Mišljenja Cinemark

Cinemark

Marko Njegić

MAJKA! Mile ti matere! Film koji se mrzi i voli s uskličnikom!

CINEMARK

FILM: Mother!; psihološki horor triler; SAD, 2017.; REŽIJA: Darren Aronofsky; ULOGE: Jennifer Lawrence, Javier Bardem; DISTRIBUCIJA: Blitz; OCJENA: *** 1/2

'Majko mila!', ispalit će zasigurno mnogi gledatelji kad vide 'Majku!'. Ispalit će i na živce, vrpoljiti se u fotelji i biti s jednom nogom, možda i dvije, na izlasku iz kina, pripravni da iskoče iz dvorane kroz zatvorena vrata ili iz vlastite kože. Jedni će 'Mother!' mrziti s uskličnikom, drugi respektirati sa dva ili čak voljeti. Ništa filmofile ne može pripremiti na 'Majku!', ni sve 'Rosemaryne bebe' ovoga svijeta. 'Mother!' razbija konvencije k'o Rosemaryna beba zvečku i nikoga ne ostavlja ravnodušnim kao 'jin-jang' čistog ludila i genijalnosti, bizarni i subverzivni psihološki horor triler prijemčiviji za festivale poput STFF-a i art kina, nego multiplekse.

Uskličnik bijele boje ostaje neko vrijeme na crnoj podlozi kad naslov “Majka!“ nestane s ekrana. Redatelj Darren Aronofsky izdao je tako jasan znak upozorenja, svojevrsne opasnosti na kinocesti. Takav postupak sugerira i kako je Aronofsky znao da će njegov film “Mother!“ izazivati usklike i uzvike u kinima ili je to barem želio. “Majko mila!“, ispalit će zasigurno mnogi gledatelji kad vide “Majku!“. Ispalit će i na živce, vrpoljiti se u fotelji i biti s jednom nogom, možda i dvije, na izlasku iz kina, pripravni da iskoče iz dvorane kroz zatvorena vrata ili iz vlastite kože.

Jedni će “Mother!“ mrziti s uskličnikom, drugi respektirati sa dva ili čak voljeti, ali valjda onako kao što mater voli ludu kćer. Neki bi mogli i ludom sinu Aronofskom poželjeti da se goni u finu materinu s tri uskličnika. Jasno, stvorit će se i koji upitnik do uskličnika prilikom gledanja “Majke!“, pitanje kao “WTF?!“. Potpisnik ovih redaka, kvragu, do trenutka pisanja recenzije, možda i baš ove rečenice, nije znao mrzi li film ili respektira (siguran je bio da ga ne voli). Znao je, međutim, da će (se) o “Mother!“ pričati. Tekuće godine, moguće i neke iduće.

Jer, ništa filmofile ne može pripremiti na “Majku!“, ni filmovi ranog Romana Polanskog, Gaspara Noea, Larsa Von Triera i samog Aronofskog, ma niti sve “Rosemaryne bebe“ i “Neboderi“ ovoga svijeta. “Mother!“ razbija konvencije k'o Rosemaryna beba zvečku i nikoga ne ostavlja ravnodušnim. Mrzili li ga ili voljeli, film nije tzv. ravna crta. Ovo je jedan od onih raz(d)ornih filmova garantiranog kultnog statusa koji polariziraju gledatelje na “pro“ i “contra“ tabore (sredine gotovo da nema).

To je Aronofsky nedvojbeno i htio, ne pokazujući ni mrvu apologije za svoju kreaciju, “jin-jang“ čistog ludila i genijalnosti. Možda je upravo iz tih pobuda i stvorio film, da izazove reakcije i kontroverzije, prodrma hollywoodski studijski sistem i studio Paramount Pictures koji je nekoć u kina hrabro puštao “Rosemarynu bebu“, “Kuma“ i “Kinesku četvrt“, a danas živi od blockbustera poput “Transformera“. U tome je uspio: “Mother!“ je krajnje nesvakidašnji projekt (ne samo tog) “major“ studija, bizarni i subverzivni psihološki horor triler prijemčiviji za festivale poput STFF-a i art kina, nego multiplekse.

Ni većina prethodnih ostvarenja Aronofskog, “Rekvijem za snove“, “Fontana života“, “Crni labud“ i “Noa“, nisu bili filmsko štivo za šire mase, a “Majka!“ je najdrskije podvaljivanje multipleksnoj publici posljednjih godina od strane ovog ili gotovo bilo kojeg drugog redatelja. Zvjezdana glumica i oskarovka Jennifer Lawrence kao titularna Majka biva predstavljena poput horor heroine nadimajućih grudi u prozirnom negližeu bez grudnjaka, kao da glumi u nastavku “Kuće na kraju ulice“.

U prvoj polovici filma ona će često raditi i ponavljati greške glupe plavuše iz klišeiziranog horora, što bi moglo biti iritantno i nekome tko nije gledao “Vrisak“ pa je, dakle, prečuo opasku o silasku u mračni podrum i tome slično. Kladimo se da će vam ići na živce to što je Majka trpkija od prosječne Von Trierove mučenice i ne daje petama vjetra iz kuće na osami, daleko od civilizacije, jednom kad u nju nepozvani dođu misteriozni Muškarac (Ed Harris) i Žena (Michelle Pfeiffer), te atmosfera postane blago je reći čudna, a njezin suprug, poznati pisac u kreativnoj krizi znan samo kao On (Javier Bardem), inzistira da neznanci ostanu koliko hoće u gostima.

Redatelj testira strpljenje gledatelja i izvrće očekivanja naopačke. Ne samo da “Mother!“ nije “home invasion“ horor tipa “Strangers“ ili “Funny Games“, nego neće postati ni kći “Rosemary's Baby“, iako je Aronofsky prijeti poroditi carskim rezom. Mjesto radnje “Majke!“ je posljednja kuća nalijevo od stvarnosti, a radnja naizgled apsurdna po mjeri hororskog Ionesca. Logika uvrnutog sna, snomorice ili čak halucinacije nazočna je u filmu. Majka svako malo ispija neki napitak, vjerojatno da suzbije halucinatorne vizije, možda i za plodnost/trudnoću, da rodi bebu, ne nužno Rosemarynu.

Malo toga je izvjesno kod Aronofskog, ali ne i začudno, još od prologa i krupnog plana lica i crveno-gorućih obraza neke žive zapaljene žene (Sarah-Jeanne Labrosse) i opožarene kuće koju delikatni kristal u ruci Njega vraća u prvobitno stanje. Podovi kuće krvare do podruma, u zidovima sve sporije kuca srce… Čini se da je kuća živi organizam, a ubacimo li citat Majke koja je “hoće pretvoriti u raj“, vidno je kako Aronofsky prilično invazivno pristupa metaforama i simbolima - biblijskim, civilizacijskim, ekološkim.

U nevjerojatnoj, metafizičkoj završnici, kakvu još niste vidjeli, metaforičnost biva dvostruko invazivnija (i kaotičnija) u odnosu na “Noah“ s kojim “Mother!“ dijeli filozofiju muškog protagonista i prisutnost odsutnog Boga. Čitanja filma su višeznačna. Recimo samo da bi kuća mogla predstavljati Majku Zemlju na umoru, posebice kad se prometne u poprište alegorijske ratne zone kao u “Djeci čovječanstva“, filmske, religijske, medijske i ine ludosti uhvaćene u začaranom krugu stvaranja i razaranja, života i smrti, božanstvenog i umjetničkog čina kreacije koji se rađa iz pepela (auto)destrukcije. Porodila se tako i “Majka!“. Aronofsky je s “Mother!“ zapalio do temelja sve što je dosad snimio da bi (film) mogao početi ispočetka.

Hrabar projekt filmaškog para

Biblijske referencije prednjače u filmu. Sinovi Muškarca i Žene (Domhnall i Brian Gleeson) dođu kao Kain i Abel. No, uzme li se u obzir da su stariji redatelj (48 godina) i mlađa glumica (27) u vezi, “Majka!“ bi mogla biti i svojevrsni poluautobiografski metafilm, pri čemu Aronofsky neskriveno preuzima ulogu Njega. U tom slučaju, radi se o najhrabrijem projektu nekog filmaškog para nakon “Oči širom zatvorene“ Stanleyja Kubricka s Tomom Cruisem i Nicole Kidman.

Naslovnica Cinemark