Scena Mozaik

oštećenja na prometnicama

Loše stanje gradskih prometnica svojevrsne su zamke za vozače i njihova vozila

oštećenja na prometnicama

Sređivanje i krpanje gradskih prometnica, ali i ostalih cesta, bilo da su one od lokalnog, županijskog ili državnog značaja obično započinje završetkom hladnih zimskih dana. 

Tada je najvažnije sanirati rupe nastale na kolnicima u zimskom razdoblju uvjetovane hladnoćom, mrazom i snijegom, jer neopreznim naletom vozila na takva mjesta može doći i do većih oštećenja samog automobila.

Međutim, loše stanje gradskih prometnica, mnogobrojni radovi iza kojih ostaju neasfaltirani dijelovi koje tek treba prekriti slojem asfalta, unatoč postavljenim znakovima upozorenja, svojevrsne su zamke za vozače i njihova vozila i prije kraja zimske sezone.

Stoga se vozači ne smiju uspavati i zanemariti destruktivni učinak udarnih rupa. Jer, ponavljano, samo jednim neopreznim naletom vozila na udarnu rupu ili neko drugo oštećenje na kolniku može dovesti do ozbiljnije štete na automobilu.

Najbezbolnija šteta pri naletu na rupu u asfaltu je oštećenje i zamjena gume koja je stradala u tom srazu. Potom slijede oštećenja felgi, dijelova ovjesa poput amortizera, dok su najskuplji slučajevi pomaka na šasiji automobila i deformiranje prednjeg dijela vozila.

Udarci s ceste se preko guma prenose na naplatke, potom na ležajeve kotača, glavčinu, kuglaste zglobove, ramena, opruge, amortizere, gumene oslonce. Svakim udarom povećava se dinamičko opterećenje, koje s vremenom može dovesti do većeg ili manjeg oštećenja.

Najugroženiji su kuglasti zglobovi, ležajevi, amortizeri i gumeni oslonci, a istodobno se remeti geometrija ovjesa. Udarci se pojačavaju s povećanjem tlaka u gumama te je na lošim cestama preporučljivo voziti s 0,2 bara nižim tlakom zraka u gumama od propisanog.

Obavezno osiguranje od automobilske odgovornosti ne pokriva štete nastale prilikom naleta vozila na rupu na kolniku. Jedini spas je u punom kasko osiguranju, koje vlasnicima vozila jamči novčano obeštećenje nastalo naletom vozila na rupu.

Stoga ako vozač naleti na rupu na cesti, te pritom dođe do oštećenja vozila, najbolje je pozvati policiju koja će obaviti očevid i napraviti zapisnik. Bez tog „papira“ ne treba niti ulaziti u spor s poduzećem ili tvrtkom nadležnom za održavanje prometnica na kojoj se dogodio incident.

U pravilu najveće „štetočine“ na gradskim prometnicama, koje su u najvećem dijelu Hrvatske u najgorem stanju, su teški kamioni koji voze građevinski materijal ili zemlju od iskopa za temelje. Najveći problem su prekrcani građevinski kamioni koji s osovinskim preopterećenjem, laički rečeno, lome „kičmu“ cestama i dolazi do stvaranja udarnih rupa.

Istodobno, pod prevelikom težinom kamiona za građevinske namjene popuštaju i rubovi oko šahtova pa prolaskom automobila nastaju oštećenja na gumama.

Međutim, vozači bi trebali znati da su loše ceste u pravilu najveći krivci za mehaničke kvarove na osobnim vozilima, te da bi im svako lupkanje trebalo biti upozorenje da odu na podešavanje geometrije ovjesa. Rupe na cesti ozbiljan su sigurnosni problem.

Prometna policija dužna je ishoditi oduzimanje uporabne dozvole za sve javne prometnice koje ne udovoljavaju sigurnosnim standardima. Je li tako nešto ikad urađeno, teško je tvrditi. Međutim, daleko smo sigurniji da je loše stanje ceste vrlo često označeno kao „krivac“ prometne nezgode.


Pregled podvozja – jednom godišnje

Važno je barem jedanput godišnje pregledavati podvozje i izmijeniti istrošene dijelove. To treba napraviti i izvanredno, ako uočite bilo kakav čudan zvuk ili lupanje, odnosno ako automobil počne vući u stranu.

Mnogi griješe što podešavaju geometriju ovjesa prije nego što vide što je s vitalnim dijelovima podvozja, a loša geometrija ovjesa je posljedica, a ne uzrok problema.

Dakle, nužno je provjeriti i po potrebi izmijeniti ležajeve, kuglaste zglobove, gumene oslonce, amortizere (mogu se i obnoviti), vodeći računa da se sve radi u paru, na lijevoj i desnoj strani zajedno.

Tek nakon toga treba podesiti geometriju, na elektroničkom optičkom uređaju, a preporučljivo je i balansirati kotače, jer i gume, odnosno naplatci s vremenom gube balans te svojom vrtnjom izazivaju dinamičko opterećenje ili trešnju dijelova ovjesa.

Naplativa šteta

Tvrtke ili poduzeća koja su zadužena za održavanje lokalnih, županijskih i ostalih cesta preuzimaju odgovornost za oštećenja nastala na automobilima zbog lošeg stanja kolnika ili udarnih rupa.

U sudskom procesu se utvrđuje nadoknada za nastalu štetu. Međutim, prije toga, nakon što se utvrdi šteta nastala krivnjom onog tko održava ceste, ide se na nagodbu koje u pravilu tvrtke prihvaćaju i isplaćuju. U protivnom ide se u sudski proces.

 

Naslovnica Mozaik