Mišljenja Cinemark

Cinemark

Marko Njegić

TAJNA BROJA SEDAM Moje djevojke Petko

FILM: What Happened To Monday; futuristički akcijski triler; Velika Britanija/Francuska/Belgija, 2017.; REŽIJA: Tommy Wirkola; ULOGE Noomi Rapace, Glenn Close; DISTRIBUCIJA: Blitz; OCJENA: ***

'Tajna broja sedam' je klon 'Djece čovječanstva', 'Potpunog sjećanja“, 'Equilibriuma' i sličnih 'sci fi' filmova, varirajući temu distopije i ustanka protiv represivnih režima unutar akcijom prožetog intelektualnog SF trilera. No, film je toga svjestan pa za heroinu ima sedam identičnih sestara blizanki nazvanih po danima u tjednu - Ponedjeljka, Utorka… Svjestan je i filmske hiperprodukcije (Netflixa), stoga njegova razmjerno inventivna premisa ironično uključuje pitanje kako se svijet nosi s udvostručenim porastom stanovništva, katastrofičnom prenapučenosti Zemlje koja je inicirala ekološku i društvenu krizu.

Iskreno, ne volim Netflix ili ga barem nisam volio do filma “Tajna broja sedam“ (“What Happened To Monday“). Na spomen Netflixa bi, štoviše, znao dobiti ospice. Nekoliko je razloga za to. Prvi i osnovni - Netflix ljulja osnovne temelje stoljetne filmske tradicije, da ne kažemo kako ubija kino. Netflixovi filmovi u pravilu zaobilaze kina i bivaju instant dostupni za “streaming“ kod kuće. Na životnom putovanju nekog filma kino je prva stanica pored koje Netflix ima običaj nonšalantno projuriti bez zaustavljanja i ostaviti potencijalne gledatelje u dimu auspuha.

Na taj način, Netflix daje vjetar u krila sve raširenijem (i)legalnom skidanju s interneta i otuđuje nove ionako sve otuđenije generacije od velikog ekrana umjesto da ih odgaja kao kinopubliku. Gledanje filma u kinu je kolektivni doživljaj, kao posjet kazalištu i rock-koncertu. Filmu je kino prirodno stanište. Dakle, film je od pamtivijeka stvoren za kina, ne isključivi “streaming“ ili eventualno simultani paralelno s nekolicinom kinodvorana, a Netflix ga odvaja od onoga za što je namijenjen i nasilno prenamjenjuje njegovu ulogu za “moderne“ naraštaje “online“ publike.

Kino pa “stream“ je okej, “stream“ bez kina nije. Druga je stvar sa serijama poput “Stranger Things“ koje se svakako gledaju kod kuće. Serije su izvorno rađene za TV, mali ekran. Filmovi nisu. Od mogućeg prospekta da Netflixov “The Irishman“ Martina Scorsesea s Robertom De Nirom, Alom Pacinom i Joeom Pescijem neće ugledati mrak kindvorana svakog bi filmofila trebala proći jeza, slično tome da će kina, među inima, zaobići i novi film kultnog Joon-ho Bonga “Okja“, prikazan samo na festivalu u Cannesu koji je naknadno zažalio što ga je uopće primio u selekciju i najavio rigoroznije mjere.

Daljnji razlozi kontra Netflixa tiču se škrte, štancerske produkcije filmova. Većina tih filmova izgleda jeftino, kao da Netflix računa da njegova ciljana publika na malom ekranu, laptopu, neće opaziti skromne producijske vrijednosti. Ipak, situacija se, srećom, mijenja nabolje. S “Tajnom broja sedam“ Netflix najavljuje da bi mogao napraviti skok u kina, onako kao što njegove junakinje skaču s jedne na drugu zgradu na plakatu filma. To je rijetki Netflixov film koji je imao kinodistribuciju u Americi i svijetu, ujedno prvi u hrvatskim kinima.

Također, to je zasad i rijetki, ako ne i jedini, relativno pristojno producirani Netflixov film (budžet od 20 milijuna dolara) koji prilično dobro izgleda na velikom ekranu, izvan dometa HD “streama“. Solidni “What Happened To Monday“ je pokazatelj kako Netflix može promijeniti obrazac i napraviti legitimni kinofilm u žanru futurističkog akcijskog trilera. “Tajna broja sedam“ je klon “Djece čovječanstva“, “Potpunog sjećanja“, “Equilibriuma“ i sličnih “sci fi“ filmova, varirajući temu distopije i ustanka protiv represivnih režima unutar akcijom prožetog intelektualnog SF trilera.

No, film je toga svjestan pa za heroinu ima sedam identičnih sestara blizanki nazvanih po danima u tjednu - Ponedjeljka, Utorka… Svjestan je i filmske hiperprodukcije (Netflixa), stoga njegova razmjerno inventivna premisa ironično uključuje pitanje kako se svijet nosi s udvostručenim porastom stanovništva, katastrofičnom prenapučenosti Zemlje koja je inicirala ekološku i društvenu krizu. Previše ljudi, premalo hrane. Genetski modificirani usjevi doveli su do nuspojava višestrukih porođaja, uslijed čega fašistička despotica budućnosti Nicolette Cayman (Glenn Close) uvodi politiku jednog djeteta po obitelji, tj. zakon o alokaciji djece.

Ako familija ima više od jednog djeteta, ekstra dijete će se kriogenički zamrznuti i sanjati kriosan “dok radimo na boljem svijetu“. Sedam sestara Settman (Noomi Rapace u multiploj ulozi) žive u tajnosti i izlaze pojedinačno iz kuće samo onog dana po kojem su dobile ime. “Kući budite što jeste, vani imajte jedan identitet – ime mame Karen“, naučio ih je djed Terrence (Willem Dafoe), što njima s godinama polako počinje smetati.

Svaka od sestara pokazuje znakove individualnosti izlazeći vani sedam dana u tjednu, od ponedjeljka do nedjelje, u ritmu kako se inače tempiraju premijerne Netflixove serije. Jedna sestra je plavokosa partijanerica (Saturday), druga računalna genijalka (Friday), treća buntovnim imidžom nalikuje Lisbeth Salander (Thursday), četvrta je akcijašica isklesana kickboxingom (Wednesday)… Dvije sestre, znači, identitetski odgovaraju prethodnim likovima i ostvarenjima Noomi Rapace, od Salanderice do junakinje SF horora “Prometej“ i akcijskog trilera “U opasnosti“.

A u tijelu ostalih ona i film imaju priliku pokazati fragmente više glumačkih lica/žanrova, posebice u žustroj sceni kad seke zajednički odolijevaju vodu specijalaca sa zadatkom da ih smakne. Isto vrijedi i za Netflix. Kroz likove sestara, mojih djevojaka Petko, Netflix kao da traži novi identitet prema postojećem starom i bori se za osobnost na gusto naseljenom tržištu s filmovima osuđenima za brzi zaborav. Pogledan u ponedjeljak “What Happened To Monday“ neće ispariti iz sjećanja do nedjelje.

Ako jedna sestra izgubi prst, izgubit će ga i ostalih šest

“Flashback“ scene sa Dafoeom i klinkama koje priprema za vanjski svijet su intrigantne, pa i brutalne. Kako sestre moraju izgledati potpuno identično, ako jedna od njih izgubi komadić prsta u nesreći, to znači da isto slijedi će i ostalih šest ostati kraće za taj isti prstić.

Naslovnica Cinemark