti spremno i sposobno pomoći svima potrebnima jer sve te naše humanitarne akcije kojima se uvijek rado odazivam koliko to uopće ima smisla u prilici kad društvo ne radi svoje?

Razgovaramo o Vašoj umjetnosti, no Vi stalno imate digresije prema društvenoj stvarnosti, angažirani ste i kritični...

Volim reći što mislim i ako moje ime dotiče neke ljude, onda jesam angažiran. Nikad nisam bio ni u jednoj stranci, ni prije ‘91., ni tada, ni poslije, ni danas. Sreća da u nacionalnom zanosu ‘91. nisam vidio da bi trebalo ući u stranku. Danas, 19 godina poslije, čudno je to: vidite koliko se Hrvatska promijenila, koliko je tu ljudi koje si nekad vidio kako dolaze na banket poslije izložbe ili premijere pojesti neki kanape, a sad su bogati, nedodirljivi odakle im to bogatstvo? To su stvari izvan poimanja i moći vidjeti, uočiti to, čak ne znaći biti angažiran. Naprosto, čovjek je misleće biće, vidi što vidi, a ja ne mogu živjeti misleći kako je meni dobro i što me briga za one oko mene. Ni meni ručak ne prija kad znam da je pored mene netko gladan. Ja težim nekom utopizmu bogatih i sretnih ljudi.

Izražavate osjećaj duboke domovinske pripadnosti, zavičajna nota zaštitni je znak Vašeg slikarstva, a toliko ste kritični...

Trenutak je težak i sigurno je da smo očekivali bolju Hrvatsku i bolji svijet. Ne suzdržavam se to reći, ali ako ovaj intervju izađe, sigurno ću steći nove neprijatelje i bit će komentara... ali, živimo u takvom svijetu. Mogao bih reći kako zahvaljujem Bogu što mi je dao moć da se bavim umjetnošću, ali to me ne opravdava da ne budem kritičan u svijetu u kojem živim. Dar Božji koji koristim nije moj privilegij i ne mogu reći radim ono što volim, te predivne slike, i ništa me se drugo ne tiče. Obavezan sam upozoriti na neke stvari. A, opet, što je danas intervju s jednim umjetnikom... Nema skandala nema interesa, ljudi će samo proći pored toga, možda si i umišljam da ću steći neprijatelja, možda to nitko neće ni pročitati.

Ističete svoju duboku vjeru u Boga, rekli ste da ste najnovije slike Memorije Mediterana zapravo započeli na Veliki petak u rimskom Panteonu, što ste shvatili kao Božje nadahnuće, radite kazališne zastore, scenografije, evo i “jumbo plakate”, a za Crkvu nikad ništa!?

Točno je, vjernik sam, ali nisam “šantoć”, moja vjera u Boga je duboka i snažna. Zaista, u ovih 20 godina nisam ništa radio za Crkvu, nikad nisam dobio neku crkvenu narudžbu. Jednom sam pokojnom don Ivanu Cvitanoviću, na njegovu želju, napravio, a onda i darovao, poliptih na temu života sv. Dujma, a kad je don Ivan umro i došao novi župnik, on je to odmah skinuo. Ne znam... nemam ideju ni odgovor na sve te činjenice, možda se nisam uklopio, možda je “kriv” moj govor o slobodama... Moje katoličanstvo nije ortodoksno, ja polazim od jednakosti svih ljudi i jednom Bogu svih ljudi, možda je tu razlog, možda se to ne uklapa u dogmu i politiku naše Crkve. Ovo je nagađanje, ne mora biti... Ali, sve to mene ne čini manje zadovoljnim, ne vrijeđa moju taštinu. Hvala Bogu moj je život ispunjen u svakom smislu, a moj najnoviji opus je moja intimna zahvala Bogu koji mi je dao talenat. I mogućnost da eksperimentiram i u mojim zrelim godinama, a to je poruka koju sam dobio na taj Veliki petak u Panteonu, ta poruka radi bez obzira na išta. To što ne dobivam narudžbe od Crkve, ne čini me manje sretnim u ovome što radim. Zapravo, ta “narudžba” na Veliki petak najveći je Božji dar. U mom ateljeu stoji pripjevni psalam koji Vam citiram: “Rod donose i u zrelosti sočni i puni svježine: da navijeste kako je pravedan Gospodin”...

Nije za usporedbu, ali dobili ste narudžbu i za svečani zastor Šibenskog kazališta premda ste govorili da ste s dubrovačkim, splitskim i riječkim završili taj ciklus.

Da, i mislio sam da se toga posla više neću laćati. Ali bivša gradonačelnica Šibenika Neda Klarić mi je ponudila, a sadašnji gradonačelnik Ante Županović prihvatio, da izradim taj zastor za Šibensko kazalište. Nisam do tada znao, no šibenski je teatar stariji od svakoga za koji sam do sada napravio zastor. Šibenik je nevjerojatno lijep grad, nisu Šibenčani toga ni svjesni, nisu, nisu... Dogodine obilježava 140 godina teatra, možda neću baš za obljetnicu u siječnju 2010., ali ću do ljeta napraviti taj zastor. Nadam se u pomoć sponzora u koje i sam spadam.

Joško Belamarić: Citat iz teksta Memorije Mediterana- Hajduk

“Te utakmice, koje su zasluženo ušle u povijest toga doba, komemoriramo danas onako kako zaista zaslužuju, pa i ovom grafičkom mapom velikog hrvatskog umjetnika Matka Trebotića. Uostalom, u njegovom karakterističnom slikarskom vokabularu kojim se opisuje Memorija Mediterana (a to je naslov njegova najnovijeg ciklusa, bremenita upečatljivim zavičajnim i, opčenito, sredozemnim sintagmama ime “Hajduka” piše se također velikim slovom...

Grafika koju je otisnuo o 65. obljetnici utakmice između Hajduka i reprezentacije Velike Britanije, ulazi u red njegovih “sportskih umjetnina” koje povremeno radi u prigodama važnih prvenstava i mečeva u Splitu, s kojima je uspješno preskakako granice između takozvane visoke galerijske umjetnosti i ovakvih likovnih etida, stekavši svojim lako prepoznatljivim stilom široku i nadasve zahvalnu publiku”.

U pripremi prva prava velika retrospektiva

Memorije Mediterana bit će samo dio prve prave, velike retrospektive Matka Trebotića dogodine u Klovićevim dvorima u Zagrebu:

- Bit će to kompletna retrospektiva s multimedijalnim instalacijama kojima će biti obuhvaćen moj rad od štafelajskog slikarstva, prostornih instalacija, scenografija, grafičko-pjesničkih mapa do svećanih zastora. No sve će se naći u monografiji koju izdaje Školska knjiga. Za sada znam za troje autora koji će pisati tekstove: Petar Selem, Iva Kobler i Zidić ili Šimat Banov- još nije odlučeno a ne ovisi o mom afinitetu već o tome tko će imati više vremena.

Iva Kobler pisat će o papiru, o tome sam imao dogovor s Darkom Glavanom. No, dogodila se tragedija i, na žalost, s Darkom više ništa neću raditi... Katalog šibenskoj izložbi bio je njegov posljednji objavljeni tekst.

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Na toj sam grafici, koja će upravo ovih dana izići u javnost, sažeo staru mapu Visa, fotografiju Hajduka iz tog vremena i riječi Vis, Split, Bari na glagoljici SEnD istaknuo je poznati slikar [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => dobitnik ovogodišnje Nagrade za životno djelo Grada Splita u svibnju, govori o hrvatskoj, vjeri, umjetnosti, i najnovijem radu kojI radi U povodU obilježavanja famozne utakmice splitskih ‘bilih’ i velike britanije daleke 1944. godine [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2009-08-29 16:32:52 [created_by] => 39 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2009-08-31 19:49:08 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2009-08-30 11:48:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 4062 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 296 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Specijalni prilog Slobodne Dalmacije o modi i ljepoti. [menu-meta_keywords] => specijalni prilog, zanimljivosti, stil, moda, ljepota [secure] => 0 [page_title] => Stil [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => { "is_import_from_dnn": true, "incptvocmimagegalleryIGParameters": "default", "incptvocmimagegalleryocmIGposition": "OcmAfterDisplayContent", "incptvocmimagegalleryocmIGtheme": "CameraSlideshow", "incptvocmimagegalleryImages": [ "/Archive/images/2009/08/30/Nedjeljna/TRE00.jpg" ], "incptvocmimagegalleryImageTitles": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageDescriptions": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageFocus": [ "50:50" ], "incptvocmimagegalleryImageDimensions": [ { "size0": "350x250" } ] } [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 296 [name] => Stil [alias] => stil [description] => [parent] => 260 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 2 [params] => {"inheritFrom":"260","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"0","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"0","itemRelatedLimit":"5","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"0","itemRelatedImageSize":"0","itemRelatedIntrotext":"1","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"0","itemRelatedImageGallery":"0","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 4448598 Threads: 5 Questions: 142924130 Slow queries: 60928 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 4262830 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 53 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front04 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /sd-plus/stil ) [additional_categories] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 376 [name] => Arhiva [alias] => arhiva [parent] => 240 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /arhiva ) ) [link] => /sd-plus/stil/matko-trebotic-svoj-prvi-jumbo-plakat-posvetio-sam-hajduku-65331 [printLink] => /sd-plus/stil/matko-trebotic-svoj-prvi-jumbo-plakat-posvetio-sam-hajduku-65331?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 102792 [name] => MatkoTrebotić [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => matkotrebotic [link] => /tag/matkotrebotic ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [Subtitle] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Na toj sam grafici, koja će upravo ovih dana izići u javnost, sažeo staru mapu Visa, fotografiju Hajduka iz tog vremena i riječi Vis, Split, Bari na glagoljici SEnD istaknuo je poznati slikar [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => dobitnik ovogodišnje Nagrade za životno djelo Grada Splita u svibnju, govori o hrvatskoj, vjeri, umjetnosti, i najnovijem radu kojI radi U povodU obilježavanja famozne utakmice splitskih ‘bilih’ i velike britanije daleke 1944. godine [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Matko Trebotić: Svoj prvi ‘jumbo plakat’ posvetio sam Hajduku [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-15-14-11-20-39 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2009/08/30/Nedjeljna/TRE00.jpg [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2009/08/30/Nedjeljna/TRE00.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}
Na toj sam grafici, koja će upravo ovih dana izići u javnost, sažeo staru mapu Visa, fotografiju Hajduka iz tog vremena i riječi Vis, Split, Bari na glagoljici istaknuo je poznati slikar

Matko Trebotić, dobitnik ovogodišnje Nagrade za životno djelo Grada Splita u svibnju, sada i autor grafike koja će se kao svojevrstan predložak za koji dan naći na svim javnim materijalima, uključujući “jumbo plakate”, za memorijalnu nogometnu utakmicu između vojnih reprezentacija Hrvatske i Velike Britanije, te utakmice HNK Hajduk Velika Britanija. Prva je u Splitu 12. rujna, druga 15. rujna, a održavaju se na 65. obljetnicu poznate nogometne utakmice održane na Visu, a zatim u Bariju 1944. godine. Između ta dva događaja odigrala se i velika Trebotićeva izložba slika na papiru iz ciklusa Memorije Mediterana u Šibeniku.

Što je idejni predložak za plakat za nogometnu utakmicu i je li to prvi Trebotić na “jumbo plakatu”, pitamo umjetnika dok se u šibenskome Muzeju grada upravo sa zidova skidaju Memorije Mediterana...

Na toj sam grafici, koja će upravo ovih dana izići u javnost, sažeo staru mapu Visa, fotografiju Hajduka iz tog vremena i riječi Vis, Split, Bari na glagoljici. Da, to će biti moj prvi cjeloviti rad koji će se pojaviti na “jumbo plakatu”, to je rad koji je Joško Belamarić svrstao u moju Memoriju Mediterana, u tekstu pod naslovom Hajduk, u kojem evocira povijesne činjenice o Visu uopće, posebno se osvrnuvši na taj sportski događaj koji je, evo, inspirirao i mene. To su možda najbriljantniji dani Hajduka, kad je on stao na pravu stranu i ostao vjeran Hrvatskoj i svom Splitu, a borio se za ideale koji su kasnije u drugoj Jugoslaviji, nažalost, potpuno pogaženi. To je Hajduk koji je s Visa pozdravljao svoj “hrvatski Split” toga 7. svibnja, na “dan svog patrona svetog Duje”. Antifašizam jest ostao konstanta, samo nije ono što neki tumače kao antifašizam.

Bio je to Hajduk s crvenom zvijezdom na dresu...

Da, ali ta zvijezda s Hajdukova dresa iz 1944. bila je pravi izraz antifašizma i nema nikakve veze s crvenom zvijezdom koja je kriva za pokolje u Bleiburgu, Škarbnji i Vukovaru... Taj plakat je retrogeni materijal moga stvaralaštva rađen na način da bude čitljiv. On nije apstrakcija jer se može iščitavati po fragmentima, tlocrtu, fotografiji, natpisima. Stvari koje sad radim u ateljeu otišle su toliko daleko da se pretvaraju u samu glazbu, one su nadrasle priču i zaista više nalikuju glazbenoj formi, to su stvari koje čovjek više ne hvata samo okom, nego čulima izvan likovnog poimanja. Mislim da su to najbolje stvari koje sam do sada radio. Zanima me kako će publika reagirati kad budu dogodine prvi put izložene u Zagrebu i Beču i, nadam se, u Splitu i Šibeniku.

Posljednji kataloški tekst koji je napisao Darko Glavan predstavlja vašu seriju Memorija Mediterana, Vaše slike na papiru, upravo uz šibensku izložbu, i tamo govori o Vašem slikarskom eksperimentu, “zanemarivanju sadržaja u korist isticanja samosvojnosti i izražajnosti slikarskog postupka...”

Na neki način jest tako, no ipak moj je dijapazon širok i mnogošta što sam radio evo, uzmimo scenografije za neku avangardnu glazbu, za Bartoka, za Paračevu Juditu nerado moj rad definiram samo kao sliku. To je naprosto umjetnost kao egzistencija, kao jelo, piće, disanje, dio života. Imao sam sreću da nisam bio zaposlen, na primjer predavao na fakultetu, bio negdje art-direktor, nego se sve što sam radio odvijalo u procesu moga osobnog života i života moje umjetnosti, na tih pet metara od kuće do ateljea i tako zadnjih 30-40 godina, i ovdje i u inozemstvu. Sretan sam da se poklopilo da živim ono što radim, da od toga rada možemo živjeti moja obitelj i ja, i da to mogu bez upadanja u bilo kakve kompromise.

Uglavnom nema Vaših slika kod hrvatskih galerista?

Nema, ima nešto mojih slika u inozemnim galerijama. Inače, ne mogu spriječiti da netko dade u galeriju sliku koju je kupio već prije, ali sam s galerijama više ne radim. Nije mi potrebno. Ne prodajem ni u ateljeu. Imam neke “akumulacije” iz vremena moga života u inozemstvu, a kroz zadnjih dvadesetak godina radio sam s velikim gospodarskim subjektima. Ideje su bile moje, imao sam potpunu i apsolutnu slobodu stvaranja, a oni su financirali takav moj put. Sad već pomalo razmišljam o zakladi u smislu prostora u kojem će se jednog dana naći cijeli moj opus čiji sam dobar dio sačuvao.

Neovisan, slobodan umjetnik, nije li to vrhunac?

Slobodan, zapravo, koliko čovjek u današnjem svijetu to može biti, zarobljen najgroznijim stvarima koje donosi globalizacija i povampireni neoliberalizam u svijetu u kojem su bogati sve bogatiji, a siromašni sve siromašniji. Muči me kad će društvo biti spremno i sposobno pomoći svima potrebnima jer sve te naše humanitarne akcije kojima se uvijek rado odazivam koliko to uopće ima smisla u prilici kad društvo ne radi svoje?

Razgovaramo o Vašoj umjetnosti, no Vi stalno imate digresije prema društvenoj stvarnosti, angažirani ste i kritični...

Volim reći što mislim i ako moje ime dotiče neke ljude, onda jesam angažiran. Nikad nisam bio ni u jednoj stranci, ni prije ‘91., ni tada, ni poslije, ni danas. Sreća da u nacionalnom zanosu ‘91. nisam vidio da bi trebalo ući u stranku. Danas, 19 godina poslije, čudno je to: vidite koliko se Hrvatska promijenila, koliko je tu ljudi koje si nekad vidio kako dolaze na banket poslije izložbe ili premijere pojesti neki kanape, a sad su bogati, nedodirljivi odakle im to bogatstvo? To su stvari izvan poimanja i moći vidjeti, uočiti to, čak ne znaći biti angažiran. Naprosto, čovjek je misleće biće, vidi što vidi, a ja ne mogu živjeti misleći kako je meni dobro i što me briga za one oko mene. Ni meni ručak ne prija kad znam da je pored mene netko gladan. Ja težim nekom utopizmu bogatih i sretnih ljudi.

Izražavate osjećaj duboke domovinske pripadnosti, zavičajna nota zaštitni je znak Vašeg slikarstva, a toliko ste kritični...

Trenutak je težak i sigurno je da smo očekivali bolju Hrvatsku i bolji svijet. Ne suzdržavam se to reći, ali ako ovaj intervju izađe, sigurno ću steći nove neprijatelje i bit će komentara... ali, živimo u takvom svijetu. Mogao bih reći kako zahvaljujem Bogu što mi je dao moć da se bavim umjetnošću, ali to me ne opravdava da ne budem kritičan u svijetu u kojem živim. Dar Božji koji koristim nije moj privilegij i ne mogu reći radim ono što volim, te predivne slike, i ništa me se drugo ne tiče. Obavezan sam upozoriti na neke stvari. A, opet, što je danas intervju s jednim umjetnikom... Nema skandala nema interesa, ljudi će samo proći pored toga, možda si i umišljam da ću steći neprijatelja, možda to nitko neće ni pročitati.

Ističete svoju duboku vjeru u Boga, rekli ste da ste najnovije slike Memorije Mediterana zapravo započeli na Veliki petak u rimskom Panteonu, što ste shvatili kao Božje nadahnuće, radite kazališne zastore, scenografije, evo i “jumbo plakate”, a za Crkvu nikad ništa!?

Točno je, vjernik sam, ali nisam “šantoć”, moja vjera u Boga je duboka i snažna. Zaista, u ovih 20 godina nisam ništa radio za Crkvu, nikad nisam dobio neku crkvenu narudžbu. Jednom sam pokojnom don Ivanu Cvitanoviću, na njegovu želju, napravio, a onda i darovao, poliptih na temu života sv. Dujma, a kad je don Ivan umro i došao novi župnik, on je to odmah skinuo. Ne znam... nemam ideju ni odgovor na sve te činjenice, možda se nisam uklopio, možda je “kriv” moj govor o slobodama... Moje katoličanstvo nije ortodoksno, ja polazim od jednakosti svih ljudi i jednom Bogu svih ljudi, možda je tu razlog, možda se to ne uklapa u dogmu i politiku naše Crkve. Ovo je nagađanje, ne mora biti... Ali, sve to mene ne čini manje zadovoljnim, ne vrijeđa moju taštinu. Hvala Bogu moj je život ispunjen u svakom smislu, a moj najnoviji opus je moja intimna zahvala Bogu koji mi je dao talenat. I mogućnost da eksperimentiram i u mojim zrelim godinama, a to je poruka koju sam dobio na taj Veliki petak u Panteonu, ta poruka radi bez obzira na išta. To što ne dobivam narudžbe od Crkve, ne čini me manje sretnim u ovome što radim. Zapravo, ta “narudžba” na Veliki petak najveći je Božji dar. U mom ateljeu stoji pripjevni psalam koji Vam citiram: “Rod donose i u zrelosti sočni i puni svježine: da navijeste kako je pravedan Gospodin”...

Nije za usporedbu, ali dobili ste narudžbu i za svečani zastor Šibenskog kazališta premda ste govorili da ste s dubrovačkim, splitskim i riječkim završili taj ciklus.

Da, i mislio sam da se toga posla više neću laćati. Ali bivša gradonačelnica Šibenika Neda Klarić mi je ponudila, a sadašnji gradonačelnik Ante Županović prihvatio, da izradim taj zastor za Šibensko kazalište. Nisam do tada znao, no šibenski je teatar stariji od svakoga za koji sam do sada napravio zastor. Šibenik je nevjerojatno lijep grad, nisu Šibenčani toga ni svjesni, nisu, nisu... Dogodine obilježava 140 godina teatra, možda neću baš za obljetnicu u siječnju 2010., ali ću do ljeta napraviti taj zastor. Nadam se u pomoć sponzora u koje i sam spadam.

Joško Belamarić: Citat iz teksta Memorije Mediterana- Hajduk

“Te utakmice, koje su zasluženo ušle u povijest toga doba, komemoriramo danas onako kako zaista zaslužuju, pa i ovom grafičkom mapom velikog hrvatskog umjetnika Matka Trebotića. Uostalom, u njegovom karakterističnom slikarskom vokabularu kojim se opisuje Memorija Mediterana (a to je naslov njegova najnovijeg ciklusa, bremenita upečatljivim zavičajnim i, opčenito, sredozemnim sintagmama ime “Hajduka” piše se također velikim slovom...

Grafika koju je otisnuo o 65. obljetnici utakmice između Hajduka i reprezentacije Velike Britanije, ulazi u red njegovih “sportskih umjetnina” koje povremeno radi u prigodama važnih prvenstava i mečeva u Splitu, s kojima je uspješno preskakako granice između takozvane visoke galerijske umjetnosti i ovakvih likovnih etida, stekavši svojim lako prepoznatljivim stilom široku i nadasve zahvalnu publiku”.

U pripremi prva prava velika retrospektiva

Memorije Mediterana bit će samo dio prve prave, velike retrospektive Matka Trebotića dogodine u Klovićevim dvorima u Zagrebu:

- Bit će to kompletna retrospektiva s multimedijalnim instalacijama kojima će biti obuhvaćen moj rad od štafelajskog slikarstva, prostornih instalacija, scenografija, grafičko-pjesničkih mapa do svećanih zastora. No sve će se naći u monografiji koju izdaje Školska knjiga. Za sada znam za troje autora koji će pisati tekstove: Petar Selem, Iva Kobler i Zidić ili Šimat Banov- još nije odlučeno a ne ovisi o mom afinitetu već o tome tko će imati više vremena.

Iva Kobler pisat će o papiru, o tome sam imao dogovor s Darkom Glavanom. No, dogodila se tragedija i, na žalost, s Darkom više ništa neću raditi... Katalog šibenskoj izložbi bio je njegov posljednji objavljeni tekst.

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/sd-plus/stil/matko-trebotic-svoj-prvi-jumbo-plakat-posvetio-sam-hajduku-65331 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=64ea03afca6e0d1c29d5c9b2b0d5d3060d22bd77 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Matko+Treboti%C4%87%3A+Svoj+prvi+%E2%80%98jumbo+plakat%E2%80%99+posvetio+sam+Hajduku&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fsd-plus%2Fstil%2Fmatko-trebotic-svoj-prvi-jumbo-plakat-posvetio-sam-hajduku-65331 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fsd-plus%2Fstil%2Fmatko-trebotic-svoj-prvi-jumbo-plakat-posvetio-sam-hajduku-65331 )
Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Na toj sam grafici, koja će upravo ovih dana izići u javnost, sažeo staru mapu Visa, fotografiju Hajduka iz tog vremena i riječi Vis, Split, Bari na glagoljici SEnD istaknuo je poznati slikar [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => dobitnik ovogodišnje Nagrade za životno djelo Grada Splita u svibnju, govori o hrvatskoj, vjeri, umjetnosti, i najnovijem radu kojI radi U povodU obilježavanja famozne utakmice splitskih ‘bilih’ i velike britanije daleke 1944. godine [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
Stildobitnik ovogodišnje Nagrade za životno djelo Grada Splita u svibnju, govori o hrvatskoj, vjeri, umjetnosti, i najnovijem radu kojI radi U povodU obilježavanja famozne utakmice splitskih ‘bilih’ i velike britanije daleke 1944. godine

Matko Trebotić: Svoj prvi ‘jumbo plakat’ posvetio sam Hajduku

Piše PSD.
30. kolovoza 2009. - 13:48
Na toj sam grafici, koja će upravo ovih dana izići u javnost, sažeo staru mapu Visa, fotografiju Hajduka iz tog vremena i riječi Vis, Split, Bari na glagoljici istaknuo je poznati slikar

Matko Trebotić, dobitnik ovogodišnje Nagrade za životno djelo Grada Splita u svibnju, sada i autor grafike koja će se kao svojevrstan predložak za koji dan naći na svim javnim materijalima, uključujući “jumbo plakate”, za memorijalnu nogometnu utakmicu između vojnih reprezentacija Hrvatske i Velike Britanije, te utakmice HNK Hajduk Velika Britanija. Prva je u Splitu 12. rujna, druga 15. rujna, a održavaju se na 65. obljetnicu poznate nogo...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
15. svibanj 2024 16:11