stdClass Object ( [id] => 1361811 [title] => Zašto je i dalje hit u plastičnoj šalici i boci piti vodu i lošu kavu? Plastika nas je opila, a marketing ‘zakucao‘ [alias] => zasto-je-i-dalje-hit-u-plasticnoj-salici-i-boci-piti-vodu-i-losu-kavu-plastika-nas-je-opila-a-marketing-zakucao [catid] => 264 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

Mnogi se sjećaju kako je Anne Hathaway u filmu "Vrag nosi Pradu" zaposlivši se u elitnom modnom magazinu svako jutro sva šeprtljava i užurbama prije posla trčala u Starbucks po kave za van, pa je na podlošku trčala preko ceste s barem četiri plastične šalice za šeficu, pa i za ovu i onu nadređenu kolegicu.

Film je snimljen 2006., skoro prije dvadeset godina, onda kad su nam zapadnjaci olako prodavali taj đir i stil života o kakvom smo rado sanjali. Ta užurbanost, elitne tvrtke, elitne ulice, elitna odjeća, elitne prodavaonice kave... sve nam je prije dvadesetak godina izgledalo "kul", toliko da se taj đir kave za van, srećom puno kasnije uhvatio i za naše navike. Iako u Hrvatskoj nemamo razvikani američki kaveni brend, imamo mogućnosti i mi malo glumiti Amerikance ili Zapadnjake kad uzmemo topli napitak iz kojekakvih aparata na benzinskoj pumpi, u trafici, u dućanu... i još tko zna gdje sve. Hodamo i mi našim ulicama s plastičnim šalicama, nismo u filmu s Pradom, ali jesmo u filmu s plastičnim šalicama.

Plastika nas je "opila" svojom praktičnošću, a marketing proizvođača napitaka i plastičnih boca je odigrao divovsku ulogu u tome. Često i kroz filmove kao što je bio i onaj stari "Što žene vole" iz 2000. godine s Melom Gibsonom i Helen Hunt u ulogama marketinških stručnjaka koji moraju osmisliti kampanju za neki sportski brend, a onda dvojac u priču uvede u obaveznu bocu s vodom. Bez dobrih patika i boce u ruci, žena jednostavno nije žena. Tako je nekako ostalo u sjećanju i danas kad svako od nas nosu svoju bocu s vodom, jer, ne daj Bože da ožednimo u bilo kojoj prilici.

---

image
Shutterstock
---

Žedniji smo danas nego što su ikada bili naši preci. I fotografiramo se s bocama, kupujemo ruksake i borše s pretincima za bocu, na bicikle postavljamo nosače za boce, u automobile nam ugrađuju nosače za boce... ma svugdje i svakako jer bez boce nema života.

Gledamo li crno-bijele fotografije naših baka i djedova, bocu ne možeš pronaći ni povećalom. Nisu ih ni imali. A šetali su i oni, bavili se sportom i oni, ali pitamo se u čudu kako su izdržali bez plastične boce i vode u njoj!? I gdje bi uopće naše bake mogle nositi bocu u onim malim ženskim torbicama kakve su se nosile pedesetih, šezdesetih... puno prije nego su žene odustale od "ženske borše" i pristale na prevelike torbe, gdje danas stane i više od jedne "plastike s vodom". I ne možemo se ne pitati kako je uopće izdržao Smojin Baćo koji je kroz "Velo misto" stalno trčao i to bez plastične boce. Vjerojatno od jedne do druge česme gdje bi se osvježio i napio. Dobro, ajde, danas nam česme, ako ih i ima, služe više za ukras nego za svrhu.

Sjetimo se i sami svojih davnih djetinjstva kad smo zajapureni od trke i igre došli doma popit vode, naši bi skočili jer se smatralo kako na "vruće" tijelo ne smiješ piti da te ne bi "prekinulo".

Veterani sporta, pa i naše kolege u sportskoj rubrici se prisjećaju kako u ona davna vremena igrači Hajduka ili veslači Gusara nisu smjeli ni pomisliti da u vrijeme treninga piju vodu. Gledate li danas nogometnu utakmicu, vidite da svi u nekoj ‘pauzi‘ trče po boce. Zar nije ono i naš Guardiol, prije nego ga je svijet počeo obožavati, na nekom svom debiju u reprezentaciji, tijekom utakmice Hrvatska-Španjolska u "prekidu" otrčao popiti vode iz boce i tu je na nesreću Hrvatskoj pao gol. Eto, nije izdržao. Ali Guardiol se rodio nakon što smo se već utopili u plastici i navikama njezina korištenja.

Boce s vodom nekad jednostavno nisu bile đir, a vjerojatno nije bilo ni pristojno imati zauzete ženske ni muške ruke s nepotrebnim dodatkom, a tek ta kava za van! Vjerojatno nam se preci okreću u grobu kad vide tu današnju ovisnost o plastičnoj ambalaži, a još gore konzumaciju ičega na ulici, u hodu... Skroz nepristojno.

I zanimljivo je da nisu naši preci, a ni mnoge generacije poslije njih podlegli dehidraciji na ulicama niti klonuli zbog nedostatka kofeina trčeći na posao, prije nego što su izmišljene šalice za van ili boce za piće. Kad smo to uopće dozvolili da nas dizajniraju, promijene naš način života i izbacili nam iz glave dobro staro, polagano "kafenisanje" ili onaj užitak kad se napiješ svježe vode netom istočene iz špine u staklenu čašu?

Plastika za jednokratnu upotrebu, pa i uopće plastika nam je već toliko u krvi da je pitanje kako uopće izaći iz ovog kruga u kojem već godinama bauljamo slušajući ekološki osvještene koji već "viču" gdje god stignu da ćemo stradati. Ali psihologija ponašanja je već takva kakva je, pa se samo malo utješimo kad pomislimo: Aha, ova plastika se može više puta koristiti! Iako to zaista malo znači. Premalo se zabrinjavamo oko toga što se oceani guše u plastici, što je pronađena na Mount Everestu, što su čestice plastike prodrle i do fetusa u majčinoj utrobi, a odnedavno je ima i u mozgu još uvijek, za sada zdravog čovjeka. A što će mu biti, saznat ćemo kasnije.

Kolikogod se govorilo o prijetnjama plastike čovječanstvu, ima tu još puno posla za sve nas. Jedni se slažu da treba sve plastično smanjiti ako ne i izbaciti, a onda osviješteni naiđe na neosviještenog. Na webu je ostalo zapisana objava našeg slavnog chefa Mate Jankovića iz 2020. godine:

"Jučer sam u marketu kupio mozzarellu u plastičnoj ambalaži, parmezan u plastičnoj ambalaži, jogurt u plastičnoj boci, kajmak u plastičnoj ambalaži, dva manga u najlon vrećici, mortadelu u plastičnoj ambalaži, naranču u plastičnoj mrežici, tekućinu za ispiranje suđa u plastičnoj boci, kruh u papirnatoj vrećici sa prozirnim komadom najlona da se vidi koji je to kruh.

Na kasi sam kupio skuplju, biorazgradivu vrećicu i sve stavio u nju."

---

image
Shutterstock
---

Eto, svi viču na potrošače da moraju nositi krpene torbe u spizu, a kad se oni i potrude, sudare se s neosviještenim proizvođačima. Ali, zeleni optimisti vjeruju da još ima nade da se promijene navike, da se vratimo na neki početak, da kavu pijemo iz porculana, vodu iz čaše, da se plastična amabalaža odbaci i proizvođači se preorjentiraju na vaganje i refužo prodaju, da mlijeko kupujemo u povratnoj staklenoj boci, jer ako danas idemo kupiti pivo s praznom bocom, mogli bismo i ostale tekućine.

Da bismo se vratili na ispravne ekološke postavke pomoć valja potražiti u bihevioralnoj psihologiji i dizajnu. Primjerice, Dezeen, online magazin za arhitekturu, interijere i dizajn sa sjedištem u Londonu kaže "nije da nam nije stalo" te nastavlja kako su istraživanja pokazala da je motivacija potrošača prema ekološki pozitivnom ponašanju visoka. No, problem je u tome što smo kao društvo općenito razvili očekivane pogodnosti: da imamo ono što želimo, kada to želimo, bez ikakvih posljedica. Znači popiti kavu baš sad u hodu, napiti se vode kad god nam padne na pamet!? Što je sasvim nerazumno, ne samo u očima onih naših predaka koji su znali živjeti i hodati ulicama bez kave za van ili boce vode u ruci. Stoga, piše Dezeen, moramo dizajnirati ljudsko ponašanje ako se ikada želimo riješiti plastike za jednokratnu upotrebu. Ne može se u potpunosti kontrolirati ljude i što će učiniti s plastičnom ambalažom, ali može se utjecati na njih tako što u dizajn same ambalaže treba "uračunati" psihologiju ponašanja.

Bihevioralna psihologija pokazuje da postoje tri čimbenika koji zajedno pokreću promjenu ponašanja: povećanje motivacije potrošača za recikliranje ili ponovnu uporabu, povećanje njihove sposobnosti da to učine i "okidača" koji ih podsjeća što treba činiti.

Dezeen navodi primjer jednog britanskog trgovačkog lanca koji je uveo svoje ekološke mjere oko vrećica. Najprije koriste vrećice koje se mogu reciklirati i pri tom koriste bitne poluge bihevioralne psihologije - potrošačima daju bonus bodove za svaku vraćenu vrećicu (motivacija); vrećice zbog izražene sivkaste boje - znači bez bojila, izbjeljivača itd. - nose prepoznatljivu poruku, a imaju ih gdje i vratiti (sposobnost) te konačno, trgovac ih podsjeća na povrat vrećica (pokretanje).

Otkako se i u Hrvatskoj provode mjere oko smanjenja plastičnih vrećica u svakodnevnoj, jednokratnoj upotrebi, ima pomaka na bolje. Zavirite i sami u svoje ostave, vjerujemo da ste i vi bili u nevolji kad ste potrošili namjenske vreće za smeće a ono mjesto gdje ste prije raskošno odlagali kojekakve vrećice, sada je ostala jedna, dvije, možda nijedna. Naučili ste se koristiti krpene torbe za spizu, pa tek koji put zgriješite kupnjom plastične ako ste onu trajnu baš zaboravili doma.

Dizajn može imati veliku ulogu u spašavanju okoliša od prekomjerne plastike, tvrdi Dezeen. Navode primjer škotskog start-upa, autora dizajniranih naljepnica promjenjive boja koja pak otkriva koliko je dugo plastični predmet bio izložen okolišu. Od ovakvih naljepnica nadalje možemo očekivati i level više, nadamo se inovacijama, možda i dočekamo da nam plastična amabalaža sama "progovori" što s njom dalje i kakva nas nagrada za to očekuje.

Jedan od načina da se tvrtke pozabave plastikom za jednokratnu upotrebu je da dizajniraju svoju ambalažu za višekratnu upotrebu, ali svi napori dosad nisu polučili zadovoljavajući uspjeh. Na primjer, piše Dezeen, McDonald‘sove šalice za višekratnu upotrebu dobivaju samo 40 posto povrata od kupaca u Njemačkoj, unatoč tome što potrošači plaćaju polog od 2 eura. Kad je Starbucks isprobao šalice za višekratnu upotrebu u zatvorenom okruženju svog sjedišta u Seattleu, gdje je njihovo vraćanje vjerojatno jednostavno, stopa povrata još uvijek nije premašila 80 posto. Kada je McDonald‘s uveo višekratnu ambalažu u svoje restorane u Francuskoj, otkrio je da ambalaža neprestano nestaje, da bi se ponovno pojavila na eBayu. A bez visoke stope povrata i ponovne uporabe, ambalaža za višekratnu upotrebu obično je lošija za okoliš, zbog mnogo većih količina plastike.

Ponovno korištenje ambalaže još nije doseglo zadovoljavajuće razmjere, ali trebali bismo biti optimistični po tom pitanju. Nema razloga da se ne vratimo održivijem pristupu u cijelosti. Sve što je potrebno je malo domišljatosti i puno truda. Zar se baš moramo "ufilmati" u Starbucksovu verziju modernog života i ovdje kod nas po ulici u plastičnoj šalici nositi splačinu od kave. I još pri tom sebi uzeti za pravo da tu istu šalicu bacimo gdje stignemo. Jer ta kava sigurno nije bolja ni jeftinija od one poslužene u pravoj "bumblastoj", teškoj porculanskoj šalici.

Sve je, dakle, u navikama ponašanja. Kako su nas navukli na plastiku, tako bismo se mogli sami podvrgnuti odvikavanju od ove pogubne ovisnosti. Svaki od nas ima priliku biti promišljeniji i sam stvarati svoje navike.

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => VRSTA OVISNOSTI [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [3] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [4] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [5] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [6] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [8] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [9] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [10] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [11] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [12] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [13] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [14] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [15] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [16] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [17] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [26] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [27] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [28] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [29] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [30] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [31] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [32] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [33] => stdClass Object ( [id] => 97 [name] => City Select [value] => (0) [type] => select [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 35 [alias] => CitySelect ) [34] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) [35] => stdClass Object ( [id] => 99 [name] => SD na licu mjesta [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 37 [alias] => SD_na_licu_mjesta ) ) [extra_fields_search] => VRSTA OVISNOSTI 2 0 10430 2 2 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 [created] => 2024-01-30 10:42:54 [created_by] => 3194 [created_by_alias] => Olgica Grizelj-Ivić [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2024-02-07 09:05:36 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2024-02-07 09:05:16 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 0 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 264 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovija događanja i savjeti za kvalitetan život [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, savjeti, showbiz, trend, društvena mreža, život, zdravlje, moda, ljepota, putovanja, tehnologija, gastro, dom, obitelj, karijera, viral [secure] => 0 [page_title] => Život [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= title=Zašto je i dalje hit u plastičnoj šalici i boci piti vodu i lošu kavu? Plastika nas je opila, a marketing 'zakucao' page_title=Zašto je i dalje hit u plastičnoj šalici i boci piti vodu i lošu kavu? Plastika nas je opila, a marketing 'zakucao' [metakey] => plastika, plastična ambalaža, kava, plastične boce [plugins] => {"incptvocmimagegalleryIGParameters":"default","incptvocmimagegalleryocmIGposition":"OcmAfterDisplayContent","incptvocmimagegalleryocmIGtheme":"CameraSlideshow","incptvocmimagegalleryImages":["\/images\/slike\/2024\/01\/30\/26477302.jpg","\/images\/slike\/2024\/01\/30\/26522392.jpg","\/images\/slike\/2024\/01\/30\/26522393.jpg"],"incptvocmimagegalleryImageTitles":["Profimedia","Shutterstock","Shutterstock"],"incptvocmimagegalleryImageDescriptions":["

Hodamo i mi na\u0161im ulicama s plasti\u010dnim \u0161alicama, nismo u filmu s Pradom, ali jesmo u filmu s plasti\u010dnim \u0161alicama...<\/p>","",""],"incptvocmimagegalleryImageFocus":["49:35","50:50","50:50"],"incptvocmimagegalleryImageDimensions":[{"size0":"1920x1300","hd_26477302_1920.jpg":"1920x1080","k_26477302_1280.jpg":"1280x1280","k_26477302_1024.jpg":"1024x1024","k_26477302_640.jpg":"640x640","k_26477302_480.jpg":"480x480","k_26477302_340.jpg":"340x340","k_26477302_220.jpg":"220x220","o_26477302_1280.jpg":"1280x866","o_26477302_1024.jpg":"1024x693","o_26477302_640.jpg":"640x433","o_26477302_480.jpg":"480x325","o_26477302_340.jpg":"340x230","o_26477302_220.jpg":"220x148","h_26477302_1280.jpg":"1280x854","h_26477302_1024.jpg":"1024x683","h_26477302_640.jpg":"640x427","h_26477302_480.jpg":"480x320","h_26477302_340.jpg":"340x227","h_26477302_220.jpg":"220x147","pp_26477302_1280.jpg":"1280x1628","pp_26477302_1024.jpg":"1024x1303","pp_26477302_640.jpg":"640x814","pp_26477302_480.jpg":"480x611","pp_26477302_340.jpg":"340x432","pp_26477302_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1920x1280","hd_26522392_1920.jpg":"1920x1080","k_26522392_1280.jpg":"1280x1280","k_26522392_1024.jpg":"1024x1024","k_26522392_640.jpg":"640x640","k_26522392_480.jpg":"480x480","k_26522392_340.jpg":"340x340","k_26522392_220.jpg":"220x220","o_26522392_1280.jpg":"1280x853","o_26522392_1024.jpg":"1024x682","o_26522392_640.jpg":"640x426","o_26522392_480.jpg":"480x320","o_26522392_340.jpg":"340x226","o_26522392_220.jpg":"220x146","h_26522392_1280.jpg":"1280x854","h_26522392_1024.jpg":"1024x683","h_26522392_640.jpg":"640x427","h_26522392_480.jpg":"480x320","h_26522392_340.jpg":"340x227","h_26522392_220.jpg":"220x147","pp_26522392_1280.jpg":"1280x1628","pp_26522392_1024.jpg":"1024x1303","pp_26522392_640.jpg":"640x814","pp_26522392_480.jpg":"480x611","pp_26522392_340.jpg":"340x432","pp_26522392_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1920x1280","hd_26522393_1920.jpg":"1920x1080","k_26522393_1280.jpg":"1280x1280","k_26522393_1024.jpg":"1024x1024","k_26522393_640.jpg":"640x640","k_26522393_480.jpg":"480x480","k_26522393_340.jpg":"340x340","k_26522393_220.jpg":"220x220","o_26522393_1280.jpg":"1280x853","o_26522393_1024.jpg":"1024x682","o_26522393_640.jpg":"640x426","o_26522393_480.jpg":"480x320","o_26522393_340.jpg":"340x226","o_26522393_220.jpg":"220x146","h_26522393_1280.jpg":"1280x854","h_26522393_1024.jpg":"1024x683","h_26522393_640.jpg":"640x427","h_26522393_480.jpg":"480x320","h_26522393_340.jpg":"340x227","h_26522393_220.jpg":"220x147","pp_26522393_1280.jpg":"1280x1628","pp_26522393_1024.jpg":"1024x1303","pp_26522393_640.jpg":"640x814","pp_26522393_480.jpg":"480x611","pp_26522393_340.jpg":"340x432","pp_26522393_220.jpg":"220x280"}],"incptvocmimagegalleryImageUseInGallery":["1","1","1"]} [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 100 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 264 [name] => Život [alias] => zivot [description] => [parent] => 254 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 3 [params] => {"inheritFrom":"254","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"0","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"0","itemRelatedLimit":"5","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"0","itemRelatedImageSize":"0","itemRelatedIntrotext":"1","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"0","itemRelatedImageGallery":"0","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 1 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 18 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 38116945 Threads: 4 Questions: 7081149332 Slow queries: 3296763 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 607925053 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 56 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front01 [password] => Y2AfBGoJRKhS9HNdMJ [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => JDatabaseQueryMysqli Object ( [offset:protected] => 0 [limit:protected] => 0 [db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object *RECURSION* [sql:protected] => [type:protected] => select [element:protected] => [select:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => SELECT [elements:protected] => Array ( [0] => category.* [1] => IF(ISNULL(container.catid),false,true) AS container [2] => container.name AS container_name [3] => SEFURL_cr.menuItemID AS sefurl_belonging_menu_item ) [glue:protected] => , ) [delete:protected] => [update:protected] => [insert:protected] => [from:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => FROM [elements:protected] => Array ( [0] => `#__ocm_categories` AS `category` ) [glue:protected] => , ) [join:protected] => Array ( [0] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_containers AS container ON category.id = container.catid ) [glue:protected] => , ) [1] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_sefurl_category_menu_relation AS SEFURL_cr ON category.id = SEFURL_cr.categoryID ) [glue:protected] => , ) ) [set:protected] => [where:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => WHERE [elements:protected] => Array ( [0] => `category`.`id` = '240' ) [glue:protected] => AND ) [group:protected] => [having:protected] => [columns:protected] => [values:protected] => [order:protected] => [autoIncrementField:protected] => [call:protected] => [exec:protected] => [union:protected] => [unionAll:protected] => [selectRowNumber:protected] => ) [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /mozaik/zivot ) [additional_categories] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 482 [name] => Premium [alias] => premium [parent] => 240 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /vinski-podrum-stari/sponzori ) [1] => stdClass Object ( [id] => 264 [name] => Život [alias] => zivot [parent] => 254 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /mozaik/zivot ) ) [link] => /mozaik/zivot/zasto-je-i-dalje-hit-u-plasticnoj-salici-i-boci-piti-vodu-i-losu-kavu-plastika-nas-je-opila-a-marketing-zakucao-1361811 [printLink] => /mozaik/zivot/zasto-je-i-dalje-hit-u-plasticnoj-salici-i-boci-piti-vodu-i-losu-kavu-plastika-nas-je-opila-a-marketing-zakucao-1361811?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 419969 [name] => plastika [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => plastika [link] => /tag/plastika ) [1] => stdClass Object ( [id] => 392054 [name] => plastična ambalaža [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => plasticna-ambalaza [link] => /tag/plasticna-ambalaza ) [2] => stdClass Object ( [id] => 344408 [name] => kava [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => kava [link] => /tag/kava ) [3] => stdClass Object ( [id] => 251104 [name] => plastične boce [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => plasticne-boce [link] => /tag/plasticne-boce ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => VRSTA OVISNOSTI [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [contains_infographic] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [Withoutads] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [Photo_gallery] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [promo] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [contains_video] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [exclude_comments] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [open_link_in_new_window] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [horizontal_crop_of_the_main_photo] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [no_index] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [no_cache] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [dont_show_on_the_front_page] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [related_on_bottom] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [live_button] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [instant_articles] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [s_preporucuje] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [s_voli] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [layout_with_three_photos] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [gallery_in_the_article] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [required_views] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [fullhd_image] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [CitySelect] => stdClass Object ( [id] => 97 [name] => City Select [value] => (0) [type] => select [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 35 [alias] => CitySelect ) [paid_article] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) [SD_na_licu_mjesta] => stdClass Object ( [id] => 99 [name] => SD na licu mjesta [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 37 [alias] => SD_na_licu_mjesta ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Zašto je i dalje hit u plastičnoj šalici i boci piti vodu i lošu kavu? Plastika nas je opila, a marketing ‘zakucao‘ [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => 3194 [name] => Olgica Ivić Grizelj [username] => olgica-ivi-grizelj [email] => olgica-ivi-grizelj@sd.hr [password] => $2y$10$pDLtOGBvBqvwlrYwD9du6.i.DAKfdD9vF92yI0Lu.9KBu3Hy1XUmq [password_clear] => [block] => 0 [sendEmail] => 0 [registerDate] => 0000-00-00 00:00:00 [lastvisitDate] => 0000-00-00 00:00:00 [activation] => [params] => [groups] => Array ( [2] => 2 ) [guest] => 0 [lastResetTime] => 0000-00-00 00:00:00 [resetCount] => 0 [requireReset] => 0 [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [otpKey] => [otep] => [link] => /autor/olgica-ivic-grizelj-3194 [profile] => stdClass Object ( [id] => 1712 [gender] => m [description] => [image] => [url] => [group] => 1 [plugins] => ) [avatar] => https://secure.gravatar.com/avatar/3cae59d70343ed833a8bdb63be15e211?s=100&default=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fcomponents%2Fcom_ocm%2Fimages%2Fplaceholder%2Fuser.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2024/01/30/26477302.jpg [galleryCount] => 3 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => Profimedia [mainImageDesc] =>

Hodamo i mi našim ulicama s plastičnim šalicama, nismo u filmu s Pradom, ali jesmo u filmu s plastičnim šalicama...

[popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2024/01/30/26477302.jpg [title] =>

Hodamo i mi našim ulicama s plastičnim šalicama, nismo u filmu s Pradom, ali jesmo u filmu s plastičnim šalicama...

Profimedia ) [1] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2024/01/30/26522392.jpg [title] => Shutterstock ) [2] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2024/01/30/26522393.jpg [title] => Shutterstock ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}

Mnogi se sjećaju kako je Anne Hathaway u filmu "Vrag nosi Pradu" zaposlivši se u elitnom modnom magazinu svako jutro sva šeprtljava i užurbama prije posla trčala u Starbucks po kave za van, pa je na podlošku trčala preko ceste s barem četiri plastične šalice za šeficu, pa i za ovu i onu nadređenu kolegicu.

Film je snimljen 2006., skoro prije dvadeset godina, onda kad su nam zapadnjaci olako prodavali taj đir i stil života o kakvom smo rado sanjali. Ta užurbanost, elitne tvrtke, elitne ulice, elitna odjeća, elitne prodavaonice kave... sve nam je prije dvadesetak godina izgledalo "kul", toliko da se taj đir kave za van, srećom puno kasnije uhvatio i za naše navike. Iako u Hrvatskoj nemamo razvikani američki kaveni brend, imamo mogućnosti i mi malo glumiti Amerikance ili Zapadnjake kad uzmemo topli napitak iz kojekakvih aparata na benzinskoj pumpi, u trafici, u dućanu... i još tko zna gdje sve. Hodamo i mi našim ulicama s plastičnim šalicama, nismo u filmu s Pradom, ali jesmo u filmu s plastičnim šalicama.

Plastika nas je "opila" svojom praktičnošću, a marketing proizvođača napitaka i plastičnih boca je odigrao divovsku ulogu u tome. Često i kroz filmove kao što je bio i onaj stari "Što žene vole" iz 2000. godine s Melom Gibsonom i Helen Hunt u ulogama marketinških stručnjaka koji moraju osmisliti kampanju za neki sportski brend, a onda dvojac u priču uvede u obaveznu bocu s vodom. Bez dobrih patika i boce u ruci, žena jednostavno nije žena. Tako je nekako ostalo u sjećanju i danas kad svako od nas nosu svoju bocu s vodom, jer, ne daj Bože da ožednimo u bilo kojoj prilici.

---

image
Shutterstock
---

Žedniji smo danas nego što su ikada bili naši preci. I fotografiramo se s bocama, kupujemo ruksake i borše s pretincima za bocu, na bicikle postavljamo nosače za boce, u automobile nam ugrađuju nosače za boce... ma svugdje i svakako jer bez boce nema života.

Gledamo li crno-bijele fotografije naših baka i djedova, bocu ne možeš pronaći ni povećalom. Nisu ih ni imali. A šetali su i oni, bavili se sportom i oni, ali pitamo se u čudu kako su izdržali bez plastične boce i vode u njoj!? I gdje bi uopće naše bake mogle nositi bocu u onim malim ženskim torbicama kakve su se nosile pedesetih, šezdesetih... puno prije nego su žene odustale od "ženske borše" i pristale na prevelike torbe, gdje danas stane i više od jedne "plastike s vodom". I ne možemo se ne pitati kako je uopće izdržao Smojin Baćo koji je kroz "Velo misto" stalno trčao i to bez plastične boce. Vjerojatno od jedne do druge česme gdje bi se osvježio i napio. Dobro, ajde, danas nam česme, ako ih i ima, služe više za ukras nego za svrhu.

Sjetimo se i sami svojih davnih djetinjstva kad smo zajapureni od trke i igre došli doma popit vode, naši bi skočili jer se smatralo kako na "vruće" tijelo ne smiješ piti da te ne bi "prekinulo".

Veterani sporta, pa i naše kolege u sportskoj rubrici se prisjećaju kako u ona davna vremena igrači Hajduka ili veslači Gusara nisu smjeli ni pomisliti da u vrijeme treninga piju vodu. Gledate li danas nogometnu utakmicu, vidite da svi u nekoj ‘pauzi‘ trče po boce. Zar nije ono i naš Guardiol, prije nego ga je svijet počeo obožavati, na nekom svom debiju u reprezentaciji, tijekom utakmice Hrvatska-Španjolska u "prekidu" otrčao popiti vode iz boce i tu je na nesreću Hrvatskoj pao gol. Eto, nije izdržao. Ali Guardiol se rodio nakon što smo se već utopili u plastici i navikama njezina korištenja.

Boce s vodom nekad jednostavno nisu bile đir, a vjerojatno nije bilo ni pristojno imati zauzete ženske ni muške ruke s nepotrebnim dodatkom, a tek ta kava za van! Vjerojatno nam se preci okreću u grobu kad vide tu današnju ovisnost o plastičnoj ambalaži, a još gore konzumaciju ičega na ulici, u hodu... Skroz nepristojno.

I zanimljivo je da nisu naši preci, a ni mnoge generacije poslije njih podlegli dehidraciji na ulicama niti klonuli zbog nedostatka kofeina trčeći na posao, prije nego što su izmišljene šalice za van ili boce za piće. Kad smo to uopće dozvolili da nas dizajniraju, promijene naš način života i izbacili nam iz glave dobro staro, polagano "kafenisanje" ili onaj užitak kad se napiješ svježe vode netom istočene iz špine u staklenu čašu?

Plastika za jednokratnu upotrebu, pa i uopće plastika nam je već toliko u krvi da je pitanje kako uopće izaći iz ovog kruga u kojem već godinama bauljamo slušajući ekološki osvještene koji već "viču" gdje god stignu da ćemo stradati. Ali psihologija ponašanja je već takva kakva je, pa se samo malo utješimo kad pomislimo: Aha, ova plastika se može više puta koristiti! Iako to zaista malo znači. Premalo se zabrinjavamo oko toga što se oceani guše u plastici, što je pronađena na Mount Everestu, što su čestice plastike prodrle i do fetusa u majčinoj utrobi, a odnedavno je ima i u mozgu još uvijek, za sada zdravog čovjeka. A što će mu biti, saznat ćemo kasnije.

Kolikogod se govorilo o prijetnjama plastike čovječanstvu, ima tu još puno posla za sve nas. Jedni se slažu da treba sve plastično smanjiti ako ne i izbaciti, a onda osviješteni naiđe na neosviještenog. Na webu je ostalo zapisana objava našeg slavnog chefa Mate Jankovića iz 2020. godine:

"Jučer sam u marketu kupio mozzarellu u plastičnoj ambalaži, parmezan u plastičnoj ambalaži, jogurt u plastičnoj boci, kajmak u plastičnoj ambalaži, dva manga u najlon vrećici, mortadelu u plastičnoj ambalaži, naranču u plastičnoj mrežici, tekućinu za ispiranje suđa u plastičnoj boci, kruh u papirnatoj vrećici sa prozirnim komadom najlona da se vidi koji je to kruh.

Na kasi sam kupio skuplju, biorazgradivu vrećicu i sve stavio u nju."

---

image
Shutterstock
---

Eto, svi viču na potrošače da moraju nositi krpene torbe u spizu, a kad se oni i potrude, sudare se s neosviještenim proizvođačima. Ali, zeleni optimisti vjeruju da još ima nade da se promijene navike, da se vratimo na neki početak, da kavu pijemo iz porculana, vodu iz čaše, da se plastična amabalaža odbaci i proizvođači se preorjentiraju na vaganje i refužo prodaju, da mlijeko kupujemo u povratnoj staklenoj boci, jer ako danas idemo kupiti pivo s praznom bocom, mogli bismo i ostale tekućine.

Da bismo se vratili na ispravne ekološke postavke pomoć valja potražiti u bihevioralnoj psihologiji i dizajnu. Primjerice, Dezeen, online magazin za arhitekturu, interijere i dizajn sa sjedištem u Londonu kaže "nije da nam nije stalo" te nastavlja kako su istraživanja pokazala da je motivacija potrošača prema ekološki pozitivnom ponašanju visoka. No, problem je u tome što smo kao društvo općenito razvili očekivane pogodnosti: da imamo ono što želimo, kada to želimo, bez ikakvih posljedica. Znači popiti kavu baš sad u hodu, napiti se vode kad god nam padne na pamet!? Što je sasvim nerazumno, ne samo u očima onih naših predaka koji su znali živjeti i hodati ulicama bez kave za van ili boce vode u ruci. Stoga, piše Dezeen, moramo dizajnirati ljudsko ponašanje ako se ikada želimo riješiti plastike za jednokratnu upotrebu. Ne može se u potpunosti kontrolirati ljude i što će učiniti s plastičnom ambalažom, ali može se utjecati na njih tako što u dizajn same ambalaže treba "uračunati" psihologiju ponašanja.

Bihevioralna psihologija pokazuje da postoje tri čimbenika koji zajedno pokreću promjenu ponašanja: povećanje motivacije potrošača za recikliranje ili ponovnu uporabu, povećanje njihove sposobnosti da to učine i "okidača" koji ih podsjeća što treba činiti.

Dezeen navodi primjer jednog britanskog trgovačkog lanca koji je uveo svoje ekološke mjere oko vrećica. Najprije koriste vrećice koje se mogu reciklirati i pri tom koriste bitne poluge bihevioralne psihologije - potrošačima daju bonus bodove za svaku vraćenu vrećicu (motivacija); vrećice zbog izražene sivkaste boje - znači bez bojila, izbjeljivača itd. - nose prepoznatljivu poruku, a imaju ih gdje i vratiti (sposobnost) te konačno, trgovac ih podsjeća na povrat vrećica (pokretanje).

Otkako se i u Hrvatskoj provode mjere oko smanjenja plastičnih vrećica u svakodnevnoj, jednokratnoj upotrebi, ima pomaka na bolje. Zavirite i sami u svoje ostave, vjerujemo da ste i vi bili u nevolji kad ste potrošili namjenske vreće za smeće a ono mjesto gdje ste prije raskošno odlagali kojekakve vrećice, sada je ostala jedna, dvije, možda nijedna. Naučili ste se koristiti krpene torbe za spizu, pa tek koji put zgriješite kupnjom plastične ako ste onu trajnu baš zaboravili doma.

Dizajn može imati veliku ulogu u spašavanju okoliša od prekomjerne plastike, tvrdi Dezeen. Navode primjer škotskog start-upa, autora dizajniranih naljepnica promjenjive boja koja pak otkriva koliko je dugo plastični predmet bio izložen okolišu. Od ovakvih naljepnica nadalje možemo očekivati i level više, nadamo se inovacijama, možda i dočekamo da nam plastična amabalaža sama "progovori" što s njom dalje i kakva nas nagrada za to očekuje.

Jedan od načina da se tvrtke pozabave plastikom za jednokratnu upotrebu je da dizajniraju svoju ambalažu za višekratnu upotrebu, ali svi napori dosad nisu polučili zadovoljavajući uspjeh. Na primjer, piše Dezeen, McDonald‘sove šalice za višekratnu upotrebu dobivaju samo 40 posto povrata od kupaca u Njemačkoj, unatoč tome što potrošači plaćaju polog od 2 eura. Kad je Starbucks isprobao šalice za višekratnu upotrebu u zatvorenom okruženju svog sjedišta u Seattleu, gdje je njihovo vraćanje vjerojatno jednostavno, stopa povrata još uvijek nije premašila 80 posto. Kada je McDonald‘s uveo višekratnu ambalažu u svoje restorane u Francuskoj, otkrio je da ambalaža neprestano nestaje, da bi se ponovno pojavila na eBayu. A bez visoke stope povrata i ponovne uporabe, ambalaža za višekratnu upotrebu obično je lošija za okoliš, zbog mnogo većih količina plastike.

Ponovno korištenje ambalaže još nije doseglo zadovoljavajuće razmjere, ali trebali bismo biti optimistični po tom pitanju. Nema razloga da se ne vratimo održivijem pristupu u cijelosti. Sve što je potrebno je malo domišljatosti i puno truda. Zar se baš moramo "ufilmati" u Starbucksovu verziju modernog života i ovdje kod nas po ulici u plastičnoj šalici nositi splačinu od kave. I još pri tom sebi uzeti za pravo da tu istu šalicu bacimo gdje stignemo. Jer ta kava sigurno nije bolja ni jeftinija od one poslužene u pravoj "bumblastoj", teškoj porculanskoj šalici.

Sve je, dakle, u navikama ponašanja. Kako su nas navukli na plastiku, tako bismo se mogli sami podvrgnuti odvikavanju od ove pogubne ovisnosti. Svaki od nas ima priliku biti promišljeniji i sam stvarati svoje navike.

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>
Profimedia Shutterstock Shutterstock
Profimedia

Hodamo i mi našim ulicama s plastičnim šalicama, nismo u filmu s Pradom, ali jesmo u filmu s plastičnim šalicama...

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/mozaik/zivot/zasto-je-i-dalje-hit-u-plasticnoj-salici-i-boci-piti-vodu-i-losu-kavu-plastika-nas-je-opila-a-marketing-zakucao-1361811 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=6a3ed4f511ca855b1584c4bbe31c0bdd7dfc8382 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Za%C5%A1to+je+i+dalje+hit+u+plasti%C4%8Dnoj+%C5%A1alici+i+boci+piti+vodu+i+lo%C5%A1u+kavu%3F+Plastika+nas+je+opila%2C+a+marketing+%E2%80%98zakucao%E2%80%98&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fmozaik%2Fzivot%2Fzasto-je-i-dalje-hit-u-plasticnoj-salici-i-boci-piti-vodu-i-losu-kavu-plastika-nas-je-opila-a-marketing-zakucao-1361811 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fmozaik%2Fzivot%2Fzasto-je-i-dalje-hit-u-plasticnoj-salici-i-boci-piti-vodu-i-losu-kavu-plastika-nas-je-opila-a-marketing-zakucao-1361811 )
Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => VRSTA OVISNOSTI [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [3] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [4] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [5] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [6] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [8] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [9] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [10] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [11] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [12] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [13] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [14] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [15] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [16] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [17] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [26] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [27] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [28] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [29] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [30] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [31] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [32] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [33] => stdClass Object ( [id] => 97 [name] => City Select [value] => (0) [type] => select [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 35 [alias] => CitySelect ) [34] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) [35] => stdClass Object ( [id] => 99 [name] => SD na licu mjesta [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 37 [alias] => SD_na_licu_mjesta ) )
StoryEditorOCM
ŽivotVRSTA OVISNOSTI

Zašto je i dalje hit u plastičnoj šalici i boci piti vodu i lošu kavu? Plastika nas je opila, a marketing ‘zakucao‘

Piše Olgica Grizelj-Ivić
7. veljače 2024. - 10:05
Hodamo i mi našim ulicama s plastičnim šalicama, nismo u filmu s Pradom, ali jesmo u filmu s plastičnim šalicama...Profimedia

Mnogi se sjećaju kako je Anne Hathaway u filmu "Vrag nosi Pradu" zaposlivši se u elitnom modnom magazinu svako jutro sva šeprtljava i užurbama prije posla trčala u Starbucks po kave za van, pa je na podlošku trčala preko ceste s barem četiri plastične šalice za šeficu, pa i za ovu i onu nadređenu kolegicu.

Film je snimljen 2006., skoro prije dvadeset godina, onda kad su nam zapadnjaci olako prodavali taj đir i stil života o kakvom smo rado sanjali. Ta užurbanost, elitne tvrtke, elitne ulice, elitna odjeća, elitne prodavaonice kave... sve nam je prije dvadesetak godina izgledalo "kul", toliko da se taj đir kave za van, srećom puno kasnije uhvatio i za naše navike. Iako u Hrvatskoj nemamo razvikani američki kaveni brend, imamo mogućnosti i mi malo glumiti Amerikance ili Zapadnj...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
11. svibanj 2024 17:34