Scena Mozaik

REDATELJICA koja DIŽE PRAŠINU S NOVIM FILMOM “7 seX 7” PRIKAZANIM NA PULI

Irena Škorić: U vremenu kada je pornografija preplavila svijet važno je ponovo otkriti erotiku

REDATELJICA koja DIŽE PRAŠINU S NOVIM FILMOM “7 seX 7” PRIKAZANIM NA PULI

Bepina je u spavaćoj sobi, Luigi leži u krevetu, a Bepina se presvlači iz spavaćice, tako nešto, više se točno ne sjećam, i zapomaže: “E, moj Luigi, ka’š me odvest prid oltar?!” - priča Irena koja u dvije od sedam filmskih priča u Puli oslikava istospol

Stvarno ne shvaćam kako su u 2011. dva para golih grudi, jedno međunožje i jedna muška stražnjica “neprikladni”, a na televiziji se to “uredno” prikazuje? - pita se edateljica Irena Škorić u razgovoru za Liniju X Slobodne Dalmacije.

Foršpan njezina erotskog filma “7 seX 7”, snimljenog u neovisnoj produkciji, skinut je s YouTubea zbog “neprikladnih” sadržaja. No, zato mu je Pula iskazala dobrodošlicu. “7 seX 7” našao se u utrci za Zlatnu arenu Festivala igranog filma.

- Počelo se primjenjivati neko lažno ćudoređe, jasno, s dvostrukim mjerilima. Primijetila sam da je YouTube također svojedobno zabranio reklamu Calvina Kleina za parfem “Secret Obsession”. Znači, zabranjuju art filmove i reklame, a dopuštaju puno gore stvari. O tempora, o mores!

Kako ste dobili ideju za film “7 seX 7“? Je li vam možda pala na pamet dok ste pisali veliki tematski tekst o erotici na filmu za pokojni časopis “Hollywood“?


- Podsvjesno je možda tomu i pridonio moj veliki esej u “Hollywoodu” iz 2005. Barem sam dobro ponovila gradivo (smijeh). Oduvijek me zanima erotsko na filmu. Sve je kulminiralo s mojom magistarskom radnjom na temu “Eros u filmu ‘Poštar uvijek zvoni dvaput’”.

Odakle toliko zanimanje za erotiku? Želite li to iz zaborava interneta vratiti klasični erotski film u kina?

- U vremenu kad je pornografija preplavila svijet, i svima je lako dostupna, čini mi se važnim ponovno otkrivanje erotike na filmu. One vrste erotike kao u slavnom i davnom Boccacciovu “Decameronu“.

Kakvu prođu filma očekujete? Mislite li da u rukama imate siguran hit, s obzirom na to da je erotika magnet za širu publiku, što je potvrdila gledanost Grlićeva “Neka ostane među nama“?

- Kad radim neki film, radim ga zbog nekih svojih unutarnjih potreba, i zbog potrebe za nešto reći, nešto promijeniti, bez prevelikih očekivanja u budućnosti. Često znam reći da je moja filmska misija da ljudima pružim strast i slobodu. U vremenu torrenta, interneta itd. više ništa nije siguran hit, jer publika više ne ide u kino.

Ukratko, što za Irenu Škorić uopće predstavlja eros?

- Eros se kod nas banalno shvaća kao golotinja na filmu, a riječ je o nečem mnogo dubljem i uzbudljivijem od doslovne golotinje. Eros neki definiraju kao prvobitnu pokretačku snagu svijeta. Eros je ishodište mnogih ljudskih djelovanja. “7 seX 7” je film o obnavljanju života kroz ispunjenje žudnje. To je film o zaboravljenoj ljepoti i radosti tjelesnog koje je u današnjem vremenu postalo sredstvo propagande, manipulacije, potrošnje, oblik vladanja. Moj film ima određenu renesansnu radost i razuzdanost.

“Za razliku od pornića, erotski film je umjetnost koji osim erekcije umije izazvati i emocije“, izjavio mi je redatelj Tinto Brass. Potpisujete li njegovu izjavu? Kako vi razlikujete erotiku od pornografije?

- Slažem se s Tintom. Erotsko je uvijek ono posredno, ono što se nazire, sluti i polagano otkriva. Erotsko je u mnogobrojnim posrednim načinima do kojih se dolazi do seksa. Eros, kao primordijalna životna snaga koja se izdigla iz kaosa, bit će vječni pokretač i nadahnuće filmske umjetnosti. Pojam erosa uključuje i ljubav i nježnost, kao i najžešću požudu, strah i pohotu. On u sebi sadrži cjelokupnu seksualnost bez postavljenih granica.

Pojam erosa je temeljan i drevan. Pojam pornografije izmišljotina je građanskog društva, on je moralizatorska etiketa za nedopuštene sadržaje, a zakonski je uglavnom definirana kao eksplicitan seksualni čin, te eksplicitno pokazivanje spolnih organa. Ta riječ u današnjem vremenu izgubila je svoje višestoljetno negativno i moralizatorsko značenje, i postala je gotovo simpatična oznaka za određeni sadržaj.

Koje se filmske erotske scene sjećate kao prve?


- Za ne povjerovati, ali to su crno-bijeli kadrovi iz serije “Naše malo misto”, između Bepine i Luigija. Bepina je u spavaćoj sobi, Luigi leži u krevetu, a Bepina se presvlači iz spavaćice u vjenčanicu, tako nešto, više se točno ne sjećam, i zapomaže: “E, moj Luigi, ka’š me odvest prid oltar?!”

Koji je film za vas pojam erotike u svjetskoj i domaćoj kinematografiji?

- Filmska remek-djela koja nepravedno pamtimo tek kroz uski diskurs erotskih scena poput scene na stolu u filmu “Poštar uvijek zvoni dvaput“ Boba Rafelsona ili scene u kadi u filmu “Oficir s ružom” Dejana Šorka, svjedočanstva su kako u svakoj umjetnosti, pa tako i filmskoj, nije važno “što“ i “koliko“, već je važna isključivo sveukupna snaga autorskog izraza, u kojoj je ono erotsko, amalgamirano kao bitan i neodvojiv dio.

Znate li da kruži priča da su se Jack Nicholson i Jessica Lange zapravo poseksali u “Poštaru“?

- Uvijek kruže takve priče o glumcima čim se između njih na setu uspije stvoriti neka kemija… Ali, tko zna, stara narodna kaže: “Gdje ima dima, ima i vatre…” -

Brad Pitt je priznao da se uzbudio u prizorima seksa s Geenom Davis na setu “Thelme&Louise“. Kako je bilo na snimanju vašeg filma? Je li se tko malo “zanio“, možda Robert Kurbaša u sendviču sa Jelenom Perčin i Sarom Stanić?

- Svi su bili veliki profesionalci, i nisam primijetila nikakve nepodopštine. Uostalom, snimali smo u prosjeku 30 repeticija pojedinog kadra koji je trajao oko 15 minuta…

Navodno je ženskom dijelu glumačke ekipe bilo lakše svlačenje pred kamerom. Jeste to očekivali?

- To što sam cura pomoglo mi je, jer sam glumice lakše nagovarala na skidanje i scene seksa, nego što bi to uspijevalo mojim muškim kolegama. Bitno je istaknuti da u filmu nije riječ o seksu, već o krokijima intrigantnih ljudskih odnosa koji posreduju erotski naboj.

U dvije od sedam priča oslikali ste istospolni odnos dvojice muškaraca i dviju žena. Želite provocirati u kontekstu negativnih reakcija na gay pride?

- Ne, samo sam htjela u ovom filmu istražiti sve oblike erotskog među ljudima. Film je snimljen puno prije gay pride događanja…

Izjavili ste da su u filmu žene na neki način “muškarci“, a muškarci ono što obično zovemo objektima?

- Odgovor je jednostavan; filmskom industrijom i filmom uopće uglavnom vladaju muškarci, erotski su filmovi namijenjeni muškarcima. A osim svega, mislim da je muškarce strah erotskog koje je promatrano iz ženske vizure. Nadam se da taj film neće gledati samo kao muškarci nego prije svega kao filmska publika. Zapravo, smiješno je uopće da je u čovječanstvu normalna pojava da se odnos muškarca i žene definira relacijom Subjekt – Objekt. Što to uopće znači? Zato sam odlučila malo okrenuti stvari, pa da vidimo što će se dogoditi…

Marko NJEGIĆ, foto: Biljana GAURINA  / Cropix

Sanja Oscara u Valentinovoj haljini

- Za filmske premijere uvijek se volim posebno urediti, te mislim da je to također i pokazatelj poštovanja prema samom događaju. Za pulsku Arenu odjenula sam crvenu haljinu dizajnerice Aleksandre Dojčinović, u kombinaciji s retroremenom. Sandale s visokom petom su, naravno, “must have”. Crvena boja je inače zaštitni znak filma “7 seX 7”.

Navodno jako volite cipele?

- Obožavam cipele, a pogotovo visoke potpetice! One ženama uvijek daju onaj poseban osjećaj moći i samopouzdanja. Jako volim i balerinke, imam ih u svim bojama, one u meni pobuđuju osjećaj dječje zaigranosti i veselja. Na snimanjima i putovanjima ne izlazim iz omiljenih starki i startasica. Za filmske premijere uvijek se volim posebno urediti, preferiram klasični hollywoodski glamour. U šali znam reći da sanjam dodjelu “Oscara” u crvenoj Valentino haljini.

Obožava buvljak na Hreliću

Što vas najviše veseli - trošenje na odjeću, restorane, putovanja, knjige?

- Novac najradije trošim na putovanja i sitnice. Apsolutno otkriće mi je i Avignon, neodoljivi umjetnički grad koji sam prošle godine posjetila zbog filmskog festivala u kojem sam bila član žirija. Tu je, naravno, i moj najdraži grad – San Francisco. Grad s najluđim dućanima i jednim od najljepših tramvaja na svijetu. Na putovanjima najviše kupujem suvenire i raznorazne memorabilije, tako da ponosno priznajem da sam ovisnik o suvenirima.

U Zagrebu je najbolje uložen novac definitivno onaj na Hreliću. Posjećujem ga pasionirano i užasno mi je žao što ga hoće ukinuti. Zapravo je riječ o tome, da svi ti predmeti na Hreliću, za razliku od onih novih, kriju neku svoju tajnu i pričaju neku svoju posebnu priču, što je neodvojiv dio mog redateljskog posla.


Naslovnica Mozaik