stdClass Object ( [id] => 261055 [title] => Pawel Pawlikowski: Časnu sestru pronašao sam u hipsterici koja voli disko [alias] => pawel-pawlikowski-casnu-sestru-pronasao-sam-u-hipsterici-koja-voli-disko [catid] => 256 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] => Poljski film “Ida“ redatelja Pawela Pawlikowskog ne prestaje nizati priznanja. Polovinom prosinca “Ida“ je pomela konkurenciju na europskim Oscarima osvojivši četiri kipića i glas publike. “Ida“ je potom nominirana za Zlatni globus koji joj je preoteo “Levijatan“ Andreja Zvjaginceva, film s kojim je i Pawel Pawlikowski impresioniran. Prošlog tjedna, pak, “Ida“ je predložena i za (američkog) Oscara.

Ostvarenje Pawela Pawlikowskog razbilo je za “strance“ počesto uski okvir kategorije najboljeg filma izvan engleskoga govornog područja i osvojilo još nominaciju za izvrsnu crno-bijelu fotografiju dvojice kamermana Lukasza Zala i Ryszarda Lenszewskog. Pawel Pawlikowski smatra kako je 2014. bila “dobra godina za ‘strane’ filmove” i pun je hvale na račun Lukasza Zala.

- Snimanje filma bilo je puno katastrofa koje su dolazile jedna za drugom. Prvi kamerman se razbolio i nije osjećao film, da vam budem iskren. Lukasz nije radio drugi film, što se znade dogoditi, nego isti kao ja, riskirali smo zajedno i na setu je vladala dobra energija. Upravo to trebate, dobru energiju, a ne nekakve probleme s egom.

Na dodjeli nagrada Europske filmske akademije u Rigi Pawlikowski nije djelovao toliko iznenađeno u vezi s nominacijom za Zlatni globus.

- Da ste me pitali prije četiri mjeseca, rekao bih da sam šokiran. Pa ipak, kako je film stekao dobru vibru u posljednje vrijeme, ne mogu reći da sam iznenađen, ali naravno da sam i oduševljen. No, dobro je da u Europi ne morate ništa raditi u vezi s nominacijama, jedino u Americi ako vam je film potencijalni kandidat i prošao je dobro u kinima.

U tom slučaju te pozovu na jedan dan na “event“ u vezi sa Zlatnim globusom koji uključuje prikazivanje filma i razgovor. S druge strane, ne mogu kazati da je film napravljen s namjerom da osvoji Oscara. Neki jesu, ali ovaj baš i nije - drži režiser koji se vratio poljskoj kinematografiji. I ne samo njoj.

- Povratak je to razdoblju početka šezdesetih koje volim, s kojim sam povezan i o kojemu potajice sanjarim. To je razdoblje mog djetinjstva, interesantno i misteriozno, a i zanimljivo je u poljskoj kulturi.

Volim knjige iz tog perioda, kazalište, klasičnu glazba, jazz... Poljska je tad bila originalna i stvorila tektonske promjene koje se teško sada mogu ponoviti uz slobodu, demokraciju i slobodno tržište - veli Pawlikowski, koji filmove nije dosad samo snimao u Poljskoj, već i Velikoj Britaniji (“Posljednje utočište“, “Moje ljeto ljubavi“) i Francuskoj (“Žena iz petog okruga“).

- Različita su to mjesta, teško je biti objektivan. U Britaniji, recimo, nema puno ljubavi za art-house film. Kad radite film s britanskom ekipom, koja je vrlo dobra i kompetentna, ljudi ostavljaju dojam da bi radije snimali neki američki film u Pinewood studiju i kao da vam rade uslugu.

Nema dovoljno fascinacije kinematografijom, pa kad razgovarate s njima o nekim starijim klasicima ne znaju ih sve, no vidjeli su sve nove hollywoodske filmove i romantične komedije. Malo pretjerujem, ali to je tendencija. U Francuskoj je bilo fantastično, ekipa je sofisticirana, tehnički vješta i kulturno osviještena.

Tehničari idu u teatar i znaju povijest filma, glavni električar je fotograf u slobodno vrijeme, poznaje francusku i svjetsku kinematografiju kao svoj džep, a svi idu redovno u kino, što je sjajno. Jedini problem kad snimate u Parizu jest što je jako skupo.

Film koji smo snimali (“Žena iz petog okruga“) preskup je za ono što je trebao biti. Film bi trebao biti proporcionalan onome što jest u smislu novca, očekivanja producenta i distributera. Konačno, Poljska je super, ekipa izvrsna zbog velike tradicije poljskog filma od pedesetih naovamo.

Na snimanju vlada veliki duh improvizacije, ekipa se uzbudi ako je nešto uzbudljivo i ne govore vam kako se radi film, što mi se desilo u Britaniji. Uvjeti su bili teški, minus 20 stupnjeva, snijeg, dosta prekovremenih sati... no ljudi nisu grintavi, naporno su radili. Netko mi je iz tehničke ekipe jedan dan prišao i rekao kako možda ne razumije film u toj fazi produkcije, ali mu se čini da radimo nešto važno - pripovijeda filmaš.

Pawlikowski je snimao i u Rusiji, i to nagrađivane dokumentarce kao što su “Dostoevsky’s Travels“ (1992.) ili “From Moscow To Pietushki“ (1991.), no s njima je, kaže, drukčije.

- Bila je to kaubojska avantura, samo ja i kamera. Dobro, i kamerman. Tad je to bila drukčija Rusija. Danas ne bih u Putinovu Rusiju išao snimati dokumentarce - govori on.

Idući film će najvjerojatnije opet snimati u Poljskoj. Otkrio je da radi na tri filma koja se nalaze u fazi pisanja, a ne zna koji će se sastaviti, ne financijski, nego u njegovoj glavi. Također, dodao je kako mu ponuda ne manjka.

- Ponude nisu nikad bile problem. Međutim, kad kažem da bih želio raditi s nepoznatim glumcima, da mi se scenarij sastoji od samo 25 stranica i da bih film snimao u crno-bijeloj tehnici, darežljivost najednom nestane. Nudili su mi i veliki hollywoodski blockbuster, ali odbio sam. U Americi je komplicirano, jer nisi nikad sto posto glavni, ali snosiš krivicu ako film ne ispadne dobro - objašnjava Pawlikowski.

Konačno, u Americi ne vole filmove bez puno dijaloga, a u “Idi“ je na snazi više pričanje priče c/b slikama, gotovo poput nijemog filma.

- Dosta toga je stvar dijaloga. Kad imate film koji ovisi o dijalogu da popuni informacije i trebate informacije da daju smisao zapletu, film pati. Mislim, dobar dijalog je fantastičan. Volim filmove s dijalogom, iako preferiram monologe.

Samo, kad dijalog mora nositi informaciju, to je često loš dijalog, posebice kad likovi moraju njime namiriti informacije, što se često događa u filmovima.

Vjerujem da je to do filmske industrije u kojoj svi čitaju scenarije i osjećaju se inteligentno čitajući ih, premda ne znaju kako čitati i ponekad ne vide film. Žele pročitati priču i misle da je literatura. To je problem.

Vi morate napisati 60-70-80 stranica scenarija da dobijete novac i prođete na komisijama. Kad idete režirati onako kako ja radim, pitate se gdje je film ovdje. I ne samo film kao niz pokretnih slika, nego scene, vizualne, akustične.

Dobar film za mene treba biti onaj u kojem znamo što se događa čak i bez dijaloga, da ne čitamo titlove, samo gledamo i razumijemo što nam redatelj govori zbog plastičnih opisa, izbora glumaca, kadrova... - priča poljski redatelj koji je izvorno imao 63.5 stranice scenarija “Ide“.

- Znao sam da ću se riješiti barem pola i reducirati ih opet. Svakog jutra i večeri mijenjao se scenarij. Ako biste reducirali gotovi film na stranice, bilo bi ih 25.

U “Idi“ je Pawlikowski dosta toga reducirao, uključujući preciziranje razdoblja u kojem se film odvija.
- Jednom kad odlučite zaigrati igru da ne odajete informacije, trebate otići do kraja i nadati se najboljem. Želio sam dobiti nešto između specifičnog i posve apstraktnog, bio je to rizik, ali je funkcioniralo.

Priča je bezvremena, može biti sada ili 50 godina ranije. Htio sam da cijela priča bude parabola koja se na jednoj razini može dogoditi u većini era, iako sam tipovao na Poljsku ranih šezdesetih i nisam želio sakriti stvarnost. Kombinirao sam glazbu s krajobrazima, što je bio zanimljiv “sudar“.

Pokušao sam ne razmišljati naturalistički dok sam istovremeno koristio sredstva naturalizma - priznaje Pawlikowski koji je manje-više od samog početka odlučio da će “Ida“ biti crno-bijela, čak i u fazi scenarija, a vizualno se ugledao na Godardov “My Life To Live“, s predivnom c/b fotografijom i kompozicijama koje su se činile nasumične, a bile ekscentrične, zrcaleći hrabrost tog filma.

Upitan zašto je priča “Ide“, iako locirana u šezdesete, relevantna danas, Pawlikowski odgovara kako je to zato što se tiče problema identiteta.

- Problem identiteta je univerzalan, posebice danas u globalizaciji, a može biti nacionalan, religiozan. Vjera je isto važna za priču kao narativ koji dominira našim životom. Mislim da je i meditacija bitna. Ljudi se uz ovaj film opuste u kinu. Dobro, možda se ne opuste, ali gledaju film koji nije bombastičan. Puno je tu i paradoksa među likovima filma, kao što je život pun paradoksa. U drami je paradokse teško prikazati da ne zbunite publiku, zato sam bio fleksibilan sa scenarijem da mogu nekako sakriti paradokse likova. 

Režiser je iznio i podatak kako je netko iz crkve pročitao scenarij “Ide“ i ekipa je imala problem s pristupom crkvama za pripremu.

- Bivša časna sestra nam je pomogla malo. Čudna stvar je da na YouTubeu imate tako puno malih filmova, na tisuće, koje su snimile časne sestre, nadrealno nešto, a nikad ih ne biste vidjeli da ne istražujete - povjerava se Poljak.


Kad smo kod časnih sestara, odabir glavne ženske uloge, Anne, bio je krucijalan i potraga za glumicom trajala je mjesecima.

- Puno je trebalo da je nađemo, mjesecima smo je tražili. Na kraju smo je našli u kafiću. Agata Trzebuchowska nije profesionalka, nikad nije glumila u životu. Moj ju je prijatelj našao. Zamolio sam sve prijatelje da gledaju na ulici, u kafićima...

Ona je bila u kafiću, točno ispod kuće u kojoj živim. Bio sam tad u Parizu. Zgodno je spomenuti da frend nije znao što traži (jedina uputa je bila da ima oko 20 godina) i poslao mi je poruku “Ovo je djevojka koja izgleda interesantno“. Mislio je da želim hipstericu koja voli noćne provode u disko-klubovima. Tako je ona izgledala, imala sjajnu frizuru. Prijatelj ju je potajno snimio mobitelom i poslao mi sliku.

Pogledao sam i rekao sebi da je možda pogrešna, ali svakako zanimljiva. U taj kafić Agata dolazi čitati knjigu. Isprve nije bila uopće zainteresirana za ulogu, no gledala je sve moje prijašnje filmove, posebice “My Summer Of Love“ koji joj je najdraži, pa smo se tako i našli.

Vrlo je ozbiljna, prizemljena, inteligentna mlada žena, studentica filozofije. Kad se zainteresirala, probali smo nekoliko scena i bila je odlična u stresnoj situaciji, vidjelo se da je dobra pod pritiskom - veliča svoju glumicu redatelj poznat po tome da često odabire sirove talente, poput Agate, ili sada zvjezdane Emily Blunt koja je glumila u “Mojem ljetu ljubavi“.

- Emily Blunt je željela biti prava glumica, ekscesivno je dramski nastrojena i emocionalna. Agata promatra, razmišlja, govori rečenice s pravim tajmingom, ali ne želi biti u centru pažnje. Glumce ne biram zbog glumačkog umijeća, nego i aure. Volim da mi nije dosadno. S nekim glumcima znate što će napraviti i kao gledatelj neću biti uzbuđen. Uvijek je uzbudljivo nešto novo otkriti. Kad snimate film, neizvjesnost je hoće li sve funkcionirati. Isto je s glumcima, misterij, suradnja može krenuti po zlu, ali je proces rada uzbudljiv.

MARKO NJEGIĆ

BAFTA do BAFTA-e

Pawel Pawlikowski je rođen 1957. u Varšavi. Diplomirao je književnost i filozofiju, a postdiplomski je dovršio na Oxfordu. Oduvijek je bio veliki zaljubljenik u kinematografiju i neki od njegovih najdražih filmova su “Pepeo i dijamanti“, “Božanstveni dani“, “Sjećaš li se Dolly Bell?“, “Let iznad kukavičjeg gnijezda“, “Taksist“ i “Neki to vole vruće“. Karijeru filmaša započeo je snimajući dokumentarce za britansku televiziju. Nakon što se iskalio na dokumentarcima, pažnju je na sebe privukao dugometražnim drugijencem “Posljednje utočište“ (2000.), prikazanim na Sundanceu, s kojim je osvojio BAFTA-u za “redatelja koji najviše obećava u britanskom filmu“. “Moje ljeto ljubavi“ (2004.) bilo je ovjenčano BAFTA-om za najbolji britanski film. “Žena iz petog okruga“ (2011.) nije naišla na takav prijem, no Pawlikowski je na tom filmu surađivao s Ethanom Hawkeom i Kristin Scott Thomas. S “Idom“ je, pak, osvojio najviše nagrada dosad - 52.

Tamne obiteljske tajne

Službeni sinopsis “Ide“ glasi ovako... Anna je mlada Poljska redovnica s početka šezdesetih na pragu raskidanja zavjeta kad otkrije tamne obiteljske tajne koje datiraju još iz razdoblja nacističke okupacije. Mladu Annu prije zavjeta šalju kod jedinog živućeg roda, tete Wande, koja joj otkriva njezino pravo ime i istinu o njezinim roditeljima. Anna tada otkriva potresnu istinu o holokaustu i suočava se s realnošću postratnog komunizma.

'Ida' na Oscar reviji

“Ida“ je ljetos prikazana na Avvantura Film Festivalu u Zadru, a ovih dana se nalazi na repertoaru 11. Oscar revije koja se vrti u “Cinestarima“ do 31. siječnja. Film bi početkom veljače trebao krenuti i u redovitu hrvatsku kinodistribuciju. 

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Puno je trebalo da nađemo glumicu za glavnu ulogu, mjesecima smo je tražili. Na kraju smo je našli u kafiću. Agata Trzebuchowska nije profesionalka, nikad nije glumila u životu [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => NAGRAĐIVANI REDATELJ POLJSKOG FILMA 'IDA' S KOJIM JE NEDAVNO OSVOJIO EUROPSKU FILMSKU NAGRADU I UPRAVO DOBIO NOMINACIJU ZA OSCARA [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2015-01-24 11:07:26 [created_by] => 25831 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2015-02-27 10:06:16 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2015-01-24 13:59:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 3744 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 256 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link nav__link--kultura [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovije vijesti iz kulture. [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, film, tv, književnosti, glazba, kazalište, slikarstvo, arhitektura [secure] => 0 [page_title] => Kultura [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Small [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => { "is_import_from_dnn": true, "incptvocmimagegalleryIGParameters": "default", "incptvocmimagegalleryocmIGposition": "OcmAfterDisplayContent", "incptvocmimagegalleryocmIGtheme": "CameraSlideshow", "incptvocmimagegalleryImages": [ "/Archive/images/2015/01/24/Spektar/Was8893567.jpg" ], "incptvocmimagegalleryImageTitles": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageDescriptions": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageFocus": [ "50:50" ], "incptvocmimagegalleryImageDimensions": [ { "size0": "800x568" } ] } [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 256 [name] => Kultura [alias] => kultura [description] => [parent] => 240 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 18 [params] => {"inheritFrom":"0","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"1","itemRelatedLimit":"2","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"1","itemRelatedImageSize":"Small","itemRelatedIntrotext":"0","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"1","itemRelatedImageGallery":"1","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 7453957 Threads: 2 Questions: 1534310253 Slow queries: 4665561 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 110752368 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 33 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front03 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /kultura ) [additional_categories] => Array ( ) [link] => /kultura/pawel-pawlikowski-casnu-sestru-pronasao-sam-u-hipsterici-koja-voli-disko-261055 [printLink] => /kultura/pawel-pawlikowski-casnu-sestru-pronasao-sam-u-hipsterici-koja-voli-disko-261055?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 210348 [name] => EUROPSKIOSCAR [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => europskioscar [link] => /tag/europskioscar ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [Subtitle] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Puno je trebalo da nađemo glumicu za glavnu ulogu, mjesecima smo je tražili. Na kraju smo je našli u kafiću. Agata Trzebuchowska nije profesionalka, nikad nije glumila u životu [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => NAGRAĐIVANI REDATELJ POLJSKOG FILMA 'IDA' S KOJIM JE NEDAVNO OSVOJIO EUROPSKU FILMSKU NAGRADU I UPRAVO DOBIO NOMINACIJU ZA OSCARA [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Pawel Pawlikowski: Časnu sestru pronašao sam u hipsterici koja voli disko [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-12-13-48-11-25831 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2015/01/24/Spektar/Was8893567.jpg [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2015/01/24/Spektar/Was8893567.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}Poljski film “Ida“ redatelja Pawela Pawlikowskog ne prestaje nizati priznanja. Polovinom prosinca “Ida“ je pomela konkurenciju na europskim Oscarima osvojivši četiri kipića i glas publike. “Ida“ je potom nominirana za Zlatni globus koji joj je preoteo “Levijatan“ Andreja Zvjaginceva, film s kojim je i Pawel Pawlikowski impresioniran. Prošlog tjedna, pak, “Ida“ je predložena i za (američkog) Oscara.

Ostvarenje Pawela Pawlikowskog razbilo je za “strance“ počesto uski okvir kategorije najboljeg filma izvan engleskoga govornog područja i osvojilo još nominaciju za izvrsnu crno-bijelu fotografiju dvojice kamermana Lukasza Zala i Ryszarda Lenszewskog. Pawel Pawlikowski smatra kako je 2014. bila “dobra godina za ‘strane’ filmove” i pun je hvale na račun Lukasza Zala.

- Snimanje filma bilo je puno katastrofa koje su dolazile jedna za drugom. Prvi kamerman se razbolio i nije osjećao film, da vam budem iskren. Lukasz nije radio drugi film, što se znade dogoditi, nego isti kao ja, riskirali smo zajedno i na setu je vladala dobra energija. Upravo to trebate, dobru energiju, a ne nekakve probleme s egom.

Na dodjeli nagrada Europske filmske akademije u Rigi Pawlikowski nije djelovao toliko iznenađeno u vezi s nominacijom za Zlatni globus.

- Da ste me pitali prije četiri mjeseca, rekao bih da sam šokiran. Pa ipak, kako je film stekao dobru vibru u posljednje vrijeme, ne mogu reći da sam iznenađen, ali naravno da sam i oduševljen. No, dobro je da u Europi ne morate ništa raditi u vezi s nominacijama, jedino u Americi ako vam je film potencijalni kandidat i prošao je dobro u kinima.

U tom slučaju te pozovu na jedan dan na “event“ u vezi sa Zlatnim globusom koji uključuje prikazivanje filma i razgovor. S druge strane, ne mogu kazati da je film napravljen s namjerom da osvoji Oscara. Neki jesu, ali ovaj baš i nije - drži režiser koji se vratio poljskoj kinematografiji. I ne samo njoj.

- Povratak je to razdoblju početka šezdesetih koje volim, s kojim sam povezan i o kojemu potajice sanjarim. To je razdoblje mog djetinjstva, interesantno i misteriozno, a i zanimljivo je u poljskoj kulturi.

Volim knjige iz tog perioda, kazalište, klasičnu glazba, jazz... Poljska je tad bila originalna i stvorila tektonske promjene koje se teško sada mogu ponoviti uz slobodu, demokraciju i slobodno tržište - veli Pawlikowski, koji filmove nije dosad samo snimao u Poljskoj, već i Velikoj Britaniji (“Posljednje utočište“, “Moje ljeto ljubavi“) i Francuskoj (“Žena iz petog okruga“).

- Različita su to mjesta, teško je biti objektivan. U Britaniji, recimo, nema puno ljubavi za art-house film. Kad radite film s britanskom ekipom, koja je vrlo dobra i kompetentna, ljudi ostavljaju dojam da bi radije snimali neki američki film u Pinewood studiju i kao da vam rade uslugu.

Nema dovoljno fascinacije kinematografijom, pa kad razgovarate s njima o nekim starijim klasicima ne znaju ih sve, no vidjeli su sve nove hollywoodske filmove i romantične komedije. Malo pretjerujem, ali to je tendencija. U Francuskoj je bilo fantastično, ekipa je sofisticirana, tehnički vješta i kulturno osviještena.

Tehničari idu u teatar i znaju povijest filma, glavni električar je fotograf u slobodno vrijeme, poznaje francusku i svjetsku kinematografiju kao svoj džep, a svi idu redovno u kino, što je sjajno. Jedini problem kad snimate u Parizu jest što je jako skupo.

Film koji smo snimali (“Žena iz petog okruga“) preskup je za ono što je trebao biti. Film bi trebao biti proporcionalan onome što jest u smislu novca, očekivanja producenta i distributera. Konačno, Poljska je super, ekipa izvrsna zbog velike tradicije poljskog filma od pedesetih naovamo.

Na snimanju vlada veliki duh improvizacije, ekipa se uzbudi ako je nešto uzbudljivo i ne govore vam kako se radi film, što mi se desilo u Britaniji. Uvjeti su bili teški, minus 20 stupnjeva, snijeg, dosta prekovremenih sati... no ljudi nisu grintavi, naporno su radili. Netko mi je iz tehničke ekipe jedan dan prišao i rekao kako možda ne razumije film u toj fazi produkcije, ali mu se čini da radimo nešto važno - pripovijeda filmaš.

Pawlikowski je snimao i u Rusiji, i to nagrađivane dokumentarce kao što su “Dostoevsky’s Travels“ (1992.) ili “From Moscow To Pietushki“ (1991.), no s njima je, kaže, drukčije.

- Bila je to kaubojska avantura, samo ja i kamera. Dobro, i kamerman. Tad je to bila drukčija Rusija. Danas ne bih u Putinovu Rusiju išao snimati dokumentarce - govori on.

Idući film će najvjerojatnije opet snimati u Poljskoj. Otkrio je da radi na tri filma koja se nalaze u fazi pisanja, a ne zna koji će se sastaviti, ne financijski, nego u njegovoj glavi. Također, dodao je kako mu ponuda ne manjka.

- Ponude nisu nikad bile problem. Međutim, kad kažem da bih želio raditi s nepoznatim glumcima, da mi se scenarij sastoji od samo 25 stranica i da bih film snimao u crno-bijeloj tehnici, darežljivost najednom nestane. Nudili su mi i veliki hollywoodski blockbuster, ali odbio sam. U Americi je komplicirano, jer nisi nikad sto posto glavni, ali snosiš krivicu ako film ne ispadne dobro - objašnjava Pawlikowski.

Konačno, u Americi ne vole filmove bez puno dijaloga, a u “Idi“ je na snazi više pričanje priče c/b slikama, gotovo poput nijemog filma.

- Dosta toga je stvar dijaloga. Kad imate film koji ovisi o dijalogu da popuni informacije i trebate informacije da daju smisao zapletu, film pati. Mislim, dobar dijalog je fantastičan. Volim filmove s dijalogom, iako preferiram monologe.

Samo, kad dijalog mora nositi informaciju, to je često loš dijalog, posebice kad likovi moraju njime namiriti informacije, što se često događa u filmovima.

Vjerujem da je to do filmske industrije u kojoj svi čitaju scenarije i osjećaju se inteligentno čitajući ih, premda ne znaju kako čitati i ponekad ne vide film. Žele pročitati priču i misle da je literatura. To je problem.

Vi morate napisati 60-70-80 stranica scenarija da dobijete novac i prođete na komisijama. Kad idete režirati onako kako ja radim, pitate se gdje je film ovdje. I ne samo film kao niz pokretnih slika, nego scene, vizualne, akustične.

Dobar film za mene treba biti onaj u kojem znamo što se događa čak i bez dijaloga, da ne čitamo titlove, samo gledamo i razumijemo što nam redatelj govori zbog plastičnih opisa, izbora glumaca, kadrova... - priča poljski redatelj koji je izvorno imao 63.5 stranice scenarija “Ide“.

- Znao sam da ću se riješiti barem pola i reducirati ih opet. Svakog jutra i večeri mijenjao se scenarij. Ako biste reducirali gotovi film na stranice, bilo bi ih 25.

U “Idi“ je Pawlikowski dosta toga reducirao, uključujući preciziranje razdoblja u kojem se film odvija.
- Jednom kad odlučite zaigrati igru da ne odajete informacije, trebate otići do kraja i nadati se najboljem. Želio sam dobiti nešto između specifičnog i posve apstraktnog, bio je to rizik, ali je funkcioniralo.

Priča je bezvremena, može biti sada ili 50 godina ranije. Htio sam da cijela priča bude parabola koja se na jednoj razini može dogoditi u većini era, iako sam tipovao na Poljsku ranih šezdesetih i nisam želio sakriti stvarnost. Kombinirao sam glazbu s krajobrazima, što je bio zanimljiv “sudar“.

Pokušao sam ne razmišljati naturalistički dok sam istovremeno koristio sredstva naturalizma - priznaje Pawlikowski koji je manje-više od samog početka odlučio da će “Ida“ biti crno-bijela, čak i u fazi scenarija, a vizualno se ugledao na Godardov “My Life To Live“, s predivnom c/b fotografijom i kompozicijama koje su se činile nasumične, a bile ekscentrične, zrcaleći hrabrost tog filma.

Upitan zašto je priča “Ide“, iako locirana u šezdesete, relevantna danas, Pawlikowski odgovara kako je to zato što se tiče problema identiteta.

- Problem identiteta je univerzalan, posebice danas u globalizaciji, a može biti nacionalan, religiozan. Vjera je isto važna za priču kao narativ koji dominira našim životom. Mislim da je i meditacija bitna. Ljudi se uz ovaj film opuste u kinu. Dobro, možda se ne opuste, ali gledaju film koji nije bombastičan. Puno je tu i paradoksa među likovima filma, kao što je život pun paradoksa. U drami je paradokse teško prikazati da ne zbunite publiku, zato sam bio fleksibilan sa scenarijem da mogu nekako sakriti paradokse likova. 

Režiser je iznio i podatak kako je netko iz crkve pročitao scenarij “Ide“ i ekipa je imala problem s pristupom crkvama za pripremu.

- Bivša časna sestra nam je pomogla malo. Čudna stvar je da na YouTubeu imate tako puno malih filmova, na tisuće, koje su snimile časne sestre, nadrealno nešto, a nikad ih ne biste vidjeli da ne istražujete - povjerava se Poljak.


Kad smo kod časnih sestara, odabir glavne ženske uloge, Anne, bio je krucijalan i potraga za glumicom trajala je mjesecima.

- Puno je trebalo da je nađemo, mjesecima smo je tražili. Na kraju smo je našli u kafiću. Agata Trzebuchowska nije profesionalka, nikad nije glumila u životu. Moj ju je prijatelj našao. Zamolio sam sve prijatelje da gledaju na ulici, u kafićima...

Ona je bila u kafiću, točno ispod kuće u kojoj živim. Bio sam tad u Parizu. Zgodno je spomenuti da frend nije znao što traži (jedina uputa je bila da ima oko 20 godina) i poslao mi je poruku “Ovo je djevojka koja izgleda interesantno“. Mislio je da želim hipstericu koja voli noćne provode u disko-klubovima. Tako je ona izgledala, imala sjajnu frizuru. Prijatelj ju je potajno snimio mobitelom i poslao mi sliku.

Pogledao sam i rekao sebi da je možda pogrešna, ali svakako zanimljiva. U taj kafić Agata dolazi čitati knjigu. Isprve nije bila uopće zainteresirana za ulogu, no gledala je sve moje prijašnje filmove, posebice “My Summer Of Love“ koji joj je najdraži, pa smo se tako i našli.

Vrlo je ozbiljna, prizemljena, inteligentna mlada žena, studentica filozofije. Kad se zainteresirala, probali smo nekoliko scena i bila je odlična u stresnoj situaciji, vidjelo se da je dobra pod pritiskom - veliča svoju glumicu redatelj poznat po tome da često odabire sirove talente, poput Agate, ili sada zvjezdane Emily Blunt koja je glumila u “Mojem ljetu ljubavi“.

- Emily Blunt je željela biti prava glumica, ekscesivno je dramski nastrojena i emocionalna. Agata promatra, razmišlja, govori rečenice s pravim tajmingom, ali ne želi biti u centru pažnje. Glumce ne biram zbog glumačkog umijeća, nego i aure. Volim da mi nije dosadno. S nekim glumcima znate što će napraviti i kao gledatelj neću biti uzbuđen. Uvijek je uzbudljivo nešto novo otkriti. Kad snimate film, neizvjesnost je hoće li sve funkcionirati. Isto je s glumcima, misterij, suradnja može krenuti po zlu, ali je proces rada uzbudljiv.

MARKO NJEGIĆ

BAFTA do BAFTA-e

Pawel Pawlikowski je rođen 1957. u Varšavi. Diplomirao je književnost i filozofiju, a postdiplomski je dovršio na Oxfordu. Oduvijek je bio veliki zaljubljenik u kinematografiju i neki od njegovih najdražih filmova su “Pepeo i dijamanti“, “Božanstveni dani“, “Sjećaš li se Dolly Bell?“, “Let iznad kukavičjeg gnijezda“, “Taksist“ i “Neki to vole vruće“. Karijeru filmaša započeo je snimajući dokumentarce za britansku televiziju. Nakon što se iskalio na dokumentarcima, pažnju je na sebe privukao dugometražnim drugijencem “Posljednje utočište“ (2000.), prikazanim na Sundanceu, s kojim je osvojio BAFTA-u za “redatelja koji najviše obećava u britanskom filmu“. “Moje ljeto ljubavi“ (2004.) bilo je ovjenčano BAFTA-om za najbolji britanski film. “Žena iz petog okruga“ (2011.) nije naišla na takav prijem, no Pawlikowski je na tom filmu surađivao s Ethanom Hawkeom i Kristin Scott Thomas. S “Idom“ je, pak, osvojio najviše nagrada dosad - 52.

Tamne obiteljske tajne

Službeni sinopsis “Ide“ glasi ovako... Anna je mlada Poljska redovnica s početka šezdesetih na pragu raskidanja zavjeta kad otkrije tamne obiteljske tajne koje datiraju još iz razdoblja nacističke okupacije. Mladu Annu prije zavjeta šalju kod jedinog živućeg roda, tete Wande, koja joj otkriva njezino pravo ime i istinu o njezinim roditeljima. Anna tada otkriva potresnu istinu o holokaustu i suočava se s realnošću postratnog komunizma.

'Ida' na Oscar reviji

“Ida“ je ljetos prikazana na Avvantura Film Festivalu u Zadru, a ovih dana se nalazi na repertoaru 11. Oscar revije koja se vrti u “Cinestarima“ do 31. siječnja. Film bi početkom veljače trebao krenuti i u redovitu hrvatsku kinodistribuciju. 

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/kultura/pawel-pawlikowski-casnu-sestru-pronasao-sam-u-hipsterici-koja-voli-disko-261055 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=03b15e7eb815028464f98b5f6ccf2693cce01354 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Pawel+Pawlikowski%3A+%C4%8Casnu+sestru+prona%C5%A1ao+sam+u+hipsterici+koja+voli+disko&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fpawel-pawlikowski-casnu-sestru-pronasao-sam-u-hipsterici-koja-voli-disko-261055 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fpawel-pawlikowski-casnu-sestru-pronasao-sam-u-hipsterici-koja-voli-disko-261055 )
Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Puno je trebalo da nađemo glumicu za glavnu ulogu, mjesecima smo je tražili. Na kraju smo je našli u kafiću. Agata Trzebuchowska nije profesionalka, nikad nije glumila u životu [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => NAGRAĐIVANI REDATELJ POLJSKOG FILMA 'IDA' S KOJIM JE NEDAVNO OSVOJIO EUROPSKU FILMSKU NAGRADU I UPRAVO DOBIO NOMINACIJU ZA OSCARA [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
KulturaNAGRAĐIVANI REDATELJ POLJSKOG FILMA 'IDA' S KOJIM JE NEDAVNO OSVOJIO EUROPSKU FILMSKU NAGRADU I UPRAVO DOBIO NOMINACIJU ZA OSCARA

Pawel Pawlikowski: Časnu sestru pronašao sam u hipsterici koja voli disko

Piše PSD.
24. siječnja 2015. - 14:59
Poljski film “Ida“ redatelja Pawela Pawlikowskog ne prestaje nizati priznanja. Polovinom prosinca “Ida“ je pomela konkurenciju na europskim Oscarima osvojivši četiri kipića i glas publike. “Ida“ je potom nominirana za Zlatni globus koji joj je preoteo “Levijatan“ Andreja Zvjaginceva, film s kojim je i Pawel Pawlikowski impresioniran. Prošlog tjedna, pak, “Ida“ je predložena i za (američkog) Oscara.

Ostvarenje Pawela Pawlikowskog razbilo je za “strance“ počesto uski okvir kategorije najboljeg filma izvan engleskoga govornog područja i osvojilo još nominaciju za izvrsnu crno-bijelu fotografiju dvojice kamermana Lukasza Zala i Ryszarda Lenszewskog. Pawel Pawlikowski smatra kako je 2014. bila “dobra godina za ‘strane’ filmove” i pun je hvale na račun Lukasza...
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
12. svibanj 2024 15:48