stdClass Object ( [id] => 13362 [title] => Smak svijeta [alias] => smak-svijeta [catid] => 295 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

Iz hollywoodske točke gledišta, (neizbježni) ‘end of days’ čovječanstva oduvijek je bio tu negdje, odmah iza prvoga ugla

“Budućnost nije napisana. Postoji tek sudbina koju sami stvorimo. Volio bih u to vjerovati.”
– John Connor, “Terminator 3” (2003.)

John Connor nije jedini koji bi volio vjerovati da “budućnost nije napisana i postoji tek sudbina koju sami stvorimo”. Voljeli bismo to i mi. Ali, kako? Kako kad nam svijet svakog dana sve više odlazi kvragu? Linda Hamilton bila je u pravu kad je na kraju prvog “Terminatora” (1984.) kazala: “Oluja dolazi...” Strojevi iz budućnosti. Terminatori...

Prije ili kasnije ljudski će rod biti bačen na koljena. Sudnji dan je neizbježan, bio ovakav ili onakav. Može ga se eventualno tek “odgoditi”. Nuklearne rakete svejedno bi mogle uništiti Zemlju kao u impresivnoj središnjici “Terminatora 2” (1991.) Jamesa Camerona, koja je bila samo zamišljaj, ili finalu “Terminatora 3” (2003.) Jonathana Mostowa dok kamera iz atmosfere prikazuje kako snažne detonacije u sekundi brišu tri milijarde života.

Računala će ubrzo postati prepametna, razviti vlastitu svijest, proširiti se na milijune servera na svijetu i okrenuti protiv čovječanstva, terminirati nas ili iskoristiti kao energiju. U kultnom serijalu “Matrix” (1999.-2003.) braće Wachowski, svojevrsnom nastavku “Terminator” franšize u smislu evolucije nakane strojeva nakon što su (valjda) porazile Johna Connora i njegov pokret otpora, većina ljudi nisu ništa drugo nego baterije za “mašine”. Oni koji to nisu, prisiljeni su živjeti u podzemlju jer nadzemni je svijet razoren do temelja.

“Terminator” i “Matrix” možda su najpopularniji filmski vjesnici apokalipse. Međutim, nisu jedini. Iz hollywoodske točke gledišta kraj je svijeta oduvijek bio tu, odmah iza prvoga ugla. Još otkako su filmovi počeli tražiti inspiraciju u apokaliptičnim romanima koji su napisani u 19. stoljeću (“The Last Man” Mary Shelly).

 Omiljeni prizor Osame Bin Ladena

Svitanje nuklearnog doba

Kao podžanr znanstvene fantastike, u kojemu kraj civilizacije najavljuje nuklearni rat, neka morija ili slična posvemašnja kataklizma, apokaliptičnu “doomsday” fikciju treba razlikovati od “običnih” filmova katastrofe, iako je granica koja ih dijeli fleksibilna. “Doomsday” SF-ovi ili futuristički akcijski horori pripovijedaju o smaku svijeta (apokalipsa), njegovim posljedicama (postapokalipsa) ili mogućem izbjegavanju istog (preapokalisa), kroniciraju događaj na globalnoj skali, suprotno od filmova katastrofe koji lokaliziraju neku propast, poput destrukcije jednoga grada od pobjesnjela čudovišta (“Godzilla”, 1954.) ili iznenadno aktivirana vulkana (“Danteov vrh”, 1997.).

Žanr (pre/post)apokalipse imao je svoga glasnika u britanskom SF-u “Things To Come” (1936.) Williama Camerona Menziesa, da bi veliku popularnost stekao na filmu nakon Drugog svjetskog rata, kad je mogućnost globalne ekstinkcije nuklearnim oružjem ušla u svijest javnosti, te u ovo doba modernog (post 9/11) terorizma kojim su se, među ostalim, pozabavila “Djeca čovječanstva” (2006.) Alfonsa Cuarona. A kako je film oduvijek bio kreativna “imitacija života”, hladni je rat najprije tijekom pedesetih i šezdesetih omrijestio hrpu (B) naslova s tematikom atomskoga holokausta.

 “Zora živih mrtvaca”
“The Beggining of the End” (1947.) hvaljena je dokudrama o razvitku atomskog oružja snimljena u sam osvit nuklearnoga doba. “When Worlds Collide” (1951.), doduše, nije govorio o nuklearnom ratu, nego o (bliskoj) koliziji s drugim, nebeskim tijelima. Slično su postavljeni i trasherski “The Day the World Ended” (1956.), “The Earth Dies Screaming” (1964.) i “The Day of the Triffids” (1962.). U potonjem su, vjerovali ili ne, Zemlji prijetile goleme ambulantne biljke iz svemira. Bezopasno, zar ne? Uostalom, filmovi su nas ionako s godinama naučili kako alieni nikad neće osvojiti zemlju.

Zaustavit će ih mikrobi (“Rat svjetova”, 1953./2005.), virusi iz Macintosha (“Dan nezavisnosti”, 1996.) ili čašica vode (“Misteriozni znakovi”, 2002.). Nadalje, zapažena zbog svoga realizma bila je apokaliptična drama “On the Beach” (1959.) s Gregoryjem Peckom, Fredom Astaireom, Avom Gardner i Anthonyjem Perkinsom, parabola na hladni rat u kojoj se Australija priprema na sudnji dan nakon što je život u sjevernoj hemisferi istrijebljen radioaktivnim škartom.

Jahanje atomske bombe

Nuklearne bombe ili naprave sudnjega dana u rukama (istočnoeuropskih) manijaka koje pali svjetska dominacija nikad neće dovesti do kraha civilizacije. James Bond oduvijek se brinuo za takve stvari (npr. “Goldfinger” i “Operacija Grom”).

 “Djeca čovječanstva”

Ipak, treba pripaziti na fanatičnog američkog vojskovođu “bushovskog” tipa kao što je Ripper (Sterling Hayden) da ne “učini nešto glupo” i pokrene nuklearni napad na Ruse, kojeg onda uzaludno pokušavaju spriječiti predsjednik Muffley (Peter Sellers), nabrijani general Turgidson (Geoerge C. Scott), sovjetski veleposlanik Sadetsky (Peter Bull) i ludi Dr. Strangelove (Sellers) kao referencija na Rotwanga, sumanutog znanstvenika iz “Metropolisa”.

Netko bi mogao doslovce zajahati atomsku bombetinu kao konja vrana, a netko bi se mogao potući u ratnoj sobi. “Dr. Strangelove” (1964.) Stanleyja Kubricka sjajna je politička satira, istodobno upozoravajuća priča o tehnologiji koja nam polako izmiče kontroli. Iduće godine film “Fail-Safe” ponudio je ozbiljniju vizuru sličnog problema, a vizionarskoj tematici potencijalne opasnosti od ovisnosti prema računalima Kubrick se vratio u klasiku “2001: Odiseja u svemiru” (1969.).

Otprilike tu negdje humanitet je pokleknuo pred kreaturama koje dijele 90 posto njegova DNA. Majmuni su doveli našu vrstu do izumiranja, držeći astronauta Charltona Hestona (u lošem remakeu Marka Wahlberga) koji se slupao na “nepoznatom planetu”, sa šačicom preživjelih u kavezima kao nijeme životinje za potrebe eksperimenata.

Šokantan kraj “Planeta majmuna” (1968.), u kojemu Heston nailazi na Kip slobode na pješčanoj plaži, otkriva da je “nepoznati planet” zapravo Zemlja nakon nuklearnog rata. Beštije su superiorne i u “Carstvu vatre” (2002.), smještenom u futurističku Britaniju, gdje se mišićavi Christian Bale i Matthew McConaughey bore protiv zmajeva što se najednom bude, (s)pale većinu svjetskih gradova i (na)hrane se ljudima.

 Bijesna tornada razaraju L.A.

‘Nazdravlje’ u smrt

Ne bude se naglo samo zmajevi, nego i mrtvaci. Ako neki vaš pokojni prijatelj ili rođak nenajavljen bane na ručak gladan toplog mozga i iznutrica ljudskih, ne životinjskih znajte da je svanula zora živih mrtvaca. Ili noć. A može i dan. Savjet? Najbolje je zabarikadirati se u neku seljačku kuću s različitim strancima, obližnji šoping centar, igra i “Joker”, ili futurističku višekatnicu i nadati se spasenju.

 Strojevi ustaju iz nuklearnog pepela
 i “terminiraju” ljude

Kako ono možda nikad neće doći, nije loše sve to zabilježiti kamerom i napraviti “dnevnik” za one koji - o(p)stanu. Govoreći o zombijima, kao i u mnogim epidemijama u prošlosti, gubitak velikog broja populacije počeo je zbog mikroorganizma.

Ljudi su neuspješno tražili logičan razlog za katastrofu. Ali, virus ne bira mjesto i vrijeme. On ne mrzi i ne brine. Jednostavno se – dogodi. Kao, recimo, u razočaravajućem, no trasherski zabavnom “Doomsdayu” (2008.) Neila Marshalla. Zato, sljedeći put kad neki tip do nas u kinu/disku kihne ili zakašlje, trebali bismo se paziti.

Mogla bi to biti obična prehlada, ali i početak bezgranične pandemije koja će otrti većinu čovječanstva. Ili, još gore, pretvoriti mrtve u bezumna čudovišta (“28 dana/tjedana kasnije”, 2002./2007.; “Resident Evil”, 2002./2004./2007.), s kojima će “posljednji preživjeli” Zemljani ratovati do iznemoglosti, a u trenucima odmora, usamljeni poput Pale, razgovarati sa psima i manekinima, te se po stoti put smijati istim bazama “Shreka” (“Ja sam legenda”, 2007.).

Spašavanje ‘čika spasoja’

 “Invazija” tjelokradica
Umjesto hihotanja, publika mahom zatvara oči na svaki spomen Sotone. Teologija tvrdi kako je Vrag gospodar pakla koji čitavo vrijeme pokušava ljude skrenuti s puta ispravnosti. Sudeći po Hollywoodu, Lucifera ponajviše zanima jedna stvar: skrbiti o većem broju djece od Brada Pitta i Angeline Jolie. Kako adoptivni roditelji malog Sotone doživljavaju grdne nesreće (“Pretkazanje”, 1976./2006.), najbolje je prepustiti spas svijeta junačinama poput Schwarzeneggera (“Početak kraja”, 1999.).

Isto pravilo vrijedi i nakon što stijene počnu padati s neba kako bi rasturile Pariz (“Armageddon”, 1998.), prouzrokovale plimne valove (“Žestoki udar”, 1998.) i masovnu histeriju. Kad se to dogodi, preporučava se izbjegavati gradove s lako prepoznatljivim orijentirima kao što su Kip slobode i okrenuti broj telefona dežurnog “čika spasoje” Brucea Willisa, koji je već kao kažnjenik bio poslan unatrag kroz vrijeme kako bi istražio pošast koja je slistila ljudski rod na kraju 20. stoljeća (“12 majmuna”, 1995.). Samo stavite Bruceu na uši slušalice iz kojih vrišti Steven Tyler, a u ruke par nuklearki.

Raznijet će on asteroid u tisuću komada i dati primjer ekipi filma “Sunshine” (2007.) kad Sunce počne umirati za nekih 50 godina od danas. Spominjući sunce, upravo njegovo zračenje presreće ugljikov dioksid koji automobili svakoga dana ispuštaju u zrak i griju Zemljinu atmosferu.

 Zemlja u šaci zlih Marsovaca - “Rat svjetova”

Rezultat? Polarne kape nepovratno se tope. Civilizaciju bi lako mogle poslati na dno mora i preživjele prisiliti da žive na brodovima zajedno s Kevinom Costnerom (“Vodeni svijet”, 1995.) dok očajnički traže kopno nalik na divlji postnuklearni okoliš po kojemu je jurio Mel Gibson kao “Mad Max” (1979./1982./1985.).

I Golfska struja mogla bi odjednom stati, dovesti do toga da tornada sore L.A., New York se zamrzne te nastupi drugo ledeno doba (“Dan poslije sutra”, 2004.). Uz “ustanak strojeva” iz nuklearna pepela, ovo se, konačno,- čini najizglednijom apokalipsom danas. Ili sutra. Hollywood će se pobrinuti da se i dalje “osjećamo dobro” - kako veli R.E.M. - gledajući smak svijeta “sa strane”, na filmu, i u godinama koje dolaze. Sve dok nas crna stvarnost jednog lijepog dana, a možda još i prije, ne dohvati i oponaša najgori filmski scenarij. A tada... Tko preživi, pričat će.

Apokalipsa jučer

Apokalipsu mogu izazvati i zečevi. Zbog znanstvenika koji su se igrali Boga, u trash-filmu “Night of the Lepus” (1972.) Williama F. Claxtona zečevi su narasli do veličine kuća, brzo se razmnožili kao, hm, zečevi, zamijenili povrće mesom i počeli jesti naše krave, pse... nas same.

U “Donnieju Darku” (2001.) jedan čovjekoliki zec Jakeu Gyllenhaalu priopćava da kraj svijeta nastupa za točno 28 dana, 6 sati, 42 minute i 12 sekundi. Slično prorocima u “Početku kraja”, nije precizirao po kojem vremenu.

Apokalipsa danas

Osim zombija (“Dnevnik živih mrtvaca”), odnosno majke prirode koja se osvećuju čovječanstvu u aktualnom hororsko-ekološkom Shyamalanovu kinohitu “Događaj”, najezde tjelokradica (“Invazija”) i neidentificiranog čudovišnog diva što u “Cloverfieldu” Matta Reevesa sije smrt i metež na ulicama New Yorka, police domaćih videoteka upravo su postale bogatije za još jednu “apocalypticu” – “Dane katastrofe” Richarda Kellyja.

Predviđanje zeca iz njegova “Donnieja Darka” očito je bilo točno. U “Danima katastrofe” dvije nuklearke već su prodrmale Los Angeles, a svijet je općenito u ratu i kaosu najvišeg totalitarističkog reda. Mogu li ga spasiti akcijski heroj The Rock, pornozvijezda Sarah Michelle Gellar i povratnik iz Iraka Justin Timberlake?

Apokalipsa (prek)sutra

U očekivanju početka hrvatske kino/video distribucije “Doomsdaya” Neila Marshalla, nekidan je pušten dojmljiv foršpan remakea SF-a “Dan kad je Zemlja stala” (1951.), čija će premijera biti početkom prosinca ove godine.

Original je stekao kultni status zahvaljujući zanimljivoj priči u kojoj benigni alien dolazi na planet Zemlju kako bi nas spasio od sebe samih. Njega u obradi igra Keanu Reeves.
Klaatu barata nikto!

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Iz hollywoodske točke gledišta, (neizbježni) ‘end of days’ čovječanstva oduvijek je bio tu negdje, odmah iza prvoga ugla [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => POSLJEDNJIH GODINA SVE JE VIŠE (PRE/POST)APOKALIPTIČNIH SF/HOROR FILMOVA KOJI PRORIČU SUDNJI DAN I KONAČNI... [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2008-07-09 13:39:11 [created_by] => 39 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2008-07-09 17:50:55 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2008-07-10 11:13:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 4998 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 295 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Specijalni prilog Slobodne Dalmacije s područja filma i televizije. [menu-meta_keywords] => specijalni prilog, zanimljivosti, reflektor, film, tv, tv program [secure] => 0 [page_title] => Reflektor [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => { "is_import_from_dnn": true, "incptvocmimagegalleryIGParameters": "default", "incptvocmimagegalleryocmIGposition": "OcmAfterDisplayContent", "incptvocmimagegalleryocmIGtheme": "CameraSlideshow", "incptvocmimagegalleryImages": [ "/Archive/images/2008/07/10/Reflektor/smak00.jpg" ], "incptvocmimagegalleryImageTitles": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageDescriptions": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageFocus": [ "50:50" ], "incptvocmimagegalleryImageDimensions": [ { "size0": "350x250" } ] } [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 295 [name] => Reflektor [alias] => reflektor [description] => [parent] => 260 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 1 [params] => {"inheritFrom":"260","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"0","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"0","itemRelatedLimit":"5","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"0","itemRelatedImageSize":"0","itemRelatedIntrotext":"1","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"0","itemRelatedImageGallery":"0","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 4319440 Threads: 3 Questions: 134870609 Slow queries: 57897 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 4048487 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 56 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front04 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /sd-plus/reflektor ) [additional_categories] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 376 [name] => Arhiva [alias] => arhiva [parent] => 240 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /arhiva ) [1] => stdClass Object ( [id] => 296 [name] => Stil [alias] => stil [parent] => 260 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /sd-plus/stil ) ) [link] => /sd-plus/reflektor/smak-svijeta-13362 [printLink] => /sd-plus/reflektor/smak-svijeta-13362?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 271982 [name] => SF [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => sf [link] => /tag/sf ) [1] => stdClass Object ( [id] => 396294 [name] => horor [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => horor [link] => /tag/horor ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [Subtitle] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Iz hollywoodske točke gledišta, (neizbježni) ‘end of days’ čovječanstva oduvijek je bio tu negdje, odmah iza prvoga ugla [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => POSLJEDNJIH GODINA SVE JE VIŠE (PRE/POST)APOKALIPTIČNIH SF/HOROR FILMOVA KOJI PRORIČU SUDNJI DAN I KONAČNI... [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Smak svijeta [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-14-02-18-43-39 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2008/07/10/Reflektor/smak00.jpg [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2008/07/10/Reflektor/smak00.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}

Iz hollywoodske točke gledišta, (neizbježni) ‘end of days’ čovječanstva oduvijek je bio tu negdje, odmah iza prvoga ugla

“Budućnost nije napisana. Postoji tek sudbina koju sami stvorimo. Volio bih u to vjerovati.”
– John Connor, “Terminator 3” (2003.)

John Connor nije jedini koji bi volio vjerovati da “budućnost nije napisana i postoji tek sudbina koju sami stvorimo”. Voljeli bismo to i mi. Ali, kako? Kako kad nam svijet svakog dana sve više odlazi kvragu? Linda Hamilton bila je u pravu kad je na kraju prvog “Terminatora” (1984.) kazala: “Oluja dolazi...” Strojevi iz budućnosti. Terminatori...

Prije ili kasnije ljudski će rod biti bačen na koljena. Sudnji dan je neizbježan, bio ovakav ili onakav. Može ga se eventualno tek “odgoditi”. Nuklearne rakete svejedno bi mogle uništiti Zemlju kao u impresivnoj središnjici “Terminatora 2” (1991.) Jamesa Camerona, koja je bila samo zamišljaj, ili finalu “Terminatora 3” (2003.) Jonathana Mostowa dok kamera iz atmosfere prikazuje kako snažne detonacije u sekundi brišu tri milijarde života.

Računala će ubrzo postati prepametna, razviti vlastitu svijest, proširiti se na milijune servera na svijetu i okrenuti protiv čovječanstva, terminirati nas ili iskoristiti kao energiju. U kultnom serijalu “Matrix” (1999.-2003.) braće Wachowski, svojevrsnom nastavku “Terminator” franšize u smislu evolucije nakane strojeva nakon što su (valjda) porazile Johna Connora i njegov pokret otpora, većina ljudi nisu ništa drugo nego baterije za “mašine”. Oni koji to nisu, prisiljeni su živjeti u podzemlju jer nadzemni je svijet razoren do temelja.

“Terminator” i “Matrix” možda su najpopularniji filmski vjesnici apokalipse. Međutim, nisu jedini. Iz hollywoodske točke gledišta kraj je svijeta oduvijek bio tu, odmah iza prvoga ugla. Još otkako su filmovi počeli tražiti inspiraciju u apokaliptičnim romanima koji su napisani u 19. stoljeću (“The Last Man” Mary Shelly).

 Omiljeni prizor Osame Bin Ladena

Svitanje nuklearnog doba

Kao podžanr znanstvene fantastike, u kojemu kraj civilizacije najavljuje nuklearni rat, neka morija ili slična posvemašnja kataklizma, apokaliptičnu “doomsday” fikciju treba razlikovati od “običnih” filmova katastrofe, iako je granica koja ih dijeli fleksibilna. “Doomsday” SF-ovi ili futuristički akcijski horori pripovijedaju o smaku svijeta (apokalipsa), njegovim posljedicama (postapokalipsa) ili mogućem izbjegavanju istog (preapokalisa), kroniciraju događaj na globalnoj skali, suprotno od filmova katastrofe koji lokaliziraju neku propast, poput destrukcije jednoga grada od pobjesnjela čudovišta (“Godzilla”, 1954.) ili iznenadno aktivirana vulkana (“Danteov vrh”, 1997.).

Žanr (pre/post)apokalipse imao je svoga glasnika u britanskom SF-u “Things To Come” (1936.) Williama Camerona Menziesa, da bi veliku popularnost stekao na filmu nakon Drugog svjetskog rata, kad je mogućnost globalne ekstinkcije nuklearnim oružjem ušla u svijest javnosti, te u ovo doba modernog (post 9/11) terorizma kojim su se, među ostalim, pozabavila “Djeca čovječanstva” (2006.) Alfonsa Cuarona. A kako je film oduvijek bio kreativna “imitacija života”, hladni je rat najprije tijekom pedesetih i šezdesetih omrijestio hrpu (B) naslova s tematikom atomskoga holokausta.

 “Zora živih mrtvaca”
“The Beggining of the End” (1947.) hvaljena je dokudrama o razvitku atomskog oružja snimljena u sam osvit nuklearnoga doba. “When Worlds Collide” (1951.), doduše, nije govorio o nuklearnom ratu, nego o (bliskoj) koliziji s drugim, nebeskim tijelima. Slično su postavljeni i trasherski “The Day the World Ended” (1956.), “The Earth Dies Screaming” (1964.) i “The Day of the Triffids” (1962.). U potonjem su, vjerovali ili ne, Zemlji prijetile goleme ambulantne biljke iz svemira. Bezopasno, zar ne? Uostalom, filmovi su nas ionako s godinama naučili kako alieni nikad neće osvojiti zemlju.

Zaustavit će ih mikrobi (“Rat svjetova”, 1953./2005.), virusi iz Macintosha (“Dan nezavisnosti”, 1996.) ili čašica vode (“Misteriozni znakovi”, 2002.). Nadalje, zapažena zbog svoga realizma bila je apokaliptična drama “On the Beach” (1959.) s Gregoryjem Peckom, Fredom Astaireom, Avom Gardner i Anthonyjem Perkinsom, parabola na hladni rat u kojoj se Australija priprema na sudnji dan nakon što je život u sjevernoj hemisferi istrijebljen radioaktivnim škartom.

Jahanje atomske bombe

Nuklearne bombe ili naprave sudnjega dana u rukama (istočnoeuropskih) manijaka koje pali svjetska dominacija nikad neće dovesti do kraha civilizacije. James Bond oduvijek se brinuo za takve stvari (npr. “Goldfinger” i “Operacija Grom”).

 “Djeca čovječanstva”

Ipak, treba pripaziti na fanatičnog američkog vojskovođu “bushovskog” tipa kao što je Ripper (Sterling Hayden) da ne “učini nešto glupo” i pokrene nuklearni napad na Ruse, kojeg onda uzaludno pokušavaju spriječiti predsjednik Muffley (Peter Sellers), nabrijani general Turgidson (Geoerge C. Scott), sovjetski veleposlanik Sadetsky (Peter Bull) i ludi Dr. Strangelove (Sellers) kao referencija na Rotwanga, sumanutog znanstvenika iz “Metropolisa”.

Netko bi mogao doslovce zajahati atomsku bombetinu kao konja vrana, a netko bi se mogao potući u ratnoj sobi. “Dr. Strangelove” (1964.) Stanleyja Kubricka sjajna je politička satira, istodobno upozoravajuća priča o tehnologiji koja nam polako izmiče kontroli. Iduće godine film “Fail-Safe” ponudio je ozbiljniju vizuru sličnog problema, a vizionarskoj tematici potencijalne opasnosti od ovisnosti prema računalima Kubrick se vratio u klasiku “2001: Odiseja u svemiru” (1969.).

Otprilike tu negdje humanitet je pokleknuo pred kreaturama koje dijele 90 posto njegova DNA. Majmuni su doveli našu vrstu do izumiranja, držeći astronauta Charltona Hestona (u lošem remakeu Marka Wahlberga) koji se slupao na “nepoznatom planetu”, sa šačicom preživjelih u kavezima kao nijeme životinje za potrebe eksperimenata.

Šokantan kraj “Planeta majmuna” (1968.), u kojemu Heston nailazi na Kip slobode na pješčanoj plaži, otkriva da je “nepoznati planet” zapravo Zemlja nakon nuklearnog rata. Beštije su superiorne i u “Carstvu vatre” (2002.), smještenom u futurističku Britaniju, gdje se mišićavi Christian Bale i Matthew McConaughey bore protiv zmajeva što se najednom bude, (s)pale većinu svjetskih gradova i (na)hrane se ljudima.

 Bijesna tornada razaraju L.A.

‘Nazdravlje’ u smrt

Ne bude se naglo samo zmajevi, nego i mrtvaci. Ako neki vaš pokojni prijatelj ili rođak nenajavljen bane na ručak gladan toplog mozga i iznutrica ljudskih, ne životinjskih znajte da je svanula zora živih mrtvaca. Ili noć. A može i dan. Savjet? Najbolje je zabarikadirati se u neku seljačku kuću s različitim strancima, obližnji šoping centar, igra i “Joker”, ili futurističku višekatnicu i nadati se spasenju.

 Strojevi ustaju iz nuklearnog pepela
 i “terminiraju” ljude

Kako ono možda nikad neće doći, nije loše sve to zabilježiti kamerom i napraviti “dnevnik” za one koji - o(p)stanu. Govoreći o zombijima, kao i u mnogim epidemijama u prošlosti, gubitak velikog broja populacije počeo je zbog mikroorganizma.

Ljudi su neuspješno tražili logičan razlog za katastrofu. Ali, virus ne bira mjesto i vrijeme. On ne mrzi i ne brine. Jednostavno se – dogodi. Kao, recimo, u razočaravajućem, no trasherski zabavnom “Doomsdayu” (2008.) Neila Marshalla. Zato, sljedeći put kad neki tip do nas u kinu/disku kihne ili zakašlje, trebali bismo se paziti.

Mogla bi to biti obična prehlada, ali i početak bezgranične pandemije koja će otrti većinu čovječanstva. Ili, još gore, pretvoriti mrtve u bezumna čudovišta (“28 dana/tjedana kasnije”, 2002./2007.; “Resident Evil”, 2002./2004./2007.), s kojima će “posljednji preživjeli” Zemljani ratovati do iznemoglosti, a u trenucima odmora, usamljeni poput Pale, razgovarati sa psima i manekinima, te se po stoti put smijati istim bazama “Shreka” (“Ja sam legenda”, 2007.).

Spašavanje ‘čika spasoja’

 “Invazija” tjelokradica
Umjesto hihotanja, publika mahom zatvara oči na svaki spomen Sotone. Teologija tvrdi kako je Vrag gospodar pakla koji čitavo vrijeme pokušava ljude skrenuti s puta ispravnosti. Sudeći po Hollywoodu, Lucifera ponajviše zanima jedna stvar: skrbiti o većem broju djece od Brada Pitta i Angeline Jolie. Kako adoptivni roditelji malog Sotone doživljavaju grdne nesreće (“Pretkazanje”, 1976./2006.), najbolje je prepustiti spas svijeta junačinama poput Schwarzeneggera (“Početak kraja”, 1999.).

Isto pravilo vrijedi i nakon što stijene počnu padati s neba kako bi rasturile Pariz (“Armageddon”, 1998.), prouzrokovale plimne valove (“Žestoki udar”, 1998.) i masovnu histeriju. Kad se to dogodi, preporučava se izbjegavati gradove s lako prepoznatljivim orijentirima kao što su Kip slobode i okrenuti broj telefona dežurnog “čika spasoje” Brucea Willisa, koji je već kao kažnjenik bio poslan unatrag kroz vrijeme kako bi istražio pošast koja je slistila ljudski rod na kraju 20. stoljeća (“12 majmuna”, 1995.). Samo stavite Bruceu na uši slušalice iz kojih vrišti Steven Tyler, a u ruke par nuklearki.

Raznijet će on asteroid u tisuću komada i dati primjer ekipi filma “Sunshine” (2007.) kad Sunce počne umirati za nekih 50 godina od danas. Spominjući sunce, upravo njegovo zračenje presreće ugljikov dioksid koji automobili svakoga dana ispuštaju u zrak i griju Zemljinu atmosferu.

 Zemlja u šaci zlih Marsovaca - “Rat svjetova”

Rezultat? Polarne kape nepovratno se tope. Civilizaciju bi lako mogle poslati na dno mora i preživjele prisiliti da žive na brodovima zajedno s Kevinom Costnerom (“Vodeni svijet”, 1995.) dok očajnički traže kopno nalik na divlji postnuklearni okoliš po kojemu je jurio Mel Gibson kao “Mad Max” (1979./1982./1985.).

I Golfska struja mogla bi odjednom stati, dovesti do toga da tornada sore L.A., New York se zamrzne te nastupi drugo ledeno doba (“Dan poslije sutra”, 2004.). Uz “ustanak strojeva” iz nuklearna pepela, ovo se, konačno,- čini najizglednijom apokalipsom danas. Ili sutra. Hollywood će se pobrinuti da se i dalje “osjećamo dobro” - kako veli R.E.M. - gledajući smak svijeta “sa strane”, na filmu, i u godinama koje dolaze. Sve dok nas crna stvarnost jednog lijepog dana, a možda još i prije, ne dohvati i oponaša najgori filmski scenarij. A tada... Tko preživi, pričat će.

Apokalipsa jučer

Apokalipsu mogu izazvati i zečevi. Zbog znanstvenika koji su se igrali Boga, u trash-filmu “Night of the Lepus” (1972.) Williama F. Claxtona zečevi su narasli do veličine kuća, brzo se razmnožili kao, hm, zečevi, zamijenili povrće mesom i počeli jesti naše krave, pse... nas same.

U “Donnieju Darku” (2001.) jedan čovjekoliki zec Jakeu Gyllenhaalu priopćava da kraj svijeta nastupa za točno 28 dana, 6 sati, 42 minute i 12 sekundi. Slično prorocima u “Početku kraja”, nije precizirao po kojem vremenu.

Apokalipsa danas

Osim zombija (“Dnevnik živih mrtvaca”), odnosno majke prirode koja se osvećuju čovječanstvu u aktualnom hororsko-ekološkom Shyamalanovu kinohitu “Događaj”, najezde tjelokradica (“Invazija”) i neidentificiranog čudovišnog diva što u “Cloverfieldu” Matta Reevesa sije smrt i metež na ulicama New Yorka, police domaćih videoteka upravo su postale bogatije za još jednu “apocalypticu” – “Dane katastrofe” Richarda Kellyja.

Predviđanje zeca iz njegova “Donnieja Darka” očito je bilo točno. U “Danima katastrofe” dvije nuklearke već su prodrmale Los Angeles, a svijet je općenito u ratu i kaosu najvišeg totalitarističkog reda. Mogu li ga spasiti akcijski heroj The Rock, pornozvijezda Sarah Michelle Gellar i povratnik iz Iraka Justin Timberlake?

Apokalipsa (prek)sutra

U očekivanju početka hrvatske kino/video distribucije “Doomsdaya” Neila Marshalla, nekidan je pušten dojmljiv foršpan remakea SF-a “Dan kad je Zemlja stala” (1951.), čija će premijera biti početkom prosinca ove godine.

Original je stekao kultni status zahvaljujući zanimljivoj priči u kojoj benigni alien dolazi na planet Zemlju kako bi nas spasio od sebe samih. Njega u obradi igra Keanu Reeves.
Klaatu barata nikto!

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/sd-plus/reflektor/smak-svijeta-13362 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=90401401ed55bb828f221b843e530220eca20989 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Smak+svijeta&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fsd-plus%2Freflektor%2Fsmak-svijeta-13362 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fsd-plus%2Freflektor%2Fsmak-svijeta-13362 )
Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Iz hollywoodske točke gledišta, (neizbježni) ‘end of days’ čovječanstva oduvijek je bio tu negdje, odmah iza prvoga ugla [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => POSLJEDNJIH GODINA SVE JE VIŠE (PRE/POST)APOKALIPTIČNIH SF/HOROR FILMOVA KOJI PRORIČU SUDNJI DAN I KONAČNI... [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
ReflektorPOSLJEDNJIH GODINA SVE JE VIŠE (PRE/POST)APOKALIPTIČNIH SF/HOROR FILMOVA KOJI PRORIČU SUDNJI DAN I KONAČNI...

Smak svijeta

Piše PSD.
10. srpnja 2008. - 13:13

Iz hollywoodske točke gledišta, (neizbježni) ‘end of days’ čovječanstva oduvijek je bio tu negdje, odmah iza prvoga ugla

“Budućnost nije napisana. Postoji tek sudbina koju sami stvorimo. Volio bih u to vjerovati.”
– John Connor, “Terminator 3” (2003.)

John Connor nije jedini koji bi volio vjerovati da “budućnost nije napisana i postoji tek sudbina koju sami stvorimo”. Voljeli bismo to i mi. Ali, kako? Kako kad nam svijet svakog dana sve više odlazi kvragu? Linda Hamilton bila je u pravu kad je na kraju prvog “Terminatora” (1984.) kazala: “Oluja dolazi...” Strojevi iz budućnosti. Terminatori...

Prije ili kasnije ljudski će rod biti bačen na koljena. Sudnji dan je neizbježan...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
14. svibanj 2024 04:18