stdClass Object ( [id] => 503034 [title] => Električna avantura: evo kako je proteklo naše putovanje te koji su plusevi i minusi ovog vozila na struju [alias] => elektricna-avantura-evo-kako-je-proteklo-nase-putovanje-te-koji-su-plusevi-i-minusi-ovog-vozila-na-struju [catid] => 264 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

Obnovljeni električni Renault ZOE dimenzijama (4084 x 1730 x 1562 mm) vrlo sličan je Cliju, ali zbog kapaciteta baterije nije namijenjen vožnji na duže relacije. 

U suštini ZOE je idealan automobil za vožnju po gradu i okolici. Prema riječima Renaultova stručnog konzultanta Željka Purgara, ovo električno vozilo najisplativije je za ljude koji će tijekom dana potrošiti gotovo čitav kapacitet baterije, primjerice na relaciji Split-Šibenik-Split, te ga navečer priključiti i puniti na gradsku električnu mrežu u vlastitoj garaži ili vrtu.

To će otprilike potrajati do jutra i nakon toga ZOE je spreman za nove zadatke. Međutim, ako se vozaču žuri, barem kad je u pitanju Split, može otići na superbrzi punjač u City Center one ili do autokuće Gašperov. Tamo će dobiti na korištenje karticu s kojom će se identificirati da bi mogao započeti punjenje, a ta ista kartica će mu trebati da zaključi proces punjenja baterije.

Na električnu avanturu odlučila se naša novinarska ekipa pa smo testni Renault ZOE preuzeli u Zagrebu i puni optimizma krenuli prema Splitu. Naravno, provjerili smo položaj punionica i došli do saznanja da na autocesti A1, popularnoj Dalmatini, između Zagreba i Splita nema niti jedne punionice za električne automobile.

Ista situacija je i sa autocestom A6 Zagreb-Rijeka gdje također nema električnih punionica. Prema riječima Željka Purgara problem je u tome što Europska unija daje 80 posto sredstava za postavljanje tih punionica, a primaran je bio tzv. TNT pravac gdje je trebalo povezati Italiju preko Slovenije i Hrvatske s Mađarskom s električnim punionicama. Za 2018. godinu predviđen je pravac Zagreb-Rijeka, a tek 2019. takve punionice bi se trebale postaviti na relaciji Zagreb-Split.

U svakom slučaju iz Zagreba smo krenuli u poslijepodnevnim satima prije dva tjedna i za dolazak u Split trebalo nam je ukupno sedam sati vožnje, uz napomenu da smo s autoceste morali izići na skretanju za Gospić gdje postoji besplatna punionica. Automobil smo preuzeli u autokući Baotić sa 100 posto popunjenom baterijom i prema kompjutoru autonomijom od ravno 300 kilometara.

Prije nego smo krenuli kolege koje su prije vozili ZOE upozorili su nas da na autocesti ne gazimo auto do daske što znači 130 km/h, nego da se držimo tempomata i brzine do 110 km/h, pa čak i manje. Osim toga, zbog štednje baterije odlučili smo voziti bez uključene klime jer je večer prije toga Zagrebom i Likom protutnjao hladni val, pa nije bilo previše vruće.

Čim smo se izvukli iz Zagreba kompjutor je počeo pokazivati sve manju autonomiju, a u pojedinim trenucima uključivali smo Eco mod u kojem je maksimalna brzina 95 km/h i klima uređaj radi smanjenom snagom (u ovom slučaju to nije imalo utjecaja jer smo vozili s isključenom klimom).

Prilikom vožnje autocestom stalno smo pogledavali na ekran s prikazom baterije i podatak o broju preostalih kilometara do odredišta u Gospiću. Uz malo nervoze, ali i psihoze, ipak smo bili opušteni jer smo znali da na našoj prvoj dionici do Gospića ima 200 kilometara, a da ZOE ima autonomiju od oko 300 kilometara, što opet ovisi o konfiguraciji tla, načinu vožnje, klimatskim uvjetima...

U pojedinim trenucima, dok smo vozili 100 km/h desnim trakom autoceste, a pored nas su jurili drugi automobili velikom brzinom, poželjeli smo da naš ZOE poleti. Ipak, i s tom vožnjom, nakon dva sata i 15 minuta stigli smo u Gospić, na punionicu snage 22 kW. Punjenje je besplatno, nikakva kartica nam nije trebala i bez problema smo se priključili.

Trebalo je dopuniti bateriju koja je pala na 23 posto, odnosno imali smo još struje za nekih 50 kilometara tako da ne bismo daleko stigli. Punjenje je potrajalo dva i pol sata, nakon čega smo odlučili krenuti natrag na autocestu i pravac Split. Sumrak je već bio pao, tako da su nam sada bila upaljena i svjetla. Kilometri na ekranu su „kopnili“ i počeli smo sumnjati što će biti do kraja naše avanture do Splita.

Međutim, spas smo našli u Svetom Roku i nizbrdici sve do Maslenice, gdje je naš ZOE zahvaljujući regenerativnom kočenju i trenju posebnih guma Michelin Energy EV vratio gotovo 40 kilometara autonomije. To nam je dalo dodatni impuls za nastavak putovanja i sad smo bili uvjereni da ćemo stići do Splita bez problema.

Naime, još nas je čekala nizbrdica od Klisa do Solina gdje smo dobili još desetak kilometara „rangea“ tako da smo u Split stigli sa 27 posto kapaciteta baterije što je bilo dovoljno za malo više od 50 kilometara vožnje.

Sljedeći dan smo otišli u autokuću Gašperov gdje smo dobili karticu i priključili se na punjač tvrtke Ducati energija iz Ludbrega. Tu smo proveli nekih sat i pol vremena i donekle napunili bateriju. Sad smo imali dovoljno energije za vožnju po Splitu, a dva dana kasnije otišli smo u šoping centar City Center one gdje smo na infopultu dobili karticu uz pomoć koje smo se mogli identificirati i napuniti bateriju.

Dok sam sa suprugom obavio šoping, doduše to je potrajalo, baterija se u međuvremenu napunila 100 posto. I tako sam se vozio po gradu sve do nedjelje navečer, kada sam ostavio automobil na punjenje u spomenutoj autokući. Ostavio sam ga cijelu noć na punionici, a već ujutro u pet sati, dan prije Velike Gospe, krenuli smo za Zagreb s punom baterijom.

Ovog puta smo morali računati na još jedno punjenje do Gospića jer smo znali da nam baterija neće izdržati uspon uz Klis, a potom i uz Sveti Rok. Tempirali smo se da dopunu baterije obavimo u Nacionalnom parku Krka tako da smo opet morali izići sa autoceste. Međutim, došavši u Nacionalni park Krka doživjeli smo neugodno iznenađenje jer punjač za naš automobil nije bio u funkciji.

Riječ je o uređaju koji ima vlastiti kabel s odgovarajućom utičnicom snage 43 kW i s kojim bi vrlo brzo nadopunili bateriju. Priupitavši neke od zaposlenika NP Krka što je s punionicom, zašto ne radi, dobili smo odgovor da nemaju pojma, te da tu dođu neki stranci koji pune svoje električne aute. Vidjevši da tu nema sreće okrenuli smo se nazad na autocestu i krenuli prema NP-u Paklenica. Izišli smo s autoceste u Maslenici i krenuli prema Starigradu i NP-u Paklenica.

Tamo smo imali više sreće jer je punionica radila. Platili smo 30 kuna za uslugu punjenja za vozilo snage do 60 kWh i krenuli s dopunom baterije koja je pala na nekih 30 posto kapaciteta. Tu smo izgubili barem dva sata vremena, ali smo bili sigurni da ćemo se dočepati Gospića i poznate nam lokacije gdje je punionica.

U Gospiću smo na punionici bili oko 11.30 sati, dakle 6 i pol sati od starta iz Splita. Tamo smo proveli nekih sat vremena jer smo prilikom dolaska raspolagali sa 55 posto kapaciteta baterije. S obzirom na to da nam je polako počelo nestajati strpljena isključili smo vozilo s punjača sa 99 posto napunjenom baterijom, te krenuli za Zagreb, naravno autocestom.

Međutim, tada je već promet zagužvao, počele su se stvarati kolone i počeli smo razmišljati hoćemo li uspjeti doći do Zagreba i kolegi iz 24 sata predati vozilo na Bukovcu. Nervoza je rasla sve više, naročito kako smo se približavali glavnom gradu, jer se promet pojačavao. Vozili smo i dalje brzinom od 100 km/h s ugašenom klimom kako bismo uštedjeli nešto struje.

Kad smo došli do izlaza Demerje, s obzirom na to da je na Lučkom bila kolona od tri kilometra, nismo htjeli riskirati i odlučili smo se za taj izlaz. Nekako smo se petnaestak minuta vukli u koloni neprestano buljeći u ekran s preostalom kilometražom. Kad smo prošli naplatne kućice Demerje oko 15 sati, dakle nakon punih deset sati provedenih na putu, bili smo uvjereni da ćemo stići do dogovorene adrese.

I stvarno prošli smo kroz dio Zagreba, popeli se na Bukovac i predali vozilo kolegi novinaru. Na ekranu je pisalo da nam je ostalo 17 posto kapaciteta baterije ili za nekih 35 kilometara. Odahnuli smo, sjeli u drugi automobil i odmah odjurili kući.

Naravno, u povratku smo izbacili iz sebe sve frustracije zbog ograničene brzine vožnje, dva nadopunjavanja baterije i svega ostalog što nas je pratilo putem, ali smo u Splitu bili za tri sata. A do Zagreba nam je trebalo s električnim autom ZOE čak deset sati.

Kada se na kraju sve sagleda i zbroji bila je to jedna odlična električna avantura koja nam je ukazala na sve vrijednosti Renaulta ZOE, koji u prosjeku na 100 kilometara troši tek 11,6 kuna, dok je trošak benzinaca i dizelaša daleko veći (53, odnosno 64 kune na 100 km).

Naša najveća zamjerka bila bi na raspored punionica koje su daleko od glavne žile kucavice prema Dalmaciji, autoceste A1 i dosta nedorečenosti oko njih. Međutim, s vremenom će se i to poboljšati, a i baterije će imati veći domet tako da ne treba biti previše skeptičan prema električnim automobilima.


Autonomija od 300 km

Električni Renaultov automobil ZOE dobio je novu bateriju oznake Z.E. 40, točnije izmijenjena je njena struktura, odnosno povećana je gustoća ćelija.

Sada baterija kapciteta 41 kWh u redizajniranom električnom modelu ZOE broji 240 ćelija čime je poboljšana autonomija na 400 kilometara po NDEC – europskoj normi za mjerenje emisija ispušnih plinova, odnosno potrošnje goriva, dok u stvarnim uvjetima električni automobil ima autonomiju od 300 kilometara.

ZOE pokreće elektromotor snage 92 KS između 3000 i 11.300 „điri“, dok se baterija preko superpunjača (22 kW) puni dva sata i 40 minuta. Istodobno na gradskoj mreži punjenje traje 15 sati.

Raspored električnih punionica

Raspored električnih punionica koje su na raspolaganju može se provjeriti preko interneta, a pružatelji usluga su HEP i HT. Na njihovim stranicama elen.hep.hr (HEP) i puni.hr (HT) može se provjeriti status punionica, rade li ili ne, njihova zauzetost...).

Treća opcija za provjeru lokacija punionica može se naći na chargemap.com adresi. Kad sve to provjerite, te vidite gdje vam trebaju kartice za punjenje (RDIF), možete se uputiti i na dulji put. Međutim, odmah treba kazati da se upuštate u svojevrsnu avanturu koja može potrajati.

 

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => RENAULT ZOE [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2017-08-22 12:59:43 [created_by] => 3231 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2017-08-25 12:15:47 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2017-08-25 07:11:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 5288 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 264 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovija događanja i savjeti za kvalitetan život [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, savjeti, showbiz, trend, društvena mreža, život, zdravlje, moda, ljepota, putovanja, tehnologija, gastro, dom, obitelj, karijera, viral [secure] => 0 [page_title] => Život [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => {"is_import_from_dnn":true,"incptvocmimagegalleryIGParameters":"default","incptvocmimagegalleryocmIGposition":"OcmAfterDisplayContent","incptvocmimagegalleryocmIGtheme":"CameraSlideshow","incptvocmimagegalleryImages":["\/Archive\/Images\/2017\/08\/25\/SD Portal\/9024135.jpg","\/Archive\/Images\/2017\/08\/25\/SD Portal\/8999361.jpg","\/Archive\/Images\/2017\/08\/25\/SD Portal\/8999360.jpg","\/Archive\/Images\/2017\/08\/25\/SD Portal\/8999359.jpg","\/Archive\/Images\/2017\/08\/25\/SD Portal\/8999356.jpg","\/Archive\/Images\/2017\/08\/25\/SD Portal\/8999355.jpg","\/Archive\/Images\/2017\/08\/25\/SD Portal\/8999354.jpg","\/Archive\/Images\/2017\/08\/25\/SD Portal\/8999352.jpg","\/Archive\/Images\/2017\/08\/25\/SD Portal\/8999351.jpg","\/Archive\/Images\/2017\/08\/25\/SD Portal\/8999350.jpg","\/Archive\/Images\/2017\/08\/25\/SD Portal\/8999348.jpg","\/Archive\/Images\/2017\/08\/25\/SD Portal\/8999345.jpg"],"incptvocmimagegalleryImageTitles":["","","","","","","","","","","",""],"incptvocmimagegalleryImageDescriptions":["","","","","","","","","","","",""],"incptvocmimagegalleryImageFocus":["50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50"],"incptvocmimagegalleryImageDimensions":[{"size0":"1200x800"},{"size0":"1200x800"},{"size0":"1200x800"},{"size0":"1200x800"},{"size0":"1200x800"},{"size0":"1200x800"},{"size0":"1200x800"},{"size0":"1200x800"},{"size0":"1200x800"},{"size0":"1200x800"},{"size0":"1200x800"},{"size0":"1200x800"}]} [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 264 [name] => Život [alias] => zivot [description] => [parent] => 254 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 3 [params] => {"inheritFrom":"254","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"0","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"0","itemRelatedLimit":"5","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"0","itemRelatedImageSize":"0","itemRelatedIntrotext":"1","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"0","itemRelatedImageGallery":"0","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 4397744 Threads: 3 Questions: 139854648 Slow queries: 59568 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 4176644 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 50 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front04 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /mozaik/zivot ) [additional_categories] => Array ( ) [link] => /mozaik/zivot/elektricna-avantura-evo-kako-je-proteklo-nase-putovanje-te-koji-su-plusevi-i-minusi-ovog-vozila-na-struju-503034 [printLink] => /mozaik/zivot/elektricna-avantura-evo-kako-je-proteklo-nase-putovanje-te-koji-su-plusevi-i-minusi-ovog-vozila-na-struju-503034?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 419885 [name] => auto-moto [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => auto-moto [link] => /tag/auto-moto ) [1] => stdClass Object ( [id] => 337536 [name] => Renault Zoe [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => renault-zoe [link] => /tag/renault-zoe ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => RENAULT ZOE [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Električna avantura: evo kako je proteklo naše putovanje te koji su plusevi i minusi ovog vozila na struju [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => 3231 [name] => Zdravko Juričko [username] => zdravko-juri-ko [email] => zdravko-juri-ko@sd.hr [password] => $2y$10$3MSPsNGO8ltots48kqbe2.FwzW7b1js7M1r/8s.nUTTSs2kSnHPxu [password_clear] => [block] => 0 [sendEmail] => 0 [registerDate] => 0000-00-00 00:00:00 [lastvisitDate] => 0000-00-00 00:00:00 [activation] => [params] => [groups] => Array ( [2] => 2 ) [guest] => 0 [lastResetTime] => 0000-00-00 00:00:00 [resetCount] => 0 [requireReset] => 0 [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [otpKey] => [otep] => [link] => /autor/zdravko-juricko-3231 [profile] => stdClass Object ( [id] => 1749 [gender] => m [description] => [image] => [url] => [group] => 1 [plugins] => ) [avatar] => https://secure.gravatar.com/avatar/33a10ba883a053e58de979010155c54c?s=100&default=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fcomponents%2Fcom_ocm%2Fimages%2Fplaceholder%2Fuser.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2017/08/25/SD Portal/9024135.jpg [galleryCount] => 12 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2017/08/25/SD Portal/9024135.jpg [title] => ) [1] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2017/08/25/SD Portal/8999361.jpg [title] => ) [2] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2017/08/25/SD Portal/8999360.jpg [title] => ) [3] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2017/08/25/SD Portal/8999359.jpg [title] => ) [4] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2017/08/25/SD Portal/8999356.jpg [title] => ) [5] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2017/08/25/SD Portal/8999355.jpg [title] => ) [6] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2017/08/25/SD Portal/8999354.jpg [title] => ) [7] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2017/08/25/SD Portal/8999352.jpg [title] => ) [8] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2017/08/25/SD Portal/8999351.jpg [title] => ) [9] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2017/08/25/SD Portal/8999350.jpg [title] => ) [10] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2017/08/25/SD Portal/8999348.jpg [title] => ) [11] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2017/08/25/SD Portal/8999345.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}

Obnovljeni električni Renault ZOE dimenzijama (4084 x 1730 x 1562 mm) vrlo sličan je Cliju, ali zbog kapaciteta baterije nije namijenjen vožnji na duže relacije. 

U suštini ZOE je idealan automobil za vožnju po gradu i okolici. Prema riječima Renaultova stručnog konzultanta Željka Purgara, ovo električno vozilo najisplativije je za ljude koji će tijekom dana potrošiti gotovo čitav kapacitet baterije, primjerice na relaciji Split-Šibenik-Split, te ga navečer priključiti i puniti na gradsku električnu mrežu u vlastitoj garaži ili vrtu.

To će otprilike potrajati do jutra i nakon toga ZOE je spreman za nove zadatke. Međutim, ako se vozaču žuri, barem kad je u pitanju Split, može otići na superbrzi punjač u City Center one ili do autokuće Gašperov. Tamo će dobiti na korištenje karticu s kojom će se identificirati da bi mogao započeti punjenje, a ta ista kartica će mu trebati da zaključi proces punjenja baterije.

Na električnu avanturu odlučila se naša novinarska ekipa pa smo testni Renault ZOE preuzeli u Zagrebu i puni optimizma krenuli prema Splitu. Naravno, provjerili smo položaj punionica i došli do saznanja da na autocesti A1, popularnoj Dalmatini, između Zagreba i Splita nema niti jedne punionice za električne automobile.

Ista situacija je i sa autocestom A6 Zagreb-Rijeka gdje također nema električnih punionica. Prema riječima Željka Purgara problem je u tome što Europska unija daje 80 posto sredstava za postavljanje tih punionica, a primaran je bio tzv. TNT pravac gdje je trebalo povezati Italiju preko Slovenije i Hrvatske s Mađarskom s električnim punionicama. Za 2018. godinu predviđen je pravac Zagreb-Rijeka, a tek 2019. takve punionice bi se trebale postaviti na relaciji Zagreb-Split.

U svakom slučaju iz Zagreba smo krenuli u poslijepodnevnim satima prije dva tjedna i za dolazak u Split trebalo nam je ukupno sedam sati vožnje, uz napomenu da smo s autoceste morali izići na skretanju za Gospić gdje postoji besplatna punionica. Automobil smo preuzeli u autokući Baotić sa 100 posto popunjenom baterijom i prema kompjutoru autonomijom od ravno 300 kilometara.

Prije nego smo krenuli kolege koje su prije vozili ZOE upozorili su nas da na autocesti ne gazimo auto do daske što znači 130 km/h, nego da se držimo tempomata i brzine do 110 km/h, pa čak i manje. Osim toga, zbog štednje baterije odlučili smo voziti bez uključene klime jer je večer prije toga Zagrebom i Likom protutnjao hladni val, pa nije bilo previše vruće.

Čim smo se izvukli iz Zagreba kompjutor je počeo pokazivati sve manju autonomiju, a u pojedinim trenucima uključivali smo Eco mod u kojem je maksimalna brzina 95 km/h i klima uređaj radi smanjenom snagom (u ovom slučaju to nije imalo utjecaja jer smo vozili s isključenom klimom).

Prilikom vožnje autocestom stalno smo pogledavali na ekran s prikazom baterije i podatak o broju preostalih kilometara do odredišta u Gospiću. Uz malo nervoze, ali i psihoze, ipak smo bili opušteni jer smo znali da na našoj prvoj dionici do Gospića ima 200 kilometara, a da ZOE ima autonomiju od oko 300 kilometara, što opet ovisi o konfiguraciji tla, načinu vožnje, klimatskim uvjetima...

U pojedinim trenucima, dok smo vozili 100 km/h desnim trakom autoceste, a pored nas su jurili drugi automobili velikom brzinom, poželjeli smo da naš ZOE poleti. Ipak, i s tom vožnjom, nakon dva sata i 15 minuta stigli smo u Gospić, na punionicu snage 22 kW. Punjenje je besplatno, nikakva kartica nam nije trebala i bez problema smo se priključili.

Trebalo je dopuniti bateriju koja je pala na 23 posto, odnosno imali smo još struje za nekih 50 kilometara tako da ne bismo daleko stigli. Punjenje je potrajalo dva i pol sata, nakon čega smo odlučili krenuti natrag na autocestu i pravac Split. Sumrak je već bio pao, tako da su nam sada bila upaljena i svjetla. Kilometri na ekranu su „kopnili“ i počeli smo sumnjati što će biti do kraja naše avanture do Splita.

Međutim, spas smo našli u Svetom Roku i nizbrdici sve do Maslenice, gdje je naš ZOE zahvaljujući regenerativnom kočenju i trenju posebnih guma Michelin Energy EV vratio gotovo 40 kilometara autonomije. To nam je dalo dodatni impuls za nastavak putovanja i sad smo bili uvjereni da ćemo stići do Splita bez problema.

Naime, još nas je čekala nizbrdica od Klisa do Solina gdje smo dobili još desetak kilometara „rangea“ tako da smo u Split stigli sa 27 posto kapaciteta baterije što je bilo dovoljno za malo više od 50 kilometara vožnje.

Sljedeći dan smo otišli u autokuću Gašperov gdje smo dobili karticu i priključili se na punjač tvrtke Ducati energija iz Ludbrega. Tu smo proveli nekih sat i pol vremena i donekle napunili bateriju. Sad smo imali dovoljno energije za vožnju po Splitu, a dva dana kasnije otišli smo u šoping centar City Center one gdje smo na infopultu dobili karticu uz pomoć koje smo se mogli identificirati i napuniti bateriju.

Dok sam sa suprugom obavio šoping, doduše to je potrajalo, baterija se u međuvremenu napunila 100 posto. I tako sam se vozio po gradu sve do nedjelje navečer, kada sam ostavio automobil na punjenje u spomenutoj autokući. Ostavio sam ga cijelu noć na punionici, a već ujutro u pet sati, dan prije Velike Gospe, krenuli smo za Zagreb s punom baterijom.

Ovog puta smo morali računati na još jedno punjenje do Gospića jer smo znali da nam baterija neće izdržati uspon uz Klis, a potom i uz Sveti Rok. Tempirali smo se da dopunu baterije obavimo u Nacionalnom parku Krka tako da smo opet morali izići sa autoceste. Međutim, došavši u Nacionalni park Krka doživjeli smo neugodno iznenađenje jer punjač za naš automobil nije bio u funkciji.

Riječ je o uređaju koji ima vlastiti kabel s odgovarajućom utičnicom snage 43 kW i s kojim bi vrlo brzo nadopunili bateriju. Priupitavši neke od zaposlenika NP Krka što je s punionicom, zašto ne radi, dobili smo odgovor da nemaju pojma, te da tu dođu neki stranci koji pune svoje električne aute. Vidjevši da tu nema sreće okrenuli smo se nazad na autocestu i krenuli prema NP-u Paklenica. Izišli smo s autoceste u Maslenici i krenuli prema Starigradu i NP-u Paklenica.

Tamo smo imali više sreće jer je punionica radila. Platili smo 30 kuna za uslugu punjenja za vozilo snage do 60 kWh i krenuli s dopunom baterije koja je pala na nekih 30 posto kapaciteta. Tu smo izgubili barem dva sata vremena, ali smo bili sigurni da ćemo se dočepati Gospića i poznate nam lokacije gdje je punionica.

U Gospiću smo na punionici bili oko 11.30 sati, dakle 6 i pol sati od starta iz Splita. Tamo smo proveli nekih sat vremena jer smo prilikom dolaska raspolagali sa 55 posto kapaciteta baterije. S obzirom na to da nam je polako počelo nestajati strpljena isključili smo vozilo s punjača sa 99 posto napunjenom baterijom, te krenuli za Zagreb, naravno autocestom.

Međutim, tada je već promet zagužvao, počele su se stvarati kolone i počeli smo razmišljati hoćemo li uspjeti doći do Zagreba i kolegi iz 24 sata predati vozilo na Bukovcu. Nervoza je rasla sve više, naročito kako smo se približavali glavnom gradu, jer se promet pojačavao. Vozili smo i dalje brzinom od 100 km/h s ugašenom klimom kako bismo uštedjeli nešto struje.

Kad smo došli do izlaza Demerje, s obzirom na to da je na Lučkom bila kolona od tri kilometra, nismo htjeli riskirati i odlučili smo se za taj izlaz. Nekako smo se petnaestak minuta vukli u koloni neprestano buljeći u ekran s preostalom kilometražom. Kad smo prošli naplatne kućice Demerje oko 15 sati, dakle nakon punih deset sati provedenih na putu, bili smo uvjereni da ćemo stići do dogovorene adrese.

I stvarno prošli smo kroz dio Zagreba, popeli se na Bukovac i predali vozilo kolegi novinaru. Na ekranu je pisalo da nam je ostalo 17 posto kapaciteta baterije ili za nekih 35 kilometara. Odahnuli smo, sjeli u drugi automobil i odmah odjurili kući.

Naravno, u povratku smo izbacili iz sebe sve frustracije zbog ograničene brzine vožnje, dva nadopunjavanja baterije i svega ostalog što nas je pratilo putem, ali smo u Splitu bili za tri sata. A do Zagreba nam je trebalo s električnim autom ZOE čak deset sati.

Kada se na kraju sve sagleda i zbroji bila je to jedna odlična električna avantura koja nam je ukazala na sve vrijednosti Renaulta ZOE, koji u prosjeku na 100 kilometara troši tek 11,6 kuna, dok je trošak benzinaca i dizelaša daleko veći (53, odnosno 64 kune na 100 km).

Naša najveća zamjerka bila bi na raspored punionica koje su daleko od glavne žile kucavice prema Dalmaciji, autoceste A1 i dosta nedorečenosti oko njih. Međutim, s vremenom će se i to poboljšati, a i baterije će imati veći domet tako da ne treba biti previše skeptičan prema električnim automobilima.


Autonomija od 300 km

Električni Renaultov automobil ZOE dobio je novu bateriju oznake Z.E. 40, točnije izmijenjena je njena struktura, odnosno povećana je gustoća ćelija.

Sada baterija kapciteta 41 kWh u redizajniranom električnom modelu ZOE broji 240 ćelija čime je poboljšana autonomija na 400 kilometara po NDEC – europskoj normi za mjerenje emisija ispušnih plinova, odnosno potrošnje goriva, dok u stvarnim uvjetima električni automobil ima autonomiju od 300 kilometara.

ZOE pokreće elektromotor snage 92 KS između 3000 i 11.300 „điri“, dok se baterija preko superpunjača (22 kW) puni dva sata i 40 minuta. Istodobno na gradskoj mreži punjenje traje 15 sati.

Raspored električnih punionica

Raspored električnih punionica koje su na raspolaganju može se provjeriti preko interneta, a pružatelji usluga su HEP i HT. Na njihovim stranicama elen.hep.hr (HEP) i puni.hr (HT) može se provjeriti status punionica, rade li ili ne, njihova zauzetost...).

Treća opcija za provjeru lokacija punionica može se naći na chargemap.com adresi. Kad sve to provjerite, te vidite gdje vam trebaju kartice za punjenje (RDIF), možete se uputiti i na dulji put. Međutim, odmah treba kazati da se upuštate u svojevrsnu avanturu koja može potrajati.

 

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>












[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/mozaik/zivot/elektricna-avantura-evo-kako-je-proteklo-nase-putovanje-te-koji-su-plusevi-i-minusi-ovog-vozila-na-struju-503034 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=10b638365be0e71d1e7142dadf0ad2f0e1c23e21 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Elektri%C4%8Dna+avantura%3A+evo+kako+je+proteklo+na%C5%A1e+putovanje+te+koji+su+plusevi+i+minusi+ovog+vozila+na+struju&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fmozaik%2Fzivot%2Felektricna-avantura-evo-kako-je-proteklo-nase-putovanje-te-koji-su-plusevi-i-minusi-ovog-vozila-na-struju-503034 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fmozaik%2Fzivot%2Felektricna-avantura-evo-kako-je-proteklo-nase-putovanje-te-koji-su-plusevi-i-minusi-ovog-vozila-na-struju-503034 )
Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => RENAULT ZOE [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
ŽivotRENAULT ZOE

Električna avantura: evo kako je proteklo naše putovanje te koji su plusevi i minusi ovog vozila na struju

25. kolovoza 2017. - 09:11

Obnovljeni električni Renault ZOE dimenzijama (4084 x 1730 x 1562 mm) vrlo sličan je Cliju, ali zbog kapaciteta baterije nije namijenjen vožnji na duže relacije. 

U suštini ZOE je idealan automobil za vožnju po gradu i okolici. Prema riječima Renaultova stručnog konzultanta Željka Purgara, ovo električno vozilo najisplativije je za ljude koji će tijekom dana potrošiti gotovo čitav kapacitet baterije, primjerice na relaciji Split-Šibenik-Split, te ga navečer priključiti i puniti na gradsku električnu mrežu u vlastitoj garaži ili vrtu.

To će otprilike potrajati do jutra i nakon toga ZOE je spreman za nove zadatke. Međutim, ako se vozaču žuri, barem kad je u pitanju Split, može otići na superbrzi punjač u City Center one ili do autokuće Gašperov. Tamo će dobiti na korišten...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
15. svibanj 2024 02:03