Novosti Biznis

hrvatska ima više prehrambenih aduta koji privlače europske kupce

RURALNI TURIZAM Na cijeni su zaštićeni proizvodi

hrvatska ima više prehrambenih aduta koji privlače europske kupce

Potrošači sve više traže prehrambene artikle koji se odlikuju posebnošću, u Europskoj uniji već ih je 800 autohtonih, a prednjače talijanske i francuske delicije

Potrošači sve više traže prehrambene artikle koji se odlikuju posebnošću, u Europskoj uniji već ih je 800 autohtonih, a prednjače talijanske i francuske delicije

Istarski pršut glavni je hrvatski prehrambeni adut koji će do ljeta postati prvi hrvatski proizvod zaštićen u Europskoj uniji. Svoj red čekaju paški i cetinski sir, drniški pršut i slavonski domaći kulen.

Sve veće zanimanje potrošača za proizvodima koji se odlikuju posebnošću potiče proizvođače na zaštitu kakva se u EU-u primjenjuje već 18 godina. I naše je zakonodavstvo usklađeno s europskim, pa nakon što se obavi procedura na nacionalnoj razini, nastavlja se i na razini Unije.

Kulinarska baština

− Postupak je dugotrajan, a iziskuje i značajne izdatke – ističe ravnateljica Uprave za sigurnost i kakvoću hrane pri Ministarstvu poljoprivrede dr. Jelena Đugum, ali kaže i da je zanimanje proizvođača veliko.

Zaštićeni proizvodi postižu višu cijenu jer su prepoznatljivi kao i regija iz koje potječu, povećava im se i mogućnost izvoza, a korist ima i šira zajednica jer pridonose razvoju turizma i ruralnih područja.

U EU-u postoji već 800 autohtonih proizvoda, a prednjače talijanske i francuske delicije. U posljednje vrijeme priključila im se i Rumunjska, a sve tri zemlje imaju tradiciju takva promišljanja o svojoj gastronomiji i zbog toga su njihovi rezultati među najistaknutijima.

Njemačka je nova pravila dočekala prilično nespremna, ali je u vrlo kratkom roku izrađena vrlo precizna karta kulinarske baštine po kojoj je registriran cijeli niz proizvoda, kojih je sada već četvrtina u ukupnoj proizvodnji.

Kako je na Kongresu o ruralnom turizmu rekao dr. Alexander Wirsig iz njemačke tvrtke Terra Fusca, uz brendirane proizvode, u Europi su priznate kategorije s oznakama ekološkog uzgoja, izvornosti i geografskog podrijetla. Proizvođači se udružuju i zajedno promoviraju regije, ne obazirući se na nacionalne granice.

Tako su Alto Adige i Südtirol brendirali regionalni identitet špeka i započeli posao vrijedan 400 milijuna eura. U godišnjoj proizvodnji 10.000 tona sudjeluje 29 tvrtki i tisuću zaposlenih.

Jednako je uspješan i primjer brendiranja krastavaca u njemačkoj regiji Spreewald, gdje se proizvodi 39.000 tona godišnje. Udio u regionalnom društvenom bruto proizvodu je 10 do 15 posto, a u deset tvrtki posvećenih uzgoju i preradi krastavaca zaposleno je 4450 ljudi.

Osam specijaliteta čeka registraciju

Uz već spomenute domaće proizvode, početak postupka registracije čeka još osam hrvatskih specijaliteta. Najviše je maslinovih ulja, i to istarsko kao poseban brend, djevičansko maslinovo ulje Valalta i ekstra djevičanska maslinova ulja iz Poreča, s Cresa i iz Vodnjana. Elitnom društvu priključuje se i plod dalmatinske maraske, dalmatinski pršut i ogulinski kiseli kupus.

Naslovnica Biznis