Scena Kultura

Odlazak 'Feralova' fantoma slobode

Zlatko Gall o Predragu Luciću: Prije i poslije svega bio je moralna vertikala koja nije savijala kralježnicu. Adio, druže 'šereta'

 Odlazak 'Feralova' fantoma slobode
U Lucićevoj ostavštini su i knjiga lirike 'Ljubavnici iz Verone', 'Sun Tzu na prozorčiću', 'Bezgaća povijesne zbiljnosti', 'Guske u magli', te drama 'Aziz', za koju je lani na Splitskom ljetu nagrađen 'Juditom'

Umro je Predrag Lucić. Vijest ne baš neočekivana za sve koji su znali za grdu bolest s kojom se hrvao, no jednako bolna.

Ne samo za prijatelje, znance, nekadašnje redakcijske kolege, nego i za stotine tisuća štovatelja njegova pisanja. Neponovljivog i jedinstvenog bez obzira na žanrove kojima se nepodnošljivom lakoćom svoga golemog talenta i erudicije tako vješto poigravao.

Rođen 1964. u Splitu – gdje je završio osnovnu i srednju školu – kazališnu i radiorežiju studira na Fakultetu dramskih umjetnosti u Beogradu. I do kraja ostaje inficiran i "visokom" i popularnom kulturom te – još tamo od "muvanja" s Dežulovićem po "Epicentru" – trajno sklon alternativi i izvaninstitucionalnoj margini.

Predrag je naprosto bio jedinstven. I kao novinar, urednik, urnebesno duhoviti satiričar, pjesnik i dramski pisac, koautor onih famoznih "Feralovih" fotomontaža, redatelj, urednik čuvene biblioteke "Feral Tribunea", nadahnuti "performer" ili kozer.

Umro je Predrag Lucić, ugledni novinar, pisac i redatelj te jedan od suosnivača Feral Tribunea

No prije i poslije svega kao moralna vertikala koja nije savijala kralježnicu ni odustajala od visokih etičkih normi koje si je sam postavio. Sve rjeđih i na javnoj sceni i u profesiji koja se sustavno urušavala uz alibije domoljublja i sebeljublja ili "cilja" koji opravdava sva sredstva.

Pisac najšireg formata

I prije negoli je preuzeo s Borisom Dežulovićem i Viktorom Ivančićem tada ne baš inspirativan humoristički podlistak "Nedjeljne Dalmacije" "Feral" i od njega stvorio medijski brend koji je obilježio tranzicijske devedesete, Lucić je pokazao talent rasnog reportera i lucidnog komentatora.

Emancipacijom "Feral Tribunea" i njegovim novim životom kao samostalno tjedničko izdanje kojemu je baš on kao "prvi među jednakima" bio i glavni i odgovorni urednik, Lucićev se talent rasplamsao.

O ulozi i značenju "Feral Tribunea", okićenog brojnim svjetskim nagradama, napisane su hrpe eseja i podeblja knjiga. Predragova i Borina "Greatest Shits: Antologija suvremene hrvatske gluposti" najbolji je priručnik za poniranje u mračnu stranu hrvatskih godina tranzicije, a biblioteka koju je Lucić uređivao jedan od najintrigantnijih izdavačko-knjižarskih pothvata u devedesetih.

Uostalom, Lucić je bio i nadahnuti pisac najširega mogućeg formata objavljujući poeziju, prozne i dramske tekstove u časopisima "Fantom slobode", "Ars", "Sarajevske sveske" i "Naše pismo".

Odlazak Dežulovića iz "Feral Tribunea" i formalan razlaz trijumvirata "Viva Ludež", kao i kasnije gašenje tjednika, nisu prekinuli ni duboko prijateljstvo ni suradnju s Borom, a još manje usporili Predragov "autorski izlaz". Dapače.

Njegove kolumne "Trafika Predraga Lucića" u "Novome listu" bili su blistavi zgodici analitičkih no uvijek i vraški duhovitih osvrta na najaktualnija politička i društvena događanja, pisani prepoznatljivim stilom i iz onog tipičnog "lucićevskog" rakursa.

Adio, druže 'šereta'

Zajedno s Dežulovićem, a nastavljajući osebujnu satiričku "produkciju" temeljenu na parafrazama popularnih songova koju je patentirao još u pionirskim danima "Ferala" te ukoričio u pjesmarici "Haiku haiku jebem ti maiku" 2003., domislio je čudesan pjesnički kabare u "Melodije Bljeska i Oluje".

U Lucićevoj ostavštini su i knjiga lirike "Ljubavnici iz Verone" iz 2007., "Sun Tzu na prozorčiću" iz 2009., "Bezgaća povijesne zbiljnosti" (2010.), "Guske u magli" (2013.) te drama "Aziz", za koju je lani na Splitskom ljetu nagrađen "Juditom".

Predrag Lucić još je jedan od onih koji su otišli prerano. No ono što je za sobom ostavio i ostvario za boravka u ovoj šugavoj Dolini suza je neprocjenjivo. I kao novinar, pisac raskošnog talenta, kolumnist, satiričar, a prije i poslije svega kao častan i velik čovjek.

Adio, druže "šereta".

 

 

Naslovnica Kultura