stdClass Object ( [id] => 257553 [title] => Ruben Östlund: Moj film bi mogao povećati postotak razvoda u društvu [alias] => ruben-ostlund-moj-film-bi-mogao-povecati-postotak-razvoda-u-drustvu [catid] => 256 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] => Želim pobijediti “Idu“, “Levijatana“... Posebice “Idu“. Mislim da je redatelj dobar tip, ali da “Ida“ pozira kao art-house film. U smislu, ovo je, kao, film s važnim sadržajem, a istovremeno žanrovski. Jako je dobro napravljen, ali bilo bi ga takvog užitak pobijediti - priznao nam je švedski režiser Ruben Östlund u hotelu “Radisson Blu Latvia“ popodne uoči dodjele europskog Oscara proteklog vikenda u Rigi.

Pobjednička želja na kraju mu se nije ostvarila. “Ida“ Pawela Pawlikowskog pomela je konkurenciju koja je uključivala još “Zimski san“ Nurija Bilgea Ceylana i “Nimfomanku“ Larsa Von Triera. No, Ruben Östlund će najvjerojatnije imati priliku za revanš na američkim Oscarima s obzirom na to da je “Turist“ već nominiran s “Idom“ za Zlatni globus u kategoriji najboljeg filma izvan engleskog govornog područja, a jedno obično vodi drugome. Kakva su mu uopće očekivanja od američkih Oscara, naše se pitanje nametnulo samo od sebe.

- Sjećam se da je moj drugi film “Involuntary“ bio švedski kandidat za Oscara 2010. godine. Kad smo ga prikazali u Los Angelesu sreli smo dva producenta prije projekcije. Imali su dvije velike kutije kokica. “Vidimo se kasnije“, rekli su entuzijastično uz namig. Nakon projekcije nisu znali gdje će gledati i izbjegavali su naše poglede. Nisam nikad mislio da možemo imati šanse. Isto je i sada. Teško je to predvidjeti, no želim biti nominiran za Oscara i biti u top-pet filmova, to bi bilo sjajno. Idem u Ameriku početkom siječnja na promotivnu turneju tijekom koje ću posjetiti, 15 različitih gradova, od Los Angelesa do New Yorka - najavljuje Östlund i povjerava se kako bi se možda otisnuo u Hollywood ako bi mogao donijeti “europske sadržaje“ sa sobom, inače ne.

Također, otkrio je kako je već jedna američka kompanija kupila prava za remake “Turista“ s kojim on ne želi imati ništa. “Radite što vas je volja“, njegov je stav. Östlundov primarni cilj s filmom bio je Cannes jer “znali smo da je upitno hoće li priča filma funkcionirati u SAD-u“, a uživao je čuti pohvalu da se “Turist“ trebao naći u canneskoj glavnoj konkurenciji, a ne u programu “Izvjestan pogled“.

- Volio bih da sam se mogao natjecati za Zlatnu palmu, ali drugi put. Što da kažem. Mislim da canneski selektori vole da filmovi u glavnoj konkurenciji imaju scene seksa između mladih i starijih ljudi. Barem su dva-tri filma takva. Ako želiš upasti u konkurenciju, trebaš snimiti žanrovski “competition“ film - s blagom će gorčinom Šveđanin koji je, zanimljivo, počeo karijeru snimajući skijaška videa.

- Između 20 i 25 godine putovao sam Europom i Sjevernom Amerikom, provodio dosta vremena u skijaškim odmaralištima. Moj je interes tada bio snimati skijaške filmove. Kad sam ih počeo snimati zainteresirao sam se više za film i bio primljen u filmsku školu u Gothenburgu. Gledao sam kako da se vratim natrag u skijaški okoliš i snimim nešto tamo. S “Turistom“ sam htio naglasiti apsurdnost “ski-resorta“, premda ima nešto u njemu što ga čini i metaforičkim mjestom. Na neki način odražava borbu čovjeka i prirode. Čovjek pokušava kontrolirati sile prirode. Htio sam iskoristiti zimski turizam utemeljen s jedne strane na nuklearnim obiteljima koje naseljavaju apartmane odmarališta, a s druge na izumima za obuzdavanje prirode, od kontroliranih lavina do ralica - prisjetio se Östlund korijena filma i precizirao koji je bio njegov okidač za priču.

- Isprve sam imao tri različita zapleta. Kad sam pričao s prijateljem glumcem, rekao sam mu za scenu lavine koju sam vidio na YouTubeu i htio je iskoristiti za film s četveročlanom obitelji u prvom planu. Dan kasnije, prijatelj se pitao “Što ako otac pobjegne?!“ i tad mi je sinula polazna točka - incident s lavinom, a muškarac bježi od žene i djece. Očekivanja su da muško stane uz obitelj. To se podrazumijeva od snažnijeg spola. Danas možda nismo toliko izloženi fizičkoj opasnosti, ali imamo jasna očekivanja o tome tko smo i koje uloga trebamo igrati. Bježanje s mjesta nesreće veliki je zločin ako ste muškarac.

Konvencionalna očekivanja od žene su da pazi familiju na duže staze, a od muškarca da reagira u slučaju iznenadne prijetnje. Pogledate li povijest filma i literature, najreproduciraniji muški lik je junak. Ali, kad se pogleda statistika npr. pomorskih nesreća (trajekti itd.), ispada da upravo muškarac reagira egoistično. Muškarac je taj koji preživi, od “Titanica“ do “Estonije“. A, kao, još od “Titanica“ imamo mit “žene i djeca idu prvi u čamac za spašavanje“. Tako stvari ne funkcioniraju kad dođe do realne situacije. Kad instinkt za preživljavanje nastupi, kultura istupi - tvrdi redatelj i uz nekoliko manjih “spoilera“ otkriva zašto dvoji da “Turist“ ima šanse za Oscara.
Redatelj 'Turista' i naš filmski kritičar nakon razgovora u Rigi
- Ako pogledamo tradicionalne žanrovske filmove, osobito američke, uvijek je konsenzus da obitelj ide dalje. Puno je konvencija kako se snimaju priče o obitelji i kako muški likovi vraćaju dignitet na kraju. Devedeset posto američkih filmova je o obitelji koja živi u miru nakon čega dođe do neke izvanjske prijetnje i muškarac u familiji mora primijeniti nasilje, iako to ne želi, kako bi zadržao mir i vratio se normalnom životu. Konsenzus je da nuklearna obitelj ima svoju strukturu. Ja sam želio razbiti tu strukturu.

Draga mi je scena kad protagonist nosi suprugu kao u “Oficiru i džentlmenu“ i vraća se ulozi muškog vođe obitelji i snažnog muškarca. Želio sam biti u toj sceni više od onoga “Uspjeli smo, uspjeli smo!“, dakle uzeti konvencionalan američki kraj i ostati u njemu 20 sekundi duže. Isto tako, tu je i lik Charlotte koja živi u otvorenoj vezi. Drago mi je da je ona ispala pobjednik u ovom filmu. U svim drugim filmovima, tipa “Kobna privlačnost“, njezin bi lik stradao. Charlotte živi grešnim životom i moramo je ubiti. Mislio sam o tome i stavio je u bus da se svi nadaju kako će vozilo sletjeti s planine, ali ne, ona nastavlja ka aerodromu - uz (pod)smijeh će Östlund.

Dakle, “Turist“ razbija konvencije, a opet dobro prolazi kod publike i naročito kritike jer...
- Svi se mogu poistovijetiti s takvim zločinom da muškarac napušta obitelj. Postavka je nešto posebno. Isprovociralo me je da živimo u kulturi u kojoj je prihvatljivo da je sav fokus na problemima u vezama. Iznova nam se to govori. Poslušajte pop-glazbu, svaka pjesma je o ljubavi, upoznavanju prave/pravog, ostavila me ili ostavio me... Moj prijašnji film “Play“ bio je o pet crnaca koji opljačkaju tri bijelca, govorio je, znači, o socijalnim pitanjima, dodirivao se boje kože. Interesantno mi je bilo gledatelja odvesti u skijaško odmaralište da uživa biti u hotelu od pet zvjezdica na snijegu i zatim ga suočiti s problemom nakon lavine - pripovijeda švedski filmaš.


Scena lavine je ključna i odlično snimljena, što je bio “jedan od dva glavna cilja filma“.
- Za mnoge scene u svojim filmovima potražim referencije na YouTubeu. Za scenu s busom imam referenciju “idiot spanish bus driver“, za najgoru scenu muškog plača ikad “googlao“ sam “men crying“ i našao videa kako muškarci gube kontrolu nad svojim tijelom. S lavinom sam se također inspirirao na YouTubeu. Jedan od dva cilja filma bio je napraviti najspektakularniju scenu lavine u povijesti. Tome smo stremili od početka. Sagradili smo restoran u studiju, snimili pravu kontroliranu lavinu u Kanadi i naknadno nadodali specijalne efekte. Kanadska lavina za švedsku familiju u francuskim Alpama, zanimljivo, zar ne?

Grupa turista sjedi i jede u restoranu, sunce sjaji, sve je savršeno, a onda iznenada... “woow“ eto lavina. Ispočetka se svi dive prizoru, sve je glasnije navijanje, potom imamo one tri sekunde kad situacija skrene u nervozan smijeh i konačno nastupi panika. U posljednjem trenutku ljudi bježe od stolova i kad se slegne dim vrate se na mjesta i nastave jesti. Neugodno im je što su izgubili kontrolu. Izazov mi je bio ne samo staviti fokus na dramatični dio, već i na humorističnu trivijalnost egzistencije poput posljednje rečenice prije nego se lavina zakotrljala “Zar nema parmezana?“, dakle pronaći komično u tom tragičnom momentu. Drugi cilj filma bio je povećati postotak razvoda u društvu. Uvijek me zanimalo bihevioralno i sociološko istraživanje. Umjesto pričanja priča iz lika, radije pričam iz situacije. Sociološko istraživanje pokazuje da je stopa razvoda jako velika nakon otmica aviona. Parovi nisu ozlijeđeni fizički, ali shvaćaju da ne žele više živjeti s drugom polovicom kad vide njegovu/njezinu stranu koju prije nisu uočili - kazuje Östlund.

S obzirom na to da “Turist“ govori o fragilnosti odnosa muškarca i žene, poput Fincherove “Nestale“, bi li parovi trebali poći zajedno u kino, pitamo.
- (smijeh) Naravno, za mene je film test veze, odnosa između muškarca i žene. Umjesto da provedu 10-20 godina zajedno, možda im film može pomoći da donesu bržu odluku.

MARKO NJEGIĆ

Andersson jedan od uzora

Nisam nikad bio filmofil. Počeo sam snimati filmove jer me zanimala kamera i skijanje. Kad sam krenuo u filmsku školu počeo sam gledati dosta filmova. Jedan od uzora svakako mi je bio Roy Andersson. Ako ste rođeni sedamdesetih u Švedskoj, imate Anderssonove filmove u krvi, vidjeli ste njihov humor i trivijalne situacije o egzistenciji, dobrodošlo banalne. Njegov prvi film “Švedska ljubavna priča“ postigao je veliki uspjeh, a drugi ispao totalna katastrofa. Prošao je put od totalnog uspjeha do totalnog debakla i ima iskustvo različitih razina u filmskoj hijerarhiji. Trebalo mu je 25 godina da snimi treći film, imao je puno agresije u sebi, htio se osvetiti svima u švedskom filmskom biznisu. Nedavno su ga na velikom TV showu pitali zašto nije volio Bergmana, odgovorio je: “Mislim da nije bio baš talentiran“.

Vivaldi za tempo

Vivaldijeva “Četiri godišnja doba“ pomogla su mi montirati film. Teško je bilo kreirati dinamiku. Znao sam da moram nekako podići ritam filma i rekao: “O.K., ajmo pustiti Vivaldija da podigne tempo na pet različitih mjesta“.

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => 'Turist' je test veze, odnosa između muškarca i žene. Umjesto da provedu 10-20 godina zajedno, možda im film može pomoći da donesu bržu odluku - veli redatelj (na slici s producentima Marie Kjellson i Erikom Hemmendorfom) [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => ekskluzivno za 'SloboDnu' GOVORI REDATELJ 'TURISTA' KOJI JE KRENUO U HRVATSKA KINA NETOM NAKON NATJECANJA ZA EUROPSKOG OSCARA [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2014-12-20 14:45:45 [created_by] => 25831 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2014-12-22 08:14:41 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2014-12-20 21:18:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 4137 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 256 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link nav__link--kultura [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovije vijesti iz kulture. [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, film, tv, književnosti, glazba, kazalište, slikarstvo, arhitektura [secure] => 0 [page_title] => Kultura [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Small [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => { "is_import_from_dnn": true, "incptvocmimagegalleryIGParameters": "default", "incptvocmimagegalleryocmIGposition": "OcmAfterDisplayContent", "incptvocmimagegalleryocmIGtheme": "CameraSlideshow", "incptvocmimagegalleryImages": [ "/Archive/images/2014/12/20/Spektar/Svedski-producenti-Marie-Kjellson-i-Erik-Hemmendorf-s-Rubenom.jpg" ], "incptvocmimagegalleryImageTitles": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageDescriptions": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageFocus": [ "50:50" ], "incptvocmimagegalleryImageDimensions": [ { "size0": "800x578" } ] } [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 256 [name] => Kultura [alias] => kultura [description] => [parent] => 240 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 18 [params] => {"inheritFrom":"0","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"1","itemRelatedLimit":"2","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"1","itemRelatedImageSize":"Small","itemRelatedIntrotext":"0","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"1","itemRelatedImageGallery":"1","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 7538071 Threads: 5 Questions: 1542335419 Slow queries: 4693481 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 110978956 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 48 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front03 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /kultura ) [additional_categories] => Array ( ) [link] => /kultura/ruben-ostlund-moj-film-bi-mogao-povecati-postotak-razvoda-u-drustvu-257553 [printLink] => /kultura/ruben-ostlund-moj-film-bi-mogao-povecati-postotak-razvoda-u-drustvu-257553?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 233397 [name] => europskioscar [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => europskioscar [link] => /tag/europskioscar ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [Subtitle] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => 'Turist' je test veze, odnosa između muškarca i žene. Umjesto da provedu 10-20 godina zajedno, možda im film može pomoći da donesu bržu odluku - veli redatelj (na slici s producentima Marie Kjellson i Erikom Hemmendorfom) [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => ekskluzivno za 'SloboDnu' GOVORI REDATELJ 'TURISTA' KOJI JE KRENUO U HRVATSKA KINA NETOM NAKON NATJECANJA ZA EUROPSKOG OSCARA [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Ruben Östlund: Moj film bi mogao povećati postotak razvoda u društvu [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-13-13-10-06-25831 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2014/12/20/Spektar/Svedski-producenti-Marie-Kjellson-i-Erik-Hemmendorf-s-Rubenom.jpg [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2014/12/20/Spektar/Svedski-producenti-Marie-Kjellson-i-Erik-Hemmendorf-s-Rubenom.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}Želim pobijediti “Idu“, “Levijatana“... Posebice “Idu“. Mislim da je redatelj dobar tip, ali da “Ida“ pozira kao art-house film. U smislu, ovo je, kao, film s važnim sadržajem, a istovremeno žanrovski. Jako je dobro napravljen, ali bilo bi ga takvog užitak pobijediti - priznao nam je švedski režiser Ruben Östlund u hotelu “Radisson Blu Latvia“ popodne uoči dodjele europskog Oscara proteklog vikenda u Rigi.

Pobjednička želja na kraju mu se nije ostvarila. “Ida“ Pawela Pawlikowskog pomela je konkurenciju koja je uključivala još “Zimski san“ Nurija Bilgea Ceylana i “Nimfomanku“ Larsa Von Triera. No, Ruben Östlund će najvjerojatnije imati priliku za revanš na američkim Oscarima s obzirom na to da je “Turist“ već nominiran s “Idom“ za Zlatni globus u kategoriji najboljeg filma izvan engleskog govornog područja, a jedno obično vodi drugome. Kakva su mu uopće očekivanja od američkih Oscara, naše se pitanje nametnulo samo od sebe.

- Sjećam se da je moj drugi film “Involuntary“ bio švedski kandidat za Oscara 2010. godine. Kad smo ga prikazali u Los Angelesu sreli smo dva producenta prije projekcije. Imali su dvije velike kutije kokica. “Vidimo se kasnije“, rekli su entuzijastično uz namig. Nakon projekcije nisu znali gdje će gledati i izbjegavali su naše poglede. Nisam nikad mislio da možemo imati šanse. Isto je i sada. Teško je to predvidjeti, no želim biti nominiran za Oscara i biti u top-pet filmova, to bi bilo sjajno. Idem u Ameriku početkom siječnja na promotivnu turneju tijekom koje ću posjetiti, 15 različitih gradova, od Los Angelesa do New Yorka - najavljuje Östlund i povjerava se kako bi se možda otisnuo u Hollywood ako bi mogao donijeti “europske sadržaje“ sa sobom, inače ne.

Također, otkrio je kako je već jedna američka kompanija kupila prava za remake “Turista“ s kojim on ne želi imati ništa. “Radite što vas je volja“, njegov je stav. Östlundov primarni cilj s filmom bio je Cannes jer “znali smo da je upitno hoće li priča filma funkcionirati u SAD-u“, a uživao je čuti pohvalu da se “Turist“ trebao naći u canneskoj glavnoj konkurenciji, a ne u programu “Izvjestan pogled“.

- Volio bih da sam se mogao natjecati za Zlatnu palmu, ali drugi put. Što da kažem. Mislim da canneski selektori vole da filmovi u glavnoj konkurenciji imaju scene seksa između mladih i starijih ljudi. Barem su dva-tri filma takva. Ako želiš upasti u konkurenciju, trebaš snimiti žanrovski “competition“ film - s blagom će gorčinom Šveđanin koji je, zanimljivo, počeo karijeru snimajući skijaška videa.

- Između 20 i 25 godine putovao sam Europom i Sjevernom Amerikom, provodio dosta vremena u skijaškim odmaralištima. Moj je interes tada bio snimati skijaške filmove. Kad sam ih počeo snimati zainteresirao sam se više za film i bio primljen u filmsku školu u Gothenburgu. Gledao sam kako da se vratim natrag u skijaški okoliš i snimim nešto tamo. S “Turistom“ sam htio naglasiti apsurdnost “ski-resorta“, premda ima nešto u njemu što ga čini i metaforičkim mjestom. Na neki način odražava borbu čovjeka i prirode. Čovjek pokušava kontrolirati sile prirode. Htio sam iskoristiti zimski turizam utemeljen s jedne strane na nuklearnim obiteljima koje naseljavaju apartmane odmarališta, a s druge na izumima za obuzdavanje prirode, od kontroliranih lavina do ralica - prisjetio se Östlund korijena filma i precizirao koji je bio njegov okidač za priču.

- Isprve sam imao tri različita zapleta. Kad sam pričao s prijateljem glumcem, rekao sam mu za scenu lavine koju sam vidio na YouTubeu i htio je iskoristiti za film s četveročlanom obitelji u prvom planu. Dan kasnije, prijatelj se pitao “Što ako otac pobjegne?!“ i tad mi je sinula polazna točka - incident s lavinom, a muškarac bježi od žene i djece. Očekivanja su da muško stane uz obitelj. To se podrazumijeva od snažnijeg spola. Danas možda nismo toliko izloženi fizičkoj opasnosti, ali imamo jasna očekivanja o tome tko smo i koje uloga trebamo igrati. Bježanje s mjesta nesreće veliki je zločin ako ste muškarac.

Konvencionalna očekivanja od žene su da pazi familiju na duže staze, a od muškarca da reagira u slučaju iznenadne prijetnje. Pogledate li povijest filma i literature, najreproduciraniji muški lik je junak. Ali, kad se pogleda statistika npr. pomorskih nesreća (trajekti itd.), ispada da upravo muškarac reagira egoistično. Muškarac je taj koji preživi, od “Titanica“ do “Estonije“. A, kao, još od “Titanica“ imamo mit “žene i djeca idu prvi u čamac za spašavanje“. Tako stvari ne funkcioniraju kad dođe do realne situacije. Kad instinkt za preživljavanje nastupi, kultura istupi - tvrdi redatelj i uz nekoliko manjih “spoilera“ otkriva zašto dvoji da “Turist“ ima šanse za Oscara.
Redatelj 'Turista' i naš filmski kritičar nakon razgovora u Rigi
- Ako pogledamo tradicionalne žanrovske filmove, osobito američke, uvijek je konsenzus da obitelj ide dalje. Puno je konvencija kako se snimaju priče o obitelji i kako muški likovi vraćaju dignitet na kraju. Devedeset posto američkih filmova je o obitelji koja živi u miru nakon čega dođe do neke izvanjske prijetnje i muškarac u familiji mora primijeniti nasilje, iako to ne želi, kako bi zadržao mir i vratio se normalnom životu. Konsenzus je da nuklearna obitelj ima svoju strukturu. Ja sam želio razbiti tu strukturu.

Draga mi je scena kad protagonist nosi suprugu kao u “Oficiru i džentlmenu“ i vraća se ulozi muškog vođe obitelji i snažnog muškarca. Želio sam biti u toj sceni više od onoga “Uspjeli smo, uspjeli smo!“, dakle uzeti konvencionalan američki kraj i ostati u njemu 20 sekundi duže. Isto tako, tu je i lik Charlotte koja živi u otvorenoj vezi. Drago mi je da je ona ispala pobjednik u ovom filmu. U svim drugim filmovima, tipa “Kobna privlačnost“, njezin bi lik stradao. Charlotte živi grešnim životom i moramo je ubiti. Mislio sam o tome i stavio je u bus da se svi nadaju kako će vozilo sletjeti s planine, ali ne, ona nastavlja ka aerodromu - uz (pod)smijeh će Östlund.

Dakle, “Turist“ razbija konvencije, a opet dobro prolazi kod publike i naročito kritike jer...
- Svi se mogu poistovijetiti s takvim zločinom da muškarac napušta obitelj. Postavka je nešto posebno. Isprovociralo me je da živimo u kulturi u kojoj je prihvatljivo da je sav fokus na problemima u vezama. Iznova nam se to govori. Poslušajte pop-glazbu, svaka pjesma je o ljubavi, upoznavanju prave/pravog, ostavila me ili ostavio me... Moj prijašnji film “Play“ bio je o pet crnaca koji opljačkaju tri bijelca, govorio je, znači, o socijalnim pitanjima, dodirivao se boje kože. Interesantno mi je bilo gledatelja odvesti u skijaško odmaralište da uživa biti u hotelu od pet zvjezdica na snijegu i zatim ga suočiti s problemom nakon lavine - pripovijeda švedski filmaš.


Scena lavine je ključna i odlično snimljena, što je bio “jedan od dva glavna cilja filma“.
- Za mnoge scene u svojim filmovima potražim referencije na YouTubeu. Za scenu s busom imam referenciju “idiot spanish bus driver“, za najgoru scenu muškog plača ikad “googlao“ sam “men crying“ i našao videa kako muškarci gube kontrolu nad svojim tijelom. S lavinom sam se također inspirirao na YouTubeu. Jedan od dva cilja filma bio je napraviti najspektakularniju scenu lavine u povijesti. Tome smo stremili od početka. Sagradili smo restoran u studiju, snimili pravu kontroliranu lavinu u Kanadi i naknadno nadodali specijalne efekte. Kanadska lavina za švedsku familiju u francuskim Alpama, zanimljivo, zar ne?

Grupa turista sjedi i jede u restoranu, sunce sjaji, sve je savršeno, a onda iznenada... “woow“ eto lavina. Ispočetka se svi dive prizoru, sve je glasnije navijanje, potom imamo one tri sekunde kad situacija skrene u nervozan smijeh i konačno nastupi panika. U posljednjem trenutku ljudi bježe od stolova i kad se slegne dim vrate se na mjesta i nastave jesti. Neugodno im je što su izgubili kontrolu. Izazov mi je bio ne samo staviti fokus na dramatični dio, već i na humorističnu trivijalnost egzistencije poput posljednje rečenice prije nego se lavina zakotrljala “Zar nema parmezana?“, dakle pronaći komično u tom tragičnom momentu. Drugi cilj filma bio je povećati postotak razvoda u društvu. Uvijek me zanimalo bihevioralno i sociološko istraživanje. Umjesto pričanja priča iz lika, radije pričam iz situacije. Sociološko istraživanje pokazuje da je stopa razvoda jako velika nakon otmica aviona. Parovi nisu ozlijeđeni fizički, ali shvaćaju da ne žele više živjeti s drugom polovicom kad vide njegovu/njezinu stranu koju prije nisu uočili - kazuje Östlund.

S obzirom na to da “Turist“ govori o fragilnosti odnosa muškarca i žene, poput Fincherove “Nestale“, bi li parovi trebali poći zajedno u kino, pitamo.
- (smijeh) Naravno, za mene je film test veze, odnosa između muškarca i žene. Umjesto da provedu 10-20 godina zajedno, možda im film može pomoći da donesu bržu odluku.

MARKO NJEGIĆ

Andersson jedan od uzora

Nisam nikad bio filmofil. Počeo sam snimati filmove jer me zanimala kamera i skijanje. Kad sam krenuo u filmsku školu počeo sam gledati dosta filmova. Jedan od uzora svakako mi je bio Roy Andersson. Ako ste rođeni sedamdesetih u Švedskoj, imate Anderssonove filmove u krvi, vidjeli ste njihov humor i trivijalne situacije o egzistenciji, dobrodošlo banalne. Njegov prvi film “Švedska ljubavna priča“ postigao je veliki uspjeh, a drugi ispao totalna katastrofa. Prošao je put od totalnog uspjeha do totalnog debakla i ima iskustvo različitih razina u filmskoj hijerarhiji. Trebalo mu je 25 godina da snimi treći film, imao je puno agresije u sebi, htio se osvetiti svima u švedskom filmskom biznisu. Nedavno su ga na velikom TV showu pitali zašto nije volio Bergmana, odgovorio je: “Mislim da nije bio baš talentiran“.

Vivaldi za tempo

Vivaldijeva “Četiri godišnja doba“ pomogla su mi montirati film. Teško je bilo kreirati dinamiku. Znao sam da moram nekako podići ritam filma i rekao: “O.K., ajmo pustiti Vivaldija da podigne tempo na pet različitih mjesta“.

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/kultura/ruben-ostlund-moj-film-bi-mogao-povecati-postotak-razvoda-u-drustvu-257553 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=652d3d31ed9a797291e621a28b63f5b100e9bfb8 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Ruben+%C3%96stlund%3A+Moj+film+bi+mogao+pove%C4%87ati+postotak+razvoda+u+dru%C5%A1tvu&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fruben-ostlund-moj-film-bi-mogao-povecati-postotak-razvoda-u-drustvu-257553 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fruben-ostlund-moj-film-bi-mogao-povecati-postotak-razvoda-u-drustvu-257553 )
Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => 'Turist' je test veze, odnosa između muškarca i žene. Umjesto da provedu 10-20 godina zajedno, možda im film može pomoći da donesu bržu odluku - veli redatelj (na slici s producentima Marie Kjellson i Erikom Hemmendorfom) [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => ekskluzivno za 'SloboDnu' GOVORI REDATELJ 'TURISTA' KOJI JE KRENUO U HRVATSKA KINA NETOM NAKON NATJECANJA ZA EUROPSKOG OSCARA [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
Kulturaekskluzivno za 'SloboDnu' GOVORI REDATELJ 'TURISTA' KOJI JE KRENUO U HRVATSKA KINA NETOM NAKON NATJECANJA ZA EUROPSKOG OSCARA

Ruben Östlund: Moj film bi mogao povećati postotak razvoda u društvu

Piše PSD.
20. prosinca 2014. - 22:18
Želim pobijediti “Idu“, “Levijatana“... Posebice “Idu“. Mislim da je redatelj dobar tip, ali da “Ida“ pozira kao art-house film. U smislu, ovo je, kao, film s važnim sadržajem, a istovremeno žanrovski. Jako je dobro napravljen, ali bilo bi ga takvog užitak pobijediti - priznao nam je švedski režiser Ruben Östlund u hotelu “Radisson Blu Latvia“ popodne uoči dodjele europskog Oscara proteklog vikenda u Rigi.

Pobjednička želja na kraju mu se nije ostvarila. “Ida“ Pawela Pawlikowskog pomela je konkurenciju koja je uključivala još “Zimski san“ Nurija Bilgea Ceylana i “Nimfomanku“ Larsa Von Triera. No, Ruben Östlund će najvjerojatnije imati priliku za revanš na američkim Oscarima s obzirom na to da je “Turist“ već nominiran s “Idom“ za Zlatni globu...
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
13. svibanj 2024 15:10