stdClass Object ( [id] => 507554 [title] => Sve veći broj proizvođača okreće hibridnim tehnologijama i struji, budući da sve više zemalja najavljuje ‘progon’ dizelaša sa svojih prometnica [alias] => sve-veci-broj-proizvodaca-okrece-hibridnim-tehnologijama-i-struji-buduci-da-sve-vise-zemalja-najavljuje-progon-dizelasa-sa-svojih-prometnica [catid] => 264 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

Ovogodišnji salon automobila u Frankfurtu (IAA’17) ostat će zabilježen po dvjema stvarima.

U prvom redu zbog nedolaska poznatih brendova kao što su Peugeot, DS, Volvo, Fiat, Jeep, Chrysler, Dodge, Alfa Romeo, Abarth, Lancia, Mitsubishi, Nissan i Tesla, te po nevjerojatnoj ofenzivi njemačkih proizvođača automobila, koji su naprosto preplavili izložbeni prostor Messe Frankfurt.

Razlog nedolaska teško je definirati s obzirom da su se mogla čuti različita mišljenja. Neke PR službe nedolazak opravdavaju nedostatkom noviteta. To je poprilično neuvjerljivo jer noviteta uvijek ima, barem u smislu redizajna ili nove game motora. Znalo se čuti i kako ih je odbio preskupi izložbeni prostor. Kao da to nije bio i tijekom prijašnjih izdanja.

Pa se, posebno unutar novinarskih krugova, formiralo razmišljanje kako je glavni razlog njihova nedolaska internet na kojem proizvođači unaprijed predstavljaju svoje nove modele tako da sajmovi gube draž, ali i neuhvatljivost razvoja njemačke autoindustrije.

Međutim, ne možemo se oteti dojmu kako je bilo previše lutanja zbog činjenice da sve više zemalja najavljuje izbacivanje dizelaša sa svojih prometnica zbog novog “zlotvora”. Riječ je o česticama NOx, koje se emitiraju u znatno većim količinama nego kod benzinaca, a ispostavilo se kako su one puno opasnije za zdravlje ljudi i okoliša od samog ugljikova dioksida.

Podjela između onih koji su stigli u Frankfurt i onih koji nisu to učinili bila bi pretjerana jer nije se pojavio ni Tesla, koji je lider promocije električne mobilnosti. No nakon obilaska svih paviljona nametnuo se zaključak kako takva tvrdnja nije ni daleko od istine.

Njemačka autoindustrija lider je u najmanje dva segmenta: u osmišljavanju maksimalno ekonomičnih sustava proizvodnje, kao i u proizvodnji luksuznih velikoserijskih automobila. Svakako, uz Teslu Nijemci su liderska nacija i kad je u pitanju elektrifikacija svijeta na četiri kotača.

Naravno, dalo bi se tu raspravljati i o zvijezdama 67. međunarodnog autosalona u Frankfurtu, odnosno o modelima koji su ostavili najupečatljiviji trag. 

Od 2 milijuna eura i naviše

Od skupocjenih i luksuznih, ali i sportski nabrijanih automobila, najviše zanimanja izazvali su Mercedes Project One, hibridna verzija modela s tehnologijom iz Formule 1, te Bugatti Chiron s W16 agregatom koji raspolaže s 1500 “konja”. Možda je Mercedesov Project One zanimljiviji zbog toga što kombinira 1.6-litreni agregat iz Formule 1 s elektromotorima čija ukupna snaga doseže 1000 KS.

Međutim, više fascinira neto cijena ta dva modela. Bugatti bez poreznih i ostalih davanja košta 2,5 milijuna eura, dok Mercedes zapada nešto manje, tek 2,2 milijuna eura. Daleko su iza njih, barem cjenovno, Bentley Continetal GT, Lamborghini Aventador S Roadster, Ferrari Portofino, Maybach 6 Cabriolet koncept, Porsche Cayenne...

S druge strane, barem što se tiče cijene prihvatljive najvećem broju potencijalnih kupaca, idu u prvom redu najjeftiniji terenac Dacia Duster, a zatim čitava plejada mini SUV-ova i crossovera, kao što su Škoda Karoq, VW T-Roc, Hyundai Kona, Kia Stonic, Citroen C3 Aircross ili Seat Arona.

Ako analiziramo tko je bio lider u momčadskom smislu, onda je to svakako Mercedes-Benz, koji je na jednom mjestu, u najatraktivnijem paviljonu, pokazao čitav svoj “arsenal” proizvoda kojim ubija konkurenciju. Nakon jednog razdoblja u kojem se nije do kraja prepoznalo nove trendove u dizajnu i pogonu, danas živi možda najslavnije dane svoje povijesti.

Ove su godine minimizirali broj izložaka apsolutno stavivši naglasak na njihovu inovativnost. U središtu pozornosti bio je koncept EQA, za koji je jasno da će za nekoliko godina postati serijsko izdanje nove generacije A-klase, i to na – električni pogon. Snaga će mu se kretati oko 250 KS, a dolazit će iz dva elektromotora. O modelu Project One sve je već napisano u proteklih nekoliko dana.

Ali Mercedes je izložio još mnogo toga, beskrajno elegantne coupe i cabrio verzije S-klase, Maybacha 6 Cabriolet koncept, kao i prvi put jedan svoj pick-up, X-klasu. Ono što je jasno, Mercedes ustrajno osmišljava i novu koncepciju mobilnosti, što je istaknuo izlaganjem zanimljivog helikoptera koji ne koristi jednu ili dvije, nego čitav niz malih elisa, kao i električni gradski autobus, no naglasak je ipak na beskrajnom luksuzu i snazi.

Smart, koji je također dio koncerna iz Stuttgarta, već je stigao u – električna vremena. S obzirom da je riječ o vozilu male težine, dvosjedu dominantno namijenjenom za svladavanje gradskih gužvi, kojeg je i do sada karakterizirala viša cijena, prelazak na električni put događa se gotovo – bez potresa. Kako je istaknuto, upravo bi Smart mogao biti prvi proizvođač automobila s nekad konvencionalnim motorima koji će uskoro u prodajnim brojkama većinu imati one s elektromotorima.

Volkswagenov koncern zadivljuje s koliko spretnosti koristi modularnost proizvodnje. Ona, istina, ima za posljedicu i svojevrsnu uniformiranost proizvoda ma koliko se nalazili pod različitim “značkama”, ali nitko ne može zanijekati kako su njihovi crossoveri B-segmenta Volkswagen T-Roc, Škoda Karoq i Seat Arona vrlo dopadljivi te kako će zasigurno osvojiti vrlo velike prodajne postotne udjele.

Kad se, pak, prebacimo na marke koje kod njih čine luksuzni te ultrasportski segment, ne možemo se ne diviti novoj generaciji moćnog SUV-a Porsche Cayenne ili pak produženoj verziji najluksuznije Audijeve krstarice A8, koja je također imala premijeru. Naravno, svaki poklonik automobilskog svijeta ostat će bez daha kad se približi Bentley Continentalu GT s više od 600 KS ili Lamborghiniju Aventador S Roadsteru s “čistokrvnih” 740 “konja”.

U priču o velikanima njemačke autoindustrije savršeno se uklapa i BMW. Izdvojen u paviljonu djelovao je uistinu impresivno, bilo da je riječ o modelima koji na neki način i nisu dio njihove osnovne misije, kao što je to GT izdanje “šestice”, bilo da je riječ o modelima i3 ili i8, ili pak SUV klasicima kod kojih je najviše pažnje plijenio koncept X7 iPerformance.

Svakako, impresivno izgledaju još dva koncepta – Z4 i M8. Naprosto BMW je svijet za sebe, proizvođač koji ne priznaje baš nikakve kompromise, tako da mu prodajne brojke, iako je, dakle, riječ o automobilima koji su sve samo ne povoljni, iz godine u godinu ruše sve rekorde.

Od brendova koji ne pripadaju njemačkom lobiju, svoju imaginaciju pokazali su Citroen i Dacia. Prvi jer je salon obogatio vrlo dopadljivim C3 Aircrossom, dok se drugi silno trudi pokazati kako sposobni i privlačni automobili, a druga generacija Dacije Duster to svakako jest, mogu biti itekako povoljni. Citroen je, k tome, razvio i potpuno novu komunikacijsku platformu koja bi itekako mogla animirati posebno mlađu populaciju.

Dacia dokazuje da je zapravo hit tisućljeća na čijim se počecima nalazimo. Od svojevrsnog “kamenog doba”, u kojem se nalazila kad ju je u cijelosti preuzeo Renault, pa sve do Dustera druge generacije, koji privlači kako izgledom i tehničkim karakteristikama, tako i cijenom. Matični Renault je ponudio sportske RS verzije Meganea i Clija, ali i konceptni Symbioz.

Dva desetljeća Priusa

Što se tiče Azije, u prvom je planu Japan, premda sustavnim mjerama koje su paralelno investirale kako u dizajn, tako i tehnologiju proizvodnje, vrlo sugestivnom se u svakom smislu ističe i Južna Koreja. Kad je riječ o japanskom potpisu, Toyota je neprijeporni lider. Njezina ideja o hibridnim automobilima, ma koliko su u početku mnogi sumnjičavo vrtjeli glavom, pa čak se i podsmjehivali, doživjela je 20. rođendan.

Time se posebno prigodno ponosio Prius, a da Toyota ne zaboravlja ni na klasiku, pokazala nam je nova generacija vječnog i neuništivog terenca Land Cruisera. Obnovljen je i kompaktni Auris, tako da je jasno kako za Toyotu nema straha ni u vremenima koja dolaze. Kao ni za Lexus, koji je napravio još hrabriji, još drskiji i prkosniji iskorak kojim kani na svim kontinentima parirati luksuznim Nijemcima.

Honda nastavlja iskazivati težnju k novim tehnologijama, u ovom slučaju s CR-V-om u hibridnom izdanju, ali pokazala je još jedno svoje zanimljivo lice. Poznato je, naime, kako njemačka autoindustrija počinje bježati od dizelskih motora.

I ma koliko je u prošlosti upravo Honda na neki način prezirala dizelske motore u automobilima, u Frankfurtu su lansirali Civic upravo s – dizelašem. Očito, u Hondi razmišljaju kako bi im se mogla isplatiti njemačka dizelska priča. Subaru je ponudio WRX u STI izdanju, a u sportskim je vodama sa Swiftom bio i Suzuki.

KIA i Hyundai, a riječ je o istom koncernu, ponudili su Stone i Konu, gotovo pa blizance koji se nalaze u najbrže rastućem segmentu crossovera B segmenta. Međutim, Hyundai je išao korak dalje pa je predstavio još dvije inačice modela i30 – N sportsku verziju s 270 KS i Fastback, verziju coupea s pet vrata.

Jaguar i Land Rover, premda pod dirigentskom palicom kineskih vlasnika, predstavili su nakon F-Pacea manji Jaguarov SUV E-Pace. Land Rover posebnu pažnju privukao je vrlo kompleksnim crossoverom Velar.

Sada slijedi plasman noviteta prema tržištu, sve veći prodor električnih automobila te izgon dizelaša iz Njemačke. Nažalost, sudeći prema raspoloženju hrvatske ekonomije, prva će nas dva trenda poprilično zaobići. Treći će nas svakako pogoditi i tako još više umanjiti prodaju novih automobila hrvatskim kupcima, koji ionako u našim skromnim brojkama participiraju sa samo tridesetak posto.

‘Poplava’ malih SUV-ova i crossovera

Pored luksuznih i snažnih serijskih automobila, kao i velikog broja koncepata na struju, jedna od zanimljivosti frankfurtskog salona je „poplava“ malih SUV-ova i crossovera iz B-segmenta. 

Naime, SUV-ovi i crossoveri postaju sve zanimljivija kategorija automobila koja iz godine u godinu osvaja sve veći broj kupaca. Stoga se brojni proizvođači okreću i doslovno natječu tko će prije izbaciti novi model SUV-a i crossovera u svim veličinama, tako da ne čudi ni podatak da je u Frankfurtu bilo čak šest svjetskih premijera mini SUV-ova i crossovera.

Tako su Hyundai i Kia pokazali tehnološke blizance Kona i Stonic, Citroen je izašao sa modelom C3 Aircross, dok su Škoda i Seat predstavili manje SUV-ove Karoq i Aronu, koji su u njihovoj gami smješteni ispod većeg Kodiaqa, odnosno Atece.

Osim njih, i Volkswagen se pobrinuo da u Frankfurtu ima svog predstavnika u B segmentu crossovera – model T-Roc, za koji mnogi tvrde da je povišena izvedba Golfa, dok drugi smatraju da je narodna verzija Audija Q2. Svi ovi modeli su po pitanju dimenzija jedan drugom do uha, a samo je pitanje s kojom cijenom će izići na tržište.

Naravno, bolje će proći oni koji budu nudili jače motore i bolju opremi po fer cijeni, ali isto tako ne treba zaboraviti na činjenicu kako vozila iz Volkswagenove grupacije, naročito VW T-Roc imaju laganu “psihološku” prednost pred korejskim SUV-ovima i francuskim crossoverom.

I kod Opela stiže vrijeme crossovera

Opel je odnedavno dio francuskog koncerna PSA, ali bez obzira na to ostat će jedan od nezaobilaznih simbola njemačke autoindustrije. Senzibiliziran za veliko zadovoljstvo kupaca, Opel permanentno prati trendove te se itekako trudi biti jednim od najutjecajnijih proizvođača u svim klasama.

U Frankfurtu je posebnu pažnju privukao dvama crossoverima, manjim i već poznatim Crosslandom X te većim Grandlandom X. Oba karakterizira vrlo dobar osjećaj za maksimalno prožimanje dizajna i funkcionalnosti. Grandland X je apsolutno obiteljski automobil koji će dugi niz godina izgledom ostati – svjež. 

Baš kao što će to biti po kvaliteti materijala jer se ni na njima nije štedjelo. Izložio je proizvođač s logom munje još i Insigniju u GSi sportskom izdanju te njezinu country tourer verziju, no ostaje dojam da i kod njih dolazi vrijeme crossovera.

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => 67. FRANKFURT AUTOSHOW [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2017-09-19 08:53:13 [created_by] => 3231 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2017-09-19 19:55:03 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2017-09-19 08:53:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 2506 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 264 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovija događanja i savjeti za kvalitetan život [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, savjeti, showbiz, trend, društvena mreža, život, zdravlje, moda, ljepota, putovanja, tehnologija, gastro, dom, obitelj, karijera, viral [secure] => 0 [page_title] => Život [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => {"is_import_from_dnn":true,"incptvocmimagegalleryIGParameters":"default","incptvocmimagegalleryocmIGposition":"OcmAfterDisplayContent","incptvocmimagegalleryocmIGtheme":"CameraSlideshow","incptvocmimagegalleryImages":["\/Archive\/Images\/2017\/09\/19\/SD Portal\/9106228.jpg","\/Archive\/Images\/2017\/09\/19\/SD Portal\/9106229.jpg","\/Archive\/Images\/2017\/09\/19\/SD Portal\/9106227.jpg","\/Archive\/Images\/2017\/09\/19\/SD Portal\/9106226.jpg","\/Archive\/Images\/2017\/09\/19\/SD Portal\/9106225.jpg","\/Archive\/Images\/2017\/09\/19\/SD Portal\/9106224.jpg","\/Archive\/Images\/2017\/09\/19\/SD Portal\/9106219.jpg","\/Archive\/Images\/2017\/09\/19\/SD Portal\/9106218.jpg","\/Archive\/Images\/2017\/09\/19\/SD Portal\/9106217.jpg","\/Archive\/Images\/2017\/09\/19\/SD Portal\/9106215.jpg","\/Archive\/Images\/2017\/09\/19\/SD Portal\/9106214.jpg","\/Archive\/Images\/2017\/09\/19\/SD Portal\/9106206.jpg","\/Archive\/Images\/2017\/09\/19\/SD Portal\/9106205.jpg","\/Archive\/Images\/2017\/09\/19\/SD Portal\/9106203.jpg","\/Archive\/Images\/2017\/09\/19\/SD Portal\/9106201.jpg","\/Archive\/Images\/2017\/09\/19\/SD Portal\/9106200.jpg","\/Archive\/Images\/2017\/09\/19\/SD Portal\/9106199.jpg","\/Archive\/Images\/2017\/09\/19\/SD Portal\/9106191.jpg","\/Archive\/Images\/2017\/09\/19\/SD Portal\/9106189.jpg","\/Archive\/Images\/2017\/09\/19\/SD Portal\/9106188.jpg","\/Archive\/Images\/2017\/09\/19\/SD Portal\/9106187.jpg","\/Archive\/Images\/2017\/09\/19\/SD Portal\/9106186.jpg","\/Archive\/Images\/2017\/09\/19\/SD Portal\/9106184.jpg","\/Archive\/Images\/2017\/09\/19\/SD Portal\/9106183.jpg","\/Archive\/Images\/2017\/09\/19\/SD Portal\/9106182.jpg","\/Archive\/Images\/2017\/09\/19\/SD Portal\/9106181.jpg"],"incptvocmimagegalleryImageTitles":["","","","","","","","","","","","","","","","","","","","","","","","","",""],"incptvocmimagegalleryImageDescriptions":["","","","","","","","","","","","","","","","","","","","","","","","","",""],"incptvocmimagegalleryImageFocus":["50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50"],"incptvocmimagegalleryImageDimensions":[{"size0":"1200x797"},{"size0":"1200x797"},{"size0":"1200x797"},{"size0":"1200x797"},{"size0":"1200x797"},{"size0":"1200x797"},{"size0":"1200x797"},{"size0":"1200x797"},{"size0":"1200x797"},{"size0":"1200x797"},{"size0":"1200x797"},{"size0":"1200x900"},{"size0":"1200x900"},{"size0":"1200x900"},{"size0":"1200x900"},{"size0":"1200x800"},{"size0":"1200x800"},{"size0":"1200x900"},{"size0":"1200x900"},{"size0":"1200x900"},{"size0":"1200x900"},{"size0":"1200x900"},{"size0":"1200x900"},{"size0":"1200x900"},{"size0":"1200x900"},{"size0":"1200x900"}]} [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 264 [name] => Život [alias] => zivot [description] => [parent] => 254 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 3 [params] => {"inheritFrom":"254","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"0","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"0","itemRelatedLimit":"5","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"0","itemRelatedImageSize":"0","itemRelatedIntrotext":"1","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"0","itemRelatedImageGallery":"0","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 4373947 Threads: 3 Questions: 138514265 Slow queries: 59149 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 4139065 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 50 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front04 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /mozaik/zivot ) [additional_categories] => Array ( ) [link] => /mozaik/zivot/sve-veci-broj-proizvodaca-okrece-hibridnim-tehnologijama-i-struji-buduci-da-sve-vise-zemalja-najavljuje-progon-dizelasa-sa-svojih-prometnica-507554 [printLink] => /mozaik/zivot/sve-veci-broj-proizvodaca-okrece-hibridnim-tehnologijama-i-struji-buduci-da-sve-vise-zemalja-najavljuje-progon-dizelasa-sa-svojih-prometnica-507554?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 419885 [name] => auto-moto [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => auto-moto [link] => /tag/auto-moto ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => 67. FRANKFURT AUTOSHOW [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Sve veći broj proizvođača okreće hibridnim tehnologijama i struji, budući da sve više zemalja najavljuje ‘progon’ dizelaša sa svojih prometnica [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => 3231 [name] => Zdravko Juričko [username] => zdravko-juri-ko [email] => zdravko-juri-ko@sd.hr [password] => $2y$10$3MSPsNGO8ltots48kqbe2.FwzW7b1js7M1r/8s.nUTTSs2kSnHPxu [password_clear] => [block] => 0 [sendEmail] => 0 [registerDate] => 0000-00-00 00:00:00 [lastvisitDate] => 0000-00-00 00:00:00 [activation] => [params] => [groups] => Array ( [2] => 2 ) [guest] => 0 [lastResetTime] => 0000-00-00 00:00:00 [resetCount] => 0 [requireReset] => 0 [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [otpKey] => [otep] => [link] => /autor/zdravko-juricko-3231 [profile] => stdClass Object ( [id] => 1749 [gender] => m [description] => [image] => [url] => [group] => 1 [plugins] => ) [avatar] => https://secure.gravatar.com/avatar/33a10ba883a053e58de979010155c54c?s=100&default=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fcomponents%2Fcom_ocm%2Fimages%2Fplaceholder%2Fuser.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2017/09/19/SD Portal/9106228.jpg [galleryCount] => 26 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2017/09/19/SD Portal/9106228.jpg [title] => ) [1] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2017/09/19/SD Portal/9106229.jpg [title] => ) [2] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2017/09/19/SD Portal/9106227.jpg [title] => ) [3] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2017/09/19/SD Portal/9106226.jpg [title] => ) [4] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2017/09/19/SD Portal/9106225.jpg [title] => ) [5] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2017/09/19/SD Portal/9106224.jpg [title] => ) [6] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2017/09/19/SD Portal/9106219.jpg [title] => ) [7] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2017/09/19/SD Portal/9106218.jpg [title] => ) [8] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2017/09/19/SD Portal/9106217.jpg [title] => ) [9] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2017/09/19/SD Portal/9106215.jpg [title] => ) [10] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2017/09/19/SD Portal/9106214.jpg [title] => ) [11] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2017/09/19/SD Portal/9106206.jpg [title] => ) [12] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2017/09/19/SD Portal/9106205.jpg [title] => ) [13] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2017/09/19/SD Portal/9106203.jpg [title] => ) [14] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2017/09/19/SD Portal/9106201.jpg [title] => ) [15] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2017/09/19/SD Portal/9106200.jpg [title] => ) [16] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2017/09/19/SD Portal/9106199.jpg [title] => ) [17] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2017/09/19/SD Portal/9106191.jpg [title] => ) [18] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2017/09/19/SD Portal/9106189.jpg [title] => ) [19] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2017/09/19/SD Portal/9106188.jpg [title] => ) [20] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2017/09/19/SD Portal/9106187.jpg [title] => ) [21] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2017/09/19/SD Portal/9106186.jpg [title] => ) [22] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2017/09/19/SD Portal/9106184.jpg [title] => ) [23] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2017/09/19/SD Portal/9106183.jpg [title] => ) [24] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2017/09/19/SD Portal/9106182.jpg [title] => ) [25] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2017/09/19/SD Portal/9106181.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}

Ovogodišnji salon automobila u Frankfurtu (IAA’17) ostat će zabilježen po dvjema stvarima.

U prvom redu zbog nedolaska poznatih brendova kao što su Peugeot, DS, Volvo, Fiat, Jeep, Chrysler, Dodge, Alfa Romeo, Abarth, Lancia, Mitsubishi, Nissan i Tesla, te po nevjerojatnoj ofenzivi njemačkih proizvođača automobila, koji su naprosto preplavili izložbeni prostor Messe Frankfurt.

Razlog nedolaska teško je definirati s obzirom da su se mogla čuti različita mišljenja. Neke PR službe nedolazak opravdavaju nedostatkom noviteta. To je poprilično neuvjerljivo jer noviteta uvijek ima, barem u smislu redizajna ili nove game motora. Znalo se čuti i kako ih je odbio preskupi izložbeni prostor. Kao da to nije bio i tijekom prijašnjih izdanja.

Pa se, posebno unutar novinarskih krugova, formiralo razmišljanje kako je glavni razlog njihova nedolaska internet na kojem proizvođači unaprijed predstavljaju svoje nove modele tako da sajmovi gube draž, ali i neuhvatljivost razvoja njemačke autoindustrije.

Međutim, ne možemo se oteti dojmu kako je bilo previše lutanja zbog činjenice da sve više zemalja najavljuje izbacivanje dizelaša sa svojih prometnica zbog novog “zlotvora”. Riječ je o česticama NOx, koje se emitiraju u znatno većim količinama nego kod benzinaca, a ispostavilo se kako su one puno opasnije za zdravlje ljudi i okoliša od samog ugljikova dioksida.

Podjela između onih koji su stigli u Frankfurt i onih koji nisu to učinili bila bi pretjerana jer nije se pojavio ni Tesla, koji je lider promocije električne mobilnosti. No nakon obilaska svih paviljona nametnuo se zaključak kako takva tvrdnja nije ni daleko od istine.

Njemačka autoindustrija lider je u najmanje dva segmenta: u osmišljavanju maksimalno ekonomičnih sustava proizvodnje, kao i u proizvodnji luksuznih velikoserijskih automobila. Svakako, uz Teslu Nijemci su liderska nacija i kad je u pitanju elektrifikacija svijeta na četiri kotača.

Naravno, dalo bi se tu raspravljati i o zvijezdama 67. međunarodnog autosalona u Frankfurtu, odnosno o modelima koji su ostavili najupečatljiviji trag. 

Od 2 milijuna eura i naviše

Od skupocjenih i luksuznih, ali i sportski nabrijanih automobila, najviše zanimanja izazvali su Mercedes Project One, hibridna verzija modela s tehnologijom iz Formule 1, te Bugatti Chiron s W16 agregatom koji raspolaže s 1500 “konja”. Možda je Mercedesov Project One zanimljiviji zbog toga što kombinira 1.6-litreni agregat iz Formule 1 s elektromotorima čija ukupna snaga doseže 1000 KS.

Međutim, više fascinira neto cijena ta dva modela. Bugatti bez poreznih i ostalih davanja košta 2,5 milijuna eura, dok Mercedes zapada nešto manje, tek 2,2 milijuna eura. Daleko su iza njih, barem cjenovno, Bentley Continetal GT, Lamborghini Aventador S Roadster, Ferrari Portofino, Maybach 6 Cabriolet koncept, Porsche Cayenne...

S druge strane, barem što se tiče cijene prihvatljive najvećem broju potencijalnih kupaca, idu u prvom redu najjeftiniji terenac Dacia Duster, a zatim čitava plejada mini SUV-ova i crossovera, kao što su Škoda Karoq, VW T-Roc, Hyundai Kona, Kia Stonic, Citroen C3 Aircross ili Seat Arona.

Ako analiziramo tko je bio lider u momčadskom smislu, onda je to svakako Mercedes-Benz, koji je na jednom mjestu, u najatraktivnijem paviljonu, pokazao čitav svoj “arsenal” proizvoda kojim ubija konkurenciju. Nakon jednog razdoblja u kojem se nije do kraja prepoznalo nove trendove u dizajnu i pogonu, danas živi možda najslavnije dane svoje povijesti.

Ove su godine minimizirali broj izložaka apsolutno stavivši naglasak na njihovu inovativnost. U središtu pozornosti bio je koncept EQA, za koji je jasno da će za nekoliko godina postati serijsko izdanje nove generacije A-klase, i to na – električni pogon. Snaga će mu se kretati oko 250 KS, a dolazit će iz dva elektromotora. O modelu Project One sve je već napisano u proteklih nekoliko dana.

Ali Mercedes je izložio još mnogo toga, beskrajno elegantne coupe i cabrio verzije S-klase, Maybacha 6 Cabriolet koncept, kao i prvi put jedan svoj pick-up, X-klasu. Ono što je jasno, Mercedes ustrajno osmišljava i novu koncepciju mobilnosti, što je istaknuo izlaganjem zanimljivog helikoptera koji ne koristi jednu ili dvije, nego čitav niz malih elisa, kao i električni gradski autobus, no naglasak je ipak na beskrajnom luksuzu i snazi.

Smart, koji je također dio koncerna iz Stuttgarta, već je stigao u – električna vremena. S obzirom da je riječ o vozilu male težine, dvosjedu dominantno namijenjenom za svladavanje gradskih gužvi, kojeg je i do sada karakterizirala viša cijena, prelazak na električni put događa se gotovo – bez potresa. Kako je istaknuto, upravo bi Smart mogao biti prvi proizvođač automobila s nekad konvencionalnim motorima koji će uskoro u prodajnim brojkama većinu imati one s elektromotorima.

Volkswagenov koncern zadivljuje s koliko spretnosti koristi modularnost proizvodnje. Ona, istina, ima za posljedicu i svojevrsnu uniformiranost proizvoda ma koliko se nalazili pod različitim “značkama”, ali nitko ne može zanijekati kako su njihovi crossoveri B-segmenta Volkswagen T-Roc, Škoda Karoq i Seat Arona vrlo dopadljivi te kako će zasigurno osvojiti vrlo velike prodajne postotne udjele.

Kad se, pak, prebacimo na marke koje kod njih čine luksuzni te ultrasportski segment, ne možemo se ne diviti novoj generaciji moćnog SUV-a Porsche Cayenne ili pak produženoj verziji najluksuznije Audijeve krstarice A8, koja je također imala premijeru. Naravno, svaki poklonik automobilskog svijeta ostat će bez daha kad se približi Bentley Continentalu GT s više od 600 KS ili Lamborghiniju Aventador S Roadsteru s “čistokrvnih” 740 “konja”.

U priču o velikanima njemačke autoindustrije savršeno se uklapa i BMW. Izdvojen u paviljonu djelovao je uistinu impresivno, bilo da je riječ o modelima koji na neki način i nisu dio njihove osnovne misije, kao što je to GT izdanje “šestice”, bilo da je riječ o modelima i3 ili i8, ili pak SUV klasicima kod kojih je najviše pažnje plijenio koncept X7 iPerformance.

Svakako, impresivno izgledaju još dva koncepta – Z4 i M8. Naprosto BMW je svijet za sebe, proizvođač koji ne priznaje baš nikakve kompromise, tako da mu prodajne brojke, iako je, dakle, riječ o automobilima koji su sve samo ne povoljni, iz godine u godinu ruše sve rekorde.

Od brendova koji ne pripadaju njemačkom lobiju, svoju imaginaciju pokazali su Citroen i Dacia. Prvi jer je salon obogatio vrlo dopadljivim C3 Aircrossom, dok se drugi silno trudi pokazati kako sposobni i privlačni automobili, a druga generacija Dacije Duster to svakako jest, mogu biti itekako povoljni. Citroen je, k tome, razvio i potpuno novu komunikacijsku platformu koja bi itekako mogla animirati posebno mlađu populaciju.

Dacia dokazuje da je zapravo hit tisućljeća na čijim se počecima nalazimo. Od svojevrsnog “kamenog doba”, u kojem se nalazila kad ju je u cijelosti preuzeo Renault, pa sve do Dustera druge generacije, koji privlači kako izgledom i tehničkim karakteristikama, tako i cijenom. Matični Renault je ponudio sportske RS verzije Meganea i Clija, ali i konceptni Symbioz.

Dva desetljeća Priusa

Što se tiče Azije, u prvom je planu Japan, premda sustavnim mjerama koje su paralelno investirale kako u dizajn, tako i tehnologiju proizvodnje, vrlo sugestivnom se u svakom smislu ističe i Južna Koreja. Kad je riječ o japanskom potpisu, Toyota je neprijeporni lider. Njezina ideja o hibridnim automobilima, ma koliko su u početku mnogi sumnjičavo vrtjeli glavom, pa čak se i podsmjehivali, doživjela je 20. rođendan.

Time se posebno prigodno ponosio Prius, a da Toyota ne zaboravlja ni na klasiku, pokazala nam je nova generacija vječnog i neuništivog terenca Land Cruisera. Obnovljen je i kompaktni Auris, tako da je jasno kako za Toyotu nema straha ni u vremenima koja dolaze. Kao ni za Lexus, koji je napravio još hrabriji, još drskiji i prkosniji iskorak kojim kani na svim kontinentima parirati luksuznim Nijemcima.

Honda nastavlja iskazivati težnju k novim tehnologijama, u ovom slučaju s CR-V-om u hibridnom izdanju, ali pokazala je još jedno svoje zanimljivo lice. Poznato je, naime, kako njemačka autoindustrija počinje bježati od dizelskih motora.

I ma koliko je u prošlosti upravo Honda na neki način prezirala dizelske motore u automobilima, u Frankfurtu su lansirali Civic upravo s – dizelašem. Očito, u Hondi razmišljaju kako bi im se mogla isplatiti njemačka dizelska priča. Subaru je ponudio WRX u STI izdanju, a u sportskim je vodama sa Swiftom bio i Suzuki.

KIA i Hyundai, a riječ je o istom koncernu, ponudili su Stone i Konu, gotovo pa blizance koji se nalaze u najbrže rastućem segmentu crossovera B segmenta. Međutim, Hyundai je išao korak dalje pa je predstavio još dvije inačice modela i30 – N sportsku verziju s 270 KS i Fastback, verziju coupea s pet vrata.

Jaguar i Land Rover, premda pod dirigentskom palicom kineskih vlasnika, predstavili su nakon F-Pacea manji Jaguarov SUV E-Pace. Land Rover posebnu pažnju privukao je vrlo kompleksnim crossoverom Velar.

Sada slijedi plasman noviteta prema tržištu, sve veći prodor električnih automobila te izgon dizelaša iz Njemačke. Nažalost, sudeći prema raspoloženju hrvatske ekonomije, prva će nas dva trenda poprilično zaobići. Treći će nas svakako pogoditi i tako još više umanjiti prodaju novih automobila hrvatskim kupcima, koji ionako u našim skromnim brojkama participiraju sa samo tridesetak posto.

‘Poplava’ malih SUV-ova i crossovera

Pored luksuznih i snažnih serijskih automobila, kao i velikog broja koncepata na struju, jedna od zanimljivosti frankfurtskog salona je „poplava“ malih SUV-ova i crossovera iz B-segmenta. 

Naime, SUV-ovi i crossoveri postaju sve zanimljivija kategorija automobila koja iz godine u godinu osvaja sve veći broj kupaca. Stoga se brojni proizvođači okreću i doslovno natječu tko će prije izbaciti novi model SUV-a i crossovera u svim veličinama, tako da ne čudi ni podatak da je u Frankfurtu bilo čak šest svjetskih premijera mini SUV-ova i crossovera.

Tako su Hyundai i Kia pokazali tehnološke blizance Kona i Stonic, Citroen je izašao sa modelom C3 Aircross, dok su Škoda i Seat predstavili manje SUV-ove Karoq i Aronu, koji su u njihovoj gami smješteni ispod većeg Kodiaqa, odnosno Atece.

Osim njih, i Volkswagen se pobrinuo da u Frankfurtu ima svog predstavnika u B segmentu crossovera – model T-Roc, za koji mnogi tvrde da je povišena izvedba Golfa, dok drugi smatraju da je narodna verzija Audija Q2. Svi ovi modeli su po pitanju dimenzija jedan drugom do uha, a samo je pitanje s kojom cijenom će izići na tržište.

Naravno, bolje će proći oni koji budu nudili jače motore i bolju opremi po fer cijeni, ali isto tako ne treba zaboraviti na činjenicu kako vozila iz Volkswagenove grupacije, naročito VW T-Roc imaju laganu “psihološku” prednost pred korejskim SUV-ovima i francuskim crossoverom.

I kod Opela stiže vrijeme crossovera

Opel je odnedavno dio francuskog koncerna PSA, ali bez obzira na to ostat će jedan od nezaobilaznih simbola njemačke autoindustrije. Senzibiliziran za veliko zadovoljstvo kupaca, Opel permanentno prati trendove te se itekako trudi biti jednim od najutjecajnijih proizvođača u svim klasama.

U Frankfurtu je posebnu pažnju privukao dvama crossoverima, manjim i već poznatim Crosslandom X te većim Grandlandom X. Oba karakterizira vrlo dobar osjećaj za maksimalno prožimanje dizajna i funkcionalnosti. Grandland X je apsolutno obiteljski automobil koji će dugi niz godina izgledom ostati – svjež. 

Baš kao što će to biti po kvaliteti materijala jer se ni na njima nije štedjelo. Izložio je proizvođač s logom munje još i Insigniju u GSi sportskom izdanju te njezinu country tourer verziju, no ostaje dojam da i kod njih dolazi vrijeme crossovera.

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>


























[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/mozaik/zivot/sve-veci-broj-proizvodaca-okrece-hibridnim-tehnologijama-i-struji-buduci-da-sve-vise-zemalja-najavljuje-progon-dizelasa-sa-svojih-prometnica-507554 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=40b812615602a90a1aaf83bb95fcb0e1c529d09a [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Sve+ve%C4%87i+broj+proizvo%C4%91a%C4%8Da+okre%C4%87e+hibridnim+tehnologijama+i+struji%2C+budu%C4%87i+da+sve+vi%C5%A1e+zemalja+najavljuje+%E2%80%98progon%E2%80%99+dizela%C5%A1a+sa+svojih+prometnica&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fmozaik%2Fzivot%2Fsve-veci-broj-proizvodaca-okrece-hibridnim-tehnologijama-i-struji-buduci-da-sve-vise-zemalja-najavljuje-progon-dizelasa-sa-svojih-prometnica-507554 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fmozaik%2Fzivot%2Fsve-veci-broj-proizvodaca-okrece-hibridnim-tehnologijama-i-struji-buduci-da-sve-vise-zemalja-najavljuje-progon-dizelasa-sa-svojih-prometnica-507554 )
Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => 67. FRANKFURT AUTOSHOW [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
Život67. FRANKFURT AUTOSHOW

Sve veći broj proizvođača okreće hibridnim tehnologijama i struji, budući da sve više zemalja najavljuje ‘progon’ dizelaša sa svojih prometnica

19. rujna 2017. - 10:53

Ovogodišnji salon automobila u Frankfurtu (IAA’17) ostat će zabilježen po dvjema stvarima.

U prvom redu zbog nedolaska poznatih brendova kao što su Peugeot, DS, Volvo, Fiat, Jeep, Chrysler, Dodge, Alfa Romeo, Abarth, Lancia, Mitsubishi, Nissan i Tesla, te po nevjerojatnoj ofenzivi njemačkih proizvođača automobila, koji su naprosto preplavili izložbeni prostor Messe Frankfurt.

Razlog nedolaska teško je definirati s obzirom da su se mogla čuti različita mišljenja. Neke PR službe nedolazak opravdavaju nedostatkom noviteta. To je poprilično neuvjerljivo jer noviteta uvijek ima, barem u smislu redizajna ili nove game motora. Znalo se čuti i kako ih je odbio preskupi izložbeni prostor. Kao da to nije bio i tijekom prijašnjih izdanja.

Pa se, posebno unutar novinarskih krugova, fo...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
14. svibanj 2024 19:27