Novosti Hrvatska

POZIV IZ CRNE GORE "Kerume, spremili smo ti eksploziv, potopi razarač Split"

Osobno sam voljan  postaviti eksploziv na prava mjesta na ozloglašenom brodu JRM-a ‘Split’ koji je 15. studenog 1991. godine napao grad Split, čime bi se stvorio zalog trajnog mira između dviju zemalja, ističe crnogorski instruktor ronjenja Dragan

Crnogorski ronioci predvođeni instruktorom ronjenja Draganom Gačevićem pokrenuli su ideju o potapanja razarača “Split” na dno uz hrvatsko-crnogorsku granicu ispod rta Kobila kako bi, žrtvujući ratni brod, stvorili zalog trajnog mira i pretvorili ga u međudržavnu ronilačku atrakciju.

- “Split” bi tako postao ronilačka top-destinacija Jadrana. Umjesto da nesretni razarač JRM trune na vezu u Kumboru, bolje je da se simbolično potopi uz morsku granicu na ulazu u Boku, ispod rta Kobila gdje nije plovni put. Vjerujem da bi kao takav ušao i u svjetski ronilački vodič.

Za ideju već znaju Podgorica i Zagreb, a mogući je prilog konačnom pomirenju dvaju naroda i država. Ne politiziram, ali sam zamislio da se brodu “sudi” kao Berekinu ili Krnjevalu, jer je jedinstven slučaj u svijetu da brod gađa grad čije ime nosi, što je taj razarač uradio u studenom 1991. godine!

Poruka cijelom svijetu

Osobno sam voljan pripremiti brod za taj čin i postaviti eksploziv na prava mjesta kako bi konačno “legao na dno”. Zašto da ne, neka ga pritiskom na botun potopi gradonačelnik Splita Željko Kerum ili neki stradalnik od posljedica granatiranja! Bila bi to izuzetno pozitivna poruka cijelom svijetu, na što ne bi ostali ravnodušni ni TV kanali kao “Discovery”, “History” i slični - govori Gačević i napominje da bi “tu, već ruinu od broda potopili na 20-ak metara dubine koja je vrlo pogodna za ronjenja i turističku ponudu, kraj Prevlake na kojoj se uskoro gradi i veliki turistički kompleks”.

Gačević je trenutačno skiper na jednoj jahti, a sudbina broda nazvanoga po gradu u kojem je do 1985. živio i radio proganja ga godinama. JRM je brod vodio uz oznaku “RF-31”, a nakon tivatskog “Arsenala” sada je, uz nepoznatu sudbinu, na vezu u Kumboru. Brod je 15. studenog 1991. napao Split, a otkad je u Crnoj Gori, više je puta neuspješno prodavan. Građen je 80-ih godina 20. stoljeća i ima ruske motore sklone čestim kvarovima.

Troškovi održavanja su golemi pa ga Ministarstvo obrane Crne Gore već petu godinu ne koristi. Posljednji je put na svoj pogon plovio s izaslanstvom Šri Lanke, samo 15 dana uoči katastrofalnog tsunamija koji je zauvijek i odgodio već dogovorenu prodaju: mala Šri Lanka je novac, planiran od prodaje broda, namjeravala iskoristiti za pomoć stanovništu stradalom od razornih morskih valova.

‘Dobre veze s Pantovčakom’

- S idejom o potapanju upoznao sam jednog od savjetnika crnogorskog premijera, a u Splitu sam o tome razgovarao s Ivanom Brozovićem u sklopu pogranične suradnje. Kod rta Kobila nije plovni put, i to je zbog simbolike granice pravo mjesto, kao i zbog blizine dvaju aerodroma, odakle lako mogu doći posjetitelji. Naš savjetnik ima dobre veze sa članovima kabineta predsjednika Ive Josipovića te vjerujem kako bi od ideje moglo biti nešto na obostranu korist - dodaje Gačević.

Ne znamo hoće li razarač “Split” umjesto potencijalne ekobombe u prelijepom zaljevu Boke kotorske doista završiti na dnu mora, u području koji Dubrovčani nazivaju i Zaljevom hrvatskih svetaca. Ali o njoj bi doista vrijedilo razmisliti, jer simbolika ideje i zajednička korist realizacije neupitni su za obje susjedne države koje s istim ciljem idu u Europsku uniju.

TEKST I SNIMKE AHMET KALAJDŽIĆ 

Naslovnica Hrvatska
Page 1 of 5FirstPrevious[1]2345Last