stdClass Object ( [id] => 525048 [title] => Gosti iz Azije navalili u Dalmaciju: obožavaju ribu iz splitskog 'Fetivog', 'Nadalinu', i piju - Pipi! [alias] => gosti-iz-azije-navalili-u-dalmaciju-obozavaju-ribu-iz-splitskog-fetivog-nadalinu-i-piju-pipi [catid] => 264 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

Gdje god da okrenemo, koga god da pozovemo, ma samo na spomen njihova imena, hotelijerima, menadžerima, vlasnicima restorana odmah na lice stiže osmijeh. Goste s Dalekog istoka svatko voli, hvali, očekuje, rado dočekuje i odmah ih stavlja na mjesto omiljenih. Pa nam nabrajaju kako su mirni, staloženi, uredni, pristojni. Nikada ne buče iako su uglavnom u većim grupama, pedantni su i vrlo točni, i prilično šokirani ako im vozač taksija ili turistički vodič zakasni koju minutu nakon dogovorene.

E, ali ako se povijest ponavlja, onda će nam upravo turistička sila iz zemlje u kojoj se dan budi biti jedna od jačih uzdanica u idućim sezonama. Pomoći će tome definitivno i upravo emitirani kineski TV zabavni show "Day Day Up" kompletno posvećen Hrvatskoj, koji je, prema prvim podacima, odgledalo oko 300 milijuna Kineza.

Kada se punti još malo zbroje, taj će broj još dva do tri puta porasti, pa se očekuje kako će ga pogledati i do milijardu ljudi. I što tada imamo? Ljudski tsunami s Dalekog istoka.

– Da, čitao sam o showu, fenomenalna reklama za Hrvatsku. To je nešto savršeno, to znači da će se pojačati broj ljudi koji će nas doći posjetiti. Nikad bolja reklama – ne kriju oduševljenje hotelijeri, vlasnici restorana, iznajmljivači na relaciji od Zagorja do Dubrovnika.

Pokušali smo im biti prvi glas na temu popularnog kineskog TV zabavnog formata, koji je cijelu epizodu posvetio samo ljepotama i raskoši naše zemlje. Bezuspješno, dobre vijesti se šire kao lavina, turistički sektor sve već zna, i zadovoljno trlja ruke govoreći kako će nas opet stići korejski scenarij.

A to s korejskim scenarijem pojasnio nam je u brojkama Hrvoje Hudoletnjak iz odjela prodaje "Blue Sun hotela Kaj" u Mariji Bistrici, tvrdeći kako u zadnje dvije godine bilježe značajan broj gostiju iz Južne Koreje. A od prošle godine i iz Kine.

– Takav se rast svakako može povezati i s južnokorejskim reality showom s njihovim poznatim osobama, koji se krajem 2013. godine snimao na području Hrvatske. Iduće godine broj dolazaka iz Južne Koreje u Hrvatsku porastao je za više od 250 posto!

Gosti uglavnom posjećuju ona mjesta koja su bila u tom showu. Riječ je o ljudima koji kod nas u "Bluesun hotel Kaj" dolaze uglavnom organizirano, s obzirom da mi nismo locirani u samom Zagrebu, inače njihovoj obveznoj destinaciji. Ako bih iznio neku zanimljivost, naglasio bih kako vole našu domaću kuhinju, raznovrsnu hranu. Iako gosti iz Koreje sa sobom nose mirisne začine koje vole dodavati jelima. U Hrvatskoj se uglavnom zadržavaju nekoliko dana, kroz turu po Europi, koja traje u prosjeku nekih desetak dana – kaže Hudoletnjak.

Ima nekih stvarčica bez kojih gosti iz dalekoistočnih zemalja iz našega kraja kući poći neće. Recimo, to su bajadere, Croata kravate i marame, i Nadalinine čokolade koje su ušle i u njihove turističke vodiče. Vlasnik Nadaline Marinko Biškić kaže nam kako nije imao pojma da je u njegovu malu butigu od slatkoga iz splitskog srca grada jednom došao jedan od istraživača – pisaca korejskih turističkih vodiča.

Čovjek je tiho ušao, kupio čokolade, degustirao ih i svoje zadovoljno mišljenje izrazio u vodiču. A rezultat? Taj da mu gosti iz Koreje i Japana, u čijim se vodičima spominje Nadalina, danas rade više od pola profita.

– Redovna je pojava da mi u dućan uđe čovjek iz toga kraja i kupi 50 čokolada. Da, primijetio sam, obožavaju one s punjenjem od smokava. To su ljudi visoke platežne moći, s primanjima puno većima od naših. I to nije za njih nikakav veći trošak. Shvatio sam priču kada mi je poštom dopremljen jedan takav korejski vodič s naputcima i preporukama što da vide, što da kupe. A među tim obiljem malih stavki, u mnoštvu fotografija nalik stripu, kod nekih i s naznačenim cijenama, našao sam i Nadalinu. To su odlični gosti koji su definitivno produljili splitsku sezonu. Nema dana da u gradu ne boravi neka grupa. Gosti s Dalekog istoka sada dolaze cijelu godinu – veli Biškić.

U Splitu ih, kao i u Trogiru, zanima baština. S turističkim vodičom prošeću gradskim centrom, razmile se po kalama, sjedaju organizirano za ručak i večeru, dižu se ranije ujutro. I kao mala tiha vojska odmah kreću u akciju. I dok mi na vanjskim destinacijama obilati dio vremena provedemo u šopingu ili zujanju na kavicama po trgovima, i sve to začinimo mnogobrojnim selfijima da se vidi kako smo baš tu bili, Korejci, Japanci i svi ostali iz tog kraja radije žurno žure i u prvi plan fotoaparata stavljaju sve ostalo.

– To je nevjerojatno, slikaju svaku travku, svaki cvijet, svaku kap, stablo, kamen. Oni snimaju svaki korak. Sve to dokumentiraju, arhiviraju, čuvaju. Plitvička jezera za njih su bajka. Toliko nepojmljivo savršena da neki, a to se događa i s američkim gostima, misle kako ovo nije djelo prirode, već čovjeka – kaže Ognjen Borčić, glasnogovornik NP-a Plitvička jezera.

Za ovu grupaciju gostiju Borčić nema dovoljno riječi hvale, veli da su iznimni štovatelji prirode, što opet i ne čudi s obzirom da dolaze iz zemlje s toliko puno megapolisa i tehničkih čudesa. U velikom broju su u ovaj NP počeli dolaziti prije tri godine, a nakon showova kao što je ovaj kineski, očekuje se kako će taj postotak porasti još više. Veli i da su iznimno informirani, točno znaju gdje dolaze, što moraju vidjeti, što ih očekuje na nekoj destinaciji. U našoj se zemlji, čuo je Borčić, osjećaju sigurno, ali se isto često iznenadi kada ih i s mrakom vidi kako izlijeću s nekih stazica.

– Šokirani su ljepotom naše prirode. I toliko o Hrvatskoj znaju da i ne dolaze tijekom srpnja i kolovoza kada ovdje imamo veće gužve. Znaju da su tada kod nas godišnji odmori, pa se radije priklanjanju drugim mjesecima u godini. Odlični su gosti koji nam, s obzirom na brojnost i pojavnost, otvaraju brojna pitanja. Među njima i ono kako da to neiscrpno tržište u što većoj mjeri dovedemo u naš kraj – veli Borčić.

Ne izbjegavaju oni pritom ni dobru kuhinju, uvijek ih njihov vodič upozori da se iz Like ne odlazi bez kušanja mesa i krumpira na domaći način. A kada su u Splitu, tada se zna, izbor je riba. A onda i šjor Piple, Radovan Piplović iz konobe "Fetivi" koji je prije nekoliko godina sasvim slučajno bio jedan od sudionika japanske emisije o ljepotama naše zemlje. U tih devet minuta japanska TV ekipa je, veli Piple, ispričala priču o Puli, Plitvicama, Kornatima, stonskim kamenicama, dubrovačkim zidinama, hrani iz njihovih najboljih restorana, Peristilu i ribi iz splitskog "Fetivog", ili u prijevodu izvornog, domaćeg. I od tada Daleki istok stalno dolazi u Pipline dvore.

– Je li to uticaj tog japanskog showa ili nije, a isto bi moga bit, ma ne znan, ali znam da dolaze. Ukucaju lokaciju na GPS, mobitel i evo ih na vratima, po splitskim kalama se snalaze ka domaći. Ili zovu na telefon, i uvik za njih iman slobodno misto. A čujte, za mene su oni nekako svi isti. Ali su fantastični gosti. Najbolji i meni najdraži, časna rič. Vole sve provat i, šta je zanimljivo, točno znaju šta će tražit. Evo ovako biraju, krem-juha od kozica ili riblja. Uzmu jednu pa ako ih je četvero, svi provaju i onda svako za sebe naruči. Brujet od sipe s purom, hobotnica sa slanutkom na brujet, hladna riblja plata, oba dva rižota, pečena riblja plata, frigadura od kozica i gavuna. A nisu baš za slatko, uzmu jedan desert, pa koliko ih ima samo malo provaju – kaže Piple.

E, a zašto su mu dragi, iako baš i ne ostavljaju za sobom "manče"?

– Zato šta guštaju u toj spizi, ne buče, ne zanovijetaju, nemaju nikada primjedbi ni dodatnih zahtjeva, ne side po tri ure nakon što obidvaju, dolaze tijekom cijele sezone. I da, zaboravismo, kada su već tu, ti Pipli najdraži gosti riblje gušte podliju s pivom ili Pipijem. Ima biti da im se sviđa taj naziv Pipi, a još više njegov okus kada ga već toliko naručuju.

– To su jako fini gosti, visokoobrazovani, koji prije dolaska kod nas dobro prouče sve detalje smještaja. Ja imam apartmane manje kvadrature s obzirom da je riječ o kući iz samog srca Dioklecijanove palače, iz 16. stoljeća. I Japancima to itekako odgovara. Oni su naučili na takav manji prostor.

Da, naravno da se vide razlike. Japanci uglavnom putuju individualno ili u paru. Korejci dolaze s familijom, muž, žena, dica, ili mater i ćer. Japanci poštuju točnost i preciznost. Korejci vole hranu, ali još više svoju. Nakon njih uvijek u košu apartmana pronađem ambalažu, neke njihove začine, kutijice od namirnica. I jedni i drugi su uredni i stoje uglavnom po jedan dan. Jer oni žure, oni žele šta više vidit, upoznat, oni čitaju, prate na internetu, gledaju vodiče. Njima nije do zabave, oni kada dođu kod nas, žele vidjeti ono naše najbolje.

I vidjeti sve – kaže Irina Salvezany, iznajmljivačica iz Splita koja je jednom jednu japansku gošću, ljubiteljicu hrvatskog nogometa, odvela na Poljud, da s tribina "bilih" vidi emociju sa "sjevera".

– Bila je oduševljena. Šokirana. Presritna. I opet mi je došla u goste – veli Irina.

Što kažu brojevi?

Brojke su čvrste, a one iz splitskoga TZ-a kažu kako je u 2017. godini ostvareno 730.018 turističkih dolazaka i 2.192.000 turističkih noćenja, što je porast od 26 posto u dolascima i 24 posto u noćenjima. Značajan porast zabilježen je i iz zemalja Dalekog istoka, a zanimljiv je i podatak kako je lani ostvareno 30 posto više dolazaka i noćenja turista iz Japana. Među gostima s Dalekog istoka prednjače Korejci, a slijede ih Japanci, Kinezi, Tajvanci, Tajlanđani, gosti iz Hong Konga, Indonežani...

 

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => Tsunami azijskih turista [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2018-01-05 09:21:45 [created_by] => 3217 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2018-01-05 10:19:36 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2018-01-05 09:21:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 5236 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 264 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovija događanja i savjeti za kvalitetan život [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, savjeti, showbiz, trend, društvena mreža, život, zdravlje, moda, ljepota, putovanja, tehnologija, gastro, dom, obitelj, karijera, viral [secure] => 0 [page_title] => Život [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => {"is_import_from_dnn":true,"incptvocmimagegalleryIGParameters":"default","incptvocmimagegalleryocmIGposition":"OcmAfterDisplayContent","incptvocmimagegalleryocmIGtheme":"CameraSlideshow","incptvocmimagegalleryImages":["\/Archive\/Images\/2018\/01\/04\/Mozaik\/8472538.jpg","\/Archive\/Images\/2018\/01\/04\/Mozaik\/7784354.jpg","\/Archive\/Images\/2018\/01\/04\/Mozaik\/9421169.jpg","\/Archive\/Images\/2018\/01\/04\/Mozaik\/9421160.jpg","\/Archive\/Images\/2018\/01\/04\/Mozaik\/9421158.jpg","\/Archive\/Images\/2018\/01\/04\/Mozaik\/9421171.jpg","\/Archive\/Images\/2018\/01\/04\/Mozaik\/9421167.jpg"],"incptvocmimagegalleryImageTitles":["","","","","","",""],"incptvocmimagegalleryImageDescriptions":["","","","","","",""],"incptvocmimagegalleryImageFocus":["50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50"],"incptvocmimagegalleryImageDimensions":[{"size0":"1920x1258"},{"size0":"1920x1369"},{"size0":"1920x1280"},{"size0":"1920x2880"},{"size0":"1920x1263"},{"size0":"1920x1266"},{"size0":"1920x1238"}]} [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 264 [name] => Život [alias] => zivot [description] => [parent] => 254 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 3 [params] => {"inheritFrom":"254","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"0","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"0","itemRelatedLimit":"5","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"0","itemRelatedImageSize":"0","itemRelatedIntrotext":"1","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"0","itemRelatedImageGallery":"0","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 38460053 Threads: 4 Questions: 7102172500 Slow queries: 3301710 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 608456469 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 56 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front01 [password] => Y2AfBGoJRKhS9HNdMJ [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /mozaik/zivot ) [additional_categories] => Array ( ) [link] => /mozaik/zivot/gosti-iz-azije-navalili-u-dalmaciju-obozavaju-ribu-iz-splitskog-fetivog-nadalinu-i-piju-pipi-525048 [printLink] => /mozaik/zivot/gosti-iz-azije-navalili-u-dalmaciju-obozavaju-ribu-iz-splitskog-fetivog-nadalinu-i-piju-pipi-525048?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 281475 [name] => turizam [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => turizam [link] => /tag/turizam ) [1] => stdClass Object ( [id] => 223365 [name] => pipi [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => pipi [link] => /tag/pipi ) [2] => stdClass Object ( [id] => 230205 [name] => nadalina [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => nadalina [link] => /tag/nadalina ) [3] => stdClass Object ( [id] => 362543 [name] => Day Day Up [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => day-day-up [link] => /tag/day-day-up ) [4] => stdClass Object ( [id] => 362983 [name] => azijati [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => azijati [link] => /tag/azijati ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => Tsunami azijskih turista [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Gosti iz Azije navalili u Dalmaciju: obožavaju ribu iz splitskog 'Fetivog', 'Nadalinu', i piju - Pipi! [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => 3217 [name] => Tanja Šimundić Bendić [username] => tanja-imundi-bendi [email] => tanja-imundi-bendi@sd.hr [password] => $2y$10$pUwQkXak8MBBFRZddgYi7O8lKWTvyopqB9.l9GaJ1mTnpzbpYht4O [password_clear] => [block] => 0 [sendEmail] => 0 [registerDate] => 0000-00-00 00:00:00 [lastvisitDate] => 0000-00-00 00:00:00 [activation] => [params] => [groups] => Array ( [2] => 2 ) [guest] => 0 [lastResetTime] => 0000-00-00 00:00:00 [resetCount] => 0 [requireReset] => 0 [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [otpKey] => [otep] => [link] => /autor/tanja-simundic-bendic-3217 [profile] => stdClass Object ( [id] => 1735 [gender] => m [description] => [image] => [url] => [group] => 1 [plugins] => ) [avatar] => https://secure.gravatar.com/avatar/22fccec878c9560c0665062e0cc12aa5?s=100&default=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fcomponents%2Fcom_ocm%2Fimages%2Fplaceholder%2Fuser.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2018/01/04/Mozaik/8472538.jpg [galleryCount] => 7 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2018/01/04/Mozaik/8472538.jpg [title] => ) [1] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2018/01/04/Mozaik/7784354.jpg [title] => ) [2] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2018/01/04/Mozaik/9421169.jpg [title] => ) [3] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2018/01/04/Mozaik/9421160.jpg [title] => ) [4] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2018/01/04/Mozaik/9421158.jpg [title] => ) [5] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2018/01/04/Mozaik/9421171.jpg [title] => ) [6] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2018/01/04/Mozaik/9421167.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}

Gdje god da okrenemo, koga god da pozovemo, ma samo na spomen njihova imena, hotelijerima, menadžerima, vlasnicima restorana odmah na lice stiže osmijeh. Goste s Dalekog istoka svatko voli, hvali, očekuje, rado dočekuje i odmah ih stavlja na mjesto omiljenih. Pa nam nabrajaju kako su mirni, staloženi, uredni, pristojni. Nikada ne buče iako su uglavnom u većim grupama, pedantni su i vrlo točni, i prilično šokirani ako im vozač taksija ili turistički vodič zakasni koju minutu nakon dogovorene.

E, ali ako se povijest ponavlja, onda će nam upravo turistička sila iz zemlje u kojoj se dan budi biti jedna od jačih uzdanica u idućim sezonama. Pomoći će tome definitivno i upravo emitirani kineski TV zabavni show "Day Day Up" kompletno posvećen Hrvatskoj, koji je, prema prvim podacima, odgledalo oko 300 milijuna Kineza.

Kada se punti još malo zbroje, taj će broj još dva do tri puta porasti, pa se očekuje kako će ga pogledati i do milijardu ljudi. I što tada imamo? Ljudski tsunami s Dalekog istoka.

– Da, čitao sam o showu, fenomenalna reklama za Hrvatsku. To je nešto savršeno, to znači da će se pojačati broj ljudi koji će nas doći posjetiti. Nikad bolja reklama – ne kriju oduševljenje hotelijeri, vlasnici restorana, iznajmljivači na relaciji od Zagorja do Dubrovnika.

Pokušali smo im biti prvi glas na temu popularnog kineskog TV zabavnog formata, koji je cijelu epizodu posvetio samo ljepotama i raskoši naše zemlje. Bezuspješno, dobre vijesti se šire kao lavina, turistički sektor sve već zna, i zadovoljno trlja ruke govoreći kako će nas opet stići korejski scenarij.

A to s korejskim scenarijem pojasnio nam je u brojkama Hrvoje Hudoletnjak iz odjela prodaje "Blue Sun hotela Kaj" u Mariji Bistrici, tvrdeći kako u zadnje dvije godine bilježe značajan broj gostiju iz Južne Koreje. A od prošle godine i iz Kine.

– Takav se rast svakako može povezati i s južnokorejskim reality showom s njihovim poznatim osobama, koji se krajem 2013. godine snimao na području Hrvatske. Iduće godine broj dolazaka iz Južne Koreje u Hrvatsku porastao je za više od 250 posto!

Gosti uglavnom posjećuju ona mjesta koja su bila u tom showu. Riječ je o ljudima koji kod nas u "Bluesun hotel Kaj" dolaze uglavnom organizirano, s obzirom da mi nismo locirani u samom Zagrebu, inače njihovoj obveznoj destinaciji. Ako bih iznio neku zanimljivost, naglasio bih kako vole našu domaću kuhinju, raznovrsnu hranu. Iako gosti iz Koreje sa sobom nose mirisne začine koje vole dodavati jelima. U Hrvatskoj se uglavnom zadržavaju nekoliko dana, kroz turu po Europi, koja traje u prosjeku nekih desetak dana – kaže Hudoletnjak.

Ima nekih stvarčica bez kojih gosti iz dalekoistočnih zemalja iz našega kraja kući poći neće. Recimo, to su bajadere, Croata kravate i marame, i Nadalinine čokolade koje su ušle i u njihove turističke vodiče. Vlasnik Nadaline Marinko Biškić kaže nam kako nije imao pojma da je u njegovu malu butigu od slatkoga iz splitskog srca grada jednom došao jedan od istraživača – pisaca korejskih turističkih vodiča.

Čovjek je tiho ušao, kupio čokolade, degustirao ih i svoje zadovoljno mišljenje izrazio u vodiču. A rezultat? Taj da mu gosti iz Koreje i Japana, u čijim se vodičima spominje Nadalina, danas rade više od pola profita.

– Redovna je pojava da mi u dućan uđe čovjek iz toga kraja i kupi 50 čokolada. Da, primijetio sam, obožavaju one s punjenjem od smokava. To su ljudi visoke platežne moći, s primanjima puno većima od naših. I to nije za njih nikakav veći trošak. Shvatio sam priču kada mi je poštom dopremljen jedan takav korejski vodič s naputcima i preporukama što da vide, što da kupe. A među tim obiljem malih stavki, u mnoštvu fotografija nalik stripu, kod nekih i s naznačenim cijenama, našao sam i Nadalinu. To su odlični gosti koji su definitivno produljili splitsku sezonu. Nema dana da u gradu ne boravi neka grupa. Gosti s Dalekog istoka sada dolaze cijelu godinu – veli Biškić.

U Splitu ih, kao i u Trogiru, zanima baština. S turističkim vodičom prošeću gradskim centrom, razmile se po kalama, sjedaju organizirano za ručak i večeru, dižu se ranije ujutro. I kao mala tiha vojska odmah kreću u akciju. I dok mi na vanjskim destinacijama obilati dio vremena provedemo u šopingu ili zujanju na kavicama po trgovima, i sve to začinimo mnogobrojnim selfijima da se vidi kako smo baš tu bili, Korejci, Japanci i svi ostali iz tog kraja radije žurno žure i u prvi plan fotoaparata stavljaju sve ostalo.

– To je nevjerojatno, slikaju svaku travku, svaki cvijet, svaku kap, stablo, kamen. Oni snimaju svaki korak. Sve to dokumentiraju, arhiviraju, čuvaju. Plitvička jezera za njih su bajka. Toliko nepojmljivo savršena da neki, a to se događa i s američkim gostima, misle kako ovo nije djelo prirode, već čovjeka – kaže Ognjen Borčić, glasnogovornik NP-a Plitvička jezera.

Za ovu grupaciju gostiju Borčić nema dovoljno riječi hvale, veli da su iznimni štovatelji prirode, što opet i ne čudi s obzirom da dolaze iz zemlje s toliko puno megapolisa i tehničkih čudesa. U velikom broju su u ovaj NP počeli dolaziti prije tri godine, a nakon showova kao što je ovaj kineski, očekuje se kako će taj postotak porasti još više. Veli i da su iznimno informirani, točno znaju gdje dolaze, što moraju vidjeti, što ih očekuje na nekoj destinaciji. U našoj se zemlji, čuo je Borčić, osjećaju sigurno, ali se isto često iznenadi kada ih i s mrakom vidi kako izlijeću s nekih stazica.

– Šokirani su ljepotom naše prirode. I toliko o Hrvatskoj znaju da i ne dolaze tijekom srpnja i kolovoza kada ovdje imamo veće gužve. Znaju da su tada kod nas godišnji odmori, pa se radije priklanjanju drugim mjesecima u godini. Odlični su gosti koji nam, s obzirom na brojnost i pojavnost, otvaraju brojna pitanja. Među njima i ono kako da to neiscrpno tržište u što većoj mjeri dovedemo u naš kraj – veli Borčić.

Ne izbjegavaju oni pritom ni dobru kuhinju, uvijek ih njihov vodič upozori da se iz Like ne odlazi bez kušanja mesa i krumpira na domaći način. A kada su u Splitu, tada se zna, izbor je riba. A onda i šjor Piple, Radovan Piplović iz konobe "Fetivi" koji je prije nekoliko godina sasvim slučajno bio jedan od sudionika japanske emisije o ljepotama naše zemlje. U tih devet minuta japanska TV ekipa je, veli Piple, ispričala priču o Puli, Plitvicama, Kornatima, stonskim kamenicama, dubrovačkim zidinama, hrani iz njihovih najboljih restorana, Peristilu i ribi iz splitskog "Fetivog", ili u prijevodu izvornog, domaćeg. I od tada Daleki istok stalno dolazi u Pipline dvore.

– Je li to uticaj tog japanskog showa ili nije, a isto bi moga bit, ma ne znan, ali znam da dolaze. Ukucaju lokaciju na GPS, mobitel i evo ih na vratima, po splitskim kalama se snalaze ka domaći. Ili zovu na telefon, i uvik za njih iman slobodno misto. A čujte, za mene su oni nekako svi isti. Ali su fantastični gosti. Najbolji i meni najdraži, časna rič. Vole sve provat i, šta je zanimljivo, točno znaju šta će tražit. Evo ovako biraju, krem-juha od kozica ili riblja. Uzmu jednu pa ako ih je četvero, svi provaju i onda svako za sebe naruči. Brujet od sipe s purom, hobotnica sa slanutkom na brujet, hladna riblja plata, oba dva rižota, pečena riblja plata, frigadura od kozica i gavuna. A nisu baš za slatko, uzmu jedan desert, pa koliko ih ima samo malo provaju – kaže Piple.

E, a zašto su mu dragi, iako baš i ne ostavljaju za sobom "manče"?

– Zato šta guštaju u toj spizi, ne buče, ne zanovijetaju, nemaju nikada primjedbi ni dodatnih zahtjeva, ne side po tri ure nakon što obidvaju, dolaze tijekom cijele sezone. I da, zaboravismo, kada su već tu, ti Pipli najdraži gosti riblje gušte podliju s pivom ili Pipijem. Ima biti da im se sviđa taj naziv Pipi, a još više njegov okus kada ga već toliko naručuju.

– To su jako fini gosti, visokoobrazovani, koji prije dolaska kod nas dobro prouče sve detalje smještaja. Ja imam apartmane manje kvadrature s obzirom da je riječ o kući iz samog srca Dioklecijanove palače, iz 16. stoljeća. I Japancima to itekako odgovara. Oni su naučili na takav manji prostor.

Da, naravno da se vide razlike. Japanci uglavnom putuju individualno ili u paru. Korejci dolaze s familijom, muž, žena, dica, ili mater i ćer. Japanci poštuju točnost i preciznost. Korejci vole hranu, ali još više svoju. Nakon njih uvijek u košu apartmana pronađem ambalažu, neke njihove začine, kutijice od namirnica. I jedni i drugi su uredni i stoje uglavnom po jedan dan. Jer oni žure, oni žele šta više vidit, upoznat, oni čitaju, prate na internetu, gledaju vodiče. Njima nije do zabave, oni kada dođu kod nas, žele vidjeti ono naše najbolje.

I vidjeti sve – kaže Irina Salvezany, iznajmljivačica iz Splita koja je jednom jednu japansku gošću, ljubiteljicu hrvatskog nogometa, odvela na Poljud, da s tribina "bilih" vidi emociju sa "sjevera".

– Bila je oduševljena. Šokirana. Presritna. I opet mi je došla u goste – veli Irina.

Što kažu brojevi?

Brojke su čvrste, a one iz splitskoga TZ-a kažu kako je u 2017. godini ostvareno 730.018 turističkih dolazaka i 2.192.000 turističkih noćenja, što je porast od 26 posto u dolascima i 24 posto u noćenjima. Značajan porast zabilježen je i iz zemalja Dalekog istoka, a zanimljiv je i podatak kako je lani ostvareno 30 posto više dolazaka i noćenja turista iz Japana. Među gostima s Dalekog istoka prednjače Korejci, a slijede ih Japanci, Kinezi, Tajvanci, Tajlanđani, gosti iz Hong Konga, Indonežani...

 

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>







[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/mozaik/zivot/gosti-iz-azije-navalili-u-dalmaciju-obozavaju-ribu-iz-splitskog-fetivog-nadalinu-i-piju-pipi-525048 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=97adcf7dc9d4cc05b6edfaa1488aaceb92539238 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Gosti+iz+Azije+navalili+u+Dalmaciju%3A+obo%C5%BEavaju+ribu+iz+splitskog+%26%23039%3BFetivog%26%23039%3B%2C+%26%23039%3BNadalinu%26%23039%3B%2C+i+piju+-+Pipi%21&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fmozaik%2Fzivot%2Fgosti-iz-azije-navalili-u-dalmaciju-obozavaju-ribu-iz-splitskog-fetivog-nadalinu-i-piju-pipi-525048 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fmozaik%2Fzivot%2Fgosti-iz-azije-navalili-u-dalmaciju-obozavaju-ribu-iz-splitskog-fetivog-nadalinu-i-piju-pipi-525048 )
Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => Tsunami azijskih turista [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
ŽivotTsunami azijskih turista

Gosti iz Azije navalili u Dalmaciju: obožavaju ribu iz splitskog 'Fetivog', 'Nadalinu', i piju - Pipi!

5. siječnja 2018. - 10:21

Gdje god da okrenemo, koga god da pozovemo, ma samo na spomen njihova imena, hotelijerima, menadžerima, vlasnicima restorana odmah na lice stiže osmijeh. Goste s Dalekog istoka svatko voli, hvali, očekuje, rado dočekuje i odmah ih stavlja na mjesto omiljenih. Pa nam nabrajaju kako su mirni, staloženi, uredni, pristojni. Nikada ne buče iako su uglavnom u većim grupama, pedantni su i vrlo točni, i prilično šokirani ako im vozač taksija ili turistički vodič zakasni koju minutu nakon dogovorene.

E, ali ako se povijest ponavlja, onda će nam upravo turistička sila iz zemlje u kojoj se dan budi biti jedna od jačih uzdanica u idućim sezonama. Pomoći će tome definitivno i upravo emitirani kineski TV zabavni show "Day Day Up" kompletno posvećen Hrvatskoj, koji je, prema prvim po...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
15. svibanj 2024 16:52