stdClass Object ( [id] => 107781 [title] => Robert Škifić: ‘Viktor Lenac’ je preživio, a šansu još ima i splitski škver [alias] => robert-skific-viktor-lenac-je-prezivio-a-sansu-jos-ima-i-splitski-skver [catid] => 297 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

Brodogradilište „Viktor Lenac” završilo je polugodišnje poslovanje s 3,8 milijuna kuna dobiti. Na prvi pogled i nije neki spektakularni rezultat, ali u globalnoj krizi i usporedbi s ostalim hrvatskim brodogradilištima to je prava senzacija!
Mučna priča o „Lencu” počela je nakon nekoliko desetljeća uspjeha, 2003. godine neočekivanim stečajem koji se razvukao na idućih pet godina.

Domaći su političari i s lijeve i desne strane scene pokazali svu veličinu vlastite nesposobnosti, neznanja, nedobronamjernosti i nepopustljivosti, sijevali su očnjaci, strani investitori nastojali su odnijeti što se dalo, tužilo se, sudilo, vrijeđalo i prijetilo, a onda su se svi skupa umorili i dopustili da se čuje glas razuma iz pulskog „Uljanika“ i zadarske „Tankerske plovidbe“. Napravljen je rez i politička arena u Martinšćici je zatvorena. Vlasnici su postali u većinskom dijelu „Uljanik“ i „Tankerska“, a ostalo je pripalo HFP-u, HBOR-u, radnicima i kooperantima. U travnju 2008. godine predsjednikom Uprave postao je Robert Škifić. Već je ta poslovna godina završena s dobiti, a 2009. iznosila je osam milijuna kuna.

- Vodite računa o tome da je ovo remontno brodogradilište i poslovanje različito od novogradnji. Drukčija je dinamika i struktura naplate usluga i strukturu troškova - upozorava Škifić.

Razlike remonta i novogradnje

Što to znači?

- Dinamika naplate je povoljnija jer procesi u remontu traju 20 dana, a preinake oko godine. Svoj rad naplaćujemo brže nego novogradnje. Troškovi materijala su kod nas manji i iznose 30 posto cijene, dok je ostalo radna snaga. U drugim je brodogradilištima odnos obrnut. Zato je remont rentabilniji.

Financijsko i vlasničko restrukturiranje završeno je izlaskom iz stečaja. U tehnološki razvoj uloženo je oko 60 milijuna kuna u zadnje dvije godine. Do prije godinu dana imali smo samo jedan dok, ali smo ipak uspjeli napraviti velike preinake od kojih nam je Helix najveća referenca.

To je ploveća rafinerija nafte koja je angažirana u otklanjanju posljedica eksplozije naftnog izvora u Meksičkom zaljevu...

- Napravili smo i dvije platforme za talijansko-hrvatsku firmu za eksploataciju plina u podmorju. Maksimalno smo iskoristili sve djelatnosti kojima se bavimo i to je rezultat restrukturiranja.

Što se promijenilo u načinu rada?

- Promijenili smo, ali na tome još radimo, filozofiju pristupa poslu. Ključno pitanje nije - koliko sam vremena proveo u brodogradilištu, nego - koliko sam posla obavio. Povećanje učinkovitosti je bitno za opstanak „Lenca“. Samo tako možemo postići i europske plaće, što nam je vrlo važan cilj prije ulaska u EU. Ako do tada u tome ne uspijemo, otići će nam svi vrijedni ljudi.

Jesu li vam događaji u okruženju išli na ruku?

- Tržište je 2007. i 2008. godine bilo dobro. Tražilo se mjesto u doku, a s druge strane su radnici bili zadovoljni što su sačuvali radna mjesta. Bili su svjesni da nema državnih subvencija i da se samo svojim radom mogu održati. Na Upravi je bila odgovornost da nepromišljenim investicijama, kao što je to bilo u prošlosti, ne ugrozi firmu.

Vlasnici su angažirali savjetodavce...

- Tvrtka FMI iz Londona izradila je okvir, pretpostavke i smjernice restrukturiranja. To znači promjenu strukture radne snage, stvaranje multitasking radnika - to su oni koji mogu raditi više vrsta posla - i još niz drugih mjera koje smo počeli provoditi.

Pojačano je radno planiranje, radi se u dvije, pa i tri smjene, kontroliramo radne sate, uveli smo preraspodjelu radnog vremena, što znači da se radi dok ima posla, a kada nema, radnici su na čekanju. Mi ne možemo detaljno i dugoročno planirati poslove kao što mogu brodogradilišta novogradnji. Jedino što možemo i moramo kontrolirati, posebno u krizi, jesu troškovi.

 Remontno brodogradilište “Viktor Lenac”

U tome ste očito i uspjeli jer su vam u prvom polugodištu troškovi bitno smanjeni. Na čemu ste najviše rezali?

- Nastojimo sve maksimalno isplanirati, sve radnje prema postavkama specifikacije, pretvoriti to u sate, kontrolirati izvršenje u satima... i nastojati da što više brodova prođe u toku godine.

Radimo i na kontroli troškova kooperanata. Uložili smo i u informatizaciju jer je ona pretpostavka uvođenju kontrolinga na svim razinama. Optimalizirani su svi procesi. Bitno je da si svatko u osam sati radnog vremena osigura što veću plaću, a ne da je povećava prekovremenim satima.

Nije, dakle, suština u klasičnoj štednji i uskraćivanju?

- Kontrolirali smo i ukinuli nepotrebne troškove. Za materijal i opremu potrebnu u proizvodnji nema ograničenja.

Kako izlazite na kraj s kooperantima?

- Dok ima brodogradnje, bit će i kooperanata. I njih kontroliramo kroz radne sate i posao koji za to vrijeme naprave. To moraju biti prave firme koje mogu pratiti naše potrebe i ispeglati nam špiceve u poslu. Moraju imati opremu, uredno plaćati sve poreze i doprinose svojim zaposlenicima, ulagati u obrazovanje svojih ljudi...

Zainteresirani radnik

Tu nemate nikakvih problema?

- Za sada ne. Imamo iskusne dugogodišnje kooperante koji su navikli na naš način rada.

Nedavno ste postali vlasnikom dionica „Lenca“. Znači li to da ste „pustili korijenje“ ovdje?

- Mislim da svaki zaposlenik mora participirati u vlasništvu dionica firme. Tako je još više zainteresiran za rezultate poslovanja.

Hoće li i radnici imati tu mogućnost?

- Jedan dio njih već su mali dioničari jer su svoja potraživanja na račun neisplaćenih plaća iz stečaja pretvorili u dionice, a moj cilj je animirati sve radnike „Lenca“ kroz formiranje ESOP-a. Mislim da ćemo u tome imati podršku Fonda za privatizaciju i da će radnicima iz portfelja Fonda biti ponuđene dionice po najpovoljnijim uvjetima.

Kakva je pozicija „Lenca“ na tržištu?

- Na Mediteranu gdje je naše tržište, zatvorena su ili se zatvaraju remontna brodogradilišta u Italiji, Francuskoj, na Malti, u Grčkoj... S druge strane, Turska, Bugarska, Rumunjska i Ukrajina polako postaju sve jači u ovim poslovima, imaju nisku cijenu rada, a nemaju velikih regulativa što se tiče zaštite okoliša. Zato moramo još jače potegnuti da se što prije restrukturiramo i postanemo maksimalno efikasni jer će se za par godina kompletno promijeniti tržište remonta.

Mi imamo kvalitetu i tradiciju, a morat ćemo forsirati preinake. Nastavit ćemo s novogradnjom platformi. Radit ćemo i specijalističke remonte i servise s obzirom na okruženje. U Rijeci postoji mnogo malih specijaliziranih firmi za posebne servise. To se malo gdje u svijetu može naći na tako malom prostoru, i to je naša velika prednost.

U ostvarenju planova pomaže vam i postojanje čuvenog Doka 11, čija je nabava prethodila propasti prije desetak godina.

- Dok 11 je veliki psihološki problem kod zaposlenika. Smatra se da je „kriv“ za stečaj. Srećom, mi smo ga uspjeli pustiti u komercijalnu eksploataciju prije godinu dana. Sada se u njemu nalazi najveći tanker hrvatske trgovačke mornarice, brod “Hrvatska” u vlasništvu Tankerske plovidbe iz Zadra. Malo se brodogradilišta na Mediteranu može pohvaliti da može obaviti remont na takvom brodu. Dok 11 još uvijek opremamo.

Prije „Lenca“ niste radili u brodogradnji...

- Radio sam 22 godine u SAS-u u strojogradnji, i posao je sličan. Konkurentnost, učinkovitost, kontrola troškova... svugdje su isti.

U Nadzornom ste odboru „3. maja“. Kako vidite stanje tamo i uopće u hrvatskoj brodogradnji?

- Kriza je smanjila narudžbe, novi se brodovi ne grade. Osnovni problem su nagomilani problemi iz prošlosti - struktura zaposlenih, kontrola troškova i učinkovitost.

Biste li prihvatili posao direktora u Brodogradilištu „Split“?

- Svaki posao koji po mojim procjenama može biti perspektivan i ima mogućnosti za razvoj je prihvatljiv.

Odgovor je - da?

- Ha, ha. Nisam to rekao.

Da ili ne?

- Ne bih tako odgovorio.

Mislite li da „Split“ ima perspektivu?

- Kad bi se riješili nagomilani problemi, mislim da bi imao.

 Radnici “Lenca” 2008. godine, neposredno nakon izlaska iz stečaja

SAS i šest firmi

Je li za uspjeh dovoljno menadžersko znanje ili treba i podrška Vlade?

- Mislim da ljudi koji sada vode brodogradnju znaju sve o tom poslu i teško da bi iz svijeta mogao doći netko tko više zna. Oni nisu krivi za stanje u brodogradnji i ne mogu sami riješiti probleme.

Možete li im dati neki savjet?

- Teško. Ja sam tek dvije godine u branši. Moj savjet je da budu strpljivi i pričekaju kraj privatizacije i da se sve ovo završi. Brodogradnja je za nas važna jer imamo znanje, tradiciju i prirodne uvjete. Treba početi ispočetka i na osnovi tržišnih uvjeta stvoriti pravi posao.

Došli ste iz SAS-a, zadarske tvrtke koja je oduvijek imala vrlo lijepu reputaciju.

- Tamo sam radio 22 godine. Ja sam diplomirani inženjer strojarstva. Bio sam tehnolog, šef operative, proizvodnje, direktor. Godine 1995. pokrenuo sam restrukturiranje. Rezultat je šest firmi koje danas rade i zapošljavaju dvaput više ljudi nego prije. Ni jedna nije pala u stečaj ili se zatvorila. Da su se sve firme tako restrukturirale, Hrvatska bi danas imala znatno manje problema.

Dio dalmatinske javnosti uvjeren je da ste jedan od najbogatijih Dalmatinaca.

- Moja plaća nije tajna. Objavila ju je HANFA i može je saznati svatko. Ja živim normalno od svog rada. Radim 10 do 12 sati dnevno. Nema ničeg spektakularnog.

Gdje ćete biti za pet godina?

- U restrukturiranom „Lencu“. S novim, trećim dokom, zadovoljnim klijentima, dioničarima, zaposlenicima i lokalnom zajednicom.

ivančica celevska

Brzo ćemo preteći europske plaće

Kako su vas prihvatili radnici, sindikati?

- Imamo dobru suradnju, koja će, uvjeren sam, biti još bolja ubuduće.

Još ste daleko od europskih plaća.

- To je dug i trnovit put, ali u sljedeću godinu-dvije i to će biti bolje. Brzo ćemo ih i prijeći, uvjeren sam.

Kad se ljutim, govorim kao Dalmatinac

Kako provodite odmor?

- U Maloj Ravi na otoku Ravi. Tu su mi korijeni.

Kako ste se snašli u Rijeci?

- Odlično. Zadovoljan sam.

Malo ste promijenili i govor. Zvučite prilično fjumanski.

- To je samo kad mirno govorim. Kad se ljutim, onda govorim kao Dalmatinac. Ne znam se ljutiti na književnom hrvatskom jeziku.

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Promijenili smo, ali na tome još radimo, filozofiju pristupa poslu. Ključno pitanje nije - koliko sam vremena proveo u brodogradilištu, nego - koliko sam posla obavio; kontrolirali smo i ukinuli nepotrebne troškove; mijenjamo strukturu radne snage - treba [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => Menadžer koji je brodogradilište ‘Viktor Lenac’ u kratkom roku izvukao iz problema recept za uspjeh pronašao je u trojStvu Konkurentnost, DJELOTVORNOST, kontrola troškova [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2010-08-06 16:26:27 [created_by] => 39 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2010-08-06 16:39:03 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2010-08-07 12:31:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 5190 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 297 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Specijalni prilog Slobodne Dalmacije s područja politike, društva i kulture. [menu-meta_keywords] => specijalni prilog, zanimljivosti, spektar, društvo, politika, kultura [secure] => 0 [page_title] => Spektar [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => { "is_import_from_dnn": true, "incptvocmimagegalleryIGParameters": "default", "incptvocmimagegalleryocmIGposition": "OcmAfterDisplayContent", "incptvocmimagegalleryocmIGtheme": "CameraSlideshow", "incptvocmimagegalleryImages": [ "/Archive/images/2010/08/07/spektar/ski00.jpg" ], "incptvocmimagegalleryImageTitles": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageDescriptions": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageFocus": [ "50:50" ], "incptvocmimagegalleryImageDimensions": [ { "size0": "350x250" } ] } [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 297 [name] => Spektar [alias] => spektar [description] => [parent] => 260 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 3 [params] => {"inheritFrom":"260","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"0","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"0","itemRelatedLimit":"5","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"0","itemRelatedImageSize":"0","itemRelatedIntrotext":"1","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"0","itemRelatedImageGallery":"0","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 7436628 Threads: 2 Questions: 1532603870 Slow queries: 4659753 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 110704810 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 53 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front03 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /sd-plus/spektar ) [additional_categories] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 376 [name] => Arhiva [alias] => arhiva [parent] => 240 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /arhiva ) [1] => stdClass Object ( [id] => 296 [name] => Stil [alias] => stil [parent] => 260 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /sd-plus/stil ) ) [link] => /sd-plus/spektar/robert-skific-viktor-lenac-je-prezivio-a-sansu-jos-ima-i-splitski-skver-107781 [printLink] => /sd-plus/spektar/robert-skific-viktor-lenac-je-prezivio-a-sansu-jos-ima-i-splitski-skver-107781?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 97994 [name] => RobertŠkifić [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => robertskific [link] => /tag/robertskific ) [1] => stdClass Object ( [id] => 150142 [name] => škverovi [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => skverovi [link] => /tag/skverovi ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [Subtitle] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Promijenili smo, ali na tome još radimo, filozofiju pristupa poslu. Ključno pitanje nije - koliko sam vremena proveo u brodogradilištu, nego - koliko sam posla obavio; kontrolirali smo i ukinuli nepotrebne troškove; mijenjamo strukturu radne snage - treba [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => Menadžer koji je brodogradilište ‘Viktor Lenac’ u kratkom roku izvukao iz problema recept za uspjeh pronašao je u trojStvu Konkurentnost, DJELOTVORNOST, kontrola troškova [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Robert Škifić: ‘Viktor Lenac’ je preživio, a šansu još ima i splitski škver [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-12-08-59-22-39 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2010/08/07/spektar/ski00.jpg [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2010/08/07/spektar/ski00.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}

Brodogradilište „Viktor Lenac” završilo je polugodišnje poslovanje s 3,8 milijuna kuna dobiti. Na prvi pogled i nije neki spektakularni rezultat, ali u globalnoj krizi i usporedbi s ostalim hrvatskim brodogradilištima to je prava senzacija!
Mučna priča o „Lencu” počela je nakon nekoliko desetljeća uspjeha, 2003. godine neočekivanim stečajem koji se razvukao na idućih pet godina.

Domaći su političari i s lijeve i desne strane scene pokazali svu veličinu vlastite nesposobnosti, neznanja, nedobronamjernosti i nepopustljivosti, sijevali su očnjaci, strani investitori nastojali su odnijeti što se dalo, tužilo se, sudilo, vrijeđalo i prijetilo, a onda su se svi skupa umorili i dopustili da se čuje glas razuma iz pulskog „Uljanika“ i zadarske „Tankerske plovidbe“. Napravljen je rez i politička arena u Martinšćici je zatvorena. Vlasnici su postali u većinskom dijelu „Uljanik“ i „Tankerska“, a ostalo je pripalo HFP-u, HBOR-u, radnicima i kooperantima. U travnju 2008. godine predsjednikom Uprave postao je Robert Škifić. Već je ta poslovna godina završena s dobiti, a 2009. iznosila je osam milijuna kuna.

- Vodite računa o tome da je ovo remontno brodogradilište i poslovanje različito od novogradnji. Drukčija je dinamika i struktura naplate usluga i strukturu troškova - upozorava Škifić.

Razlike remonta i novogradnje

Što to znači?

- Dinamika naplate je povoljnija jer procesi u remontu traju 20 dana, a preinake oko godine. Svoj rad naplaćujemo brže nego novogradnje. Troškovi materijala su kod nas manji i iznose 30 posto cijene, dok je ostalo radna snaga. U drugim je brodogradilištima odnos obrnut. Zato je remont rentabilniji.

Financijsko i vlasničko restrukturiranje završeno je izlaskom iz stečaja. U tehnološki razvoj uloženo je oko 60 milijuna kuna u zadnje dvije godine. Do prije godinu dana imali smo samo jedan dok, ali smo ipak uspjeli napraviti velike preinake od kojih nam je Helix najveća referenca.

To je ploveća rafinerija nafte koja je angažirana u otklanjanju posljedica eksplozije naftnog izvora u Meksičkom zaljevu...

- Napravili smo i dvije platforme za talijansko-hrvatsku firmu za eksploataciju plina u podmorju. Maksimalno smo iskoristili sve djelatnosti kojima se bavimo i to je rezultat restrukturiranja.

Što se promijenilo u načinu rada?

- Promijenili smo, ali na tome još radimo, filozofiju pristupa poslu. Ključno pitanje nije - koliko sam vremena proveo u brodogradilištu, nego - koliko sam posla obavio. Povećanje učinkovitosti je bitno za opstanak „Lenca“. Samo tako možemo postići i europske plaće, što nam je vrlo važan cilj prije ulaska u EU. Ako do tada u tome ne uspijemo, otići će nam svi vrijedni ljudi.

Jesu li vam događaji u okruženju išli na ruku?

- Tržište je 2007. i 2008. godine bilo dobro. Tražilo se mjesto u doku, a s druge strane su radnici bili zadovoljni što su sačuvali radna mjesta. Bili su svjesni da nema državnih subvencija i da se samo svojim radom mogu održati. Na Upravi je bila odgovornost da nepromišljenim investicijama, kao što je to bilo u prošlosti, ne ugrozi firmu.

Vlasnici su angažirali savjetodavce...

- Tvrtka FMI iz Londona izradila je okvir, pretpostavke i smjernice restrukturiranja. To znači promjenu strukture radne snage, stvaranje multitasking radnika - to su oni koji mogu raditi više vrsta posla - i još niz drugih mjera koje smo počeli provoditi.

Pojačano je radno planiranje, radi se u dvije, pa i tri smjene, kontroliramo radne sate, uveli smo preraspodjelu radnog vremena, što znači da se radi dok ima posla, a kada nema, radnici su na čekanju. Mi ne možemo detaljno i dugoročno planirati poslove kao što mogu brodogradilišta novogradnji. Jedino što možemo i moramo kontrolirati, posebno u krizi, jesu troškovi.

 Remontno brodogradilište “Viktor Lenac”

U tome ste očito i uspjeli jer su vam u prvom polugodištu troškovi bitno smanjeni. Na čemu ste najviše rezali?

- Nastojimo sve maksimalno isplanirati, sve radnje prema postavkama specifikacije, pretvoriti to u sate, kontrolirati izvršenje u satima... i nastojati da što više brodova prođe u toku godine.

Radimo i na kontroli troškova kooperanata. Uložili smo i u informatizaciju jer je ona pretpostavka uvođenju kontrolinga na svim razinama. Optimalizirani su svi procesi. Bitno je da si svatko u osam sati radnog vremena osigura što veću plaću, a ne da je povećava prekovremenim satima.

Nije, dakle, suština u klasičnoj štednji i uskraćivanju?

- Kontrolirali smo i ukinuli nepotrebne troškove. Za materijal i opremu potrebnu u proizvodnji nema ograničenja.

Kako izlazite na kraj s kooperantima?

- Dok ima brodogradnje, bit će i kooperanata. I njih kontroliramo kroz radne sate i posao koji za to vrijeme naprave. To moraju biti prave firme koje mogu pratiti naše potrebe i ispeglati nam špiceve u poslu. Moraju imati opremu, uredno plaćati sve poreze i doprinose svojim zaposlenicima, ulagati u obrazovanje svojih ljudi...

Zainteresirani radnik

Tu nemate nikakvih problema?

- Za sada ne. Imamo iskusne dugogodišnje kooperante koji su navikli na naš način rada.

Nedavno ste postali vlasnikom dionica „Lenca“. Znači li to da ste „pustili korijenje“ ovdje?

- Mislim da svaki zaposlenik mora participirati u vlasništvu dionica firme. Tako je još više zainteresiran za rezultate poslovanja.

Hoće li i radnici imati tu mogućnost?

- Jedan dio njih već su mali dioničari jer su svoja potraživanja na račun neisplaćenih plaća iz stečaja pretvorili u dionice, a moj cilj je animirati sve radnike „Lenca“ kroz formiranje ESOP-a. Mislim da ćemo u tome imati podršku Fonda za privatizaciju i da će radnicima iz portfelja Fonda biti ponuđene dionice po najpovoljnijim uvjetima.

Kakva je pozicija „Lenca“ na tržištu?

- Na Mediteranu gdje je naše tržište, zatvorena su ili se zatvaraju remontna brodogradilišta u Italiji, Francuskoj, na Malti, u Grčkoj... S druge strane, Turska, Bugarska, Rumunjska i Ukrajina polako postaju sve jači u ovim poslovima, imaju nisku cijenu rada, a nemaju velikih regulativa što se tiče zaštite okoliša. Zato moramo još jače potegnuti da se što prije restrukturiramo i postanemo maksimalno efikasni jer će se za par godina kompletno promijeniti tržište remonta.

Mi imamo kvalitetu i tradiciju, a morat ćemo forsirati preinake. Nastavit ćemo s novogradnjom platformi. Radit ćemo i specijalističke remonte i servise s obzirom na okruženje. U Rijeci postoji mnogo malih specijaliziranih firmi za posebne servise. To se malo gdje u svijetu može naći na tako malom prostoru, i to je naša velika prednost.

U ostvarenju planova pomaže vam i postojanje čuvenog Doka 11, čija je nabava prethodila propasti prije desetak godina.

- Dok 11 je veliki psihološki problem kod zaposlenika. Smatra se da je „kriv“ za stečaj. Srećom, mi smo ga uspjeli pustiti u komercijalnu eksploataciju prije godinu dana. Sada se u njemu nalazi najveći tanker hrvatske trgovačke mornarice, brod “Hrvatska” u vlasništvu Tankerske plovidbe iz Zadra. Malo se brodogradilišta na Mediteranu može pohvaliti da može obaviti remont na takvom brodu. Dok 11 još uvijek opremamo.

Prije „Lenca“ niste radili u brodogradnji...

- Radio sam 22 godine u SAS-u u strojogradnji, i posao je sličan. Konkurentnost, učinkovitost, kontrola troškova... svugdje su isti.

U Nadzornom ste odboru „3. maja“. Kako vidite stanje tamo i uopće u hrvatskoj brodogradnji?

- Kriza je smanjila narudžbe, novi se brodovi ne grade. Osnovni problem su nagomilani problemi iz prošlosti - struktura zaposlenih, kontrola troškova i učinkovitost.

Biste li prihvatili posao direktora u Brodogradilištu „Split“?

- Svaki posao koji po mojim procjenama može biti perspektivan i ima mogućnosti za razvoj je prihvatljiv.

Odgovor je - da?

- Ha, ha. Nisam to rekao.

Da ili ne?

- Ne bih tako odgovorio.

Mislite li da „Split“ ima perspektivu?

- Kad bi se riješili nagomilani problemi, mislim da bi imao.

 Radnici “Lenca” 2008. godine, neposredno nakon izlaska iz stečaja

SAS i šest firmi

Je li za uspjeh dovoljno menadžersko znanje ili treba i podrška Vlade?

- Mislim da ljudi koji sada vode brodogradnju znaju sve o tom poslu i teško da bi iz svijeta mogao doći netko tko više zna. Oni nisu krivi za stanje u brodogradnji i ne mogu sami riješiti probleme.

Možete li im dati neki savjet?

- Teško. Ja sam tek dvije godine u branši. Moj savjet je da budu strpljivi i pričekaju kraj privatizacije i da se sve ovo završi. Brodogradnja je za nas važna jer imamo znanje, tradiciju i prirodne uvjete. Treba početi ispočetka i na osnovi tržišnih uvjeta stvoriti pravi posao.

Došli ste iz SAS-a, zadarske tvrtke koja je oduvijek imala vrlo lijepu reputaciju.

- Tamo sam radio 22 godine. Ja sam diplomirani inženjer strojarstva. Bio sam tehnolog, šef operative, proizvodnje, direktor. Godine 1995. pokrenuo sam restrukturiranje. Rezultat je šest firmi koje danas rade i zapošljavaju dvaput više ljudi nego prije. Ni jedna nije pala u stečaj ili se zatvorila. Da su se sve firme tako restrukturirale, Hrvatska bi danas imala znatno manje problema.

Dio dalmatinske javnosti uvjeren je da ste jedan od najbogatijih Dalmatinaca.

- Moja plaća nije tajna. Objavila ju je HANFA i može je saznati svatko. Ja živim normalno od svog rada. Radim 10 do 12 sati dnevno. Nema ničeg spektakularnog.

Gdje ćete biti za pet godina?

- U restrukturiranom „Lencu“. S novim, trećim dokom, zadovoljnim klijentima, dioničarima, zaposlenicima i lokalnom zajednicom.

ivančica celevska

Brzo ćemo preteći europske plaće

Kako su vas prihvatili radnici, sindikati?

- Imamo dobru suradnju, koja će, uvjeren sam, biti još bolja ubuduće.

Još ste daleko od europskih plaća.

- To je dug i trnovit put, ali u sljedeću godinu-dvije i to će biti bolje. Brzo ćemo ih i prijeći, uvjeren sam.

Kad se ljutim, govorim kao Dalmatinac

Kako provodite odmor?

- U Maloj Ravi na otoku Ravi. Tu su mi korijeni.

Kako ste se snašli u Rijeci?

- Odlično. Zadovoljan sam.

Malo ste promijenili i govor. Zvučite prilično fjumanski.

- To je samo kad mirno govorim. Kad se ljutim, onda govorim kao Dalmatinac. Ne znam se ljutiti na književnom hrvatskom jeziku.

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/sd-plus/spektar/robert-skific-viktor-lenac-je-prezivio-a-sansu-jos-ima-i-splitski-skver-107781 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=e5a23da173f54f4d09ea723a914c17c780ddeff4 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Robert+%C5%A0kifi%C4%87%3A+%E2%80%98Viktor+Lenac%E2%80%99+je+pre%C5%BEivio%2C+a+%C5%A1ansu+jo%C5%A1+ima+i+splitski+%C5%A1kver&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fsd-plus%2Fspektar%2Frobert-skific-viktor-lenac-je-prezivio-a-sansu-jos-ima-i-splitski-skver-107781 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fsd-plus%2Fspektar%2Frobert-skific-viktor-lenac-je-prezivio-a-sansu-jos-ima-i-splitski-skver-107781 )
Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Promijenili smo, ali na tome još radimo, filozofiju pristupa poslu. Ključno pitanje nije - koliko sam vremena proveo u brodogradilištu, nego - koliko sam posla obavio; kontrolirali smo i ukinuli nepotrebne troškove; mijenjamo strukturu radne snage - treba [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => Menadžer koji je brodogradilište ‘Viktor Lenac’ u kratkom roku izvukao iz problema recept za uspjeh pronašao je u trojStvu Konkurentnost, DJELOTVORNOST, kontrola troškova [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
SpektarMenadžer koji je brodogradilište ‘Viktor Lenac’ u kratkom roku izvukao iz problema recept za uspjeh pronašao je u trojStvu Konkurentnost, DJELOTVORNOST, kontrola troškova

Robert Škifić: ‘Viktor Lenac’ je preživio, a šansu još ima i splitski škver

Piše PSD.
7. kolovoza 2010. - 14:31

Brodogradilište „Viktor Lenac” završilo je polugodišnje poslovanje s 3,8 milijuna kuna dobiti. Na prvi pogled i nije neki spektakularni rezultat, ali u globalnoj krizi i usporedbi s ostalim hrvatskim brodogradilištima to je prava senzacija!
Mučna priča o „Lencu” počela je nakon nekoliko desetljeća uspjeha, 2003. godine neočekivanim stečajem koji se razvukao na idućih pet godina.

Domaći su političari i s lijeve i desne strane scene pokazali svu veličinu vlastite nesposobnosti, neznanja, nedobronamjernosti i nepopustljivosti, sijevali su očnjaci, strani investitori nastojali su odnijeti što se dalo, tužilo se, sudilo, vrijeđalo i prijetilo, a onda su se svi skupa umorili i dopustili da se čuje glas razuma iz pulskog „Uljanika“ i zadarske „Tankerske plovidbe“.Napravljen j...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
12. svibanj 2024 10:59