Novosti Hrvatska

I premijerova supruga u akciji

Počelo 10-minutno vježbanje i nastava o pravilnoj prehrani: Neka djeca jedu kulen, ali dozirano i uz povećane količine voća, povrća i vode

I premijerova supruga u akciji

Dr. Sanja Musić Milanović, supruga premijera Zorana Milanovića, predstavila je 1. modul zdravstvenog odgoja "Zivjeti zdravo" u OŠ Matije Gupca u Zagrebu / Foto: Tomislav Krišto / CROPIX

U hrvatskim školama od ponedjeljka je počela provedba programa pravilne prehrane i tjelesne aktivnosti u sklopu nastave Zdravstvenog odgoja, odnosno njegovog prvog modula „Živjeti zdravo“. U konkretnom slučaju riječ je o nastavi s ciljem da se djeci skrene pozornost na nužnost zdrave prehrane, ali i redovitog vježbanja.

Stoga je ravnatelj Agencije za odgoj i obrazovanje Vinko Filipović u ponedjeljak stigao u Osijek kako bi u osnovnoj školi Antuna Mihanovića predstavio ovaj program, a u tome su mu asistirali i učenici 4. b razreda koji su sa svojom učiteljicom odradili 10-minutnu tjelesnu vježbu u učionici.

To će omogućiti učiteljicama i učiteljima razredne nastave da u svojim učionicama svaki dan, bilo na početku nastave, bilo kada osjete manjak koncentracije učenika pod nekim satom, zaustave nastavu i odrade 10-minutnu vježbu u učionici. U tom smislu više nema alibija vezano za pomanjkanje prostora. To su vježbe koje se mogu odraditi u učionicama i u odjeći u kojoj djeca dođu na nastavu. Pretilost i pomanjkanje tjelesne aktivnosti možda su i najveći problem naše djece.

Naime, naša djeca su četvrta u Europi po pretilosti, pri čemu ih je više od 20 posto pretilo, a oko sedam posto debelo. Razlog za to je loša i nepravilna prehrana kao i pomanjkanje tjelesne aktivnosti. Upravo zbog toga smo u okviru Zdravstvenog odgoja i modula Živjeti zdravo s današnjim danom započeli još jednu aktivnost tog modula. Skrenuti pozornost učenika na nužnost zdrave prehrane, odnosno konzumiranje voća i povrća te najmanje osam čaša vode dnevno.

To naravno ne znači da djeca u Slavoniji ne trebaju jesti kulen i čvarke, dapače, neka to i dalje jedu, ali u doziranim količinama uz nužno veće količine voća, povrća i vode - rekao je Filipović, dodavši i kako su nastavnici dobili brošure u kojima je točno specificirano u kojim namirnicama se nalaze pojedini minerali i vitamini, kako treba poželjno izgledati doručak, zajutrak, užina, ručak itd. te kako bi se na najmanju moguću mjeru svelo konzumiranje nezdravu hranu i pića, prvenstveno brze hranu i gaziranih pića.

- Htjeli smo na ovaj način i skrenuti pozornost s jedne neproduktivne rasprave o 4. Modulu, koja se vodi već pet mjeseci, na ono što je po meni najvažnije općenito u projektu Zdravstvenog odgoja, a to je zdravlje djece, jer nam je cilj proizvoditi zdrave građane - istaknuo je Filipović, kazavši i da se četvrti Modul neće moći predstaviti na ovakav način.

- On je po meni nezasluženo predstavljen više od bilo kojeg drugog, a koji nisu ništa manje važni. Njega se, zbog specifičnosti koje nosi, ne može predstaviti na ovaj način, ali je moguće u okviru radionica koje stavljamo na naše mrežne stranice i gdje učiteljima, nastavnicima i stručnim suradnicima dajemo vrlo jasne upute kako ga provoditi. To znači kako djeci ukazati na odgovorno ponašanje što se tiče godina odrastanja i početka spolnih aktivnosti, kako ih zaštititi od spolnih bolesti, neželjenih trudnoća, odnosno svih frustracija i trauma koje se mogu dogoditi ako nemaju dovoljno informacija kako bi mogli donositi dovoljno odgovorne odluke - zaključio je Filipović, dok je ravnatelj škole Josip Mandurić pozdravio inicijativu Ministarstva, istaknuvši na novinarski upit da li u ovoj školi ima problema ili otpora vezano za četvrti modul, kako „nemamo nikakvih poteškoća što se tiče provedbe kurikuluma zdravstvenog odgoja općenito.“

Jovanović: Galama može biti i dobra

Provedbu prvog modula zdravstvenoga odgoja pod nazivom "Živjeti zdravo" predstavio je danas ministar znanosti, obrazovanja i sporta Željko Jovanović u Osnovnoj školi Milana Brozovića u Kastvu te je najavio da Agencija za vanjsko vrednovanje dvije godine pratiti provedbu zdravstvenog odgoja i procijeniti jesu li mu potrebne izmjene.

Istaknuo je da će se satovi zdravstvenog odgoja, u sklopu sata razrednika, održavati kroz razgovore s djecom a ne ex cathedra.

Cilj je da se djeca nauče razmišljati, donositi odluke te promijeniti neke svoje stavove ako su pogrešni, rekao je ministar Jovanović dodavši kako se zdravstvenim odgojem nastoji postići da sadašnji prvašići žive duže i zdravije.

Izvijestio je da je priređen "paket" za nastavnike u kojem su plakati i DVD-i s 10-minutnim fizičkim vježbama za učenike te dodatni materijal za nastavnike.

U razgovoru s ravnateljima i nastavnicima škola, nakon susreta s učenicima jednog prvog i jednog četvrtog razreda, u kojem je naglasio važnost zdrave prehrane i svakodnevnog vježbanja, ministar Jovanović je kazao da će zdravstveni odgoj zapravo jačati odgoj djece unutar obitelji.

Svako dijete će nakon nastave odlaziti kući i razgovarati s roditeljima o naučenom na satovima zdravstvenog odgoja, a time se potiče razgovor djece i roditelja kojeg je sve manje, naveo je.

Jovanović je kazao da je "galama koja se digla oko 4. modula zdravstvenog odgoja možda i dobrodošla jer će potaknuti roditelje da konačno počnu razgovarati s djecom".

Ministar znanosti, obrazovanja i sporta Željko Jovanović najavio je da će Agencija za vanjsko vrednovanje pratiti provedbu zdravstvenog odgoja tijekom sljedeće dvije godine pa će se tada procijeniti jesu li potrebne izmjene. "Neupitna je jedna stvar, zdravstveni odgoj ide dalje", poručio je ministar.

Izrazio je zadovoljstvo dosadašnjom provedbom zdravstvenog odgoja navevši da je ona krenula već u listopadu, a ne početkom ovog polugodišta. Naglasio je da je aktiv ravnatelja osnovnih škola Istarske i Primorsko-goranske županije na sastanku u prosincu ocijenio da se zdravstveni odgoj provodi bez ikakvih problema.

U pratnji ministra bili su, među ostalima, ravnatelj Klinike za pedijatriju riječkoga KBC Goran Palčevski i zamjenik ravnatelja opatijske Thalassotherapije Viktor Peršić a time se, kako je naveo Jovanović, pokazuje podrška zajednice provedbi zdravstvenog odgoja.

Odgovarajući tijekom boravka u kastavskoj školi na novinarsko pitanje kako će se riješiti problem nedostatka 900 milijuna kuna za plaće prosvjetara, ministar Jovanović je rekao da je proračun Ministarstva znanosti, obrazovanja i sporta izrađen tako da osigura redovitost plaća, očuva postojeća radna mjesta te osigura zapošljavanje novih znanstvenih novaka.

Nema mjesta za brigu oko plaća nastavnika, učitelja i ostalih u sustavu odgoja, obrazovanja, znanosti i sporta, ustvrdio je ministar Jovanović.

Nikola Patković, Hina



Ministrov specijalni tim tumačit će zdravstveni odgoj po cijeloj Hrvatskoj


Dok iz Crkve i pojedinih civilnih udruga stižu najave kako neće mirovati dok ne postignu svoje ciljeve u vezi sa zdravstvenim odgojem u školama, prije svega vezano uz 4. modul o spolnoj i rodnoj ravnopravnosti, ne predaje se ni ministar Željko Jovanović. On i njegova ekipa već od ponedjeljka kreću po školama u Hrvatskoj, u kojima će predstaviti zdravstveni odgoj, točnije njegov 1. modul - “Živjeti zdravo”.

Taj dio programa nije izazvao prevelike kontroverze u javnosti, odnosno, tri prva modula (osim ovoga još i oni o prevenciji nasilja i ovisnosti) uopće i nisu dosad bili predmetom spora ‘zaraćenih’ strana. Naprotiv, i iz Crkve su poručivali kako protiv ta tri modula nemaju ništa, ali za četvrti traže alternativni program.

Kako izgleda modul “Živjeti zdravo”, koji će se predavati već od prvog razreda osnovne do četvrtog razreda srednje škole u sklopu 12 sati razredne zajednice, u ponedjeljak će demonstrirati predstavnici Ministarstva, članovi povjerenstva za izradu programa zdravstvenog odgoja te Agencije za odgoj i obrazovanje u ukupno pet osnovnih škola u Hrvatskoj. Ministar Željko Jovanović bit će u OŠ Milana Brozovića u Kastvu, a premijerova supruga i jedna od autorica programa zdravstvenog odgoja dr. Sanja Musić-Milanović ‘boje’ prvog modula ‘branit’ će u zagrebačkoj OŠ Matije Gupca.

Ravnatelj Agencije za odgoj i obrazovanje Vinko Filipović bit će u OŠ Antuna Mihanovića u Osijeku. U splitsku OŠ “Sućidar” stižu Ivana Kalogjera, glavna savjetnica ministra Jovanovića te savjetnica Sabina Glasovac, a u koprivničkoj OŠ Đure Estera gostovat će ministrova pomoćnica Ankica Nježić. Kako su najavili iz MZOS-a, u sklopu oglednog sata modula “Živjeti zdravo” bit će predstavljen edukativni materijal - istoimene brošura, namijenjena učiteljima razredne nastave, te edukacijski paket za svakodnevno desetominutno vježbanje, a u kojemu se nalaze prigodni DVD, plakat i uputa za učitelje.

U školi u kojoj će gostovati dr. Sanja Musić-Milanović bit će predstavljen i eksperimentalni poligon za vježbanje koji se kao pilot-projekt uvodi u pet zagrebačkih škola. - Edukativni materijal za modul “Živjeti zdravo”, uz MZOS, sufinancirali su Hrvatski zavod za javno zdravstvo, Ministarstvo zdravlja i Hrvatski olimpijski odbor. Materijal će najprije dobiti ovih pet škola, a idući tjedan stići će i u ostale škole u Hrvatskoj. Edukacijski paket otvorit će mogućnost učiteljima da svaki dan, neovisno o tome ima li škola sportsku dvoranu ili ne, s djecom provedu desetominutne vježbe u učionicama – kaže Vinko Filipović, ravnatelj Agencije za odgoj i obrazovanje.

Prema radnim materijalima, djeca će u sklopu modula “Živjeti zdravo” učiti o zdravoj prehrani, higijenskim navikama, važnosti tjelovježbe, mentalnom zdravlju i jačanju samopouzdanja, odupiranju pritiscima vršnjaka, bulimiji i anoreksiji te ostalim poremećajima prehrane, opasnostima od nezdravog načina života poput nepravilne prehrane, duhana, alkohola, kockanja, klađenja te pretjerane uporabe lijekova.

Primjerice, već u prvom razredu osnovne škole učit će osnove pružanja prve pomoći i to na primjeru zaustavljanja krvarenja iz nosa. Upoznat će se i s piramidom zdrave prehrane za dječake i djevojčice od sedam do devet godina, kulturnim ponašanjem za vrijeme jela, pravilnom pripremom, serviranjem i konzumacijom jela. Kao što je to preporučila dr. Sanja Musić- Milanović, inače epidemiologinja u Hrvatskom zavodu za javno zdravstvo, učitelji će s djecom pripremiti stol za zajednički obrok, staviti stolnjake i salvete te zajednički zdravo objedovati. Prvašići će učiti i o važnosti pranja ruku, a vježbat će i pravilnu uporabu sanitarnog čvora, odnosno redoslijed radnji u sanitarnom čvoru.

Dakako, kako se kaže u materijalu, djeca neće skidati odjeću, nego će s učiteljem u sanitarnom čvoru simulirati uporabu sukladno naučenom redoslijedu. Već od drugog razreda osnovne škole učit će o nezdravim ponašanjima koja mogu utjecati na zdravlje, poput nedostatne tjelesne aktivnosti, alkohola i duhana, učit će i o pravima djece i dužnostima koja iz njih proizlaze. U trećem razredu osnovne škole naučit će cijeniti svoja i tuđa postignuća, a u četvrtom će učiti o slobodnom vremenu, ali i razvoju samopouzdanja te kontroli negativnih emocija.

U petom razredu vraća se svojevrsni oblik nekadašnjeg Domaćinstva, jer će djeca učiti pripremati jednostavnije obroke i međuobroke, dok će u šestom izrađivati jelovnik prema godišnjim dobima i to na primjeru pravilne prehrane i tradicijskih jela svoga kraja. O bulimiji i anoreksiji učit će u osmom razredu, dok će u srednjoj školi učiti o mentalnom zdravlju kroz, primjerice, sastavljanje pravila za dobre odnose u razredu, uvažavanju različitosti i slično.

Učit će se i o opasnosti te zaštiti od sezonskih zaraznih bolesti, viroza, gdje će se ponavljati važnost higijenskih navika poput pranja ruku. U srednjoj školi nastavlja se učenje o važnostima zdrave prehrane, tjelovježbi, a osobito opasnostima klađenja i kockanja što će mladi učiti od drugog razreda srednje škole. U trećem srednje govorit će se o planiranju budućnost, a za vježbu će učenici izraditi horoskop za 202_ godinu u kojemu će navesti svoju viziju budućeg života.

Marijana Cvrtila

1. MODUL ŽIVJETI ZDRAVO:

1. RAZRED OSNOVNE ŠKOLE: -prva pomoć: kako pravilno postupiti pri krvarenju iz nosa te ovladati vještinom pružanja pomoći sebi i drugima (djeca će učiti zbog čega može doći do krvarenja, primjerice od ozljede u igri ili zbog kopanja nosa prstom); -piramida zdrave prehrane: razvijanje navike zdrave i redovite prehrane, bonton za stolom, zajedničko pripremanje stola stolnjacima i salvetama, objedovanje; naglašavanje važnosti pranja ruku prije i poslije jela; -pravilno držanje tijela; -osobna higijena: pravilna uporaba i redoslijed radnji u sanitarnom čvoru; -važnost redovite tjelovježbe;

2. RAZRED OSNOVNE ŠKOLE:
-kako sačuvati zdravlje: nabrojiti nezdrava ponašanja koja mogu utjecati na zdravlje (nepravilna prehrana, nedostatna tjelesna aktivnost, alkohol, duhan); osvješćivanje predmeta i preparata koje koristimo kada smo zdravi i bolesni: sirup, bijela kuta, toplomjer, med, limun, koturaljke, tlakomjer... -prava djece i dužnosti koje iz njih proizlaze (dijete ima pravo biti sa svojom obitelji ili onima koji će se za njih najbolje brinuti, pravo na igru, hranu, zdravstvenu zaštitu, djeci mora biti dopušteno govoriti vlastitim jezikom i primjenjivati svoju vjeru i kulturu itd.); -osnovne strukture gibanja (biotička motorička znanja) – vježbe skakanja, provlačenja, preskoka, guranja, hvatanja...

3. RAZRED OSNOVNE ŠKOLE:
-postignuća i odgovornosti za učenje: cijeniti svoja i tuđa postignuća, razumjeti vrijednost učenja;

4. RAZRED OSNOVNE ŠKOLE: -pravilan odabir tjelovježbenih aktivnosti za samostalno vježbanje u slobodnom vremenu; -mentalno zdravlje: razvoj samopouzdanja, bogatstvo razlika; -rješavanje problema i donošenje odluka: npr. iskazivanje suosjećanja, kontrola negativnih emocija;

5. RAZRED OSNOVNE ŠKOLE: -samostalna priprema jednostavnijih međuobroka/obroka za mlade;

6. RAZRED OSNOVNE ŠKOLE: -izrada jelovnika prema godišnjim dobima – pravilna prehrana i tradicijska jela kraja;

7. RAZRED OSNOVNE ŠKOLE:
-odbijanje neprimjerenih vršnjačkih pritisaka i zauzimanje za sebe („Možete li se sjetiti situacije iz svog života kada ste željeli reći ‘ne’, ali su vas uspjeli nagovoriti? Zašto ste se dali nagovoriti?“);

8. RAZRED OSNOVNE ŠKOLE:
-poremećaj hranjenja: osvijestiti prehrambene navike učenika i utjecaj društvenog okruženja; nabrojiti uzroke poremećaja hranjenja; -radni listić: ispisati poruke o hrani, reći što roditelji, vršnjaci, učitelji, mediji, sportaši i manekenke kažu o tome što treba jesti, što je zdravo i kako treba izgledati;

1. RAZRED SREDNJE ŠKOLE: -mentalno zdravlje: sastaviti pravila za dobre odnose u razredu, uvažavati različitosti; -vrijednost izbora životnog stila: izraditi piramidu životnih vrijednosti; prehrambeni stilovi;

1. i 2. RAZRED SREDNJE ŠKOLE: -prevencija sezonskih zaraznih bolesti (viroza): važnost higijenskih navika poput pranja ruku, održavanje osobne i higijene prostora; važnost raznovrsne prehrane;

2. RAZRED SREDNJE ŠKOLE: -mentalno zdravlje: osvijestiti korištenje slobodnog vremena; učenje o posljedicama uzimanja lijekova i drugih sredstava na mentalno zdravlje; sastaviti listu štetnih posljedica uzimanja lijekova i drugih sredstava ovisnosti (alkohola, duhana, klađenja, kockanja); -pravilna prehrana i poremećaji u prehrani; učenje o dodacima prehrani (med, probiotici, vitamini, minerali, čajevi, ali i proteinski pripravci);

3. RAZRED SREDNJE ŠKOLE: -donošenje životnih odluka u različitim životnim situacijama; -planiranje budućnosti: vježba Moj horoskop u 202_ u kojoj učenici predviđaju svoj horoskop i upisuju u krug sa sedam kružnih isječaka svoju viziju budućeg života; -pravilna prehrana kod pojačanih umnih i tjelesnih napora (npr. sportaši);

4. RAZRED SREDNJE ŠKOLE:
-višedimenzionalni model zdravlja u području tjelesnog, emocionalnog, mentalnog, socijalnog, osobnog i duhovnog zdravlja;


Naslovnica Hrvatska
Page 1 of 3FirstPrevious[1]23Last