stdClass Object ( [id] => 172456 [title] => Josip Boban: Vlada je konačno shvatila koje su prepreke ulaganju [alias] => josip-boban-vlada-je-konacno-shvatila-koje-su-prepreke-ulaganju [catid] => 297 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] => Solinski Ad Plastik dobio je novo vrijedno priznanje svog partnera Renaulta – izabran je za proizvodnju i isporuku većeg broja proizvoda interijera i eksterijera novog Logana 2, kodnog imena X52 na ruskom tržištu čiji je početak planiran u 2013. godini. Renault taj projekt realizira s AvtoVazom, a planirana količina u 2014. iznosi 180 tisuća vozila, proizvodit će se sedam godina što će Ad Plastiku, odnosno društvu kćeri ADP Togliatti u Rusiji donijeti dodatni godišnji prihod od oko 20 milijuna eura.

Ta je vijest i povod za razgovor s Josipom Bobanom, predsjednikom Uprave Ad Plastika, koji je 21 godinu na čelu tvrtke izrasle iz nekadašnjeg giganta Jugoplastike. Nakon završenog Fakulteta elektrotehnike, strojarstva i brodogradnje, jednu je godinu radio kao profesor matematike, a potom od 1975. cijeli radni vijek na poslovima vezanim uz autoindustriju. Mnogi će danas ustvrditi kako Ad Plastik ne bi bio tako uspješan da mu pečat nije dao Boban.

Iz Ad Plastika svako malo stižu vijesti o novim poslovnim pothvatima, što je neuobičajeno za hrvatske prilike i ova krizna vremena. Kako to postižete?

- Jesmo, mi smo uspješna firma, imamo permanentni razvoj. U Hrvatskoj predviđamo godišnji rast po stopi većoj od 15 posto, a u ukupnom sistemu Ad Plastika više od 20 posto godišnje. Mi pratimo automobilsku industriju, a zakonitost te industrije je da se stalno mora ulagati u razvoj. Svakih 4 - 5 godina izlaze novi modeli automobila, a u međuvremnu se rade promjene, manje funkcionalne, više dizajnerske. S obzirom na to da radimo s više kupaca, i kod nas su promjene dinamične. Mi smo dobro pozicionirani na tržištu, čak i u zemljama koje imaju veliko tržište kao što je Rusija i Rumunjska. Imamo solidnu dobit, možemo ulagati u nove proizvode, tehnologije i tvornice, nedavno smo otvorili tvornicu u Srbiji, ovih dana se otvara nova tvornica u Kalugi blizu Moskve. Mi smo tvrtka koja je jako izoštrena u pogledu reakcije s tržišta.

Brzo reagirate na te reakcije?

- Da, sad je blaga kriza u Zapadnoj Europi, manje je izražena u Rusiji. Broj prodanih automobila na Zapadu pada. Režemo troškove, nažalost moramo smanjiti i broj ljudi. To je privremenog karaktera dok traje kriza.

O kolikom broju radnika je riječ? Čekaju li oni da ih ponovo zovete jer nije se lako danas zaposliti?

- U pravilu čekaju. Predviđanja su da će kriza potrajati tri mjeseca, a u našim tvornicama u Hrvatskoj bit će 30 ljudi manje. Očekujemo da ćemo ih najesen povući i uzimati nove jer se moramo pripremiti za nove poslove koji počinju 2014. godine. Proizvodne radnike moramo uzimati pola godine prije početka te proizvodnje, dok broj inženjera stalno povećavamo. Takvih ljudi nema na tržištu, oni se obučavaju u Ad Plastiku. Oni su naša prava vrijednost.

Nema ih na fakultetima?

- Izlaze oni s fakulteta, najviše strojarstva, imaju teoretsku podlogu, ali treba im znanje iz prakse. S obzirom na naš intenzivan razvoj, uzimamo godišnje 20-ak ljudi VSS tehničke struke, nešto manje ekonomista.

Koliko imate ukupno zaposlenih?

- Oko 840 u Hrvatskoj, a u Grupi oko 2500. Jedan dio naših ljudi odavde ide u tvornice u Rusiji, Rumunjskoj, Srbiji, uhodava nove proizvode i procese proizvodnje koje razvijamo i unapređujemo. Sada je u Srbiji 6-7 ljudi iz Hrvatske, u Rusiji u svakoj od tvornica minimalno ih je 4 a u nekim i 15 ljudi, ovisno o potrebama.

Novi poslovi osiguravaju Ad Plastiku sigurnu budućnost sljedećih godina?

– Osim novih poslova u Rusiji, Renault nam je povjerio i proizvodnju za projekt Edison, to je u stvari “Smart”. U Zagrebu, u našim pogonima radit će se model s četvera vrata, dobili smo sve dosadašnje poslove i neke nove kao poklopac motora, blatobrane, bojenje svih dijelova u boji karoserijere. Dobili smo i proizvodnju unutrašnje obloge krova, koju smo u Hrvatskoj prestali raditi, ali ćemo je sad opet pokrenuti.

To je razlog i za nove investicije. Dvojili ste se oko izgradnje novog pogona u Sloveniji ili Hrvatskoj. Jeste li se odlučili?

- Donijeli smo odluku da ćemo investiciju realizirati u Hrvatskoj jer je Vlada konačno shvatila koje su prepreke ulaganjima kod nas, a prednosti u susjednim zemljama. Izrađen je Prijedlog zakona o poticanju ulaganja. Dosadašnji zakon je bio stimulativan samo za radno intenzivne industrije. Dugo se govori da moramo ulagati u pamet i tehnologiju, a autoindustrija je upravo to. Ja sam to tumačio i staroj vladi, nije to shvatila, ova vlada je shvatila, ali promjene su spore.

Koliko je vrijedna ta investicija?

- Između 17 i 18 milijuna eura. Jasno je pritom da će doći do porasta broja zaposlenih, za njih oko 100.

Gdje će biti novi pogon?

- To je lakirnica vrijedna 7-8 milijuna eura, na našoj lokaciji u Zagrebu jer je najbliža Novom Mestu gdje Renault proizvodi. Ali, osim nje moramo ulagati u nove strojeve i tehnologije i u Zagrebu i Solinu, pa će se brojh zaposlenih povećati u obje tvornice. Izradili smo projektnu dokumentaciju, krenuli u prikupljanje dozvola za gradnju.

Koliko je ukupno vrijedan investicijski ciklus Ad Plastika?

- U godinu dana uložit ćemo više oko 33 milijuna eura, od toga oko 18 u Hrvatskoj i otprilike do 15 milijuna eura na ostalim lokacijama. Najviše u Rusiji, u Samari, odnosno Togliattiju, Kalugi, nešto manje u Mladenovcu u Srbiji.

Kako osiguravate novac? Vlastita sredstva ili krediti?

- Dijelom su naša sredstva, većim dijelom krediti. Europska banka za obnovu i razvitak prati nas u Rusiji sa 7 milijuna eura, konzorcij naših banaka predvođen PBZ-om realizirat će preko HBOR-a kredit od 18 milijuna eura.

 Kako je poslovati s Renaultom i drugim svjetskim proizvođačima? Koje su razlike u odnosu na hrvatsko tržište?

- To je neusporedivo. U Hrvatskoj imamo samo 5-6 posto poslovanja. Isto radimo s velikim kompanijama, proizvodimo ambalažu za Agrokor i počinjemo raditi za Atlantic grupu čep za Cedevitu go. Razlika poslovanja u autoindustriji u odnosu na druge se zasniva ne samo na kupoprodaji već i na partnerskom odnosu. Oni nama povjeravaju alate koji su u njihovom vlasništvu, traže se visoka ulaganja u razvoj. Kad ste jedini dobavljač za pojedini automobil onda je to poseban partnerski odnos. Često nema posebnih ugovora, kažemo ok dogovorili smo se.

Rokovi plaćanja su poznati, o svemu se razgovara, ako cijene repromaterijala divljaju, sjedne se i dogovara. Traži se visok stupanj povjerenja, točnost i pouzdanost. Kad ste ušli, ne ispadate osim ako ne napravite greške. Ako imate problema, javljate se partneru i kažete mu da imate problema kako bi i on pomogao. To bi bilo dobro da imamo i na domaćem tržištu, da imamo veći stupanj povjerenja i povezanosti. Vjerojatno će to jednog doći, kad tranzicijska društva prođu dječje bolesti za bogaćenjem bez podloge i nerealnim željama.

A kakav je bio vaš prvi kontakt s Renaultom?

- Kao s bilo kojim proizvođačem, prvi kontakti su teški dok ih ne uvjerite da ste sposobni raditi to što tvrdite da jeste. Morate imate mjeru. Kad ljudi dugo rade, stječu povjerenje. Lakše je povjeriti posao onima koji dugo pouzdano rade. To je vjerojatno razlog zašto smo poznatiji u Francuskoj nego u Hrvatskoj.

Valja reći da su Vaši prvi kontakti s Renaultom bili u ratno doba, a ipak ste ih uvjerili da možete?

- Uvjerili su se da je ono što smo obećavali stvarno tako. Odnosi su se izgrađivali i napredovali, o čemu svjedoči i nagrada koju smo dobili kao najbolji dobavljač Renaulta za Euroaziju.

Dioničari AD Plastika mogu također biti zadovoljni? Već ste isplatili predujam dividende, a Glavnoj skupštini predlažete i isplatu preostalog dijela dividende koja za 2011. iznosi 8 kuna po dionici?

- Apsolutno mogu biti zadovoljni. Ako se uzme rast cijene dionica i dividenda, to je prinos od 10 posto na godišnjem nivou. Problem je što se malo kapitala vrti na domaćem tržištu, dionica Ad Plastika je stabilna, s njome se dosta trguje. I u idućim godinama imat će dobre prinose, pa se ni mogući poremećaji neće bitnije odraziti na planirani rezultat Ad Plastika.

U materijalima za skupštinu predlaže se i povećanje broja članova Uprave, te Vaše imenovanje u Nadzorni odbor. Odlučili ste se povući s smjesta predsjednika Uprave? Uvjete za mirovinu imate?

- To je promjena planirana još lani. Idem za predsjednika NO, neću u mirovinu, još neko vrijeme ću biti savjetnik Uprave i nadgledati rad nekih društava kćeri. Na mjesto predsjednika Uprave dolazi ing. Mladen Peroš, koji je dosad bio član Uprave za razvoj, zaposlenik je u Ad Plastiku 13 godina. To je u smislu pomlađivanja kadra, to inače planski radimo.

Stalno vodite računa o kadrovima?

- Tvrtka ne smije biti kadrovski osiromašena, ne smije biti promjena kursa jer bi to preplašilo kupce. Oni su informirani o svemu, oni prate razvoj kadrova u Ad Plastiku jer od toga zavisi i njihovo poslovanje. To je segment kojem posvećujemo veliku pažnju.

Ad Plastik je poznat i po uspješnom provođenju ESOP-a, modela radničkog dioničarstva?

- Zaposlenici imaju blizu 18 posto dionica. To je dobar model i primjenjiv za uspješne firme. Zaposlenici mogu otplaćivati kredite dividendom. To je ulaganje koje se dugoročno isplati. Dobro je što Ad Plastik nema jednog pretežnog vlasnika, 30 posto imaju Rusi, 18 posto zaposlenici, u vlasničkoj strukturi su i domaće privatne osobe i fondovi. Svatko svakoga kontrolira da netko ne bi povlačio poteze koji isrcpljuju firmu.

Što je Vama najveći uspjeh u poslovnoj karijeri?

- Činjenica da je ova firma među prvima iz sastava Jugoplastike trebala propasti jer je izgubila cjelokupno tržište, a ipak je ostala živa i razvila se u međunarodno priznatu i poznatu u svijetu zahtjevne autoindustrije i to u zemlji koja nema svoju autoindustriju. Sve ostalo su manji ili veći poslovni uspjesi koji su prirodni u sklopu rasta. To vam daje poticaja, ispunjava vas energijom da radite dalje.

Zašto Hrvatska nije privukla strane investitore u autoindustriji kao npr. Slovačka?

- Nismo ni u čemu privukli investitore jer Hrvatska nema vlastitu strategiju razvoja. Kod nas su improvizacije od slučaja do slučaja. Ozbiljni investitori prepoznaju kad to nije stabilno opredjeljenje zemlje. Hrvatska ima relativno visoku cijenu rada, veću nego susjedne zemlje prema istoku i puno veće troškove života od Srbije i Rumunjske gdje su troškovi života i plaće puno niži. Tamo standard nije toliko niži koliko su plaće. Uz to, Hrvatska je premalo tržište. Mi vrlo često očekujemo i zavaravamo se da će se nekim potezom bitno promijeniti naša situacija. Ja mislim da to nije zrelo razmišljanje. U Hrvatskoj će više investirati domaći nego strani ulagači.

Kod nas je u modi govoriti o malom obrtništvu. Ono treba, to je dobar pravac u zapošljavanju ljudi, ali mi to prenaglašavamo. Njihovi proizvodi moraju biti naslonjeni na velike sisteme, mi isto tako zapošljavamo neke od njih i intencija je da to širimo, ali malo obrtništvo ne može opstati u zemlji koja ima krizu potrošnje, mali je broj pojedinaca koji može udvoljiti certfikikatima, sve košta i za sve je potrebno vrijeme. Mi bismo sve odmah, dok ne primijetimo da se stanje u zemlji oporavlja može proći i tri godine ako krenemo u dobrom smjeru. To je realno, a političari to ne vole govoriti jer onda nisu popularni.

Krećemo li u dobrom smjeru?

- Namjere su dobre i u Vladi su neke želje iznad sadašnjih mogućnosti. Ako govorimo o Zakonu o poticanju ulaganja, sama činjenica da se Vlada promijenila znači promjenu smjera, ali treba promijeniti shvaćanje ukupne strukture ljudi u ministarstvima koji se pretromo mijenjaju. Namjere su dobre, ali još uvijek vlada poprilična konfuzija. Stalno su u pripremama.

ljubica vuko
snimio jadran babić/cropix

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => ‘Tvrtka ne smije biti kadrovski osiromašena, ne smije biti promjena kursa jer bi to preplašilo kupce. Oni su informirani o svemu jer od toga zavisi i njihovo poslovanje. To je segment kojem posvećujemo veliku pažnju’ [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => Oči u oči   [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2012-07-06 17:32:17 [created_by] => 22323 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2012-07-07 18:56:47 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2012-07-07 12:30:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 5337 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 297 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Specijalni prilog Slobodne Dalmacije s područja politike, društva i kulture. [menu-meta_keywords] => specijalni prilog, zanimljivosti, spektar, društvo, politika, kultura [secure] => 0 [page_title] => Spektar [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => { "is_import_from_dnn": true, "incptvocmimagegalleryIGParameters": "default", "incptvocmimagegalleryocmIGposition": "OcmAfterDisplayContent", "incptvocmimagegalleryocmIGtheme": "CameraSlideshow", "incptvocmimagegalleryImages": [ "/Archive/images/2012/07/07/spektar/BOBAN_JOSIP2-50712 (1).jpg" ], "incptvocmimagegalleryImageTitles": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageDescriptions": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageFocus": [ "50:50" ], "incptvocmimagegalleryImageDimensions": [ { "size0": "700x508" } ] } [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 297 [name] => Spektar [alias] => spektar [description] => [parent] => 260 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 3 [params] => {"inheritFrom":"260","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"0","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"0","itemRelatedLimit":"5","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"0","itemRelatedImageSize":"0","itemRelatedIntrotext":"1","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"0","itemRelatedImageGallery":"0","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 7531266 Threads: 9 Questions: 1541577047 Slow queries: 4690801 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 110958863 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 51 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front03 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /sd-plus/spektar ) [additional_categories] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 376 [name] => Arhiva [alias] => arhiva [parent] => 240 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /arhiva ) [1] => stdClass Object ( [id] => 296 [name] => Stil [alias] => stil [parent] => 260 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /sd-plus/stil ) ) [link] => /sd-plus/spektar/josip-boban-vlada-je-konacno-shvatila-koje-su-prepreke-ulaganju-172456 [printLink] => /sd-plus/spektar/josip-boban-vlada-je-konacno-shvatila-koje-su-prepreke-ulaganju-172456?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 155785 [name] => josipboban [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => josipboban [link] => /tag/josipboban ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [Subtitle] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => ‘Tvrtka ne smije biti kadrovski osiromašena, ne smije biti promjena kursa jer bi to preplašilo kupce. Oni su informirani o svemu jer od toga zavisi i njihovo poslovanje. To je segment kojem posvećujemo veliku pažnju’ [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => Oči u oči   [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Josip Boban: Vlada je konačno shvatila koje su prepreke ulaganju [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-13-11-16-40-22323 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2012/07/07/spektar/BOBAN_JOSIP2-50712 (1).jpg [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2012/07/07/spektar/BOBAN_JOSIP2-50712 (1).jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}Solinski Ad Plastik dobio je novo vrijedno priznanje svog partnera Renaulta – izabran je za proizvodnju i isporuku većeg broja proizvoda interijera i eksterijera novog Logana 2, kodnog imena X52 na ruskom tržištu čiji je početak planiran u 2013. godini. Renault taj projekt realizira s AvtoVazom, a planirana količina u 2014. iznosi 180 tisuća vozila, proizvodit će se sedam godina što će Ad Plastiku, odnosno društvu kćeri ADP Togliatti u Rusiji donijeti dodatni godišnji prihod od oko 20 milijuna eura.

Ta je vijest i povod za razgovor s Josipom Bobanom, predsjednikom Uprave Ad Plastika, koji je 21 godinu na čelu tvrtke izrasle iz nekadašnjeg giganta Jugoplastike. Nakon završenog Fakulteta elektrotehnike, strojarstva i brodogradnje, jednu je godinu radio kao profesor matematike, a potom od 1975. cijeli radni vijek na poslovima vezanim uz autoindustriju. Mnogi će danas ustvrditi kako Ad Plastik ne bi bio tako uspješan da mu pečat nije dao Boban.

Iz Ad Plastika svako malo stižu vijesti o novim poslovnim pothvatima, što je neuobičajeno za hrvatske prilike i ova krizna vremena. Kako to postižete?

- Jesmo, mi smo uspješna firma, imamo permanentni razvoj. U Hrvatskoj predviđamo godišnji rast po stopi većoj od 15 posto, a u ukupnom sistemu Ad Plastika više od 20 posto godišnje. Mi pratimo automobilsku industriju, a zakonitost te industrije je da se stalno mora ulagati u razvoj. Svakih 4 - 5 godina izlaze novi modeli automobila, a u međuvremnu se rade promjene, manje funkcionalne, više dizajnerske. S obzirom na to da radimo s više kupaca, i kod nas su promjene dinamične. Mi smo dobro pozicionirani na tržištu, čak i u zemljama koje imaju veliko tržište kao što je Rusija i Rumunjska. Imamo solidnu dobit, možemo ulagati u nove proizvode, tehnologije i tvornice, nedavno smo otvorili tvornicu u Srbiji, ovih dana se otvara nova tvornica u Kalugi blizu Moskve. Mi smo tvrtka koja je jako izoštrena u pogledu reakcije s tržišta.

Brzo reagirate na te reakcije?

- Da, sad je blaga kriza u Zapadnoj Europi, manje je izražena u Rusiji. Broj prodanih automobila na Zapadu pada. Režemo troškove, nažalost moramo smanjiti i broj ljudi. To je privremenog karaktera dok traje kriza.

O kolikom broju radnika je riječ? Čekaju li oni da ih ponovo zovete jer nije se lako danas zaposliti?

- U pravilu čekaju. Predviđanja su da će kriza potrajati tri mjeseca, a u našim tvornicama u Hrvatskoj bit će 30 ljudi manje. Očekujemo da ćemo ih najesen povući i uzimati nove jer se moramo pripremiti za nove poslove koji počinju 2014. godine. Proizvodne radnike moramo uzimati pola godine prije početka te proizvodnje, dok broj inženjera stalno povećavamo. Takvih ljudi nema na tržištu, oni se obučavaju u Ad Plastiku. Oni su naša prava vrijednost.

Nema ih na fakultetima?

- Izlaze oni s fakulteta, najviše strojarstva, imaju teoretsku podlogu, ali treba im znanje iz prakse. S obzirom na naš intenzivan razvoj, uzimamo godišnje 20-ak ljudi VSS tehničke struke, nešto manje ekonomista.

Koliko imate ukupno zaposlenih?

- Oko 840 u Hrvatskoj, a u Grupi oko 2500. Jedan dio naših ljudi odavde ide u tvornice u Rusiji, Rumunjskoj, Srbiji, uhodava nove proizvode i procese proizvodnje koje razvijamo i unapređujemo. Sada je u Srbiji 6-7 ljudi iz Hrvatske, u Rusiji u svakoj od tvornica minimalno ih je 4 a u nekim i 15 ljudi, ovisno o potrebama.

Novi poslovi osiguravaju Ad Plastiku sigurnu budućnost sljedećih godina?

– Osim novih poslova u Rusiji, Renault nam je povjerio i proizvodnju za projekt Edison, to je u stvari “Smart”. U Zagrebu, u našim pogonima radit će se model s četvera vrata, dobili smo sve dosadašnje poslove i neke nove kao poklopac motora, blatobrane, bojenje svih dijelova u boji karoserijere. Dobili smo i proizvodnju unutrašnje obloge krova, koju smo u Hrvatskoj prestali raditi, ali ćemo je sad opet pokrenuti.

To je razlog i za nove investicije. Dvojili ste se oko izgradnje novog pogona u Sloveniji ili Hrvatskoj. Jeste li se odlučili?

- Donijeli smo odluku da ćemo investiciju realizirati u Hrvatskoj jer je Vlada konačno shvatila koje su prepreke ulaganjima kod nas, a prednosti u susjednim zemljama. Izrađen je Prijedlog zakona o poticanju ulaganja. Dosadašnji zakon je bio stimulativan samo za radno intenzivne industrije. Dugo se govori da moramo ulagati u pamet i tehnologiju, a autoindustrija je upravo to. Ja sam to tumačio i staroj vladi, nije to shvatila, ova vlada je shvatila, ali promjene su spore.

Koliko je vrijedna ta investicija?

- Između 17 i 18 milijuna eura. Jasno je pritom da će doći do porasta broja zaposlenih, za njih oko 100.

Gdje će biti novi pogon?

- To je lakirnica vrijedna 7-8 milijuna eura, na našoj lokaciji u Zagrebu jer je najbliža Novom Mestu gdje Renault proizvodi. Ali, osim nje moramo ulagati u nove strojeve i tehnologije i u Zagrebu i Solinu, pa će se brojh zaposlenih povećati u obje tvornice. Izradili smo projektnu dokumentaciju, krenuli u prikupljanje dozvola za gradnju.

Koliko je ukupno vrijedan investicijski ciklus Ad Plastika?

- U godinu dana uložit ćemo više oko 33 milijuna eura, od toga oko 18 u Hrvatskoj i otprilike do 15 milijuna eura na ostalim lokacijama. Najviše u Rusiji, u Samari, odnosno Togliattiju, Kalugi, nešto manje u Mladenovcu u Srbiji.

Kako osiguravate novac? Vlastita sredstva ili krediti?

- Dijelom su naša sredstva, većim dijelom krediti. Europska banka za obnovu i razvitak prati nas u Rusiji sa 7 milijuna eura, konzorcij naših banaka predvođen PBZ-om realizirat će preko HBOR-a kredit od 18 milijuna eura.

 Kako je poslovati s Renaultom i drugim svjetskim proizvođačima? Koje su razlike u odnosu na hrvatsko tržište?

- To je neusporedivo. U Hrvatskoj imamo samo 5-6 posto poslovanja. Isto radimo s velikim kompanijama, proizvodimo ambalažu za Agrokor i počinjemo raditi za Atlantic grupu čep za Cedevitu go. Razlika poslovanja u autoindustriji u odnosu na druge se zasniva ne samo na kupoprodaji već i na partnerskom odnosu. Oni nama povjeravaju alate koji su u njihovom vlasništvu, traže se visoka ulaganja u razvoj. Kad ste jedini dobavljač za pojedini automobil onda je to poseban partnerski odnos. Često nema posebnih ugovora, kažemo ok dogovorili smo se.

Rokovi plaćanja su poznati, o svemu se razgovara, ako cijene repromaterijala divljaju, sjedne se i dogovara. Traži se visok stupanj povjerenja, točnost i pouzdanost. Kad ste ušli, ne ispadate osim ako ne napravite greške. Ako imate problema, javljate se partneru i kažete mu da imate problema kako bi i on pomogao. To bi bilo dobro da imamo i na domaćem tržištu, da imamo veći stupanj povjerenja i povezanosti. Vjerojatno će to jednog doći, kad tranzicijska društva prođu dječje bolesti za bogaćenjem bez podloge i nerealnim željama.

A kakav je bio vaš prvi kontakt s Renaultom?

- Kao s bilo kojim proizvođačem, prvi kontakti su teški dok ih ne uvjerite da ste sposobni raditi to što tvrdite da jeste. Morate imate mjeru. Kad ljudi dugo rade, stječu povjerenje. Lakše je povjeriti posao onima koji dugo pouzdano rade. To je vjerojatno razlog zašto smo poznatiji u Francuskoj nego u Hrvatskoj.

Valja reći da su Vaši prvi kontakti s Renaultom bili u ratno doba, a ipak ste ih uvjerili da možete?

- Uvjerili su se da je ono što smo obećavali stvarno tako. Odnosi su se izgrađivali i napredovali, o čemu svjedoči i nagrada koju smo dobili kao najbolji dobavljač Renaulta za Euroaziju.

Dioničari AD Plastika mogu također biti zadovoljni? Već ste isplatili predujam dividende, a Glavnoj skupštini predlažete i isplatu preostalog dijela dividende koja za 2011. iznosi 8 kuna po dionici?

- Apsolutno mogu biti zadovoljni. Ako se uzme rast cijene dionica i dividenda, to je prinos od 10 posto na godišnjem nivou. Problem je što se malo kapitala vrti na domaćem tržištu, dionica Ad Plastika je stabilna, s njome se dosta trguje. I u idućim godinama imat će dobre prinose, pa se ni mogući poremećaji neće bitnije odraziti na planirani rezultat Ad Plastika.

U materijalima za skupštinu predlaže se i povećanje broja članova Uprave, te Vaše imenovanje u Nadzorni odbor. Odlučili ste se povući s smjesta predsjednika Uprave? Uvjete za mirovinu imate?

- To je promjena planirana još lani. Idem za predsjednika NO, neću u mirovinu, još neko vrijeme ću biti savjetnik Uprave i nadgledati rad nekih društava kćeri. Na mjesto predsjednika Uprave dolazi ing. Mladen Peroš, koji je dosad bio član Uprave za razvoj, zaposlenik je u Ad Plastiku 13 godina. To je u smislu pomlađivanja kadra, to inače planski radimo.

Stalno vodite računa o kadrovima?

- Tvrtka ne smije biti kadrovski osiromašena, ne smije biti promjena kursa jer bi to preplašilo kupce. Oni su informirani o svemu, oni prate razvoj kadrova u Ad Plastiku jer od toga zavisi i njihovo poslovanje. To je segment kojem posvećujemo veliku pažnju.

Ad Plastik je poznat i po uspješnom provođenju ESOP-a, modela radničkog dioničarstva?

- Zaposlenici imaju blizu 18 posto dionica. To je dobar model i primjenjiv za uspješne firme. Zaposlenici mogu otplaćivati kredite dividendom. To je ulaganje koje se dugoročno isplati. Dobro je što Ad Plastik nema jednog pretežnog vlasnika, 30 posto imaju Rusi, 18 posto zaposlenici, u vlasničkoj strukturi su i domaće privatne osobe i fondovi. Svatko svakoga kontrolira da netko ne bi povlačio poteze koji isrcpljuju firmu.

Što je Vama najveći uspjeh u poslovnoj karijeri?

- Činjenica da je ova firma među prvima iz sastava Jugoplastike trebala propasti jer je izgubila cjelokupno tržište, a ipak je ostala živa i razvila se u međunarodno priznatu i poznatu u svijetu zahtjevne autoindustrije i to u zemlji koja nema svoju autoindustriju. Sve ostalo su manji ili veći poslovni uspjesi koji su prirodni u sklopu rasta. To vam daje poticaja, ispunjava vas energijom da radite dalje.

Zašto Hrvatska nije privukla strane investitore u autoindustriji kao npr. Slovačka?

- Nismo ni u čemu privukli investitore jer Hrvatska nema vlastitu strategiju razvoja. Kod nas su improvizacije od slučaja do slučaja. Ozbiljni investitori prepoznaju kad to nije stabilno opredjeljenje zemlje. Hrvatska ima relativno visoku cijenu rada, veću nego susjedne zemlje prema istoku i puno veće troškove života od Srbije i Rumunjske gdje su troškovi života i plaće puno niži. Tamo standard nije toliko niži koliko su plaće. Uz to, Hrvatska je premalo tržište. Mi vrlo često očekujemo i zavaravamo se da će se nekim potezom bitno promijeniti naša situacija. Ja mislim da to nije zrelo razmišljanje. U Hrvatskoj će više investirati domaći nego strani ulagači.

Kod nas je u modi govoriti o malom obrtništvu. Ono treba, to je dobar pravac u zapošljavanju ljudi, ali mi to prenaglašavamo. Njihovi proizvodi moraju biti naslonjeni na velike sisteme, mi isto tako zapošljavamo neke od njih i intencija je da to širimo, ali malo obrtništvo ne može opstati u zemlji koja ima krizu potrošnje, mali je broj pojedinaca koji može udvoljiti certfikikatima, sve košta i za sve je potrebno vrijeme. Mi bismo sve odmah, dok ne primijetimo da se stanje u zemlji oporavlja može proći i tri godine ako krenemo u dobrom smjeru. To je realno, a političari to ne vole govoriti jer onda nisu popularni.

Krećemo li u dobrom smjeru?

- Namjere su dobre i u Vladi su neke želje iznad sadašnjih mogućnosti. Ako govorimo o Zakonu o poticanju ulaganja, sama činjenica da se Vlada promijenila znači promjenu smjera, ali treba promijeniti shvaćanje ukupne strukture ljudi u ministarstvima koji se pretromo mijenjaju. Namjere su dobre, ali još uvijek vlada poprilična konfuzija. Stalno su u pripremama.

ljubica vuko
snimio jadran babić/cropix

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/sd-plus/spektar/josip-boban-vlada-je-konacno-shvatila-koje-su-prepreke-ulaganju-172456 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=f1c1e2343d5f95ecdb710e373a5bcf6d761ae8af [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Josip+Boban%3A+Vlada+je+kona%C4%8Dno+shvatila+koje+su+prepreke+ulaganju&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fsd-plus%2Fspektar%2Fjosip-boban-vlada-je-konacno-shvatila-koje-su-prepreke-ulaganju-172456 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fsd-plus%2Fspektar%2Fjosip-boban-vlada-je-konacno-shvatila-koje-su-prepreke-ulaganju-172456 )
Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => ‘Tvrtka ne smije biti kadrovski osiromašena, ne smije biti promjena kursa jer bi to preplašilo kupce. Oni su informirani o svemu jer od toga zavisi i njihovo poslovanje. To je segment kojem posvećujemo veliku pažnju’ [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => Oči u oči   [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
SpektarOči u oči  

Josip Boban: Vlada je konačno shvatila koje su prepreke ulaganju

Piše PSD.
7. srpnja 2012. - 14:30
Solinski Ad Plastik dobio je novo vrijedno priznanje svog partnera Renaulta – izabran je za proizvodnju i isporuku većeg broja proizvoda interijera i eksterijera novog Logana 2, kodnog imena X52 na ruskom tržištu čiji je početak planiran u 2013. godini. Renault taj projekt realizira s AvtoVazom, a planirana količina u 2014. iznosi 180 tisuća vozila, proizvodit će se sedam godina što će Ad Plastiku, odnosno društvu kćeri ADP Togliatti u Rusiji donijeti dodatni godišnji prihod od oko 20 milijuna eura.

Ta je vijest i povod za razgovor s Josipom Bobanom, predsjednikom Uprave Ad Plastika, koji je 21 godinu na čelu tvrtke izrasle iz nekadašnjeg giganta Jugoplastike. Nakon završenog Fakulteta elektrotehnike, strojarstva i brodogradnje, jednu je godinu radio kao profesor matemat...
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
13. svibanj 2024 13:16