Novosti Biznis

švedska magla

Identičan IKEA artikal 400 kuna skuplji u Hrvatskoj u odnosu na Austriju

švedska magla
Malo je reći da su Hrvati otvaranje prve IKEA-ine robne kuće dočekali s oduševljenjem. Kada je lani u kolovozu otvorena njihova trgovina u Rugvici nedaleko od Zagreba, već prvoga dana zabilježeno je više od 15.000 kupaca, a početkom siječnja ove godine iz IKEA-e su ponosno objavili kako imaju već milijuntu posjetiteljicu. Bila je to, ne slučajno, Splićanka Lea Pajić.

Kažemo ne slučajno, budući da su upravo stanovnici Splitsko-dalmatinske županije, nakon Zagrepčana, najčešći posjetitelji robne kuće IKEA Zagreb. Ovaj poznati švedski lanac namještaja toliko je popularan među Dalmatincima da im nije problem potegnuti 400 kilometara kako bi kupili novu lampu, ormar, tepih, sofu... Potražnja je to veća jer su se mnogi dali u turizam, pa su tako brojni dalmatinski apartmani uređeni u skandinavskom stilu.

Ogromne uštede

Ima i onih kojima se ne da činiti kilometre do Zagreba, pa naručuju dostavu iz Rugvice, a jedan od najpopularnijih prijevoznika je tvrtka “I- prijevoz”, koja dostavu robe iz Rugvice do Split a naplaćuje već od 150 kuna za 50 kilograma robe.

- Stvarno se isplati. Već nekoliko puta sam naručivala dostavu iz IKEA-e. Prije su mi dovozili iz Graza, sada iz Zagreba, a uštede su ogromne. Mene bi samo put i gorivo ispali više od tisuću kuna, a potrošila bih i cijeli dan na putu. Ovako mi roba dođe na kućnu adresu. Ja samo na internetu odaberem artikle, pošaljem svoj popis dostavljačima i platim im pouzećem. Inače, kada IKEA dostavlja robu, ta je usluga deset puta skuplja, tako da uvijek biram domaće dostavljače - govori nam Splićanka, koja je donedavno imala samo pozitivna iskustva s IKEA-om. A onda ju je nedavno jedan račun iz zagrebačke IKEA-e prenerazio.

Naručila je, naime, dvosjed na razvlačenje, naziva “Solsta”, i platila ga 899 kuna. Učinilo joj se da je dobro “pazarila” sve dok nije ustanovila da je cijena potpuno istog proizvoda u IKEA-i u Grazu 69,99 eura, odnosno 530 kuna.

Nešto je jeftinije

- Šokiralo me kada sam na internetu vidjela da sam istu stvar platila skoro duplo skuplje! Čak 370 kuna razlike u cijeni za potpuno isti artikl u dva vrlo bliska centra zbilja je previše. Provjerila sam i ostale artikle s popisa, ali, srećom, nije bilo tako velikih odstupanja, čak su neke stvari bile i malo jeftinije u nas - govori naša sugovornica.
Kako to da jedan te isti proizvod, u ovom slučaju sofa (a koji se reklamira kao diskontni artikal i jedan od najjeftinijih u kategoriji dvosjeda na razvlačenje), može imati tako bitno različitu cijenu? To pitanje postavili smo poslovodstvu hrvatske IKEA-e.

- Od ukupno 9500 proizvoda u asortimanu robne kuće IKEA Zagreb, oko 7000 proizvoda ima nižu ili približno sličnu cijenu kao u Austriji. Važno je istaknuti da u Austriji stopa PDV-a iznosi 20 posto, a u Hrvatskoj 25 posto. Uz to, IKEA u Austriji posluje dulje od 20 godina, tijekom kojih je investirala u određene kategorije i proizvode, pa njihovu cijenu sada može sniziti i ispod nabavne, što u Hrvatskoj zakonski nije dopušteno. Primjerice, stolić “Lack” u Austriji se prodaje već dugi niz godina u velikim količinama. Robna kuća u Austriji nikada nije povećala cijenu tog proizvoda, a zahvaljujući opsegu prodaje i cijenama prijevoza može mu i dodatno sniziti cijenu - kaže nam Jelena Granić, voditeljica lokalnog marketinga IKEA Hrvatska.

Par klikova mišem, pa smo uvidjeli kako najjeftinija varijanta spomenutog stolića “Lack” u bijeloj i crnoj nijansi u Grazu košta 4,99 eura, a u Zagrebu 49, 90 kuna. Dakle, u Zagrebu je taj proizvod 12 kuna skuplji. Zanimljivo, skuplja varijanta tog stolića u crvenoj boji nema tako drastičnu razliku u cijeni, pa se nameće zaključak kako su najjeftiniji i baš zato potencijalno najprodavaniji artikli u hrvatskoj IKEA-i - skuplji od onih u bliskoj i, treba li naglasiti, bogatijoj Austriji.

Veću razliku u cijeni, opet u korist Austrijanaca, uočili smo još kod toaletnog stolića “Hemnes” pa tako taj ljupki artikal u Grazu košta 149 eura, odnosno 1128 kuna, dok mu je cijena u Zagrebu 1499 kuna, što je opet 370 kuna više. Primjetne su i razlike u cijenama komode “Hemnes”, ali ne tako velike. No, zato je značajna razlika kod bračne posteljine “Krakris”. I ovdje je u pitanju diskontni artikl, no on je u hrvatskom centru 79,90 kuna, dok mu je cijena u Grazu 6,99 eura (53 kune), dakle 27 kuna niža.

Splićanka s početka naše priče kaže da će ubuduće dobro paziti u kojoj ću IKEA-i kupovati. Tako bi, sigurni smo, postupio i Ingvar Kamprad, osnivač IKEA-e. Usprkos tome što je jedan od najbogatijih ljudi na svijetu, još je čuveniji po svojoj štedljivosti.


diana barbarić


Kod privatnika jeftinija dostava

Gotovo nevjerojatno zvuči da dostava robe iz IKEA centra Zagreb do Splita košta neusporedivo jeftinije kod privatnih prijevoznika koji se reklamiraju na društvenim mrežama nego ukoliko dostavu naručite. Međutim, to je stvarno tako, a evo objašnjenja Jelene Granić: - IKEA dostavu nudi kao dio dodatne usluge, a cijena ovisi o zoni dostave. Za područje Splita cijena dostave unutar sedam dana dana je 6 kuna ko kilometru, odnosno 3 kune po kilometru za dostavu unutar 25 dana za narudžbe do 600 kilograma. Znamo da druge tvrtke osiguravaju povoljniju dostavu na područje Hrvatske i drago nam je da na taj način IKEA proizvodi lakše dolaze u domove ljudi, čineći njihov svakodnevni život malo boljim- kaže ona.


Gdje je Zagrebu “hit” proizvod?

- Ikeini menadžeri cijene formiraju prema tržištu i jako dobro znaju koliko slične stvari kod nas koštaju. Kada su došli u talijanski Villesse, cijene kuhinja su bile 25 posto niže od Graza jer su htjeli biti konkurentni. Godinu nakon toga su cijene podigli na razinu Graza. Sve te cijene su njihova procjena tržišta, ništa više. Meni je žao da Zagreb nije dobio jedan “hit” proizvod kakav je imao Graz u Dombas ormaru prije 2 godine - trokrilni ormar koji je danas u Zagrebu 599 kuna, prije dvije godine je u Grazu bio 50 eura. Sada je i u Grazu cijena tog Ormara 69,99 eura, ali i to je još uvijek povoljnije nego u Hrvatskoj- komentira nam jedan vjerni Ikein kupac, kojega ovo ipak neće pokolebati da kupuje njihove artikle, tim više što su navedene drastične razlike u cijenama više iznimka nego pravilo.


KOMENTAR Linda Perić: Tomu se nismo nadali

Dok pregledavate internetske stranice na kojima svoje apartmane oglašavaju dalmatinski privatni iznajmljivači, čini vam se kao da prelistavate IKEA-in katalog: ista posteljina, svjetiljke na noćnim ormarićima, zavjese, tepisi u veselim bojama... Što, ustvari, i ne čudi kad se uzme u obzir da s relativno malim novcima možete vrlo ukusno napraviti “make over” stana ili kuće u kojima su donedavno carevale tople boje moderne sredinom osamdesetih.

Dolazak poznatoga švedskog brenda u Hrvatsku nisu pozdravili samo novopečeni turistički radnici, nego i svi ostali koji su čari šopingiranja u IKEA-i doživjeli odlazeći u Graz ili Anconu. Sada će moći kupovati iste stvari, ali će gubiti manje vremena, trošiti manje benzina, a bolje će proći odluče li se i za dostavu. Takva bi logika bila sasvim prihvatljiva da se nije otkrilo kako trgovački div ne drži baš iste cijene u svim svojim centrima, tako da su pojedini proizvodi, i to baš oni koje hrvatski kupci najradije kupuju, znatno povoljniji u Austriji.

Menadžeri iz hrvatske IKEA-e objašnjavaju nam kako od 9500 proizvoda u zagrebačkom centru njih 7000 ima nižu ili približno istu cijenu kao u Grazu, iz čega proizlazi kako je gotovo trećina, ipak, skuplja!

Šok i nevjerica, nismo se tomu nadali... Uz ocjene IKEA-ine ponude potrošači su vrlo često vezali onu poznatu “value for money”. Veću snagu, po svemu sudeći, ova krilatica ima u Austriji.


LINDA PERIĆ

Naslovnica Biznis