stdClass Object ( [id] => 1209572 [title] => Pisac knjige o Balaševiću otkriva kako je Đole najavljivao svoj prerani odlazak, zašto se Beograd ogriješio o njega, a prisjetio se i jednog trenutka s koncerta u Splitu [alias] => pisac-knjige-o-balasevicu-otkriva-zasto-se-beograd-ogrijesio-o-doleta-kako-je-najavljivao-svoj-prerani-odlazak-a-prisjetio-se-i-jednog-trenutka-koncerta-u-splitu [catid] => 262 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

Đorđe Balašević vjerojatno je najbolji od mnogih dobrih tekstopisaca i skladatelja, kantautora, na ovim prostorima. Tu je laskavu titulu pjesmama i nastupima suvereno držao više od trideset godina, a njegove pjesme ostale su upisane u kolektivnu memoriju i emocionalnost, a žive i dan danas.

Iznenadna Đoletova smrt prije 17 mjeseci potresla je cijelu bivšu državu i puno šire, svugdje gdje su se od teških 90-ih odselile generacije iz pedeset i neke, kao i one mlađe.

Pothvata da se o životu i djelu Đorđa Balaševića napiše knjiga poduhvatio se novinar i pisac Ivan Ivačković, koji iza sebe ima naslove "Kako smo propjevali" i "Između krajnosti", a bio je i Balaševićev prijatelj.

Kao takvoga snažno ga je potresla Đoletova smrt, ali knjigu "Panonski admiral" - odličnu parafrazu jednog od prvih Balaševićeva hitova "Panonski mornar", izvedenoga na Splitskom festivalu - nije počeo pisati zbog toga. Na knjizi je Ivačković radio tri godine, a u Hrvatskoj objavila ju je Naklada Ljevak.

Intervju s Ivanom Ivačkovićem objavio je Mondo.

---

image

Ivan Ivačković: Balaševića nije zaslužilo društvo jer je bio bolji od njega, ali mi, njegova publika, jesmo ga zaslužili

Screenshot YouTube
---

Kako se rodila ideja da svoju pažnju usmjeriš ka Đorđu Balaševiću, kako se on uklapa u tvoj opus?

- Prije skoro tri godine, na to me je nagovorila moja prijateljica Marija Desivojević Cvetković. U tom trenutku radio sam na druga dva rukopisa i istovremeno razmišljao o knjizi o Đoletu. Marija mi je savjetovala da ostavim sve drugo i da napišem knjigu o Balaševiću. Ja sam tu knjigu dugo planirao, ali to sam činio uz puno nećkanja i zapitanosti da li sam kao autor dovoljno sazrio da nešto suvislo kažem o tako velikoj poeziji kakva je Đoletova. Eto, uz taj Marijin poticaj, konačno sam se osjetio sigurnim i zaključio da mogu napisati ozbiljnu knjigu o Balaševiću. Štoviše, osjetio sam navalu želje da to učinim. Tri godine poslije, nakon puno teških i jednog istinski strašnog momenta, knjiga je pred čitateljima. Mislim da se ona dobro uklapa među ostale moje knjige jer volim pisati o velikim karijerama. Đoletova karijera spada među najveće koje smo ikad vidjeli.

Nesreća je htjela da tvoj rad na knjizi presiječe vijest o Balaševićevoj smrti. Je li ti to dalo dodatni elan da je završiš ili te je na trenutak demoraliziralo?

- Prvo me je demoraliziralo. Suvišno je i da kažem kako me je vijest o njegovom odlasku istinski potresla. Prestao sam s pisanjem, mislio sam da neću ni završiti knjigu. A onda, opet sam imao neke dobre ljude blizu sebe – neke Đoletove i moje zajedničke prijatelje. Oni su me uvjerili da moram završiti rukopis. Podsjećali su me kako sam stalno govorio da su knjige spomenici i govorili su mi kako je Đoletov odlazak samo razlog više da mu podignem spomenik. Mislim da svatko treba napraviti spomenik Balaševiću na svoj način. Ja pišem knjige, ovo je moj način.

Pogled prema Temzi, a ne prema Sutjesci

Pitao sam te ovo zato što mislim da bi Balašević, da je živ, vjerojatno volio knjigu pročitati, a vjerujem da bi i tebi bilo zadovoljstvo čuti njegov sud?

- I ja mislim da bi on volio čitati ovu knjigu. Možda je i čita, možda on od gore vidi sve. I, da, ja bih volio čuti što misli o knjizi. Nikada ne ugađam ljudima o kojima pišem, pa tako nisam ugađao ni Đoletu, ali knjiga je puna pohvala njegovim stihovima i muzici. Ne, dakle, zato što sam mu želio ugađati, nego zbog toga što je riječ o pjesniku najvećeg formata i čovjeku koji je imao izuzetno razvijen dar za melodiju. Nema ni u svijetu puno takvih ljudi.

---

image

'Mislim da svatko treba napraviti spomenik Balaševiću na svoj način'

Goran Šebelić/Cropix
---

"Panonski admiral" je zapravo Balaševićeva diskografska biografija. Ti si, kronološki, kroz Đoletovu diskografiju, ispisivao povijesna i kolektivna sjećanja na period povijesti koji nas je vodio od sjaja do očaja? Da li se ova priča mogla i drugačije ispričati?

- Priča o Balaševiću je velika i složena, tako da postoje mnogi kutevi iz kojih može biti ispričana. Ja sam odabrao prilično težak kut koji je podrazumijevao da nešto suvislo kažem o njegovoj umjetnosti, da naslikam kontekst u kojem je ta umjetnost nastajala, da u sve to utkam osobne i generacijske uspomene, kao i snažne osjećaje koje je trebalo disciplinirati u jeziku i stilu. Teško je sve to učiniti i uskladiti u smislenu cjelinu. Ali, vjerujem da sam uspio. Uostalom, da mislim drugačije, ne bih objavio knjigu. Veoma sam ohrabren i prvim reakcijama. Neke dolaze od ljudi koji su jedan dio svog života podijelili s Đoletom. Puno komplimenata dobio sam od Bilje Krstić, koja je s Đoletom pjevala u Ranom mrazu. Ili od Cakija Kravića, Đoletova dugogodišnjeg basista i prijatelja. Ili od Vuka Žugića, koji je organizirao sve Đoletove koncerte u Sava centru. Ili od Bogice Mijatovića, vjerojatno najboljeg znalca Đoletove karijere, piše Mondo.

---

image

Naslovnica Ivačkovićeve knjige o Balaševiću

Screenshot Facebook Naklada Ljevak
---

Balašević se nametnuo kao šansonijer u trenutku kad su gotovo svi, pa i Bregović s Dugmetom, uskakali u vagon Novog vala, želeći svoje buntovništvo izraziti kroz što žešće rock pjesme. Je li Balašević ikada imao takvih aspiracija ili se naprosto osjećao ugodno u svojoj koži?

- Balašević nikada nije jurio za trendom, za onim što je tog trenutka bilo moderno. Kada su punk i novi val kucali na vrata – ili, bolje rečeno, kad su se spremali razvaliti ih nogom – on je snimio "Računajte na nas". To je značilo zapeti u vremenu. Tadašnja mlada generacija divila se Johnnyju Lydonu Rottenu, a ne Josipu Brozu Titu. Ta generacija gledala je ka Temzi, a ne ka Sutjesci. Govorim o kraju sedamdesetih. Bilo je važno osjetiti i vidjeti što traže tinejdžeri, jer tinejdžeri su kupovali ploče. Nije ih kupovao Tito. Ali, Balaševiću to nije bilo važno, on je uvijek snimao tako što je pratio svoj ukus i želje. Pa, ako se to što snimi svidi i drugima, još bolje. Jedan od razloga zbog kojih je on tako dobro prolazio kod publike bio je taj što je u pjesmama bio iskren. I "Računajte na nas" je bila iskrena pjesma. Zato je opstala, zato je nadživjela Jugoslaviju. Čak i 2018. godine publika je na koncertu tražila od Đoleta da pjeva tu pjesmu. I to u Splitu!

političari za vratom

S druge strane, njemu su najviše spočitavali baš naklonost prema Titu. Premda mu je i socijalistički režim zamjerao zbog pjesama kojima je kritizirao društvo. Balašević je to radio u nizu duhovitih lirskih humoreski kojih, čini mi se, ima najviše na albumu "Panta Rei". Teško je bilo funkcionirati između čekića i nakovnja, zar ne?

- Pa, zapravo, vlasti u socijalističkoj Jugoslaviji gotovo nikada nisu intervenirale ni protiv koga iz svijeta pop i rock glazbe. Protiv te muzike galamili su pojedinci iz establišmenta, i to iz srednjeg ešalona moći, ne iz visokog. A nisu ni razlozi te galame uvijek bili politički. Bilo je tu i generacijskog nerazumijevanja. Takav je, recimo, bio slučaj iz sedamdesetih, kada je ugledni novinar Sergije Lukač u NIN-u napao Bijelo dugme i obrukao se.

Balašević je imao problema tijekom devedesetih, u Miloševićevoj Srbiji. Bio je nepoželjan na državnoj televiziji, policija ga je čekala ispred kuće. Ali u takozvanoj Titovoj Jugoslaviji nitko mu nije stvarao poteškoće. Naravno, to ne znači da je komunističkoj vlasti bilo po volji sve što on radi. Na primjer, jugoslavenskim i, naročito, srpskim vlastima iz sredine osamdesetih nikako nije bila po volji balada "Ne lomite mi bagrenje". Ona je bila inspirirana stradanjima Srba i Crnogoraca na Kosovu, a vlastima nije odgovaralo da se o tim stradanjima priča. Ilijaz Kurteši, predsjednik Skupštine Jugoslavije, pojavio se tih dana na Balaševićevom koncertu u Sava centru. Vjerojatno je kako je bio da bi vidio kako ljudi reagiraju na "Bagrenje". Sigurno nije došao slušati "Život je more".

---

image

U Banjaluci su Đoletu zamjerili zbog toga što je odabrao Sarajevo za točku svog velikog povratka u Bosnu

Goran Šebelić/Cropix
---

Petar Luković je sredinom osamdesetih napisao duhovitu recenziju novog Balaševićevog albuma koja se sastojala samo od jedne rečenice: "Izašao je novi album Đorđa Balaševića". Želio je time skrenuti pažnju na to da su svi Balaševićevi albumi isti. Nije bio jedini koji je tako mislio. Kako objašnjavaš tu perspektivu?

- Istina je da je Balašević u prvoj polovini osamdesetih snimio albume koji su koncepcijski bili vrlo slični. To su albumi "Pub", "Celovečernji The Kid" i "003". Koliko god da je svaki od tih albuma bio dobar sam po sebi, vidjelo se da Balašević više ne izlazi iz balona koji je sam napuhao. To je vidio i Đole. Nije mu bilo pravo, jer se trudio biti što bolji, uvijek je nastojao da sebi zadaje najteže zadatke. Čak i u trenucima u kojima bi devedeset posto ljudi bilo zadovoljno i odmaralo se na lovorikama, on je želio napraviti korak dalje. Tako je poslije ova tri albuma snimio "Bezdan". Tim sjajnim albumom pokazao je kako se ipak nije učahurio. Pokazao je kako želi da napreduje. Promijenio je muzičare, aranžera i producenta – u dvije reči, kompletan zvuk. Promijenio je čak i diskografsku kuću, i dizajnera omota, promijenio je sve. Lukovićeva opomena bila je dobronamjerna i duhovita, ali mislim da bi Balašević sve promijenio i bez nje. On je sam sebi bio najstroži kritičar.

'pripremao nas je za trenutak svog odlaska'

Đole je napisao puno pjesama kojima je, praktično, najavljivao svoj rani odlazak. Najupečatljivija je "Kad odem". Je li on bio fatalist ili je samo pokušavao pokazati kako se ne boji smrti i kako su on i "odvratna gospođa kosačica" već postigli neki dogovor?

- Nema sumnje da je osjećao kako na božjoj tomboli nije izvukao dugovječnost. Priopćavao nam je to vjerojatno češće nego bilo tko drugi u našoj muzici. Ne znam da li ono što je nosio u sebi može biti nazvano fatalizmom, ali znam da mi nismo do kraja razumjeli da su stihovi u kojima je govorio o svom odlasku bili pisamca iz budućnosti. Više smo se pitali odakle takvi stihovi tako mladom čovjeku. I više smo se divili njegovom pjesničkom majstorstvu. U neku ruku, Balašević nas je pripremao za trenutak svog odlaska, ali uzalud. Nitko nije dočekao taj trenutak pripremljen, niti je bilo moguće pripremiti se. Većina nas ni sada ne vjeruje da ga nema. Kad je umro Mika Antić, Balašević je u beogradskom časopisu "Rock" napisao kako se nada da je to neki nesporazum, jer nije stekao dojam da je Antić od onih koji umiru. Takav osjećaj danas mi imamo kada mislimo na Balaševića ili kada govorimo o njemu.

---

image

S Radom Šerbedžijom

Srećko Niketić/Cropix
---

Na većini mjesta to je podsjećalo na onaj dan kada je umro Tito, samo je bilo puno emotivnije i iskrenije. Najmanje se, kako se čini, za Đoletom tugovalo u Beogradu, pa čak i u gradu koji je opjevao u jednoj sjajnoj pjesmi: "O, dobra noć, Banjaluko, ne, ne dolazim, samo prolazim, nismo se vidjeli dugo" - zašto je to tako? Što je Balašević zgriješio Beogradu, gradu u kojem je imao najviše koncerata u karijeri?

- Mislim da se i za Titom žalilo iskreno. Doduše, u tim emocijama bilo je i straha, ne samo tuge. Ljudi su se brinuli o tome kakva će biti sudbina Jugoslavije, što će biti s našim životima. Pokazalo se da su brinuli s pravom i s dobrim razlozima. Kada je otišao Đole, na sve strane se izlilo puno tuge, ali nije bilo straha, budući da je sve već odavno propalo. Ostala je, dakle, samo tuga. Tuga za njim, za našom mladošću i nekadašnjim životima, ponegdje i tuga za Jugoslavijom. Balašević ništa nije zgriješio Beogradu, ali Beograd se ogriješio o Balaševića utoliko što se od njega oprostio mlako i sa zakašnjenjem u odnosu na druge gradove. Mislim da su ljudi koji su u Beogradu činili Đoletovu publiku ili napustili svoj grad i svoju zemlju ili su potonuli u apatiju. Ne vidim drugo objašnjenje.

---

image

'Bilo je važno osjetiti i vidjeti što traže tinejdžeri, jer tinejdžeri su kupovali ploče. Nije ih kupovao Tito'

Andrej Isaković/AFP
---

Što se tiče Banjaluke, tamo su Đoletu zamjerili zbog toga što je odabrao Sarajevo za točku svog velikog povratka u Bosnu. Mislili su da je trebao prvo pjevati u Banjaluci, s obzirom na to da dolazi iz Srbije. Ali, Sarajevo je prošlo kroz najstrašnije patnje, kroz užase koji su ga načinili planetarnim simbolom jugoslovenskog rata. Otud zaista nikoga nije trebalo čuditi to što je Đole dao prednost Sarajevu. On je ostao jugoslavenski umjetnik i kad Jugoslavije više nije bilo. Nacionalna svrstavanja i pregrupiranja nije priznavao čak ni za vrijeme rata, pa zašto bi onda to učinio kad je sve bilo gotovo.

Kada se podvuče crta, jesmo li zaslužili Balaševića?

- Jesmo li ga zaslužili? Ovisi tko smo to "mi". Ako misliš na društvo, nismo ga zaslužili. On je bio bolji od društva, bez obzira na to što ga je društvo iznjedrilo. Ako misliš na njegovu publiku, ako smo to "mi", onda smo ga, rekao bih, zaslužili. Nama – kažem "nama", jer i sebe ubrajam u njegovu publiku – nije imao što zamjeriti. Od svoje publike imao je potpunu, srčanu i iskrenu podršku. I mi smo, kao publika, zaslužili njega i on je zaslužio nas, piše Mondo.

---

image

Beograd se ogriješio o Balaševića jer se od njega oprostio mlako i sa zakašnjenjem, publika se odselila ili potonula u apatiju

Vlado Kos/Cropix
---

[video] => [gallery] => [extra_fields] => [{"id":"1","value":""},{"id":"2","value":"jesmo li ga zaslu\u017eili?"},{"id":"10","value":""},{"id":"65","value":""},{"id":"63","value":"2"},{"id":"80","value":""},{"id":"81","value":""},{"id":"82","value":""},{"id":"83","value":""},{"id":"84","value":""},{"id":"85","value":""},{"id":"86","value":""},{"id":"88","value":""},{"id":"95","value":"0"},{"id":"105","value":""},{"id":"106","value":""},{"id":"107","value":""},{"id":"112","value":"12492"},{"id":"78","value":"2"},{"id":"87","value":"2"},{"id":"61","value":"1"},{"id":"62","value":"1"},{"id":"64","value":"1"},{"id":"67","value":"1"},{"id":"68","value":"2"},{"id":"69","value":"1"},{"id":"70","value":"1"},{"id":"71","value":"1"},{"id":"73","value":"1"},{"id":"74","value":"1"},{"id":"77","value":"1"},{"id":"79","value":"1"},{"id":"91","value":"1"},{"id":"92","value":"1"},{"id":"93","value":"1"},{"id":"94","value":"1"},{"id":"96","value":"1"},{"id":"98","value":"1"}] [extra_fields_search] => jesmo li ga zaslužili? 2 0 12492 2 2 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 [created] => 2022-07-19 09:47:34 [created_by] => 3211 [created_by_alias] => PSD [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2022-07-19 13:18:54 [modified_by] => 3211 [publish_up] => 2022-07-19 13:16:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 233 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 262 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovija događanja i savjeti iz svijeta showbiznisa. [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, savjeti, showbiz, trend, društvena mreža, život, zdravlje, moda, ljepota, putovanja, tehnologija, gastro, dom, obitelj, karijera, viral [secure] => 0 [obituaries_portal] => 0 [page_title] => Showbiz [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 0 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 0 [itemRelatedLimit] => 5 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 0 [itemRelatedImageSize] => 0 [itemRelatedIntrotext] => 1 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 0 [itemRelatedImageGallery] => 0 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => {"incptvocmimagegalleryIGParameters":"default","incptvocmimagegalleryocmIGposition":"OcmAfterDisplayContent","incptvocmimagegalleryocmIGtheme":"CameraSlideshow","incptvocmimagegalleryImages":["\/images\/slike\/2022\/07\/19\/20227406.jpg","\/images\/slike\/2022\/07\/19\/21293202.jpg","\/images\/slike\/2022\/07\/19\/19336266.jpg","\/images\/slike\/2022\/07\/19\/20985456.jpg","\/images\/slike\/2022\/07\/19\/20985452.jpg","\/images\/slike\/2022\/07\/19\/22808668.jpg","\/images\/slike\/2022\/07\/19\/22808672.jpg","\/images\/slike\/2022\/07\/19\/22808676.jpg","\/images\/slike\/2022\/07\/19\/22808678.png","\/images\/slike\/2022\/07\/19\/22808718.png","\/images\/slike\/2022\/07\/19\/21877858.jpg"],"incptvocmimagegalleryImageTitles":["Goran Mehkek\/Cropix","Tea Cima\u0161\/Cropix","Duje Klari\u0107\/Cropix","Goran \u0160ebeli\u0107\/Cropix","Goran \u0160ebeli\u0107\/Cropix","Sre\u0107ko Niketi\u0107\/Cropix ","Aleksandar Dimitrijevi\u0107\/Cropix ","Vlado Kos\/Cropix","Screenshot YouTube","Screenshot Facebook Naklada Ljevak","Andrej Isakovi\u0107\/AFP"],"incptvocmimagegalleryImageDescriptions":["

\u0110or\u0111e Bala\u0161evi\u0107, 'rije\u010d je o pjesniku najve\u0107eg formata i \u010dovjeku koji je imao izuzetno razvijen dar za melodiju. Nema ni u svijetu puno takvih ljudi'<\/p>","

Bala\u0161evi\u0107 i supruga Olivera<\/p>","

Sa suprugom Oliverom na Gusara u Splitu 2015. godine<\/p>","

'Mislim da svatko treba napraviti spomenik Bala\u0161evi\u0107u na svoj na\u010din'<\/p>","

U Banjaluci su \u0110oletu zamjerili zbog toga \u0161to je odabrao Sarajevo za to\u010dku svog velikog povratka u Bosnu<\/p>","

S Radom \u0160erbed\u017eijom<\/p>","

Uz Mustafu Nadarevi\u0107a<\/p>","

Beograd se ogrije\u0161io o Bala\u0161evi\u0107a jer se od njega oprostio mlako i sa zaka\u0161njenjem, publika se odselila ili potonula u apatiju<\/p>","

Ivan Iva\u010dkovi\u0107: Bala\u0161evi\u0107a nije zaslu\u017eilo dru\u0161tvo jer je bio bolji od njega, ali mi, njegova publika, jesmo ga zaslu\u017eili<\/p>","

Naslovnica Iva\u010dkovi\u0107eve knjige o Bala\u0161evi\u0107u<\/p>","

'Bilo je va\u017eno osjetiti i vidjeti \u0161to tra\u017ee tinejd\u017eeri, jer tinejd\u017eeri su kupovali plo\u010de. Nije ih kupovao Tito'<\/p>"],"incptvocmimagegalleryImageFocus":["50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50"],"incptvocmimagegalleryImageDimensions":[{"size0":"1920x1278","hd_20227406_1920.jpg":"1920x1080","k_20227406_1280.jpg":"1280x1280","k_20227406_1024.jpg":"1024x1024","k_20227406_640.jpg":"640x640","k_20227406_480.jpg":"480x480","k_20227406_340.jpg":"340x340","k_20227406_220.jpg":"220x220","o_20227406_1280.jpg":"1280x852","o_20227406_1024.jpg":"1024x681","o_20227406_640.jpg":"640x426","o_20227406_480.jpg":"480x319","o_20227406_340.jpg":"340x226","o_20227406_220.jpg":"220x146","h_20227406_1280.jpg":"1280x854","h_20227406_1024.jpg":"1024x683","h_20227406_640.jpg":"640x427","h_20227406_480.jpg":"480x320","h_20227406_340.jpg":"340x227","h_20227406_220.jpg":"220x147","pp_20227406_1280.jpg":"1280x1628","pp_20227406_1024.jpg":"1024x1303","pp_20227406_640.jpg":"640x814","pp_20227406_480.jpg":"480x611","pp_20227406_340.jpg":"340x432","pp_20227406_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1920x1421","hd_21293202_1920.jpg":"1920x1080","k_21293202_1280.jpg":"1280x1280","k_21293202_1024.jpg":"1024x1024","k_21293202_640.jpg":"640x640","k_21293202_480.jpg":"480x480","k_21293202_340.jpg":"340x340","k_21293202_220.jpg":"220x220","o_21293202_1280.jpg":"1280x947","o_21293202_1024.jpg":"1024x757","o_21293202_640.jpg":"640x473","o_21293202_480.jpg":"480x355","o_21293202_340.jpg":"340x251","o_21293202_220.jpg":"220x162","h_21293202_1280.jpg":"1280x854","h_21293202_1024.jpg":"1024x683","h_21293202_640.jpg":"640x427","h_21293202_480.jpg":"480x320","h_21293202_340.jpg":"340x227","h_21293202_220.jpg":"220x147","pp_21293202_1280.jpg":"1280x1628","pp_21293202_1024.jpg":"1024x1303","pp_21293202_640.jpg":"640x814","pp_21293202_480.jpg":"480x611","pp_21293202_340.jpg":"340x432","pp_21293202_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1920x1218","hd_19336266_1920.jpg":"1920x1080","k_19336266_1280.jpg":"1280x1280","k_19336266_1024.jpg":"1024x1024","k_19336266_640.jpg":"640x640","k_19336266_480.jpg":"480x480","k_19336266_340.jpg":"340x340","k_19336266_220.jpg":"220x220","o_19336266_1280.jpg":"1280x812","o_19336266_1024.jpg":"1024x649","o_19336266_640.jpg":"640x406","o_19336266_480.jpg":"480x304","o_19336266_340.jpg":"340x215","o_19336266_220.jpg":"220x139","h_19336266_1280.jpg":"1280x854","h_19336266_1024.jpg":"1024x683","h_19336266_640.jpg":"640x427","h_19336266_480.jpg":"480x320","h_19336266_340.jpg":"340x227","h_19336266_220.jpg":"220x147","pp_19336266_1280.jpg":"1280x1628","pp_19336266_1024.jpg":"1024x1303","pp_19336266_640.jpg":"640x814","pp_19336266_480.jpg":"480x611","pp_19336266_340.jpg":"340x432","pp_19336266_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1920x1294","hd_20985456_1920.jpg":"1920x1080","k_20985456_1280.jpg":"1280x1280","k_20985456_1024.jpg":"1024x1024","k_20985456_640.jpg":"640x640","k_20985456_480.jpg":"480x480","k_20985456_340.jpg":"340x340","k_20985456_220.jpg":"220x220","o_20985456_1280.jpg":"1280x862","o_20985456_1024.jpg":"1024x690","o_20985456_640.jpg":"640x431","o_20985456_480.jpg":"480x323","o_20985456_340.jpg":"340x229","o_20985456_220.jpg":"220x148","h_20985456_1280.jpg":"1280x854","h_20985456_1024.jpg":"1024x683","h_20985456_640.jpg":"640x427","h_20985456_480.jpg":"480x320","h_20985456_340.jpg":"340x227","h_20985456_220.jpg":"220x147","pp_20985456_1280.jpg":"1280x1628","pp_20985456_1024.jpg":"1024x1303","pp_20985456_640.jpg":"640x814","pp_20985456_480.jpg":"480x611","pp_20985456_340.jpg":"340x432","pp_20985456_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1920x1280","hd_20985452_1920.jpg":"1920x1080","k_20985452_1280.jpg":"1280x1280","k_20985452_1024.jpg":"1024x1024","k_20985452_640.jpg":"640x640","k_20985452_480.jpg":"480x480","k_20985452_340.jpg":"340x340","k_20985452_220.jpg":"220x220","o_20985452_1280.jpg":"1280x853","o_20985452_1024.jpg":"1024x682","o_20985452_640.jpg":"640x426","o_20985452_480.jpg":"480x320","o_20985452_340.jpg":"340x226","o_20985452_220.jpg":"220x146","h_20985452_1280.jpg":"1280x854","h_20985452_1024.jpg":"1024x683","h_20985452_640.jpg":"640x427","h_20985452_480.jpg":"480x320","h_20985452_340.jpg":"340x227","h_20985452_220.jpg":"220x147","pp_20985452_1280.jpg":"1280x1628","pp_20985452_1024.jpg":"1024x1303","pp_20985452_640.jpg":"640x814","pp_20985452_480.jpg":"480x611","pp_20985452_340.jpg":"340x432","pp_20985452_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1920x1280","hd_22808668_1920.jpg":"1920x1080","k_22808668_1280.jpg":"1280x1280","k_22808668_1024.jpg":"1024x1024","k_22808668_640.jpg":"640x640","k_22808668_480.jpg":"480x480","k_22808668_340.jpg":"340x340","k_22808668_220.jpg":"220x220","o_22808668_1280.jpg":"1280x853","o_22808668_1024.jpg":"1024x682","o_22808668_640.jpg":"640x426","o_22808668_480.jpg":"480x320","o_22808668_340.jpg":"340x226","o_22808668_220.jpg":"220x146","h_22808668_1280.jpg":"1280x854","h_22808668_1024.jpg":"1024x683","h_22808668_640.jpg":"640x427","h_22808668_480.jpg":"480x320","h_22808668_340.jpg":"340x227","h_22808668_220.jpg":"220x147","pp_22808668_1280.jpg":"1280x1628","pp_22808668_1024.jpg":"1024x1303","pp_22808668_640.jpg":"640x814","pp_22808668_480.jpg":"480x611","pp_22808668_340.jpg":"340x432","pp_22808668_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1920x1379","hd_22808672_1920.jpg":"1920x1080","k_22808672_1280.jpg":"1280x1280","k_22808672_1024.jpg":"1024x1024","k_22808672_640.jpg":"640x640","k_22808672_480.jpg":"480x480","k_22808672_340.jpg":"340x340","k_22808672_220.jpg":"220x220","o_22808672_1280.jpg":"1280x919","o_22808672_1024.jpg":"1024x735","o_22808672_640.jpg":"640x459","o_22808672_480.jpg":"480x344","o_22808672_340.jpg":"340x244","o_22808672_220.jpg":"220x158","h_22808672_1280.jpg":"1280x854","h_22808672_1024.jpg":"1024x683","h_22808672_640.jpg":"640x427","h_22808672_480.jpg":"480x320","h_22808672_340.jpg":"340x227","h_22808672_220.jpg":"220x147","pp_22808672_1280.jpg":"1280x1628","pp_22808672_1024.jpg":"1024x1303","pp_22808672_640.jpg":"640x814","pp_22808672_480.jpg":"480x611","pp_22808672_340.jpg":"340x432","pp_22808672_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1574x1020","hd_22808676_1920.jpg":"1920x1080","k_22808676_1280.jpg":"1280x1280","k_22808676_1024.jpg":"1024x1024","k_22808676_640.jpg":"640x640","k_22808676_480.jpg":"480x480","k_22808676_340.jpg":"340x340","k_22808676_220.jpg":"220x220","o_22808676_1280.jpg":"1280x829","o_22808676_1024.jpg":"1024x663","o_22808676_640.jpg":"640x414","o_22808676_480.jpg":"480x311","o_22808676_340.jpg":"340x220","o_22808676_220.jpg":"220x142","h_22808676_1280.jpg":"1280x854","h_22808676_1024.jpg":"1024x683","h_22808676_640.jpg":"640x427","h_22808676_480.jpg":"480x320","h_22808676_340.jpg":"340x227","h_22808676_220.jpg":"220x147","pp_22808676_1280.jpg":"1280x1628","pp_22808676_1024.jpg":"1024x1303","pp_22808676_640.jpg":"640x814","pp_22808676_480.jpg":"480x611","pp_22808676_340.jpg":"340x432","pp_22808676_220.jpg":"220x280"},{"size0":"669x502","hd_22808678_1920.png":"1920x1080","k_22808678_1280.png":"1280x1280","k_22808678_1024.png":"1024x1024","k_22808678_640.png":"640x640","k_22808678_480.png":"480x480","k_22808678_340.png":"340x340","k_22808678_220.png":"220x220","o_22808678_1280.png":"1280x960","o_22808678_1024.png":"1024x768","o_22808678_640.png":"640x480","o_22808678_480.png":"480x360","o_22808678_340.png":"340x255","o_22808678_220.png":"220x165","h_22808678_1280.png":"1280x854","h_22808678_1024.png":"1024x683","h_22808678_640.png":"640x427","h_22808678_480.png":"480x320","h_22808678_340.png":"340x227","h_22808678_220.png":"220x147","pp_22808678_1280.png":"1280x1628","pp_22808678_1024.png":"1024x1303","pp_22808678_640.png":"640x814","pp_22808678_480.png":"480x611","pp_22808678_340.png":"340x432","pp_22808678_220.png":"220x280"},{"size0":"547x549","hd_22808718_1920.png":"1920x1080","k_22808718_1280.png":"1280x1280","k_22808718_1024.png":"1024x1024","k_22808718_640.png":"640x640","k_22808718_480.png":"480x480","k_22808718_340.png":"340x340","k_22808718_220.png":"220x220","o_22808718_1280.png":"1280x1284","o_22808718_1024.png":"1024x1027","o_22808718_640.png":"640x642","o_22808718_480.png":"480x481","o_22808718_340.png":"340x341","o_22808718_220.png":"220x220","h_22808718_1280.png":"1280x854","h_22808718_1024.png":"1024x683","h_22808718_640.png":"640x427","h_22808718_480.png":"480x320","h_22808718_340.png":"340x227","h_22808718_220.png":"220x147","pp_22808718_1280.png":"1280x1628","pp_22808718_1024.png":"1024x1303","pp_22808718_640.png":"640x814","pp_22808718_480.png":"480x611","pp_22808718_340.png":"340x432","pp_22808718_220.png":"220x280"},{"size0":"1920x1280","hd_21877858_1920.jpg":"1920x1080","k_21877858_1280.jpg":"1280x1280","k_21877858_1024.jpg":"1024x1024","k_21877858_640.jpg":"640x640","k_21877858_480.jpg":"480x480","k_21877858_340.jpg":"340x340","k_21877858_220.jpg":"220x220","o_21877858_1280.jpg":"1280x853","o_21877858_1024.jpg":"1024x682","o_21877858_640.jpg":"640x426","o_21877858_480.jpg":"480x320","o_21877858_340.jpg":"340x226","o_21877858_220.jpg":"220x146","h_21877858_1280.jpg":"1280x854","h_21877858_1024.jpg":"1024x683","h_21877858_640.jpg":"640x427","h_21877858_480.jpg":"480x320","h_21877858_340.jpg":"340x227","h_21877858_220.jpg":"220x147","pp_21877858_1280.jpg":"1280x1628","pp_21877858_1024.jpg":"1024x1303","pp_21877858_640.jpg":"640x814","pp_21877858_480.jpg":"480x611","pp_21877858_340.jpg":"340x432","pp_21877858_220.jpg":"220x280"}]} [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 204 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 262 [name] => Showbiz [alias] => showbiz [description] => [parent] => 477 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 1 [params] => {"inheritFrom":"0","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"0","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"0","itemRelatedLimit":"5","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"0","itemRelatedImageSize":"0","itemRelatedIntrotext":"1","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"0","itemRelatedImageGallery":"0","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 4171703 Threads: 3 Questions: 126635764 Slow queries: 54793 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 3832735 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 32 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front04 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /scena/showbiz ) [additional_categories] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 262 [name] => Showbiz [alias] => showbiz [parent] => 477 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /scena/showbiz ) ) [link] => /scena/showbiz/pisac-knjige-o-balasevicu-otkriva-zasto-se-beograd-ogrijesio-o-doleta-kako-je-najavljivao-svoj-prerani-odlazak-a-prisjetio-se-i-jednog-trenutka-koncerta-u-splitu-1209572 [printLink] => /scena/showbiz/pisac-knjige-o-balasevicu-otkriva-zasto-se-beograd-ogrijesio-o-doleta-kako-je-najavljivao-svoj-prerani-odlazak-a-prisjetio-se-i-jednog-trenutka-koncerta-u-splitu-1209572?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 679185 [name] => Đorđe Balašević [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => dorde-balasevic [link] => /tag/dorde-balasevic ) [1] => stdClass Object ( [id] => 9019 [name] => biografija [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => biografija [link] => /tag/biografija ) [2] => stdClass Object ( [id] => 684969 [name] => panonski admiral [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2022-07-19 15:16:51 [main_article_id] => 0 [alias] => panonski-admiral [link] => /tag/panonski-admiral ) [3] => stdClass Object ( [id] => 684970 [name] => ivan ivačković [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2022-07-19 15:16:51 [main_article_id] => 0 [alias] => ivan-ivackovic [link] => /tag/ivan-ivackovic ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Pisac knjige o Balaševiću otkriva kako je Đole najavljivao svoj prerani odlazak, zašto se Beograd ogriješio o njega, a prisjetio se i jednog trenutka s koncerta u Splitu [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => 3211 [name] => Siniša Kekez [username] => sini-a-kekez [email] => sini-a-kekez@sd.hr [password] => $2y$10$qwcQVvMXvRnnaftU1Sbp8uBJx74ORfe13h3GXKmaTOCIKV5PaudWu [password_clear] => [block] => 0 [sendEmail] => 0 [registerDate] => 0000-00-00 00:00:00 [lastvisitDate] => 0000-00-00 00:00:00 [activation] => [params] => [groups] => Array ( [2] => 2 ) [guest] => 0 [lastResetTime] => 0000-00-00 00:00:00 [resetCount] => 0 [requireReset] => 0 [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [otpKey] => [otep] => [link] => /autor/sinisa-kekez-3211 [profile] => stdClass Object ( [id] => 1729 [gender] => m [description] => [image] => [url] => [group] => 1 [plugins] => ) [avatar] => https://secure.gravatar.com/avatar/1cffa202e39e204293b1646975a5b9da?s=100&default=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fcomponents%2Fcom_ocm%2Fimages%2Fplaceholder%2Fuser.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2022/07/19/20227406.jpg [galleryCount] => 11 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => Goran Mehkek/Cropix [mainImageDesc] =>

Đorđe Balašević, 'riječ je o pjesniku najvećeg formata i čovjeku koji je imao izuzetno razvijen dar za melodiju. Nema ni u svijetu puno takvih ljudi'

[popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2022/07/19/20227406.jpg [title] =>

Đorđe Balašević, 'riječ je o pjesniku najvećeg formata i čovjeku koji je imao izuzetno razvijen dar za melodiju. Nema ni u svijetu puno takvih ljudi'

Goran Mehkek/Cropix ) [1] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2022/07/19/21293202.jpg [title] =>

Balašević i supruga Olivera

Tea Cimaš/Cropix ) [2] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2022/07/19/19336266.jpg [title] =>

Sa suprugom Oliverom na Gusara u Splitu 2015. godine

Duje Klarić/Cropix ) [3] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2022/07/19/20985456.jpg [title] =>

'Mislim da svatko treba napraviti spomenik Balaševiću na svoj način'

Goran Šebelić/Cropix ) [4] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2022/07/19/20985452.jpg [title] =>

U Banjaluci su Đoletu zamjerili zbog toga što je odabrao Sarajevo za točku svog velikog povratka u Bosnu

Goran Šebelić/Cropix ) [5] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2022/07/19/22808668.jpg [title] =>

S Radom Šerbedžijom

Srećko Niketić/Cropix ) [6] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2022/07/19/22808672.jpg [title] =>

Uz Mustafu Nadarevića

Aleksandar Dimitrijević/Cropix ) [7] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2022/07/19/22808676.jpg [title] =>

Beograd se ogriješio o Balaševića jer se od njega oprostio mlako i sa zakašnjenjem, publika se odselila ili potonula u apatiju

Vlado Kos/Cropix ) [8] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2022/07/19/22808678.png [title] =>

Ivan Ivačković: Balaševića nije zaslužilo društvo jer je bio bolji od njega, ali mi, njegova publika, jesmo ga zaslužili

Screenshot YouTube ) [9] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2022/07/19/22808718.png [title] =>

Naslovnica Ivačkovićeve knjige o Balaševiću

Screenshot Facebook Naklada Ljevak ) [10] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2022/07/19/21877858.jpg [title] =>

'Bilo je važno osjetiti i vidjeti što traže tinejdžeri, jer tinejdžeri su kupovali ploče. Nije ih kupovao Tito'

Andrej Isaković/AFP ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}

Đorđe Balašević vjerojatno je najbolji od mnogih dobrih tekstopisaca i skladatelja, kantautora, na ovim prostorima. Tu je laskavu titulu pjesmama i nastupima suvereno držao više od trideset godina, a njegove pjesme ostale su upisane u kolektivnu memoriju i emocionalnost, a žive i dan danas.

Iznenadna Đoletova smrt prije 17 mjeseci potresla je cijelu bivšu državu i puno šire, svugdje gdje su se od teških 90-ih odselile generacije iz pedeset i neke, kao i one mlađe.

Pothvata da se o životu i djelu Đorđa Balaševića napiše knjiga poduhvatio se novinar i pisac Ivan Ivačković, koji iza sebe ima naslove "Kako smo propjevali" i "Između krajnosti", a bio je i Balaševićev prijatelj.

Kao takvoga snažno ga je potresla Đoletova smrt, ali knjigu "Panonski admiral" - odličnu parafrazu jednog od prvih Balaševićeva hitova "Panonski mornar", izvedenoga na Splitskom festivalu - nije počeo pisati zbog toga. Na knjizi je Ivačković radio tri godine, a u Hrvatskoj objavila ju je Naklada Ljevak.

Intervju s Ivanom Ivačkovićem objavio je Mondo.

---

image

Ivan Ivačković: Balaševića nije zaslužilo društvo jer je bio bolji od njega, ali mi, njegova publika, jesmo ga zaslužili

Screenshot YouTube
---

Kako se rodila ideja da svoju pažnju usmjeriš ka Đorđu Balaševiću, kako se on uklapa u tvoj opus?

- Prije skoro tri godine, na to me je nagovorila moja prijateljica Marija Desivojević Cvetković. U tom trenutku radio sam na druga dva rukopisa i istovremeno razmišljao o knjizi o Đoletu. Marija mi je savjetovala da ostavim sve drugo i da napišem knjigu o Balaševiću. Ja sam tu knjigu dugo planirao, ali to sam činio uz puno nećkanja i zapitanosti da li sam kao autor dovoljno sazrio da nešto suvislo kažem o tako velikoj poeziji kakva je Đoletova. Eto, uz taj Marijin poticaj, konačno sam se osjetio sigurnim i zaključio da mogu napisati ozbiljnu knjigu o Balaševiću. Štoviše, osjetio sam navalu želje da to učinim. Tri godine poslije, nakon puno teških i jednog istinski strašnog momenta, knjiga je pred čitateljima. Mislim da se ona dobro uklapa među ostale moje knjige jer volim pisati o velikim karijerama. Đoletova karijera spada među najveće koje smo ikad vidjeli.

Nesreća je htjela da tvoj rad na knjizi presiječe vijest o Balaševićevoj smrti. Je li ti to dalo dodatni elan da je završiš ili te je na trenutak demoraliziralo?

- Prvo me je demoraliziralo. Suvišno je i da kažem kako me je vijest o njegovom odlasku istinski potresla. Prestao sam s pisanjem, mislio sam da neću ni završiti knjigu. A onda, opet sam imao neke dobre ljude blizu sebe – neke Đoletove i moje zajedničke prijatelje. Oni su me uvjerili da moram završiti rukopis. Podsjećali su me kako sam stalno govorio da su knjige spomenici i govorili su mi kako je Đoletov odlazak samo razlog više da mu podignem spomenik. Mislim da svatko treba napraviti spomenik Balaševiću na svoj način. Ja pišem knjige, ovo je moj način.

Pogled prema Temzi, a ne prema Sutjesci

Pitao sam te ovo zato što mislim da bi Balašević, da je živ, vjerojatno volio knjigu pročitati, a vjerujem da bi i tebi bilo zadovoljstvo čuti njegov sud?

- I ja mislim da bi on volio čitati ovu knjigu. Možda je i čita, možda on od gore vidi sve. I, da, ja bih volio čuti što misli o knjizi. Nikada ne ugađam ljudima o kojima pišem, pa tako nisam ugađao ni Đoletu, ali knjiga je puna pohvala njegovim stihovima i muzici. Ne, dakle, zato što sam mu želio ugađati, nego zbog toga što je riječ o pjesniku najvećeg formata i čovjeku koji je imao izuzetno razvijen dar za melodiju. Nema ni u svijetu puno takvih ljudi.

---

image

'Mislim da svatko treba napraviti spomenik Balaševiću na svoj način'

Goran Šebelić/Cropix
---

"Panonski admiral" je zapravo Balaševićeva diskografska biografija. Ti si, kronološki, kroz Đoletovu diskografiju, ispisivao povijesna i kolektivna sjećanja na period povijesti koji nas je vodio od sjaja do očaja? Da li se ova priča mogla i drugačije ispričati?

- Priča o Balaševiću je velika i složena, tako da postoje mnogi kutevi iz kojih može biti ispričana. Ja sam odabrao prilično težak kut koji je podrazumijevao da nešto suvislo kažem o njegovoj umjetnosti, da naslikam kontekst u kojem je ta umjetnost nastajala, da u sve to utkam osobne i generacijske uspomene, kao i snažne osjećaje koje je trebalo disciplinirati u jeziku i stilu. Teško je sve to učiniti i uskladiti u smislenu cjelinu. Ali, vjerujem da sam uspio. Uostalom, da mislim drugačije, ne bih objavio knjigu. Veoma sam ohrabren i prvim reakcijama. Neke dolaze od ljudi koji su jedan dio svog života podijelili s Đoletom. Puno komplimenata dobio sam od Bilje Krstić, koja je s Đoletom pjevala u Ranom mrazu. Ili od Cakija Kravića, Đoletova dugogodišnjeg basista i prijatelja. Ili od Vuka Žugića, koji je organizirao sve Đoletove koncerte u Sava centru. Ili od Bogice Mijatovića, vjerojatno najboljeg znalca Đoletove karijere, piše Mondo.

---

image

Naslovnica Ivačkovićeve knjige o Balaševiću

Screenshot Facebook Naklada Ljevak
---

Balašević se nametnuo kao šansonijer u trenutku kad su gotovo svi, pa i Bregović s Dugmetom, uskakali u vagon Novog vala, želeći svoje buntovništvo izraziti kroz što žešće rock pjesme. Je li Balašević ikada imao takvih aspiracija ili se naprosto osjećao ugodno u svojoj koži?

- Balašević nikada nije jurio za trendom, za onim što je tog trenutka bilo moderno. Kada su punk i novi val kucali na vrata – ili, bolje rečeno, kad su se spremali razvaliti ih nogom – on je snimio "Računajte na nas". To je značilo zapeti u vremenu. Tadašnja mlada generacija divila se Johnnyju Lydonu Rottenu, a ne Josipu Brozu Titu. Ta generacija gledala je ka Temzi, a ne ka Sutjesci. Govorim o kraju sedamdesetih. Bilo je važno osjetiti i vidjeti što traže tinejdžeri, jer tinejdžeri su kupovali ploče. Nije ih kupovao Tito. Ali, Balaševiću to nije bilo važno, on je uvijek snimao tako što je pratio svoj ukus i želje. Pa, ako se to što snimi svidi i drugima, još bolje. Jedan od razloga zbog kojih je on tako dobro prolazio kod publike bio je taj što je u pjesmama bio iskren. I "Računajte na nas" je bila iskrena pjesma. Zato je opstala, zato je nadživjela Jugoslaviju. Čak i 2018. godine publika je na koncertu tražila od Đoleta da pjeva tu pjesmu. I to u Splitu!

političari za vratom

S druge strane, njemu su najviše spočitavali baš naklonost prema Titu. Premda mu je i socijalistički režim zamjerao zbog pjesama kojima je kritizirao društvo. Balašević je to radio u nizu duhovitih lirskih humoreski kojih, čini mi se, ima najviše na albumu "Panta Rei". Teško je bilo funkcionirati između čekića i nakovnja, zar ne?

- Pa, zapravo, vlasti u socijalističkoj Jugoslaviji gotovo nikada nisu intervenirale ni protiv koga iz svijeta pop i rock glazbe. Protiv te muzike galamili su pojedinci iz establišmenta, i to iz srednjeg ešalona moći, ne iz visokog. A nisu ni razlozi te galame uvijek bili politički. Bilo je tu i generacijskog nerazumijevanja. Takav je, recimo, bio slučaj iz sedamdesetih, kada je ugledni novinar Sergije Lukač u NIN-u napao Bijelo dugme i obrukao se.

Balašević je imao problema tijekom devedesetih, u Miloševićevoj Srbiji. Bio je nepoželjan na državnoj televiziji, policija ga je čekala ispred kuće. Ali u takozvanoj Titovoj Jugoslaviji nitko mu nije stvarao poteškoće. Naravno, to ne znači da je komunističkoj vlasti bilo po volji sve što on radi. Na primjer, jugoslavenskim i, naročito, srpskim vlastima iz sredine osamdesetih nikako nije bila po volji balada "Ne lomite mi bagrenje". Ona je bila inspirirana stradanjima Srba i Crnogoraca na Kosovu, a vlastima nije odgovaralo da se o tim stradanjima priča. Ilijaz Kurteši, predsjednik Skupštine Jugoslavije, pojavio se tih dana na Balaševićevom koncertu u Sava centru. Vjerojatno je kako je bio da bi vidio kako ljudi reagiraju na "Bagrenje". Sigurno nije došao slušati "Život je more".

---

image

U Banjaluci su Đoletu zamjerili zbog toga što je odabrao Sarajevo za točku svog velikog povratka u Bosnu

Goran Šebelić/Cropix
---

Petar Luković je sredinom osamdesetih napisao duhovitu recenziju novog Balaševićevog albuma koja se sastojala samo od jedne rečenice: "Izašao je novi album Đorđa Balaševića". Želio je time skrenuti pažnju na to da su svi Balaševićevi albumi isti. Nije bio jedini koji je tako mislio. Kako objašnjavaš tu perspektivu?

- Istina je da je Balašević u prvoj polovini osamdesetih snimio albume koji su koncepcijski bili vrlo slični. To su albumi "Pub", "Celovečernji The Kid" i "003". Koliko god da je svaki od tih albuma bio dobar sam po sebi, vidjelo se da Balašević više ne izlazi iz balona koji je sam napuhao. To je vidio i Đole. Nije mu bilo pravo, jer se trudio biti što bolji, uvijek je nastojao da sebi zadaje najteže zadatke. Čak i u trenucima u kojima bi devedeset posto ljudi bilo zadovoljno i odmaralo se na lovorikama, on je želio napraviti korak dalje. Tako je poslije ova tri albuma snimio "Bezdan". Tim sjajnim albumom pokazao je kako se ipak nije učahurio. Pokazao je kako želi da napreduje. Promijenio je muzičare, aranžera i producenta – u dvije reči, kompletan zvuk. Promijenio je čak i diskografsku kuću, i dizajnera omota, promijenio je sve. Lukovićeva opomena bila je dobronamjerna i duhovita, ali mislim da bi Balašević sve promijenio i bez nje. On je sam sebi bio najstroži kritičar.

'pripremao nas je za trenutak svog odlaska'

Đole je napisao puno pjesama kojima je, praktično, najavljivao svoj rani odlazak. Najupečatljivija je "Kad odem". Je li on bio fatalist ili je samo pokušavao pokazati kako se ne boji smrti i kako su on i "odvratna gospođa kosačica" već postigli neki dogovor?

- Nema sumnje da je osjećao kako na božjoj tomboli nije izvukao dugovječnost. Priopćavao nam je to vjerojatno češće nego bilo tko drugi u našoj muzici. Ne znam da li ono što je nosio u sebi može biti nazvano fatalizmom, ali znam da mi nismo do kraja razumjeli da su stihovi u kojima je govorio o svom odlasku bili pisamca iz budućnosti. Više smo se pitali odakle takvi stihovi tako mladom čovjeku. I više smo se divili njegovom pjesničkom majstorstvu. U neku ruku, Balašević nas je pripremao za trenutak svog odlaska, ali uzalud. Nitko nije dočekao taj trenutak pripremljen, niti je bilo moguće pripremiti se. Većina nas ni sada ne vjeruje da ga nema. Kad je umro Mika Antić, Balašević je u beogradskom časopisu "Rock" napisao kako se nada da je to neki nesporazum, jer nije stekao dojam da je Antić od onih koji umiru. Takav osjećaj danas mi imamo kada mislimo na Balaševića ili kada govorimo o njemu.

---

image

S Radom Šerbedžijom

Srećko Niketić/Cropix
---

Na većini mjesta to je podsjećalo na onaj dan kada je umro Tito, samo je bilo puno emotivnije i iskrenije. Najmanje se, kako se čini, za Đoletom tugovalo u Beogradu, pa čak i u gradu koji je opjevao u jednoj sjajnoj pjesmi: "O, dobra noć, Banjaluko, ne, ne dolazim, samo prolazim, nismo se vidjeli dugo" - zašto je to tako? Što je Balašević zgriješio Beogradu, gradu u kojem je imao najviše koncerata u karijeri?

- Mislim da se i za Titom žalilo iskreno. Doduše, u tim emocijama bilo je i straha, ne samo tuge. Ljudi su se brinuli o tome kakva će biti sudbina Jugoslavije, što će biti s našim životima. Pokazalo se da su brinuli s pravom i s dobrim razlozima. Kada je otišao Đole, na sve strane se izlilo puno tuge, ali nije bilo straha, budući da je sve već odavno propalo. Ostala je, dakle, samo tuga. Tuga za njim, za našom mladošću i nekadašnjim životima, ponegdje i tuga za Jugoslavijom. Balašević ništa nije zgriješio Beogradu, ali Beograd se ogriješio o Balaševića utoliko što se od njega oprostio mlako i sa zakašnjenjem u odnosu na druge gradove. Mislim da su ljudi koji su u Beogradu činili Đoletovu publiku ili napustili svoj grad i svoju zemlju ili su potonuli u apatiju. Ne vidim drugo objašnjenje.

---

image

'Bilo je važno osjetiti i vidjeti što traže tinejdžeri, jer tinejdžeri su kupovali ploče. Nije ih kupovao Tito'

Andrej Isaković/AFP
---

Što se tiče Banjaluke, tamo su Đoletu zamjerili zbog toga što je odabrao Sarajevo za točku svog velikog povratka u Bosnu. Mislili su da je trebao prvo pjevati u Banjaluci, s obzirom na to da dolazi iz Srbije. Ali, Sarajevo je prošlo kroz najstrašnije patnje, kroz užase koji su ga načinili planetarnim simbolom jugoslovenskog rata. Otud zaista nikoga nije trebalo čuditi to što je Đole dao prednost Sarajevu. On je ostao jugoslavenski umjetnik i kad Jugoslavije više nije bilo. Nacionalna svrstavanja i pregrupiranja nije priznavao čak ni za vrijeme rata, pa zašto bi onda to učinio kad je sve bilo gotovo.

Kada se podvuče crta, jesmo li zaslužili Balaševića?

- Jesmo li ga zaslužili? Ovisi tko smo to "mi". Ako misliš na društvo, nismo ga zaslužili. On je bio bolji od društva, bez obzira na to što ga je društvo iznjedrilo. Ako misliš na njegovu publiku, ako smo to "mi", onda smo ga, rekao bih, zaslužili. Nama – kažem "nama", jer i sebe ubrajam u njegovu publiku – nije imao što zamjeriti. Od svoje publike imao je potpunu, srčanu i iskrenu podršku. I mi smo, kao publika, zaslužili njega i on je zaslužio nas, piše Mondo.

---

image

Beograd se ogriješio o Balaševića jer se od njega oprostio mlako i sa zakašnjenjem, publika se odselila ili potonula u apatiju

Vlado Kos/Cropix
---

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>
Goran Mehkek/Cropix Tea Cimaš/Cropix Duje Klarić/Cropix Goran Šebelić/Cropix Goran Šebelić/Cropix Srećko Niketić/Cropix Aleksandar Dimitrijević/Cropix Vlado Kos/Cropix Screenshot YouTube Screenshot Facebook Naklada Ljevak Andrej Isaković/AFP
Goran Mehkek/Cropix

Đorđe Balašević, 'riječ je o pjesniku najvećeg formata i čovjeku koji je imao izuzetno razvijen dar za melodiju. Nema ni u svijetu puno takvih ljudi'

Tea Cimaš/Cropix

Balašević i supruga Olivera

Duje Klarić/Cropix

Sa suprugom Oliverom na Gusara u Splitu 2015. godine

Goran Šebelić/Cropix

'Mislim da svatko treba napraviti spomenik Balaševiću na svoj način'

Goran Šebelić/Cropix

U Banjaluci su Đoletu zamjerili zbog toga što je odabrao Sarajevo za točku svog velikog povratka u Bosnu

Srećko Niketić/Cropix

S Radom Šerbedžijom

Aleksandar Dimitrijević/Cropix

Uz Mustafu Nadarevića

Vlado Kos/Cropix

Beograd se ogriješio o Balaševića jer se od njega oprostio mlako i sa zakašnjenjem, publika se odselila ili potonula u apatiju

Screenshot YouTube

Ivan Ivačković: Balaševića nije zaslužilo društvo jer je bio bolji od njega, ali mi, njegova publika, jesmo ga zaslužili

Screenshot Facebook Naklada Ljevak

Naslovnica Ivačkovićeve knjige o Balaševiću

Andrej Isaković/AFP

'Bilo je važno osjetiti i vidjeti što traže tinejdžeri, jer tinejdžeri su kupovali ploče. Nije ih kupovao Tito'

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/scena/showbiz/pisac-knjige-o-balasevicu-otkriva-zasto-se-beograd-ogrijesio-o-doleta-kako-je-najavljivao-svoj-prerani-odlazak-a-prisjetio-se-i-jednog-trenutka-koncerta-u-splitu-1209572 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=d6d14c6c2c5d8c5a5619c40b89a12d4b77e4df2d [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Pisac+knjige+o+Bala%C5%A1evi%C4%87u+otkriva+kako+je+%C4%90ole+najavljivao+svoj+prerani+odlazak%2C+za%C5%A1to+se+Beograd+ogrije%C5%A1io+o+njega%2C+a+prisjetio+se+i+jednog+trenutka+s+koncerta+u+Splitu&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fscena%2Fshowbiz%2Fpisac-knjige-o-balasevicu-otkriva-zasto-se-beograd-ogrijesio-o-doleta-kako-je-najavljivao-svoj-prerani-odlazak-a-prisjetio-se-i-jednog-trenutka-koncerta-u-splitu-1209572 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fscena%2Fshowbiz%2Fpisac-knjige-o-balasevicu-otkriva-zasto-se-beograd-ogrijesio-o-doleta-kako-je-najavljivao-svoj-prerani-odlazak-a-prisjetio-se-i-jednog-trenutka-koncerta-u-splitu-1209572 )
[{"id":"1","value":""},{"id":"2","value":"jesmo li ga zaslu\u017eili?"},{"id":"10","value":""},{"id":"65","value":""},{"id":"63","value":"2"},{"id":"80","value":""},{"id":"81","value":""},{"id":"82","value":""},{"id":"83","value":""},{"id":"84","value":""},{"id":"85","value":""},{"id":"86","value":""},{"id":"88","value":""},{"id":"95","value":"0"},{"id":"105","value":""},{"id":"106","value":""},{"id":"107","value":""},{"id":"112","value":"12492"},{"id":"78","value":"2"},{"id":"87","value":"2"},{"id":"61","value":"1"},{"id":"62","value":"1"},{"id":"64","value":"1"},{"id":"67","value":"1"},{"id":"68","value":"2"},{"id":"69","value":"1"},{"id":"70","value":"1"},{"id":"71","value":"1"},{"id":"73","value":"1"},{"id":"74","value":"1"},{"id":"77","value":"1"},{"id":"79","value":"1"},{"id":"91","value":"1"},{"id":"92","value":"1"},{"id":"93","value":"1"},{"id":"94","value":"1"},{"id":"96","value":"1"},{"id":"98","value":"1"}]
StoryEditorOCM
Showbizjesmo li ga zaslužili?

Pisac knjige o Balaševiću otkriva kako je Đole najavljivao svoj prerani odlazak, zašto se Beograd ogriješio o njega, a prisjetio se i jednog trenutka s koncerta u Splitu

Piše PSD
19. srpnja 2022. - 15:16
Đorđe Balašević, 'riječ je o pjesniku najvećeg formata i čovjeku koji je imao izuzetno razvijen dar za melodiju. Nema ni u svijetu puno takvih ljudi'Goran Mehkek/Cropix

Đorđe Balašević vjerojatno je najbolji od mnogih dobrih tekstopisaca i skladatelja, kantautora, na ovim prostorima. Tu je laskavu titulu pjesmama i nastupima suvereno držao više od trideset godina, a njegove pjesme ostale su upisane u kolektivnu memoriju i emocionalnost, a žive i dan danas.

Iznenadna Đoletova smrt prije 17 mjeseci potresla je cijelu bivšu državu i puno šire, svugdje gdje su se od teških 90-ih odselile generacije iz pedeset i neke, kao i one mlađe.

Pothvata da se o životu i djelu Đorđa Balaševića napiše knjiga poduhvatio se novinar i pisac Ivan Ivačković, koji iza sebe ima naslove "Kako smo propjevali" i "Između krajnosti", a bio je i Balaševićev prijatelj.

Kao takvoga snažno ga je potresla Đoletova smrt, ali knjigu "Panonski admiral" - odličnu paraf...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
12. svibanj 2024 11:16