stdClass Object ( [id] => 105281 [title] => SPLITSKO LJETO Maestro Nikša Bareza: Pripremite se za šok [alias] => splitsko-ljeto-maestro-niksa-bareza-pripremite-se-za-sok [catid] => 256 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] => Maestro Nikša Bareza, splitski dirigent sa svjetskom karijerom i zagrebačko-berlinskom adresom, nakon više godina ponovno će dirigirati operom u rodnom gradu.

Ravnat će 14. srpnja, s početkom u 21 sat, premijernim Verdijevim “Otellom”, na Prokurativama, kojega HNK Split postavlja u koprodukciji s Teatrom Verdi iz Trsta.

Redatelj Giulio Ciabatti postavit će na splitsku scenu djelo koje je u Trstu izvedeno u svibnju, a talijanski kolege također donose scenografiju i kostime. Podjela je, međutim, nova, pa uz zbor, orkestar i balet splitskoga HNK te Dječji zbor Glazbene škole “Josip Hatze” nastupaju Badri Maisuradze, dramski tenor iz Boljšoj teatra kao Otello, Valentina Fijačko kao Desdemona, Paolo Rumetz kao Jago te Žana Marendić-Bučević, Vinko Maroević, Špiro Boban, Ivica Čikeš, Luciano Batinić,  Ozren Bilušić, Mate Akrap i Marko Cvetko.

Nikša Bareza dirigirao je u proljeće u Trstu pa je već tada razgledao scenu i kostime za ovu operu - za scenu kaže da je vrlo zgodno načinjena jer je predviđena za otvorene i zatvorene prostore. Sama partitura mu je i te kako dobro poznata, prvi put je ravnao “Otellom” prije punih trideset godina.

Prikupljao informacije

S koliko ste se od tada produkcija susreli?

- Mislim da mi je ovaj splitski “Otello” četvrti ili peti. Sva ta ranija iskustva su dobrodošla jer je riječ o vrlo složenom djelu koje treba dobro upoznati. Jedna od najinteresantnijih izvedbi kojima sam ravnao zbila se 2001. na godišnjicu Verdijeve smrti, u dvorištu jednog dvorca blizu Roncole i Busseta, u njegovu rodnom kraju.

U taj dvorac Verdi je često zalazio kao gost, još se osjeća njegov duh po sobama, salonima i naslonjačima. A veliko dvorište dvorca čak i podsjeća na Prokurative, tako da ću raditi u sličnom ambijentu. Osim toga, dosta sam se bavio i proučavanjem partiture, prikupljao sam informacije s raznih mjesta a neprocjenjiva mi je bila bogata dokumentacija iz opere La Scala.

“Otello” je predzadnja Verdijeva opera, rezultat njegova cjelokupnog rada pa se ne može dobro postaviti ako ne poznajete njegov opus i razvojni put. Pojednostavljeno - treba dokučiti o čemu se tu radi.

Do kakvih ste zaključaka došli i na što treba obratiti pažnju publika koja sluša ovo djelo prvi put?
- Recimo, ne treba očekivati onu vrstu sentimenta kao u “Aidi”, “Nabuccu” ili “Traviati”. Kada je pisao djelo, autor je imao 74 godine i opaža se kod njega “racionalan pristup emocijama”.

Pisao je uz to za svoju dušu, bez narudžbi i rokova i nije morao razmišljati o ukusu publike. Odustao je uglavnom od zatvorenih brojeva arija i dueta oslonivši se na pjevanu deklamaciju, i izgradio cjelovitu arhitekturu glazbenog jezika.

Ovdje nema arija koje pogađaju ravno u srce i istog se trena pamte. Ukratko, “Otello” je rekapitulacija čitavog njegova opusa, a svi poznati elementi njegove glazbe transformirali su se, evoluirali i upućuju na radove nastale trideset ili četrdeset godina kasnije.

Ovo je prvi ekspresionistički izraz u talijanskoj operi a ipak Verdi nije iznevjerio svoja stara načela: verita i unita, odnosno istinu i jedinstvo cjeline.

Možete li nam ovo ilustrirati nekim segmentom iz opere?
- Svakako bih upozorio na ekspresionistički šok, na uvodnu scenu oluje. Oluja, grmljavina, topovi i tresak nisu nepoznanica u talijanskoj operi ali prema ovoj orkestralnoj eksploziji, ona oluja iz “Rigoletta” izgleda kao prskanje vode u kupaonici.

Čuje se tu i jedan stalni, duboki ton orgulja koji najavljuje nesreću. To je nešto jako čudno, gotovo atonalno, čega nije bilo još desetljećima nakon Verdija. Upozorio bih i na sjajno razrađene karaktere za koje je zaslužan libretist Arrigio Boito, radeći prema motivima Shakespeareove tragedije. Jeste li zadovoljni splitskim ansamblom i gostima?

Nadareni ansambl

- Izuzetno, sreća je raditi s tako nadarenim ansamblom koji ima zdravu osnovu i puno volje i želje za usavršavanjem. Orkestar je osobito kvalitetan i za njega je od presudne važnosti da nastavi osmišljen rad - o tome bi morao voditi računa budući intendant, tko god to bio, jer ovaj grad ima pravo na visoku estetiku i kvalitetu.

A sretan sam i što smo dobili Maisuradzea za naslovnu ulogu. On je jedan od 5-6 dramskih tenora u svijetu koji trenutno pjevaju Otela, a svi drugi bili su nam preskupi ili zauzeti. Predstava je koprodukcija dvaju teatara.

Odgovara li vam prilagođavanje gotovom konceptu ili vam je draže raditi “od nule”?
- Što se tiče kreativnog momenta, razumljivo je da je bolje sve raditi od početka do kraja. Ali danas gotovo da nema teatra koji ne radi koprodukcije, odnosno planiraju se djela za izvođenje u dva, tri, pa i više kazališta.

To znatno pojeftinjuje projekt. Tako rade i najuglednije svjetske kuće, a režiseri onda imaju odgovoran zadatak - ne smiju jednostavno komad preseliti u drugi prostor, nego mu moraju znati dodati novu kvalitetu.

jasmina parić, foto: arhiv cropix

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Svakako bih upozorio na uvodnu scenu oluje, kaže maestro Bareza. Oluja, grmljavina, topovi i tresak nisu nepoznanica u talijanskoj operi, ali ona oluja iz ‘Rigoletta’ izgleda kao prskanje vode u kupaonici prema ovome. Čuje se i jedan stalni, dub [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => ugledni dirigent ravnat će na prokurativama verdijevim remek-djelom [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2010-07-13 15:14:36 [created_by] => 33 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2010-07-13 15:22:03 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2010-07-13 15:14:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 3124 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 256 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link nav__link--kultura [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovije vijesti iz kulture. [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, film, tv, književnosti, glazba, kazalište, slikarstvo, arhitektura [secure] => 0 [page_title] => Kultura [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Small [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => { "is_import_from_dnn": true, "incptvocmimagegalleryIGParameters": "default", "incptvocmimagegalleryocmIGposition": "OcmAfterDisplayContent", "incptvocmimagegalleryocmIGtheme": "CameraSlideshow", "incptvocmimagegalleryImages": [ "/Archive/images/2010/07/13/Kultura/NIKSA_BAREZA2A-180708_thumb.jpg" ], "incptvocmimagegalleryImageTitles": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageDescriptions": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageFocus": [ "50:50" ], "incptvocmimagegalleryImageDimensions": [ { "size0": "140x143" } ] } [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 256 [name] => Kultura [alias] => kultura [description] => [parent] => 240 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 19 [params] => {"inheritFrom":"0","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"1","itemRelatedLimit":"2","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"1","itemRelatedImageSize":"Small","itemRelatedIntrotext":"0","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"1","itemRelatedImageGallery":"1","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 8059136 Threads: 1 Questions: 1669651915 Slow queries: 4969190 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 112223379 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 48 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front02 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /kultura ) [additional_categories] => Array ( ) [link] => /kultura/splitsko-ljeto-maestro-niksa-bareza-pripremite-se-za-sok-105281 [printLink] => /kultura/splitsko-ljeto-maestro-niksa-bareza-pripremite-se-za-sok-105281?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 95843 [name] => NIKŠABAREZA [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => niksabareza [link] => /tag/niksabareza ) [1] => stdClass Object ( [id] => 122624 [name] => SPLITSKOLJETO [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => splitskoljeto [link] => /tag/splitskoljeto ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [Subtitle] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Svakako bih upozorio na uvodnu scenu oluje, kaže maestro Bareza. Oluja, grmljavina, topovi i tresak nisu nepoznanica u talijanskoj operi, ali ona oluja iz ‘Rigoletta’ izgleda kao prskanje vode u kupaonici prema ovome. Čuje se i jedan stalni, dub [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => ugledni dirigent ravnat će na prokurativama verdijevim remek-djelom [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => SPLITSKO LJETO Maestro Nikša Bareza: Pripremite se za šok [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-18-14-29-34-33 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2010/07/13/Kultura/NIKSA_BAREZA2A-180708_thumb.jpg [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2010/07/13/Kultura/NIKSA_BAREZA2A-180708_thumb.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}Maestro Nikša Bareza, splitski dirigent sa svjetskom karijerom i zagrebačko-berlinskom adresom, nakon više godina ponovno će dirigirati operom u rodnom gradu.

Ravnat će 14. srpnja, s početkom u 21 sat, premijernim Verdijevim “Otellom”, na Prokurativama, kojega HNK Split postavlja u koprodukciji s Teatrom Verdi iz Trsta.

Redatelj Giulio Ciabatti postavit će na splitsku scenu djelo koje je u Trstu izvedeno u svibnju, a talijanski kolege također donose scenografiju i kostime. Podjela je, međutim, nova, pa uz zbor, orkestar i balet splitskoga HNK te Dječji zbor Glazbene škole “Josip Hatze” nastupaju Badri Maisuradze, dramski tenor iz Boljšoj teatra kao Otello, Valentina Fijačko kao Desdemona, Paolo Rumetz kao Jago te Žana Marendić-Bučević, Vinko Maroević, Špiro Boban, Ivica Čikeš, Luciano Batinić,  Ozren Bilušić, Mate Akrap i Marko Cvetko.

Nikša Bareza dirigirao je u proljeće u Trstu pa je već tada razgledao scenu i kostime za ovu operu - za scenu kaže da je vrlo zgodno načinjena jer je predviđena za otvorene i zatvorene prostore. Sama partitura mu je i te kako dobro poznata, prvi put je ravnao “Otellom” prije punih trideset godina.

Prikupljao informacije

S koliko ste se od tada produkcija susreli?

- Mislim da mi je ovaj splitski “Otello” četvrti ili peti. Sva ta ranija iskustva su dobrodošla jer je riječ o vrlo složenom djelu koje treba dobro upoznati. Jedna od najinteresantnijih izvedbi kojima sam ravnao zbila se 2001. na godišnjicu Verdijeve smrti, u dvorištu jednog dvorca blizu Roncole i Busseta, u njegovu rodnom kraju.

U taj dvorac Verdi je često zalazio kao gost, još se osjeća njegov duh po sobama, salonima i naslonjačima. A veliko dvorište dvorca čak i podsjeća na Prokurative, tako da ću raditi u sličnom ambijentu. Osim toga, dosta sam se bavio i proučavanjem partiture, prikupljao sam informacije s raznih mjesta a neprocjenjiva mi je bila bogata dokumentacija iz opere La Scala.

“Otello” je predzadnja Verdijeva opera, rezultat njegova cjelokupnog rada pa se ne može dobro postaviti ako ne poznajete njegov opus i razvojni put. Pojednostavljeno - treba dokučiti o čemu se tu radi.

Do kakvih ste zaključaka došli i na što treba obratiti pažnju publika koja sluša ovo djelo prvi put?
- Recimo, ne treba očekivati onu vrstu sentimenta kao u “Aidi”, “Nabuccu” ili “Traviati”. Kada je pisao djelo, autor je imao 74 godine i opaža se kod njega “racionalan pristup emocijama”.

Pisao je uz to za svoju dušu, bez narudžbi i rokova i nije morao razmišljati o ukusu publike. Odustao je uglavnom od zatvorenih brojeva arija i dueta oslonivši se na pjevanu deklamaciju, i izgradio cjelovitu arhitekturu glazbenog jezika.

Ovdje nema arija koje pogađaju ravno u srce i istog se trena pamte. Ukratko, “Otello” je rekapitulacija čitavog njegova opusa, a svi poznati elementi njegove glazbe transformirali su se, evoluirali i upućuju na radove nastale trideset ili četrdeset godina kasnije.

Ovo je prvi ekspresionistički izraz u talijanskoj operi a ipak Verdi nije iznevjerio svoja stara načela: verita i unita, odnosno istinu i jedinstvo cjeline.

Možete li nam ovo ilustrirati nekim segmentom iz opere?
- Svakako bih upozorio na ekspresionistički šok, na uvodnu scenu oluje. Oluja, grmljavina, topovi i tresak nisu nepoznanica u talijanskoj operi ali prema ovoj orkestralnoj eksploziji, ona oluja iz “Rigoletta” izgleda kao prskanje vode u kupaonici.

Čuje se tu i jedan stalni, duboki ton orgulja koji najavljuje nesreću. To je nešto jako čudno, gotovo atonalno, čega nije bilo još desetljećima nakon Verdija. Upozorio bih i na sjajno razrađene karaktere za koje je zaslužan libretist Arrigio Boito, radeći prema motivima Shakespeareove tragedije. Jeste li zadovoljni splitskim ansamblom i gostima?

Nadareni ansambl

- Izuzetno, sreća je raditi s tako nadarenim ansamblom koji ima zdravu osnovu i puno volje i želje za usavršavanjem. Orkestar je osobito kvalitetan i za njega je od presudne važnosti da nastavi osmišljen rad - o tome bi morao voditi računa budući intendant, tko god to bio, jer ovaj grad ima pravo na visoku estetiku i kvalitetu.

A sretan sam i što smo dobili Maisuradzea za naslovnu ulogu. On je jedan od 5-6 dramskih tenora u svijetu koji trenutno pjevaju Otela, a svi drugi bili su nam preskupi ili zauzeti. Predstava je koprodukcija dvaju teatara.

Odgovara li vam prilagođavanje gotovom konceptu ili vam je draže raditi “od nule”?
- Što se tiče kreativnog momenta, razumljivo je da je bolje sve raditi od početka do kraja. Ali danas gotovo da nema teatra koji ne radi koprodukcije, odnosno planiraju se djela za izvođenje u dva, tri, pa i više kazališta.

To znatno pojeftinjuje projekt. Tako rade i najuglednije svjetske kuće, a režiseri onda imaju odgovoran zadatak - ne smiju jednostavno komad preseliti u drugi prostor, nego mu moraju znati dodati novu kvalitetu.

jasmina parić, foto: arhiv cropix

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/kultura/splitsko-ljeto-maestro-niksa-bareza-pripremite-se-za-sok-105281 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=d2470ac3b751671c1e935018549998291c062150 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=SPLITSKO+LJETO+Maestro+Nik%C5%A1a+Bareza%3A+Pripremite+se+za+%C5%A1ok&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fsplitsko-ljeto-maestro-niksa-bareza-pripremite-se-za-sok-105281 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fsplitsko-ljeto-maestro-niksa-bareza-pripremite-se-za-sok-105281 )
Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Svakako bih upozorio na uvodnu scenu oluje, kaže maestro Bareza. Oluja, grmljavina, topovi i tresak nisu nepoznanica u talijanskoj operi, ali ona oluja iz ‘Rigoletta’ izgleda kao prskanje vode u kupaonici prema ovome. Čuje se i jedan stalni, dub [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => ugledni dirigent ravnat će na prokurativama verdijevim remek-djelom [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
Kulturaugledni dirigent ravnat će na prokurativama verdijevim remek-djelom

SPLITSKO LJETO Maestro Nikša Bareza: Pripremite se za šok

Piše PSD.
13. srpnja 2010. - 17:14
Maestro Nikša Bareza, splitski dirigent sa svjetskom karijerom i zagrebačko-berlinskom adresom, nakon više godina ponovno će dirigirati operom u rodnom gradu.

Ravnat će 14. srpnja, s početkom u 21 sat, premijernim Verdijevim “Otellom”, na Prokurativama, kojega HNK Split postavlja u koprodukciji s Teatrom Verdi iz Trsta.

Redatelj Giulio Ciabatti postavit će na splitsku scenu djelo koje je u Trstu izvedeno u svibnju, a talijanski kolege također donose scenografiju i kostime. Podjela je, međutim, nova, pa uz zbor, orkestar i balet splitskoga HNK te Dječji zbor Glazbene škole “Josip Hatze” nastupaju Badri Maisuradze, dramski tenor iz Boljšoj teatra kao Otello, Valentina Fijačko kao Desdemona, Paolo Rumetz kao Jago te Žana Marendić-Bučević, Vinko Maroević, Špiro Boban, I...
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
18. svibanj 2024 16:29