stdClass Object ( [id] => 16385 [title] => Matko Trebotić: Neka se Crkva i kod nas okrene malo ulijevo [alias] => matko-trebotic-neka-se-crkva-i-kod-nas-okrene-malo-ulijevo [catid] => 296 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>
Želio bih da više ide Isusovim putem! Isus je bio prvi istinski ljevičar. Angažman mora biti uperen protiv nepravdi. Tu praktično funkcionira moj kršćansko-ljevičarski nazor...

Matko Trebotić: Ako čovjek živi životom umjetnika, onda živi
životom stradalnika / Nikola VILIĆ / CROPIX
Nema što, Matko Trebotić je zanimljiva likovna osobnost u Splitu, Hrvatskoj, pa i šire. Znamo se godinama, no uvijek me fascinira “novom pričom”, i sadržajem i načinima interpretacije koji ne poznaju šablone, a opet čuvaju logičnost niza.

Trebotić je svih ovih godina frenetično slikao, ali i ne manje bitnim držim tražio povode za osmišljene i razložne istupe. A jedan takav zbiva se ovih dana u Gradskoj vijećnici i prizemlju Galerije Vidović, u povodu 40 godina umjetničko-izlagačkog rada.

- Izložba Krhotine vremena nastoji bolje predstaviti radove na papiru nastale od 1968. do 2008. godine. Uključuje više od stotinu djela manjeg i srednjeg formata.

Neki su radovi za mene bitni jer se prvi put mogu vidjeti u Splitu odnosno Hrvatskoj, a tu prvenstveno mislim na one iz rane, takozvane crne faze, sa samih početaka.

One koje sam prvi put predstavio na izložbi u galeriji ruhrskog sveučilišta 1968. godine. Nastali su šezdesetih godina i mislim da stvarno dobro korespondiraju s vijećnicom, ali i s tadašnjim vremenom.

Viša kustosica Nela Žižić je autorica izložbe i mogu iznaći samo pohvale za postav u dva prostora koji ima obazrivosti spram slijeda nastajanja. Te 1968. godine kao mladi arhitekt išao sam skupljati iskustvo u Bochumu, gdje se gradio prvi studentski campus u Europi.

Bilo je to za mene kao umjetnika i čovjeka fascinantno iskustvo i veliko otkriće. Bio sam s mladima u zemlji koja je razotkrivala nove svjetove. No osjetio sam da nije sve tako idealno. Demonstracije protiv rata u Vijetnamu, studenti na ulici, djelovala je izvanparlamentarna oporba...

U takvom ozračju, dvadesetak kilometara od Düseldorfa, dotakao sam i prave avangardne spoznaje. Studij u Essenu, koji sam pohađao kao majstor-đak kod profesora Scharda, s malim zakašnjenjem će formirati moju likovnu osobnost, ali i mene kao čovjeka.

Značajno iskustvo stvorilo je kod mene sumnje prema svemu što upravlja i vlada. Rodilo je u meni društveno misaonu osobu, socijaldemokratskog uvjerenja, naravno s dubokom vjerom u Boga.

Slučaj je htio da su se u Essenu i regiji događali svi novi pomaci u likovnoj umjetnosti toga vremena. Bio je poticajan taj uspostavljeni luk između New Yorka i Kölna, odnosno Düseldorfa, u kojemu sam poslije desetljećima djelovao.

Poslije tih crnih slika došlo je do svih mogućih otvaranja. No u temelju svega stoji nastojanje da pronađete vlastiti svijet koji će snagom biti duboko utkan u zemlju ovog dijela hrvatskog Sredozemlja, ali koji će isto tako komunicirati s ostatkom.

- Počeo sam izlagati po svjetski znanim galerijama i, koliko god bio očaran različitim izmima, nisam se zadovoljavao kopiranjima koja sam trebao “prodavati” kao vlastita u Hrvatskoj. Bile su to godine traženja kamenja za gradnju jednog vlastitog djela, jedne obredne gomile koja će biti samo moja. Sve je moralo proći kroz filter senzibiliteta i vlastitih saznanja.

Nastojao sam da ime Trebotić samom izrekom određuje određenu umjetnost koja će pored utjecaja i dosluha sa svijetom biti prepoznatljiva, izvorna, posebna. Umjetnost koja se ipak ne oslanja na viđeno, ali i ne zanemaruje tuđa iskustva.

Povratak u Hrvatsku ipak nije bio lagan. Poklopio se i s nekim negodovanjima, da ne kažemo nečim gorim. Nisu Vas svi dočekali objeručke?

- Nedavno je izašla knjiga “Trebotić u zrcalu kritike”, u izdanju Matice hrvatske, o mojem djelu, kroz tekstove 45 likovnih kritičara i književnika, naših i stranih, a čitajući je, može se steći dojam da sam bio i doma i vani obljubljen, obasut hvalospjevima, cijenjen. A nije baš tako!

Danas mislim kako je svaka stepenica naprijed nosila i uzmak od dvije unatrag. Bilo je tu udaraca koje je trebalo otrpjeti. Uvijek je bilo napetosti i naboja oko onoga čime sam se bavio. Ne mislim samo na slikarstvo, nego i na teatar, scenografije, instalacije, grafičko-pjesničke mape...

Nisu to bila klasična osporavanja, koliko jedno stanje vječnih sumnji. Nisam bio ni s kim blizak s akademije, uspješni došljak u vlastitom gradu. Sve je to izazivalo otpore, pa i zavist kod kolega. Kad sam dobio prvu nagradu na tada prestižnoj priredbi, Splitskom salonu, neki su kolege iz protesta dizali svoje slike s izložbe.

Dogodilo se, imena ne bih danas spominjao, zaboravljeno im je i oprošteno. Došao sam sa strane u Split i dobio priznanje na koje su pojedinci bili pretplaćeni. Našao sam se u čudu, takvih problema vani nisam imao, ni danas ni prije četrdeset godina.

Spominjem se sa simpatijama pokojnog Tonča Petrasova Marovića i akademika Nenada Cambija koji su bili u žiriju i također na udaru. Tamo je uvijek vrijedila jedna zdrava tržišna utakmica. Privatne galerije bile su meritum vrijednosti nekog umjetnika i tako ustrojeni odnosi nisu mogli sakriti kvalitetu i mogućnost življenja od umjetnosti.

Iz šoka iznjedrio se i pozitivan efekt, u galeriji Matice hrvatske na Pjaci imao sam uistinu prihvaćenu izložbu koju je otvorio legendarni Kruno Prijatelj, tadašnji direktor Galerije umjetnina, pa je s tom malom izložbom došla i ponuda za još ozbiljnije predstavljanje u Lovretskoj. Vrata te ugledne institucije puno su mi toga otvorila.

Povratak u Hrvatsku poklopio se, barem po mojim sjećanjima, s erotskim crtežima, za ono vrijeme uistinu šokantnim.

- Za mene je to bilo u znaku prve grafičko-pjesničke mape u izdanju Zbirke Biškupić, nastale u suradnji s Petrasovim Marovićem. Nisu to bili tek erotski crteži, koliko su recimo zadirali u sfere sadizma. Pjesme i crteži iz korica, naslovljenih Eros i anter, nastali su odvojeno.

Taj crtački ciklus iz 1976. godine nije rođen, kako se često misli, na Braču, Splitu ili u Njemačkoj, nego na Rodosu. Iznjedrio ga je jedan harmonični radni odmor s mojom ženom Hannelorom. U trenucima ladanja nastao je jedan tako mračan pogled na život i smrt. A bili smo mladi, sretni...

Neki se put dogode nepojmljive oscilacije i srazovi koji su vjerojatno tema za neku ozbiljnu psihoanalizu. Ako se netko iskreno četrdeset godina bavi i živi od umjetnosti i ničim drugim, već je i to slučaj za psihoanalizu. Zar ne?

Zavjetne crkvice, tragovi kršćanstva, obredne gomile, čempresi kao spomenici i antenska veza s duhovnošću, bez obzira koliko bili tipski, ipak nas vode u Milnu na Braču?

- Odrastao sam u roditeljskoj kući koje više nema, zdanju visokih tamnih zidova, uz biblioteku punu latinskih i hrvatskih knjiga, starih časopisa, fotografija, portreta, djela oslikanih rukom putujućih slikara..., na policama relikvija Danteov Pakao, u prijevodu Stjepana Buzolića (Trebotićeva majka je rođena Buzolić).

To je Milna moga djetinjstva. U toj kući od starina budi se mašta dječaka koji raste u neimaštini, a zapravo u bogatstvu, dječaka koji sam kroji svoje prve igračke. Stvara prve artefakte, danas, jasno, zagubljene u Krhotinama prošlosti. Dolazimo, eto, i do naziva moje ovogodišnje izložbe.

Tu atmosferu dopunjavale su crkvene svečanosti, ti badnjaci, sveci, Božići, veli petci, Uskrsi... Crkveni obredi bili su moj prvi teatar, nešto što je budilo želju za spektaklom, nešto što me i danas vuče tome magičnom simuliranju stvarnosti.

Niste politički angažirani, ali će i za Vas reći da ste uvijek blizu oltara.

- Umjetnik je sretnije pozicije ako nije angažiran u dnevnoj politici i poželjno je da je izvan stranačkog života. Nisam bio upisan ni u jednu stranku, iako je bilo ponuda i mogućnosti da se preko toga bolje društveno prosperira. To me ipak nije zanimalo.

Umjetniku pripada umjetnost i ono čime se bavi, pa makar to bila i umjetnost zbog same umjetnosti. Dakako, sve me kao osobu ne može ostaviti po strani društvenih zbivanja. Zato hoću i jesam angažiran na strani slabijih, socijalno osjetljivih. Angažman mora biti uperen protiv nepravdi. Tu praktično funkcionira moj kršćanski nazor.

Recimo neka europska refleksija revolucionarnog katoličanstva Latinske Amerike. Isus je bio prvi istinski ljevičar. Svakome prema potrebama, zašto višak ne bi dijelili ako je veći od zalogaja? Dušom i tijelom sam protiv globalizma, jer to nije plod politike koja spaja, nego one koja otvara pute kapitalu da bi zauzeo nova tržišta i eksploatirao slabije.

To je moj kredo iz 60-ih kojega se i danas držim. To angažiranje svećenstva i svakog pojedinca na strani puka, slabijeg. Neka se Crkva okrene malko lijevo i ovdje. Želio bih da više ide Isusovim putem! Putem Boga – čovjeka.

Umjetnik mora biti brend

Prevrat se u slikarstvu ipak dogodio gotovo preko noći, krajem osamdesetih...

- Ne bih to tako nazvao, držim da je riječ o evoluciji, a ne o revoluciji, koja je za mene bila logična. Uvjeren sam, da sam nastavio slikati kao što sam slikao 70-ih, što je u to vrijeme bilo novo, da bih već 80-ih i 90-ih bio artistički mrtav.

Gdje bi nas odvelo štancanje nečega što je bilo artistički i komercijalno uspješno? Čovjek mora biti vjeran sebi, a umjetnik mora vjerovati u nemire i traženja.

To ne moraju biti pomaci i datumi značajni za povijest umjetnosti, ali moraju biti značajni datumi i pomaci za djelo samog umjetnika. Već samim tim postaju i pomaci važni za povijest umjetnosti.

Umjetnik mora biti brend, istina teško izgovaram te strane riječi, no tako mu dođe. Spomenom imena, bez nabrajanja titula i nagrada morate znati o kojem se umjetniku radi. On nosi žig svog unikata.

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Želio bih da više ide Isusovim putem! Isus je bio prvi istinski ljevičar. Angažman mora biti uperen protiv nepravdi. Tu praktično funkcionira moj kršćansko-ljevičarski nazor... [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => sA splitskim UMJETNIKOM razgovaramo U POVODU njegove RETROSPEKTIVNE IZLOŽBE RADOVA NA PAPIRU OD 1968.-2008. [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2008-08-02 18:31:54 [created_by] => 37 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2008-08-03 22:51:06 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2008-08-03 11:49:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 4443 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 296 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Specijalni prilog Slobodne Dalmacije o modi i ljepoti. [menu-meta_keywords] => specijalni prilog, zanimljivosti, stil, moda, ljepota [secure] => 0 [page_title] => Stil [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => { "is_import_from_dnn": true, "incptvocmimagegalleryIGParameters": "default", "incptvocmimagegalleryocmIGposition": "OcmAfterDisplayContent", "incptvocmimagegalleryocmIGtheme": "CameraSlideshow", "incptvocmimagegalleryImages": [ "/Archive/images/2008/08/03/nedjeljna/trebotic0.jpg" ], "incptvocmimagegalleryImageTitles": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageDescriptions": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageFocus": [ "50:50" ], "incptvocmimagegalleryImageDimensions": [ { "size0": "350x230" } ] } [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 296 [name] => Stil [alias] => stil [description] => [parent] => 260 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 2 [params] => {"inheritFrom":"260","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"0","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"0","itemRelatedLimit":"5","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"0","itemRelatedImageSize":"0","itemRelatedIntrotext":"1","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"0","itemRelatedImageGallery":"0","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 38453427 Threads: 4 Questions: 7101644339 Slow queries: 3301547 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 608442317 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 48 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front01 [password] => Y2AfBGoJRKhS9HNdMJ [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /sd-plus/stil ) [additional_categories] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 376 [name] => Arhiva [alias] => arhiva [parent] => 240 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /arhiva ) ) [link] => /sd-plus/stil/matko-trebotic-neka-se-crkva-i-kod-nas-okrene-malo-ulijevo-16385 [printLink] => /sd-plus/stil/matko-trebotic-neka-se-crkva-i-kod-nas-okrene-malo-ulijevo-16385?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 221611 [name] => matkotrebotić [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => matkotrebotic [link] => /tag/matkotrebotic ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [Subtitle] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Želio bih da više ide Isusovim putem! Isus je bio prvi istinski ljevičar. Angažman mora biti uperen protiv nepravdi. Tu praktično funkcionira moj kršćansko-ljevičarski nazor... [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => sA splitskim UMJETNIKOM razgovaramo U POVODU njegove RETROSPEKTIVNE IZLOŽBE RADOVA NA PAPIRU OD 1968.-2008. [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Matko Trebotić: Neka se Crkva i kod nas okrene malo ulijevo [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-15-13-02-26-37 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2008/08/03/nedjeljna/trebotic0.jpg [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2008/08/03/nedjeljna/trebotic0.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}
Želio bih da više ide Isusovim putem! Isus je bio prvi istinski ljevičar. Angažman mora biti uperen protiv nepravdi. Tu praktično funkcionira moj kršćansko-ljevičarski nazor...

Matko Trebotić: Ako čovjek živi životom umjetnika, onda živi
životom stradalnika / Nikola VILIĆ / CROPIX
Nema što, Matko Trebotić je zanimljiva likovna osobnost u Splitu, Hrvatskoj, pa i šire. Znamo se godinama, no uvijek me fascinira “novom pričom”, i sadržajem i načinima interpretacije koji ne poznaju šablone, a opet čuvaju logičnost niza.

Trebotić je svih ovih godina frenetično slikao, ali i ne manje bitnim držim tražio povode za osmišljene i razložne istupe. A jedan takav zbiva se ovih dana u Gradskoj vijećnici i prizemlju Galerije Vidović, u povodu 40 godina umjetničko-izlagačkog rada.

- Izložba Krhotine vremena nastoji bolje predstaviti radove na papiru nastale od 1968. do 2008. godine. Uključuje više od stotinu djela manjeg i srednjeg formata.

Neki su radovi za mene bitni jer se prvi put mogu vidjeti u Splitu odnosno Hrvatskoj, a tu prvenstveno mislim na one iz rane, takozvane crne faze, sa samih početaka.

One koje sam prvi put predstavio na izložbi u galeriji ruhrskog sveučilišta 1968. godine. Nastali su šezdesetih godina i mislim da stvarno dobro korespondiraju s vijećnicom, ali i s tadašnjim vremenom.

Viša kustosica Nela Žižić je autorica izložbe i mogu iznaći samo pohvale za postav u dva prostora koji ima obazrivosti spram slijeda nastajanja. Te 1968. godine kao mladi arhitekt išao sam skupljati iskustvo u Bochumu, gdje se gradio prvi studentski campus u Europi.

Bilo je to za mene kao umjetnika i čovjeka fascinantno iskustvo i veliko otkriće. Bio sam s mladima u zemlji koja je razotkrivala nove svjetove. No osjetio sam da nije sve tako idealno. Demonstracije protiv rata u Vijetnamu, studenti na ulici, djelovala je izvanparlamentarna oporba...

U takvom ozračju, dvadesetak kilometara od Düseldorfa, dotakao sam i prave avangardne spoznaje. Studij u Essenu, koji sam pohađao kao majstor-đak kod profesora Scharda, s malim zakašnjenjem će formirati moju likovnu osobnost, ali i mene kao čovjeka.

Značajno iskustvo stvorilo je kod mene sumnje prema svemu što upravlja i vlada. Rodilo je u meni društveno misaonu osobu, socijaldemokratskog uvjerenja, naravno s dubokom vjerom u Boga.

Slučaj je htio da su se u Essenu i regiji događali svi novi pomaci u likovnoj umjetnosti toga vremena. Bio je poticajan taj uspostavljeni luk između New Yorka i Kölna, odnosno Düseldorfa, u kojemu sam poslije desetljećima djelovao.

Poslije tih crnih slika došlo je do svih mogućih otvaranja. No u temelju svega stoji nastojanje da pronađete vlastiti svijet koji će snagom biti duboko utkan u zemlju ovog dijela hrvatskog Sredozemlja, ali koji će isto tako komunicirati s ostatkom.

- Počeo sam izlagati po svjetski znanim galerijama i, koliko god bio očaran različitim izmima, nisam se zadovoljavao kopiranjima koja sam trebao “prodavati” kao vlastita u Hrvatskoj. Bile su to godine traženja kamenja za gradnju jednog vlastitog djela, jedne obredne gomile koja će biti samo moja. Sve je moralo proći kroz filter senzibiliteta i vlastitih saznanja.

Nastojao sam da ime Trebotić samom izrekom određuje određenu umjetnost koja će pored utjecaja i dosluha sa svijetom biti prepoznatljiva, izvorna, posebna. Umjetnost koja se ipak ne oslanja na viđeno, ali i ne zanemaruje tuđa iskustva.

Povratak u Hrvatsku ipak nije bio lagan. Poklopio se i s nekim negodovanjima, da ne kažemo nečim gorim. Nisu Vas svi dočekali objeručke?

- Nedavno je izašla knjiga “Trebotić u zrcalu kritike”, u izdanju Matice hrvatske, o mojem djelu, kroz tekstove 45 likovnih kritičara i književnika, naših i stranih, a čitajući je, može se steći dojam da sam bio i doma i vani obljubljen, obasut hvalospjevima, cijenjen. A nije baš tako!

Danas mislim kako je svaka stepenica naprijed nosila i uzmak od dvije unatrag. Bilo je tu udaraca koje je trebalo otrpjeti. Uvijek je bilo napetosti i naboja oko onoga čime sam se bavio. Ne mislim samo na slikarstvo, nego i na teatar, scenografije, instalacije, grafičko-pjesničke mape...

Nisu to bila klasična osporavanja, koliko jedno stanje vječnih sumnji. Nisam bio ni s kim blizak s akademije, uspješni došljak u vlastitom gradu. Sve je to izazivalo otpore, pa i zavist kod kolega. Kad sam dobio prvu nagradu na tada prestižnoj priredbi, Splitskom salonu, neki su kolege iz protesta dizali svoje slike s izložbe.

Dogodilo se, imena ne bih danas spominjao, zaboravljeno im je i oprošteno. Došao sam sa strane u Split i dobio priznanje na koje su pojedinci bili pretplaćeni. Našao sam se u čudu, takvih problema vani nisam imao, ni danas ni prije četrdeset godina.

Spominjem se sa simpatijama pokojnog Tonča Petrasova Marovića i akademika Nenada Cambija koji su bili u žiriju i također na udaru. Tamo je uvijek vrijedila jedna zdrava tržišna utakmica. Privatne galerije bile su meritum vrijednosti nekog umjetnika i tako ustrojeni odnosi nisu mogli sakriti kvalitetu i mogućnost življenja od umjetnosti.

Iz šoka iznjedrio se i pozitivan efekt, u galeriji Matice hrvatske na Pjaci imao sam uistinu prihvaćenu izložbu koju je otvorio legendarni Kruno Prijatelj, tadašnji direktor Galerije umjetnina, pa je s tom malom izložbom došla i ponuda za još ozbiljnije predstavljanje u Lovretskoj. Vrata te ugledne institucije puno su mi toga otvorila.

Povratak u Hrvatsku poklopio se, barem po mojim sjećanjima, s erotskim crtežima, za ono vrijeme uistinu šokantnim.

- Za mene je to bilo u znaku prve grafičko-pjesničke mape u izdanju Zbirke Biškupić, nastale u suradnji s Petrasovim Marovićem. Nisu to bili tek erotski crteži, koliko su recimo zadirali u sfere sadizma. Pjesme i crteži iz korica, naslovljenih Eros i anter, nastali su odvojeno.

Taj crtački ciklus iz 1976. godine nije rođen, kako se često misli, na Braču, Splitu ili u Njemačkoj, nego na Rodosu. Iznjedrio ga je jedan harmonični radni odmor s mojom ženom Hannelorom. U trenucima ladanja nastao je jedan tako mračan pogled na život i smrt. A bili smo mladi, sretni...

Neki se put dogode nepojmljive oscilacije i srazovi koji su vjerojatno tema za neku ozbiljnu psihoanalizu. Ako se netko iskreno četrdeset godina bavi i živi od umjetnosti i ničim drugim, već je i to slučaj za psihoanalizu. Zar ne?

Zavjetne crkvice, tragovi kršćanstva, obredne gomile, čempresi kao spomenici i antenska veza s duhovnošću, bez obzira koliko bili tipski, ipak nas vode u Milnu na Braču?

- Odrastao sam u roditeljskoj kući koje više nema, zdanju visokih tamnih zidova, uz biblioteku punu latinskih i hrvatskih knjiga, starih časopisa, fotografija, portreta, djela oslikanih rukom putujućih slikara..., na policama relikvija Danteov Pakao, u prijevodu Stjepana Buzolića (Trebotićeva majka je rođena Buzolić).

To je Milna moga djetinjstva. U toj kući od starina budi se mašta dječaka koji raste u neimaštini, a zapravo u bogatstvu, dječaka koji sam kroji svoje prve igračke. Stvara prve artefakte, danas, jasno, zagubljene u Krhotinama prošlosti. Dolazimo, eto, i do naziva moje ovogodišnje izložbe.

Tu atmosferu dopunjavale su crkvene svečanosti, ti badnjaci, sveci, Božići, veli petci, Uskrsi... Crkveni obredi bili su moj prvi teatar, nešto što je budilo želju za spektaklom, nešto što me i danas vuče tome magičnom simuliranju stvarnosti.

Niste politički angažirani, ali će i za Vas reći da ste uvijek blizu oltara.

- Umjetnik je sretnije pozicije ako nije angažiran u dnevnoj politici i poželjno je da je izvan stranačkog života. Nisam bio upisan ni u jednu stranku, iako je bilo ponuda i mogućnosti da se preko toga bolje društveno prosperira. To me ipak nije zanimalo.

Umjetniku pripada umjetnost i ono čime se bavi, pa makar to bila i umjetnost zbog same umjetnosti. Dakako, sve me kao osobu ne može ostaviti po strani društvenih zbivanja. Zato hoću i jesam angažiran na strani slabijih, socijalno osjetljivih. Angažman mora biti uperen protiv nepravdi. Tu praktično funkcionira moj kršćanski nazor.

Recimo neka europska refleksija revolucionarnog katoličanstva Latinske Amerike. Isus je bio prvi istinski ljevičar. Svakome prema potrebama, zašto višak ne bi dijelili ako je veći od zalogaja? Dušom i tijelom sam protiv globalizma, jer to nije plod politike koja spaja, nego one koja otvara pute kapitalu da bi zauzeo nova tržišta i eksploatirao slabije.

To je moj kredo iz 60-ih kojega se i danas držim. To angažiranje svećenstva i svakog pojedinca na strani puka, slabijeg. Neka se Crkva okrene malko lijevo i ovdje. Želio bih da više ide Isusovim putem! Putem Boga – čovjeka.

Umjetnik mora biti brend

Prevrat se u slikarstvu ipak dogodio gotovo preko noći, krajem osamdesetih...

- Ne bih to tako nazvao, držim da je riječ o evoluciji, a ne o revoluciji, koja je za mene bila logična. Uvjeren sam, da sam nastavio slikati kao što sam slikao 70-ih, što je u to vrijeme bilo novo, da bih već 80-ih i 90-ih bio artistički mrtav.

Gdje bi nas odvelo štancanje nečega što je bilo artistički i komercijalno uspješno? Čovjek mora biti vjeran sebi, a umjetnik mora vjerovati u nemire i traženja.

To ne moraju biti pomaci i datumi značajni za povijest umjetnosti, ali moraju biti značajni datumi i pomaci za djelo samog umjetnika. Već samim tim postaju i pomaci važni za povijest umjetnosti.

Umjetnik mora biti brend, istina teško izgovaram te strane riječi, no tako mu dođe. Spomenom imena, bez nabrajanja titula i nagrada morate znati o kojem se umjetniku radi. On nosi žig svog unikata.

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/sd-plus/stil/matko-trebotic-neka-se-crkva-i-kod-nas-okrene-malo-ulijevo-16385 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=b201cdeda88fac1029dec9bebf2f2dc10c655df6 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Matko+Treboti%C4%87%3A+Neka+se+Crkva+i+kod+nas+okrene+malo+ulijevo&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fsd-plus%2Fstil%2Fmatko-trebotic-neka-se-crkva-i-kod-nas-okrene-malo-ulijevo-16385 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fsd-plus%2Fstil%2Fmatko-trebotic-neka-se-crkva-i-kod-nas-okrene-malo-ulijevo-16385 )
Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Želio bih da više ide Isusovim putem! Isus je bio prvi istinski ljevičar. Angažman mora biti uperen protiv nepravdi. Tu praktično funkcionira moj kršćansko-ljevičarski nazor... [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => sA splitskim UMJETNIKOM razgovaramo U POVODU njegove RETROSPEKTIVNE IZLOŽBE RADOVA NA PAPIRU OD 1968.-2008. [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
StilsA splitskim UMJETNIKOM razgovaramo U POVODU njegove RETROSPEKTIVNE IZLOŽBE RADOVA NA PAPIRU OD 1968.-2008.

Matko Trebotić: Neka se Crkva i kod nas okrene malo ulijevo

Piše PSD.
3. kolovoza 2008. - 13:49
Želio bih da više ide Isusovim putem! Isus je bio prvi istinski ljevičar. Angažman mora biti uperen protiv nepravdi. Tu praktično funkcionira moj kršćansko-ljevičarski nazor...

Matko Trebotić: Ako čovjek živi životom umjetnika, onda živi
životom stradalnika / Nikola VILIĆ / CROPIX
Nema što, Matko Trebotić je zanimljiva likovna osobnost u Splitu, Hrvatskoj, pa i šire. Znamo se godinama, no uvijek me fascinira “novom pričom”, i sadržajem i načinima interpretacije koji ne poznaju šablone, a opet čuvaju logičnost niza.

Trebotić je svih ovih godina frenetično slikao, ali i ne manje bitnim držim tražio povode za ...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
15. svibanj 2024 15:02